[Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-20 19:58

Hahaha, ja ik weet het _O-
Zal de eerstvolgende keer dat we een heel parcourtje hebben staan een volledig filmpje maken.


Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:05

Ik kom mee volgen! Wat een supergaaf paard! <3

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-20 20:21

Pepperrr schreef:
Ik kom mee volgen! Wat een supergaaf paard! <3


Leuk! En dat vind hij zichzelf ook :j :')
Wat een karakter heeft dat paard...

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 19:56

Een heftige week voor Black, zondag naar het crossterrein geweest en eergister zijn weidemaatje ingeslapen :(:)

Z'n maatje, A, was een oude haflinger (30jr).
Ze stonden al jaren samen op de wei en naast elkaar op stal.
Gekscherend noemden we ze ook wel beauty&the beast :D
Afgelopen jaar is A 2x door het oog van de naald gekropen met zware kolieken, en Black flink in paniek want er was iets met z'n maatje...
Gelukkig kwamen er 2 nieuwe paarden bij op de wei, een oudje(D) en een jonkie(C).
Black en C konden fijn spelen, maar A bleef zijn grote liefde :+:

C vond het nog weleens nodig om A te pesten, maar zeker de laatste weken ging Black A steeds meer en meer beschermen.
En eergister was het dan zover, A lag in stal en kon niet meer in de benen komen ;(
Uiteindelijk met flink wat hulp toch omhoog gekregen en apart op de wei gezet.
Daar ging hij een uur later weer liggen, en zijn eigenaresse heeft gelukkig besloten dat het goed was zo.
Ik heb Black afscheid laten nemen, bij leven ging hij afentoe kijken, likte een keer aan A zijn buik en ging dan weer verderop grazen.

Bij het inslapen heb ik Black in de wei naast A gezet, Black heeft gewaakt en een aantal keer gehinnikt.
Eenmaal overleden heb ik Black in de wei gelaten bij het lichaam, maar hij liep er in 1 streep voorbij.
Het is goed zo...

Black zou nu tussen 2 lege boxen komen te staan, en daar kan hij slecht tegen dus een stalgenootje was zo lief haar paard naast Black te zetten, aan de andere kant dan waar A altijd stond.
Dit was gelijk helemaal goed, ze waren beiden heel rustig.
Black is opvallend kalm, en ik denk dat dat komt omdat hij niet meer op A hoeft te letten, hem niet meer hoeft te beschermen.

Dag lieve jongen, bedankt voor al die tijd dat je Black's steun en toeverlaat bent geweest <3
[ img ]

En nu ik dit zo schrijf, hadden we A, B, C, D in de wei, grappig!

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:41

Agut dat is wel een beetje triest nieuws al is 30 jaar een mooie leeftijd het blijft toch sneu....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Equos
Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:23

Geen fijne week! Toch is dertig jaar wel een mooie leeftijd om te bereiken voor een paard

Veni Vidi Vici

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-20 21:05

Zo, lange tijd geen update gegeven, dus maar weer een stukje schrijven.

Black heeft gelukkig geen verdriet gehad van het overlijden van zijn maatje,hij was direct helemaal zen en dat had ik niet verwacht.
Misschien wel iets timide, maar dat kan ook een samenloop van omstandigheden zijn geweest, want het focussen op het springen deed hem lichamelijk geen goed.
Zijn gehele bovenlijn werd minder, hij ging vaak lichtjes als een berggeit staan en had flink last van zijn rug.
We zijn het dus anders aan gaan pakken, ik ben hem meer gaan longeren en werken aan de hand, wat hij ongelooflijk zwaar vind.
Er zijn me meer dingen opgevallen, maar ik kan er nog niet mijn vinger op leggen wat er precies "mis" is.

Ondertussen heeft de amazone een lelijke val gemaakt van een ander paard, waardoor zij langere tijd uit de running is.
Ik ben door gegaan met longeren en werken aan de hand, en heb er 3x opgezeten maar ik heb daar echt geen lol in op Black.

