[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:03

Een kleine touch tegen de schouder en Vincent gaat netjes achteruit !
Ze zijn wel heel beleefd tegen elkaar +:)+

Wat is het mooi droog bij jullie ook {:}

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 15:30

Ja, alsof-ie op een knopje drukt. :P

Het motregende vanmorgen. Maar we snakken hier in het zuiden echt naar veeeeel meer regen. Mijn putten zijn bijna droog...
Dat mooie weer heeft zijn keerzijde.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:14

Zal ik wat water jullie kant opsturen !

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 18:54

Dank je!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:15

Werd vandaag gewaarschuwd. Een aantal paarden van een kennis die strandritten doet, overwintert in mijn gebied (omdat er ´swinters nu eenmaal minder toeristen zijn) en worden vandaag overgebracht naar het stuk dat direct grenst aan mijn land. Nu is de omheining daartussen nieuw, maar wel schapengaas en dat is niet het veiligste omdat ze met hun hoeven er in vast kunnen raken als ze naar elkaar gaan schoppen. (Maar geen keus, want schapen.)
In principe verwacht in niet veel problemen, ze hoeven elkaar niet eens te zien, omdat ze vel hectaren hebben met bomen er op, maar er is 1 hengst bij en als Pocotó hengstig is kon ze daar wel eens overmatige belangstelling voor gaan tonen...

Ik heb al gezegd dat ze misschien het beste een gang kunnen creëren tussen twee omheiningen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:44

Die gang tussen de 2 weilanden lijkt mij idd geen overbodige luxe met een hengstige merrie
en een hengst aan de andere kant :P

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:07

Het is wel zo dat beide partijen ze meer hebben dan dat stuk dat daar aan grenst, het kan even duren voordat ze elkaar door hebben. If ever.

Had net een akkefietje met naar binnenhalen want normaal roep ik Vincent eerst binnen, maar ik was boodschappen wezen doen dus Gandhi had kans gezien om hem te verjagen en stond samen met Pocotó klaar om naar binnen te gaan, maar omdat de rest nog niet kwam bleven ze nog even staan.
Ik Chico en Ollie roepen. Toen Chico kwam, gingen ze alledrie naar binnen, howel Pocotó nog steeds flinke aanmoediging nodig heeft om haar stal te betreden, ze is het nog steeds niet eens met de ruil :+ ,maar Ollie was in geen velden of wegen te bekennen. Ik rondroepen en uiteindelijk zag ik hem en kon ik wat gerrichter ropen en oen hoorde hij me, en kreeg ineens door dat de rest verdwenen was, dus in volle galop naar de stal.
Nam een hap eten en kwam er toen achter dat zijn buurman Vincent er nog niet was en hinnikte heel ongerust. Nu heeft hij niet veel stem, dus Vincent, die op een achterafje stond hoorde dat niet.
Ik hem halen. Toen ik bijna bij hem was kwam hij op me af en volgde hij me naar stal.
Toen hij eenmaal op stal stond, gaf Olímpio een diepe zucht. Echt zo van hèhè, nou is het goed. En hij ging eten.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 12:08

Vamorgen regende het, dus Vincent gig met dek naar buiten. Op een gegeven moment begon het te hozen en ik was in de stal aan het uitmesten en dacht "goh, dat hij daar in blijft staan! " Maar nog geen twee seconden later kwam hij aanstampen. Nee, daar houdt hij niet van. Toen het wat opklaarde, ging hij meteen weer naar buiten...

Ik heb gisteren trouwens even een vergelijkings foto gemaakt, geprobeerd dezelfde hoek te pakken, maar dat is niet helemaal gelukt.

22 november:
Afbeelding

10 december. Draait net zijn hoofd naar recht beneden, dus een hals en hoofdloos paard... :+
Afbeelding

Ik doe er rond 22 december wel weer 1, dan is het een maand.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:10

Wat een verschil al!

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:10

Zo te zien is hij iets aan gekomen. Maar wat was hij gruwelijk mager zeg :\
Ik lees hier normaal gesproken stil mee en vind de verhalen over zijn eigenzinnige karakter leuk om te lezen :D

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 13:20

Inmiddels schijnt de zon weer volop, dus te warm onder het dek. Hij was naar de stal gegaan, daar is het koeler, en was heel blij om mij te zien. Kon ik zijn jas even uittrekken. Daarna weer blij het zonnetje in...

