Verkopen of doorzetten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:57

Ik had in het andere topic ook al gereageerd dat het soms echt de moeite is om jezelf en paard de tijd te geven, ook al lijkt het uitzichtloos.

Maar gezien dit topic en jouw reacties vraag ik me af wat je nu wilt horen?
Kijk, als dit paard je enkel frustraties oplevert en je er absoluut geen lol meer in hebt en zeker weet dat je dat ook niet meer gaat krijgen, dan kun je hem beter verkopen....Dat is ook geen schande he. Het kost genoeg, als je er dan geen plezier van hebt....

Of je geeft hem en jezelf de tijd, investeert in datgene wat jullie beiden maar nodig blijken te hebben om alsnog een match te worden. Lukt het dan nog niet, dan kun je jezelf in ieder geval niet verwijten dat je niks geprobeerd hebt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:58

Als dat paard bij een ander wel loopt, dan kan het haast niet anders dan dat je tegenstrijdige signalen geeft. Heb je dan een wat flegmatiek geval dan zeggen die inderdaad al snel: ik wacht hier wel even rustig af tot je weet wat je wilt.
Een flegmatiek paard is welliswaar een rustig maar niet perse een braaf paard, ik denk dat dit hier het geval is. Hij is cool, maar niet perse braaf.
Dat is geen makkelijke combinatie als je zef ook weer van niets moet starten. Heel eerlijk, als hij inderdaad flegmatiek is, zou ik hem inruilen in jouw specifieke situatie.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:01

Ik las er mss over, maar wat voor ras is het paard? Weet dat er ook gewoon paarden zijn die bakwerk niets vinden en daar ook nooit plezier in zullen vinden. Als hij graag buitenrijdt en daar meer vooruit is, zou ik net daar gaan oefenen om hem lichter aan je been te krijgen ipv te pushen in een bak waar hij duidelijk geen motivatie voor heeft.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:06

Volgens mij heb je, je keuze al gemaakt TS.
Even heel kort door de bocht, als je na 4 weken bij dit soort tegenslag het niet meer ziet zitten is het hebben van een eigen paard qua verantwoordelijkheid wellicht nog een stap te ver voor je.
Daar is niets mis mee overigens.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, heb mijn paard 5 maanden in training gezet en ben zelf icm trainer aan de gang gegaan.
Na in totaal 6 maanden toch de keuze gemaakt niet verder te gaan maar ik heb wel eerst mezelf een schop onder mijn hol gegeven.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:09

Wat gebeurd er als jij erop zit en iemand heeft hem aan de longeerlijn? Misschien het proberen waard. Niet dat degene op de grond dan al het werk moet doen en jij kan meeliften, maar dat degene op de grond hem misschien net dat beetje extra kan motiveren om toch te gaan stappen en hem op die manier beter aan je been te kunnen zetten?

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:13

Mijn paard vertikte ook om te lopen toen ik hem net had. Sloeg ook naar mn been. Buiten liep ie wel prima.

Uiteindelijk met veel geduld hem aan het lopen gekregen. Toen meneer eenmaal respect voor me kreeg :')

Nooit met zweep of sporen hoeven rijden. Is in de bak nog altijd niet heel enthousiast, maar prima te doen. Vind buitenrijden gewoon leuker en is dan wel lekker voorwaarts

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:16

Ik denk echt dat de manier van trainen tot nu toe totaal niet bij hem past. Ik vind het echt tenen krommend om te lezen dat je het idee hebt hem niet aan te kunnen terwijl hij zo enorm duidelijk met je probeert te communiceren dat iets anders moet. Waarschijnlijk júíst bij jou omdat jullie die connectie hebben. Zou daar echt wat me doen in plaats van op te geven. Ben het met je eens dat castreren niet voor een compleet ander paard zal zorgen. Mijn hengst is bijvoorbeeld veel vlotter voor het been dan mijn merrie. Het is toch voornamelijk wel karakter vs connectie/ manier van trainen.

