Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 10:56

Wat is de goeie kant? Ik hoop hem niet richting Zuid Limburg te zien komen ;)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 12:05

Oeps, sorry :')
Nee, volgens de tekst ging hij vanuit het industriepark Haasrode richting Meerdaalbos. Dus met een beetje geluk de kant van de Ardennen op.

Ik vond dit linkje. Ook interessant onderaan dat ze een recordaantal meldingen kregen in het nieuwjaarsweekend.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/20 ... s-brabant/

dierenfan
Berichten: 9562
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:14

ZLTO meldt vanmorgen :
Wouwse Plantage ook weer raak vanmorgen: 1 dood, 4 gewond

Wolf zojuist gesignaleerd in Pelt (het hent) België om half 12

Ook in Bergeijk activiteit van een wolf op basis van info provincie

Gisteren op de beemd in boekel schaap dood

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:28

Heeft iedereen in dit topic ondertussen maatregelen genomen? Of gaan er ook veel mensen vanuit dat hij niet bij hen gaat langskomen? Vind het moeilijk in te schatten wat we best doen thuis. Als ik alleen grote paarden had zou ik me minder zorgen maken maar heb ook een shetlander..

DuoPenotti
Berichten: 28841
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:31

Ik heb hier een hekwerk van 160. Dus ik hoop maar dat hij eerst voor het gemakkelijke in de buurt gaat.
Maar mijn paarden staan in de nacht op stal en met schemer gaan ze naar binnen.
En eerst vond ik dat echt heel rot dat ik dat moest doen, maar nu steeds minder.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Josien_
Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 13:54

Hier nog geen maatregelen, paarden staan 24/7 buiten regio Eindhoven.
Maar ik denk dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

dierenfan
Berichten: 9562
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:16

Kalea schreef:
Heeft iedereen in dit topic ondertussen maatregelen genomen? Of gaan er ook veel mensen vanuit dat hij niet bij hen gaat langskomen? Vind het moeilijk in te schatten wat we best doen thuis. Als ik alleen grote paarden had zou ik me minder zorgen maken maar heb ook een shetlander..


Bij deel van de meldingen die ik net gaf zijn wolf werende netten geplaatst plus stroom op flinke kracht zoals aanbevolen. Toch dode schapen. Nu zijn die hekken 120 cm hoog dus stelt voor een gemiddelde wolf helemaal niets voor. Echter volgens de experts beschermen ze wel.......

sterregoud
Berichten: 1799
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:22

dierenfan schreef:
Kalea schreef:
Heeft iedereen in dit topic ondertussen maatregelen genomen? Of gaan er ook veel mensen vanuit dat hij niet bij hen gaat langskomen? Vind het moeilijk in te schatten wat we best doen thuis. Als ik alleen grote paarden had zou ik me minder zorgen maken maar heb ook een shetlander..


Bij deel van de meldingen die ik net gaf zijn wolf werende netten geplaatst plus stroom op flinke kracht zoals aanbevolen. Toch dode schapen. Nu zijn die hekken 120 cm hoog dus stelt voor een gemiddelde wolf helemaal niets voor. Echter volgens de experts beschermen ze wel.......


Wat mij nog steeds het meest verbaast, is dat die zogenaamde experts, als zodanig behandeld worden. Alsof ze experts zijn, terwijl een groot deel van hun uitlatingen gewoonweg niet klopt.

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:24

Heb hier de omheining vorig jaar aangepast naar advies van Bij12 maar durf er niet op te vertrouwen. Dus ze staan snachts opgesloten anders slaap ik niet :\

Haha nee inderdaad ‘experts’, volgens mij hebben de meeste nog nooit een wolf gezien :')

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:55

S’nachts binnen zie ik niet zitten. We hebben vorig jaar net een automatisch deurtje gekocht voor bij de kippen om niet ongerust te moeten zijn als we niet voor donker thuis waren. :)
De stal staat open en de paddock is aansluitend (15x15). Misschien toch kijken om paddock dan beter af te schermen.
Een roedel zullen we hier niet snel hebben maar een zwerver kan je denk ik niet uitsluiten..
Vind het jammer dat er weinig eenduidigheid zit in bv mogelijke afschrikmiddelen / degelijke omheining.
Kan mij niet voorstellen dat daar geen expertise over is? Ik lees graag mee op bokt maar vaak extreem anti-wolf en weinig oplossingsgericht.
Afschieten is natuurlijk wel een oplossing maar op korte termijn wss niet realistisch.

