Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:27

Dat geloof ik, en ik weet dat het vaak fout gaat (helaas), maar nogmaals, het is niet zwart of wit, en mensen dan egoïst noemen etc steekt me, want ik heb ook mijn paard weg gegeven omdat ze blijvend geblesseerd raakte. (Had ik haar in eigen beheer gehad had ze gebleven, maar ik kon haar hier in de regio niet bieden wat ze nodig had, nl 24/7 buiten in stabiele groep)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:32

LadyMadonna schreef:
Dat geloof ik, en ik weet dat het vaak fout gaat (helaas), maar nogmaals, het is niet zwart of wit, en mensen dan egoïst noemen etc steekt me, want ik heb ook mijn paard weg gegeven omdat ze blijvend geblesseerd raakte. (Had ik haar in eigen beheer gehad had ze gebleven, maar ik kon haar hier in de regio niet bieden wat ze nodig had, nl 24/7 buiten in stabiele groep)


Maar dan ga je er vanuit dat egoïsme perse verkeerd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:32

Maar LM, er staat letterlijk: Niet kunnen zijn schrijnende gevallen. Bij jou is het duidelijk van niet kunnen. Er was geen geschikte plaats. Waarom voel jij jou dan aangesproken en steekt het jou? De niet willers, diegene die liever een rijpaard hebben en daarvoor hun ouder paard dumpen, daar gaat het hier over.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:35

Ik heb een relatief jonge merrie, 8 jaar, door een chronische blessure niet meer geschikt als rijpaard.
Prima merrie voor de fokkerij, met eigen- draag- of pleegveulen. Een top moeder die echt gelukkig is met een veulen in de wei. Dàt kan ik haar niet blijvend bieden, financieel niet haalbaar.
Nu is ze drachtig van haar opvolger voor ons. Deze tijd gebruik ik om de juiste plek voor de merrie te vinden. Ja daar is belangstelling voor en ze gaat niet naar de eerste de beste.

Is dat afdanken? Neem ik dan mijn verantwoording niet?
Of moet ik 20 jaar kijken naar een paard zonder functie die staat de verpieteren in de wei? Dit is een werkpaard die zich zonder werk of functie verveelt, te dik wordt en niet tot haar recht komt.

Anoniem

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:41

Jou merrie is nog bruikbaar —> fok. Er zit dus ook nog financiële waarde aan. De paarden die je vaak ziet op de sites zijn oud, versleten, onbruikbaar op wat voor manier dan ook behalve knuffelen. Die mogen dan weg want geen tijd/geld/zin/opvolger staat klaar etc.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:48

DeMolenhoek schreef:
Jou merrie is nog bruikbaar —> fok. Er zit dus ook nog financiële waarde aan. De paarden die je vaak ziet op de sites zijn oud, versleten, onbruikbaar op wat voor manier dan ook behalve knuffelen. Die mogen dan weg want geen tijd/geld/zin/opvolger staat klaar etc.


Dit zit mij heel erg hoog en voel me toch wel aangesproken door dit soort topics. Paard heb ik zelf gefokt en veel pech mee gehad.
Geld hoef ik niet voor dit paard(waarde=slachterij)wel een plek die aantoonbaar goed staat aangeschreven en betrouwbaar. Liefst bij een mij bekende Groninger fokker.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:53

Mijn oudje van 28 staat lekker te genieten van haar pensioen. Ik was in de gelukkige positie om een tweede (jong) paard aan te schaffen, maar helaas daar de pech mee dat ze geblesseerd raakte.
Dus ik heb nu twee paarden waar ik helaas niet meer op kan rijden.
Voor mij zijn de paarden geen dingen, maar levende wezens waar ik zielsveel van hou en ik vind dat ik mijn paarden verplicht ben om tot het einde voor ze te zorgen, ook als dat betekent dat ik mijn rijden daarmee (voorlopig) aan de kant moet zetten.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:54

Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:55

Ik vind vooral de eisen vaak typisch. Een 24-jarige (of eender andere leeftijd) verkopen als weidemaatje, want rijden e.d. kan niet meer. Maar het paard mag alleen naar een forever home en niet doorverkocht worden, want de handel in willen de huidige eigenaren voorkomen :?.

Als je dat een realistische eis vindt, heb je wel een paar cruciale levenslessen gemist en kun je misschien beter verantwoordelijkheid nemen voor je eigen dier.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:56

marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.


