Zou je een ouder paard kopen.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Zou je een paard van 16 of ouder kopen?

Ja, zondermeer.
71 (10%)
Ja, als het maar door de keuring komt.
77 (11%)
Ja, ik zoek juist een paard ouder dan 15.
6 (0%)
Ja, als het aan specifieke eisen voldoet of in bepaalde omstandigheden.
232 (33%)
Misschien, maar ik zoek er niet speciaal naar.
125 (18%)
Nee.
173 (25%)
Geen idee.
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 691


Lusitana
Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 11:55

Aanleiding is een post in een Facebook groep voor houders van oudere paarden.
Iemand vroeg zich af of je 16 "oud" kon noemen, waarop ik heb gezegd dat het in elk geval een leeftijd is waarop veel mensen een paard te oud vinden om te kopen.
Daarop zei iemand dat er nog genoeg mensen zijn die een ouder paard willen kopen en nu wil ik het weten ook, want als bemiddelaar raak ik echt geen paarden ouder dan 15 kwijt tenzij er een specifieke vraag is naar een zeer hoog opgeleidde schoolmeester.
Zelf koop ik juist graag oude paarden, trouwens.

In de poll gaan we voor het gemak uit van een op het oog gezond, werkend paard. Ik laat bij een aantal opties in het midden of je laat keuren of niet. Het gaat om motivatie, niet om afwikkeling.

Toelichten mag voor discussie doeleinden, maar waar het mij even om gaat is om te zien hoe verkoopbaar oudere paarden zijn, vandaar een poll.
Ik neem aan dat ik op Bokt een mooie doorsnee mensen heb, voor een redelijk goed beeld.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:56

Als ik het zo lees schaar jij een ouder paard onder 15 of ouder?

Ligt aan het doel wat ik ermee heb. Een echte leermeester? Zeker. Een recreatiepaard die nooit gepresteerd heeft zou ik niet zo snel "oud" kopen.

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 11:56

mijn plan was van wel maar ben gegaan voor een jong paard wat extreem braaf is. dat is voor mij een beter optie. ja ze moeten veel leren maar als er iets fout gaat is dat mijn schuld. ik los liever geen fouten van een ander op eerlijk gezegd dus daarom koop ik liever een jonger paard

Roze schoentje

speedfiets_2
Badass Cowgirl
Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:04

Ik zou wel en ouder paard willen kopen mits deze nog gezond is. Of redelijke ouderdoms kwaaltjes met de leeftijd. Voor jongere kinderen of groene ruiters is een ouder dier fijner. Meer balans en het beestje weet vaak raad met een jonge/groene ruiter.

Zo veel mensen die een jong groen ding kopen voor een jonge/groene ruiter. En dan na een half jaar klagen dat het paard vervelend word. Beest weet van ellende niet meer wat de bedoeling is. En dan mag het weer alle foute dingen afleren.

Een paard van 15 kan vaak nog prima 10 jaar mee. Dus oud vind ik het niet.

Be happy eat a snackkie

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:07

Ik zou nog wel een bomproof mooie gezonde pony/klein paard willen vinden waarmee je alleen over straat kan zonder gedoe. :-) en die mag dan best 16 zijn.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 18-11-19 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:07

upendo schreef:
Als ik het zo lees schaar jij een ouder paard onder 15 of ouder?

Ligt aan het doel wat ik ermee heb. Een echte leermeester? Zeker. Een recreatiepaard die nooit gepresteerd heeft zou ik niet zo snel "oud" kopen.

Daar heb je natuurlijk het punt dat je niet wéét wat ermee gebeurd is. Heel vaak zie je in de recreatiewereld ook dat ze er met 2.5-3 een zadel opgooien en dan in de zomers erg fanatiek gaan rijden (op een soms niet zo correcte manier) en ze in de winter amper werken.
Paarden die na een winter uit de stal getrokken worden en daarna eens per week meegaan op buitenritten van 30 km, etc.

Dergelijke paarden en de gemiddelde wedstrijdpaarden zijn met 15+ ook wel oud (of ja, kapot.)

Mijn eigen paarden die niet vroeg ingereden zijn, met mate en beleid gereden en getrained worden, zal ik met 15+ nog niet als oud benoemen. Mijn trekpaardmerrie van 24 is nu wel echt oud aan het worden, maar die heb ik ook pas op 8 jaar beginnen rijden en die was al van haar 2 zwaar aan het werk.
Mijn 10 jarige trekpaardmerrie hoop ik nog zeker 10 jaar goed in training te hebben, en mijn 5 jarige pre gok ik dat ze op haar 20 nog gewoon fit en gezond zal zijn. (nouja, hoop ik :D )

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:08

Ik ben heel rustig opzoek naar een pony voor onze kinderen, en daarbij sluit ik een advertentie direct als het beestje jonger is dan 6.
Het liefste heb ik een ouder beestje voor ze, inderdaad rond de 15/16 jaar die al een hoop gezien heeft en een echte goedzak is.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Nimber
Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:11

Ja hoor als ik gewoon een braaf dier zoekt waar knoppen op zitten en die genoeg gezien heeft wordt ik daar wel blij van.

