paardendiefstal Groningen en Duitsland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 22:46

Er gaat op facebook een bericht rond over paardendiefstallen en verdachte mensen/voertuigen bij paarden in Groningen en net over de grens in Duitsland Iemand die hier meer over weet?


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 22:48

Dit is het bericht:

Samenvatting paardendiefstallen
Voertuigen die meerdere keren gemeld zijn met verdacht gedrag bij paarden:
* 208 286 Pools grijs overgeverfde bus. Bellingwolde
* EU LK 5192 (vals) Mercedes Sprinter wit.
Recentelijk gezien in omgeving Bourtange, Neurhede, Sustrum. Vaak samen gezien met:
* Zwarte Volkswagen Passat met 2 vrouwen van rond de 30 jaar. Recentelijk gezien in Bourtange.
*ZIG Z 121 Mercedes bus wit met zwarte streep over de hele zijkant en zwarte geblindeerde ramen. Recentelijk gezien in omgeving van Haren, Heede, Hasselbrock, Dersum en Dörpen.
* LIP 27 W Zwarte Mitsubishi Outlander. Kenteken vervalst en over ander kenteken geplaatst. Vandaag in Bellingwolde.
* B0584BK BMW Zilver. Vandaag in Bellingwolde.
Recente meldingen gebeurtenissen:
* Kalletal: paard gevonden buiten de omheining. Vermoedelijk gesedeerd. Witte Ford Transit buitenlands kenteken.
*Westoverledingen: stroom uitgeschakeld in aparte schuur. Groot paard vastgebonden in kleine shetlanderstal in paniek. Daarna bomen gemarkeerd met verf.
* Rhederweg, Bellingwolde: grijs overgeverfde bus betrapt bij de paarden. Pools 208 286
Wat te doen:
Paarden binnen en achter slot. Camera's ophangen met bewegingsmelder. Graag delen op social media zodat meldingen zich verspreiden. Het kenteken EU LK 5192 is vals en mag verspreid worden.
Verdacht voertuig gezien op de weg? Politie bellen voor dronkenschap, roekeloos rijden, vreemd kenteken.
Meldingen verdachte gebeurtenissen: politie 09008844
Hoe meer meldingen, hoe meer aandacht hier naartoe gaat.
Recentelijke cijfers Duitsland: 8 paarden gestolen waarvan 5 dood en 3 nog vermist.
Daarnaast een dringende oproep voor leden van deze groepsapp om er voor te zorgen dat wij overzicht kunnen houden, kentekens door kunnen geven en informatie kunnen delen:

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:52

Ik heb het ook meerdere keren voorbij zien komen op Facebook al vanaf begin deze week eerste bericht.
Vind het wel heel vaag, gelezen dat ze wanneer je camera’s hebt deze zwart inkleuren, dat 2 oude mensen met kleinkinderen de paarden komen aaien.
Dat 2 jonge vrouwen de omheining bekijken.
En als ik dan lees dat van de 8 gestolen paarden er 5 dood terug gevonden zijn, snap ik er helemaal niets meer van, hoe dan, waarom dan, niet te begrijpen.
Hoop dat er snel meer duidelijkheid komt!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 00:12

Ja, daarom dacht ik ook het hier eens te vragen, vond het ook vaag. Maar het is wel bij mij in de buurt, dus ik maak me ook wel wat ongerust, hoewel de paardjes hier achter het huis staan.

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:19

Wij wonen net over de grens, en afgelopen week wel een heel vreemd akkefietje meegemaakt, en zijn nu heel erg op ons hoede, ook hier gaan we camera's plaatsen...

Naskur11
Berichten: 55
Geregistreerd: 01-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:27

kimmie261 schreef:
Wij wonen net over de grens, en afgelopen week wel een heel vreemd akkefietje meegemaakt, en zijn nu heel erg op ons hoede, ook hier gaan we camera's plaatsen...


Wat heb je meegemaakt dan?

LaPluche
Berichten: 1974
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:29

Pas je goed op? Lijkt me best eng, het idee dat mensen je paard willen stelen.

Hevonen
Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:29

Het bericht op Facebook is erg raar en vaag, maar helaas klopt het zo te zien in grote lijnen wel (de genoemde mensen zijn een beetje raar, ben ik nergens zo tegengekomen).

Ik ben gaan zoeken en kwam op de Facebookpagina van een transporteur terecht. Equitrans Pferdetransporte e.V. in Gründung. Zij doen gewag van allerlei nare dingen op dit gebied. Als je in de Duitse en Franse media zoekt vind je nog veel meer hierover.

het gaat om de mishandeling/doding en diefstal van tientallen paarden (ik meen meer dan 40) rond de Duits-Franse en nu ook de Duits-Nederlandse grens.

Ook een geval in Haren net over de grens bij Emmen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:44

Hebben jullie ook linkjes naar nieuwsartikelen? Ik kan er weinig over vinden..

