Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:50

Pluisje, ben het echt niet met je eens. We hebben er 4 boven de 20 en die kosten niet meer dan die van 10 en 12 of toen ze jonger waren.
Heb echt aan jonge paarden meer kosten gehad.

Kosten ligt echt aan de mens en het paard. Hoe hou je ze, hoe verzorg je ze, wat verwacht je etc etc.

Onze shet heeft al jaren geen snijtanden meer, maar eet prima hooi en gras.

Ze staan allemaal 24/7 buiten zonder dekens en we voeren vanaf Sept extra bij bovenop wat ze al bij kregen. Dan kijk je per paard, maar staat echt los van hun leeftijd.
Wij gebruiken ook geen supplementen. Merrie van 26 is nu beter dan toen ze 20 was en op stal stond. Toen wel een periode glucosamine, msm en curcuma gegeven, maar al jaren niet meer.En die andere 3 boven de 20 ook niet.

TS, verkopen doen we niet.

Ik vind mensen daarin wel hypocriet vaak. Ze zeggen; ik wil een jong groen paard, maar die hebben in Nederland vaak al een slechte start gehad. Want fok en opfok is gewoon grotendeels slecht, maar geaccepteerd, dus oke.......
Dan hoor je; ik wil er lang van genieten..........terwijl er ontzettend weinig mensen zijn die hun paarden van jong tm oud houden. Voor die paar jaar dat de gemiddelde paarden houder een paard heeft, maakt de leeftijd niet eens uit. Vanaf 5jr een paard 5jr houden of va 15jr een paard 5jr houden is vrijwel hetzelfde.

Als een paard de soep in is geholpen, is dat een probleem. Maar jonge paarden zijn ook niet zo gezond in Nederland.

Ik las dat iemand zei, dat als ze oud worden, ze niet meer kapot gaan.......Dat zeggen veeartsen tegen ons ook altijd. paarden die zo goed oud worden, moet je echt gaan knuppelen om neer te krijgen.
En onze paarden hebben echt wel een zwaar, sommigen naar leven gehad.


freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:52

Ik zou het specifiek niet doen. Met weer een nieuw paard gekocht en mijn max was 10 a 12. De kans op (snellere) aftakeling en ouderdom kwaaltjes is gewoon groter. Je weet toch niet hoe het dier al die jaren is gereden/behandeld.

Dus helaas, ik zou er specifiek voorbij scrollen

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:59

freetorun schreef:
Ik zou het specifiek niet doen. Met weer een nieuw paard gekocht en mijn max was 10 a 12. De kans op (snellere) aftakeling en ouderdom kwaaltjes is gewoon groter. Je weet toch niet hoe het dier al die jaren is gereden/behandeld.

Dus helaas, ik zou er specifiek voorbij scrollen


Dat weet je nooit. Een ouder paard heeft juist bewezen dat ie oud kan worden.

Ik heb paarden weggebracht van 3, 7, 8 en nu moet ik er eentje laten gaan van 10. Alles boven de 20 staat hier topfit te zijn.

En jonge paarden krijgen echt een hele slechte start mee hier in Nederland. 10, 12 of jonger zegt helemaal niks.

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:08

superpony schreef:
freetorun schreef:
Ik zou het specifiek niet doen. Met weer een nieuw paard gekocht en mijn max was 10 a 12. De kans op (snellere) aftakeling en ouderdom kwaaltjes is gewoon groter. Je weet toch niet hoe het dier al die jaren is gereden/behandeld.

Dus helaas, ik zou er specifiek voorbij scrollen


Dat weet je nooit. Een ouder paard heeft juist bewezen dat ie oud kan worden.

Ik heb paarden weggebracht van 3, 7, 8 en nu moet ik er eentje laten gaan van 10. Alles boven de 20 staat hier topfit te zijn.

