Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:24

Litouwen :wow: ?! Komt dat vaker voor dat ze paarden in NL halen?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 20:20

betadine schreef:
Ik had me hier aangemeld omdat ik mijn ruin dit jaar wou verkopen. Zondagavond heb ik hem te koop gezet en woensdag werd die al opgehaald om naar Litouwen te vertrekken. Ze hebben hem zo meegenomen zonder proefrit (gelukkig maar := ). Wel voor maar 2/3de van de vraagprijs, maar het is geen gemakkelijk paard en ben dus best wel opgelucht dat ze hem morgen niet zomaar even kunnen terug brengen :o

Nou gefeliciteerd

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:49

Veerledec: Geen idee. Ik vermoed wel dat er bij ons meer sportpaarden rondlopen als daar.

Keona: Dank je :) is de jouwe uiteindelijk verkocht ?

ZoeZav
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 21:36

Hoi ik meld me ook even.

Ik denk er al sinds de zomer over na om mijn 13 jarige welsh merrie te verkopen. (Heb ook van de zomer laten doorschemeren dat ze 'te koop' staat voor de juiste persoon)

Ze is echt geweldig alleen ik merk dat door mijn onderliggende angst en haar 'onvoorspelbaarheid' ik niet veel met haar doe. Voor ons beiden onwijs zonde! Ze vind het werken ontzettend leuk en ik ben gewoon te bang om echt door te pakken met haar. De ene week doe ik 5x wat met haar, en de week daarna pak ik haar alleen om even 10 minuten over het erf te lopen of even te poetsen. Ik vind het rijden onwijs leuk, maar doordat zij zo 'onvoorspelbaar' is (Lees rennen, schrikken van een bosje waar ze maanden langs gegaan is zonder problemen en op de weg/buitenrit gewoon stopt en om wilt keren en terug wilt rennen.)

Toen we gingen proefrijden was ze kipmak en was er niets aan de hand. Toen ze thuiskwam is ze weken van de kaart geweest. En de oude eigenaar heeft gewoon heel veel dingen voor zich gehouden wat gevaarlijke situaties heeft opgeleverd...

Ik ben er 2 weken geleden 2x vlak achter elkaar afgevallen waarbij ik over de kopsloeg en ben sindsdien erg angstig om weer te gaan rijden (Dit komt ook mede omdat we al vaker gevaarlijke momenten met haar meegemaakt hebben). Opstappen lukt wel, maar omdat ik al in paniekmodus ga als ze gaat stappen of een gekke beweging maakt werkt dat ook niet helemaal.

Even een voorbeeld; We liepen aan de hand de binnenbak in en nog geen 3 seconden daarna stond ze te bokken en te hupsen en te rennen naast me. Of bijvoorbeeld van de zomer, we gingen zoals elke week naar de vereniging lopen om te springen. We waren nog niet aan het einde van de straat en ze wilde opeens omkeren en wegrennen. Ze begon op der achterbenen te 'zitten' en achteruit te lopen en toen ben ik er snel afgesprongen.

Gister zelfs met lopen. We gingen even in de buitenbak stappen aan de hand. Ze deed echt niets. Maar ik maak mezelf in mijn hoofd zo bang dat ik helemaal dichtsloeg en haar maar aan mijn moeder heb gegeven en heb staan huilen.

Ze is echt een onwijs leuke merrie en we zijn echt al van ver gekomen. Maar ik denk dat onze combinatie samen teveel spanning, paniek, angst en frustratie oplevert.
Ik heb voor mezelf het doel gesteld dat ik haar zelf nog wil rijden om het goed af te sluiten.

Moeilijke situatie maar denk zelf dat het beter is om voor haar een zekere consequente ruiter te zoeken die met haar aan de slag gaat. En voor mezelf een brave bassie waar ik op kan vertrouwen!

Mocht iemand nog tips hebben, ik sta er zeker open voor! <3

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:25

Geen tips helaas.
Ik meld mij hier ook omdat ik er over denk om mijn pony merrie van 1.17cm (in de zomer- na veulenen) te verkopen.
Onwijs lieve pony, groen, maar leert snel. Ze is afgelopen zomer voor de kar beleerd en pakt dat erg leuk op. Alleen ik heb daar totaal geen ervaring mee en dat is lastig.
Staat nu stil omdat ze drachtig is. En mijn gebrek aan ervaring.
Daarnaast mist ze een eigen pony maatje, maar mijn wei is vol. Ze staat met twee paarden van 1,55 en 1.60 die aan elkaar plakken en is nu altijd derde wiel aan de wagen.
Ik laat haar sowieso hier het veulen krijgen, vind het niet eerlijk om haar na 200 dagen dracht nog te verhuizen. (Ik kan daar trouwens geen advies over vinden)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:44

ZoeZav: ik denk dat je een goede beslissing maakt, paardrijden is een hobby voor de meesten en een hobby moet leuk zijn. Je kan tot in den treure proberen met begeleiding het te verbeteren, dat zal ook vast wel gaan lukken, maar waarom jezelf nog maanden of misschien nog jaren tergen en pushen om het werkend te krijgen, dat hoeft niet en je pony zal vast iemand anders zielsgelukkig maken.

