een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noagruisen
Berichten: 0
Geregistreerd: 24-05-20

een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 11:38

Hi lieve leden,

Ik ben vroeger paardenmeisje geweest! Mijn ouders konden de aanschaf van een paard en verzorging niet veroorloven dus ik mocht iedere zomer één maand lang een paardje leasen.

Toen paardrijden plaats moest maken voor mijn opleiding ben ik er helaas mee gestopt, maar ik mis mijn hobby ontzettend. Ik heb ook veel dromen de laatste tijd over het paardje dat ik destijds leasde iedere zomer.

Momenteel ben ik moeder van een beeldschone dochter Aya (6maanden), woon samen met mijn vriend & een paard past in het financiële plaatje.

Aangezien ik steeds over het paardje (Rolex) bleef dromen ben ik gisteren op bezoek geweest na 5 jaar & natuurlijk is hij ouder geworden dat zag je ook, maar hij zag er nog zo goed uit. Ik zit nu heel erg met de volgende vraag: Is het verstandig om een manege paardje te kopen? Mijn eerste gedachte als ik denk aan een paard is om Rolex (18jaar) op zijn oude dag over te kopen en te stallen op een pension in de buurt.

Rolex zal dan natuurlijk wel uit zijn vertrouwde omgeving worden gehaald en naar een plaatsje komen in de buurt, waar overigens wel veel andere paarden gestald staan. Rolex is wat ouder, maar
ik ben zeker niet van plan om wedstrijdjes te rijden, het is puur voor ontspanning.

Lekkere buiten ritjes maken, paardje longeren & natuurlijk in de winter gebruik maken van een les in de binnenbak. Ik zal 3 dagen in de week de mogelijkheid hebben om daadwerkelijk te rijden & in het weekend met Aya (mijn dochter) langs te komen om een appeltje te brengen, te poetsen en het paardje op de wei te zetten. (ma-vr gebeurd dit door het pension en zelf kom ik ma,woens,vr langs om te rijden. In het weekend zet ik hem zelf op de wei)

Wat is jullie advies? Zal een manegepaard blij zijn met het nieuwe leven die ik hem wil bieden op de oude dag of is het moeilijk voor een paard op leeftijd om zich aan te passen? Of raden jullie me aan om verder te zoeken en te starten aan een nieuw begin met een nieuw paard?

Ik kan niet wachten om jullie advies te lezen!

Liefs, Noa

Anoniem

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:44

Hoi Noa!
Het lijkt me voor jou wel fijn om een bekend paard te kopen, omdat je er ook een tijdje tussenuit bent geweest. Echter is het wel de vraag of Rolex precies dezelfde is als je hem verhuisd. Dat is met ieder paard zo. Maar ik denk dat het wel fijn voor hem is hoor! Zeker als je hem ook een welverdiend pensioen wilt gaan bieden tzt :)

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:45

Ik denk dat een manegepaard heel blij zal zijn!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:46

Ik zou het zonder meer doen. Zo krijgt het paard ook nog een rustige oude dag!

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:48

Er is niks mis met een manege paard kopen, maar zou eerst eens nagaan of dit paard überhaupt te koop is. Als ik dit zo hoor is het een fijn manegepaard en de vraag is maar of ze deze kwijt willen. Ik zou mij hier nu iets minder op instellen, in gedachten heb je hem al gekocht. Straks blijkt dit paard niet te koop te zijn en valt het heel erg tegen.

Een manegepaard kopen kan m.i. prima maar even nagaan of dit ook echt een optie is.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:51

Drie dagen in de week de tijd hebben om iets met hem te doen en waarschijnlijk zet je hem op een pensionstal . Heb je de financiën goed nagerekend? Stalling enting hoefsmid tandarts zadel hoofdstel doekjes kleding halster eventuele dekens. Wanneer je dat allemaal optelt kom je op een giga bedrag voor de paar uur per week dat je bij hem bent. En een ouder paard, altijd op de manege gelopen dus tja. Maar wanneer je dit er allemaal voor over hebt , gewoon doen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:59

Hoi Noa,
...wat een heerlijke positie!
Ooit stond ik met mijn Knollie bij zo'n heerlijke boer 'die al 100 generaties boer was', en die vond het maar niets dat ik haar op haar 25ste naar een ander adres bracht (accoord, dat was een pensioen pension, met een prachtige paddock van 500 meter lang (en 4 meter breed) en toezicht door hele lieve mensen.
De merrie moest wat wennen, maar heeft 4 jaar volop genoten.