Hij is raar scheef, hij kantelt als het ware zijn hele romp naar rechts, oftewel ik voel contact aan links (linkerhand, linkerbeen) en rechts voel ik totaal niets.
Dit is altijd wel wat geweest, maar nu wel erg extreem dus dat rijden laat ik voor wat het is.
Overigens is het vanaf de grond niet te zien.
Ook zie/voel ik als het ware 2 verschillende paarden: linksom gaat t aardig, maar als ik van hand verander en een scherpere bocht naar rechts maak lijkt hij te blokkeren, hij wordt strak in zijn lijf en lijkt te blokkeren.
Aan de longe zie ik ook verschil tussen links en rechts: linksom ruimer over de benen, rechtsom zakt hij veel makkelijker in de hals.
Achterwaarts is zéér moeilijk, hij gaat wijd en scheef.
Hij heeft weinig buiging in z'n spronggewrichten, en land op de teen van z'n hoef, vooral achter maar hij struikeld zowel voor als achter.
Het achterbeen wordt vanuit de knie opgetild en naar voren gebracht, zijn knieën zijn dan ook enorm gespierd.
Ook viel het me op dat hij zo hard in zijn bespiering was en makkelijk gevoelig op de lendenen en achter zijn oren.
Het vele vallen, uit gekkigheid, wat hij door de jaren heen heeft gedaan zal ongetwijfeld ook een rol spelen.

Mqgnesium deed niets, dus ben ik nu een kleine maand Vit.E+ (E, selenium, lysine, msm) gaan voeren omdat ik daar met een vorig paard goede resultaten mee had gezien.
En ik moet zeggen, ik zie absoluut verbetering!
Zijn bovenlijn is weer voller, zijn spieren wat zachter, hij staat niet meer als een berggeit, hij trekt zijn hoofd meestal niet meer weg met poetsen en sinds deze week vind ik hem ook makkelijker bewegen.

Inmiddels is mijn moeder, die bijna een hekel aan Black kreeg vanwege het blokkeren/staken, er ook wel van overtuigd dat er iets is met hem.
Ik heb dan ook besloten hem niet te verkopen, om hem te beschermen (want zijn gedrag onder het zadel komt ergens vandaan, het is niet alleen karakter, ik ben heel bang dat mensen hem toch gaan pushen in iets wat hij gewoon niet kan) en omdat ik gewoon zielsveel van hem houd.
Vrijwel iedereen verklaart me voor gek, maar het zij zo, ik word gewoon heel blij als hij naar me hinnikt en als ik hem zo mooi gespierd en glimmend in de wei zie staan.

Ik twijfel of hij misschien een vorm van pssm heeft, dit ga ik laten testen.
Komt daar niets uit, dan zal ik verder moeten zoeken.
Mocht er iemand nav dit verhaal nog tips en ideeën hebben, stuur gerust een bericht!
Ik ben, eigenlijk al jaren, enorm zoekende met hem maar heb door ervaringen wel geleerd naar mijn gevoel te luisteren, en dat gevoel zegt dat hij iets mankeert... maar wat?

[ img ]

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 16:44

Ik had het onderstaande bericht op Facebook geplaatst, en daar kwam een reactie op dat ECVM(c6/c7 malformatie) ook een mogelijkheid zou kunnen zijn adv de "klachten", want echte klachten zijn er niet, meer bijzondere dingen wat een gemiddeld paard niet doet/heeft.
Omdat ik sowieso een regulier kreupelheidsonderzoek wil laten doen, kunnen een paar halsfotos er ook wel bij.
Vooral het "voorspelbaar onvoorspelbaar" bij paarden die aan ECVM lijden vond ik typerend voor Black.
Enerzijds wil ik het niet weten, anderzijds... zie onderstaand bericht.

Amazing Excellent ❤

Alweer bijna 10jr mag ik je MIJN paard noemen.
Alweer bijna 10jr maakt mijn hart elke keer een sprongetje wanneer ik je zie.
Alweer bijna 10jr ben ik zo zuinig en voorzichtig met jou...

Ik zag je als jaarling op sporthorses, je had Voltaire in je moederlijn en dat samen met je knappe verschijning maakte dat ik je MOEST kopen.
Na al het verdriet om de blessures van Special, was jij de reden dat ik weer kon lachen.
Ben ik altijd zo voorzichtig met je geweest vanwege de problemen met Special, waardoor ik hem veel te vroeg heb moeten laten gaan?

Al bijna 10jr heb ik, verborgen voor de buitenwereld, een grote angst om jou te verliezen...

Ik kocht jou om verder te gaan waar ik met Spec was geëindigd, maar keer op keer werd ik terug gefloten door jou.
Periodes dat het goed ging, dat ik je 100% vertrouwde als ik op je rug zat, wisselden net zo vaak af met periodes dat we niet eens van de plek af kwamen in de bak.
Boos, verdrietig, twijfelend aan mijn eigen kunde, zoekende naar wat werkt voor jou...

