een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:29

Zus van een collega van mij heeft dit recent gedaan, paardje is ook 18. Komt niet van een grootschalige manege maar van een kleintje waar hij lesjes liep. Die mensen gingen ermee stoppen waardoor alles verkocht werd.
Onlangs plaatste mijn collega een foto van een paard en ik herkende hem al bijna niet meer. Helemaal veranderd en open gebloeid.
Ik zou alles rustig op een rijtje zetten: eerst eens mee gaan rijden en zien of hij nog echt je grote liefde is. Kijken of hij te koop is en wat ze ervoor vragen. Kijken of je hem wil laten keuren en hoe en wat.

Waar ik me het minste zorgen zou over maken, is het verhuizen naar een andere plek. Tenslotte is dat toch om hem een heel ander leven te bieden dus dat zal hij normaal gezien snel gewend zijn.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:29

bigone schreef:
Drie dagen in de week de tijd hebben om iets met hem te doen en waarschijnlijk zet je hem op een pensionstal . Heb je de financiën goed nagerekend? Stalling enting hoefsmid tandarts zadel hoofdstel doekjes kleding halster eventuele dekens. Wanneer je dat allemaal optelt kom je op een giga bedrag voor de paar uur per week dat je bij hem bent. En een ouder paard, altijd op de manege gelopen dus tja. Maar wanneer je dit er allemaal voor over hebt , gewoon doen.


3 dagen in de week te rijden. Verder lekker (in het weekend) mee tutten. Klinkt heerlijk!

TS, ik denk dat dit een heerlijk pensioentje is voor een manegepaard!

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:39

Vind toch altijd wel jammer dat sommige mensen best wel een vooroordeel hebben van manege paarden.

Ja, het kost meer tijd. Ja, je neemt een groter risico ivm lichamelijke klachten. Ja, het kost geld om hem weer lekker in het lijf te krijgen.

Maar je krijgt er zo enorm veel voor terug. Manege paarden bloeien over het algemeen echt wel op bij een vaste eigenaar. Eindelijk iemand die ze kennen en waarvan ze weten wat er van ze verwacht wordt. Niet elke dag dat gehobbel en dat zelfde rondje door de bak.

Mijn pony is ook manegepony geweest en nu 22. Hij ziet er elk jaar weer beter uit en is het grootste blij ei wat ik ken. En ja, daar heeft heel wat werk in gezeten maar het heeft me enorm veel geleerd.

Ik zou me in de toekomst ook zeker niet tegen laten houden in de aanschaf van een paard wanneer het een manegepaard zou zijn. Als jij dit graag wilt en de middelen er voor hebt. Gewoon doen!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:39

Tuurlijk kan je prima een manegepaard kopen! De kans dat ie morgen kreupel staat is net zo klein (of groot) als wanneer het een paard van een particulier is geweest. En wat betreft dat slecht gereden zijn... dat is bij grofweg 75% van de particulieren niet anders. Voordeel manegepaard, vaak veel gelopen en als ie met 18 nog heel is, is het waarschijnlijk een sterk paard met goede conditie en sterke botdichtheid (wat ze krijgen van bewegen). Nadeel, vaak betaal je boven de 'echte' waarde. Aangezien een goed gezond manegepaard goud waard is, zullen ze er waarschijnlijk veel voor vragen. Want ja, ze zullen dan zelf op zoek moeten naar een vervanger..

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:18

Ik heb in 2007 ook een manege pony gekocht, liep toen in manegelessen mee en wás zo braaf en lief. Op stal een beetje chagrijnig maar heb er bijna 10 jaar zoveel plezier van gehad ! Blanco was 14/15 toen ze de manege verliet en 26 toen ik haar helaas moest laten inslapen. Tot op het laatst nooit problemen met haar gehad dat ze kreupel was of iets.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:15

Op het moment dat het een heel leuk manegepaard is, is het voor de eigenaren goud waard. Zoeen willen ze niet makkelijk kwijt, want lang niet alle paarden zijn geschikt voor dit werk. Houd er dus rekening mee dat de kans bestaat dat ze echt een fors bedrag vragen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:23

