Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:24

Neem vooral je tijd! En het belangrijkste is echt je gevoel. Ze kunnen nog zo mooi zijn maar als je er niet fijn mee kan rijden houdt het ook op.

Houd je ons op de hoogte? Kunnen wij onze meningen ook geven. Goed trouwens dat je die andere hebt laten staan, verstandig!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017


Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-19 11:39

De tijd nemen vind ik een beetje lastig. Ik wil al zó lang een eigen paard. Maar daar ga ik zeker aan werken, want het is wel beter inderdaad. :D

En ik hou jullie zeker op de hoogte! Vind het erg fijn dat meerdere mensen met me meekijken. :)

Heb nu een leuke Clydesdale op het oog. Ik was een paar dagen terug bij die vriendin op haar nieuwe stal, en er staat daar een enorm grote en vriendelijke Clydesdale. Ik heb denk ik wel een uur staan kroelen met hem, en ik krijg hem maar niet uit mijn hoofd (hij staat helaas niet te koop :D). Vroeger was het ook voor een hele tijd mijn all time favorite ras. Hierdoor heb ik besloten om tóch een beetje rond te kijken naar een Clydesdale en ik heb denk ik een hele leuke gevonden. De eigenaar en ik hebben alleen nog geen datum af gesproken omdat onze planningen niet goed matchen. Ben wel heel benieuwd! :))

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:41

Weidemaatje schreef:
De tijd nemen vind ik een beetje lastig. Ik wil al zó lang een eigen paard. Maar daar ga ik zeker aan werken, want het is wel beter inderdaad. :D

En ik hou jullie zeker op de hoogte! Vind het erg fijn dat meerdere mensen met me meekijken. :)

Heb nu een leuke Clydesdale op het oog. Ik was een paar dagen terug bij die vriendin op haar nieuwe stal, en er staat daar een enorm grote en vriendelijke Clydesdale. Ik heb denk ik wel een uur staan kroelen met hem, en ik krijg hem maar niet uit mijn hoofd (hij staat helaas niet te koop :D). Vroeger was het ook voor een hele tijd mijn all time favorite ras. Hierdoor heb ik besloten om tóch een beetje rond te kijken naar een Clydesdale en ik heb denk ik een hele leuke gevonden. De eigenaar en ik hebben alleen nog geen datum af gesproken omdat onze planningen niet goed matchen. Ben wel heel benieuwd! :))


Houd je er rekening mee dat niet iedere stal zo'n groot paard kán en wíl huisvesten?

Diddykong
Berichten: 1462
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:00

En houd er rekening mee dat veel hoefsmeden zo'n paard niet doen ook. Ik vind ze ook echt leuk, maar je haalt je wel een gedoe op de hals. Als 1e paard waarbij je alles nog moet ontdekken, misschien niet het meest verstandig. Ze zijn duurder, in elk geval in onderhoud. Eten ook best veel. Ontwormen ed, moet je vaak 2 spuiten. Hoefsmid komt met zo'n bekapstal, dus die komt vaak ook niet voor 3 tientjes even bekappen. Mocht je een keer de dierenarts nodig hebben, heb je ook kans dat het wat duurder is, want sommige medicatie gaat op gewicht.
En een passend zadel en tuig wil wel eens een opgave zijn.
Maar als dit je allemaal niet tegenhoudt, dan zeg ik doen :D. Hartstikke leuk. En overal is wel weer een oplossing voor ook.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:07

Skippy01 schreef:
Weidemaatje schreef:
De tijd nemen vind ik een beetje lastig. Ik wil al zó lang een eigen paard. Maar daar ga ik zeker aan werken, want het is wel beter inderdaad. :D

En ik hou jullie zeker op de hoogte! Vind het erg fijn dat meerdere mensen met me meekijken. :)

