[VOLG] Knappe vosmerrie Velvet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [VOLG] Knappe vosmerrie Velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:59

Jeetje wat een leuk dier! <3
Hoe oud is ze? Of heb ik daar overheen gelezen?
Wat wil je uiteindelijk met haar?

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:00

Wat een super leuke merrie heb je! Leuk om te volgen :j Die lymfedrainage klinkt interessant, daar ga ik mij eens in verdiepen. Ik ben idd ook wel benieuwd hoe oud ze is!

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: [VOLG] Knappe vosmerrie Velvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 23:07

Ze is al 18 jaar :o
Totaal niet te zien of te merken :D

Ik heb niet echt gerichte doelen met haar, het zal vooral recreatief blijven.
Af en toe een lesje, een parcourtje springen en voornamelijk veel buitenrijden :)

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: [VOLG] Knappe vosmerrie Velvet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 09:12

Afgelopen donderdag moesten we er dan echt aan geloven, springen!
Voor haar niet zo heel bijzonder of spannend (gezien haar (wedstrijd)ervaring, voor mij wel enorm spannend.
Ik had al jaren niet gesprongen, paar maanden geleden wel een sprongetje gemaakt op een ander paard maar die kon niet normaal springen wat resulteerde in bijna een valpartij dus best weer wat onzeker geworden.

Eerst wat drafbalkjes, de drafbalkjes die met 2 stuks achter elkaar lagen nam ze maar als 1 sprong voor het gemak :') zovan hallo, is dit alles?
Na de drafbalkjes in een dubbel een enkel kruisje voor de warming-up, dit vond ik al snel niet zo bijzonder meer :D

Daarna gingen we in de dubbel voor het echte werk, de zenuwen gierden door mijn lijf, want 80 a 90 cm leken wel 120 cm voor mijzelf _O-

Velvet heeft me er geweldig doorheen geholpen, ze geeft mij een enorm goed gevoel en vertrouwen!
Ze heeft zelf enorm veel inzicht/techniek op afstanden, inprencipe hoef ik weinig te doen en brengt ze me al zelf op een juiste afstand bij de sprong.
Het ideale leerpaard voor mij om de springsport weer op te pakken!

Echt bizar, enkele weken geleden konden we nog niet eens galopperen... nu springen we samen rond alsof het niets is :oo

Plan voor de komende weken is om te gaan focussen op het springen.
Dus in de dressuurtrainingen echt een beetje spring gericht gaan trainen dus galopswissels, wendingen, tempo wisselingen etc etc
En in de springtrainen gaan we langzaam uitbouwen naar parcoursen en hoger.

Hieronder zal ik enkele foto’s (uit filmpjes gepakt) posten van het springen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 01:52

Oh yeah, eindelijk weer even tijd om een update te typen! Dat werd tijd :o

Inmiddels staat alweer de laatste lymfedrainage behandeling gepland voor volgende maand.
Dit heeft haar enorm geholpen!

Ook is vorige week de tandarts geweest.
Zoals ik al had gedacht is ze enorm lang niet naar de tandarts geweest, resultaat: losse kiezen, gat in kies, gescheurde kies en zelfs puskanalen.
Hier heeft ze helaas veel pijn door gehad, wat de moeizame ritjes en gevoeligheid aan haar hoofd verklaard.
Op advies van de tandarts word ze over 6 maanden weer behandeld door de tandarts.
Het gebit is nog niet perfect, maar voor haar al een enorm verschil.

We zijn de laatste tijd vooral bezig met de basis, dit gaat met ups en downs.
Heel logisch gezien ik haar nog maar enkele maanden in mijn bezit heb dus we doen het vooral lekker rustig aan :)

Enkele weken de Bucas Recuptex aangeschaft, en wauw dat werkt geweldig!
Zodra ze onder de deken staat is ze mega relaxed, mooie opwarming voor de spieren voor het rijden en ik merk het verschil enorm.

De laatste tijd ben ik dus erg bezig geweest om te kijken waarop ze het beter doet en wat ze fijn vind.
Naar mijn mening zijn we aardig goed op weg :D

Ze heeft momenteel meer vakantie als dat we echt aan het werk zijn, maar ik merk dat ze dit nu even nodig heeft.
Dus voelen we er ons beide prima bij!
We zijn de trainingen rustig aan weer aan het opbouwen.

Hier enkele foto’s van afgelopen periode :)

Gratis aquatraining in de buitenbak :P :

Afbeelding

Ook nog even tussendoor gedaan wat ze het liefste doet:

Afbeelding

En daarna de tandartsbehandeling, ik vond het enorm sneu haar zo te zien maar blij dat we haar verder hebben kunnen helpen!:

Afbeelding

Na de tandartsbehandeling gelijk gebruik gemaakt van de sedatie en haar geschoren:

Afbeelding

Na de tandarts behandeling even enkele keren lekker aan een halstertje gelongeerd:

Afbeelding

En tussendoor vooral lekker vakantie vieren op de wei, want dat heeft ze verdiend!

Afbeelding

Vanavond zag ik oprecht een gelukkig en tevreden paard, hier doe ik alles voor <3

Afbeelding

Tot de volgende keer!

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 15:07

Jeetje, de laatste update was al een flinke tijd geleden :+

Tijd voor een nieuwe, want we hebben niet stilgezeten!
Vorige maand is de osteopaat geweest, ik wilde haar geheel laten checken.

Osteopaat voelde de stress die ook ik al sinds de koop ervaar bij haar, ik probeer dit op diverse manieren te beperken door middel van voer, supplementen, beweging en natuurlijk veel liefde.
Toch hebben wij beide het idee dat we dit (ook gezien haar leeftijd) nooit helemaal weg gaan krijgen, dit zit al heel wat jaren in haar systeem.
Toch doen we er alles aan dit te beperken.
De ene dag gaat dit beter dan de andere.


