[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:17

Krijgt ze nu meer hooi dan voorheen? Darmen gevuld met hooi geven een heel ander beeld dan bijna lege darmen. Ik vind haar persoonlijk niet méga gezwollen, maar een psyllium kuurtje kan nooit kwaad.


Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-20 19:53

@Miranda: nee heb het alleen gister getest. Zal de komende dagen nog een paar keer testen en in ieder geval beginnen met een psylliumkuur.

Op haar vorige stal kreeg ze 6-7 kg voordroog/kuil per dag. Nu krijgt ze onbeperkt onverpakt droog hooi. Hoeveel ze hier precies van eet durf ik niet te zeggen, maar het is wel meer dan die 7 kg.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-21 23:16

Ondertussen zijn we weer een week verder. Verhaal van hierboven was denk ik vooral weer teveel zorgen maken om niks :') heb haar een kuurtje gegeven, geen verschil verder. Heb ook niet het idee dat ze zich niet lekker voelt o.i.d. Ze is nog steeds haar nieuwsgierige zelf. Vandaag heeft ze een 5-minuut durende sessie gehad met het lint.



Echt geen idee wat ze hier dacht, maar ze vond het rete interessant. Schattig wel <3

Verder doen we eigenlijk vrij weinig. Net wel een beetje op haar gehangen. Ik heb het idee dat ze het ook oké zou vinden als ik volledig op haar ga hangen, maar ze is nog zo onbespierd in haar bovenlijn en ik wil niet met mijn volle gewicht op haar ruggengraat gaan hangen :Y) dit is voor nu ook voldoende.



Het hoofdgooien wat ze zoveel deed in het begin doet ze nog steeds maar het lijkt inderdaad ook een balans ding te zijn. Zodra ze naar binnen valt op de volte begint ze te gooien en als ze haar balans dan weer terug heeft is ze weer oké. Paar dagen geleden heb ik haar een bodywrap om gedaan (bandages aan elkaar geknoopt en in een acht om haar heen gedaan). Merkte dat ze veel meer bewust was van haar gehele lijf en het de balans ook ten goede kwam. Nog niet zoals het hoort, het was nog steeds veel geslinger op momenten haha! Maar daar moeten we gewoon mee bezig. Verder zie ik haar eigenlijk nooit meer met haar hoofd gooien.

Meer dan bovenstaand hebben we eigenlijk niet meer gedaan. Ik heb zelf even een dip en gewoon nergens zin in. Geen zin in hele serieuze dingen in ieder geval. Dus we spelen veel, tikkertje bijvoorbeeld. Dat vind ze heel leuk. En ik vind het ook komisch als ze als een halve kip achter me aan gesjeesd komt met gekke bokkensprongen.

Maandag gaat wel het echte werk beginnen, dan starten de lessen met Anne-Levien. We gaan ook een trainingschema opzetten en wat doelen opstellen. Denk dat dat wel goed is. Ik merk dat Mascha de dingen die we tot nu toe hebben gedaan heel goed oppakt en klaar is voor nieuwe dingen. Ze lijkt soms een beetje verveeld. Wat ik voor nu wil oppakken is nog meer ontspanning, rechtrichten en balans.

Vorige week is de hoefsmid ook nog geweest en jemig wat kan ze een draak zijn zeg ~~}> voetjes niet willen optillen, hangen, steigeren, trippelen. Gelukkig bleef de hoefsmid er heel kalm onder, maar na een paar minuten prutsen geloofde ik het wel. Heb de snoepjeszak open gemaakt en ben haar maar gaan afleiden ermee. Dat werkte heel goed.. iets te goed.. want toen ik de volgende dag kwam en haar hoeven wilde uitkrabben, vertikte ze het om ook maar 1 been op te tillen. De dame... ze wilde natuurlijk haar snoepjes hebben. Ondertussen heeft ze weer door dat een voetje optillen ook kan zonder lekkers.

