Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:53

Blussem schreef:
Ik ook niet. Maar heeft allemaal met kosten plaatje te maken 2 jaar stalling betalen is gauw duurder dan paard wat al leeftijd heeft om zadel mak te maken.

Inderdaad, maar hangt natuurlijk sterk van je individuele situatie af. Ik heb er geen probleem mee jaarlingen te kopen, het houden van wat extra paarden kost me weinig moeite en nauwelijks geld ( eigen boerderij+land).

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 17:54

Ik ben trouwens erg blij met de stroom aan eerlijke antwoorden, motivaties en ervaringen!

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:15

Voor mijzelf nee, een ouder paard is vaak ook lastiger te verkopen.
Tenzij je idd een goed geschoolde leermeester hebt.

Maar mochten er ooit kinderen komen, sluit ik niet uit dat ik een 16 jaar of oudere pony koop die dood en dood braaf is. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:15

pluisje88 schreef:
Het ligt helemaal aan de prijs.
Mijn eerste paard was een 21 jarige toen ik hem kocht (2 eigenaren voor mij gehad, alle twee bekenden van mij). Geen dag spijt van gehad. Maar daar heb ik echt oprecht weinig voor betaald dus het eventuele risico was nagenoeg nul.

Gisteren zag ik een 21 jarige te koop voor 2100,- nou sorry maar nee laat maar.

Dus ja; ik zou een paard op leeftijd kopen wat verder niet bijzonder geptesteerd heeft, maar dan alleen voor een lage aankoopprijs waardoor het grotere risico op dierenartskosten en dergelijke niet vooraf gaat aan een hoge aankoopprijs.


Geld zegt niks. Wij kregen eind April een paard kado en hij heeft ons tot nu toe al 4000 euro gekost vanwege slechte gezondheid.

Mijn merrie van 26 was op haar 20e niet zo duur en amper ooit kosten aan. Net als haar zoon. *ff afkloppen*

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:31

Wij hebben onze inmiddels 19-jarige KWPN ruin vorig jaar gekocht. Ik was eigenlijk op zoek naar een 5-8 jarig paard, maar hij kwam op ons pad als lieve ouwe rot in het vak en we hebben hem meegenomen, inclusief krampbeentje. En ik ben zo ontzettend blij met hem! Hij is echt perfect voor ons en een ideaal eerste eigen paard; heeft al een hoop gezien dus kijkt niet snel meer van iets op. Ik zou een 'oud' paard dus niet snel afschrijven; er zitten echt hele fijne paarden tussen.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:01

superpony schreef:
pluisje88 schreef:
Het ligt helemaal aan de prijs.
Mijn eerste paard was een 21 jarige toen ik hem kocht (2 eigenaren voor mij gehad, alle twee bekenden van mij). Geen dag spijt van gehad. Maar daar heb ik echt oprecht weinig voor betaald dus het eventuele risico was nagenoeg nul.

Gisteren zag ik een 21 jarige te koop voor 2100,- nou sorry maar nee laat maar.

Dus ja; ik zou een paard op leeftijd kopen wat verder niet bijzonder geptesteerd heeft, maar dan alleen voor een lage aankoopprijs waardoor het grotere risico op dierenartskosten en dergelijke niet vooraf gaat aan een hoge aankoopprijs.


Geld zegt niks. Wij kregen eind April een paard kado en hij heeft ons tot nu toe al 4000 euro gekost vanwege slechte gezondheid.

Mijn merrie van 26 was op haar 20e niet zo duur en amper ooit kosten aan. Net als haar zoon. *ff afkloppen*


Mijn nieuwe paard gekocht als 12 jarige heeft in 3,5 jaar al meer aan dierenartskosten gekost als mijn vorige bejaarde paard. Dat zegt dus niks. Maar een oud paard is echt duurder in onderhoud. Die van mij at amper ruwvoer meer en was groot en snel mager, daar ging 400 kg voer in per maand (brok, grasbrok, slobber, pulp enz) die kosten zijn aanzienlijk hoger dan mijn nieuwe merrie die het doet op een vitaminebrokje, beetje muesli (1/2 per dag) en grasmix voor de vorm. Die kosten vallen niet zo hard op, maar zijn er wel.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:07