Of als je een lekker braaf dier zoekt die alles al gezien heeft voor in het bos zou ik ook voor een 15 jarige gaan.

15 jaar en ouder met een lijst aan lastige problemen zou ik laten staan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

MDWStables
Berichten: 1438
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:12

Ja, ik zou een paard van 16/17 kopen als het zou voldoen aan mijn 'eisen'. Ik zoek overigens geen paard :+ maar ik kan me voorstellen dat als ik er tegenaan loop dat ik het zou overwegen als het paard braaf, fijn te rijden is en klinisch gezond. Een extra pluspunt zou zijn als het een merrie is met een goed papier/predicaten.

Mijn 35-jarige loopt nog steeds wel aardig kwiek rond, alleen zijn gebit begint wel wat problematisch te worden. Hij is sinds een jaar of wat met pension en voedt het jonge spul op.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:13

Ja hoor. Ben op zoek naar een bomproof recreatiepaard om rustige buitenritjes mee te maken. Dat kan prima met een ouder paard. Al is 18, 19 jaar wel mijn max, want ik wil er graaf nog een aantal jaar plezier van hebben.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:17

Vorig jaar in mijn zoektocht naar een nieuw paard nadat ik mijn mafje helaas moest laten inslapen, bij verschillende paarden van verschillende leeftijden gaan kijken. Daar was een ruin van 18 bij die voldeed aan alle hokjes. De reden dat hij het niet geworden is? Hij sprak me niet aan. Datzelfde had ik met een ruin van 3. De leeftijd van een paard zegt me niet zo veel, zo lang hij/zij op dat moment maar kan wat ik met een paard wil.

Wel of niet gekeurd, wel of niet oud, een ongeluk (en/of ziekte) zit in een klein hoekje. Je weet nooit hoe lang je met en van een paard kunt genieten dus leeftijd is voor mij op zich geen criterium.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Elisa2
Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zou je een ouder paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:21

Na slechte ervaringen wbt de gezondheid v/d paarden, nee dat zou ik niet meer doen..het liefst zo jong mogelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali
Berichten: 14916
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:23

Ik juist wel! Nu ben ik inmiddels zelf ook oud (66+) maar ook toen ik jong was had ik veel liever een oud ervaren paard. Dat past veel beter bij me. En ik houd er dan wel rekening mee om hem niet te overbelasten. Want dat is natuurlijk wel zo dat je voor zwaar werk niet een al te oud paard moet kopen.Het moet voor het paard ook leuk blijven. Vanaf 20 jaar vind ik eigenlijk pas bejaard.Dan mogen ze ook pas naar Rusthuis de Paardenkamp.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:27

Mijn paardje heb ik gekocht toen hij 14 was, toen vond ik dat aan de oude kant maar dat beeld heb ik helemaal bijgesteld. Het gaat hier om een IJslander waar ik recreatief mee bezig ben. Nu zou ik zeker weer voor een paardje tussen de 12 en 16 jaar kijken. Het gaat me er vooral om of hij of zij me aanspreekt, niet om de leeftijd.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:28

Mijn mening nu: ik zou geen paard ouder dan 16 jaar kopen.
Dit omdat ik juist het meeste plezier haal in een jong paard/veulen helemaal zelf opvoeden en opleiden. Dit is mijn doelstelling bij het aankopen van een paard, dus zelfs alles boven 4 jaar valt af.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:29

Vroeger had ik ze liever ook jong,maar nu ben ik ook ouder en als ik nu tegen een leuk en vooral braaf recreatie paard aanloop zeg ik geen nee.

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:30

Ik denk dat het ligt aan je doeleinde. Wil je er mee de sport in of zoek je een recreatief paard?

Mijn eerste paard was ook 16 en kwam van de manege af. Ik denk alleen dat je het daar niet helemaal mee kan vergelijken. Want ook al was ze 25 geweest had ik haar nog meegenomen. Ik kende haar al 14 jaar en ik had haar beloofd dat ze bij mij van haar pensioen mocht genieten.

Nu wil ik wel een paard waarmee ik de sport in kan en dan zou ik niet zo snel een 16-jarig paard kopen.