Maar ze blijf een leuk en knap paard

[ img ]

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-21 14:18

Gister de eerste grondwerkles gehad van Anne-Levien. Ze vroeg waar ik mee wilde beginnen. Dus ik zei dat ik het voor nu vooral belangrijk vindt dat ze zich goed kan ontspannen en dat ik leer hoe ik haar kan begeleiden in het laten afvloeien van die spanning. Want het is soms echt een bommetje. En toen zei ze ook meteen dat Mascha heel erg vast zit, vooral bij de schouders en bekken. En dat ze een bonk spanning is en ook zichzelf puur staande houdt door die spanning. Daar schrok ik wel van, want had niet verwacht dat het zo erg zou zijn. Meteen een afspraak gemaakt met een fysio die zij aanraadde en die vrouw komt morgen al. Heel blij mee dat ze zo snel kon komen.

Toen moest ik laten zien wat onze interactie was met elkaar. Haar leiden en longeren. Ze zei meteen dat ze zag dat we al goed afspraken hadden gemaak onderling. Zo schrok ze een paar keer omdat de paarden buiten uit hun bol gingen, maar hield ze wel rekening met mijn ruimte. Het leiden was niks spannends aan, dat ging goed, maar het longeren was anders. Een bonk spanning, constant afgeleid, naar binnen vallen, naar buiten vallen, totaal geen balans. Naja, zoals jullie ook op de video's hebben gezien.

Ik moest Mascha gaan sturen door met mijn navel richting aan de geven. Navel op kont = naar binnen, navel op voorhand = naar buiten. Dat ging wel aardig, vooral het naar binnen vragen, maar het naar buiten sturen lukte niet optimaal. Dus een oefening gedaan waarin ik Mascha moet leiden en daarbij moet tellen op hoeveel stappen ik inadem en op hoeveel ik uitadem. Dit om me meer bewust te worden van mezelf want ik was all over the place.

Dit een paar rondjes gedaan. Anne-Levien vroeg of ik iets merkte aan Mascha, ik zeg nee want ik was puur en alleen met mezelf bezig. Nog een paar rondjes gedaan en daarin ook contact met Mascha. Dit ging prima, totdat ik mijn concentratie kwijtraakte en meer bezig was met Mascha en hoe ze op de rennende paarden zou reageren. Vanaf dat moment was ik Mas ook kwijt en schrok ze weer van alles. Super interessante realisatie dus. De ademhaling oefening moet ik ook gaan oefenen in het dagelijks leven zodat ik meer bij mezelf blijf.

Toen hebben we die ademhaling gecombineerd met longeren en sturen. En dan echt met energie vanuit de navel gaan sturen. Hier raakte Mascha van van slag, want ze vond het heel erg moeilijk. Dit resulteerde in wegrennen, bokken, steigeren. Anne-Levien gaf aan dat ze het knap vond hoe rustig ik bleef, omdat veel mensen boos worden of geïrriteerd en ze het paard ervoor straffen. Afijn, dit hebben we een paar rondjes geoefend, ze deed wel wat ik van haar vroeg, maar wilde dan al snel bij me gaan stilstaan. Dit mocht ik toelaten omdat ze het dus zo moeilijk vindt, maar het wel probeert. Ik zag ook dat ze haar lijf iets meer ging ontspannen en ze viel hierbij volledig uit elkaar. Struikelde over haar eigen benen, voorhand in Tokio en achterhand in Alaska. Hier zag ik dus wat Anne-Levien bedoelde met dat Mascha zich staande houdt door die spanning, want als die wegvalt dan valt zij ook uit elkaar.

We zijn na een paar rondjes gestopt want Mas der koppie zat vol. Haar lekker de weide weer in gedaan. Wat Anne-Levien aangaf was dat we Mascha bij wijze van eerst moeten afbreken, waarna we haar weer kunnen opbouwen. Omdat ze nu dus volledig op die spanning zit kan er geen goede ontspanning komen. Dus eerst die spanning afbreken en vanaf daar opbouwen.

