Verkopen of doorzetten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:24

Kijk naar alles dat Rien van der Schaft vertelt.... veel goede voorbeelden, erg leerzaam.

Ik heb 1 paard dat bakwerk echt HAAT. Dus ik houd het kort. Kan 10 minuten zijn, kan 15 minuten zijn.... en soms wanneer hij opeens lol krijgt 20.
Ik rij speels met hem, halthouden en dan opeens weg galopperen. Steeds korte stukjes versnellen en dan weer terug naar stap en ontspanning. Halthouden, keertwending, en zjoeffff weg! En dan zelf alweer terug naar stap voordat hij zelf bedenkt dat hij terug gaat in tempo.
Ik rijd hem dus niet moe of leeg, en ook niet netjes in frame, maar wil vooral dat hij even 'vrij' wordt in zijn koppie. Of hij helemaal recht loopt, wat zijn hoofdhouding is, in welke gang hij wegsuft, dat maakt allemaal niet uit. Als hij maar vertrekt. Een paar passen, dat is genoeg. Dat hij vooruit gaat denken, en als hij dat doet zit ik er joelend op.... zodra hij ook maar 1x iets echt heel goed heeft gedaan stap ik direct af en is hij klaar.

Verder rijd ik dit paard alleen maar buiten.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:45

Ik heb niet alles gelezen, dus de kans dat ik tips geef die al gegeven zijn.

Castreren kan zeker helpen. Hengsten zijn vaak lui omdat er toch veel energie gaat zitten in het hele hormoongebeuren.

Gezien het feit dat je al zo lang niet gereden hebt, is de kans groot dat je met je bovenbenen knijpt om je eigen balans te houden. Als je knijpt en drijft, geef he tegengestelde signalen, het knijpen werkt als rem. Misschien dat het zadel van de vorige eigenaar jou beter liet zitten waardoor je minder tegengestelde signalen gaf en het daar lekkerder leek te gaan? Tevens was ie daar waarschijnlijk eerst voorgereden en stapte jij op een paard dat al aan het been gemaakt was. Probeer dat ook eens thuis.
Je geeft aan dat ie bij je bijrijder wel goed aan het been komt. Ga om te beginnen eens een paar keer rijden, als zij er eerst op heeft gezeten en hem aan het been heeft en laat haar jouw aanwijzingen geven wat zij doet. Eventueel kan zij er met een longeerzweep bij staan, zodat zij hem daarmee voorwaarts kan houden. Hij moet op jouw drijvende hulp gaan begrijpen wat je bedoelt.

Vervelend probleem TS. Hopelijk komen jullie er een beetje uit. Jammer dat je instructie jullie niet als combinatie ziet. Dat zou voor mij een reden zijn om op zoek te gaan naar andere instructie. Iemand kan je in mijn ogen beter helpen als diegene ook de mogelijkheden ziet en niet denkt dat het een verloren zaak is.

Succes. Mocht het alsnog niet lukken, moet je er maar vanuit gaan dat je hier in ieder geval heel erg veel van leert.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:37

Ik ben heel benieuwd waar het verschil tussen jouw bijrijder en jou hem in zit?
Heb je daar al eens in detail naar gekeken? Wat doet zij nu wezenlijk anders dan jij, waardoor hij wel gaat lopen? (houding, attitude, benen, oefeningen etc.)

Op welke momenten stopt dit paard er bij jou mee? Wat ik uit jouw verhaal haal, is dat vooral als hij te weinig sturing/leiderschap krijgt. Heb ik dat goed?
Waar komt dan dit gebrek aan sturing door? Door onzekerheid of te vriendelijk willen zijn? Aangezien jij blijkbaar wel duidelijk genoeg bent aan de hand. Je kunt dus wel de leiding nemen.
Wat maakt dat dit jou niet lukt tijdens het rijden? (Dit is even een aanname op basis van jouw berichten in dit topic).