Ben zelf dol op oude paarden. Inderdaad afhankelijk van het doel. Het liefst rijd ik een jong paard van 6 zelf in. Maar de oudere paarden van 20 kunnen zeker nog jaren meegaan als recreatiepaard.
Pech met ziektes kun je ook bij jongere paarden hebben. En een van mijn jonge paarden heeft problemen met haar tanden en kan dus alleen maar grasbrok eten. Maar oude paarden hebben iets, hun blik hun gemoedelijkheid. Ze hebben een verhaal.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:09

Mijn eerste eigen pony was 17 toen ik haar kocht. Vond het eigenlijk iets te oud. Zo om te beginnen was zo’n brave pony echt heel erg fijn! Veel van geleerd en helaas was ze vanbinnen kapot (peesblessure en wie weet wat nog meer).

Heb haar dan ook na 2 jaar in moeten laten slapen. Daarna een 5 jarige gekocht. Maar ook daar veel ellende mee (spat). Ik zou dus zeker weer een ouder paard kopen al ben ik er niet specifiek naar opzoek. Zolang ze gezond zijn prima!! (Mijn eerste oude pony ook niet laten keuren, wijze les geweest) :+

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:11

Neen, 13/14 zou echt de max zijn voor mij. Zelfs al gaat het om een leermeester.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:12

Nope, ik heb mijn paard gekocht toen hij 11 was, is intussen 16. Nu op zoek naar een paard dat specifiek onder de 7 jaar moet zijn.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:30

Ik kocht ooit een 12-jarige en die is 29 geworden.
In dat licht heeft een 15-jarige dus nog ongeveer 15 jaar te gaan.

Of zoals een goede kennis eens zei: een paard dat gezond 15 wordt gaat niet vanzelf dood. Die hebben alles overleeft en zul je aktief naar hun einde moeten brengen.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:33

Ik zou het zeker overwegen. Een jong, groen paard zou voor mij afvallen omdat ik er de ervaring niet voor heb om die perfect op te leiden. Ik ben een goeie ruiter, maar ken mijn grenzen. Als ik een leuk, lief en betrouwbaar ouder paard kan vinden om plezier mee te hebben is dat echt wel een optie.
Laatst bijgewerkt door Niniane op 18-11-19 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:34

Renske_W schreef:
een ouder paard is vaak ook lastiger te verkopen.

Dat is ook mijn ervaring, maar werd tegengesproken dus nu onderzoek ik dat.

Mensen met ervaring in VERKOPEN van een ouder paard kunnen in dat opzicht ook wel een waardevolle bijdrage leveren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:39

ikke schreef:
Ik kocht ooit een 12-jarige en die is 29 geworden.
In dat licht heeft een 15-jarige dus nog ongeveer 15 jaar te gaan.

Of zoals een goede kennis eens zei: een paard dat gezond 15 wordt gaat niet vanzelf dood. Die hebben alles overleeft en zul je aktief naar hun einde moeten brengen.

Nou dat is hier toch al twee keer tegen gevallen. Denk dat het met elk paard voor een groot deel geluk hebben is als je ze in al hun noden voorziet.

pluisje88

Berichten: 8074
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:42

ikke schreef:
Of zoals een goede kennis eens zei: een paard dat gezond 15 wordt gaat niet vanzelf dood. Die hebben alles overleeft en zul je aktief naar hun einde moeten brengen.


Nope, mijn super gezonde 24 jarige lag toch echt wel van het ene op andere moment dood in de stal.....

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:44

Ik zou het zeker doen. Maar alleen van een recreatieve eigenaar en zeker geen paard dat in de sport gelopen heeft. De kans op slijtage, inspuitingen, oplapperij en een stalleven zijn me te groot.

Mijn instructrice nam menig ouder recreatiepaard gratis over en dat waren stuk voor stuk oergezonde dieren die nog tot tegen hun 30e actief mee gegaan zijn. Overigens waren dat wel vaak dieren waar vrij weinig mee gedaan was in hun leven.
En je moet dan niet verwachten dat ze bij jou ineens 7 dagen per week de sterren van de hemel moeten lopen, alles in redelijkheid.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:48

Ayasha schreef:
ikke schreef:
Ik kocht ooit een 12-jarige en die is 29 geworden.
In dat licht heeft een 15-jarige dus nog ongeveer 15 jaar te gaan.