En jonge paarden krijgen echt een hele slechte start mee hier in Nederland. 10, 12 of jonger zegt helemaal niks.
Ik heb andere ervaringen. Maar dat geeft niet, TS vroeg of mensen het wel/niet zouden doen. Hierbij mijn mening :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

koenlover
Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:11

Ik zoek juist bewust paarden van 15 jaar en ouder (persoonlijk vind ik 15 ook nog niet echt oud). Drie jaar geleden nog een koudbloed van toen 18 jaar gekocht.

Ik ben van mening dat oudere paarden die nog niks mankeren bewezen goed in elkaar zitten.

Daarnaast rij ik vooral recreatief en licht dressuurmatig dus wat rustiger aan is geen probleem voor mij (al is daar bij mijn paarden <22 jaar nog geen sprake van), en ik vind t heerlijk om te tutten met mijn relaxte oudjes dus als ze niet meer rijbaar zijn is dat ook prima.

Ook vind ik het fijn dat de levensduur nog overzichtelijk is. Ik heb heel veel moeite met het verkopen van een paard en als ik een jonkie koop zit ik er misschien nog 30 jaar aan vast. Ik gun al mijn paarden nog een heel fijn lang leven maar je weet nooit wat er veranderd in je leven dus ik vind het ergens ook een veilige gedachte dat ze waarschijnlijk geen 20 jaar meer mee gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:13

Nee, je beweerd iets, nl dat er grotere kans is op aftakeling en ouderdom. Daar ga ik op in, want dat is niet waar. En leeftijd zegt daarin niks.
10/12 is ook echt niet oud, mits gezond en dat zijn er gewoon niet veel.

Wat iemand zelf doet, maakt me niet uit.

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:15

Leeftijd zegt daarin niks? En ouderdomskwaaltjes dan?

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:16

capopjekop schreef:
Leeftijd zegt daarin niks? En ouderdomskwaaltjes dan?

Zoals?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:23

Ppid, artrose, moeilijker op gewicht te houden zijn, tandproblemen. En ja ik weet dat jonge dieren daar ook last van kunnen hebben, maar in mijn omgeving zie ik dit vooral bij oudere dieren. Het hoeft geen probleem te zijn, maar het vraagt wel aanpassingen van de eigenaar.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:58

capopjekop schreef:
Ppid, artrose, moeilijker op gewicht te houden zijn, tandproblemen. En ja ik weet dat jonge dieren daar ook last van kunnen hebben, maar in mijn omgeving zie ik dit vooral bij oudere dieren. Het hoeft geen probleem te zijn, maar het vraagt wel aanpassingen van de eigenaar.


Ja, precies. Jonge dieren hebben minstens zoveel kwaaltjes.

Feit is dat als een paard al ouder is, hij dus al oud kan worden. Je moet nog maar zien of een 6jr 16 wordt bijvoorbeeld.

En ouderdoms kwaaltjes zijn helemaal niet altijd een groot probleem.

Onze shet mist zijn snijtanden sinds zijn 15e en functioneert prima. Eet hooi en gras en heeft nergens last van.

Mijn merrie en ruin hebben artrose en lopen als een trein, omdat ze 24/7 vrij bewegen.

Mn andere ruin heeft oude peesblessures en lichte artrose, maar loopt prima ook.

Kan daarentegen een boek schrijven over de kwalen van jonge paarden. Niet per se die van ons, maar ook van lesklanten vroeger tot nu.

En oude paarden zijn echt niet lastig op gewicht te houden?? Mijn merrie van 26 mist nu sinds de zomer 1 kies en de rest zit muurvast. Zoon en NF 20 en 21 hebben nog nergens last van. Zijn eerder moddervet.

Ik draai overuren om een 10jr gezond en in vorm te houden.....

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 02:04

superpony schreef:
[

Ja, precies. Jonge dieren hebben minstens zoveel kwaaltjes.

Feit is dat als een paard al ouder is, hij dus al oud kan worden. Je moet nog maar zien of een 6jr 16 wordt bijvoorbeeld.

