Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 10:52

hoi,

ik heb een vraag:

ik heb besloten om met een vriendin van mijn een paard te kopen we hebben het geld en we weten ook al waar die komt te staan en wat alle kosten zijn.
ik kan dit zelf allemaal makkelijk betalen (ben 20 en heb een fulltime baan), MAAR ik woon nog bij me ouders thuis en weet niet hoe ik het ze moet vertellen, ik weet dat ze er niet blij mee zullen zijn.

iemand een tip?

gr
iris

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:53

Is jouw tijd en geld neem ik aan? Waarom zouden ze er niet blij mee zijn

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:54

Gewoon zeggen dat je een paard gaat kopen. Je bent 20 en je hebt het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:54

Ik heb mijn ouders gezegd dat ik een paard ging kopen. Niet mee eens waren ze het. Maarja. Paard gekocht verteld. M'n moeder vind em leuk en super lief. Dus die was vrij snel om.

Ik heb het gewoon gedaan haha (ben overigens 22 en full time goed betaalde baan en altijd gespaard)

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:55

Kan je het ook betalen al zou je op jezelf wonen?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:56

Gewoon zeggen, maar denk nog eens 3x goed na of je samen een paard wil kopen.

Ik ken maar heel weinig gevallen waarbij dit goed gaat, in de meeste is het namelijk einde vriendschap. Op een gegeven moment wil de een dit of de ander dat of moeten er veel kosten gemaakt worden en de een wil dit wel betalen en de ander niet.
Denk hier goed over na.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:57

Enige tip die ik heb koop het paard nooit samen met een vriendin..

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:59

feitelijk hoef je niks te zeggen, maar anders: heee, leuke dag gehad? Btw ik heb een paard gekocht.

je bent 20, draagt er zelf zorg voor, dus wat maakt dat je je hier zo druk over maakt? Je zult wel vaker dingen doen waar ze niet blij mee zijn, anderen zullen ook weleens dingen doen waar jij niet blij mee bent. That's life.

enige waardoor ik als ouder zou vinden dat ik er iets over te zeggen had, zou zijn als je op je 20ste gratis inwoont, geen kostgeld betaald, met als reden dat je dan kunt sparen voor bijv. je eigen huis en dat ook zo afgesproken is.

Als jij kostgeld betaald, of niet, omdat zij zelf beslissen dat dat niet nodig is, mogen ze vinden wat ze willen, maar hebben er niks over te zeggen. Jij bepaalt of je ze die ruimte wel of niet laat nemen om erover in discussie te gaan.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:12

Ik heb het ook nooit verteld aan mijn ouders :) Ze hadden toch niet zoveel met paarden en ik was 22 en woonde ook nog thuis. Ik had al een paar paarden bezocht en bekeken en uiteindelijk mijn droomfries gevonden en gekocht. Pas een paar maanden later verteld dat ik een paard had aangeschaft.

Nu zou ik het anders doen. Maar ik woon nu ook op mezelf dus heb geen verantwoording meer af te leggen.

saphire

Berichten: 159
Geregistreerd: 17-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:14

XxLMMxX schreef:
Kan je het ook betalen al zou je op jezelf wonen?


Ik vind dit ook wel een belangrijke vraag!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:17

Je bent volwassen, hebt je eigen geld dus als jij een paard wil kopen kan je dat doen. Je ouders kunnen je niet tegenhouden (maar wel dwingen het huis uit te gaan als het echt zo ver komt).

Echter. Zoals anderen al zeggen zou ik het dier niet samen met iemand kopen, daar komt hoe dan ook heisa van. Spaar liever even door en koop het paard zelf. Daarnaast: kan je het paard ook betalen als je straks op jezelf woont? Je bent nu 20 en woont bij je ouders, maar binnen een paar jaar zal je waarschijnlijk op je zelf (willen) gaan wonen. Kan je het dan alsnog betalen? Op jezelf wonen is namelijk nogal duur (zeker met de huidige koop- en huurprijzen :') ).

Ook: je wil het paard kopen met een vriendin. Heeft dat als reden omdat je het niet zelf kan betalen? Zo ja, dan zou ik het sowieso niet doen want een paard is duur. Hoefsmid, (onverwachtse) dierenartskosten, alle spullen eromheen...

