Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 18:15

Mondy schreef:
MarliesV schreef:
TS, het is wel jammer dat je alleen op die post ingaat en niet op de rest.

Moet je het even op je in laten werken? Of valt het tegen dat bijna iedereen iets adviseert wat je liever niet had willen lezen?


Lekker zuur die laatste zin.

Ts ook ik denk dat je er goed over na moet denken of je samen een paard moet delen. En als je t al doet alles goed op papier te zetten.


We laten alles bij de notaris vastleggen

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:55

Ik heb ze gewoon medegedeeld dat ik een paard had gekocht. Waren ze niet blij mee maar pech gehad ben/was volwassen werkte full time

anjali
Berichten: 15072
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 18:59

Bij paarden komen ook veel emoties kijken. En daarover kun je niet veel bij de notaris vastleggen.Wel is dat dan tenminste iets waar je in praktische zin wat aan kunt hebben als er een conflict ontstaat.Als jullie dit allebei willen dan moet je het gewoon doen. Het zal vast en zeker problemen opleveren,maar daar leer je ook weer van.Geen rozen zonder doornen tenslotte.Maar, hebben jullie eigenlijk al een paard op het oog?Want het probleem kan al beginnen als jullie allebei een andere smaak qua paarden zouden hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:13

Wat laat je allemaal bij de notaris vastleggen? Wie op welke dag rijdt? Wat jullie doen als één van beiden wil veranderen van stal en de ander niet? Of het paard niet meer wil? Wat je doet als de één wel voor duizenden euro's wil laten opereren bij koliek en de ander niet? Wie van jullie twee het voerbeleid bepaalt? Hoe het paard gereden moet worden? Wie er in welk weekend mee op wedstrijd of buitenrit mag? Wel of geen beslag? Wel of geen dekens, scheren etc? Welk bit wel en welk niet? Wel of geen sporen? Of je hem western, springen, dressuur of recreatief gaat trainen? Hoe zwaar belasten in de training? Bij welke instructeur je samen lest? Hoe je ongewenst gedrag corrigeert? Hoe strak of los de neusriem gaat? Of hij aan het eind van zijn tijd naar de slager gaat, een spuitje krijgt, met de rendac meegaat of een crematie krijgt?

Zomaar wat dingen waarvan ik dolblij ben dat ik ze alleen beslis. Soms hele grote dingen, soms maar pietluttigheden, maar uit ervaring weet dat ze op den duur in de weg kunnen gaan zitten als je een paard deelt met een ander. En zich enorm kunnen opstapelen tot hele grote ergernis. Zelfs al ben je allerbeste vriendinnen.

Mijn vriendschappen zijn er te dierbaar voor. En notarissen redden geen vriendschappen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:42

Ts ben wel benieuwd hoe je het vind...de reacties het beter niet samen te doen

Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 23:46

dito schreef:
Ts ben wel benieuwd hoe je het vind...de reacties het beter niet samen te doen


Ik heb ook genoeg mensen gesproken die ik persoonlijk ken waar het wel heel goed gaat.
En ook een aantal online.
Ze zeggen wel allemaal hetzelfde laat het goed op papier zetten alles.
En dit gaan we ook laten doen dus dat scheelt alweer ;)
Ik denk dat het er nog steeds aanligt hoe volwassen je allebei bent :)

Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 23:51

Beste mensen :)

Ik heb het vandaag tijdens het eten verteld yeaaah

Gr
Iris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:53

Tja.. en toch (als reactie op jou laatste reactie) zou ik je sterk afraden samen met een vriendin een paard te kopen.
Daarnaast zou ik als je het perse wel samen met vriendin wil doen ook gaan bekijken als het mis gaat of je alleen in staat bent de kosten te dragen én om ook te gaan uitzoeken of je met of zonder vriendin een paard kan betalen als je straks op jezelf gaat wonen, aannemende dat je niet nog 10 jaar bij je ouders blijft wonen.

Dat lijken me eerst dingen om je zorgen om te maken, daarnaast zou ik de adviezen het niet samen met een vriendin te doen serieuzer nemen dan je naar mijn idee doet, op Bokt zitten veel mensen die echt al jaren in de paarden wereld zitten dus die weten wel ook wat ze je adviseren, zelf vond ik een bijrijdster voor m'n paard al lastig dus weet ik van mezelf dat ik het sowieso niet zou kunnen maar neem het echt serieus wat mensen hier zeggen.

Wat betreft je ouders ; pap , mam ik ga een paard kopen.
Krijg je geheid vragen, geef antwoord. Praat er gewoon over, maak het niet te moeilijk :)

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:56

Leuk dat je een paard gaat kopen maar mijn tip is écht om niet samen een paard te kopen. Vanaf mijn 13e deel ik een paard met mijn moeder en zusje en geloof me dat het zo nu en dan een hoop gezeik opleverde wbt zadels, manen wel of niet knippen, training, wedstrijden en lessen. Ik zou het nooit meer doen. :n

Vorig jaar lente kreeg ik de aanbieding om een paard kosteloos over te nemen (mijn paardje in bruikleen). Ik was toen ook 20 en heb dit met mijn vader, moeder (gescheiden, inwonend bij mijn moeder) overlegd omdat ik dit zelfs als 20jarige een zware financiële beslissing vond. Ze zeiden direct dat ik gesteund werd in mijn keuze maar dat ze heel blij waren dat ik het had overlegd. Overigens had ik er eerst een dag zelf over nagedacht zodat ik een duidelijker antwoord kon geven over mijn ideeën en hoe ik het zou aan gaan pakken.