Heb nu een leuke Clydesdale op het oog. Ik was een paar dagen terug bij die vriendin op haar nieuwe stal, en er staat daar een enorm grote en vriendelijke Clydesdale. Ik heb denk ik wel een uur staan kroelen met hem, en ik krijg hem maar niet uit mijn hoofd (hij staat helaas niet te koop :D). Vroeger was het ook voor een hele tijd mijn all time favorite ras. Hierdoor heb ik besloten om tóch een beetje rond te kijken naar een Clydesdale en ik heb denk ik een hele leuke gevonden. De eigenaar en ik hebben alleen nog geen datum af gesproken omdat onze planningen niet goed matchen. Ben wel heel benieuwd! :))


Houd je er rekening mee dat niet iedere stal zo'n groot paard kán en wíl huisvesten?


Dat heb ik echt nog nooit gehoord, waarom niet?
Pure interesse, ik weet dat bijv sommige hoefsmeden ze weigeren wegens gewicht vd benen, maar wat maakt het voor een stal nou uit wat voor paard het is?

Diddykong
Berichten: 1462
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:16

Omdat de stal ook een stuk groter moet zijn. En hoger. Niet iedereen heeft dat. Ik geloof niet dat ze echt meer slopen of zo.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 07:15

witroosje schreef:
Dat heb ik echt nog nooit gehoord, waarom niet?
Pure interesse, ik weet dat bijv sommige hoefsmeden ze weigeren wegens gewicht vd benen, maar wat maakt het voor een stal nou uit wat voor paard het is?


Puur vanwege het formaat. Wij hebben bijv 1 extra grote stal, als daar al een groot paard in staat, of een merrie met veulen, hebben we géén opties meer voor het huisvesten van een grote koudbloed of andere merrie met veulen. Zo simpel is het. Op de weides maakt het weinig uit over het algemeen (hoewel wij er eentje gehad hebben die ik NIET bij mijn merrie van 1,50 wilde omdat ze op ijzers stond én super asociaal was, en dan komt een mep extra hard aan... - maar de meesten zijn gewoon sociaal natuurlijk).

Een beetje hetzelfde dus als stallen die geen hengsten willen: niet iedere stal heeft de faciliteiten.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 07:35

Paard moet veel meer eten dus daarvoor zijn de kosten ook hoger. Meeste paarden met veel behang zijn ook veel beter buiten af dan in een (te kleine) stal. Kijk bij een sokkenpaard ook uit voor CPL

jansje73
Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 07:46

Wat leuk dat je je eerst eigen paard gaat kopen en alvast heel veel succes met het zoeken naar je eerste eigen paard en natuurlijk hopen dat je je droom paard vind.

Neem vooral de tijd om paarden te gaan bekijken, maak ook een keuze wat voor paard je wilt en ga vooral ook op je gevoel af. Een Clydesdale zijn echt leuke paarden maar kosten wel wat meer in het onderhouden. Wat voor paarden staan er nog meer op je lijstje?

Ik kom vanavond wel terug op mijn eigen aankoop van mijn paarden.

Dispar_Vulgo
Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:10

Majabeestje schreef:
Vertrouw niet op de verkoper, hoe betrouwbaar hij/zij ook lijkt.
Ik heb geen wantrouwen in mensen maar bij de aankoop van een paard moet je echt je nuchtere verstand gebruiken. Dus altijd laten onderzoeken, júist als er een 'klein dingetje' is.


Precies dit.
Het beste advies dat ik kreeg: geloof niks wat een verkoper zegt, alleen hetgeen je zelf kan controleren/keuren.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:18

Dispar_Vulgo schreef:
Het beste advies dat ik kreeg: geloof niks wat een verkoper zegt, alleen hetgeen je zelf kan controleren/keuren.