Besef dat dit een jong paard is, die duidelijkheid nodig heeft. Hij zit in een nieuwe situatie en het enige wat hem iets comfortabeler maakt, is juist die duidelijkheid. Dus niet elk dingetje maar goed vinden of het voldoende vinden als hij de opdracht half uitvoert, dan ben je niet duidelijk. Hij wordt daar mogelijk onzeker van, waardoor hij maar gewoon stopt en dus letterlijk gaat stilstaan.
Duidelijk zijn is overigens niet hard zijn. Het begint al met hoe jij op je paard gaat zitten. Begin je al meteen te twijfelen? dan wordt het niks. Ga erop zitten met het zelfvertrouwen en de overtuiging dat jullie lekker gaan rondrijden. Onbewust rijd je dan al anders, terwijl feitelijk niet echt iets anders doet.

Overigens heb ik ooit een zitles gehad op zijn neppaard. Dat werkte echt super. Wellicht dat een dergelijke les ook voor jou iets is. Beter leren zitten is altijd mooi meegenomen :)

Wat je keuze ook is. Besef dat het met geen één paard binnen een maand fantastisch gaat. Ze proberen je allemaal uit, moeten allemaal wennen aan hun nieuwe plek en hun nieuwe ruiter.
Trek hier echt een half jaar voor uit. Het duurt zelfs nog langer voor je echt met elkaar kunt lezen en schrijven :)

nikkinelisse
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:15

niet zomaar opgeven

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:28

ittakesmore schreef:
Ik heb besloten hem aan te houden sowieso tot het nieuwe jaar en te castreren. Gewoon om wel het elke kans te geven ga ik zelf ook minder rijden en zo veel mogelijk buitenritten met hem doen en kijken hoe het gaat lopen de komende maanden. Ik ga mijn best doen om gewoon alle verwachtingen achter mij te laten voorlopig en dan maar extra te genieten van het grond werk!


Dit vind ik een verstandige beslissing. Hij is nog zo jong, buitenritten zijn heerlijk, en met grondwerk kun je de band tussen jullie versterken tot je beiden op elkaar bent ingesteld en elkaar over en weer begrijpt. Dat is echt mooi, de weg naar vertrouwen.
Lekker genieten, en als hij ouder is, en uitgegroeid kun je altijd het 'serieuze' werk oppakken (als je dat dan nog wilt) Het heeft hier zeker een half jaar geduurd voordat we elkaar goed kenden. Geef het maar tijd.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:45

Ik vind je wel erg snel conclusies trekken ts. Ik lees dat je het paard 4 weken hebt, waarvan je pas na 2 weken een zadel hebt. Je hebt een bijrijder en hij is pas 5 jaar, dus je hebt er misschien een keer of 5 opgezeten?
Een beetje geduld.. het is een jong dier wat in korte tijd veel heeft meegemaakt, en misschien is hij daar wel wat van onder de indruk. Jij bent zijn baas en hij heeft jou nodig om te kunnen vertrouwen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:03

Waardeer eens wat je hebt.

Je hebt een paard waar je je safe op voelt, je hebt er veel gereden voor je deze kocht.
Stel dat je deze weg doet en een ander koopt krijg je hetzelfde euvel. Je rijdt te afwachtend.
Als een paard een twijfelende aanmoediging krijgt om misschien wel een pasje te draven gaat ie het niet doen terwijl als jij rijdt alsof je 3 meter terug in uitgestrekte draf moest zitten dan denkt paardlief eerder ´there we go´.

Geef het tijd, ga genieten, ga lessen en kijk over een jaar terug.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:06

Waarschijnlijk geeft je bijrijder duidelijker leiding?
Het is leiden of geleid worden, aan jou de keuze.