Als laatste oefening hebben we nog iets heel bijzonders gedaan. Marjolijn, stalgenoot en mede instructrice in een later stadium (zij lest/leert ook bij Anne-Levien) en ik moesten een oefening samen doen. Hierbij stonden we beide aan een kant van de bak en moesten we naar elkaar toelopen. Het principe hierbij was dat ieder mens energievelden om zich heen heeft en je kan merken wanneer je door iemand veld heen gaat en je ook kan voelen of je daarin welkom bent. Yep, klinkt heel zweverig, ik dacht ook oké hoe ga ik dan merken of zij welkom is of niet.. Dus Marjolijn liep mijn kant op en op een gegeven moment voelde ik een rare kriebel in mijn buik, toen stopte ze. Ze voelde dat ze nog niet dichterbij mocht komen. De kriebel ging weg en ze liep weer naar voren. Toen begon mijn hart harder te bonzen, stopte ze weer. Ik dacht echt wat is dit nou :') En zo ging het nog een aantal keer verder. Goed, toen stond ze bij mij. Hebben we de rollen opgedraaid. Ik zei al wat moet ik voelen dan als ik niet welkom ben, snap er geen hol van :Y) Ik merkte het vanzelf wel, zeiden ze. Dus, naja, oké, dan begin ik wel. En ik zette mijn eerste stap en werd meteen naar achteren geduwd. Alsof ik tegen een onzichtbare muur aanliep. Vond het echt bizar.

Dus, een hele positieve en toch ook best rare eerste les gehad. We gaan ook een trainingschema opbouwen, hebben wel al wat dingen opgeschreven en ze gaat kijken welke oefeningen daarbij passen.

[ img ]

15 januari hebben we onze tweede les dus in de tussentijd veel oefenen met de dingen die ik nu heb meegekregen. Hoop echt dat Mas die spanning kan gaan loslaten, want vind het wel heel sneu :(:)

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:49

Wauw wat super interessant om zo te lezen zeg! Klinkt als een ontzettend fijne instructrice :j

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:05

Interessante les zo te horen, heel erg leuk om te lezen ook!

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-21 15:13

Ik lees het verhaal nu terug en jemig wat veel spelfouten en kromme zinnen, hopelijk is het te volgen allemaal :+

Ja echt heel interessant! Kan ook iedereen aanraden om zo bezig te zijn. Het verschil in de omgang tussen jou en het paard verandert echt aanzienlijk. Dit door de hulpen af te stemmen op paardentaal in plaats van te verwachten dat het paard jouw mensentaal-vraag snapt. Vraagt wel om een andere manier van denken, dat is soms wel confronterend.

Dit is ook hoe Yvet van Featherlight Academy werkt. Ze legt in haar Academy heel goed uit hoe, maar het waarom miste ik vaak waardoor ik er wel mee bezig ging, maar niet volledig zeker was van mijn zaak. Voelde vaak ook als maar wat proberen en we zien wel. Nu kan je een online platform niet echt vergelijken met echte instructie hoor en dat snap ik.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 10:33

Gister geoefend met Mas wat ik geleerd heb in de grondwerkles. In het begin zaten er echt super goede stukken in. Ze viel dan niet meer zo naar binnen, had meer de rust erin. Liep wel volledig uit elkaar, maar boeiend, dat is een zorg voor later. Meer naar het einde toe merkte ik dat ze het moeilijker begon te krijgen, maar ik had in mijn hoofd dat we het nog één keer goed moest doen en dan zouden we stoppen. Mijn gevoel zei al stop nou maar want ze zit vol, maar het hoofd he :roll: dus goed, toen heeft ze weer laten zien hoe goed ze op twee achterbenen kan staan.