Dit is ook zo'n dooddoener die kant nog wal slaat. Financiële situaties kunnen veranderen. Paardrijden is een egoïstische keuze, niets mis mee maar dan de egoïstische keuze maken je paard te verkopen dat is opeens een probleem.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:01

Vorig jaar heb ik mijn 14 jarige ruin in laten slapen.
Al jaren had hij last van zijn rug.
Zadel na zadel, osteopaat na osteopaat, instructeur naar instructeur en over de hoeveelheid supplementen maar helemaal niet te spreken. Wel op de dierenkliniek laten onderzoeken, die gooide het op spierpijn en verwees me door naar een fysio.
Nooit een pas kreupel... en toch voelde het nooit goed.

Thuis kon ik voor mijn gevoel amper een B proef rijden, op concours liep ie rustig over de 190 punten in het M1.

Totdat ik een keer echt een goede behandelaar (ook paardenarts) bij hem had.
Ze zei ... dit paard is iets gigantisch aan het compenseren! Overal verzuring,harde spieren, ontstekingen in spieren.
Ze heeft mijn paard losgemaakt en zijn compensatie was weg....en hij was stokkreupel em begon slecht te eten.

Hij was pas 14, maar leek ineens een oud mannetje.
Hij heeft een maand rust gehad en hij leek op te knappen. Hij at beter en rende door de wei.

Na een onderzoek op de kliniek bleek hij neurologisch niet in orde. Zijn knie rechtsachter was kapot en het was volgens de dierenarts oud trauma.
Zijn knie linksachter had spat.
Een pijnlijke kwestie zonder mogelijkheden tot verbetering volgens de dierenarts.

Wat heb ik getwijfeld....
Moest ik hem van zijn "oude" dag laten "genieten" of inslapen?

Hoewel ik denk dat hij waarschijnlijk zijn kreupelheid na een tijdje weer perfect zou weten te verbloemen en het dan waarschijnlijk voor een buitenstaander een mooi gezond paard zou lijken, wilde ik hem dat niet aandoen.

Hij verdiende beter! En daarom heb ik hem in laten slapen. Het ging snel en rustig. Ik mis hem, maar ik heb er geen spijt van.

Een beslissing als deze maak je niet uit egoïsme, maar uit liefde voor het dier.
Een paard is een vluchtdier en als ze kreupelheid tonen, dan is er ook echt wat.

Ik heb lang gezegd dat hij mijn laatste paard was, dat hij oud bij me mocht worden. Maar onder deze omstandigheden wilde ik dat niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:03

boemel schreef:
Vorig jaar heb ik mijn 14 jarige ruin in laten slapen.
Al jaren had hij last van zijn rug.
Zadel na zadel, osteopaat na osteopaat, instructeur naar instructeur en over de hoeveelheid supplementen maar helemaal niet te spreken. Wel op de dierenkliniek laten onderzoeken, die gooide het op spierpijn en verwees me door naar een fysio.
Nooit een pas kreupel... en toch voelde het nooit goed.

Thuis kon ik voor mijn gevoel amper een B proef rijden, op concours liep ie rustig over de 190 punten in het M1.

Totdat ik een keer echt een goede behandelaar (ook paardenarts) bij hem had.
Ze zei ... dit paard is iets gigantisch aan het compenseren! Overal verzuring,harde spieren, ontstekingen in spieren.
Ze heeft mijn paard losgemaakt en zijn compensatie was weg....en hij was stokkreupel em begon slecht te eten.

Hij was pas 14, maar leek ineens een oud mannetje.
Hij heeft een maand rust gehad en hij leek op te knappen. Hij at beter en rende door de wei.

Na een onderzoek op de kliniek bleek hij neurologisch niet in orde. Zijn knie rechtsachter was kapot en het was volgens de dierenarts oud trauma.
Zijn knie linksachter had spat.
Een pijnlijke kwestie zonder mogelijkheden tot verbetering volgens de dierenarts.

Wat heb ik getwijfeld....
Moest ik hem van zijn "oude" dag laten "genieten" of inslapen?

Hoewel ik denk dat hij waarschijnlijk zijn kreupelheid na een tijdje weer perfect zou weten te verbloemen en het dan waarschijnlijk voor een buitenstaander een mooi gezond paard zou lijken, wilde ik hem dat niet aandoen.

Hij verdiende beter! En daarom heb ik hem in laten slapen. Het ging snel en rustig. Ik mis hem, maar ik heb er geen spijt van.

Een beslissing als deze maak je niet uit egoïsme, maar uit liefde voor het dier.
Een paard is een vluchtdier en als ze kreupelheid tonen, dan is er ook echt wat.

Ik heb lang gezegd dat hij mijn laatste paard was, dat hij oud bij me mocht worden. Maar onder deze omstandigheden wilde ik dat niet.

Een moeilijke, maar hele eerlijke keuze.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:04

Maartje1990 schreef:
marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.


