[volg] Mijn beste vriend

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:03

Knert schreef:
Hé wat goed dat je er nog zo mee bezig bent.
Houd er wel rekening mee dat nieuwe blessure ook voort kan komen uit compensatiegedrag.

Ik hoop zo dat je hierin wat geluk meekrijgt


In dit geval geen compensatie. Aangezien het het probleem been is zeg maar

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:02

Als er effectief een gat in die pees zit zal die toch eerst echt genezen moeten zijn voor je er weer echt mee kan werken ongeacht hoe die andere blessure evolueert. Dat is net zo verraderlijk aan peesblessure, het is niet omdat ze daar niet kreupel van zijn dat je ze aan de kant kan schuiven. Als dat andere dan geneest en je gaat alsnog aan de gang met die pees dan ontstaan er simpelweg nieuwe problemen.

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:13

Ik hoop voor je jonge paard dat hij dagelijks buiten komt en dan niet op een postzegel, dat krappe draaien is niet goed bij peesblessure.
Ik ben twee jaar 'zoet' geweest met een oppervlakkige buigpeesblessure. Mijne heeft altijd op de paddock gestaan en dagelijks gewandeld op het verharde. Voorzichtig opbouwen, weer terug bij af en dat twee jaar op en af. Op de laatste buigproef en scan was hij goed, loopt nu met pensioen en is helaas nooit meer de oude geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:10

Vandaag is het een jaar geleden dat mn maatje werd "afgeleverd"

We hebben veel meegemaakt en het lijkt nu steeds beter te gaan! Ik ben blij dat ik door ben gegaan. Hij voelt zich wel heel goed 3n laat dit ook merken door z'n trucen doos iets te vaak uit de kast te halen.

Ook ben ik veel informatie rijker geworden en maakt mij dit om door te zetten tot dat alles is geprobeerd (als da uit behandeld is ga ik voor alternatief) hij verdient het.

Vandaag krijg ie weer een pedicure en over een paar weken controle echo. De dierenarts hoopt dat we dan weer wag aan rijden kunnen denken.

Hier weer een plaatje van de vrolijke man om de dagen wat leuker te maken

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:14

Heel goed, TS ;)
Hij kan er ook niets aan doen, en een dier koop je voor het leven.
Hopelijk kan je ooit weer een keer rijden!

Anoniem

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:08

Hoefsmid is ook weer geweest en hij begint nu echt recht op z'n hoef te staan. Meneer was er al snel klaar mee en dat krijgt ie praatjes alleen maar goed.

Hoefsmid vond dat ie ook al veel beter oogde. Alle hoef problemen hebben we inmiddels gehad zowat. Nu is het nog het corrigeren en de rotstraal weg zien te krijgen. We zijn er bijna en nu hopen dat het hem helpt. Pijnvrij is ie nu in ieder geval wel! Hij laat dat goed merken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:09

Nielojram schreef:
Heel goed, TS ;)
Hij kan er ook niets aan doen, en een dier koop je voor het leven.
Hopelijk kan je ooit weer een keer rijden!


Het lijkt er op dat rijden dichterbij komt. Maar aangezien verhuizen bij zicht op vast contract ook er aan zit te komen blijf ik em houden. Of het wel of niet rijden word

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:37

Hij zal de twee maanden rust en dan het grondwerk goed kunnen gebruiken voor je er weer op gaat. Geen risico, liever iets langer wachten dan er te vroeg op. Ik duim mee dat het goedkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:44

Tieneke schreef:
Hij zal de twee maanden rust en dan het grondwerk goed kunnen gebruiken voor je er weer op gaat. Geen risico, liever iets langer wachten dan er te vroeg op. Ik duim mee dat het goedkomt.


Als de da zegt dat ik er op mag ga ik er zeker op. Hij is gewoon zadelmak en door gereden en super braaf. Maar dat zegt nog niet dat hij gelijk hard moet werken. Er bestaat ook zoiets van vertrouwen onderhouden.

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:46

Och ja, hoe kan het ook anders.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:47

Tieneke schreef:
Och ja, hoe kan het ook anders.



