Welk ponyras past bij mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:59

Hoi! Ik wist niet zo goed in welk topic ik deze vraag moest stellen, ik heb het maar even hier gezet.

Komend jaar gaan we hoogst waarschijnlijk verhuizen naar een huisje met veel meer plek en hopelijk kan dan eindelijk mijn droom uitkomen om een rijpony aan te schaffen! *\o/*

Ik moet dus nog wel even geduld hebben, maar inlezen is nooit verkeerd dacht ik zo! Mijn vraag aan jullie is watvoor ras jullie denken dat het beste bij mij past? Ik ben voor de toekomst op zoek naar een pony van rond de 140/150 cm, ik ben 1,65 m en weeg 65 kg, dus ik denk dat dat wel een goede maat is? Ik zal vooral buitenritten gaan maken en wil daarnaast ook recreatief af en toe een sprongetje wagen. Het is voor mij daarom belangrijk dat de pony lekker voorwaarts is, maar ook heel betrouwbaar en bombproof.

Sinds mijn 6e tot mijn 20e heb ik wekelijks paard gereden, de laatste jaren (ben nu 27) met periodes wat minder. Ik zoek daarom een ongecompliceerd paardje waar ik zo op kan stappen en lekker mee vooruit kan.
Ik begrijp natuurlijk wel dat elk individu anders is en daar zal ik natuurlijk ook het meest op letten als mijn zoektocht begint, maar ik vind het toch leuk om jullie meningen te horen over bepaalde rassen. Rassen die me altijd aangesproken hebben zijn Haflingers, Fjorden en Tinkers. De eerste 2 zijn naar mijn ervaring vaak wel wat sloom (niet allemaal natuurlijk!). de Tinker heb ik niet heel veel ervaring mee, een vriendin vertelde dat ze Tinkers nogal snel te sterk of lomp vond en daarom wat lastiger te rijden. Nu ben ik heel benieuwd hoe de Tinkerliefhebbers hierover denken! Verder heb ik wel een beetje een zwak voor vlekken/ stippen/ aparte kleuren, maar karakter is natuurlijk het allerbelangrijkste!

Alvast bedankt!

eyavg
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:02

new forest! super leuke beestjes en enorm allround *D

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:10

Gewoon tegen die tijd heel veel pony's bezoeken en kijken waar je een klik mee hebt... met jouw eisen kunnen heel veel pony's nl voldoen. Een fjord kan ook pittig zijn en een tinker kan zeker ook bomproof zijn! En er zijn nog zoveel andere leuke rassen! Ijslander? Merens? Is deels karakter en opvoeding van het individu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:12

Duitse rijpony's, zijn ook lekker all round. Alleen als je bomproof etc wil. Ja dan kun je denk ik beter het ras los laten en gewoon pony's gaan kijken en "testen".

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:17

Je houdt van de wat meer stevige types denk ik? Al eens aan een Criollo gedacht?
Alleen zijn deze bijna niet al beleerd te vinden. Een bereden Criollo die te koop staat is zeldzaam en vaak snel verkocht. :=
Ik was op zoek naar een bereden Criollo met ervaring en ben met een 2.5 jarige naar huis gekomen. :')

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:39

Ik verplaats deze naar PP

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:08

Welsh cob! Ook wat breder en super stoere uitstraling!

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:11

De connemarapony uiteraard. Deze hebben zo een fijn karakter en zijn zo vertrouwd. Er is een connemara groep in het forum daar kunnen ze je zeker overtuigen.

Anoniem

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:21

Gezien je voorkeur en eigen lengte, zou ik zeker weten gaan voor een sporttype Haflinger van rond de 1m50.
Super leuk, allround en net zo voorwaarts als een KWPN'er als je wil!

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:31

New forrest super cool en veelzijdig
Of sportieve Haflinger (mix)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:41

Ik vind persoonlijk welsh cobs erg gave dieren!