Verder klinkt het als een superleuk paard dus ik zou nog niet opgeven

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 23:07

Overigens nog extra besloten hem in training te zetten in November bij Bo Kasbergen. Deze heeft veel ervaring met het ras en begint echt met de basis van grondwerken en heeft ervaring met PRE's die zich afsluiten. Klonk dus als een goed besluit om hem deze kans te geven om zich te ontplooien. Ik ga daarbij elke week op en neer het hele land door naar Amsterdam om zelf ook nog mee te trainen en te leren hoe ik het toe kan passen!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:10

Dat klinkt als een goed plan!
Hopelijk kun je dan spoedig weer genieten samen met je paard.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:55

Dat klinkt inderdaad als een goed plan en precies wat ik ook gedaan heb. Mijn merrie ging terug naar haar fokker/vorige eigenaar. Die heeft haar weer een poosje gereden, toen wij samen onder zijn begeleiding en uiteindelijk ik weer alleen op mijn eigen locatie. Het is even een investering, maar potverdikkie, bleek ik het rijden dus toch niet verleerd ;-)

Succes hoor! Laat je ons weten hoe het gaat?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:57

Slim hoor, ik denk dat je een goede keuze maakt. En ik vind het helemaal niet te snel, ts loopt vast en trekt direct aan de bel om hulp te zoeken. Meestal lees hier verhalen en denk ik 'goh, dat is wel een beetje lang aanmodderen'.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:52

Earth schreef:
Slim hoor, ik denk dat je een goede keuze maakt. En ik vind het helemaal niet te snel, ts loopt vast en trekt direct aan de bel om hulp te zoeken. Meestal lees hier verhalen en denk ik 'goh, dat is wel een beetje lang aanmodderen'.


Het topic heet: verkopen of doorzetten.
Niet: hulp zoeken of zelf doormodderen.
In het tweede geval waren de reacties volstrekt anders geweest.

Goede beslissing ts!! Succes en vooral veel plezier straks!

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:55

Wat een goede beslissing!! Heel veel succes!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:12

Goed zo ts. Niet meteen opgeven als het paard wel eerlijk is.Ik denk trouwens dat castreren niets uithaalt om een paard vlugger te maken,integendeel want hij verliest dan aan vitaliteit.Ik heb heel veel manegepaarden (ruinen) gekend die ook absoluut niet voorwaarts waren en het liefst midden in de bak gingen stilstaan. Deze deden het wel goed tijdens buitenritten met een groep.Prettig is dit paardengedrag niet maar ik vind het beter dan een paard die door ervandoorgaan of bokken laat weten dat hij geen zin heeft!

Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:08

Normaal ben ik niet zo “reageerderig” maar dit verhaal raakt me behoorlijk... het doet me denken aan een filmpje op YouTube wat ik tegenkwam een tijd geleden... het betreffende paard was door de tijd heen ook volledig afgesloten en reageerde echt nergens meer op... vreselijk zielig om te zien.. en als ik dit verhaal zo lees vrees ik dat dit paard zich ook zomaar wel eens helemaal kan afsluiten en geen plezier meer heeft in het samen werken met ons...

Heb niet alles tot in detail gelezen maar ik wilde graag delen dat een paard wat zich afsluit naar mijn mening inderdaad een hele andere benadering nodig heeft... zoals bijvoorbeeld de amazone in het filmpje doet..
Voor de liefhebbers zal ik de link delen:

https://youtu.be/JViKZKgUixg

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:40

Ik heb niet alles gelezen.
Maar ik heb drie jaar geleden ook een paard gekocht wat eigenlijk niet aan mijn eisen lijst voldeed. Hij stond door medisch iets en zwangerschap en onzekerheid icm zijn karakter nu lang stil. Maar nu zijn wij "samen" eindelijk zover dat ik weer erop kan!
Ik ben dus voor volhouden en niet gelijk opgeven! :+

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:09

Echt niet opgeven! Vertrouwd op zijn rug zitten is echt zo belangrijk.. vanuit daar groeien samen. Laat je bijrijder lekker eerst zijn gang gaan en pak gewoon af en toe een lesje met hem. Veel grondwerk samen doen, samen poetsen, samen zijn. Zo groei je vanzelf rij technisch ook na elkaar toe. Het lijkt nu net of jullie elkaar niet begrijpen. Je vind zijn knopjes vanzelf, je rijd hem zo ook echt niet kapot.

Ik zeg maar zo niks moet alles mag.. geen eisen stellen in het begin, plezier is alles!