Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 16:22

Zoals de meesten wel weten is de wolf ook in deze landen inmiddels gevestigd.

Dat er voor en tegenstanders zijn is natuurlijk ook hier het geval. Er liepen al wat topics maar die zijn redelijk stilgevallen, vandaar dit nieuwe topic.

Nu had ik eigenlijk nog veel meer info willen delen, maar omdat er vannacht in België een Border-collie is aangevallen en gedood, vind ik het te riskant om nog te wachten en wil jullie echt waarschuwen.

https://m.facebook.com/groups/843993169 ... f=m_notif#

Hiermee hoop ik dat we van elkaar kunnen leren wat er mogelijk is aan bescherming en ook elkaar te waarschuwen als er ergens een wolf of zelfs een roedel actief is.

De verwachting is dat de stijging van wolven ieder jaar met 30% zal groeien.
Volgens dit bericht zouden er nu 13 in Nederland zijn.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -actiever/

En er zullen ook wolven uit andere landen naar ons komen. Je schrikt van de aantallen in Duitsland.


Zelf ben ik na het zien van een filmpje van een veulen wat compleet aangevreten was aan de achterhand en zo trillend stond te drinken bij zijn moeder de berichtgevingen in de gaten gaan houden.

De wolf wilde ze terug voor biodiversiteit en hij zou de wildstand kunnen handhaven. Nu heb ik daar mijn bedenkingen over omdat ze vooral gaan voor makkelijke prooi dus als het aantal jonge reeën groot is zullen ze die pakken. Als die weerbaarder (ouder) worden schakelen ze dus over op bv schapen en ook vee. De advies hoogte van de  wolfwerende hekken word steeds verder opgehoogt van 90 cm naar 1.20 m, en in Duitsland zijn al meldingen van 1.85 m waar hij overheen is gegaan. Mijn mening is dat de wolfwerende omheiningen niet zullen bijdragen aan de bioversiteit. Het mag niet te ondergraven zijn, onderste stroomdraad op max 20 cm enz. Hier zijn al konijnen, hazen, egels, fazanten en reeën in verstrikt geraakt.

De aanvallen op jaarlingen en pony's wordt afgedaan als ze zijn klein, oud of te jong om zich te weren. Maar is dan het ophokken wat we uit het oogpunt van dierenwelzijn eigenlijk niet willen maar misschien toch weer zullen moeten. Vandaag werd bekend dat de Shetlander van 28 niet door 1 maar door 2 wolven gedood is.

Omdat de wolf niet bejaagd mag worden verliest hij zijn schuwte, dat is zeker in Duitsland waar het aantal al groot is het geval. Vooral de Rodelwald roedel is berucht onder paardenhouders, buiten rijden durven ze niet meer En ook de hond uitlaten in het donker is een uitdaging. De kosten lopen in de miljoenen, ze gaan in sommige delen van Duitsland, Frankrijk ,Scandinavië toch weer jagen op de probleem wolven. Het nadeel is dat als ze de leider schieten de rest vd Roedel zich elders zal vestigen.

Er zijn al gevallen dat hij een stal binnenloopt en 1 kalf ertussen uit pikt en meesleept, dus eigenlijk moet je al tralies voor je deuren maken als je ventilatie wil houden. Hier zullen de zwaluwen bij mij niet blij mee zijn.

Zoals jullie kunnen lezen vind ik het een uitdaging om mijn best te doen mijn dieren veilig te houden. Nu heb ik het geluk ze aan huis te hebben en meestal thuis te zijn. Maar in de zomer zou ik ze graag in de nacht buiten willen hebben ivm insecten en warmte.

Er zijn natuurlijk een aantal Facebook groepen: Werkgroep Wolf Nederland, daar vind je de voorstanders en hun artikelen 
Glenn Lelieveld van Wolvenmeldpunt vd zoogdierenvereniging Nederland
Jan Loos van Welkom Wolf België
Jos de Bruin, Wolves Unlimited, is een Nederlander die in Duitsland een wolvenopvang heeft.

Voor de vee (paarden)houders is No wolves  en het No wolves discussieplatform goed om in de gaten te houden, zij delen veel info zowel over aanvallen, in binnen en buitenland, als tips voor omheiningen omdat deze steeds aangepast worden omdat blijkt dat ze de eisen steeds moeten aanpassen.