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:42

De New Forest pony is allround in de regel vrij rustig maar niet sloom.
Mooie maat en en voor bijna elke ruiter is er een passende Forest te vinden.
Van bos pony tot top sport pony.
Laat je vooral goed informeren en ga veel bekijken en proberen.
Succes met je zoektocht.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:21

Een haflinger!! Mijne is precies zoals je beschrijft. Ze kan ook prima springen maar als je 18 plus bent en je wil een springwedstrijd doen zit je wel tussen de paarden en dan is het al gauw hoog. Maar als je echt recreatief wil (mijne kan rond de 1 meter springen) is het top! Ze zijn vaak ook lekker stevig in hun gezondheid.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 02:59

Eens een Welsh, altijd een Welsh.
Als je daar vriendjes mee wordt gaat ie voor je door het vuur.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 07:22

Tinkers kunnen inderdaad vaak sterk of lastig zijn. Ik denk dat fjorden en haflinger wat geschikter zijn. Ook omdat je af en toe een sprongetje wilt maken. Dat kunnen ze beter dan Tinkers. Ik heb zelf een hele leuke fjord en ik ben echt verliefd op haar karakter. Ze is zo lief!

Anoniem

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:22

Als je mij zou vragen zou ik zeggen: De Forester! Enorm veelzijdig en vaak net wat makkelijker te rijden dan de koudbloeden die je opnoemt. Maar jeetje ja, smaak is zo persoonlijk en bij elk stamboek/ras zitten er vlotte pittige paardjes tussen als enorm brave. Succes met zoeken. Ben benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis gaat komen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:48

RoosjeEmma schreef:
Ik begrijp natuurlijk wel dat elk individu anders is en daar zal ik natuurlijk ook het meest op letten als mijn zoektocht begint, maar ik vind het toch leuk om jullie meningen te horen over bepaalde rassen. Rassen die me altijd aangesproken hebben zijn Haflingers, Fjorden en Tinkers. De eerste 2 zijn naar mijn ervaring vaak wel wat sloom (niet allemaal natuurlijk!). de Tinker heb ik niet heel veel ervaring mee, een vriendin vertelde dat ze Tinkers nogal snel te sterk of lomp vond en daarom wat lastiger te rijden. Nu ben ik heel benieuwd hoe de Tinkerliefhebbers hierover denken! Verder heb ik wel een beetje een zwak voor vlekken/ stippen/ aparte kleuren, maar karakter is natuurlijk het allerbelangrijkste!


Ik denk dat je dan al een tijdje geen haflinger gereden hebt. De laatste jaren zijn die steeds sportiever geworden. Natuurlijk is hun basisbeweging niet zo ruim als van een 'van origine meer sportgericht' ras. Maar sloom zou ik ze niet noemen hoor. Ook tinkers vind ik over het algemeen niet heel sterk of lomp in het rijden. Vaak wel wat lomper in de omgang, maar naast dat je paarden kunt desensibiliseren, kun je ze ook héél goed sensibiliseren ;) Een aantal vrienden/ kennissen zitten in de tinkers, zowel qua rijden als qua fok, en ik ken er maar weinig die lomp zijn.
Haflingers zit ik zelf in. Mijn merrie is op 2 pinken te rijden en haar beide ouders, halfbroer, tantes etc allemaal ook.

Fjorden heb ik zelf geen recente ervaring mee, op ééntje na op stal die echt een enorme boef was. Mijn andere ervaring stamt van 25 jaar geleden en ik denk niet dat dat nog representatief is :+

Zoals anderen ook al aangeven: op het papier kun je niet rijden, dus als je vooral een fijn maatje zoekt om mee te rijden en geen fokplannen hebt, kun je het beste gewoon gaan zoeken naar een fijne grote pony die qua karakter past.