In de basis helemaal waar. Maar toen ik mijn eerste paard verkocht, heb ik toch écht wel alle informatie bij de advertentie gezet. Al zijn nukken en grillen stonden genoemd (en dan vonden mensen rondom mij ofwel héél slim ofwel de slechtste verkooptechniek die er is). Ik was namelijk op zoek naar iemand die écht niet bang te krijgen was, en die hem een eerlijke kans zou durven geven. Ik was absoluut niet op zoek naar een naïeve koper, want dan zou koper er wel eens mee kunnen verongelukken en paard in de salami kunnen belanden...
Maar goed, de prijs was dan ook absoluut naar de prijs van een project (zeker gezien zijn best goede papieren) en ik had hem fysiek al volledig op de rit gekregen in de tijd daarvoor, alleen tussen zijn oren kreeg ik hem niet goed.

Zulke verkopers zijn er dus ook! De goede lijden uiteraard altijd onder de slechte ;)

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:53

Skippy01 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Het beste advies dat ik kreeg: geloof niks wat een verkoper zegt, alleen hetgeen je zelf kan controleren/keuren.


In de basis helemaal waar. Maar toen ik mijn eerste paard verkocht, heb ik toch écht wel alle informatie bij de advertentie gezet. Al zijn nukken en grillen stonden genoemd (en dan vonden mensen rondom mij ofwel héél slim ofwel de slechtste verkooptechniek die er is). Ik was namelijk op zoek naar iemand die écht niet bang te krijgen was, en die hem een eerlijke kans zou durven geven. Ik was absoluut niet op zoek naar een naïeve koper, want dan zou koper er wel eens mee kunnen verongelukken en paard in de salami kunnen belanden...
Maar goed, de prijs was dan ook absoluut naar de prijs van een project (zeker gezien zijn best goede papieren) en ik had hem fysiek al volledig op de rit gekregen in de tijd daarvoor, alleen tussen zijn oren kreeg ik hem niet goed.

Zulke verkopers zijn er dus ook! De goede lijden uiteraard altijd onder de slechte ;)


Uiteraard zijn er ook zulke verkopers. Maar dat weet je dus niet van te voren..;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 08:57

Majabeestje schreef:
Uiteraard zijn er ook zulke verkopers. Maar dat weet je dus niet van te voren..;)


Zeker waar, maar veel kopers luisteren voor mijn gevoel ook maar half als er gesproken wordt over het paard. Als een verkoper zegt dat het écht geen beginnerspaard is, en je weet eigenlijk als koper wel dat je niet zo'n zekere ruiter bent, kun je soms beter wél luisteren naar de verkoper.
Ik snap uiteraard wat er bedoeld werd met 'niet luisteren naar de verkoper' hoor, maar soms kun je beter tenminste een klein beetje luisteren :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:12

Leuke plannen hoor!

Ik raad je aan om iemand mee te nemen die ervaring heeft met paarden kopen!!

cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:46

Weidemaatje schreef:
De tijd nemen vind ik een beetje lastig. Ik wil al zó lang een eigen paard. Maar daar ga ik zeker aan werken, want het is wel beter inderdaad. :D

Let wel op dat je geen roze bril op zet bij ieder paard wat je ziet, juist omdat je zo graag een eigen paard wilt. Dan kom je geheid thuis met het verkeerde paard alleen maar omdat die toevallig beschikbaar is.
Koop met je verstand en neem iemand mee zonder roze bril en hoop verstand van paarden.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-19 10:37

Een groot paard is inderdaad meer problemen. Ik weet zelf niet heel veel over Clydesdales (het was wel mijn lievelingsras zoals ik al zei, maar toen ik 8 jaar was was ik niet geïnteresseerd in de medische kant van het paard. :D). Ik zat ook een beetje in mijn hoofd met de hoefsmid, stalling, voer, de kennis die ik niet heb over het ras etc. Maar schoof het even aan de kant, want ik wil sowieso eerst kijken. Als ik dan uiteindelijk geen klik heb, zijn die zorgen voor niks geweest. Sowieso hou ik van boeken lezen over paarden, dus met kennis moet het uiteindelijk wel goed komen.