Dit is ook zo'n dooddoener die kant nog wal slaat. Financiële situaties kunnen veranderen. Paardrijden is een egoïstische keuze, niets mis mee maar dan de egoïstische keuze maken je paard te verkopen dat is opeens een probleem.

Paard verkopen is niets mis mee, maar wel als ze oud of kapot zijn.
Dan hou je ze of zelf of doet ze naar de slacht, maar ga er niet mee lopen leuren alsof je zelf niet kunt bedenken dat er weinig mensen zijn die op een dure kostganger zitten te wachten van een ander die er geen zin meer in heeft.
En dan staat er ook nog bij: met pijn in mijn hart...

Hier staan ons oudje en een kapotte merrie gezellig samen in een inloopstal.
Ik heb genoeg in de handel gezien om te weten dat het nooit een paard van mij gaat gebeuren. Dan breng is ze zelf naar Nijkerk.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:07

Op enkele uitzonderingen na helemaal eens met de TS.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:08

marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.

Als je 1 paard wil om op te rijden en dat financieel goed rond kunt krijgen, kun je daar prima aan beginnen. Maar als dat paard niet meer bruikbaar is, om wat voor reden ook en je hebt niet genoeg geld voor 2 paarden maar je wil wel blijven rijden. Wat doe je dan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:19

marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.

Dan nog kan jij niet in de portemonnee van ander kijken. Ook situaties veranderen. Je kan nu een goede baan met boven modaal salaris hebben, en over een half jaar kan het ineens helemaal anders zijn

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:22

pillow schreef:
marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.

Als je 1 paard wil om op te rijden en dat financieel goed rond kunt krijgen, kun je daar prima aan beginnen. Maar als dat paard niet meer bruikbaar is, om wat voor reden ook en je hebt niet genoeg geld voor 2 paarden maar je wil wel blijven rijden. Wat doe je dan?


Je hobby (even) op een lager pitje zetten, hoe spijtig ook, is ook gewoon een optie.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:29

pillow schreef:
marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.

Als je 1 paard wil om op te rijden en dat financieel goed rond kunt krijgen, kun je daar prima aan beginnen. Maar als dat paard niet meer bruikbaar is, om wat voor reden ook en je hebt niet genoeg geld voor 2 paarden maar je wil wel blijven rijden. Wat doe je dan?


Een verzorgpaard of bijrijdpaard zoeken.

Ieder z'n ding maar ik verbaas me er soms ook over hoe makkelijk sommige hun oudje inruilen.
Ik zou het niet kunnen. Maar goed dat niet iedereen hetzelfde is natuurlijk. Maar uiteindelijk zijn er wel veel oudjes de dupe van.

Wat ik vooral vervelend vindt is dat mensen hun oudje wegdoen maar wel een hoop eisen stellen aan de volgende eigenaar en dan vooral dat ze het paard niet weg mogen doen. Dat is zo raar dat je dingen gaat eisen van een ander die jezelf ook niet wil of kan waar maken.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 00:58

Anoniemk2 schreef:
Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer bereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is imo in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan. Wel eerst jaren van de goede kant van het paard genieten, maar vervolgens op hoge leeftijd afdanken en niet eens op een eerlijke manier, maar met een enorme kans dat ze de handel in gaan. Ik vind het erg egoïstisch, paard heeft altijd voor je gewerkt, en dan is hij oud en kan niet meer werken en dan moet ie maar weg. Kan er ook echt niet tegen.

Ik zie het steeds vaker voorbij komen, Paarden op leeftijd die worden verkocht of weg worden gegeven. Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?



Ja misschien heeft iemand maar tijd en geld voor 1 paard.
En wil diegene zijn geld besteden aan een paard waar hij/zij wat mee kan.
Dus dan moet je wat, of een oud/afgedankt paard gaat naar de slager of iemand zet zo'n paard te koop voor een paar euro.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 01:21

Anoniemk2 schreef:
Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer bereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is imo in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan. Wel eerst jaren van de goede kant van het paard genieten, maar vervolgens op hoge leeftijd afdanken en niet eens op een eerlijke manier, maar met een enorme kans dat ze de handel in gaan. Ik vind het erg egoïstisch, paard heeft altijd voor je gewerkt, en dan is hij oud en kan niet meer werken en dan moet ie maar weg. Kan er ook echt niet tegen.

Ik zie het steeds vaker voorbij komen, Paarden op leeftijd die worden verkocht of weg worden gegeven. Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?