Qua 'leuke kleurtjes' zit je natuurlijk bij de tinkers wel goed - diverse bontpatronen op diverse basiskleuren, maar ook bij de Duitse rijpony's (veel palomino, soms cremello of daarop lijkende kleuren), criollo (wildkleuren) en in theorie zouden die allemaal 'kunnen voldoen' qua karakter en maat. Zelf ben ik uiteindelijk heel cliche thuisgekomen met mijn merrie omdat ze letterlijk haar hoofd op mijn geblesseerde schouder legde en daar bleef staan <3 (natuurlijk is ze ook gewoon gekeurd, en heb ik ermee gereden én grondwerk gedaan etc bij het bezichtigen: karakter en gezondheid vond ik extreem belangrijk na mijn vorige paard)

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:06

Ook binnen de fjorden wereld is ondertussen veel veranderd en het slome is er wel uit gefokt(of daar zijn ze in ieder geval mee bezig), je wilt immers ook voor de recreatie een pony met iets power. Iets waar de fokkerij ook in het fjorden wereldje wel echt steeds meer mee bezig is, net als meer maat, fjorden van 1.45 of groter is ondertussen de standaard terwijl aantal jaar geleden dat nog als groot werd gezien.

Haflingers idem, door fokken is het steeds meer een sportpony aan het worden met bijhorend karakter. Ook haflingers worden steeds groter.

Wbt tinkers, dat ligt er een beetje aan hoe ze zijn opgevoed(maar dat is voor alle paarden/pony's) en daar merk je vooral verschil in karakter/opvoeding of ze hier in Nederland gefokt zijn of dat ze zijn geïmporteerd uit Ierland als half verwilderde pony's.

1 ding wil ik je wel mee geven, vergis je niet in prijzen! Ik weet niet wat je budget is maar voor een jonge(3-6 jaar) netjes gereden fjord die braaf is en buiten verkeersmak betaal je met gemak €3000 en meer. Hoe meer ze kunnen hoe hoger de prijzen. Het zijn dus zeker niet meer(gelukkig maar, dat kosten de fokkerij echt de kop) de "budgetproof" pony's die het tot een paar jaar geleden waren

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 11:54

Wow wat een leuke reacties allemaal! Dankjewel, jullie benoemen een aantal prachtige rassen waar ik nog niet bij stil gestaan heb! Ik ga me in allemaal verdiepen, vind ik toch altijd leuk om te doen. Wat betreft de uiteindelijke beslissing, ik ben inderdaad van plan veel ponies te gaan bekijken en niet voor het eerste beste knappe koppie te gaan. Het ras maakt me uiteindelijk ook niet zó veel uit, ik heb natuurlijk wel een beetje een oogje op bepaalde types, maar uiteindelijk is het karakter en de gezondheid het aller belangrijkste. Het budget is daarom ook niet zo belangrijk. Liever meer uitgeven aan een gezonde, betrouwbare pony dan een koopje doen en mezelf vanalles op de hals halen. Voor 'projectjes' vind ik ook dat ik zelf niet genoeg ervaring heb, dus daar zou ik in mijn eentje nooit aan beginnen, ook niet als de pony heel goedkoop is ofzo... Met mijn honden zit het precies hetzelfde; ik heb een aantal honden, het zijn allemaal óf honden van betrouwbare fokkers die gezonde, dna geteste en onderzochte honden fokken (wat ik ook zelf na kan trekken) met fijne karakters en een goede bouw (dus geen platte neus, extreem lange rug, enz.) óf ze zijn uit het asiel waarvan ik zeker weet dat ze gezond verklaard zijn en ik terug kan vallen op de goede zorg van de organisaties, zonder dat ik handelaren en illigale fokkers geld geef. Dit wil ik ook doortrekken naar de paarden. Bij mijn huidige shetjes is dat mislukt, dat zijn gewoon kneusjes, maar daar heb ik van geleerd. Bij mijn toekomstige pony wil ik het echt goed aan gaan pakken.