Of zoals een goede kennis eens zei: een paard dat gezond 15 wordt gaat niet vanzelf dood. Die hebben alles overleeft en zul je aktief naar hun einde moeten brengen.

Nou dat is hier toch al twee keer tegen gevallen. Denk dat het met elk paard voor een groot deel geluk hebben is als je ze in al hun noden voorziet.

De meeste paarden gaan stuk door onwil/onkunde van de eigenaar/verzorger.

Of zoals een stalgenoot eens zei: je kunt pech hebben; een paard met hoefkatrolotsteking; je kunt heel veel pech hebben en twee paarden op rij aan hoefkatrolontsteking verliezen maar als je er drie op rij aan verliest, ben JIJ (de ruiter) degene die het paard kapot rijdt!
Dat willen we niet horen, maar het begint al in het fokbeleid waarbij erfelijke fouten niet verwijdert worden door betreffende dieren uit de fokkerij te halen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:54

Volmondig Ja! Ik heb al meerdere keren ponys boven de 16+ gekocht en ik ben er nog altijd heel blij mee!
Sientje gekocht op 16 en overleden op bijna 23 jarige leeftijd aan iets wat niets te maken had met leeftijd. Lizzy was 17 en is nu 20 en nog steeds zo gek als 3 deuren, wel wat pech gehad maar ook dit had niks met leeftijd te maken.
Begin dit jaar nog een pony gekocht van 25+, en wat een topper is dat! Sterk dier en nog altijd even werklustig!

Aan dierenarts zijn we al veel meer kwijt geweest aan de jongste twee (1,5 jaar en 8).. Ik kijk echt puur en alleen naar karakter en gezondheid, leeftijd doet er niet toe voor mij.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 19:59

ikke schreef:
De meeste paarden gaan stuk door onwil/onkunde van de eigenaar/verzorger.

Mee eens, maar als het hart stopt, is het over en dat is bij het ene paard eerder dan bij het ander paard, maar een paard kan dus ook gewoon ´smorgens dood gevonden worden als het heel altijd goed verzorgd en bereden is. Helaas weten we niet van te voren hoeveel hartslagen er nog in een bepaald paard zit.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:06

Lusitana schreef:
ikke schreef:
De meeste paarden gaan stuk door onwil/onkunde van de eigenaar/verzorger.

Mee eens, maar als het hart stopt, is het over en dat is bij het ene paard eerder dan bij het ander paard, maar een paard kan dus ook gewoon ´smorgens dood gevonden worden als het heel altijd goed verzorgd en bereden is. Helaas weten we niet van te voren hoeveel hartslagen er nog in een bepaald paard zit.

Wellicht is dat bij jou anders maar ik ken hier in NL maar weinig paarden die opeens dood gevonden zijn maar ik ken bosjes (om niet te zeggen oerwouden) paarden die door onwil/onkunde/enz vroegtijdig aan hun einde zijn gekomen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:13

Ik ga meestal tot zo'n 10 tot 12 jaar, met het gevoel dat je er nog lang van wilt genieten, liefst nog iets jonger.. Dat heb ik met mijn huidige ook gedaan en die is dan nu 16, over ruim een maandje officieel al weer 17 (tijd gaat veel te snel). Mijn oudste paardje die ik dan tot nu toe heb gehad, de meeste kocht ik vrij jong en eerder verkocht. Tot nu toe eigenlijk medisch gezien meer geluk met hem dan een aantal eerdere jongere paarden. Na hem geen paard weer gezien mijn gezondheid, maar zou anderen een fijn paard best durven aanraden op deze leeftijd na mijn ervaringen. Ligt er ook een beetje aan welke ambities je allemaal hebt denk ik. De stal waar mijn kinderen gelest hebben, bied veel oude paarden aan, die zijn op marktplaats altijd zo binnen een paar dagen weg, zie ze veel tussen de 16 en 23. Dus het kan wel lijkt me dan, geen idee wat ze er voor vragen, zie de advertenties wel voorbij komen, maar prijs is altijd op te vragen, staat er verder niet bij.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:14

Voor rest is natuurlijk ook aan wat je mee wilt doen. Recreatie ruiter die enkel ritjes maakt van 15km of uurtje beetje op B niveau in de bak hobbelt merkt doorgaans niet wanneer een 16+ paard een licht gebrek heeft. Terwijl bij dressuur/spring/endurance ruiter die een topprestatie vraagt dan komen de gebreken gauw boven water. Paarden top presteren boven 16+ is eerder uitzondering dan regel. Enkel keer heb je zo uitzondering. Je kunt geluk hebben.

