Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:04

TS, het is wel jammer dat je alleen op die post ingaat en niet op de rest.

Moet je het even op je in laten werken? Of valt het tegen dat bijna iedereen iets adviseert wat je liever niet had willen lezen?

Elinexx
Berichten: 1093
Geregistreerd: 20-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:08

Zonnetje81 schreef:
Ik schrik van de hoeveelheid mensen die vinden dat je maar schijt moet hebben aan je ouders. Het ligt helemaal aan de situatie, betalen ouders je eten/drinken/onderdak/studie etc...??? Dan hebben ze echt wel iets te zeggen vind ik. Pas als je op jezelf woont en alles zelf betaald dan kan je spreken van: je bent oud genoeg en is jouw geld. Tot die tijd heb je gewoon rekening met je ouders te houden en dit als een volwassen mens te bespreken.

mee eens! Ik ben 22 en woon ook nog thuis, zal hard moeten sparen om straks op mezelf te kunnen, een paard kopen zou dit echt in de weg staan. Al werk je fulltime, mijn mening is dat een eigen huis toch wel belangrijker is dan een paard.
Op een gegeven moment verwachten je ouders natuurlijk ook dat je op jezelf gaat. Mijn ouders zouden het er dan ook echt niet mee eens zijn als ik nu een paard zou kopen, en terecht!!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:13

Daarom wil ze het misschien samen doen met iemand, dan zijn die ouders het sneller met haar eens,

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:15

Samen doen zou ik helemaal afraden. Daar komt echt alleen maar ruzie van. (Paard kreupel uit stal, wie gaat dat betalen, want komt het door het rijden of iets anders?)
Of de één wil/kan het niet meer...

Het is leuk zo lang het goed gaat, maar er zijn al meerdere vriendschappen door kapot gegaan.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:26

Ik heb mijn eerste paard ook gekocht toen ik nog thuis woonde. Moeder was zelfs degene die me het laatste zetje gaf om na jaren bijrijden een eigen paard te kopen destijds. Die kende mij en wist dat ik qua financiën de zaken goed op orde had.

Toch kon ik een maanden later een huis kopen en inrichten met allemaal nieuwe spulletjes. Geen enkel probleem. Ik zat zelfs nog in mijn proeftijd van een baan toen ik mijn huis kocht.
Soms moet je een risico nemen, als je wacht op het juiste moment kan je wachten tot je een ons weegt want dat komt eigenlijk nooit.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:32

ingvdh schreef:
Ik heb mijn eerste paard ook gekocht toen ik nog thuis woonde. Moeder was zelfs degene die me het laatste zetje gaf om na jaren bijrijden een eigen paard te kopen destijds. Die kende mij en wist dat ik qua financiën de zaken goed op orde had.

Toch kon ik een maanden later een huis kopen en inrichten met allemaal nieuwe spulletjes. Geen enkel probleem. Ik zat zelfs nog in mijn proeftijd van een baan toen ik mijn huis kocht.
Soms moet je een risico nemen, als je wacht op het juiste moment kan je wachten tot je een ons weegt want dat komt eigenlijk nooit.


Niet om stom te doen hoor, maar hoe lang is dat geleden? Er zijn best wel wat problemen qua huizen (koop en huur). Heel veel mensen om me heen hebben best veel problemen om een eigen woning te vinden omdat het allemaal heel erg duur is geworden.

Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 16:39

Eerlijk zijn, gewoon vertellen en niet omheen draaien[/quote]

7ofhearts

Berichten: 2757
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:41

Ik snap eigenlijk ook niet waarom het zo lastig is deze keuze met je ouders te delen.
Want volwassen en eigen geld of niet, IK vind een aanschaf van een paard nogal wat, zeker als je relatief jong bent en er nog een hoop staat te gebeuren ( huurhuis-koophuis-relatie-werk-kids gerelateerd bijvoorbeeld)
Ik neem aan dat je ouders echt wel weten dat er al op een of andere manier paarden in je leven zijn.
En ook al zijn jou ouders bleu in de paardenwereld.......je hoeft geen kenner te zijn om te weten dat daar héél wat kosten en toestanden bij komen kijken.
Is het dan niet fijn om samen met hen de voors en tegens te bekijken?
Tenslotte woon je nog bij hen, dus lijkt het me niet dat je een moeilijke relatie met hun hebt.