Ik zal even de video zelf analyseren tot het moment van escalatie. Dan weten jullie wat er door me heenging op die momenten. Je ziet me ook een paar keer haar willen aaien, maar dat mag ik dus niet meer doen. Idee daarachter is dat paarden elkaar ook niet aanraken als het goed is, ze staan gewoon samen in rust. Dat is heel moeilijk, want het zit er zo in :')

Op 5:39 begint ze al te draaien. Toen ze daar omdraaide had ik al het idee dat ik gewoon moest stoppen, maar wilde dus nog een keer dat het goed ging. Na lang proberen kreeg ik haar weer in een cirkel. Rond 9:20 draaide ze weer zelf om, dat had ik niet van haar gevraagd. Dus in mijn hoofd nog steeds niet goed. Weer haar op de cirkel vragen. En op 10:53 zie je al een kleine escalatie en op 11:11 moest ze het me nog duidelijker maken. Toen dacht ik natuurlijk al helemaal dat ik niet kon stoppen, want steigeren. Dus nog een keer haar op de ronde gevraagd en zodra ik zag dat ze ontspande mocht ze naar me toe komen. En wat doet mijn hoofd dan, ja dan moet de andere kant ook nog een keer goed gaan. Waarom? Ja al sla je me dood. Dus ik dat proberen, maar het wilde niet en op 14:34 toch geluisterd en ermee gestopt. Vervolgens nog even uitgelopen en met haar gepraat en mijn excuses aangeboden voor het niet meteen luisteren :')



In eerste instantie baalde ik ervan dat ik niet meteen bij het eerste ik-moet-stoppen-gevoel ben gestopt. Maar dit was ook pas de eerste keer alleen en ik moet niet menen dat alles meteen perfect gaat. Jammer natuurlijk voor Mas want die moet het er maar mee doen :Y)

Leermomenten voor de volgende keer: luisteren naar Mascha, eerder beginnen met sturen (je ziet dat ze wat meer naar buiten gaat lopen, dus dat corrigeren), meer rustmomenten erin bouwen.

De fysio komt rond 11u om Mascha te handelen, hoop dat dat ook een hoop spanning weghaalt bij haar. Ben benieuwd.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:25

Je instructrice klinkt echt als een heel fijn mens! Daar gaan jullie echt zo veel baat bij hebben :j

Ik vind het ook mega knap dat je jezelf zo goed kan analyseren, wat je nu 1 a 2 keer 'fout' doet zal je minder snel herhalen. In het begin starten jullie echt heel goed, veel meer rust dan in het begin.
Is het misschien een optie om tussendoor even wat anders te doen? Dus 5 min longeren tot ze vol zit, even 5 min rondjes lopen, chillen, kriebelen, de bak ontdekken, en dan weer 5 min longeren? Misschien kan ze door even een pauze tussendoor alles wat beter behappen en heb jij minder het idee dat je bij de eerste signalen van concentratie verlies meteen de training moet stoppen.

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 13:56

Dat is een hele goede tip ja! Ga ik doen de volgende keer.

Nou, de fysio is net vertrokken. Mascha zat ontzettend vast, van oren tot kont. Deze fysio werkt voornamelijk vanuit het psychische stuk van spanning. Conclusie is dat er veel oud zeer zat.

Ze gelooft ook niet dat Mascha nooit bereden is geweest want ze heeft typische rugproblemen die voortkomen van een zadel. Zelf kreeg ik er een beeld bij dat ze met ruiter en al achterover is geklapt. Want zoals jullie ook kunnen zien kan ze machtig hoog steigeren := de fysio gaf aan dat dit veel zou verklaren. De behandeling duurde 1 uur en 40 minuten, pittig lang. Geeft dus wel aan hoe het ermee gesteld was.