Dus Rolex is op zich niet te oud om te verplaatsen. En voor jou is het niet verkeerd om als 'een eerste eigen paard' een wat ouder, geroutineerd dier te nemen. Die je in dit geval ook kent.

Beleefd advies: doe wel een aankoopkeuring en wellicht moest iemand anders onderhandelen.

En: een paard is een dier van beweging, vroegah in de cavalerie (sprak ik als pacifist) liepen de dieren rustig 8 uur per dag en werden in vredestijd allemaal gewoon dertig terwijl ze volop werkten.
Moraal van het verhaal: houd je dier goed in beweging, dat is ook een prima remedie tegen artrose. Hele dagen buiten is in de Randstad niet makkelijk, maar een bijrijder vinden op de dagen dat jij niet kan (of vakantie, of nare dingen als ziek kind, zieke jij, etc) moet te doen zijn (en is ook eigenlijk geen luxe).

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:04

oeoe, mijn motto was altijd, koop niet je verzorgpaard. zelfde eigenlijk een beetje met een manege paard.

je hebt nu de kans om een wensenlijstje te maken en op zoek te gaan naar een paard die daar perfect aan voldoet. als dit Rolex is, prima. zo niet, dan niet doen. uit je verhaal heb ik het idee dat je Rolex een beetje romantiseert. verder wordt een manege paard veel bereden en soms gecorrigeerd door een ervaren ruiter. als jij dit paard koopt, dan moet je alles zelf oplossen en opknappen. ook als hij gaat testen en klieren.

wat betreft voor het paard, die zal er van genieten op zijn oude dag, maak je daar geen zorgen over. en als ze hem willen verkopen en jij koopt m niet, dan gaat ie vast ergens anders heen. dus je helpt m niet door m niet te kopen. laat dat geen belemmering zijn.

als ik jou was zou ik eerst weer gaan lessen. 1 of 2 keer in de week. het liefst op Rolex natuurlijk. op die manier kom je weer wat in het ritme, weet je of je genoeg tijd hebt en of Rolex het paard voor jou is.

succes met de keuze. wat je ook kiest, het is goed. als jij er blij mee bent klopt het. niemand hoeft daar iets van te vinden

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:06

Wat er met veel manege paard gebeurt is dat ze in een groot dal terecht komen als eigen paard, heel hun jarenlange ritme wordt door de war gegooid en vaak niet eens ten goede. De dagelijkse beweging die een manege paard vaak gewend is is al heel anders als pensionpaard, en rust roest. Plus dat veel manege paarden in het werk gegroeid zijn, de een zit meer op links de ander meer op rechts... en zo is dat toch een beetje in balans, met een vaste ruiter die altijd op dezelfde manier zit, kan dat ws problemen gaan geven hun houding van de spieren etc. is nu standaard steeds hetzelfde (ik haal nu als voorbeeld de zit aan..) Dat is heel anders als een pensionpaard die langzaam aan dezelfde ruiter wend.

Daarbij komt dat veel sporters, maar ook werkdieren in een actief ritme zitten en met het met pensioen gaan/of stoppen met de sport toch ineens helemaal van de leg zijn, ook de spieren, pezen en botten moeten zich aanpassen en ook geestelijk, afbouwen is zeker een must en niet ineens stop zetten. Het idee van het paard als manege paard liep 1 a 2 lesjes per dag dus ik rij als eigenaar ook een uurtje is toch anders.

Veel manege paarden krijgen hun energie uit hun voer etc. dat is als het goed is en het is een gezond manege paard is dat in balans, als pensioenpaard wordt dat ineens anders, hen behoeftes zullen ineens wegvallen en dat moet opgevangen worden. Ook iets dat voor elk dier heel anders kan uitpakken want niet elk paard is hetzelfde. Zo kunnen kwaaltjes juist ineens naar buiten komen, atrose bv. maar ook veel maagproblemen, rugproblemen.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:13

Hoi Noa, wat leuk dat je het paardrijden weer op wil pakken! Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over of het paard zich nog kan aanpassen. In mijn ervaring kan dat heel snel gaan, zeker als de omstandigheden er alleen maar beter op worden. Ik heb zelf 2,5 jaar geleden mijn favoriet van de manege gekocht en zij is van een nukkige merrie helemaal veranderd in een echte levensgenieter.