Ik heb mooie foto´s van allemaal, maar je mag maar 1 x in de week een topic openen in ITP, dus die plaats ik over een paar dagen.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:10

Zo zeg wat een mooi verschil al! Fijn dat hij zo goed groeit, dan zit het binnenin allemaal nog goed ondanks zijn verwaarlozing.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:14

Komt er wat vlees op de ribben en de kont, valt zijn hoofd eraf :roll: :D

Echt een heel duidelijk verschil al vind ik.
En toch wel een heerlijk eigenzinnig karaktertje <3

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 15:34

Pandora2 schreef:
Komt er wat vlees op de ribben en de kont, valt zijn hoofd eraf :roll: :D

_O-

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:52

Ik zag dit vanuit mijn keukenraam.
Oímpio bleef wel tactisch tussen Vincent en Gandhi, maar ze graasden redelijk dicht bij elkaar.
Naar buiten gegaan voor foto´s en video. Video komt eerdaags op het youtube kanaal.

Afbeelding

Bij het naar binnen gaan ging Vincent achter Ollie aan, maar Gandhi ging hem toch nog najagen zodat hij de stal voorbij schoot, maar vervolgend wilde Gandhi niet naar binnen omdat Vincent er niet was...
Uiteindelijk ging Ollie eerst en toen Gandhi en Chico. Pocotó ging de stal in van Vincent want ze vind nog steeds dat ze daar recht op heeft, dus die moest ik er uit halen en toen Vincent roepen. Stuk tegemoet gelopen, maar uiteindelijk kwam hij uit zichzelf in volle draf.
Hij verzet best veel grond in draf. Goed lange afstandspaard.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 13:42

De buurpaarden en mijn paarden hebben elkaar ontdekt... Zit nu pas aan mijn ontbijt.
Een uit de andere groep is type Gandhi, wel gecastreerd maar voelt zich heel wat en baas van de groep.
Dus hij en Gandhi stonden over het hek heen te neuzen en te schreeuwen.
Uitelkaar gejaagd en toen ging het lang goed omdat de andere groep uit het zicht verdween in een dalletje, maar de leider bleef op een hoogje staan en op een gegeven moment toch weer op elkaar af, dus weer weggejaagd. Ollie vond het wel welletjes en ging in volle galop richting huis (dacht denk ik ook aan Vincent die daar nog was) en de merrie volgde in zijn kielzog. Uiteindelijk gingen Gandhi en als laatste Chico er ook achteraan.
Ze hebben even staan grazen bij het huis, maar Gandhi kon de anderen in de verte zien en ging toen er toch weer op af en de hele kudde , nou ja, op Vincent na da, er achteraan.
Dus weer erheen, maar camera meegenomen.
Toen de rust er weer was ben ik naar huis gegaan, maar ik was nog niet thuis en ik hoorde ze weer.
Dus maar op de scooter erheen gegaan, omdat het stuk waar ze waren aan de weg ligt. Ik dacht erover om over het hek te gaan van het andere land en het andere paard weg te jagen.

Was daar net de man die me eerder was komen waarschuwen over de komt van de paarden. Hij heeft het paard bij de omheining weggejaagd en we hebben nog een uur staan praten ofzo.
Hij was aan het wachten op een vrachtwagen om vanaf daar de weg te wijzen (we hebben hier geen straatnamen en hij moet van het weggetje af een zandpad op).
Ik zei dat er toch een omheining voor moest komen, of op z´n minst een schrikdraadje. Zodat ze niet elkaar aan kunnen raken, want ik ben als de dood dat ze tegen elkaar op gaan steigeren en er zit prikkeldraad boven het schapengaas en dat geeft de meest afschuwelijke wonden. Kunnen hele pezen scheuren.Ja, dat zag hij ook wel in.
Hij zou het er over hebben. Hij zag ook wel dat het problematisch was zo.

