[VOLG] mijn eerste pony Murphy

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 23:33

KimD schreef:
Als de nek eenmaal flink wat fatsoenlijke bespiering heeft zal langer mooier zijn maar voor nu is deze coupe de beste keuze gok ik! Mooi paard, een mooie toekomst gewenst.

Dat dacht ik ook idd! Ze heeft al zo’n kippennekkie, die lange manen maakten het niet veel beter :))
En dankjewel! Ik ben ontzettend blij met haar. <3

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] mijn eerste pony Murphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:43

Mooi!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [VOLG] mijn eerste pony Murphy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 22:09

Vandaag een wijze les geleerd: grondwerk is moeilijker dan het lijkt en ik ben absoluut geen Pat Parelli :=
Aangezien Murph gisteren voor het eerst in haar leven is ingeënt dacht ik dat een relaxed dagje met een beetje grondwerk doen een goed idee zou zijn. Ik verdiep me al een tijdje in het Natural Horsemanship concept en het lijkt me enorm gaaf om te leren! Ik dacht dat basis-grondwerk oefeningen nog wel te doen zouden zijn zonder een instructeur, dus ik ging aan de slag met een touwhalstertje en leadrope die ik al jaren in de kast had liggen voor het geval dat ik ooit een paard zou krijgen O:) blijkt dus dat Murphy de basisoefeningen niet snapt (of ik doe iets verkeerd) óf dat ze niet zo’n mak, onderdanig paardje is als ik had gedacht. Ik wilde haar achterwaarts laten gaan, wijken voor druk en misschien een beetje cirkelen, mocht de rest goed gaan. Ik ben er dus achter dat Murph niet houdt van druk en dat ze dominant gedrag vertoont als je haar pusht en consequent bent. Vaak vertikt ze het om te wijken voor druk, achterwaarts wil ze meestal niet of heel moeizaam. wijken en cirkelen gaat goed op de rechterhand, maar zodra je hetzelfde wil doen op de linkerhand wordt het een struggle. Ze protesteert en als je doorvraagt wordt ze boos. Ik merk dan zelf dat ik daar onzeker van wordt wat het natuurlijk allemaal versterkt. Ik moet dan echt even stoppen en diep ademhalen zodat ik niet te gespannen word. Waarschijnlijk kan Murph het ook allemaal wel prima, als je maar de juiste houding hebt en ik denk niet dat ik dat nu heb.
Conclusie: ik moet maar eens investeren in goede NH/grondwerk lessen. :o

Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] mijn eerste pony Murphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:45

Wat een mooie conclusie :) Soms gaan dingen niet zoals je het wil, maar wel respect voor jou hoe je er mee om gaat!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [VOLG] mijn eerste pony Murphy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 00:17

Dankjewel! Ik probeer eerst naar mezelf te kijken voordat ik het paard de schuld geef en afschrijf als eigenwijs of dwars :j Nu weet ik 100% zeker dat het vandaag wel degelijk kwam door mijn aanpak en houding. Ik kijk nu al uit naar lessen, lijkt me ontzettend leuk en leerzaam :D

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [VOLG] mijn eerste pony Murphy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 17:39

Een minder leuke update helaas: Murphy staakt ontzettend tijdens het rijden. Opeens veranderen van richting, boos worden als je been geeft, dat soort dingen. Ik dacht eerst dat het aan het zadel zou liggen aangezien de boom net te wijd voor haar is waardoor het nogal schuift. Ik ben dus gestopt met rijden met zadel en heb even zonder zadel geprobeerd. Ze staakt nog steeds, wel iets minder maar niet veel. Ik ben bang dat er medisch iets niet in orde is, dus ik heb haar niet gestraft of doorgepakt :( ik ga binnenkort met haar naar de ostheopaat, hopelijk krijgen we dan meer duidelijkheid :j

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:17

Jeika schreef:
Een minder leuke update helaas: Murphy staakt ontzettend tijdens het rijden. Opeens veranderen van richting, boos worden als je been geeft, dat soort dingen. Ik dacht eerst dat het aan het zadel zou liggen aangezien de boom net te wijd voor haar is waardoor het nogal schuift. Ik ben dus gestopt met rijden met zadel en heb even zonder zadel geprobeerd. Ze staakt nog steeds, wel iets minder maar niet veel. Ik ben bang dat er medisch iets niet in orde is, dus ik heb haar niet gestraft of doorgepakt :( ik ga binnenkort met haar naar de ostheopaat, hopelijk krijgen we dan meer duidelijkheid :j


Ik volgde toevallig je andere topic over Murphy.

Wat een ontzettend nare situatie ts :(:)

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [VOLG] mijn eerste pony Murphy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 18:27

Dankjewel :o heel veel pech gehad helaas.. maar ja. Ik ga er de laatste dagen/weekjes maar wat leuks van maken met Murphy, dat verdient ze! <3