Voor nu heb ik de tip gekregen om alleen te werken vanuit een houding waarbij Mascha met haar neus rond schouderhoogte is. Dit om de achterhand beter te activeren en ervoor te zorgen dat ze niet zoveel op de voorhand knalt. En dan alleen in stap, draf en achterwaarts. Geen kleine voltes de komende weken om het lichaam de kans te geven weer bij te komen.

Ze sloot af met dat Mascha een ontzettend gevoelig dier is en goed weet wat ze wel en niet wil. Ze wil ook gehoord worden en als je over haar grenzen heen gaat dan laat ze het merken. Nou, dat is wel duidelijk geworden ja.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Anoniem

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:27

Liiesjjj,
best vervelend voor je deze bevindingen van de fysio, maar je weet wel waar je aan moet/kunt werken
gelukkig heb je nu en goede instructrice die je hierbij kan helpen.
en zoals jij er in staat en mee bezig bent: chapeau

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:06

Oh jeetje wat een heftige bevindingen, verklaard wel veel. En arm paard, die ervaring is niet niks voor zn jonkie :(:)
Ze heeft echt geluk gehad dat ze bij jou terecht is gekomen en niet iemand die haar er 'even doorheen' wilt krijgen. Weet je eigenlijk iets van haar verleden?

Waar ik persoonlijk hele goede ervaringen mee met academisch/dressuurmatig grondwerk (na de periode rustig aan natuurlijk ;) ). Mijn ervaring is ook dat ze door de vergrote fysieke balans de mentale balans ook enorm stijgt en andersom.

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 17:30

Is natuurlijk nog wel allemaal speculatie hoor. Toevallig heb ik vandaag ook foto's en filmpjes gekregen van Mascha als veulentje. De bijrijdster van de moeder van Mascha had mij een mailtje gestuurd dat ze deze nog had en of ik deze wilde ontvangen. Jaaa hoor, laat maar doorkomen!! Dus ze stuurde ze net door, zo schattig. Zal ze dadelijk ook even delen.

Ze zei dat ze ook dit topic gevonden had, vet grappig. Dus ook meteen de vraag gesteld of zij weet van een eventueel beleerproces. Ze geeft aan dat er alleen begonnen is met longeren en verder niks. In ieder geval nog niemand op gezeten. Met dit verhaal heb ik haar ook gekocht van de fokker. Dus wat er dan is voorgevallen dat Mascha zo super vast is komen te zitten, geen idee. Ik heb ook nog contact met de fokkers, stuur ze om de zoveel weken een update. Ik kan ze eens vragen of dat zij zich een voorval kunnen herinneren waarin ze heel hard gevallen is o.i.d. Het maakt verder ook niet zo gek veel uit waar het vandaan komt, is gewoon fijn om het te weten zodat ik er rekening mee kan houden.

Mascha's verleden is voor zover ik verder weet dus niet zo spannend. Geboren bij de fokker, daar ruim 3 jaar gestaan en toen heb ik haar gekocht.

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:51

Zou in theorie de perfecte start moeten zijn, maar een flinke val kan natuurlijk ook die klachten geven.
Zou wel tof zijn als je wat meer kunt achterhalen over 'het incident' om het zo maar even te noemen :+

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 18:00

Ja precies! Ben nu ook wel heel benieuwd wat het dan geweest moet zijn. Ik kan me zo goed voorstellen dat ze ooit eens achterover is geklapt met die steigertaferelen die mevrouw troela soms in haar hoofd haalt :') zal ze deze week eens mailen.

Dat getrappel, zo schattig <3



[ img ]

[ img ]

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

laughterline
Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:31

Oh wat een lieve foto's zeg! En dat is een pittig lange behandeling inderdaad, maar klinkt alsof je een hoop goeie mensen om je heen hebt :j

Mocht je haar op psychisch gebied willen helpen, kan ik heel erg een goede animal communicator aanraden (symone ottenvanger is erg bekend hier in nl). Alleen al het 'gehoord voelen', hun verhaal kwijt kunnen en evt pijn klachten kunnen doorgeven is al heel erg fijn voor het dier. Ik heb via die manier mijn pony erg kunnen helpen oude dingen los te kunnen laten en zo bereid ik haar dagelijks voor (heb een cursus gevolgd) op de dag en wat de plannen zijn, zodat ze weet wat ze kan verwachten en niet zo snel in de stress schiet.