En dan je idee om samen met een vriendin een paard te kopen?
Serieus?
Ik denk dat de keren dat dát goed gegaan is op een hand te tellen is.
Ik zou gewoon eens kijken of het mogelijk is om een paard te leasen.
Op die manier kan je ook zien of het je bevalt, of het in je leven past, en of je het kan bekostigen.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:44

Elinexx schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik schrik van de hoeveelheid mensen die vinden dat je maar schijt moet hebben aan je ouders. Het ligt helemaal aan de situatie, betalen ouders je eten/drinken/onderdak/studie etc...??? Dan hebben ze echt wel iets te zeggen vind ik. Pas als je op jezelf woont en alles zelf betaald dan kan je spreken van: je bent oud genoeg en is jouw geld. Tot die tijd heb je gewoon rekening met je ouders te houden en dit als een volwassen mens te bespreken.

mee eens! Ik ben 22 en woon ook nog thuis, zal hard moeten sparen om straks op mezelf te kunnen, een paard kopen zou dit echt in de weg staan. Al werk je fulltime, mijn mening is dat een eigen huis toch wel belangrijker is dan een paard.
Op een gegeven moment verwachten je ouders natuurlijk ook dat je op jezelf gaat. Mijn ouders zouden het er dan ook echt niet mee eens zijn als ik nu een paard zou kopen, en terecht!!

Het is maar net hoe je erin staat. Voor mij bijv. is een eigen paard veel belangrijker dan wat dan ook. En ik maak geen enkele keuze in mijn leven waardoor ik geen paard meer zou kunnen hebben.Die blijft steeds op nummer 1 staan. Ik ben nu 66+ en heb het altijd zo gedaan. Nooit een seconde spijt van gehad!!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:50

Dacht dat ik de enige was die als Anjali dacht :=

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:00

Mijn 1e paard van mezelf gekocht toen ik 17 was. Altijd alles zelf betaald. Desnoods droog brood of wat dan ook maar paard was er en is er nog steeds (onderhand ander paard uiteraard, ben nu 56 :P ).
Toen ik 17 was wisten mijn ouders ervan, maar ik zou het toch hebben gedaan.

Wel alleen, nooit met iemand anders overigens.
Dus als jij dat wilt ga er gewoon voor. Het vindt zich wel een weg.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:10

VanHuisUit schreef:
Mijn 1e paard van mezelf gekocht toen ik 17 was. Altijd alles zelf betaald. Desnoods droog brood of wat dan ook maar paard was er en is er nog steeds (onderhand ander paard uiteraard, ben nu 56 :P ).
Toen ik 17 was wisten mijn ouders ervan, maar ik zou het toch hebben gedaan.

Wel alleen, nooit met iemand anders overigens.
Dus als jij dat wilt ga er gewoon voor. Het vindt zich wel een weg.

Zo is het ja.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:11

Sorry ik vind het heel onverantwoord om te zeggen 'het vindt wel een weg', bijv als je de financiën vanaf begin al amper rond krijgt :+

Edit: Weet natuurlijk niet of dit in deze situatie zo is maar ik bedoel het in z'n algemeenheid. En als je het goed kan betalen en belandt ineens in een prutsituatie is natuurlijk een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 13-11-19 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:13

Vind het wel al "iets" zeggen als je het niet durft te vertellen aan je ouder.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:18

Ik denk dat haar ouders er niet achter staan en als je een paard ook nog deelt vinden ze het misschien wel goed.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:24

IMANDRA schreef:
ingvdh schreef:
Ik heb mijn eerste paard ook gekocht toen ik nog thuis woonde. Moeder was zelfs degene die me het laatste zetje gaf om na jaren bijrijden een eigen paard te kopen destijds. Die kende mij en wist dat ik qua financiën de zaken goed op orde had.

Toch kon ik een maanden later een huis kopen en inrichten met allemaal nieuwe spulletjes. Geen enkel probleem. Ik zat zelfs nog in mijn proeftijd van een baan toen ik mijn huis kocht.
Soms moet je een risico nemen, als je wacht op het juiste moment kan je wachten tot je een ons weegt want dat komt eigenlijk nooit.


Niet om stom te doen hoor, maar hoe lang is dat geleden? Er zijn best wel wat problemen qua huizen (koop en huur). Heel veel mensen om me heen hebben best veel problemen om een eigen woning te vinden omdat het allemaal heel erg duur is geworden.


Ik moet toegeven al een tijdje terug, maar aan de andere kant, ik moest het helemaal alleen doen, geen partner, geen dubbel inkomen (wat toen ook al gebruikelijk was), geen topsalaris maar gewoon modaal en daarnaast was de rente een flink stuk hoger dan nu het geval is. Ik heb toen al ervoor gekozen om geen geld bij te lenen voor kosten koper etc, er zat dus ook aardig wat eigen (spaar)geld in.
Huren was geen optie omdat er geen woningen vrij kwamen waarvoor ik in aanmerking kwam, eigen woning was toen ook al lastig omdat er weinig te koop kwam wat haalbaar voor mij was en bij elk nieuwbouw project was ik nummer 150 op de lijst.