Vergis je alleen echt niet in hoeveel tijd er in een paard gaat zitten. Is het een optie om Rolex eerst een tijdje te leasen? Al is het maar een maand of 3, maar dan kan je wel alvast wennen aan het hebben van een paard en kijken hoe hij in je dagelijkse routine past, zonder echt ergens aan vast te zitten. :)

speurneusc schreef:
Wat er met veel manege paard gebeurt is dat ze in een groot dal terecht komen als eigen paard, heel hun jarenlange ritme wordt door de war gegooid en vaak niet eens ten goede. De dagelijkse beweging die een manege paard vaak gewend is is al heel anders als pensionpaard, en rust roest.

Zo heb ik het met mijn paard helemaal niet ervaren. Die leefde juist enorm op toen ze weg was bij de manege :o

Mijn merrie zit wel wat vast in haar lijf door manegewerk van haar 6e tot haar 14e, maar dat is niets wat niet op te lossen is. Er zit wel veel (grond)werk in, toegegeven, maar als je dat er voor over hebt, zou ik niet inzien waarom je geen manegepaard zou overkopen. Het is een beetje wat Joltsje zegt, als precies DAT paard helemaal aan je wensenlijstje voldoet, dan zou ik hem er niet voor laten staan. :)

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:41

Nissima schreef:
Hoi Noa, wat leuk dat je het paardrijden weer op wil pakken! Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over of het paard zich nog kan aanpassen. In mijn ervaring kan dat heel snel gaan, zeker als de omstandigheden er alleen maar beter op worden. Ik heb zelf 2,5 jaar geleden mijn favoriet van de manege gekocht en zij is van een nukkige merrie helemaal veranderd in een echte levensgenieter.

Vergis je alleen echt niet in hoeveel tijd er in een paard gaat zitten. Is het een optie om Rolex eerst een tijdje te leasen? Al is het maar een maand of 3, maar dan kan je wel alvast wennen aan het hebben van een paard en kijken hoe hij in je dagelijkse routine past, zonder echt ergens aan vast te zitten. :)

speurneusc schreef:
Wat er met veel manege paard gebeurt is dat ze in een groot dal terecht komen als eigen paard, heel hun jarenlange ritme wordt door de war gegooid en vaak niet eens ten goede. De dagelijkse beweging die een manege paard vaak gewend is is al heel anders als pensionpaard, en rust roest.

Zo heb ik het met mijn paard helemaal niet ervaren. Die leefde juist enorm op toen ze weg was bij de manege :o

Mijn merrie zit wel wat vast in haar lijf door manegewerk van haar 6e tot haar 14e, maar dat is niets wat niet op te lossen is. Er zit wel veel (grond)werk in, toegegeven, maar als je dat er voor over hebt, zou ik niet inzien waarom je geen manegepaard zou overkopen. Het is een beetje wat Joltsje zegt, als precies DAT paard helemaal aan je wensenlijstje voldoet, dan zou ik hem er niet voor laten staan. :)


ik zeg ook niet elk paard, elk dier en elk mens is anders... en elke omstandigheid is anders, maar wat ik aanhaal kan wel meespelen

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:42

Het voordeel van een manegepaard is ook nog dat hij gewend is bereden te worden en dat je dus ook zelf meteen met hem kunt gaan rijden.Dus dat je hem niet eerst moet gaan (laten) africhten of opnieuw oppakken omdat hij bij de vorige particuliere eigenaar lang stil heeft gestaan.Of amper iets kan.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:59

Ik zou eerst weer eens een tijdje gaan rijden om te kijken of je het nog steeds leuk vind. Leasen, zoals eerder genoemd, lijkt me heel verstandig. Er gaat héél veel tijd zitten in een eigen paard. In mijn omgeving zie ik mensen moeite hebben met de combinatie van kinderen en een paard, er gaat steeds minder tije en aandacht naar het paard. Dat is hun keuze en daar bemoei ik me niet mee. Ik ben dagelijks op stal maar rij 2 keer in de week, verder wandel ik,longeren en wat grondwerk. Ik vind het een heerlijke tijdsbesteding en gun dat iedereen. Maar heb jij ook tijd om dagelijks te gaan als dat wel nodig is? Bijvoorbeeld bij ziekte.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:15