Ja echt veel stabiliteit zit er niet in de planningen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:51

SinneJ schreef:
Tieneke schreef:
Och ja, hoe kan het ook anders.



Ja echt veel stabiliteit zit er niet in de planningen...


Omdat plannen veranderen. Ik ga uit van wat de da zegt. Maar dat zegt nog niet dat ik over 2 maanden er weer op zit. Want die zal ook adviseren eerst met longeerwerk te beginnen.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:59

Maar hou je eigen intuïtie hierin vooral in de gaten. Je VA ziet hem minder vaak dan jij.
Als je echt een connectie hebt met Corazon weet je dondersgoed wat goed voor hem is, en ondersteunt je VA hierin, in dat soort adviezen.

Denk dat Tieneke en SinneJ dit wel onderschrijven als paardenmensenvrouwen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:15

Goed dat je nauw contact hebt met de dierenarts!

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:03

TS, mag ik wat vragen, niet om je aan te vallen hoor.
Maar in je onderschrift staat dat hij 6 jaar is, maar als ik naar de foto kijk waar hij met zijn lip omhoog staat, zie ik geen tanden van een 6 jarige.
Ik vind ze al behoorlijk “lang”.
Maar.....
Correct me of i’m wrong :o

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:07


huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:11


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:08

huricane schreef:
TS, mag ik wat vragen, niet om je aan te vallen hoor.
Maar in je onderschrift staat dat hij 6 jaar is, maar als ik naar de foto kijk waar hij met zijn lip omhoog staat, zie ik geen tanden van een 6 jarige.
Ik vind ze al behoorlijk “lang”.
Maar.....
Correct me of i’m wrong :o


Als je even teruglees in dit topic zul je lezen dat ik hier zelf idd ook twijfels over heb gehad. Da heeft bevestigd Dat leeftijd in het paspoort moet kloppen.

Verder zie je de leeftijd na het wisselen vooral aan de kiezen dacht ik. Deze krijg ik niet op een foto hahaha. Snijtanden kunnen weer lang zijn door voeding. Grazen heeft hij wss niet gedaan, waardoor je dus minimale slijtage krijgt. Heb me er een klein beetje in verdiept dus weet niet of dat correct is, maar dat lijkt me vrij logisch.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:51

Persoonlijk al zegt de VA dat je er weer op mag wat hem betreft zou ik dat zelf persoonlijk niet doen.
Hij heeft lang scheef gestaan wat nu oa gecorrigeerd wordt, dit heeft ook echt wel een uitwerking op zijn lijf. Hier moet hij eerst goed onbelast weer een balans in vinden.
Ook na een blessure ga je normaal gesproken eerst weer lekker wandelen/stappen zonder erop te stappen.


Ik snap echt dat je er snel weer op wilt hoor, maar soms is het voor je paardje beter er even mee te wachten.
Vorig jaar heeft mijn paard ook een half jaar met een blessure gestaan. Van de da mochten we er ook gewoon op. Mits het enkel stappen was op het harde of in een vlakke niet mulle bak. En het stappen mochten we ook gerust langer doen, hij zei zelf hoe langer hoe beter. Stapritjes buiten op het harde mag gerust een uur.
Dit hebben we toen ze weer rad liep af en toe gedaan. Maar voornamelijk eigenlijk altijd ernaast. Liepen heerlijk rondjes polder van minimaal 5 km.
Toen we weer groen licht kregen (echo bevestigde dat alles genezen was) en we langzaam aan ook de draf (in de bak op vlakke niet mulle ondergrond) mochten gaan oppakken hebben we eerst weer de ostheo langs laten komen. Want ondanks dat zat ze toch nog wat vast, en hier heeft ze 2 behandelingen voor nodig gehad. Die bevestigde ook dat we er goed aan gedaan hebben om haar eerst na te laten kijken voordat we verder gingen.

Anoniem

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:30

Wil niet veel zeuren, maar we hebben de hele blessure tijd onbelast werk gedaan. Dus hij wordt echtal een hele looks voorbereid op het rijden.hier hoef ik dan ook geen commentaar op.