Moraal - overleg het. Je ouders hebben omdat jullie onder 1 dak wonen ook te maken met je (financiële) beslissing. Het paard is echt mijn paard en ik maak de beslissingen maar mijn moeder heeft er zo nu en dan wel last van omdat het naast onze oude merrie nog een extra mond om te voeden is.

BigOne
Berichten: 38227
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:10

Je hebt het verteld en je denkt op alles voorbereid te zijn dus mooi, hoop dat jullie veel plezier beleven met het paard.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:17

Igid1 schreef:
dito schreef:
Ts ben wel benieuwd hoe je het vind...de reacties het beter niet samen te doen


Ik heb ook genoeg mensen gesproken die ik persoonlijk ken waar het wel heel goed gaat.
En ook een aantal online.
Ze zeggen wel allemaal hetzelfde laat het goed op papier zetten alles.
En dit gaan we ook laten doen dus dat scheelt alweer ;)
Ik denk dat het er nog steeds aanligt hoe volwassen je allebei bent :)



Neem van mij aan dat hoe volwassenen je ook bent...dat niet uitmaakt. Onenigheid kan ontstaan...zit geen leeftijd aan vast.

Wat was de reactie van je ouders?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:20

Igid1 schreef:
dito schreef:
Ts ben wel benieuwd hoe je het vind...de reacties het beter niet samen te doen


Ik heb ook genoeg mensen gesproken die ik persoonlijk ken waar het wel heel goed gaat.
En ook een aantal online.
Ze zeggen wel allemaal hetzelfde laat het goed op papier zetten alles.
En dit gaan we ook laten doen dus dat scheelt alweer ;)
Ik denk dat het er nog steeds aanligt hoe volwassen je allebei bent :)



In al mijn jaren ben ik het 2 keer tegengekomen.
1 bokker die ik enkel van Bokt ken (en enkele keren heb ontmoet) Zij heeft na een aantal jaar het paard helemaal overgenomen, maar er waren onderling af en toe best wat strubbelingen over de omgang met paard.

En een verzorgpaard van mij was van 2 eigenaren. Alles ging goed tot de één ging verhuizen en paard meeging. De eigenaar waar ik voor inviel deed ook niks meer met het paard.


Het zou nooit mijn keuze zijn om een paard te delen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:33

Ik ben in al die jaren ook maar 1 keer mensen tegen gekomen waarbij het leek te werken. Ik zeg bewust 'leek' , want uiteindelijk heeft de een de ander uitgekocht omdat de ander toch niet veel meer deed met het paard. Degene die overbleef gaf achteraf ook toe dat er veel onenigheid was over van alles; wanneer en hoe/wat te rijden. verzorging, kosten....over van alles waren wel discussies.

Voor de buitenwereld leek het redelijk te werken, maar de persoon die overbleef gaf uiteindelijk toe het nooit zo gedaan te hebben als ze alles van te voren had geweten.

Maar goed; is duidelijk aan je een na laatste post dat je perse het toch zo wil doen, dus is wel duidelijk dat je toch voor samen een paard gaat.
Ik zou voor de zekerheid wel berekenen of je het paard alleen kan houden en haar kan uitkopen mocht het toch mis gaan, want eerlijk is eerlijk; die kans is heel groot. Is niet voor niks dat niemand in het topic het aanraad om samen te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:41

Igid1 schreef:
Beste mensen :)

Ik heb het vandaag tijdens het eten verteld yeaaah

Gr
Iris


Held! *\o/*

En? Viel het mee?

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 01:54

En wat was de reactie van je ouders?

Igid1
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 07:57

safina schreef:
Igid1 schreef:
Beste mensen :)

Ik heb het vandaag tijdens het eten verteld yeaaah

Gr
Iris


Held! *\o/*

En? Viel het mee?