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:20

achteraf....(net als ik) :o :D
succes
en kijk uit wat betreft samen met iemand een paard kopen.....

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:26

Je kunt zeggen dat je volwassen bent en je eigen geld verdient en dat je dus doet waar je zin in hebt.
Maar aan de andere kant woon je ook nog thuis en maak je dus nog altijd gebruik van de zorg en de lusten van thuis. Dus van vind ik dat je wel nog gewoon rekening mag houden met je ouders.

Ik vind je nog niet financieel onafhankelijk genoeg. Je woont nog thuis en je kan het paard enkel onderhouden als je het samen met een vriendin doet. Dus eindconclusie van mij is niet doen! Zorg dat je volledig op je eigen beentjes kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:28

Gini schreef:
Je kunt zeggen dat je volwassen bent en je eigen geld verdient en dat je dus doet waar je zin in hebt.
Maar aan de andere kant woon je ook nog thuis en maak je dus nog altijd gebruik van de zorg en de lusten van thuis. Dus van vind ik dat je wel nog gewoon rekening mag houden met je ouders.

Ik vind je nog niet financieel onafhankelijk genoeg. Je woont nog thuis en je kan het paard enkel onderhouden als je het samen met een vriendin doet. Dus eindconclusie van mij is niet doen! Zorg dat je volledig op je eigen beentjes kan staan.


Ik woon ook bij m'n ouders. Heb een paard gekocht. Maar dat maakt mij niet financieel onafhankelijk? Ik betaal overigens alles ook gewoon zelf. Slaap alleen nog bij m'n ouders.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:33

Mijn zin is letterlijk: "Ik vind je nog niet financieel onafhankelijk genoeg." Waarbij de 'je' overduidelijk slaat op de TS. Waarom betrek je dit opeens op jezelf, Marije_1997?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:34

Niet samen met iemand anders een paard kopen, echt, loopt 9 van de 10 keer fout. En wat anderen zeggen, kun je jezelf onderhouden en in je eentje ook voor het paard voldoende geld apart leggen? Want over een half jaar zegt één van jullie twee, ik stop er mee. Een half paard is niet te verkopen dus heb je de kosten alleen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:37

Of je wel of niet een paard koopt is iets waar je zelf uit zal moeten komen.
Maar koop alsjeblieft niet samen met iemand een paard. Dat gaat eigenlijk gewoon altijd fout en einde vriendschap.
Op den duur gebeurd iets met het paard bijvoorbeeld en dan ontstaat een slaande ruzie tussen wel/niet inslapen, wel/niet opereren, wel/niet ieder weekend op concours, wel/niet eens over rijstijl, wel/niet verkopen etc etc etc.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:42

Je kan beter dat 1 het paard koopt en de ander bijv least. Nooit samen kopen, komt alleen maar gedoe van. En als je het wel gaat doen, heel duidelijk op papier wat er gebeurt als je gedoe hebt, hoeveel geld een ieder krijgt oid. Kan je het financieel zelf opbrengen zonder je vriendin?

Ik zou het gewoon neergooien thuis. Joh pa en ma, ik heb een paard gekocht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:43

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:45

hoi Iris,

lastig, lastig......
Aan de ene kant ben je volwassen en aan de andere kant zijn jouw ouders financieel nog verantwoordelijk voor jou, bij mijn weten.
Wat een paard kost weet je nooit precies. Je hebt paarden die altijd wel wat hebben en paarden die nooit wat hebben en op 30-jarige leeftijd opeens dood neervallen.

Ben het met de anderen eens om niet samen met je vriendin een paard te kopen. Daar kun je zoveel gedoe mee krijgen. Hoe worden de kosten verdeeld? Hoe de afspraken? Wat als de stal jou niet bevalt en haar wel? Wat als 1 vd 2 geen financiele bijdrage meer kan leveren? Paard moet, neem ik aan, consequent gereden worden. Wat als jullie daar over verschillen?