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 10:54

Ik heb even op dat bedrijf gezocht, maar ik vind het maar apart. Het is blijkbaar vooral van de laatste paar weken. De politie lijkt nergens van te weten, geen aangiftes gedaan. Helaas zijn de nieuwsberichten hierover niet vrijelijk te lezen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 10:56


nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 10:58


kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:15

Naskur11 schreef:
kimmie261 schreef:
Wij wonen net over de grens, en afgelopen week wel een heel vreemd akkefietje meegemaakt, en zijn nu heel erg op ons hoede, ook hier gaan we camera's plaatsen...


Wat heb je meegemaakt dan?


ik kopieer hem even van mijn FB, daar ik geen zin heb om alles weer te typen:

"In de ban van...

Paardendiefstallen, hier in de buurt schijnen op dit moment nogal rare dingen te gebeuren met paarden, zo worden er camera's geblindeerd bij stallen, staan er ( poolse) auto's stil bij weides, en lopen er zomaar mensen op weides, nou ja, je denkt er toch over na.
Het enige is, dat onze weide eigenlijk heel ongunstig ligt, tussen 2 sloten , redelijk ver van wegen , en je moet door veel weilanden heen om er uberhaupt met een trailer in de buurt te komen, tenzij je voor langs zou gaan, maar gezien de waakse honden kom je niet ongehoord daar voorbij, goed we wanen ons dan ook eigenlijk wel 'veilig'

Tot vanmiddag.....

Ik liet Lotus en Red uit en zag in de wei dat Nathan en Hayke gefixeerd naar de hoek van de wei keken en gingen aan de kletter, gezien in die hoek allemaal bomen staan , dacht ik , ach zal wel een reetje zijn..

Dus ik liep naar de sloot en zag daar beweging van een mens, nu ligt er in de hoek een omgevallen boom die over de sloot ligt, en ik zag diegene daar takken naartoe slepen, op een gegeven moment zag ik iemand hoog op die omgevallen boom zitten en die begon te bellen met iemand, ik wachtte het af en toen het stil werd ben ik naar die boom gelopen en daar stond ineens een jonge vrouw in de wei, Red en Lotus rende er blaffend op af ,maar ze bleef gewoon staan...

Ze zei dat ze uit Oostenrijk kwam en verdwaald was en op zoek was naar de straat, dus ik zei, gewoon door de wei waar je door gekomen bent rechtdoor lopen, maar dat ging niet ( kan wel.. )

Ze keek in de wei en zei, "Goh , zijn dat jouw paarden? en wat zijn ze mooi"

Daarna vroeg ze of ze over mijn land bij de weg kon komen, waarop ik nee heb gezegd en haar via andere weilanden naar de hoofdweg heb gestuurd ..ze klom terug over de boomstronk en weg was ze.

Gekke was ook dat ze 2 lijnen om haar nek had hangen, en op die mobieltjes zit toch navigatie? zodat je weet waar je bent?

Nou ja, ik ben meteen naar huis gelopen dit verhaal gedaan, en mijn vriend is in de auto gestapt en heeft haar gevolgd tot ze een woonwijk in ging tegenover onze straat.
"

Goed , nu een paar dagen later ga je je gewoon dingen afvragen, feit blijft, hoé komt ze daar in de afgelegen weilanden, zover was ze niet van de weg, sterker nog , ze keek uit op de garage naast ons en had zeer eenvouding via het land van onze buurvrouw daar heen kunnen lopen en zo op de straat gestaan, en wat wilde ze met die lijnen doen?

1 was een dun rondgenaaide lijn, met knopen en het leek op zo'n touwhalster alleen dan van heel dun materiaal...

Wat was ze van plan of had ze gedaan als ik daar niet was op dat moment?

Het was gewoon zo vreemd, en we hebben er een raar gevoel over... voor nu houden we het heel goed in de gaten en hebben we de uitgangspoort naar de straat volledig geblokkeerd staan, beter safe than sorry in dit geval

Jolliegirl
Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:21

Wauw Kimmie, pas maar op!
Zijn je honden erg waaks? Wellicht schrikt dat af? Al weten ze daar vak wel mee om te gaan helaas.

Hou maar goed in de gaten.. T is de laatste tijd weer flink raak zeg.

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:32

Ja het zijn waakse honden, maar goed, ze zijn snachts wel allemaal binnen..

Die vrouw had simpelweg echt helemaal niets te zoeken in die weilanden, daar kom je gewoonweg niet als je er niets te zoeken hebt, geen wandel gebied, en je moet echt als je via de hoofdweg zou gaan wel heel ver de weilanden ingaan om bij ons uit te komen, het is zó onlogisch, de andere manier om op het punt te komen waar ze stond was via het terrein van die garage, dan zou ze via het land van de buurvrouw op het punt komen waar ze nu was, maar goed, dan lijkt me dat de weg terug makkelijk is, en je niet "verdwaald" bent, en dan dat klimmen over die boom, dat bellen daarin...Voor ons nu echt een rode vlag..

Om het was simpeler te maken, bij het rode stipje ging ze de boomstronk over:
[ img ]

ons huis ligt waar rechts dat rode puntje staat en via de KFZ had ze zeer eenvouding de straat op kunnen gaan.