Welnee. Dit is baarlijke nonsens.

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 03:34

Kuggur schreef:
superpony schreef:
[

Ja, precies. Jonge dieren hebben minstens zoveel kwaaltjes.

Feit is dat als een paard al ouder is, hij dus al oud kan worden. Je moet nog maar zien of een 6jr 16 wordt bijvoorbeeld.

Welnee. Dit is baarlijke nonsens.


Zou dat niet zomaar zeggen. Een dier dat 16 jaar en gezond is heeft bewezen sterk te zijn. Ieder paard glijdt wel eens vervelend uit in de wei, het ene paard heeft dan een blessure en de ander loopt zo door.

[o]

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:18

Ik lees zoveel "jonge paarden ben je zeker dat ze nog niet stuk zijn"

Nou kom ik het tegendeel bewijzen.
Limo, mijn vorige New Forest pony was had dus wél al gebreken op jonge leeftijd. Hoe verklaar je dat dan?
Hij had artrose in de facetgewrichten van de rug en in de kogels van de voorbenen. Tevens was hij extreem angstig volgens de vorige eigenaar was dat al van bij de fokker zo.

Een jong paard is helemaal géén garantie op blessurevrij paard. Er zijn ook erfelijke kwalen die pas op latere leeftijd (vanaf het beginnen trainen) naar boven komen) en niet elke kwaal is onmiddellijk zichtbaar op foto's of scans.

Leef en laat leven.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:01

Mensen die het hebben over ouderdomskwaaltjes.. we hebben het over paarden van 15-16.. hoe oud denk je dat dat is?? Bij de Spaanse Rijschool zijn ze dan net 3 jaar vol aan het werk :')

Dat is net zoiets als zeggen dat een mens van 35-40 bejaard is en elk moment ouderdomskwalen kan krijgen.

Dit zegt me alleen maar wat een vertekend beeld sommigen hebben van paarden.
En eens met degene die schreef dat veel paarden in Nederland een slechte start krijgen, dik in het krachtvoer, beperkt weidegang, drassige ondergrond, zelden als veulen op het harde, te vroeg ingereden en vol aan het werk vanaf 4-5. En dan de zogenaamde dressuur waar iedereen zich een ster in waant maar waarbij in 80% van de gevallen de pure basis ontbreekt.

Daar gaan paarden kapot van, niet van het simpele feit dat ze 15 jaar zijn.

Ik zou elke dag een paard van 17 die slechts voor buitenritjes is gebruikt en altijd 24/7 buiten heeft gestaan op zandgrond, verkiezen boven een Noord Hollandse, op zachte grond opgegroeide, al jong vol belast 7 jarig ‘desssuur’paard.

Marije_jiplover
Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:13

Mijn pony van destijds 22 vertoonde echt nog geen ouderdomskwaaltjes :n
Dat kwam echt pas toen die rond de 27-28 werd.
En inmiddels 31 en kan wel zeggen dat hij nu duurder in onderhoud is dan z'n jongere opvolger van 9 die vol in training is.
Maar vanaf 15 een paard al oud(er) noemen vind ik persoonlijk wel wat vroeg.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:23

Een 15 jarig paard is niet oud, zo zie ik het ook niet. Maar nogmaals, je weet niet wat ermee is gebeurd, hoe ermee is omgegaan en gereden. En ik zie genoeg paarden van 15 die dan wel al echte kwalen krijgen, of al 'op' zijn. En dat weet je bij aankoop niet.

Daarnaast komen er uiteindelijk ouderdomskwaaltjes. Kunnen we heel hard roepen dat het niet zo is, maar ik zie het toch vaak voorbij komen. Problemen met tanden (waardoor ruwvoer wel een probleem wordt), artrose, ppid. Dat jouw dieren (Superpony) er nog geen last van hebben ondanks dat ze het hebben is fijn. Zo gaat het helaas niet altijd.