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 14:57

Vivat schreef:
Heb hier de omheining vorig jaar aangepast naar advies van Bij12 maar durf er niet op te vertrouwen. Dus ze staan snachts opgesloten anders slaap ik niet :\

Haha nee inderdaad ‘experts’, volgens mij hebben de meeste nog nooit een wolf gezien :')


Is dat dan stroom aan de buitenkant? Of iets ingegraven?

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:09

[ img ]
Heb er even geen heel goede foto van maar 4x stroomdraad plus 2x lint met steeds 20cm ertussen. Op de foto is de onderste draad eraf omdat we dat toch te spannend vonden met een veulentje :o
Rond de buitenkant heb ik overal nog meidoornhaag geplant, met flinke stekels. Maar dat duurt helaas even tot het helemaal dicht is gegroeid. Wij hebben nu het idee om de meidoornhaag te laten vlechten als deze voldoende gegroeid is zodat het een nog dichter geheel wordt.
Dan zou het zoiets moeten worden als hieronder

[ img ]

[ img ]

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:14

Zat ook te denken aan meidoorn (onder andere) maar is dat wel te doen qua snoeien? Dat zijn toch stevige stekels.

dierenfan
Berichten: 9562
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:36

Kalea schreef:
Zat ook te denken aan meidoorn (onder andere) maar is dat wel te doen qua snoeien? Dat zijn toch stevige stekels.


Wij hebben het ook geplant

DuoPenotti
Berichten: 28841
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:38

Dat wil ik niet :n
Mijn moeder had dat in haar vorige huis als haag in haar voortuintje.
Wat een ellende was dat met snoeien. En zelfs jaren later toen het ding al lang weg pakte met onkruid wieden nog wel eens in zo'n scherpe doorn.
Laat staan dat ik dat hier om de hele wei wil.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

tantesam
Berichten: 784
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:12

Bij onze paarden plus d pony staan de stallen ook altijd open. 1 van de paarden, als project gekocht, durft nog niet in de box, zij heeft een hele hoge schuilstal waar ze goed gebruik van maakt. Ik probeer me geen zorgen te maken, want grote pony/paarden. Als ik kleintjes had, had ik ze al lang opgesloten 's nachts, brrr. Nou is er wel een wolf erg actief in onze omgeving. Onze buren hebben makkelijke prooien, heel sneu voor ze maar geeft me voor nu wel rust. Ik ga me inlezen qua hekwerk, daar valt bij ons winst te behalen. Zijn jullie angstig voor aanvallen bij grotere ponys en paarden?

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:15

Waar die laatste gespot is ( Haasrode ), is hemelsbreed ongeveer 20km hiervandaan.

Omheining hier is enkel 2 stroomkoorden. Het grootste deel ( 1.5ha ) is gehuurd land dus daar kan ik geen permanente wolfproof omheining maken.
Zal het er zo mee moeten doen en hopen dat ze niet deze richting uitkomen.
Enkel 3 grote paarden hier, dus geen veulens of ponietjes. Wel in de zomer 24/7 buiten.

Ik heb ongeveer 20a waar meidoorn ( en bramen }> ) staat. Snoepen ze bijzonder graag van. Schijnt ook nog goed te zijn voor hart-en bloedvaten :D

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:34

dierenfan schreef:
Wolf zojuist gesignaleerd in Pelt (het hent) België om half 12


Waar in Pelt is dat ongeveer ? Het hent zegt me niets.