Mijn advies zou zijn om wel open kaart te spelen met je ouders.
Heb je van tevoren een degelijk plan op tafel gelegd en met je ouders besproken? Of hebben zij andere bedenkingen?
Op jouw leeftijd leaste ik een paard: had dus wel de stalkosten en hoefsmidkosten ed., maar kon het paard ook opzeggen als ik bijv wat anders wilde gaan doen of als het paard ernstig ziek zou worden. Dit gaf mij de zekerheid dat ik mijn hobby uit kon oefenen, maar ook de zekerheid dat wanneer ik dat niet zou kunnen dat makkelijk weer te ontbinden zou zijn.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:49

Tsja ik was 21 en woonde thuis.
Kocht van mijn laatste 30 euro een Shetlander hengst.
Mijn ouders vonden dat allemaal prima en later kwam er een groot pony jaarling bij.
Allemaal zonder oog op verdere toekomst.
Ze vonden de ponys leuk maar het was mijn ding, ze steunde me in mijn hobby.
Ik heb nooit kostgeld betaald maar wel mijn eigen dingen en extras.
Ging uit huis op mijn 27ste en gaat prima.
Enige wat ik door de hobby nooit heb gekund is heel vet sparen door veel pech.
Achteraf gezien had ik dingen anders aangepakt maar ik red me prima.
Zou wel een paard alleen kopen, nooit met een vriendin.
Dat is even leuk maar gaat geheid fout in veel gevallen..
Ik heb overigens ook altijd Goed gewerkt vanaf mijn 16

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:52

Buiten het samen met iemand kopen, denk ook eerst na over of je de kosten nog steeds kunt dragen als je op jezelf gaat wonen. Niets zo zuur als je er dan achter komt dat het niet meer lukt, en dan?

Ik woonde al op mezelf en ging 120 km verderop wonen, in dat traject kocht ik ook mijn paard. Ik durfde het ook niet goed te vertellen. :') Dus uiteindelijk de avond voor ik hem op ging halen, heb ik het verteld. Achteraf waren ze super blij voor me. :D

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:56

Ik heb het indertijd niet gezegd, maar ben haar gewoon gaan halen. Pas toen ze op stal stond, heb ik mijn ouders ingelicht. Vonden ze nog leuk ook!

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:02

Shenavallie schreef:
Ik heb het indertijd niet gezegd, maar ben haar gewoon gaan halen. Pas toen ze op stal stond, heb ik mijn ouders ingelicht. Vonden ze nog leuk ook!


Dat zal ouder afhankelijk zijn, die van mij zouden dit absoluut niet waarderen. Denk dat ik meteen uit huis had gekund dan, haha.

TS, je moet het doen als het financieel kan, mocht je tot je 40e bij je ouders willen blijven, lekker doen, wel netjes om hen op de hoogte te stellen.

Mocht je ambities hebben om voor je 40e uit huis te gaan, dan goed kijken of het financieel wel haalbaar is om dat met een paard te doen, zou zonde zijn om te moeten verkopen als je op jezelf gaat.

Met een vriendin zou ik ook afraden. Laat 1 van jullie het dier kopen en eigenaar worden en de ander verzorgen en een bedrag betalen voor de zorg. Maar alleen als je niet van elkaar afhankelijk bent om dit te doen. Je moet het ieder zonder elkaar kunnen redden, anders zou ik het niet doen. Ik zou in geen geval afhankelijk van een ander willen zijn financieel.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:04

Oei....ik krijg een dejavú.

Pas om met samen een paard kopen, hoe leuk het ook is en hoe goed jullie het met elkaar kunnen vinden, het kan zoveel gezeik gaan geven. Ik weet er helaas alles van en dat is heel naar gelopen.
Ik zou dan eerder zelf kopen en dat je vriendin hem least.

Met betrekking tot je ouders, het is jouw geld, jouw tijd en hobby. Het enige wat je met hun zou kunnen overleggen is of je hem wel samen moet kopen of dat 1 van jullie hem koopt en de ander hem leasd. Voor de rest jouw leven, jou keuze. Ze hebben er verder toch niks mee van doen, ik neem aan dat je hem niet in de garage of achtertuin neer zet.