Die vriendin waar ik over vertelde, is gestopt met haar huidige stalling. Ze stond er net een maand maar het is helaas geen match. De eigenaresse van die stal vond het erg jammer en vroeg aan haar of ze nog een ander gezellig persoon kende die stalling zocht. Ze heeft me toen een berichtje gedaan met of ik geïnteresseerd zou zijn. Heel stom dat ik hier niet eerder over heb nagedacht, want voor een Clydesdale zou het perfect zijn.
Op die stal staat een andere Clydesdale (even groot) en een kleine tinker, allebei van de eigenaresse zelf. Het is dichtbij mijn huis maar ook het bos en vind het sowieso een érg mooie stalling. :o

De eigenaresse zou me kunnen helpen met de juiste hoefsmid vinden. Misschien kunnen we ook afspreken dat we het tegelijkertijd doen, dat zou helemaal handig zijn. Qua kennis waar ik me niet over kan inlezen zou ik bij haar terecht kunnen, het voer zou ik kunnen bespreken met haar en ga zo maar door.

Donderdag ga ik kijken naar de Clydesdale, en dit weekend naar 2 andere paarden. Allebei KWPN'ers, dus is wel weer iets totaal anders. Ik merk wel aan mezelf en aan mensen om mij heen dat ik het meest enthousiast ben over de Clydesdale, is misschien ook wel te merken aan dit bericht. :D

Ook fijn; die vriendin met veel kennis heeft de Clydesdale al gezien. Ze kent de eigenaresse en heeft er alleen maar goede dingen over te zeggen. :)

Rizette: CPL moet ik me ook over inlezen, of kan iemand dat in het kort uitleggen (hoe ik het kan herkennen, wat het precies is etc.?)

Jansje73: Ik heb geen specifiek ras waar ik naar op zoek ben eigenlijk. Mijn richtlijn is een stevige warmbloed, dat je niet zeker weet of het een koudbloed of een warmbloed is zegmaar. Weet wel dat er een paar rassen zijn die ik niet wil, zoals een draver en rassen met de stokmaat onder de 1.60. :)

En uiteraard, zal ik de eigenaar niet teveel vertrouwen.

Popstra
Berichten: 13605
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:03

Skippy01 schreef:
witroosje schreef:
Dat heb ik echt nog nooit gehoord, waarom niet?
Pure interesse, ik weet dat bijv sommige hoefsmeden ze weigeren wegens gewicht vd benen, maar wat maakt het voor een stal nou uit wat voor paard het is?


Puur vanwege het formaat. Wij hebben bijv 1 extra grote stal, als daar al een groot paard in staat, of een merrie met veulen, hebben we géén opties meer voor het huisvesten van een grote koudbloed of andere merrie met veulen. Zo simpel is het. Op de weides maakt het weinig uit over het algemeen (hoewel wij er eentje gehad hebben die ik NIET bij mijn merrie van 1,50 wilde omdat ze op ijzers stond én super asociaal was, en dan komt een mep extra hard aan... - maar de meesten zijn gewoon sociaal natuurlijk).

Een beetje hetzelfde dus als stallen die geen hengsten willen: niet iedere stal heeft de faciliteiten.

Precies, en daar komt bij dat iemand met een beetje gezond verstand een Clydesdale niet in een 3x3 stalletje gaat zetten. Zo een specifiek ras moet je aan de echte liefhebbers over laten. Zij die een span voor de kar hebben lopen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 15:13

Knip, vertelde perongeluk informatie die ik liever nog niet op internet zet. :D

Kan iemand met verstand van bloedlijnen mij even PB'en? Ik ben wezen kijken bij een paard met een vader die bekend staat als een niet heel fijn paard. Ik zou graag willen weten of dit erg is, en of iemand het desbetreffende paard toevallig kent.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:53