[ img ]

De boom waarover ze heen geklommen is om in onze wei te komen..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-09-20 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Deugenietje
Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:43

Oh jezus, wat eng.

Solica
Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:50

Hier afgelopen week ook wat verdachts mee gemaakt. We wonen best afgelegen langs de grens dichtbij Bourtange, langs een zandpad waar praktisch nooit iemand komt. Tijdens het avond eten stond een witte bus met buitenlands kenteken recht voor onze oprit geparkeerd. 1 man liep voor onze wei te kijken naar de paarden en de andere zat in de auto. Toen ik er aan kwam lopen pakte de ene man in eens een vishengel en ging zogenaamd vissen. 5 minuten later waren ze weg. Had ze in de middag ook al een aantal keer heel langzaam heen en weer zien rijden langs het kanaal. Zo lang duurt het toch niet om een goede visplek te vinden :+

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:53

Om mijzelf maar niet helemaal gek te draaien, het heeft echt behoorlijk wat impact nl, stond er gisteren een witte mercedes bus bij de ( gesloten) garage, en zo dat deze naar onze stallen kon kijken , ik heb wel nog gekeken tussen de bomen of er mensen waren en of ik evt ergens mensen zag lopen, maar de bus was leeg en ik zag niemand, een uurtje later was de bus weg..

Ik probeer er maar niet teveel gekke gedachtes bij te hebben,maar blij worden we er op dit moment niet van..

Air
Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:59

Maken jullie hier wel melding van bij de politie?

Vreemd ook dat van al die vemiste/dode paarden geen aangifte gedaan is.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:04

Ja dat vind ik ook raar, wij hebben geen aangifte ( nog) gedaan, ik had nl gelezen dat er voor nu weinig/ niets mee gedaan werd...

Zodra er hier een paard maar geprobeerd wordt te stelen dan staat echt direct wel de politie hier.. Ik moet er echt niet aan denken dat dat zou gebeuren..

Jolliegirl
Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:07

Kan je maatregelen nemen wellicht?
Staan de paarden snachts binnen of buiten?

Wat een rotgevoel moet dit zijn!

kimmie261
Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:13

Nee , paarden staan snachts altijd binnen... en onze buurman heeft slaapproblemen, die controleert een aantal keer per nacht, en overdag lopen we regelmatig over de wei, en ja het is echt niet tof, ik heb er best al wakker over gelegen..

Daarnaast hebben we maar 1 plek waar je via de stallen de weg op kan gaan, daar hebben onze auto's nu het hek geblokkeerd, dus paarden zouden nooit via die kant eruit gehaald kunnen worden.

Ook gewoon omdat dat verhaal van de meisje nergens op sloeg.. het klopt gewoon niet...

We willen nu van die wild camera's op gaan hangen zodat we kunnen kijken of er beweging in de omgeving is , echt nooit gedacht dat we dit moeten doen, ook hebben we onze buurvrouw ingelicht, die heeft 2 Schwarzwälder Fuchsen, die was ook helemaal in shock, ook zei houdt ze nu heel veel bij haar huis..

Jolliegirl
Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: paardendiefstal Groningen en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:17

Goed ingedekt!
Bah wat naar dit.
Zorg ook dat ze niet via de wei weg zouden kunnen he.. Overdag. Draden doorknippen en weg bijvoorbeeld.

Hou het goed in de gaten, schrijf kentekens op, film dingen, onthoud signalementen.

Hevonen
Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:18

Ik las gisteren een bericht uit een Franse krant dat ze een verdachte hebben opgepakt, maar dat het zeker niet de enige dader is. Ik heb gezocht, maar kan het bericht niet meer terugvinden.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om op te letten op rare/verdachte dingen in de omgeving, ongebruikelijke markeringen op stal of weg en onbekende bezoekers.

Vind zelf het verhaal van de grootouders met kleinkinderen etc nogal vergezocht. Bovendien volstaat het hele genoemde wagenpark niet als het om diefstal gaat.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Zebrastreep
Berichten: 9732
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:21

Solica schreef:
Hier afgelopen week ook wat verdachts mee gemaakt. We wonen best afgelegen langs de grens dichtbij Bourtange, langs een zandpad waar praktisch nooit iemand komt. Tijdens het avond eten stond een witte bus met buitenlands kenteken recht voor onze oprit geparkeerd. 1 man liep voor onze wei te kijken naar de paarden en de andere zat in de auto. Toen ik er aan kwam lopen pakte de ene man in eens een vishengel en ging zogenaamd vissen. 5 minuten later waren ze weg. Had ze in de middag ook al een aantal keer heel langzaam heen en weer zien rijden langs het kanaal. Zo lang duurt het toch niet om een goede visplek te vinden :+


Ik heb het bericht op Facebook gelezen en die mensen omschreven precies hetzelfde als jou. Gingen ook opeens doen alsof ze gingen vissen en inderdaad met busje.

Jammer dat je geen stroom op handvaten kunt zetten , zulke mensen verdienen gewoon een beste tik stroom. Je blijft gewoon van andermans spullen af.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CupCakes_, janneke584, NorwayFjord en 113 bezoekers