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:34

Ook echt een heel mooi veulen! Volgens mij heeft zij echt nooit een lelijke fase gehad hahah
Hoe oud is ze op die laatste foto?

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-21 15:47

Dat is ook interessant Laughterline, ga ik in mijn achterhoofd houden.

Pfoe, geen idee hoe oud ze op die foto was. Ik denk een jaartje. Knap dier in ieder geval ja!

Net nog contact gehad met de verkopers, bij haar is ze nooit bereden geweest. Ook niks voorgevallen wat dit had kunnen triggeren. Wat het dus wel geweest moet zijn, geen idee. Misschien toch de spanning van de verhuizingen? Maakt verder ook niet zoveel uit, maar was gewoon nieuwsgierig :Y)

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-21 15:14

Mascha is echt ontzettend opgeknapt van de behandeling. Vanaf een foto is het wat moeilijker te zien, maar de spanning in haar lijf is echt zichtbaar minder.

[ img ]

[ img ]

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-21 10:54

Gister weer een grondwerkles gehad, en het was een pittige.

We begonnen weer met het aanvoelen van energie. Dus ik stond aan een kant van de bak en mijn instructrice stond aan een kant van de bak. Dat ging eigenlijk super goed. Vervolgens gingen we oefenen met elkaar sturen. Eerst moest ik me laten sturen door haar. Hoe en wat, ja dat vertelde ze me niet ik moest het voelen. En dat vond ik stom, want ik wil gewoon weten hoe het werkt en wat ik moet doen, want ik wil het meteen goed doen... nee, ik moest het gewoon gaan voelen. Ik kan moeilijk uitleggen hoe het werkt, want het is echt een gevoelsding. Kan er zelf ook nog niet helemaal met mijn hoofd bij hoe het nou werkt, maar je voelt gewoon welke kant je op moet lopen. Hierna moest ik het sturen overnemen. Wat ik ook weer heel stom vond, want uitleggen hoe het in elkaar steekt zat er niet in. Maar het was wel echt hoe ze het zei: je voelt wanneer je in je kracht. Als je die energie vervolgens inzet, dan voelt de ander zich vertrouwt om je te volgen.

Ik ben nog wel heel wiebelig daarin. Kan het ene moment heel zelfverzekerd zijn en het volgende moment weer in elkaar duiken en denken 'o nee wil je niet, dan doen we het toch niet' :Y) Ennnn, dat was precies hoe het bij Mascha ging. Met Mas gingen we eerst het leiden oefenen, dat ging prima. Daarna moest ik haar wegsturen op een cirkel. Zoals jullie weten heeft ze sowieso moeite met afstand houden en wegsturen is soms al helemaal drama. Het lukte me dus ook niet om haar voorwaarts te krijgen op die cirkel. En ik weet wel hoe dat komt, want ik begin vastbesloten met een oefening maar zodra ik zie dat Mascha het moeilijk vindt of het gewoon niet doet denk ik 'laat maar, we beginnen wel weer van de start'. Ook omdat ik weet hoe explosief ze kan zijn en ik dat niet wil triggeren. En dan komt nog het stukje 'doe ik het wel goed' naar boven. Allemaal combinaties die niet zorgen voor succes.