TS, mijn paard had ook een vader dat 'geen gemakkelijk' paard was in name van dominante hengst. Is verkocht naar Washington en daar uiteindelijk gecastreerd. In de omgang merk je eigenlijk meer dan wat het papier zegt, geeft het paard je een fijn, veilig gevoel maar heeft hij een niet zo fijne vader zou ik hem daarvoor niet laten staan. Mijn paard is zelf ook een beetje dominant net zoals zijn vader, dus heeft dat wel een beetje geërfd, maar niet naar het gevaarlijke toe en is zeker een heel erg fijn paard waar ook kinderen mee overweg kunnen, hoewel hij soms toch dominant is, is hij niet gevaarlijk.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:57

Weidemaatje schreef:
Knip, vertelde perongeluk informatie die ik liever nog niet op internet zet. :D

Kan iemand met verstand van bloedlijnen mij even PB'en? Ik ben wezen kijken bij een paard met een vader die bekend staat als een niet heel fijn paard. Ik zou graag willen weten of dit erg is, en of iemand het desbetreffende paard toevallig kent.

Dat zegt niets, ga rijden en dan merk je het snel genoeg. Wanneer je op afstammingen af gaat kun je tegenwoordig niets meer kopen, ik ken van veel afstammingen paarden die echt fijn of een draak zijn. Wanneer je toch iets meer zekerheid wil hebben kijk dan eens naar Gelderse paarden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 15:06

Zelf ben ik iemand die geen verstand heeft van bloedlijnen. Vandaar mijn vraag. Ik ben nu geïnformeerd dat het niet zo heel veel uit maakt. Bedankt iedereen voor de pb'tjes!

Ik ben helemaal verliefd op een paard, ik ben nu 2 keer wezen kijken, en alles klopt. Alle paarden waar ik voorheen ben wezen kijken (heb ze niet allemaal gedeeld in het topic) vallen nu in het niet. :D Hij is perfect. <3 Mijn vriend en mijn ouders zijn ook gek op hem. Hij is heel vriendelijk en knuffelig in de stal, onder het zadel is hij rustig en meewerkend. Maar wanneer je iets leuk voor hem maakt dan laat hij heel wat bokken en blijheid zien. Het aankoop bedrag is íets hoger dan verwacht dus mijn vriend en ik zijn vanalles aan het verkopen. Gelukkig heeft de eigenaresse genoeg geduld. Ik gok dat ik over 2 weken het bedrag bij elkaar heb, en dan een trailer achter de auto kan zetten! Spannendddd :):)

Het is een bruine KWPN'er van rond de 1.65. Uit respect voor de eigenaresse, post ik nog geen foto's etc. Wanneer de koop doorgaat zal ik hier een apart topic voor openen. :)

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:45

Wil ze niet wat van de prijs afhalen, of heb je dat niet gevraagd?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

ittheclown
Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 17:01

Wat tof dat het lijkt alsof je je droom paardje gevonden hebt <3 Hopelijk lukt het snel met verdere stappen om hem aan te schaffen. Lastig he een paard vinden, hier ook nog steeds opzoek helaas is het enorm moeilijk, ik voelde er tot nu toe van een heel aantal dat ik bekeken heb ( al heel veel ) met 2 een soort van klik gevoel klik, maar er was met alle twee wat helaas

Zgan Prydi zadel te koop, bruin 17,5 inch. Evt met toebehoren.
En overige Tuigage voor maatje cob/Ijslander.

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 18:22

Wat leuk dat je je droompaard gevonden hebt! Maar is de eigenaresse niet bereid om niets van het bedrag af te halen? Zou wel fijn zijn, maar hopelijk kan je snel je topper gaan ophalen. Veel plezier er mee en ik ben zeer benieuwd!

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Autumnn
Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:30

Wat leuk TS!! Ben heel benieuwd! En wat lief dat je vriend mee helpt <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse, Dartel, journee en 34 bezoekers