Is Rolex wel te koop?
Een goed manegepaard is goud waard en daarom niet vaak te koop. Of voor veel geld.
Maar als je wel over kunt kopen denk ik dat dit voor Rolex wel fijn is omdat je ambities wel lijken aan te sluiten.
Wel zou ik zeker een klinische keuring laten doen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:41

Ik ken 2 gevallen waar het paard terug moest vanwege heimwee. In een geval een pony dat altijd in een stand gestaan had op z‘n nieuwe „droomplek“ (vriendjes, wei en box) compleet weigerde te eten.
Een kennis heeft haar oudere ex-manege paard achtergelaten om een vergelijkbare reden, die trok geen nieuwe omgeving.

Verder heb ik gevallen gezien waar het paard dan ineens erg kreupel werd door minder routine slenter bakwerk (artrose en kussing spines) en paarden die ineens veel te wakker werden en totaal niet meer braaf waren.

Het zou je niet van de koop hieven afhouden, maar uk denk dat je zulke situaties wel in je achterhoofd moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:58

Ik verplaats dit topic van Wie, wat, waar naar Paardenpraat. Daar past het beter. :)

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:00

TS, als dat paard te koop is, zeker doen! Ik denk dat je een hele hoop plezier gaat hebben aan zo'n ervaren paard en dat je het paard ook veel plezier gaat doen met een rustiger leven met veel weidegang.

Ik heb 'vroeger' ook een oud manegepaard overgekocht, hij was toen pas 12 jaar (inmiddels nog steeds bij mij en nu is hij 26 jaar) en ik heb echt al jaren een geweldig lief, blij en betrouwbaar paard aan hem. Heeft zelfs nog een nieuwe sport opgepakt en was binnen no time gewend aan zijn nieuwe leven bij mij. Ik heb in al die jaren nooit gezondheidsproblemen met hem gehad. Never sick or sorry, zoals ze dat in Engeland zeggen.
Ik had hem ook niet gekeurd voor aankoop.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:34

Sizzle schreef:
Ik ken 2 gevallen waar het paard terug moest vanwege heimwee. In een geval een pony dat altijd in een stand gestaan had op z‘n nieuwe „droomplek“ (vriendjes, wei en box) compleet weigerde te eten.
Een kennis heeft haar oudere ex-manege paard achtergelaten om een vergelijkbare reden, die trok geen nieuwe omgeving.

Verder heb ik gevallen gezien waar het paard dan ineens erg kreupel werd door minder routine slenter bakwerk (artrose en kussing spines) en paarden die ineens veel te wakker werden en totaal niet meer braaf waren.

Het zou je niet van de koop hieven afhouden, maar uk denk dat je zulke situaties wel in je achterhoofd moet houden.

Toen ik 14 was wilde ik mijn lievelingsmanegepaard kopen maar mijn ouders vonden dat veel te duur.(Daar hadden ze groot gelijk in ). Dat paard werd toen gekocht door een andere manegeklant (ik was flink verdrietig).Toen liep hij uiteraard niet meer in de lessen en werd toen zo "vlug" dat de eigenaresse hem niet meer baas kon en hij weer ingezet moest worden met de allerbeste ruiter erop. Nou speelde dit in 1967 en in die tijd was het niet gebruikelijk dat manegepaarden in de stad weidegang kregen en dat was hier dus ook niet het geval.Dit paard was dus op dezelfde stal blijven staan.Ik denk dat als ze naar een stalling gaan met wel weidegang,dat ze dan ondanks minder werk niet perse drukker hoeven te worden.

PollyJean
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-14

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:19

Vraag of het paard te koop zou zijn en ga een paar keer rijden op de manege. Laat het dan een paar nachtjes rusten. Het is een nobel gebaar en klinkt mogelijks als een goeie match qua verwachtingen en ambitie. Je kent het paard ook beter dan een enkele proefrit zoals in de conventionele verkoop.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:33

Inderdaad, is hij wel te koop?

En ook heel praktisch. Je wil buitenritjes gaan maken.

Doet hij dit ook op de manege nu? En ook 'alleen' of voorop?
Voor jouw doel lijkt me dit wel even belangrijk. Dat je inderdaad makkelijk (alleen) op buitenrit kan.