Na een paar keer proberen vroeg mijn instructrice of ze het voor mocht doen. Ja hoor, doe je ding. Achteraf was het mooi geweest om te filmen want Mascha is zo'n expressief paard, het was echt alsof die twee voor heel even een kudde vormde. Mijn instructrice gaf de hulpen aan Mas om op de cirkel te gaan, dat deed Mas niet, waarna mijn instructrice wat harder inkwam met de hulpen en daar ging Mas. En boos dat ze was in het begin. Ze had echt zoiets van huhhhh wat vraag jij me nou. Dit resulteerde weer in heel veel boksessies, wat steigersessies en ze liep zelfs 2/3 keer dreigend op mijn instructrice af. Daar schrok ik wel van hoor, mijn puppy die zich zo gedraagt. Maar ze loste het heel mooi op door haar ruimte af te bakenen en Mas weer een kant op te sturen.

Op het einde kon mijn instructrice met alleen haar gedachte Mascha de cirkel op vragen. Heel bijzonder. En dus ook een heel groot leermoment voor mij. Als ik zeker van mijn zaak ben dan voelt Mascha ook dat het oké is om te volgen en dan doet ze dat ook. Nu voel ik me daar echt nog niet zeker genoeg over, als in dat ik nog niet het idee heb dat als bovenstaande bij mij gebeurd, ik het ook op kan lossen. Dus we hebben afgesproken dat ik het wegsturen pas weer oppak als we weer les hebben en ik me voor nu bezig houd met het wijken voor druk en het leiden.

Mijn instructrice zei dat Mascha nu op een leeftijd zit waarin ze in de kudde ook meer haar eigen boontjes moet gaan doppen. Plakken aan de ouderen is er niet meer bij, ze moet op eigen benen staan. En dat is een pittige periode. Ook omdat Mascha veel duidelijkheid eist en geef je haar die duidelijkheid niet, dan maakt ze zelf wel een plan. Yep, dat weet ik ondertussen :') ze gaf daarbij ook aan dat het goed is dat ik rustig kan blijven in situaties waarin Mascha onstuimig is, maar wat ik daarbij ook doe is volledig verdwijnen. Dus Mascha de tijd geven om weer bij te komen is oké, maar ik moet dan wel met mijn aandacht erbij blijven.

Pfoe, ik vind het toch wel heel pittig hoor. Ze werd met de tijd al wat brutaler, maar ze is nu volledig puppy af en fulltime puber geworden. Waar ze eerst nog niet bij alles een weerwoord had, probeert ze de dingen nu zo te draaien dat zij haar zin krijgt. Dat is niet erg, hoort erbij. Het drukt mij ook met de neus op te feiten, want ze is een enorme spiegel. Ik heb echt mezelf gekocht in het lichaam van een paard :D

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:14

Je hebt iig een paard dat weet wat ze wilt :')

Ik kan me echt zo erg herkennen in jouw verhaal (alleen dat van ons was zn 3 jaar geleden en heb ik in eerste instantie veel minder goed aangepakt :( ).
Het voelt soms echt een tweestrijd, aan de ene kant wil je minimaal invasief haar laten zien wat de bedoeling is en meegaan in haar gevoelens. Maar dit kan juist voor onzekerheid zorgen bij haar wat zich uit in 'dominant gedrag', bij mij heeft het echt een poos geduurd voordat ik mijn ruin zo kon begeleiden dat hij genoeg steun aan mij had zonder dat ik 'onredelijk' was naar zijn idee.
Kan soms echt heftig zijn in het begin, maar je helpt ze uiteindelijk wel het meeste daarmee.

Klinkt echt alsof je hele fijne begeleiding hebt, als jullie zo doorgaan zullen jullie binnen no time alles op gedachten en intentie kunnen doen :o

senna21
Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:53

Je beschrijft jullie proces heel beeldend en invoelend. Knap hoe jij dat aangaat met jezelf en je paard. +:)+
Het komt goed met jullie.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-21 11:33

Yep, ze weet heel goed wat ze wil! Heb er mijn handen vol aan ~~}>

Precies zoals je zegt inderdaad, voor mij voelt het dan alsnog ik dingen van haar eis. En ik wil niet over haar grenzen heengaan. Resultaat is dat ik dan te soft ben omdat ze het echt wel kan, maar ze gewoon de kont tegen de krib gooit. Zelfde met het optillen van haar linker voetje aan de voorkant. Dit verrekt ze, totdat ik echt op mijn strepen ga staan. Dan kan het ineens wel zonder moeite.

