Broodje aap of broodje paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Monique1963
Berichten: 8566
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 20:50

Nee, dit gaat niet over paardenvlees op brood :D maar vandaag kwam ik tot de conclusie dat ik mijn leven lang gedacht heb dat paardentanden geen zenuwen hebben en altijd blijven groeien. Duh. Broodje aap dus.

Wel gevaarlijk eigenlijk dat zulke hardnekkige misverstanden kennelijk blijven bestaan, want al zoekende zag ik nog veel sites waar dit broodje aap op staat.

Het probleem met iets niet weten, is dat je het niet weet. Ja duh. Ja maar toch, als je denkt dat je iets goed hebt of denkt dat je het weet, ga je niet zoeken naar het tegengestelde want je neemt aan dat het correct is.

Dus dacht ik, misschien zijn er nog wel meer van zulke hardnekkige paardenweetjes die veel mensen verkeerd geleerd hebben, of al achterhaald zijn. En misschien is het interessant om dit hier te delen.

Dus ik trap af. Dus ja, paarden hebben wél zenuwen in hun tanden. En nee, hun tanden groeien níét hun hele leven door. Op deze site zie je een foto van het bewijs dat er wel zenuwen in paardentanden zitten.

https://paardentandarts-ines.be/4-fabel ... dentanden/

Wie heeft er nog meer broodjes aap of broodjes paard?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Jet
Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:22

Ik heb er ook wel eentje van vroeger: verlopen olie helpt heel goed tegen mok... Ik heb er geen sites van om het te bevestigen of tegen te spreken, maar tegenwoordig weten we allemaal dat verlopen olie heel giftige stoffen bevat en dus nooit goed kan zijn om op paardenbenen te smeren, laat staan bij mok, waar vaak toch open plekjes bij zitten.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

NoTwixLeft
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:54

Dat een paard met koliek absoluut niet mag gaan liggen/rollen en dat je MOET blijven lopen met een koliek paard.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:57

NoTwixLeft schreef:
Dat een paard met koliek absoluut niet mag gaan liggen/rollen en dat je MOET blijven lopen met een koliek paard.


Dit wordt in mijn omgeving nog altijd gezegd. "Laat ze maar rennen, jaag ze op! Ze mogen niet gaan liggen" Heb ik altijd weerstand bij gevoeld als mensen bovenstaande zeggen..

Er heeft me nog nooit iemand gezegd dat dit niet waar is en waarom niet dus de vraag; Wat is de reden dat je niet moet blijven lopen en je ze dus wel mag laten liggen/rollen?

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:02

Een paard rolt tijdens koliek om de darmen te stimuleren.
Lopen kan dat ook doen, maar rollen doet wel meer.

Gevaar van te veel en ongecontroleerd lopen is juist weer dat de darm in de knoop kan komen en dan is stappen juist wel weer raadzaam, een paard in beweging kan nu eenmaal minder snel gaan liggen om te rollen.

Maar als de pijn zo erg is dat ze zich laten vallen, is het toch wel lastig om nog wat te beginnen.

Het is per geval verschillend waar de grens ligt tussen wel laten rollen en niet laten rollen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Jet
Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:04

Joliieeenn schreef:
NoTwixLeft schreef:
Dat een paard met koliek absoluut niet mag gaan liggen/rollen en dat je MOET blijven lopen met een koliek paard.


Dit wordt in mijn omgeving nog altijd gezegd. "Laat ze maar rennen, jaag ze op! Ze mogen niet gaan liggen" Heb ik altijd weerstand bij gevoeld als mensen bovenstaande zeggen..

Er heeft me nog nooit iemand gezegd dat dit niet waar is en waarom niet dus de vraag; Wat is de reden dat je niet moet blijven lopen en je ze dus wel mag laten liggen/rollen?