De paarden, twee vossen, twee schimmels en een bruine, zijn ook zielepootjes. Hij zei dat er nog een was, maar die was er te erg aan toe om 24/7 in de natuur te gooien, dus die is mee naar stal gegaan.
Dat had nog wat voeten in aarde, want ze hadden in de verkeerde volgorde geladen zodat ze allemaal van de wagen afmoesten om hem er uit te laten en daarna er weer op.
Een van de schimmels heeft een enorme artrose bult op de voorknie en is kreupel.
Ze lijken me allemaal behoorlijk op leeftijd. De vos "baas" kon ook nog wel eens een draver zijn. Hij draaft in elk geval flink wijdbeens. Ik weet niet wat het plan verder is, maar het lijkt me niet dat die nog naar zij stal terugkeren om te gaan werken...
Hier een foto van de groep buurpaarden. Het paard helemaal rechts is de leider.
Ik heb ook kunnen filmen , dus die videos komen op het youtube kanaal zondag ofzo.

Afbeelding

Gandhi op de uitkijk:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-12-19 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:43

Wat is Ghandi toch gaaf zeg!!!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 13:46

Nou, voor jou dan:
Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 16:39

Kom net terug van het wandelen met de honden- meteen even checken hoe het is met de paarden, alles rustig- en laat het hekje voor het huis nog even open voor de katten die mee waren.
Komt Vincent gewoon de ren in stampen. Beetje gras links, beetje planten rechts happen en ik zweer dat hij naar binnen was gekomen als ik net naar buiten was gekomen met een worteltje. :+

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 18:03

De paarden wilden vroeg binnen, om half vier (het is hier een uur vroeger dan bij jullie). Ik denk dat ze door hebben dat het weer- buiïg- niet beter wordt maar slechter.Bedankt voor het opsturen van regen, trouwens.
Chico bleef een beetjeachter en was ook steeds aan het hinniken, ook in de stal nog. Hij vind het maar niks dat "de rest van de kudde" niet mee ging.
Hij houdt van paarden. Net zoals je mensen-mensen hebt, is hij echt een paarden-paard. Kan met elk paard opschieten (zette voorheen ook rustig de hengst die ik reed bij hem), hoe meer hoe beter, past zich overal aan, als er maar andere paarden zijn.
En hij wil ze dus het liefst allemaal mee naar huis nemen. Of bij zijn kudde voegen, hoe je het maar zien wilt. :D

Gelukkig hield hij op met hinniken toen er eenmaal wat te eten viel.

Ik zie de buren heen en weer rijden, volgens mij zijn ze daadwerkelijk wat aan de omheining aan het doen. Morgen maar even kijken.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 12:54

Het werd weer een laat ontbijtje.
Ik was vanmorgen nog voor de paarden uit bij de omheining. Daar is niets aan gedaan.
Chico en Gandhi kwamen kijken, de rest deed geen moeite.
De "baas-ruin" van de andere kudde kwam naar de omheining en de begroetingen verliepen deze keer vriendelijk, dus ik ben vrij snel weer naar stal gegaan om uit te mesten.
Op een gegeven moment kwam iederen weer op huis aan, behalve Chico. Die was ook heel hinnikerig.
Gandhi maar hinniken van "kom dan hierheen" maar Chico hinnikte een heel andere kant op-naar de buurpaarden die niet in zicht waren- en was helemaal niet van plan om bij de omheining weg te gaan.

Op een gegeven moment hoor ik de "tzjeng" van schapengaas waar aan getrokken wordt en dat kan maar 1 ding betekenen: er zit een been vast.
Dus ik met enige spoed erheen. Ja, het terrein leent zich niet echt voor tweevoeters om echt hard te gaan en ik loop ook al tegen de zestig en ben geen sportief type, dus ik ga niet beweren dat ik er heen ben gerend. :+
Ik zie van een afstandje Chico en tegenover hem aan de andere kant van de omhening een van de schimmeltjes (een merrie).
Nu, als Chico vast zat, wat deed de merrie daar dan? Nee, het moest anderom zijn, de merrie zat vast en Chico, zo is hij nu eenmaal <3 , staat er bij om haar gerust te stellen.
En ja hoor, dat was ook zo.
De merrie was met een voorbeen onder het prikkeldraad, over het schapengaas heen gegaan en bij het terug trekken bij de kootholte blijven hangen. Haar been stond volkomen horizontaal vanaf de borst gestrekt en ze kon met geen mogelijkheid net de hoef er ook nog weer over tillen (niet dat de stand van het been veel uitmaakt, paarden hebben sowieso moeite met hun hoef ergens uit krijgen, maar in dit geval wat het byzonder moeilijk).
Dus ik zo van "braaaaaaf" want ja je wilt niet dat ze in paiek gaat trekken en omvalt ofzo. Het zag er naar uit dat ze wel kalm zou blijven, niet in de laatste plaats omdat Chico erbij stond.