Verder is BIJ12 goed om een keer te bezoeken, zij zorgen provinciaal voor de bewijslast dat de aanval idd door een wolf is gedaan door dna af te nemen. Uit hun info blijkt dat je dus eerst hun moet bellen, zelfs als je dier zwaargewond is.
Omdat ik dit dus echt vd gekke vind heb ik een mail gestuurd, want ik zou graag antwoord hebben of een veearts ook een  geldige dna  staal mag nemen voor hij schoonmaakt en hecht bv. Daarop krijg ik geen bevredigend antwoord, beetje ontwijkend. Dus misschien belangrijk om is met je eigen veearts af te stemmen, zowel belangrijk voor het aantal vastgelegde aantallen van aanvallen door de wolf als voor een vergoeding van veearts kosten.

Voor de omheining: als het al mogelijk is om hem wolfproof te krijgen,  staat ook bij de BIJ12 een te downloaden folder, je zult het moeten ingraven of aan de wolfkant 50 cm tot 1.00 meter moeten afdekken met gaas, ook de slootkant.
Hier krijg je dan weer het probleem dat je de onderste stroomdraad op max 20 cm vrij zal moeten houden van begroeiing.

En let op, als de wolf springt heeft hij geen contact met de grond en voelt dus net als een vogel geen stroom je zult dus bovenaan 2 dicht bij elkaar zittende draden moeten doen, waarvan 1 een aarde draad is en de ander de stroomdraad. Als zij beide aangeraakt worden krijgt hij wel stroom.

Zelf vraag ik me af of eventueel opritverklikkers nog een optie kunnen zijn.
En of we over een aantal jaar nog weidedieren zullen zien ,

Graag wil ik mensen wakkerschudden om de vele nadelen van de wolf te zien, niet alleen de mensen met dieren maar ook degene op 3 hoog. De Veluwe heeft al een deel afgesloten voor bezoekers en ook de poes en hond zijn niet veilig,

Als ik dan de opmerking krijg van een pro wolver, gewoon 2 stroomdraden (boven en onder) dan vraag ik me af of die mensen zich is willen verdiepen in de materie.

Moderatoropmerking:
we merken dat veel informatie met betrekking tot de wolf uit het buitenland afkomstig is. We willen jullie er op wijzen dat de voertaal op het forum Nederlands is.

Concreet betekent dit dat als je informatie zou willen delen je deze eerst moet vertalen. Ook als er linkjes gedeeld worden dan graag een samenvatting in het Nederlands plaatsen


Moderatoropmerking:
Let op: het delen van informatie is auteursrechtelijk beschermd, het is niet toegestaan zomaar teksten over te nemen (al dan niet vertaald) zonder explicite toestemming. Plaats daarom altijd een een link naar het originele bericht.
Je kunt eventueel in je eigen woorden beschrijven wat daar instaat.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 16-05-21 18:46, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Moderator opmerking aangepast

kimwilliam
Berichten: 1144
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:30

dit jaar met het paard nog naar de veluwe geweest 2 weken op vakantie. ben bang dat dat volgend jaar er niet meer in zit. paard staat op de camping op een wei met schuilstal.

-Kimmy Shots-
william Motafko ( v. Nando ) B+14 l1+11 l2+..
Chanorka ( v. tuschinski ) PSG/Inter 1 ... mommy to be : [KS-MK] unforgettable change - Chanorka x Negro

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:01

De hoogte van hun wolfwerende omheining (1.20m) is veel te laag.
Daar springt een wolf met gemak overheen.

Daarnaast zitten wij met de verplichten van het schouwen van de sloten en bij een hoge(re) omheining zal dit een probleem worden.
Daarnaast is een (zeer) hoge omheining ook niet bevorderlijk voor alle andere wilde dieren, zoals reeën.
Als de onderste draad op 20cm moet betekend dit wekelijks kanten maaien en ganzen/eenden kunnen op die plekken niet de sloot in en uit.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:14

Waar zijn er delen van de Veluwe dicht dan vanwege de wolf?

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

mysa
Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:46

Vreselijk, een border collie. Ga de link niet openen.
In Nederland dertien, zegt Lelieveld? Hier zitten er dus tussen de 9 en 11. Dat weten ze kennelijk niet exact.

Hoe men dan wel weet dat er exact dertien in het hele land zijn?

Edit: @Muze, wat ik hoorde is dat een deel van het kroondomein in het voorjaar afgesloten was maar dat was om het nest te beschermen.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 18:15

KimWilliam, pfff best lastig ik hoorde van een kennis uit de buurt van Ede dat ze daar al bang zijn om met de hond te wandelen in wat stiller gebied zoeken juist de drukke plekken op. Laten we in ueder geval hopen dat de regering wakker wordt. Want buiten het financieel plaatje zal nederland leeg worden, geen vee meer buiten.