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:36

Je moet gewoon doen wat goed voelt, jij kent je paard het beste, bokt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:42

LiannePuthzy schreef:
Je moet gewoon doen wat goed voelt, jij kent je paard het beste, bokt niet


Daarom. We hebben afgelopen tijd veel grondwerk gedaan, en dan momenteel even alleen stappen op het harde. Maar ivm eigen angst gaat er vooraf aan serieus rijden best een tijd weer vertrouwen krijgen. Dus meer longeer/grondwerk San rijden. Maar als da zegt je mag er op, dan ga ik er ook op puur voor m'n vertrouwen, al is het de eerste tijd 10 min stappen zonder zadel. Eens in de week.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [volg] Mijn beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:03

Vooral zelf aanvoelen wat kan en niet. Toen mijn merrie van box rust kwam, of weer eens met een blessure stond, zat ik er ook op zodra het kon en mocht. Dit ook om merrie in dr koppie goed te houden en omdat ze vaak uit dr panty gaat als ze dan weer in de longeerbak wat mag doen.
Echt goed kijken naar je paard wat ie zelf aan kan en of het goed voelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:31

Diertjec schreef:
Vooral zelf aanvoelen wat kan en niet. Toen mijn merrie van box rust kwam, of weer eens met een blessure stond, zat ik er ook op zodra het kon en mocht. Dit ook om merrie in dr koppie goed te houden en omdat ze vaak uit dr panty gaat als ze dan weer in de longeerbak wat mag doen.
Echt goed kijken naar je paard wat ie zelf aan kan en of het goed voelt :)


Ben blij dit te horen, gelukkig niet de enige die van mening is er weer op te gaan zodra dit mag.

Die van mij is gelukkig zelfs met buiten staan nu koel in de kop. Hij schrikt wel eens, maar vliegen doet ie gelukkig niet. Is altijd een stapje opzij (of naar voor precies waar ik sta). Dit maakt me ook tot het besluit er gewoon op te gaan zodra dit mag. Hij werkt graag voor me, dus dan maakt dat het ook makkelijker. Wel ga ik me natuurlijk eerst focussen op rechtrichten en balans. Beginnend in stap. Want zodra stap onder controle is komt de rest vanzelf.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:03

Ik weet ook niet of longeren slim is met die pees. Ik ben alweer volledig opgebouwd na peesblessure, maar heb deze week pas voor het eerst gelongeerd, terwijl we alweer wedstrijdklaar zijn. Enige longeren wat we gedaan hebben is bij de DA tijdens controles, maar zelfs dat een aantal keer overgeslagen. Dat vond de DA ook een beter plan, ivm gek doen aan een lijn en de volte continu haha

Maar ook ik zit er meteen op zodra het mag. Dan is ze braver en vindt ze leuker idd :j Van mijn DA moest ik de hele tijd met die pees ook er op stappen. Niet elke dag, maar wel 3/4 keer per week. Zodat ze ook wat rechter bleef. Het voordeel van veel stappen (om maar iets positiefs te zien aan zo'n rot tijd) is dat de stap veel beter is geworden. Van een 6je naar een 8. Want ik begon met meerdere weken alleen maar stappen en daarna draf opbouwen, maar dat opbouwen ging per 5 lange zijdes, dus alsnog zo'n 30 minuten stappen. Ja, zoveel mogelijk rechtuit, geen zijgangen en geen wendingen, maar je kan zoveel doen met stappen.

Ja, te snel weer alles gaan doen is schadelijk. Maar er op stappen op advies van een DA niet hoor. Mijn DA wilde dus juist dat ik er op ging ipv ernaast, omdat dat voor het hele lijf beter was. Ik zou dus echt afgaan op advies van de DA en juist niet te veel zelf gaan invullen. Er op gaan als de DA nee zegt zou ik nooit doen. Er op gaan als de DA ja zegt natuurlijk wel. Het enige wat ik overlegd heb is of ik iets rustiger aan mocht doen en dan was dat goed of er werd uitgelegd waarom het nodig was om dat te gaan doen op dat moment en rustiger aan doen niet zou mee helpen. ;)