En ja, jonge dieren kunnen ook het e.e.a. Mankeren. Maar als ik de keuze heb uit een 6 jarige die amper is belast of een 16 jarige die amper is belast.. Kies ik veel liever die 6 jarige. En niet alle paarden groeien op in een slechte opfok. En dat lijkt me niet relevant voor wat TS vraagt..

Nog een kleine opmerking over de Spaanse Rijschool-paarden. Die paarden zijn hun hele leven bewust getraind en klaargestoomd. Zo bewust worden maar heel weinig paarden getraind. Je ziet namelijk veel meer trek en pluk werk voorbij komen waarmee je een paard vooral kapot rijdt.

Jammer dat er zo op elkaar gericht moet worden. Je mag - mijns inziens - toch aangeven liever voor een jong dier te kiezen? Zonder dat er direct wordt geroepen dat al dat jonge grut een mega slechte start heeft gehad etc. En dat ouderdomskwalen niet bestaan..

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:39

freetorun schreef:
Een 15 jarig paard is niet oud, zo zie ik het ook niet. Maar nogmaals, je weet niet wat ermee is gebeurd, hoe ermee is omgegaan en gereden. En ik zie genoeg paarden van 15 die dan wel al echte kwalen krijgen, of al 'op' zijn. En dat weet je bij aankoop niet.

Daarnaast komen er uiteindelijk ouderdomskwaaltjes. Kunnen we heel hard roepen dat het niet zo is, maar ik zie het toch vaak voorbij komen. Problemen met tanden (waardoor ruwvoer wel een probleem wordt), artrose, ppid. Dat jouw dieren (Superpony) er nog geen last van hebben ondanks dat ze het hebben is fijn. Zo gaat het helaas niet altijd.

...

.



Sorry, maar een paard dat met 15 al ‘ouderdomskwalen’ krijgt die is heel slecht gehouden in zijn leven of daar is iets mis mee. Dat is niet de normale gang van zaken. Ik ken veel oudere paarden (zoals ik zei, mijn instructrice krijgt ze nogal eens gratis) maar die vertonen de dingen die jij schrijft pas 23+ ongeveer en sommigen nooit. Daarbij is artrose niet zo’n ramp en lang goed te houden.

Het is altijd verstandig om de geschiedenis van een paard te achterhalen, of het nou 7 of 17 is. Dat is over het algemeen best goed te doen, tenzij een paard echt in het handelscircuit heeft gezeten maar zelfs dan is er vaak voldoende bekend.

Dat het jouw voorkeur niet heeft is prima! Je moet vooral het paard kopen waar jij je gelukkig bij voelt, maar mensen reageren op het feit dat je de feiten wel erg overdrijft qua ouderdomskwaaltjes.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:45

Mijn ervaring met jonge paarden is echt niet dat ze nooit wat mankeren.
- pony van 8 met cushing (hoe verzin je het...?)
- 4 jarige die niet lekker in zijn lijf zit niet geschikt voor wat ik wilde (later blijkt ze zware artrose in de hals te hebben en vaak maagzweren) komt uit een goede lijn, is goed gefokt en hadden we als veulen gekocht en is thuis opgefokt.....altijd goed eten en vrijheid gehad.
- 4 jarige, net zadelmak, peesblessure onder de sprong (ongelukje in de wei met haar veulen ofzo...?)
- 11 jarige met een peesblessure, opgelopen in de wei met maf doen.
- 11 jarige pony, onverklaarbaar niet rad, foto's goed, niks helpt en krijgt erna allemaal vage rare lichamelijke klachten dat hij met 16 jaar op is.

Het zegt helemaaaaaal niks ben ik wel achter want mijn eerste paard die ik verkocht loopt nog steeds en die is nu 23....heeft nu pas hoefkanker gekregen. Ik ben opgevoed door mijn vader met het idee je kan beter een jongere hebben. En ja voor de verkoop is het beter, maar in de ponyhandel is een oudje nog steeds goud waard als hij braaf is.