Brainless, ja precies deze problemen, jij een oplossing?? Zullen ons moeten laten horen of kunnen wel stoppen met de hobby.

Muze, meen rond Ede, kan het zo snel niet vinden. Maar als je googled zie je de plannen. En via no wolves kan je of je nu voor of tegen bent wel alle berichtgevingen volgen.

Mysa, echt vreselijk. Hou jij de berichtgevingen bij via bv no wolves of andere?

Ymor
Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:19

Wat een lastige materie! Voor de mensen die anti wolf zijn. Wat is volgens jullie nu de beste oplossing?

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:24

Ymor schreef:
Wat een lastige materie! Voor de mensen die anti wolf zijn. Wat is volgens jullie nu de beste oplossing?


De vraag is, wil je in het belang van een enkele diersoort het welzijn van heel veel andere diersoorten blijven opofferen, in hoeverre gaat het dan nog om biodiversiteit?
Een predator zonder natuurlijke vijand, in een al overbevolkt land?

Of ga je een beter doordacht plan maken, waarin gerichte afschot mogelijk is?

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:27

Afsluiten van delen van de Veluwe vind ik niet terug vanwege wolf. Wel vanwege teveel toerisme en dat ze meer rustgebieden willen creëren.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

mysa
Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:40

@Jobamara: hier in de buurt hoor ik veel. Vlakbij zit een wolven-monitor. Nowolves kijk ik af en toe maar daar zitten vaak ook de schreeuwers van 'afknallen' en zo. Vind ik niet constructief. Wolf en paard bekijk ik ook regelmatig. En ook de groepen die juist dolblij zijn met de wolven.
Laatst bijgewerkt door mysa op 12-11-20 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor
Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:42

Sansevieria schreef:
Ymor schreef:
Wat een lastige materie! Voor de mensen die anti wolf zijn. Wat is volgens jullie nu de beste oplossing?


De vraag is, wil je in het belang van een enkele diersoort het welzijn van heel veel andere diersoorten blijven opofferen, in hoeverre gaat het dan nog om biodiversiteit?
Een predator zonder natuurlijke vijand, in een al overbevolkt land?

Of ga je een beter doordacht plan maken, waarin gerichte afschot mogelijk is?


Aan je reactie te lezen zou jij kiezen voor gerichte afschot? Ik ben niet voor of tegen heb mezelf niet genoeg ingelezen. Is er toevallig in het buitenland al ergens gekozen voor deze methode? En zo ja, wat zijn de resultaten daarvan?

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:45

jobamara schreef:
KimWilliam, pfff best lastig ik hoorde van een kennis uit de buurt van Ede dat ze daar al bang zijn om met de hond te wandelen in wat stiller gebied zoeken juist de drukke plekken op. Laten we in ueder geval hopen dat de regering wakker wordt. Want buiten het financieel plaatje zal nederland leeg worden, geen vee meer buiten.


Muze, meen rond Ede, kan het zo snel niet vinden. Maar als je googled zie je de plannen. En via no wolves kan je of je nu voor of tegen bent wel alle berichtgevingen volgen.



BS

En zo help je dus onzinverhalen de wereld in.
Ja er is een gedeelte bos afgesloten bij Ede, dat heeft echter 0,0 met wolven te maken.

Black is the colour of my true love's hair

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:46

Er zijn volgens mij best veel landen die een reglementering hebben omtrent het afschot.
Duitsland ook als ik mij niet vergis.

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:48

Ymor schreef:
Wat een lastige materie! Voor de mensen die anti wolf zijn. Wat is volgens jullie nu de beste oplossing?


ik ben anti wolf, maar ja ze lezen geen grensbordjes natuurlijk dat zou alles makkelijk maken:')

Zelfs hier in Zweden vooroorzaken ze problemen en je kan mij prima geloven als ik zeg dat wij genoeg wild hebben. Alsnog gaan er genoeg voor de makkelijke prooi, hond op het erf, veulens, schapen etc in 2012 zelfs een mens gedood hoewel dat in een zoo was https://sverigesradio.se/artikel/5155370

Oplossing is afschot imo maar dat vind ik ook voor de OVP etc echter gaan mensen weer janken dat het zielig is.

