Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:27

Idefix2006 schreef:
CL ik had niet helemaal meegekregen wat er met je arm was gebeurd maar je had je sleutelbeen gebroken? Wat balen zeg :(:) operatie wil helaas vooral bij schouder problemen niet altijd de oplossing zijn...

Oh zie net dat je een update had geplaatst. 6 weken is wel echt kort hoor voor schouder. Je merkt als het goed is wel iets na 6 weken maar denk ik jou geval dat je sowieso wel 6 maand met fysio aan de gang moet. Ik ben zelf ook niet zo’n fan van de cortisone injecties :+

Mijn val is al 5 weken geleden intussen :+ Dus nu nog 6-9 weken fysio. Als het dan niet beter is of nog steeds verminderde kracht gaan ze alsnog moeten opereren. Sleutelbeen zelf is niet gebroken, die ligamenten rondom en vooral AC gewrichten zijn beschadigd waardoor mijn sleutelbeen naar boven gekomen is en ik nu een bultje heb langs links dat er uit steekt :') Schouderproblemen zijn idd echt k¨t, heb voordien al eens een ontstoken schouder gehad (dezelfde) en dat speelt soms ook nog op. In het ziekenhuis hadden ze gezegd dat de pijn na 3 weken over moest zijn, dat was net iets te optimistisch vrees ik :=

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 13:02

Schouderproblemen zijn zo ontzettend vervelend. Ik hoop echt dat het goed op te lossen valt voor je. Zeker krachtverlies is gewoon ronduit waardeloos.

Balkjes voor Mexx, dat doet ie vast prima :)
Ben ook wel benieuwd naar de merrie.

Ik heb net een heerlijk herfstritje gemaakt met zon.
Beetje geoefend met wijken over het pad
Afbeelding

Idefix2006
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:36

CL Ben je mooi klaar mee met zo’n piano toets in je schouder :+ maar idd dan is de kans groot dat je nog geopereerd moet worden

Sizzle Wat een heerlijke foto :D hier was vandaag helaas geen zonnetje haha

Ik heb vandaag wat grond werk gedaan en zelfs zijn rechter achter voetje even op kunnen tillen! Morgen gaan we voor het eerst met de trailer naar de binnenbak dus ben heel benieuwd hoe het gaat

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:45

Wat een fijne afsluiter Anouk_H! *\o/* Zo kun je mooi de winter in :) Jullie zien er goed uit samen, hij is deze zomer aardig gegroeid ook lijkt het wel!

Bij jou en Marie lees ik vaak heel herkenbare dingen inderdaad CL :j Wat goed, gewoon opgestapt na de frisheid en even gereden! *\o/* Kleine stapjes weer vooruit en lekker vertrouwen opdoen samen, doe je goed zo! En wat een lekker snuitje heeft ze toch ook :D
Heftig die revalidatie met je schouder, kan lang duren zo... :(:) Doorbikkelen en dan hopelijk weer gauw een stijgende lijn erin ipv operatie :(:)

Hier nog steeds een dubbelgebroken kneveltrens, na de laatste kies wisselen ga ik de bitfitter weer terug laten komen. Denk dat dat januari wordt, na de enting en volgende gebitscontrole.

Welkom Idefix, opvallende kruising heb je, leuk! Succes morgen met jullie uitstapje :)

Super dat haar oog de goede kant op lijkt te gaan Sizzle, fijn om te lezen! +:)+ Wat weer een jaloersmakend plaatje <3

Dat oogje van Sydney als veulen was echt heftig....bizar hoe dat zo goed is bijgetrokken (gelukkig maar!!)!

Mexx lekker aan het werk dus :) Hopelijk trekt de merrie ook goed bij nu!