Ik ga mijn fokmerrie (weer) verkopen. Ze is nu drachtig en het veulen wil ik houden, dus twijfel nog even wanneer ik haar precies te koop ga zetten, want ze mag pas weg als mijn veulen straks is afgespeend, maar wil een volgende fokker de kans geven om alvast een hengstenkeuze te maken. Het betreft de Rubinson merrie uit mijn profiel. Ze is ook bereden en gaat nog steeds het bos in, maar ze heeft een zeer speciaal karakter dus verkoop haar alleen voor de fok.

Overigens had ik haar eerst drachtig verkocht, dat werd alleen op het laatste moment geannuleerd omdat de nieuwe eigenaar een hele slechte medische terminale uitslag kreeg. Dus nu is ze maar gebleven :=

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:53

betadine schreef:
Ik had me hier aangemeld omdat ik mijn ruin dit jaar wou verkopen. Zondagavond heb ik hem te koop gezet en woensdag werd die al opgehaald om naar Litouwen te vertrekken. Ze hebben hem zo meegenomen zonder proefrit (gelukkig maar := ). Wel voor maar 2/3de van de vraagprijs, maar het is geen gemakkelijk paard en ben dus best wel opgelucht dat ze hem morgen niet zomaar even kunnen terug brengen :o



Neem aan dat je paard echt zat was, ben je nu niet bang dat ie een vervelend leven gaat krijgen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:58

tita schreef:
betadine schreef:
Ik had me hier aangemeld omdat ik mijn ruin dit jaar wou verkopen. Zondagavond heb ik hem te koop gezet en woensdag werd die al opgehaald om naar Litouwen te vertrekken. Ze hebben hem zo meegenomen zonder proefrit (gelukkig maar := ). Wel voor maar 2/3de van de vraagprijs, maar het is geen gemakkelijk paard en ben dus best wel opgelucht dat ze hem morgen niet zomaar even kunnen terug brengen :o



Neem aan dat je paard echt zat was, ben je nu niet bang dat ie een vervelend leven gaat krijgen.


Dat had ik niet aangedurfd..... Jij bent zichtbaar blij, maar ik zou mezelf opvreten |(

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:30

tita schreef:
betadine schreef:
Ik had me hier aangemeld omdat ik mijn ruin dit jaar wou verkopen. Zondagavond heb ik hem te koop gezet en woensdag werd die al opgehaald om naar Litouwen te vertrekken. Ze hebben hem zo meegenomen zonder proefrit (gelukkig maar := ). Wel voor maar 2/3de van de vraagprijs, maar het is geen gemakkelijk paard en ben dus best wel opgelucht dat ze hem morgen niet zomaar even kunnen terug brengen :o



Neem aan dat je paard echt zat was, ben je nu niet bang dat ie een vervelend leven gaat krijgen.

Dat weet je nooit als je je paard verkoopt.Verkocht=verkocht,ook als dat binnen Nederland is.Ik neem aan dat je een dier waar je een zeer goede klik mee hebt en ongerust over blijft,simpelweg zelf houdt.

ZoeZav
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:17

Mer1980 schreef:
ZoeZav: ik denk dat je een goede beslissing maakt, paardrijden is een hobby voor de meesten en een hobby moet leuk zijn. Je kan tot in den treure proberen met begeleiding het te verbeteren, dat zal ook vast wel gaan lukken, maar waarom jezelf nog maanden of misschien nog jaren tergen en pushen om het werkend te krijgen, dat hoeft niet en je pony zal vast iemand anders zielsgelukkig maken.


Ja, dat denk ik ook! Voel me steeds onveiliger bij haar en met de juiste begeleiding gaat het ooit wel goedkomen. Maar denk dat ik ons beiden gelukkiger maak met deze keuze. Ze gaat zeker iemand zielsgelukkig maken, geen twijfel aan. Ze is echt geweldig! Maar ik durf niet door te zetten en dan neemt zij de overhand. Als je haar erdoorheen krijgt doet ze alles voor je! Binnenkort even mooie fotos maken en dan maar een advertentie aanmaken.. Weet alleen nog niet zo goed hoeveel ze waard is.. Dus daar moet ik ook nog even over nadenken :\

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:28

tita schreef:
betadine schreef:
Ik had me hier aangemeld omdat ik mijn ruin dit jaar wou verkopen. Zondagavond heb ik hem te koop gezet en woensdag werd die al opgehaald om naar Litouwen te vertrekken. Ze hebben hem zo meegenomen zonder proefrit (gelukkig maar := ). Wel voor maar 2/3de van de vraagprijs, maar het is geen gemakkelijk paard en ben dus best wel opgelucht dat ze hem morgen niet zomaar even kunnen terug brengen :o



Neem aan dat je paard echt zat was, ben je nu niet bang dat ie een vervelend leven gaat krijgen.