Don't take anything for granted

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:38

Die stekels moet je wel mee oppassen maar ik vind het prima te doen eerlijk gezegd. Je moet er niet doorheen wandelen of in gaan liggen, maar precies dat is nu ook de bedoeling ervan :D
De wolf is hier door de straat gekomen. Ondanks dat de paarden op dat moment gelukkig op stal stonden zijn ze dagenlang schrikkerig geweest.

Mijn IJslanders zijn normaal heel cool en zeker geen nerveuze typetjes (helaas ook niet veel groter dan de Schotse hooglanders die kapot gebeten zijn door de wolf - zéker de twee veulens niet).

Ik denk dat ze de wolf sowieso hebben kunnen zien en daarnaast stond het nerveuze paard van buren verderop wel buiten die ochtend. Die is helemaal uit haar pannetje gegaan en de eigenaar heeft haar een week niet meer mee in die wei gekregen. Gelukkig verder niets gebeurd met het paard maar mijn paardjes zullen zeker hebben gehoord en gevoeld dat zij helemaal in paniek was.

Solleke_Noah
Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:39

Pandora2 schreef:
Waar die laatste gespot is ( Haasrode ), is hemelsbreed ongeveer 20km hiervandaan.

Omheining hier is enkel 2 stroomkoorden. Het grootste deel ( 1.5ha ) is gehuurd land dus daar kan ik geen permanente wolfproof omheining maken.
Zal het er zo mee moeten doen en hopen dat ze niet deze richting uitkomen.
Enkel 3 grote paarden hier, dus geen veulens of ponietjes. Wel in de zomer 24/7 buiten.

Ik heb ongeveer 20a waar meidoorn ( en bramen }> ) staat. Snoepen ze bijzonder graag van. Schijnt ook nog goed te zijn voor hart-en bloedvaten :D


Ja, en ook waarneming Tielt-Winge, is hier echt vlakbij. Wij hebben helaas geen dichte stallen. Ga wel een extra draad spannen maar begin toch wel wat zenuwachtig te worden.


Wil het toch ook even opnemen voor mijn collega's :o de mensen van Wolf Fencing Team (niet welkom wolf) hebben allemaal zeker wel al een wolf gezien, dat zijn enorm gepassioneerde mensen die zich echt in de boel verdiepen. Laatst zijn ze ook een week naar Duitsland gegaan met een groepje om daar te kijken naar welke omheiningen werken en welke niet volgens de mensen met vee daar die er al jaren mee te maken hebben.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Kalea
Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 16:53

Solleke_Noah schreef:
Pandora2 schreef:
Waar die laatste gespot is ( Haasrode ), is hemelsbreed ongeveer 20km hiervandaan.

Omheining hier is enkel 2 stroomkoorden. Het grootste deel ( 1.5ha ) is gehuurd land dus daar kan ik geen permanente wolfproof omheining maken.
Zal het er zo mee moeten doen en hopen dat ze niet deze richting uitkomen.
Enkel 3 grote paarden hier, dus geen veulens of ponietjes. Wel in de zomer 24/7 buiten.

Ik heb ongeveer 20a waar meidoorn ( en bramen }> ) staat. Snoepen ze bijzonder graag van. Schijnt ook nog goed te zijn voor hart-en bloedvaten :D


Ja, en ook waarneming Tielt-Winge, is hier echt vlakbij. Wij hebben helaas geen dichte stallen. Ga wel een extra draad spannen maar begin toch wel wat zenuwachtig te worden.


Wil het toch ook even opnemen voor mijn collega's :o de mensen van Wolf Fencing Team (niet welkom wolf) hebben allemaal zeker wel al een wolf gezien, dat zijn enorm gepassioneerde mensen die zich echt in de boel verdiepen. Laatst zijn ze ook een week naar Duitsland gegaan met een groepje om daar te kijken naar welke omheiningen werken en welke niet volgens de mensen met vee daar die er al jaren mee te maken hebben.


Fijn te horen dat ze er zo mee bezig zijn.