Ik vind dat je te snel oordeelt terwijl niet alle casussen zo in elkaar zitten. Ik heb mijn pony ook afgestaan (die was toen wel pas 10 jaar) als grondwerkpaard/weidemaatje. Ik heb voor hem ook een ander huis gezocht. Hij is naar een vriendin van mij gegaan die hem ging inzetten als grondwerk/weiden paard. Als ik geen goed huis had gevonden, dan had ik hem nooit afgestaan. Ik vind daar niks egoïstisch aan. Je moet kijken waar je beiden gelukkig van wordt. Daarnaast zal ik ook realistisch zijn een pensioen/weidenpaard zou ik ook niet in een volpension zetten. Ik heb geen stuk grond waar ik hem neer zou kunnen zetten, alleen de opties volpension (a 300/400 euro in de maand). Je kan overigens ook niet kijken naar iemands financieel situatie, dat vind ik erg makkelijk oordelen. Zolang je goede afspraken maakt over het paard met een nieuwe eigenaar vind ik hier niks egoïstisch aan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 01:23

LadyMadonna schreef:
marleen_usar schreef:
Iemand zegt in het begin, kan jij in iemand z.n portemonnee kijken. Dan moet je niet aan paarden beginnen.Een paard kost geld ook als die oud is.

Dan nog kan jij niet in de portemonnee van ander kijken. Ook situaties veranderen. Je kan nu een goede baan met boven modaal salaris hebben, en over een half jaar kan het ineens helemaal anders zijn


Eens!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 01:27

Tigra_ schreef:
Wat ik vooral vervelend vind is dat mensen hun oudje wegdoen maar wel een hoop eisen stellen aan de volgende eigenaar en dan vooral dat ze het paard niet weg mogen doen. Dat is zo raar dat je dingen gaat eisen van een ander die jezelf ook niet wil of kan waar maken.

Dat dus. Kop in 't zand noem je dat. Ik snap heel goed dat een oud paard een probleem kan zijn, maar ik vind wel dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen. Iedereen weet dat dit moment ooit een keer komt en daar kun je in de meeste gevallen al jaren van tevoren over nadenken - of voor sparen :) ...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 02:36

Anoniemk2 schreef:
Ladymadonna, ik heb t zelf van dichtbij meegemaakt dat t paard na 1 week weer te koop werd aangeboden. Dat het bij jou zo goed is afgelopen is puur geluk hebben! Ik geloof niemand meer op zijn mooie blauwe ogen.


FleurVP schreef:
Zoveel succesverhalen zijn er niet, zeker als recreatief gebruik niet meer kan. Ik vind al die advertenties van 25+ en geblesseerde paarden vrij naïef. Er is ook vaak echt flink wat mis met die paarden, staan er best wat voorschriften bij met speciale verzorging, medicatie etc.
Ik heb het weleens geprobeerd met mijn vorige paard maar dan dat ze wel van mij bleef, ik zou ook alle kosten blijven dragen. Nul geschikte reacties, wel aardig wat mensen die haar gratis wilde hebben, wat best raar is, als je echt goede intenties hebt waarom wil je er dan niet maandelijks geld bij krijgen? Dus toen toch maar naar een rusthuis.


Paarden van die leeftijd mankeren nou eenmaal een hoop maar dat is ook logies. Mocht ik het financieel niet meer kunnen bekostigen, dan gaan ze naar een paardenrusthuis of worden ze ingeslapen (indien t paard pijn heeft). Gratis dieren afstaan is t domste wat men kan doen omdat ze in de meeste gevallen worden doorverhandeld zowel bij paarden als bij honden "gebeurd dat".


Naar een paardenrusthuis? Lekker realistisch :') Dat wil iedereen wel :+

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 03:29

Iedereen maakt zijn keuzes hierin. Zelf vroeger mijn 1e pony en paard die op een privestal stonden gehouden. En nu de ruimte er thuis is blijft alles ook tot het einde. Mits de omstandigheden niet veranderen natuurlijk maar mocht dat gebeuren zullen degene die niet meer geschikt zijn hun eind bij mij krijgen. Te vaak ellende gezien bij het zogenaamd naar een goede plek doen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 07:38

Mijn oude pony is inmiddels 20, als 13jarige teruggekocht, nog jaren plezier gehad. Hij staat nu 3 jaar met pensioen, voor mn zwangerschap gestopt, dier had echt dagelijks training nodig en dan niet een rustig rondje, dat redde ik niet meer qua tijd. Daarbij merkte ik dat hij veel langer nodig had om warm te worden,... sinds een jaar verliest hij makkelijk gewicht, maar hij blijft hier tot zn eind. Zolang hij er plezier in heeft. Hem en zn vorige baasjes beloofd dat hij niet weer de handel ingaat. Ik heb jaren niet gereden, 3 jaar geleden een jaarling gekocht die er volgend jaar eindelijk aan toe is.