Ja maar het ging niet zo als gepland.
Ik had een brief gemaakt met alle kosten, begroting voor mezelf ook als ik het paard alleen zou betalen, tijd, waar we het paard willen hebben, en nog veel meer.
En die had ik expres verstopt onder de plant zodat ze het niet van te voren zouden zien.
Toen hebben ze toch de plant verschoven en vond me vader het briefje al :(:)
Eerst waren ze zoals ik dacht dat het echt niet mocht en alles.
En ik heb ze gewoon uitlaten praten en toen verteld dat ik oud genoeg ben om over mijn eigen geld te spreken.
Maar dat ik wel wil dat ze het weten en meedenken :o
Uiteindelijk zijn me vader (ik had het verwacht dat me moeder dit zou zeggen) ik kan je toch niet tegenhouden want ik weet hoe graag je dit wilt, en ik snap eigenlijk jou keuzen wel en ik zie dat dit geen spontane actie is, want alles is super goed uitgezocht en van te voren gepland.
Nadat ze het hebben laten bezinken, heeft zelf me moeder Savonds meegezocht naar paarden die te koop stonden _/-\o_ ( ik had ook al verteld dat we een paard gevonden hadden die we graag zouden willen hebben, ze keek naar nog extra paarden voor als het niks zou worden)
En ja ik heb ze verteld dat we het samen willen doen en me ouders hebben gezegd oké maar dan wordt er wel een contract opgesteld.

Ik heb nog een vraag weet iemand of er extra kosten of dingen moet doen als je een paard uit België loopt?

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:09

Niet doen. Hier komen problemen van. Een contract klinkt leuk tot het fout gaat. Spaar wat langer door en koop zelf een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:11

Wat fijn! En wat fijn dat ze je steunen! Ben blij voor je! Goed gedaan hoor!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:28

Leuk dat ze je steunen maar hebben jullie ook nagedacht over jouw toekomst en op jezelf gaan wonen? Paarden vallen vaak duurder uit dan gepland is mijn ervaring. Kun je dan nog steeds op jezelf gaan wonen binnen nu en een paar jaar? Dat zou voor mij de belangrijkste vraag zijn

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:28

L_iek schreef:
Niet doen. Hier komen problemen van. Een contract klinkt leuk tot het fout gaat. Spaar wat langer door en koop zelf een paard.



Hier ben ik het wel mee eens. Een contract lijkt vaak een veilige haven voor eventuele problemen. maar ook over kleinigheden kunnen al problemen komen. Kleinigheden die niet in het contract opgenomen staan. Pas alsjeblieft op met samen een paard kopen. Zelf moet ik er niet aan denken namelijk om mijn paard te delen met iemand.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:46

En hoe wil je het oplossen bij onenigheid? Je bent met zijn 2e eigenaar. Wat als de een een behandeling wel wil doen en de ander niet? Of als er onenigheid komt over de manier van rijden of de voeding van het paard? Welke mening telt dan het zwaarst? Want beslissingen moeten uiteindelijk toch genomen worden.

Ik snap de wens voor een eigen paard heel goed. Maar ik zou je aanraden nog even te wachten tot je er zelf eentje kan onderhouden (En op jezelf woont)

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:50

Is de reden dat jullie het samen willen kopen de financiën? Dan niet doen.

Als je nu maar een half paard kan betalen. Hoe ga je ooit op jezelf wonen. Wat als paard heel erg ziek wordt.
Spaar door tot je het zelf kan bekostigen.

Anoniem

Re: Hoe vertel ik mijn ouders dat ik een paard ga kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:10

Jongens, er is onderhand al heel veel gezegd over samen een paard kopen. Ik denk dat TS nu alle bezwaren wel kent. Heeft het dan zin dat te blijven herhalen? Haar vraag was tenslotte hoe ze het aan haar ouders ging vertellen. Niet of ze samen een paard zou moeten kopen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:12

Gewoon vertellen! ( kies wel een geschikt moment)
Ze kennen jou en weten wat je droom is en als je het zelf doet en betaalt, wat is het probleem?
mijn ouders vonden het niet erg....wel dat ik er zoveel andere dingen voor moest laten!

Met het stukje samen eigenaar, maak van te voren samen een contract op met wat jullie wanneer doen in geval van problemen... want het is zonde dat jullie vriendschap er aan kapot zou gaan of dat zelfs jullie paard moet afstaan.

heb dat zelf gezien en dat was zo zonde voor het ene meisje, bezint voor ge begint Maar het kan ook iets moois zijn! *\o/*

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 09:20

Dan kan iedereen wel stoppen met reageren want ze heeft het al vertelt :')

Ik zie de ts reageren op de adviezen het niet te doen met we laten alles op papier zetten. Ik krijg het idee dat ze het onderschat. Want je kunt niet alles op papier zetten en gaat gegarandeerd voor verrassingen komen te staan. Dat heb je als je met mensen en levende dieren werkt. Dieren kunnen ziek worden, sta je er dan hetzelfde in hoe ver je gaat met behandelen? Je kunt gaandeweg anders tegen dingen gaan aankijken. Pas je dan continu aan bij de notaris? Mss blijkt het paard na aankoop toch niet helemaal bij een van de 2 te passen. Hoe ga je daar mee om? Het is handig om te weten dat er dus ondanks je goede voorbereiding en hoe volwassen je bent altijd onenigheid kan ontstaan. Want je kunt niet alles voorzien. Ik heb vriendschappen om minder kapot zien gaan.

En ja het kan ook goed gaan. Maar het is een geruststellende gedachte dat je het paard ook alleen zou kunnen onderhouden mocht het fout lopen