De droom om met jou te stralen op concoursen heb ik al lang geleden vaarwel gezegd.
Maar zouden we dan niet thuis lekker kunnen trainen?
Het antwoord is NEE...
Nu niet meer zoekende naar methodes wat voor jou werkt, ben ik nu wel zoekende naar wat er mis is met jou.
En steeds weer komt PSSM2 naar voren:
- harde spieren
- struikelen
- niet kunnen verzamelen
- explosieve reacties
En zo nog een hele rij symptomen...
Naast een regulier onderzoek zal ik je DNA laten testen om erachter te komen of jij lijd aan een PSSM2 variant.

In al die jaren zoveel discussies gevoerd wat steeds weer op hetzelfde neer kwam: verkoop dit paard.
En steeds weer is mijn antwoord: nee, want ik houd van dit paard...
En het is moeilijk, je staat te stralen, je bruist van de energie, je ben prachtig om te zien en toch... toch is er iets.
Een paard wat zo lief en braaf is in de omgang, maar zo raar kan doen in t werk mankeert iets, dat is geen kwestie van alleen karakter.

Al bijna 10jr ben jij mijn maatje, mijn oogappeltje, mijn TROTS!

I love you so much ❤

[ img ]

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:35

Wat is er uit de pssm test gekomen?

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 08:18

Ik ben 1 oktober naar de kliniek geweest, en uit onderzoeken blijkt dat hij een vernauwing c4-c5 heeft en in lichte mate atactisch is.
Pssm nog niet laten testen, eerst sparen om de rug na te laten kijken, als dat goed is overweeg ik een corticosteroiden injectie te laten geven.
Wel blijf ik de vit.e bijvoeren want dat helpt hem goed.

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:13

Jeetje wat heftig zeg dat is niet echt een fijne diagnose. :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:10

Oei... dat klinkt al niet zo fantastisch... hoe ernstig is de vernauwing?

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 22:01

Ik kon het niet eerder opbrengen hier te reageren, sorry daarvoor.

Ik heb geen idee hoe ernstig de vernauwing is, niet naar gevraagd omdat ik blij was dat er iets gevonden was.

Ik vind het vreselijk moeilijk wat te doen, inmiddels ben ik niet meer blij dat er wat gevonden is (En mijn gevoel dus al jaren goed zit), maar ben ik vooral verdrietig en weet ik niet waar ik goed aan doe.
Het paard is zo levenslustig, maar staat een beetje te verpieteren omdat ik uitgedacht ben in wat voor werk ik hem aan kan bieden.
Ik longeer afentoe, enkel aan het halster, met of zonder balkjes.
Of ik werk wat aan de hand met hem.
Wandelen is amper te doen, hij ziet overal spoken en ik wil hem juist ontspanning bieden...

Ik schuif het contact opnemen met Zefanja een beetje voor me uit, maar staat zeker wel op mijn to do lijstje.

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [Volg] hoe Black eindelijk mag doen waarvoor hij gefokt is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:58

Lastig ja :(

Je zit in een rottige situatie zeg :( je probeert alles te doen om je paard een zo fijn mogelijk leven te bieden... en op de een of andere manier loop je vast door dit stomme lichamelijke ongemak...


Is hij als hij op pijnstillers staat minder spooky? Anders zou je dat eens kunnen testen...

different1
Berichten: 3620
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 23:10

Ik heb hem ooit op pijnstillers gehad wat eigenlijk geen effect had, maar nu zei de dierenarts dat dat ook kan kloppen omdat het niet direct de zenuwpijn aanpakt, daar zou alleen de corticosteroiden wat kunnen doen.
Maar ja, geen garantie wat ik uiteraard begrijp, maar ik heb graag duidelijkheid.
Ik zou de corti wel willen geven om idd te zien of hij daar wat relaxter van wordt, maar voor een gokje is het aan de prijzige kant zeker omdat er ook geen tijd voor gegeven kan worden hoe lang het werkt, als het al werkt.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 23:19

Mag ik vragen in welke regio je woont? Ik heb goede ervaringen met een masseuse. Het zal het probleem niet oplossen maar kan misschien wel verlichting geven? Een behandeling is echt niet zo duur, mijne gaat regelmatig, niet omdat hij problemen heeft, maar omdat ie het zo vreselijk lekker vind!
https://www.invitesportmassage.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, rozebadeend, xdesix, XladyX en 33 bezoekers