LukieBradley
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:32

Ik was altijd van zo jong mogelijk, zelf (laten) beleren etc.
Maar na jaren dat en een hoop ellende verder ben ik toch heel blij met mijn kwieke 17 jarige kwpnner merrie.
Slecht gebit jazeker maar dat weegt niet op tegen haar absolute bomproofheid en Braafheid.
Heb nog nooit zo lief leuk en fijn paardje gehad.
Lekker voorwaarts en enorm werkwillig.
Geef mij maar een oudere!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

alex66
Berichten: 1770
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:35

Het ligt er denk ik ook aan hoe oud je zelf bent.
Ik ga juist voor een ouder paard omdat ik mezelf niet tot in de zeventig zie paardrijden en ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel heb gehad met jonge stuiterballen.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Eva1975
Berichten: 515
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:38

Ik heb toendertijd een pony van 14 gekocht. Deze voldeed prima aan mijn eisen, namelijk braaf op buitenrit (letterlijk bomproof want zelfs de jagers die dicht bij waren en schoten deden haar niets net als een vogelschrikkanon), braaf in de hand, en goed met kinderen.
Ondertussen zijn we 6 jaar verder en de dame wordt wat ouder. Heb/had dan ook totaal geen wedstrijdambities of het moet iets leuks zijn zoals een buitenrit met puzzels of zo...
Ook pakken we als het uitkomt de jaarlijkse rit op de motorcrossbaan mee en dan doet ze niet onder voor een jonger paardje.
Na een jaar met haar buitenritjes gereden te hebben zijn we een kleine 2 jaar begonnen aan reininglessen en dat deed ze met veel plezier.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:42

Ik zou het zelf niet doen, omdat ik juist heel veel plezier put uit het opleiden van een paard (ook alles voor het rijden).
Maar mensen die gewoon lekker willen rijden of niet specifiek lol halen uit het vanaf niets opleiden, die zou ik zeker geen ouder paard afraden


Nico12
Berichten: 811
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:45

alex66 schreef:
Het ligt er denk ik ook aan hoe oud je zelf bent.
Ik ga juist voor een ouder paard omdat ik mezelf niet tot in de zeventig zie paardrijden en ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel heb gehad met jonge stuiterballen.


Heb NEE gestemd.

Ben al jarenlang AOW er en rij vrijwel dagelijks op een 6 jarig springpaard in bruikleen. Nu denk er er wel eens over om een eigen paard te gaan kopen en kijk met enige regelmaat op diverse sites. Ik zoek daarbij selectief en ik klik daarbij altijd aan leeftijd 5 - 12 jaar. Dus 15 jaar, dan liever geen paard. Kans op korte termijn met lichamelijke gebreken paard is mij te groot. Wel acceptabel ouder als dat vanzelf gaat door het verstrijken van de jaren in eigendom. Een 12 jarige en ouder klinisch en röntgenologisch zonder bemerkingen zal ook niet eenvoudig zijn.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 18-11-19 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala
Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:46

Ik zit in dezelfde groep :D Verbaasde me oprecht dat iemand een paard van die leeftijd oud noemt _O- .
Zie het meer als een dier op middelbare leeftijd.
Tuurlijk verschilt het per dier of ze dan erg versleten zijn of niet, maar ken er zat die met 10 jaar of zelfs jonger al uitgerangeerd zijn.
Als ik een paard zou zoeken en ik zie een leuk dier van die leeftijd zou ik hem er niet om laten staan in ieder geval.
Maargoed, ook dat is afhankelijk van je doelen natuurlijk.
Ik zou een dier kopen voor het leven, om van te houden. Niet om daar (extreem) mee te willen presteren of het maximale uit te halen in sportgerichte zin.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:48

Dit jaar een merrie van 20 gekocht als leerpaard voor mijn vriend en plezierpaard voor mezelf :)

Deze leeftijd stond niet in de planning, maar het is zo gelopen. Ze is knetterhard en gezond, heeft nog ontzettend veel plezier in het werk en is echt zo ongelofelijk braaf tijdens het beginnerswerk met mijn vriend. Mijn instructrice moedigt me inmiddels aan om nog te gaan starten met haar :')

Voor mij is de grootste voorwaarde bij een ouder paard dat het klinisch gezond is en het beoogde werk ook nog leuk moet vinden. Een RX keuring zou voor mij geen meerwaarde hebben bij een paard boven de 15 wat constant gepresteerd heeft.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 18-11-19 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Brainless
Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:49

alex66 schreef:
Het ligt er denk ik ook aan hoe oud je zelf bent.
Ik ga juist voor een ouder paard omdat ik mezelf niet tot in de zeventig zie paardrijden en ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel heb gehad met jonge stuiterballen.

Mijn 20 jarige merrie is nog steeds een ongeleid projectiel... :+
Dus een ouder paard wil niet zeggen dat ze rustiger/braver zijn.
Ik ken paarden van 6 die veel braver zijn dan de mijne.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, BranwenGC, Kla4tje, Laibadji, Mark0919, Sanet, SunnyHorse en 53 bezoekers