Wij zijn elkaar weer een beetje aan het vinden, houden voorlopig het andere zadel erop en met het weer terug longeren vooraf kan Pinda mooi even haar ei kwijt en flink sjouwen zonder dat ik haar in de weg zit met mijn angst dus dat werkt al beter. Deze week gelongeerd met steeds afsluitend uitstappen erop, met knikkende knietjes := Alleen al erop gaan zitten was steeds een enorme drempel, pfff.... -O- Vandaag is instructrice weer komen helpen, en ben zo trots- we hebben gewoon weer los gestapt en gedraafd, het is nog erg voorzichtig en aftasten allemaal maar het begint weer op samen aan het werk zijn te lijken. Zo'n braaf puppypaard <3

Instructrice had stiekem een stukje gefilmd- geen rijtechnisch hoogstandje, ik durf haar nog niet weer terug scherp te maken en doordat ze dan taai is voor mijn been wordt oa de aanleuning enorm wiebelig. Dat moet weer terug scherper gezet worden en gaan we nu stap voor stap weer mee bezig om die grenzen te verleggen. Maar als je bedenkt dat ik deze week op het punt heb gestaan om haar te koop te zetten omdat ik er niet eens meer aan de hand op durfde te stappen ben ik zó trots op hoe relaxed we nu weer samen door de baan gaan :o

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:39

Ah heerlijk oortjes fototje Sizzle <3

Veel succes vandaag Idefix!

Je bent nog heel voorzichtig Vientje, maar het ziet er wel al leuk uit hoor! Wees maar gewoon ontzettend trots dat je het maar weer gedaan hebt. Komt allemaal wel weer goed!

Hier ook weer een mijlpaaltje. Had vandaag les met Marie, ze had deze week nog maar 1x gewerkt dus geen idee wat ik moest verwachten. Lesgeefster heeft haar eerst gereden en ze is op een keer verschieten na heel braaf geweest. Ik er dus opgekropen met knikkende knietjes. Maar mijn instructrice heeft me toch even door laten bijten, en dat werd beloond! <3

Ik weet dat ik echt nog moet zitten en rijden, maar ik was gisteren enkel aan het focussen op blijven ademen en niet dood gaan :')

Had er weer een enkel gebroken bit ingedaan, was absoluut geen succes. Dan wordt ze zo hard en zoekt ook geen ontspanning op. Is er een vriendin die veel af weet van bitten even komen kijken en voelen in haar mond, Marie heeft een heel laag gehemelte dus een enkel gebroken is echt niks voor haar. Nu gaan we eens proberen met een ongebroken watertrensje en een dubbelgebroken watertrens, heb tot hiertoe ook enkel nog maar een D trens geprobeerd.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:44

Calipso en Vientje, jullie zijn beide dappere volhouders die goed bezig zijn +:)+
Pinda lijkt wel weer aan het groeien trouwens, ze lijkt wat zoekende met haar lange stelten. Misschien speelt dat ook mee?

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:11

Dat idee had ik ook Sizzle, na het zien van het filmpje. Pinda lijkt nu echt wat uit aan het zwaren en een beetje uit verhouding weer. Fijn dat je toch weer lekker hebt kunnen rijden Vientje +:)+

CL, dat ziet er alweer goed uit en ook heel fijn dat het zo goed ging. Weer stapjes in de goede richting +:)+ Echt balen van je schouder zeg. Ik hoop dat deze aanpak je gaat helpen en dat je een operatie ermee kunt voorkomen.

Sizzle, dat klinkt hoopvol. Voorzichtig positief dus +:)+

Hier is vrij weinig te melden op dit moment. Rudi doet het goed en we zijn meer en meer aan het oefenen op rechte lijnen zodat hij wat meer in balans gaat lopen. Op de binnenhoefslag ook zodat hij echt op eigen benen moet lopen en dat gaat best goed. In draf blijft hij al netjes rechtuit gaan, alleen in de galop is het soms nog zoeken.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:45

Vientje en CL allebei complimenten dat jullie ondanks jullie knikkende knieen zo doorzetten. Ben ervan overtuigd dat het met jullie helemaal goed komt.