Zeker doen!! Ik heb mijn merrie op haar 16e van de manege afgehaald (ze stond daar toen 10 jaar). Ik heb me er altijd over verbaast hoe snel ze zich heeft aangepast bij de verhuizing. Twee dagen nadat ze aankwam sloopte ze al bijna de staldeur want ze wilde naar buiten (terwijl ze op de manege amper buiten kwam) :+ ook het buiten rijden.. alsof ze niks anders gewend was. Heel bijzonder! Daarna nog twee keer verhuist en ook daar geen enkele problemen gehad. Maar goed, dat is natuurlijk wel bij elk paard anders ;)
Het enige is of de manege jouw paard wel kwijt wilt. Merk dat het bij het overnemen van manegepaarden een stukje gunnen erbij komt kijken :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:20

Doe het alsjeblieft niet. Tenzij je het oke zou vinden als je er nooit meer op kan rijden. Ik zie in mijn omgeving alleen maar oudmanege paarden met onwijze (serieuze!) problemen in hun lijf door jarenlang langdurig en vaak onjuist belast te worden. Het is heel nobel, maar besef je wel dat de kans echt groot is dat je fikse problemen tegen komt. Als je het doet voor het knuffelen, af en toe een ritje en eventueel voor stapritjes met je dochter zou ik het zeker doen. Maar als je zelf iets van ambities hebt (lange buitenritten, wedstrijden) koop dan gewoon een gezond paard.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:22

Ik had onze oude dame van toen 28 gekocht van de manege.Ik denk wel dat jij een ander doel heb met het paard.Voor ons voor de kinderen en voor mij ritjes in de wei en stapritjes in het bos van een uurtje.De dame heeft 23 jaar op dezelfde manege gestaan en half Groesbeek en omstreken het rijden geleerd.Een oude rot in het vak en ze heeft ons veel geleerd.Niet alleen het rijden,maar ook het omgaan met haar.Ze was niet makkelijk,eigewijs.Maar lief en eerlijk en ik mis haar nog elke dag.Ze is bij ons 36 geworden.Maar het nadeel is wel dat de pony ouder wordt en minder kan en de kinderen worden ouder en willen meer.Dat is ook de reden dat we later onze ruin van toen 20 erbij gekocht hebben.Maar we hebben dus nooit actief met haar gereden.Ze is gestorven door Chushing maar los daar van is ze altijd een ijzersterke pony geweest.Ze heeft zelfs met 33 nog een zware koliek overleeft.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 24-05-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:24

liekec schreef:
Doe het alsjeblieft niet. Tenzij je het oke zou vinden als je er nooit meer op kan rijden. Ik zie in mijn omgeving alleen maar oudmanege paarden met onwijze (serieuze!) problemen in hun lijf door jarenlang langdurig en vaak onjuist belast te worden. Het is heel nobel, maar besef je wel dat de kans echt groot is dat je fikse problemen tegen komt. Als je het doet voor het knuffelen, af en toe een ritje en eventueel voor stapritjes met je dochter zou ik het zeker doen. Maar als je zelf iets van ambities hebt (lange buitenritten, wedstrijden) koop dan gewoon een gezond paard.


Wat een aannames zeg.... alsof je dit niet kan overkomen als je een niet manegepaard koopt :roll:
Volgens mij kennen we allemaal het verhaal van Okidoki wel, toch?
Mijn merrie zat ook onwijs vast in haar lichaam, en ja, misschien kost het meer en andere lessen, maar die lessen neem je anders ook (lijkt mij).
Als TS het paard keurt is er niks aan de hand. En zo te lezen heeft ze geen grote ambities. Prima dan toch?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:29

Autumnn schreef:
liekec schreef:
Doe het alsjeblieft niet. Tenzij je het oke zou vinden als je er nooit meer op kan rijden. Ik zie in mijn omgeving alleen maar oudmanege paarden met onwijze (serieuze!) problemen in hun lijf door jarenlang langdurig en vaak onjuist belast te worden. Het is heel nobel, maar besef je wel dat de kans echt groot is dat je fikse problemen tegen komt. Als je het doet voor het knuffelen, af en toe een ritje en eventueel voor stapritjes met je dochter zou ik het zeker doen. Maar als je zelf iets van ambities hebt (lange buitenritten, wedstrijden) koop dan gewoon een gezond paard.