Hij is naar een ruiter die op een stuk hoger niveau rijdt als ik en waar hij waarschijnlijk veel meer uitdaging krijgt wat zo een heet en rillerig type echt kan gebruiken. Toen hij enkele weken ervoor mij op een haar na vol in het gezicht mepte was de keuze plots veel minder zwaar :o
Ik heb echt wel wat geïnvesteerd in dat paard, ook ergens in training gezet, maar het is gewoon een moeilijk eigenwijs paard die niet gemakkelijk verkocht ging geraken en na zo veel tijd en moeite aan hem besteed te hebben keek ik er echt tegenop op nog verder aan te modderen.

Ook heel dubbel hoor. Ik zie het ook wel als een soort van falen. Toen ik hem 2 jaar geleden als 4 jarig groen en beloftevol dier kocht dacht ik echt dat het met wat geduld en doorzetting wel goedkwam en dat rillerige/schrikerige controleerbaar ging worden, maar er viel gewoon geen rechte lijn mee te rijden.
Buitenrit onveilig en springen bijna onmogelijk, te voorzichtig en angstig voor de balken (zelf een grondbalk in stap). Mijn lesgever dressuur zei ook al: als je een koper hebt niet twijfelen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:38

Betadine ik snap je helemaal ik kocht 9 jaar ook een talentvol nuchter dier
Nuchter is ze ong 2 maanden geweest en toen kwam het ril sensitieve eruit.

Miskoop beetje wel want ontspannen rijden is er niet bij nu na 9 jaar nog niet en ik wil zo graag naar buiten maar de bak ligt aan de weg en is altijd al spanning...en ik val er nog steeds vanaf ze is zo vlug

Maar haar karakter is zo top

Dus ergens benijd ik je dat jij de keuze durft te nemen

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:42

Ik kan ook meepraten! Mezelf overschat en een jonge 3 jarige met sterk karakter onder het zadel op willen leiden, is helaas ook niet gelukt. Ik zou ook altijd de keuze maken om te verkopen, hoe moeilijk het ook is. Het rijden moet leuk blijven.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:36

Tita: 9 jaar :(:) Je bent wel een volhouder. Gelukkig heeft de jouwe wel een leuk karakter. Dat snelle herken ik ook wel. Je hebt nog niet de tijd om met je ogen te knipperen en je staat al aan de andere kant van de bak.
Hier sloopte hij ook veel, kon zich ook uren vermaken met het deken kapot trekken van mijn merrie _-:(
Vind het wel jammer dat je hierdoor amper kunt genieten van het rijden. Ik kon altijd terugvallen op mijn merrie. Die heeft niet de helft van zijn talent, maar is wel meewerkend.
Je wilt ze dus niet verkopen ? Een 2de paard dan :D ?

Ketly: De jouwe dan toch via derden beleerd geraakt of al verkocht ?

ZoeZav
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:01

ZoeZav schreef:
Hoi ik meld me ook even.

Ik denk er al sinds de zomer over na om mijn 13 jarige welsh merrie te verkopen. (Heb ook van de zomer laten doorschemeren dat ze 'te koop' staat voor de juiste persoon)


Na overleg met mijn ouders toch besloten om voor deze lieverd een nieuw huisje te zoeken!
In mijn onderschrift staat de advertentie :(

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:39

Betadine ze staat in feite in de stille verkoop maar ja ik sta bij particulier dus niemand weet het :')
Ik denk gewoon dat nog x flink moet vallen en ik hoop van de zomer bos in te kunnen heb ik afgelopen zomer gedaan 2x na 9 jaar en met ander paard ging het kei goed

Sinds kort hebben we weer les dus is er wat meer uitdaging
2e paard ..... kweet niet niet echt over nagedacht mijn dochtertje zit ook op kleuter les
Heb jaren 2 paarden gehad denk dat het ten koste gaat van mijn paard terwijl zo dol op aandacht is.

Is ook zo dat de markt best rot is en weinig aanbod voor normale prijs speelt ook wel mee

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:52

betadine schreef:
Tita: 9 jaar :(:) Je bent wel een volhouder. Gelukkig heeft de jouwe wel een leuk karakter. Dat snelle herken ik ook wel. Je hebt nog niet de tijd om met je ogen te knipperen en je staat al aan de andere kant van de bak.
Hier sloopte hij ook veel, kon zich ook uren vermaken met het deken kapot trekken van mijn merrie _-:(
Vind het wel jammer dat je hierdoor amper kunt genieten van het rijden. Ik kon altijd terugvallen op mijn merrie. Die heeft niet de helft van zijn talent, maar is wel meewerkend.
Je wilt ze dus niet verkopen ? Een 2de paard dan :D ?

Ketly: De jouwe dan toch via derden beleerd geraakt of al verkocht ?


6 jaar lang aanmodderen verder, verkocht naar een hele handige ruiter maar helaas is dit ook misgelopen. Ze staat nu als fokmerrie bij een hele leuke bokker met een prachtig plekje. En ik ben met mijn stomme hoofd weer voor een 3 jarige gevallen maar deze is wel lekker ongecompliceerd.. :D