Vind het wel fijn te horen dat ik niet de enige ben die soms met de handen in het haar zit, of heeft gezeten. Je hoort toch vaak de positieve dingen wel en de mindere dingen worden dan gemakshalve achterwege gelaten.

Bedankt Senna! Ik hoop het ook :)

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:17

Daar ben je gelukkig echt niet de enige in. Ik kan mezelf soms ook zo erg gek maken met al mijn gedachten :roll:
Ben ik wel eerlijk tegenover hem? Moet ik niet meer trainen voor zijn gewicht? Moet ik niet volledig naar R+ gaan? Moet ik niet helemaal stoppen met rijden?
En dan moet je je bedenken dat nu alles eigenlijk heel goed gaat met ons |o
Ik heb werkelijk elk gedrag met hem meegemaakt wat je je maar kan bedenken, en tot nu toe is alles er volledig uit getraind (behalve het happen als hij het moeilijk vindt).

Dat gaat bij jullie ook zeker komen! En hoe vaker jij succes momenten ervaart hoe makkelijker het zal gaan :j
En het is goed om na te denken over de training, maar probeer dit voor of na de training te doen, en niet al te veel tijdens de training...

Liiesjjj
Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-21 10:41

Oooo dat heb ik ook! Mijn gedachten gaan ook echt alle kanten op. Vindt ze dit wel leuk? Kan ze dit wel aan? Moet ik niet zus, moet ik niet zo.. soms ook erg vermoeiend want je kan jezelf er helemaal gek mee maken..

Van R+ heb ik nog nooit gehoord, ga ik me eens in verdiepen. Jij zet dat in bij jouw paard dus? Op welke manier merk je het positieve effect?

Ben vanochtend nog even naar Mas gegaan. We hebben bij de poetsplek een scharnier-ophanging aan twee kanten waar je dan twee halstertouwen in vastmaakt. Bij blinde paniek of hangsituaties kan het paard dus wel gewoon loskomen. Nu heeft Mascha sinds deze week door dat, als ze maar hard genoeg naar voren loopt, ze dus los staat en kan doen wat ze wil. En trots dat ze dan is, draak }> En ik sta daar dan als een onzekere trien haar te vragen of ze aub terug wil en dat niet meer wil doen. Tot vandaag. Ik was er zo klaar mee. Ben drie keer goed consequent geweest, blijven staan jij! En toen kon ze ineens wel blijven staan.. ook het grondwerken ging super goed.

En het stomme is, voor ieder ander paard kan ik wel consequent, streng maar rechtvaardig zijn. Heb zo door mijn leven heen met meerdere (jonge) paarden gewerkt en dat ging altijd prima, die dachten er niet eens aan om te gaan klieren. Nu moet ik wel zeggen dat Mascha van een wat ander kaliber is, veel meer vuur en karakter, maar op de een of andere manier vind ik het bij haar veel moeilijker om streng te zijn. Denk omdat ik haar echt zie als mijn vriendinnetje. Maar ik ga toch strenger voor haar moeten zijn want ze maakt er anders toch echt misbruik van. Volgens mij zei iemand dat ook een aantal pagina's terug, dat ik daarvoor moest oppassen. Weet alleen even niet meer wie dat was. Wel grappig dat het toen gezegd werd en ik dacht neeee joh, dat doet ze echt niet. Nou dus wel he :')

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, fleurtjeuh, nick_en_ik, SunnyHorse, TamaraFloor, Vagabondo, Vickym98, Whizz, xRaisin, Zinzi_jewel en 90 bezoekers