Afbeelding


Per dag kijk ik dus in wat voor staat ze is en welke training hierbij past.
Gezien wij verder geen hoge doelen hebben laat ik dit geheel aan haar over.
We doen dus vooral de dingen die we leuk vinden om te doen.
Springen is daar een groot onderdeel van, ze is springgefokt en heeft ook voor ze bij mij kwam veel gesprongen.


Afbeelding


In het begin waren dit wat kleine sprongetjes maar dit zijn we de laatste tijd gaan uitbreiden tot grotere sprongen, haar lichaam laat het makkelijk toe nu ze sterker is en ze geeft ook nog maar weinig om de lage sprongen.
Wanneer dit hoger word begint ze echt enthousiast te worden en gaan de oortjes er vol op.


Afbeelding

Afbeelding

Ze staat nu al lekker heerlijk een weekje met vakantie, even lekker alles op een rijtje zetten en genieten van de poetsbeurtjes, wandelen aan de longe en daarna lekker eten.


Afbeelding

Ik verwacht haar rond donderdag weer op te pakken om te kijken wat de vakantie zowel lichamelijk als mentaal met haar gedaan heeft :)

Tot de volgende keer!

Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Knappe vosmerrie Velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:38

Wat een fijne update. Ze boft maar dat ze bij jou is gekomen. Niets moet, alles mag!!
Heerlijk toch??

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 19:32

De afgelopen maanden hebben we veel lopen nadenken/struggelen over diverse onderwerpen qua huisvesting, voeding en training. We merkte dat Velvet tijdens de winterperiode minder goed in haar vel zat, dit uitte zich onder andere onder het zadel. Ik heb er flink wat slapeloze nachten van gehad, want je wil je paard graag gelukkig zien. Er zijn zoveel verschillende voersoorten, supplementen en huisvestingen dat het er nogal flink aan toe ging in ons hoofd . Het ene paard kan bijvoorbeeld beter meer binnen staan als de ander, de een doet het beter op dit (ruw)voer en de ander beter op dat (ruw)voer. Het is een flinke rollercoaster geweest voor ons. Maar één ding was voor ons het belangrijkste, en dat is ons paard gelukkig zien. Velvet is enorm gevoelig voor stress, dus ondanks de grote veranderingen die er op de planning stonden voor zowel ons als haar wilde we haar zo min mogelijk stress bezorgen. Vorige maand hebben we haar complete huisvesting, voer en trainingsschema in één klap veranderd. Wij hadden verwacht dat ze hier even flink van slag van zou zijn. De werkelijkheid bleek toch echt anders. Ze loopt nu elke dag de hele dag buiten met diverse soortgenootjes. Daarnaast is ze compleet van alle supplementen af, behalve de Pavo Vital. Ze krijgt zowel basisbrok als Voermeesters Sereen. En word momenteel weinig gereden, lees bijna niet. Zo ongeveer 1x in de week á 1x in de 2 weken. Gewoon om even alles op een rijtje te zetten en te genieten van welverdiende vrije dagen. Daar ik er vandaag weer voor het eerst op zat vielen alle puzzelstukjes in één. Ze liep zo fijn, zo gecontroleerd en zo soepel. Zo fijn heb ik haar nog nooit aan het lopen gehad. Het waren de slapeloze nachten en brainstorm sessies echt meer dan waard, en het is fijn dat je bevestiging krijgt dat de voor mij best wel grote beslissing toch goed heeft gedaan. Het was niet de planning te gaan verhuizen, maar gezien onze toekomstige verhuisplannen naar een paar dorpen verderop en er nu een plekje vrij was hebben we toch de gok gewaagd. Ik vond het zo enorm spannend allemaal, een nieuwe plek in de hoop dat het zo goed zou gaan als dat het nu gaat. Het is voor ons nu nog even wat verder reizen maar dat is het allemaal dik waard. Soms weet je even niet meer waar je het nou precies moet zoeken, en moet je dus openstaan voor nieuwe mogelijkheden waar die deur eerder bij mij compleet gesloten was. Blij dat ik heb mogen leren voor deze dingen dus niet zomaar al de deur dicht te gooien. Het ene paard past namelijk wel bij een huisvesting management en de ander gewoon niet, that’s it. Hoe jammer ook in sommige gevallen, alleen aan jezelf denken is niet eerlijk tegenover een dier wat niet kan praten. De signalen waren overduidelijk en meer dan genoeg, en daar heb ik dan ook naar geluisterd. Hieronder een foto geplaatst van 4 januari en vandaag. Alleen al de uitstraling in haar ogen zegt gewoonweg voldoende over of mijn keuze juist is geweest.

Afbeelding

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:53

Zo te lezen ben je op de goede weg! Fijn dat je hierin naar haar geluisterd hebt en ze de verhuizing beter oppakte dan dat je verwachtte. Ook goed dat je haar voer nu even standaard houd. Aanvullen met supplementen kan altijd nog mocht dat nodig zijn, eerst maar even zien hoe ze het hierop doet! Die van mij verhuist binnenkort ook en gaat ook weer over naar enkel een mineralenbrok. Gaat daar 5x per dag hooi krijgen en elke dag op de weide dus eerst zien hoe ze daarvan aankomt voordat ik ga bijvoeren/aanvullen met eventueel supplementen. Op het moment vind ik haar wat te schraal, een van de redenen dat ik wat anders zocht. Ga zelf qua luxe veel inleveren maar heb liever een happy pony dan onnodige eigen luxe.

Haar ogen kijken een stuk blijer van haar af, een mooiere bevestiging dan positieve verandering in gedrag kan je niet hebben. Goed bezig :o!