Gelukkig valt schapengaas redelijk te manipuleren, dus ik ging er zo hoog mogelijk op staan, maar toen puilde het uit naar haar kant en zou ze er makkelijk in kunnen komen als de hoef los was en naar beneden ging, dus ook nog even mijn kant op getrokken, en toen de hoef op proberen te tillen, maar omdat haar been al uiterst hoog gestrekt was, zat daar niet veel ruimte. Met mijn andere hand en mijn hele gewicht-gelukkig ben ik geen vlieggewichtje meer- draad naar beneden drukken en uiteidelijk kreeg ik haar hoef los. Ze mankte even een paar stappen, maar daarna ging ze, tot groot verdriet van Chico, in volle draf naar haar eigen kudde die uit zicht was.

Chico bleef hinnikend heen en weer langs het hek galopperen, maar uiteindelijk ging hij richting huis, naar de eigen kudde.
Daar heeft hij nog wel lang staan hinniken en uiteindelijk is hij nog een keer terug gegaan naar de omheining, maar daar stond toen alleen "baas-ruin" en na een "goed gesprek" was het wel goed en zijn de wegen gescheiden.

Op zich niet zo erg dat hij zich zo opwindt, want hij is snel te dik en zo houdt hij zich in vorm.
Maar het is wel duidelijk waarom hij zo overdreven doet: hij is verliefd! :P

Ik moest wel lachen, want je hebt vogels die geluiden imiteren en er waren er twee die gingen "hinniken".

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:45

Never a dull moment ! :Y)

Chico zal die merrie wel bij zijn eigen kudde inlijven. Nog even wat bedenken voor die draad
die hen nu nog scheidt... :+:

Wel ellendig dat die eigenaar van die paarden niks doet aan die omheining. :7
Gelukkig kwam je er snel achter dat er wat mis was.

Enne...straten zonder straatnaam :P Me like ! 8-)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:06

Lusitana schreef:
Nou, voor jou dan:
[ Afbeelding ]


Kijk nou, prachtige kerel!!!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 16:20


Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:02

Gisteren was Vincent toch wel nieuwsgierig naar al het geschreeuw in het zijweiland, en er heen gewandeld, net voorbij de toegang, maar hij kwam meteen terug draven toen hij mij zag (ik was gaan zoeken waar hij uithing).

Vandaag was hij ook gaan kijken. Ik ook want ik liet ze eerst maar een beetje gillen, dacht dat het wel over zou gaan, maar toen het wel heel intens werd, ging ik toch maar even kijken. Toen ging Pocotó bij de omheining vandaan grazen en chico en gandhi waren toen ook wel klaar met de buur baas ruin.
Olímpio stond al in het midden van het land, die heeft niks met andere paarden, in de zin dat hij geen conflict zoek.

Ik zag dat de buur baas ruin een stuk ijzer, een verbogen roestige pen met een oog, in zijn staart had hangen.
Daar wilde ik hem graag van bevrijden, maar ik heb daar wel een hek, maar dat heb ik vrij stevig dichtgebonden omdat het naar de weg gaat.
Gelukkig kon ik ergens tussen het schapengaas en prikkeldraad door naar de weg en verderop het ijzeren hek over de buur wei in.
Helaas zette het paard het op een lopen toen hij mij zeg, ik denk dat hij dacht dat ik kwam om hem te verjagen, zoals dagen daarvoor dat mannetje had gedaan, en bovendien was zijn kudde ook al flink uit zicht. Hij moest echt op zoek naar ze.
Misschien krijg ik later vandaag een kans.