Wellicht wil je daarbij ook nog eens te snel. Als hij een paar passen iets harder loopt dan normaal, beloon hem dan een stop dan in plaats van door te vragen. En als hij nooit harder gaat dan normaal, laat hem dan nog langzamer lopen dan normaal, daarna versnellen naar zijn eigen tempo en beloon dat. Vanuit daar kan je uitbouwen, en dat gaat heus sneller dan je denkt, al lijkt dat misschien de eerste keren niet gelijk zo.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:19

Er zit een risico in dat het paard gaat bepalen waar de ritjes naartoe gaan. Ik kende vroeger zo‘n combinatie, paard bepaalde of hij links of rechts ging en dan was hij heel braaf. Als zij iets anders probeerde dan werd hij vuil. Weet niet of dit paard dat ook potentieel in zich heeft maar hij is pas 5 dus hij zal nog erg snel leren. Hij kan dus ook snel leren dat hij degene is die bepaald.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:22

Sizzle schreef:
Er zit een risico in dat het paard gaat bepalen waar de ritjes naartoe gaan. Ik kende vroeger zo‘n combinatie, paard bepaalde of hij links of rechts ging en dan was hij heel braaf. Als zij iets anders probeerde dan werd hij vuil. Weet niet of dit paard dat ook potentieel in zich heeft maar hij is pas 5 dus hij zal nog erg snel leren. Hij kan dus ook snel leren dat hij degene is die bepaald.



En dus? Een beetje handige trainer Kan het paard dusdanig trainen dat hij denkt wat hij doet wat hij wil, terwijl het stiekem exact is wat de trainer wil. De kunst van het
samen werken met dieren...

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 22:23

Wildgirl schreef:
Volgens mij heb je, je keuze al gemaakt TS.
Even heel kort door de bocht, als je na 4 weken bij dit soort tegenslag het niet meer ziet zitten is het hebben van een eigen paard qua verantwoordelijkheid wellicht nog een stap te ver voor je.
Daar is niets mis mee overigens.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, heb mijn paard 5 maanden in training gezet en ben zelf icm trainer aan de gang gegaan.
Na in totaal 6 maanden toch de keuze gemaakt niet verder te gaan maar ik heb wel eerst mezelf een schop onder mijn hol gegeven.


Ik heb mijn keuze zeker nog niet gemaakt. Ik ben best bereid er veel tijd en energie maar ook geld er in te stoppen om tot een oplossing te komen. Echter moet dan wel het verhaal erg duidelijk zijn lijkt mij en moet ik wel eerlijk zijn. Het liefst zou ik zien dat er een magische oplossing is en wil ik hem alle tijd gunnen. Maar ik vind de inschatting zelf lastig om te maken of IK het op ga kunnen lossen. Ik ben verre van s'werelds beste ruiter, al helemaal niet na 9 jaar niet rijden. Dat is mijn grootste struggle hier, ik kan hem wel 5 maanden in training zetten.. Maar ik ga er zelf geen betere ruiter van worden in deze tijd. Ivm corona is er hier geen les mogelijkheid voor volwassenen geweest sinds maart al zou ik dat bijvoorbeeld willen.

Ik vind het juist belangrijk om eerlijk te zijn naar hem en het besluit te nemen ook uit wat voor hem het beste is. Als ik nu al zie dat het echt puur aan mij ligt, dan vind ik het dus lastig om te geloven dat het verbeterd als ik hem elders laat door rijden en dan weer zelf er op kruip. Aangezien hij hiervoor een stuk stabieler was en makkelijker onder het zadel toen ik hem kocht. Het is dus overduidelijk dat ik zelf het probleem ben en daar twijfel ik dus alleen in of dat voor hem goed is. Dit heeft verder volgens mij niks met klaar zijn voor een paard te maken maar alleen met het beste willen voor je paard. Ik zie ook niet in hoe hem een half jaar extra houden het opeens wel okey maakt om dat besluit te nemen maar het nu dan niet eerlijk zou zijn over een maand als er duidelijk geen enkele vooruitgang in zit dan nog steeds.

Het is bij ons verboden om te longeren in de bakken ivm de bodem. Anders was dit idd een optie, maar jammer genoeg is dit dus niet mogelijk. Van stal wisselen voorlopig ook niet, want de meeste zitten vol en hebben wachtlijsten waar we voorlopig nog wel op staan. De enige beschikbaar willen geen hengst of net gecastreerde hengst.


Sizzle schreef:
Er zit een risico in dat het paard gaat bepalen waar de ritjes naartoe gaan. Ik kende vroeger zo‘n combinatie, paard bepaalde of hij links of rechts ging en dan was hij heel braaf. Als zij iets anders probeerde dan werd hij vuil. Weet niet of dit paard dat ook potentieel in zich heeft maar hij is pas 5 dus hij zal nog erg snel leren. Hij kan dus ook snel leren dat hij degene is die bepaald.