De haflingers en fjorden die ik heb gereden waren inderdaad van het 'oude' type, grof, klein en wel een beetje érg mak. Dus ik heb inderdaad geen ervaring met de moderne haflingers en fjorden! :)

Nu heb ik nog een andere vraag; wat zouden voor jullie de eisen zijn als je een nieuwe pony koopt? Zouden ze gekeurd moeten zijn, laat je je eigen da checken, andere tips? Zoals gezegd, ik wil me goed voorbereiden en het goed aanpakken, dus ik wil me op dat vlak ook graag goed verdiepen. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:04

RoosjeEmma schreef:
Nu heb ik nog een andere vraag; wat zouden voor jullie de eisen zijn als je een nieuwe pony koopt? Zouden ze gekeurd moeten zijn, laat je je eigen da checken, andere tips? Zoals gezegd, ik wil me goed voorbereiden en het goed aanpakken, dus ik wil me op dat vlak ook graag goed verdiepen. :)


Ik heb mijn eigen dierenarts meegenomen om klinisch te keuren. Rontgen heb ik niet gedaan. Mijn dierenarts reist voor haar klanten ongeveer een uur enkele reis om te keuren, is het verder, raadt ze een van haar collegae aan die ze betrouwbaar vindt. Dit was al mijn dierenarts bij mijn vorige paard overigens, dus ik kende haar al.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:09

Als ik je berichten lees denk ik eigenlijk meteen aan een Connemara! Er is trouwens een boek met ongeveer dezelfde titel als je topic: https://www.bol.com/nl/p/welk-paard-pas ... 107384529/ Met daarin onder andere veel rasbeschrijvingen en waar je dat ras voor in kan zetten, en tips over waar je aan moet denken als je op zoek gaat naar een eigen paard.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:50

Het is wel grappig te zien dat bij een dergelijke vraag iedereen zijn eigen lievelingsras of wat ze zelf hebben aanraadt!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:57

anjali schreef:
Het is wel grappig te zien dat bij een dergelijke vraag iedereen zijn eigen lievelingsras of wat ze zelf hebben aanraadt!


Denk dat dat best meevalt hoor: voor wat TS vraagt, zijn dit allemaal nog zinvolle types om aan te dragen. Niemand heeft nog gezegd 'koop een engels volbloed van de baan, want het valt heus wel mee met hoe groot dat project is' ;)
TS zoekt een fijn, betrouwbaar, cob/pony type paard. Dat wordt hier aangeraden. Met wat geupdate info over hoe haflingers en fjorden veranderd zijn in de loop der jaren.

Zijn topics op bokt waar dit véél erger is geweest. Als iemand een nieuwe dressuurcrack zoekt, zal mijn advies niet zijn 'koop een haflinger'. Als iemand een fijn familiepaard zoekt waar je óók een leuk dressuurproefje/ simpel springparcoursje / trec wedstrijdje of wat dan ook mee kan rijden, zal ik de haflinger zeker wel aanraden :)

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Welk ponyras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:30

Naar mijn idee inderdaad vooral rassen die ook echt bij mij zouden passen! :)

Dankjewel Imre voor de boekentip!

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:53

Ik vond het toen ik een paard had echt heel erg prettig om vooraf een filmpje te zien van het paard, zowel los als onder het zadel.
De begrippen 'braaf gereden' of 'netjes gereden' zijn helemaal niet zwart/wit en zeer persoonlijk. Ook kun je dan een beetje de beweging inschatten. Als een paard naar aanleiding van foto's en een filmpje je niet aanspreekt kun je je tijd besteden om naar paarden te gaan die dat wel doen :)
Ik ken veel hele leuke sportieve haffen of fjorden die zeker aan jouw eisen zouden voldoen! En wat dacht je van een IJslander?

En naar aanleiding van Anjali's opmerking; ik heb zelf heel andere paarden :D Ook superdapper en nuchter op hun manier, maar zeker geen koudbloed en als ik je OP zo lees is dat wel de richting die je op wil, toch?