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:12

In België is het plaatsen van omheining nu volgens mij aardig geregeld met het Wolf Fencing Team of niet? Al kunnen zij vast ook niet iedereen tegelijk helpen.

Hier kun je bij de provincie wolvennetten aanvragen om te lenen alleen zijn er die nooit. Vervolgens mopperen ze dan dat de netten nooit ingeleverd worden als de wolf weer weg is. De provincie is denk ik nog niet op de hoogte dat die wolven niet weg gaan 8)7

Subsidie voor wat dan ook aanvragen lukt tot nu toe niemand en als je paard kapot gebeten wordt krijg je exact nul euro schadevergoeding en gaan ze je hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je hekjes had moeten zetten…. Twee jaar terug moesten die hekjes 90cm zijn, toen 100cm en inmiddels 120cm en nog komt de wolf er overheen en anders wel onderdoor.

DNA onderzoek zou binnen 24u gedaan moeten zijn om betrouwbaar te zijn en ik hoor van de een na de ander dat de controleur niet binnen 24u ter plaatse was.

Alleen mensen met schapen hadden iets te vrezen aldus de experts…. Zie het aantal aangevallen andere soorten dieren inmiddels inclusief paarden en pony’s |(

Mensen hebben niets te vrezen voor de wolf aldus experts… er komen steeds meer verhalen boven water van mensen die met of zonder hond(en) achterna zijn gezeten door zo’n mormel en door de instanties worden ze niet serieus genomen maar uitgelachen en belachelijk gemaakt ;(

Dus sorry, maar mede hierom heb ik gewoon niet heel erg veel vertrouwen meer in experts…. |(

Solleke_Noah
Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 17:15

Snap ik wel hoor, en vind het sowieso super hoe je voor Elsa en co zorgt <3

Het is echt geen makkelijke materie vind ik. Als bioloog denkend heeft de wolf hier gewoon zijn plaats (sorry tegenstanders...) maar als paardeneigenaar ben ik heel bezorgd.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:23

In het bos zou ik die wolf ook prima vinden maar gewoon niet langs mijn achtertuin en door de tuin bij de buren en iemand achterna over de oprit. We wonen ook niet bepaald langs een bos ofzo maar aan de provinciale weg.

Het klonk ook echt als een prima plan, dat ze zwijnen en herten zouden eten en deze niet meer afgeschoten moeten worden.

Maar zoals het nu gaat… nou ja we zijn gewoon bang is denk ik de beste samenvatting ^) niemand durft nog in het donker de hond uit te laten…. Onze hond is onlangs overleden en een nieuwe komt er voorlopig ook niet omdat ik er niet savonds mee durf te gaan wandelen.

De schapen die zijn aangevallen hier in de straat, stonden snachts ook op stal. Meneer had ze in de ochtend buiten gelaten, achter gaashek van 1.30m met een stroomdraad bovenop, en is naar werk vertrokken. 10 minuten later heeft de wolf toegeslagen.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat je de dieren enkel bij daglicht buiten kunnen. Nu werken wij veel thuis ivm Corona en is dat nog te regelen maar ja ooit gaat denk ik het ‘normale leven’ weer beginnen en ik heb geen idee hoe ik het dan moet gaan regelen -O-

Mist
Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 19:26

4e keer dat deze man, ondanks de voorgeschreven hekken slachtoffers heeft van de wensnatuur van een handjevol fanatici die zonodig wen apex predator in NL willen laten rondlopen en ongecontrolleerd fokken met 30-40% aanwas.https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177428 ... werend-hek

Wanneer stopt dit sprookje nu eens en geven ze toe dat er gewoonweg geen wolfwerende omheining bestaat. We hebben nog geen roedels die op paardenjacht gaat hier,maar dat zal volgend jaar wel anders zijn. Dan is geen enkel dier meer veilig. Leer nu eens van de geschiedenis, of zoek eens op google in het Russisch (voor de knuffelaars) er zal een gorror wereld voor je opengaan.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Getty_Maan, Ginny135, GrapeshotBot, Kla4tje, Mark0919, RenskeFrea en 34 bezoekers