Wat een aannames zeg.... alsof je dit niet kan overkomen als je een niet manegepaard koopt :roll:
Volgens mij kennen we allemaal het verhaal van Okidoki wel, toch?
Mijn merrie zat ook onwijs vast in haar lichaam, en ja, misschien kost het meer en andere lessen, maar die lessen neem je anders ook (lijkt mij).
Als TS het paard keurt is er niks aan de hand. En zo te lezen heeft ze geen grote ambities. Prima dan toch?

Helaas zijn deze aannames in meerdere gevallen in mijn omgeving bevestigd. Ik denk echt dat mensen onderschatten wat die belasting in een paardenlichaam doet. Ik zeg niet dat het niet goed kan gaan, net zoals het met een niet manegepaard ook fout kan gaan. Maar het is gewoon zuur als je een paard koopt met bepaalde verwachtingen en die uit het raam kan gooien. De kans dat er schade in het lichaam is, is bij een manegepaard nou eenmaal wel groter.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:45

Ja een manegepaard zal denk ik zeker blij zijn met de rust en de stabiliteit van 1 ruiter (of iig niet iedere dag 5 verschillende)..
Maar mijn advies: koop geen manegepaard.

Ik snap je echt want ik wilde mijn manegeliefde ook kopen. Ik heb het niet gedaan en tijdens mijn studie een veulen gekocht die inmiddels 6 jaar is. Ik rijd met hem en heb hem alles zelf geleerd. Mijn vriend wilde rijles dus we gingen terug naar mijn basis de manege. Hier kreeg hij les op mijn manegeliefde en ik mocht uitstappen (jaja)... En dat zat me toch een partij stijf en oncomfortabel! Paard zat vast in alle gewrichten. Liep als een kameel met een bezem in zn kont.
Arm ding..
Laatst sprak ik iemand die ook haar manegeliefde had gekocht. 14 jaar oud was ie. En niet meer berijdbaar met goed fatsoen omdat hij overal vast zat. Stond onder intensieve behandeling van de osteopaat, chiropractor etc. Drama.
Dus de dingen die ik hoor en zie: geen manegepaard kopen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:58

Rolex zou zeker blij zijn als je hem een beter leven geeft!
Maar.. Ik heb een ex-manege paardje gekocht toen die tijd om op te knappen, want het dier was zo mager. Bedenk je wel, dat Rolex heel vast in zijn lichaam kan zitten(Verkeerd gereden door de kinderen) dat was ook zo bij de mijne. Dat kost natuurlijk al veel met masseren, correct rijden(Wat moeilijker is dan je denkt maar met goed les kom je er natuurlijk wel.), en dus wel veel geld erbij.

Laat sowieso even keuren door de da, en bespreek het even, mocht het allemaal wel meevallen (Wat ook kan natuurlijk), is het natuurlijk geweldig voor zowel jou, als je dochter, als het paardje.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:09

Als het paard verder gezond is en en de lessen meeloopt, waarom zou je het niet doen? Paard zal best even tijd nodig hebben te wennen maar dat moeten ze allemaal altijd. Als je een klik hebt met het dier zie ik geen reden het niet te doen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:09

Niets zo fijn als een oud manegepaard als je geen ambities hebt voor topsport uiteraard.Degenen die het afraden zijn vaak degenen die proberen hun jonge paarden te verkopen.Maar daar heb je als beginner of herintreder helemaal niets aan.Daarbij,een paard wat nu op een manege werkt heeft meestal in zijn jeugd wat anders gedaan.En kan zeer goed opgeleid zijn.Een fijn en veilig paard.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:11

Ik lees allenaal aannames anjali.

Een pud manege paard kan een goede koop zijn. Kan ook niet. We kennen het paard en de situatie niet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: een manege paard kopen? ADVIES NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:22

Vaak zijn manegepaarden niet eens te koop juist omdat ze heel braaf zijn en geliefd bij veel klanten.Tenzij de manege bijna failliet is en\of je komt met een aanbod wat niet afgeslagen kan worden....

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:24

Persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat heeft vooral te maken met mijn wensen en ambities.
Het is jaren geleden dat je Rolex reed, kun je hem niet eerst leasen om te kijken of hij nog steeds zo leuk is?