Vroeger dacht men dat er een slag in de darm kon komen door het rollen en dat daardoor de koliek dodelijk werd. Tegenwoordig weet men dat dat niet het geval is, paarden met koliek mogen gewoon rollen zolang ze zich daardoor niet ergens aan kunnen verwonden. En teveel lopen is voor een paard met koliek veel te vermoeiend. Soms wordt met gaskoliek wel aangeraden om licht te longeren, 10 minuten maximaal per uur en dan in stap en een sukkeldrafje.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:05

'Knoflook voeren aan paarden zorgt ervoor dat ze geen last krijgen van vliegen'.
Dat hielp bij ons op stal in ieder geval niet en alles stonk naar knoflook :=

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Jet
Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:07


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:23

Cayenne schreef:
'Knoflook voeren aan paarden zorgt ervoor dat ze geen last krijgen van vliegen'.
Dat hielp bij ons op stal in ieder geval niet en alles stonk naar knoflook :=

Knoflook is eigenlijk helemaal niet zo gezond voor paarden...

'Als het regent in mei, is april voorbij'

NoTwixLeft
Berichten: 590
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:25

Joliieeenn schreef:
NoTwixLeft schreef:
Dat een paard met koliek absoluut niet mag gaan liggen/rollen en dat je MOET blijven lopen met een koliek paard.


Dit wordt in mijn omgeving nog altijd gezegd. "Laat ze maar rennen, jaag ze op! Ze mogen niet gaan liggen" Heb ik altijd weerstand bij gevoeld als mensen bovenstaande zeggen..

Er heeft me nog nooit iemand gezegd dat dit niet waar is en waarom niet dus de vraag; Wat is de reden dat je niet moet blijven lopen en je ze dus wel mag laten liggen/rollen?

LBLGypsyCobs en Jet geven al goede antwoorden.
Het ligt vooral aan het type koliek. Zorg ervoor dat het paard niet vast kan komen te liggen als het zich laat vallen of gaat rollen, haal hem iig uit z'n stal en als het even kan aan een halster en lang touw de bak in of de wei op. Dan eerst wel proberen zo'n 10 minuten te wandelen, voor gaskoliek helpt dat goed, daarna vooral kijken wat het paard wil. 800kg wat wil liggen, gaat liggen. Blijft het liggen ook gewoon ff laten. Opletten dat je uit het maaiveld van z'n benen staat, mocht ie willen rollen. Na 10 minuten liggen kun je kijken of hij weer wat wil lopen.
Als jij buikpijn ben hebt, vind je het ook niet fijn als je alsnog van alles moet van een ander. Dan wil je ook even uitzoeken hoe jij je lekkerder voelt en heb je al je energie daarvoor nodig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:29

LBLGypsyCobs schreef:
Cayenne schreef:
'Knoflook voeren aan paarden zorgt ervoor dat ze geen last krijgen van vliegen'.
Dat hielp bij ons op stal in ieder geval niet en alles stonk naar knoflook :=

Knoflook is eigenlijk helemaal niet zo gezond voor paarden...


Nee, daar kwamen we later ook achter, maar via de Paardendrogist verkochten ze supplementen met knoflook en als naieve eigenaar dacht je meteen dat het dan wel goed zou zijn.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:57

Bedankt iedereen voor de antwoorden op mijn koliek vraag. Gelukkig (afkloppen) heb ik zeer weinig kolieken mee gemaakt en de kolieken die ik heb meegemaakt was dus van het "laat ze rennen" soort. Gelukkig dat mijn gevoel me niet in de steek heeft gelaten ik vond altijd als ik buikpijn heb wil ik ook niet rennen! Nu weer on-topic haha!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 01:09

Over supplementen gesproken: dat is -deels-- ook big business in broodjes aap.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 01:45

Dat een paard zijn warmte niet meer kwijt kan wanneer je hem koud afspuit is ook zo'n hardnekkig broodje aap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 06:37

Cayenne schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Knoflook is eigenlijk helemaal niet zo gezond voor paarden...


Nee, daar kwamen we later ook achter, maar via de Paardendrogist verkochten ze supplementen met knoflook en als naieve eigenaar dacht je meteen dat het dan wel goed zou zijn.


Ook de paardendrogist is een bedrijf dat geld in het laatje wil :)

Dat je meer dan anderhalve kilo krachtvoer kan voeren per keer. Paarden hun darmen zijn niet gemaakt voor krachtvoer. Na ongeveer anderhalve kilo (afhankelijk van de grote etc van het paard) zijn de darmen al verzadigd en nemen ze de rest niet meer of slecht op. Het heeft veel meer effect om een paard 4 keer per dag 1 kilo te geven dan 2x per dag 2 kilo.