Hier blijven trouwens de paarden tot hun dood. Ik hoop zelf dat andere eigenaar ook hun verantwoordelijk nemen. Ik vindt altijd zo sneu wanneer dat een ander moet doen omdat eigenaar niet zijn verantwoording neemt.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 18-11-19 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:16

ik kocht mijn paard toen ze 15 was, dit is mijn eerste paard waar ik heel veel van geleerd heb, ik zou het zo weer over doen

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 21:00

ikke schreef:
Mee eens, maar als het hart stopt, is het over en dat is bij het ene paard eerder dan bij het ander paard, maar een paard kan dus ook gewoon ´smorgens dood gevonden worden als het heel altijd goed verzorgd en bereden is. Helaas weten we niet van te voren hoeveel hartslagen er nog in een bepaald paard zit.

Wellicht is dat bij jou anders maar ik ken hier in NL maar weinig paarden die opeens dood gevonden zijn maar ik ken bosjes (om niet te zeggen oerwouden) paarden die door onwil/onkunde/enz vroegtijdig aan hun einde zijn gekomen.[/quote]
Misschien heb je over "mee eens" gelezen.
Ik zeg alleen dat het niet uitgesloten is dat een paard gewoon echt letterlijk gewoon van ouderdom sterft.

Blussem schreef:
Terwijl bij dressuur/spring/endurance ruiter die een topprestatie vraagt dan komen de gebreken gauw boven water. Paarden top presteren boven 16+ is eerder uitzondering dan regel. Enkel keer heb je zo uitzondering. Je kunt geluk hebben.

Het zure is, dat dressuur van oorsprong juist weldadig voor een paard was (ze werden er ook kalmer van...) en paarden van over de twintig in de ring vroeger helemaal geen uitzondering was.
Maar toen reden ze geen wedstrijden met paarden van 3 en werden ze langzaam en gedegen opgeleid waardoor ze zeker niet voor hun zesde zwaar verzameld werk deden, bij zes zijn de spronggewrichten volgroeid. Met acht is de rug pas volgroeid.
Tegenwoordig vragen ze veel te veel van paarden met een onvolgroeid skelet.
Oude springpaarden waren ook geen uitzondering.
Het is echt het vroeg starten en jong veel vragen dat ze te jong laat slijten.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:26

Lusitana schreef:
<knip>
Het zure is, dat dressuur van oorsprong juist weldadig voor een paard was (ze werden er ook kalmer van...) en paarden van over de twintig in de ring vroeger helemaal geen uitzondering was.
Maar toen reden ze geen wedstrijden met paarden van 3 en werden ze langzaam en gedegen opgeleid waardoor ze zeker niet voor hun zesde zwaar verzameld werk deden, bij zes zijn de spronggewrichten volgroeid. Met acht is de rug pas volgroeid.
Tegenwoordig vragen ze veel te veel van paarden met een onvolgroeid skelet.
Oude springpaarden waren ook geen uitzondering.
Het is echt het vroeg starten en jong veel vragen dat ze te jong laat slijten.

Goede dressuur is goed en gezond voor een paard. Precies dit demonstreerde mijn bijrijdster zojuist nog. Paard was een beetje over de emmer (te weinig gedaan, hengstig, koud, regenachtig en alleen in de bak) maar bijrijster was niet onder de indruk; ging netjes met haar aan het werk en na enige tijd was het weer een braaf paardje.

Ik denk dat de leeftijd DE oorzaak van de meeste ellende die we in een paard tegen komen, helemaal als de kundigheid van ruiter en instructie ook nog eens te wensen overlaat.