En tja ouderdomskwalen die komen waarschijnlijk pas bij 18+ lijkt mij....en misschien wel 20+.

su72
Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:34

Ik heb anderhalf jaar geleden mijn eigen paard van toen 15 jaar oud verkocht.
Ze stonden in de rij voor hem, heb zelf kunnen kiezen aan wie ik hem verkocht.
Een half jaar geleden heb ik een paard van een kennis verkocht, paard was 17 jaar.
En wederom werd ik helemaal overspoeld met geïnteresseerden, weer zelf besloten naar wie hij ging.
Ik krijg van beide nieuwe eigenaren nog regelmatig updates, ze genieten er volle bak van!

De vraag is er in mijn ogen dus zeker wel!!

Moet er wel bij zeggen dat het brave, nuchtere en erg verkeersmakke paarden waren met een leuke uitstraling.
Gewoon fijne recreatiepaarden die een simpel proefje of laag parcourtje konden lopen.
De prijs was normaal, niet te hoog maar hoog genoeg om handelaren buiten de deur te houden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:35

Kuggur schreef:
superpony schreef:
[

Ja, precies. Jonge dieren hebben minstens zoveel kwaaltjes.

Feit is dat als een paard al ouder is, hij dus al oud kan worden. Je moet nog maar zien of een 6jr 16 wordt bijvoorbeeld.

Welnee. Dit is baarlijke nonsens.


Hoezo? Een paard dat bijv 15 is kan je al aan zien dat hij gezond genoeg is om die leeftijd te behalen. Je kan hem beoordelen en zien dat hij nog fit is en nog geen reden is om wat te gaan mankeren.

Mijn veearts zegt juist over onze "oudjes"; als ze zo oud worden, moet je ze op een gegeven moment echt gaan neerknuppelen. Zoals die van ons 20+ worden....
Zelfs die met een keihard verleden.

Bij een jong paard moet je nog maar zien wat je allemaal gaat tegenkomen. Een 5 jarige in Nederland is niet groen en zonder problemen vaak.

Zoals ik al schreef en je ook aanhaalt, die slechte start, geeft vaak problemen. Komen paarden daar doorheen, zijn ze sterk en worden wel oud.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:39

freetorun schreef:
Een 15 jarig paard is niet oud, zo zie ik het ook niet. Maar nogmaals, je weet niet wat ermee is gebeurd, hoe ermee is omgegaan en gereden. En ik zie genoeg paarden van 15 die dan wel al echte kwalen krijgen, of al 'op' zijn. En dat weet je bij aankoop niet.

Daarnaast komen er uiteindelijk ouderdomskwaaltjes. Kunnen we heel hard roepen dat het niet zo is, maar ik zie het toch vaak voorbij komen. Problemen met tanden (waardoor ruwvoer wel een probleem wordt), artrose, ppid. Dat jouw dieren (Superpony) er nog geen last van hebben ondanks dat ze het hebben is fijn. Zo gaat het helaas niet altijd.

En ja, jonge dieren kunnen ook het e.e.a. Mankeren. Maar als ik de keuze heb uit een 6 jarige die amper is belast of een 16 jarige die amper is belast.. Kies ik veel liever die 6 jarige. En niet alle paarden groeien op in een slechte opfok. En dat lijkt me niet relevant voor wat TS vraagt..

Nog een kleine opmerking over de Spaanse Rijschool-paarden. Die paarden zijn hun hele leven bewust getraind en klaargestoomd. Zo bewust worden maar heel weinig paarden getraind. Je ziet namelijk veel meer trek en pluk werk voorbij komen waarmee je een paard vooral kapot rijdt.

Jammer dat er zo op elkaar gericht moet worden. Je mag - mijns inziens - toch aangeven liever voor een jong dier te kiezen? Zonder dat er direct wordt geroepen dat al dat jonge grut een mega slechte start heeft gehad etc. En dat ouderdomskwalen niet bestaan..