Dit speelt bij mij ook mee, het is een eerlijk paard maar ik ben dus idd bang als ik juist door zet dat het van kwaad tot erger gaat. Dit is dus wat ik bedoel met 'verpesten'. Met dit in mijn achterhoofd vind ik dus de afweging van geef het nog een half jaar erg lastig, ik heb totaal geen zekerheid dat het niet verergert en ik hem op die manier dus verpest.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 22:25

Caily schreef:
Ik denk echt dat de manier van trainen tot nu toe totaal niet bij hem past. Ik vind het echt tenen krommend om te lezen dat je het idee hebt hem niet aan te kunnen terwijl hij zo enorm duidelijk met je probeert te communiceren dat iets anders moet. Waarschijnlijk júíst bij jou omdat jullie die connectie hebben. Zou daar echt wat me doen in plaats van op te geven. Ben het met je eens dat castreren niet voor een compleet ander paard zal zorgen. Mijn hengst is bijvoorbeeld veel vlotter voor het been dan mijn merrie. Het is toch voornamelijk wel karakter vs connectie/ manier van trainen.

Wellicht wil je daarbij ook nog eens te snel. Als hij een paar passen iets harder loopt dan normaal, beloon hem dan een stop dan in plaats van door te vragen. En als hij nooit harder gaat dan normaal, laat hem dan nog langzamer lopen dan normaal, daarna versnellen naar zijn eigen tempo en beloon dat. Vanuit daar kan je uitbouwen, en dat gaat heus sneller dan je denkt, al lijkt dat misschien de eerste keren niet gelijk zo.


Dit hebben we dus heel consequent geprobeerd, eind resultaat; meneer staat stil en gaat steeds minder en minder doen. Hij draait het om, hij vind stil staan totaal geen straf en langzamer lopen resulteert eigenlijk praktisch gezien direct in stil staan. :')

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:26

Gut, ja jee.. Vervelend wel! Als het paard het alleen bij jou doet, dan zal je het toch bij jezelf moeten zoeken. Ik vrees dat een ander paard dan ook weer voor 'problemen' gaat zorgen, dus dat lijkt me ook niet echt de richting om in te gaan zoeken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:26

Nogmaals: hoe ziet zijn dagelijks leven eruit buiten het rijden om?

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:30

Paard is net een 1/2 jaar in NL zeg je hé, en jij hebt hem nog geen maand. Besef dat het beestje dus al heel wat heeft meegemaakt in z’n leventje. Geef hem de tijd om goed te landen. Zoals iemand al zei, het duurt wel een jaar voor hij echt gewend is. Ik zou zeggen; castreren, doe een stapje terug en ga veel grondwerken en zorg voor goede begeleiding. Als hij echt zo braaf is komt het allemaal heus wel, mits jij hem een kans geeft en goed begeleid wordt.
Weet je zeker dat hij goed is ingereden? Als ook je instructeur zweep en spoor nodig heeft vraag ik me af of hij jullie wel helemaal begrijpt?!

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 22:33

pumpina schreef:
Gut, ja jee.. Vervelend wel! Als het paard het alleen bij jou doet, dan zal je het toch bij jezelf moeten zoeken. Ik vrees dat een ander paard dan ook weer voor 'problemen' gaat zorgen, dus dat lijkt me ook niet echt de richting om in te gaan zoeken.


Zo als dit heb ik het eerlijk gezegd nog niet snel meegemaakt. Ik heb een zachte hand en mag rij technisch echt nog veel aan mezelf werken na zo lang uit het zadel te zijn. Maar ik denk persoonlijk niet dat ik dit heel snel nog zal tegen komen in een ander paard. Heb voor mijn eigen zelfvertrouwen een paar rondjes op een paard van iemand anders mogen rijden, aangezien ik mezelf echt rot voelde over mijn eigen kunnen. Dit ging echter zonder problemen, buiten het feit om dat mijn houding nog wel flink zou mogen verbeteren. Maar ik denk niet dat ik heel snel tegen hetzelfde aan zou lopen als de situatie van nu. Ik ben ook iemand die normaal echt niet snel opgeeft e al helemaal niet met dieren.

Maar de communicatie tussen ons als duo lijkt gewoon niet te werken in het zadel.. Waar ik zo van baal want ik wil het oprecht wel omdat ik zo van hem geniet op de grond. Maar nu uit elke rit zich in teleurstelling en frustratie wat alleen maar erger en erger word.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:33

tengeltje11 schreef:
Ik las er mss over, maar wat voor ras is het paard? Weet dat er ook gewoon paarden zijn die bakwerk niets vinden en daar ook nooit plezier in zullen vinden. Als hij graag buitenrijdt en daar meer vooruit is, zou ik net daar gaan oefenen om hem lichter aan je been te krijgen ipv te pushen in een bak waar hij duidelijk geen motivatie voor heeft.