Oh en enkele hardnekkige hier in de buurt:

Eenmaal je een paard op ijzers zet kan die nooit meer zonder.

24/7 hooi zorgt voor koliek.

Monique1963
Berichten: 8566
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-19 09:01

Whaaaa! Wat een hoop super reacties, hoop broodjes paard inderdaad! Interessant om te lezen, hoop dat er nog meer komen. Leerzaam!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sabbientje
Berichten: 4680
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:10

DeMolenhoek schreef:
24/7 hooi zorgt voor koliek.

Nog eentje die hierbij past.
Van hooi word je paard dik. Dus als je je paard af wil laten vallen, moet je hem weinig hooi voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:28

Sabbientje schreef:
DeMolenhoek schreef:
24/7 hooi zorgt voor koliek.

Nog eentje die hierbij past.
Van hooi word je paard dik. Dus als je je paard af wil laten vallen, moet je hem weinig hooi voeren.



Hier zit wel wat waarheid in hoor, hangt helemaal af van wat voor hooi je voert. Als je hooi hebt met veel voedingsstoffen moet je idd minder voeren wil je paard afvallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:29

Een nakomeling van hengst X (Jazz, Zeoliet, etc etc) geeft per definitie een moeilijk paard.
Of een paard in de kleur vos is per definitie moeilijk.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:29

Zonnebloem olie geven! Mooie glanzende vacht...

Tot je er achter komt dat de omega vetzuren helemaal niet in verhouding zijn

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:00

DeMolenhoek schreef:
Dat je meer dan anderhalve kilo krachtvoer kan voeren per keer. Paarden hun darmen zijn niet gemaakt voor krachtvoer. Na ongeveer anderhalve kilo (afhankelijk van de grote etc van het paard) zijn de darmen al verzadigd en nemen ze de rest niet meer of slecht op. Het heeft veel meer effect om een paard 4 keer per dag 1 kilo te geven dan 2x per dag 2 kilo.

Bij grotere hoeveelheden krachtvoer voer je ook al snel te grote hoeveelheden zetmeel. Dit wordt normaal gesproken verteert in de dunne darm, maar die kan maar een beperkte hoeveelheid zetmeel per keer aan. Het overschot komt in de dikke/blinde darm waar diverse bacteriën er mee aan de slag gaan, waardoor een onbalans ontstaat. Dat kan weer voor diverse klachten zorgen.

Oy with the poodles, already

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Broodje aap of broodje paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:28

Ik volg mee
@FreestyleByJonique

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:58

Hilary schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dat je meer dan anderhalve kilo krachtvoer kan voeren per keer. Paarden hun darmen zijn niet gemaakt voor krachtvoer. Na ongeveer anderhalve kilo (afhankelijk van de grote etc van het paard) zijn de darmen al verzadigd en nemen ze de rest niet meer of slecht op. Het heeft veel meer effect om een paard 4 keer per dag 1 kilo te geven dan 2x per dag 2 kilo.

Bij grotere hoeveelheden krachtvoer voer je ook al snel te grote hoeveelheden zetmeel. Dit wordt normaal gesproken verteert in de dunne darm, maar die kan maar een beperkte hoeveelheid zetmeel per keer aan. Het overschot komt in de dikke/blinde darm waar diverse bacteriën er mee aan de slag gaan, waardoor een onbalans ontstaat. Dat kan weer voor diverse klachten zorgen.


Ja dit dus :D Maar had geen tijd voor de uitgebreide uitleg :o

Vanillia
Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:03

Astorga schreef:
Dat een paard zijn warmte niet meer kwijt kan wanneer je hem koud afspuit is ook zo'n hardnekkig broodje aap.


Dit inderdaad. En dan ook er vaak nog bij dat je je paard in de zomer perse droog moet maken met een zweetmes omdat ze het anders nog warmer krijgen.

Britta31
Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 11:03

Dat het onzin is om een paard afscheid laten nemen van zijn/haar overleden maatje.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fierefluiter, Googlebot, m0niekkkie, Mark0919, Monique1963, nardxash, onpaard en 40 bezoekers