Ik had het ook over de vele jonge paarden van lesklanten. Ik heb echt meer dan genoeg paarden gezien, om me heen en zelf in bezit gehad.

Het is heel naief om te denken dat een 6 jarige een groen paard is. Een slechte start is een slechte start en dat hebben de meesten in Nederland.

Er worden weinig paarden echt oud. Maar niet door ouderdoms kwalen hoor.......Omdat de meesten nooit die leeftijd gaan bereiken door een slecht leven in hun jonge jaren!!

Maar elk paard dat te koop staat, moet verkocht, dus prima dat sommigen jonge paarden kopen en andere ouderen.
Ik heb als laatst net een 12 jr gekocht en die beschouw ik als jong.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:49

superpony schreef:
Het is heel naief om te denken dat een 6 jarige een groen paard is. Een slechte start is een slechte start en dat hebben de meesten in Nederland.

Er worden weinig paarden echt oud. Maar niet door ouderdoms kwalen hoor.......Omdat de meesten nooit die leeftijd gaan bereiken door een slecht leven in hun jonge jaren!!


Heel vreemd dat er dan zo'n groot verschil zit tussen NL en Belgie :+ Wat doen jullie Nederlanders zo fout met jonge paarden dan ?? :?

Ik heb al mijn paarden van jongsaf aan gekocht. Zijn hier in belgie geboren en getogen en worden allemaal 30+ tot nu toe.

Maar om de vraag van TS te beantwoorden, nee, ik zou een jong paard kopen.
Gewoon omdat ik graag een paard opleer en er veel voldoening uithaal om ze jaar na jaar te zien groeien in het werk.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:49

Laat iedereen nu maar kopen waar hij blij van wordt. Ik val gewoon op oud,ervaren en rustig.Maar ik snap best dat anderen liever een jong groentje hebben. Smaken verschillen gelukkig. De enige zeer vervelende ziekte die meestal wel aan ouderdom gerelateerd is, is cushing. Dan worden ze inderdaad echt oud. Ik heb 2 keer er een gehad die dat kreeg,die waren wel al 30+.

uggy
Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:53

Zonnetje81 schreef:
Ik zou nog wel een bomproof mooie gezonde pony/klein paard willen vinden waarmee je alleen over straat kan zonder gedoe. :-) en die mag dan best 16 zijn.


Precies, dan zou ik 15+ zeker geen probleem vinden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:56

Pandora2 schreef:
superpony schreef:
Het is heel naief om te denken dat een 6 jarige een groen paard is. Een slechte start is een slechte start en dat hebben de meesten in Nederland.

Er worden weinig paarden echt oud. Maar niet door ouderdoms kwalen hoor.......Omdat de meesten nooit die leeftijd gaan bereiken door een slecht leven in hun jonge jaren!!


Heel vreemd dat er dan zo'n groot verschil zit tussen NL en Belgie :+ Wat doen jullie Nederlanders zo fout met jonge paarden dan ?? :?

Ik heb al mijn paarden van jongsaf aan gekocht. Zijn hier in belgie geboren en getogen en worden allemaal 30+ tot nu toe.

Maar om de vraag van TS te beantwoorden, nee, ik zou een jong paard kopen.
Gewoon omdat ik graag een paard opleer en er veel voldoening uithaal om ze jaar na jaar te zien groeien in het werk.


1 merrie met 1 veulen en vaak niet in een groep. Veel op stal. Veel te jong afspenen. Opfok is heel slecht. Te weinig ruimte. Maar enkele leeftijds genootjes bij elkaar.
Te jong inrijden en ook niet op de beste manier. Tijd=geld.......

Maar eerlijk gezegd uit Belgie ook genoeg rotzooi zien komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, colinneke, kimmetje26, Lanoca, Lente en 93 bezoekers