Ik las in een ander topic dat het een Pre is.

@TS: Ik denk echt dat je te snel opgeeft en denk echt dat jij dit met veel tijd en wat hulp (en wellicht castratie) beter krijgt.
Als het verder een fijn paard is zou het zonde zijn als je hem laat gaan na zo'n korte tijd.
Ik denk dat (bijna) iedereen vroeg of laat tegen moeilijkheden/problemen met zijn/haar paard aanloopt. Hoeveel mensen in mijn omgeving al niet eens tegen het punt aanliepen om het paard te koop te zetten omdat ze het niet zagen zitten.
Zelf heb ik vorig jaar mijn paard na anderhalf jaar verkocht omdat het tussen ons niet werkte, en dat kan natuurlijk. Maar ik heb hem wel tijd gegeven en voor mijzelf alles geprobeerd.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:34

ittakesmore schreef:
Caily schreef:
Ik denk echt dat de manier van trainen tot nu toe totaal niet bij hem past. Ik vind het echt tenen krommend om te lezen dat je het idee hebt hem niet aan te kunnen terwijl hij zo enorm duidelijk met je probeert te communiceren dat iets anders moet. Waarschijnlijk júíst bij jou omdat jullie die connectie hebben. Zou daar echt wat me doen in plaats van op te geven. Ben het met je eens dat castreren niet voor een compleet ander paard zal zorgen. Mijn hengst is bijvoorbeeld veel vlotter voor het been dan mijn merrie. Het is toch voornamelijk wel karakter vs connectie/ manier van trainen.

Wellicht wil je daarbij ook nog eens te snel. Als hij een paar passen iets harder loopt dan normaal, beloon hem dan een stop dan in plaats van door te vragen. En als hij nooit harder gaat dan normaal, laat hem dan nog langzamer lopen dan normaal, daarna versnellen naar zijn eigen tempo en beloon dat. Vanuit daar kan je uitbouwen, en dat gaat heus sneller dan je denkt, al lijkt dat misschien de eerste keren niet gelijk zo.


Dit hebben we dus heel consequent geprobeerd, eind resultaat; meneer staat stil en gaat steeds minder en minder doen. Hij draait het om, hij vind stil staan totaal geen straf en langzamer lopen resulteert eigenlijk praktisch gezien direct in stil staan. :')


Hij mag ook best stil staan, waarom niet? Gewoon negeren. Als hij dan ook maar 1 hoef vooruit zet beloon je hem. Klinkt idioot, maar ik vind zwepen erop stuk slaan ten minste net zo idioot. En onthoudt: less is more bij deze paarden. Echt waar, hou op met de hulpen vergroten. Werkt niet, demotiveert wel. Zowel bij hem als bij jou. Is dat echt de band die je met hem wilt?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:34

Voel je je echt zeker weten 100% safe op dit paard? Want als hij bij een ander uiteindelijk wel loopt en op redelijk lichte hulpen ligt het wellicht aan jouw rijkunsten...
Ik heb een periode gehad dat mijn paard niet wilde lopen, hij kwam tegen m’n been en hoe meer ik dreef hoe minder hij wilde lopen. Ik dacht aan iets lichamelijks, maar toen hij vervolgens met de (semi-prof) bijrijder als een zonnetje liep viel bij mij het kwartje: het lag aan mij...ik was onbewust zo gespannen dat ik mijn paard totaal blokkeerde...hij snapte mijn tegenstrijdige signalen niet en ging stil staan. Het blijft een beetje een dieseltje in de bak (hij loopt liever buiten) en ik moet mega consequent rijden, maar dat is nu allemaal geen issue meer....
Als hij stemhulpen wel goed begrijpt en die zijn aan de longe goed bevestigd dan zou ik die ook Onder het zadel toepassen, desnoods met iemand die hem aan de longe vastheeft. Dan kun jij als ruiter alleen zitten en je been eraf houden. Reageert hij goed, belonen met je stem, dan kun je na verloop van tijd een zachte been hulp koppelen aan het stemcommando.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:37

Ik blijf erbij dat je verwachtingen naar het paard maar ook naar jezelf echt veel te groot en niet realistisch zijn.
Grondwerken gaat goed, buiten rijden gaat goed, het is een lief paard.... dat is al meer dan de meeste mensen kunnen zeggen met hun net aangekochte paard.