Dus ja, een tijdje terug, maar die tijd had ook zijn nadelen die nu (nog) steeds van toepassing zijn en toch heb ik het gered.
Mijn moeder heeft me gewoon altijd flink laten sparen en heeft mijn kostgeld ook opgespaard waar ik mijn inboedel voor kon kopen, dat geluk had ik dan weer wel. :)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:38

ingvdh schreef:
IMANDRA schreef:

Niet om stom te doen hoor, maar hoe lang is dat geleden? Er zijn best wel wat problemen qua huizen (koop en huur). Heel veel mensen om me heen hebben best veel problemen om een eigen woning te vinden omdat het allemaal heel erg duur is geworden.


Ik moet toegeven al een tijdje terug, maar aan de andere kant, ik moest het helemaal alleen doen, geen partner, geen dubbel inkomen (wat toen ook al gebruikelijk was), geen topsalaris maar gewoon modaal en daarnaast was de rente een flink stuk hoger dan nu het geval is. Ik heb toen al ervoor gekozen om geen geld bij te lenen voor kosten koper etc, er zat dus ook aardig wat eigen (spaar)geld in.
Huren was geen optie omdat er geen woningen vrij kwamen waarvoor ik in aanmerking kwam, eigen woning was toen ook al lastig omdat er weinig te koop kwam wat haalbaar voor mij was en bij elk nieuwbouw project was ik nummer 150 op de lijst.

Dus ja, een tijdje terug, maar die tijd had ook zijn nadelen die nu (nog) steeds van toepassing zijn en toch heb ik het gered.
Mijn moeder heeft me gewoon altijd flink laten sparen en heeft mijn kostgeld ook opgespaard waar ik mijn inboedel voor kon kopen, dat geluk had ik dan weer wel. :)


Ja vrienden van mij zitten in een vergelijkbare situatie. Maar de kosten zijn nu dus wel weer gestegen, dus als jij het toen moeilijk had is het nu nog moeilijker. En dat spaargeld moet je dan wel hebben en aangezien TS het paard wil delen met een vriendin betwijfel ik dat een beetje :)
(PS: offtopic, maar wel tof dat je het rond hebt gekregen in je eentje in die situatie!)

Edit: aanpassing adhv pb van TS.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 13-11-19 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:41

MarliesV schreef:
TS, het is wel jammer dat je alleen op die post ingaat en niet op de rest.

Moet je het even op je in laten werken? Of valt het tegen dat bijna iedereen iets adviseert wat je liever niet had willen lezen?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar TS, je krijgt heel veel mooie tips, voorbeelden en reacties!

Hoe sta je er op dit moment in?
Wat maakt dat je het lastig vind om dit met je ouders te bespreken?

Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:47

Ik weet trouwens niet hoe ik op mensen moet reageren alleen privé krijg ik voor elkaar sorry voor de mensen die dat vervelend vinden

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:49

Op het knopje 'quote' klikken ;). En dan de rest gewoon aanhalen met '@gebruikersnaam' bijv. Mensen lezen het dan wel.

Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 17:52

IMANDRA schreef:
Op het knopje 'quote' klikken ;). En dan de rest gewoon aanhalen met '@gebruikersnaam' bijv. Mensen lezen het dan wel.


Weet niet of het nu wel lukt

Anoniem

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:54

nu lukt het wel!

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:56

Ga gewoon het gesprek aan met je ouders. Een open gesprek waarin je ook even niet vanuit je gevoel moet reageren maar wel kan kijken hoe zij erin staan en wat voor beren er nog op de weg zouden kunnen zijn.
Misschien kom je tot de conclusie dat het toch nu nog niet gaat of juist dat het wel gaat.
Maar 1 tip koop geen paard samen met een vriendin!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:58

Igid1 schreef:
IMANDRA schreef:
Op het knopje 'quote' klikken ;). En dan de rest gewoon aanhalen met '@gebruikersnaam' bijv. Mensen lezen het dan wel.


Weet niet of het nu wel lukt


Jip gelukt :D

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:13

MarliesV schreef:
TS, het is wel jammer dat je alleen op die post ingaat en niet op de rest.

Moet je het even op je in laten werken? Of valt het tegen dat bijna iedereen iets adviseert wat je liever niet had willen lezen?


Lekker zuur die laatste zin.

Ts ook ik denk dat je er goed over na moet denken of je samen een paard moet delen. En als je t al doet alles goed op papier te zetten.