Nederland is gewoon verschrikkelijk dichtbevolkt en de kans dat een wolf een mens of vee/huisdieren tegenkomt groot is, kijk muv afschot hou je ze niet tegen dus dan is het aan de dierhouder om zijn dieren beschermen en dat is lastig want wolven zijn slim

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:16


Niet banketstaaf maar poetsen.

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:19

Vorig jaar ja... maar niet omdat ze daar dus zitten, maar omdat het park zelf ze niet wil

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:23

Muze schreef:
Vorig jaar ja... maar niet omdat ze daar dus zitten, maar omdat het park zelf ze niet wil


De hekken zijn toch gesloten om te voorkomen dat ze het park in komen. Het paartje met pups leeft immers op/rond het kroondomein het Loo, dat ligt op loopafstand van de noordelijke grenzen van de hoge Veluwe. Die wolven waren er anders al lang in.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Ymor
Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:35

Pandora2 schreef:
Er zijn volgens mij best veel landen die een reglementering hebben omtrent het afschot.
Duitsland ook als ik mij niet vergis.


Ik ben hier wel benieuwd naar of dit zo is. Want als je dus de leider afschiet heb je ook een probleem lees ik in de OP. Hoe zou je dan te werk moeten gaan.

En zijn hier ook pro wolf mensen?

Ik vind de sfeer in dit topic trouwens tot nu toe heel fijn! Het is een gevoelig onderwerp dus ik hoop dat we dat zo kunnen houden. Laten we samen zorgen voor een mooie discussie.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:47

Hannanas schreef:
Muze schreef:
Vorig jaar ja... maar niet omdat ze daar dus zitten, maar omdat het park zelf ze niet wil


De hekken zijn toch gesloten om te voorkomen dat ze het park in komen. Het paartje met pups leeft immers op/rond het kroondomein het Loo, dat ligt op loopafstand van de noordelijke grenzen van de hoge Veluwe. Die wolven waren er anders al lang in.


Ja maar de TS had het over stukken op de Veluwe die gesloten waren voor bezoekers vanwege de wolf.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Muze
Berichten: 5241
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:47

Precies. En dat is dus niet zo

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18048
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:05

Ymor schreef:
Ik ben hier wel benieuwd naar of dit zo is. Want als je dus de leider afschiet heb je ook een probleem lees ik in de OP. Hoe zou je dan te werk moeten gaan.


Je kunt bijvoorbeeld het alfa koppel onvruchtbaar maken, dat is al een klein begin.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:16

Ymor schreef:
Pandora2 schreef:
Er zijn volgens mij best veel landen die een reglementering hebben omtrent het afschot.
Duitsland ook als ik mij niet vergis.


Ik ben hier wel benieuwd naar of dit zo is. Want als je dus de leider afschiet heb je ook een probleem lees ik in de OP. Hoe zou je dan te werk moeten gaan.

En zijn hier ook pro wolf mensen?

Ik vind de sfeer in dit topic trouwens tot nu toe heel fijn! Het is een gevoelig onderwerp dus ik hoop dat we dat zo kunnen houden. Laten we samen zorgen voor een mooie discussie.


Hier (Zweden) worden wolven afgeschoten als ze dichtbij komen of honden/paarden/andere dieren aanvallen (beschermjacht/skyddsjakt). Voorheen was er ook gewoon jacht waarbij x aantal wolven geschoten werden (goed gecontroleerd en vooraf werd bepaald welke geschoten werden), dat is echter 2 jaar (?) verboden door de EU.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:46

Ah sorry verkeerd begrepen! Bij kroondomein het Loo was er toch wel een tijd een deel “afgesloten”? Sowieso vermelden ze niet waar de pups geboren zijn, maar staat me iets van bij dat ze vervolgens ook bezoekers weerden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

mysa
Berichten: 10376
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:53

Dat was om de welpen te beschermen tegen wolventoerisme en eventuele kwaadwillenden.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-20 22:57

Hannanas schreef:
Ah sorry verkeerd begrepen! Bij kroondomein het Loo was er toch wel een tijd een deel “afgesloten”? Sowieso vermelden ze niet waar de pups geboren zijn, maar staat me iets van bij dat ze vervolgens ook bezoekers weerden.


Volgens mij is dat idd het antwoord op Muze, logisch dat ze niet vertellen wanneer het om de wolf gaat. Zowel de voorstanders die dan willen gaan kijken als angst voor de tegenstanders.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, judithje, pillow, Purkii, XladyX en 41 bezoekers