Als het echt lastig voor je is meer vanuit het paard en een realistisch verwachtingspatroon te kijken, dan ga je dit ook tegen komen bij andere paarden.
Wellicht gaan die het erf niet af, gaan er vandoor of geven je een paar fijne bokken ;-)

Maw: ieder dier gaat anders om met wie jij als ruiter bent. Hoe dit dier reageert op jou is mild.
Ik zou willen weten wat ik kan leren van die situatie.

Ik had een staatsgevaarlijk type.... ook enorm getwijfeld, echt enorm.
Maar nu zijn we 8 jaar verder en het lag echt primair aan mij. Ik ben dankbaar dat ik er zoveel van heb geleerd.

Je hebt hierover nu een waarheid geformuleerd, en je blijft deze herhalen. Op die manier maak je het ook steeds ‘waar’ en ben je niet ontvankelijk voor andere inzichten. Zoals iemand eerder al opmerkte voelt het niet alsof je wil sparren, maar zoekt naar een bevestiging dat je het paard beter kunt verkopen.

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:50

Jullie zijn beide 'semi-groen'.
Een jong paard wat nog maar een half jaar in Nederland en een ruiter die 9 jaar niet heeft gereden.

Ik denk dat er drie opties zijn om niet semi- bont en blauw (lett. of figuurlijk) te eindigen:
1) castreren en voorlopig niet meer rijden zonder begeleiding.
Investeer in goede instructie.
2) Verkopen
3) het paard door laten rijden door de goede ruiter en zelf les nemen

Het klinkt als een leuk paard, maar ga niet lopen 'klooien'
Veel wijsheid gewenst.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:54

Deze is nog zo jong. Groen en groen is zelden een goede combinatie; het kan wel maar dan moet je veel tijd spenderen om een band te vormen, elkaar te leren kennen en de communicatie op elkaar af te stemmen. Wat Pallatin ook schrijft. Het ligt zelden aan het paard. Ze zijn juist heel gevoelig over het algemeen, en heel mensgericht. Je hebt dus twee opties; investeren in dit paard of verkopen en een wat ouder goed beleerd paard kopen. Heb je over een half jaar nog steeds het gevoel dat het niet gaat kun je hem altijd nog verkopen.

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:55

TS, ik lees ontzettend weinig zelfvertrouwen in jezelf en je rijkunsten.
Is het niet een idee om jouw paard voorlopig enkel door je bijrijder te laten rijden, zodat hij fijn doorgereden wordt. Ondertussen kan jij opzoek naar een goede instructrice met brave paarden, zodat jij aan je zelfvertrouwen en techniek kan werken.
Na een paar weken/maanden kan je weer op je eigen paard kruipen en kijken of jullie dan wel een match zijn. Verkopen kan altijd nog en als je op de grond wél een klik hebt krijg je misschien spijt.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:01

Was het paard bij de vorige eigenaren wel vlot?
Pre's zijn nogal gevoelig op je lichaam. Mijn ( dan wel geen pre) loopt bijvoorbeeld niet als je je benen in het zadel klemt.
Paard van een vriendinnetje van me staat stil als je teveel op de voorhand zit.

Na 9 jaar niet rijden is het op niet 1 paard opstappen en fijnloos wegrijden. Dus eerst kritisch kijken, is je zit los? Zit je onafhankelijk? Hou je je hand niet stiekem vast?
En anders tijdelijk met een zweepje heel consequent rijden: kuit, been, tikje. Je hoeft er niet doorheen te slaan om je duidelijk te maken.
Ze moeten op kuit te rijden zijn en zijn dat met de juiste africhting ook echt :j .

Daarnaast is 5 jaar jong. Dus de kans dat hij nog niet zo vergevings gezind is of wijken voor druk niet zo goed kent is goed aanwezig.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:05

Belangrijkste vraag , wil jij nog door met dit paard. Zo ja, castreren zodat hij paard kan zijn en wat meer vertrouwen in jezelf. Daarnaast, paard is jong en op dit moment gewoon superbraaf. Laat het rijden gewoon even wezen tot hij van de castratie is genezen en daarna, rustig opnieuw beginnen. Neem aan dat het dier uit het buitenland komt?

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:06

weg doen, dit is te hoog gegrepen. Jij bent een onzekere ruiter op een groene hengst, vragen om problemen als je het mij vraagt. Als je nu actie onderneemt is de band nog niet zo sterk dat het mega zeer doet en kan hij een passendere baas vinden en jij een passender paard....win win voor iedereen.