Leuk om filmpjes te zien. Vientje, de wat onrustige aanleuning wordt veroorzaakt doordat bij hem de motor achter nog niet aan staat. Als je er wat meer aan durft te gaan rijden zal je zien dat dat vanzelf minder wordt.
Bij Marie is dat eigenlijk niet veel anders. Bij jonge paarden is het verhemeltje altijd nog wat laag en kan een flexibel stangetje wel fijn zijn (zoals de trust inno sense of het winderen bit).
Bij Mexx hebben we ook wel even een periode gehad dat hij het bit nog niet fijn accepteerde. Hij ging een beetje boren, mond open, tong er half uitsteken. Hij heeft een vrij dikke tong en zijn verhemelte natuurlijk ook nog wat laag. De druk van een dubbelgebroken bit (meer druk op de tong) vond hij absoluut niet fijn.
Nu een enkel gebroken watertrens van trust erin (met bitringen) en dat gaat eigenlijk nog het beste. Inmiddels heeft hij het bit geaccepteerd, geeft mooi na en houdt zn tong gewoon binnen. Mond ook niet meer open.
Was ook echt even een lastig stukje, maar onze instructrice zei ook dat het gewoon goed zou komen.
Dat stukje nageven "los klikken van de kaak" is echt iets dat van achteruit moet komen en dat aanleuningsproblemen vanzelf oplossen op het moment dat dat in orde is. Heeft meestal vrij weinig te maken met het bit behalve dat stukje acceptatie. Feitelijk heeft niet 1 paard ruimte voor het bit in de mond. De mond vult zich gewoon met tong. Acceptatie van het bit gaat natuurlijk wel beter als het bit goed past.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:19

Wat goed van jullie CL! *\o/* Lekker bezig zo, fijn dat je lesgeefster je er zo door heen kan helpen! Inderdaad ook wat voorzichtig nog, maar hé je doet het toch maar mooi weer even :D +:)+

Rudi gewoon lekker aan het werk dus, fijn :)

Pinda is aan het groeien en uitzwaren inderdaad, kontje staat weer hoger dan haar voorkant en ze wordt duidelijk breder- in alles behalve haar schouderpartij, die blijft een beetje achter :+ Het is dat ze echt duidelijk werk nodig heeft om een beetje goed tussen de oren te blijven (anders wordt het verveel me - verveel me - verveel me ==> paddockterrorist }> Kuilen graven, hek slopen, maatjes pesten...enzovoort := ) maar anders had ik haar nu vast even een tijdje vrij gegeven. Maar binnenkort krijgt ze toch noodgedwongen vrij ivm weer/bodem dus dan kan ze even een maandje of wat bijtrekken zonder werk.

Dat is idd precies wat ik bedoel, moet haar weer scherper gaan zetten waardoor de motor weer aangaat en dan wordt de balans en aanleuning vanzelf ook weer beter :) De staat van de bak nu helpt ook niet bij haar balans trouwens, hij is een stuk ongelijker dan hij op video lijkt. Je ziet precies op de plekken waar hij slechter is dat ze duidelijker gaat wiebelen. Puppy vindt dat moeilijk :(:)

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:29

Inderdaad, hartstikke knap hoe jullie ondanks de bibbers doorgaan.

Pinda straks lekker even groei-verlof, dat zal haar denk ik best goed doen! Kun je haar ook niet wat bezighouden met grondwerk en wandelen enzo?

Feyre is weer wat rechter getrokken, dus die was vandaag aan de beurt. Onze bak ligt er echt fantastisch bij, lang leve drainage _O_ Ligt er nu een maand in en we zijn er zooooooo blij mee. Kunnen nu gelukkig lekker door rijden, waar het eerst net als bij Vientje meer overleven was :=

Eerst Sil gereden en daarna Feyre opgezadeld. Vandaag gingen we namelijk wat nieuws doen: draven onder de man! Ze loopt nou zo goed en stabiel aan de longeerlijn, ik vond het tijd voor de volgende stap. Ik in het midden en vriendin (die is een flinke kop kleiner dan ik :)) ) erop. En Feyre deed het echt fantástisch. Netjes aandraven, netjes doordraven en al zoveel balans! Vriendin die erop zat bevestigde ook dat ze echt al lekker liep, ze kon er heel fijn op zitten. Feyre vind het ook zo leuk om samen te werken, die liep met een enorm tevreden hoofd haar rondjes. Lekker ding :+:

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:45

Dat zijn mooie stappen Berdien. Ja fijn zo'n gedraineerde bak. Ligt er mooi bij hoor. Dan is alleen een buitenbak ook weer niet zo heel erg.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:55

We zijn ook echt enorm blij met de drainage. Ligt ook in de paddock, en die is ook enorm verbeterd. Bak ligt er nu perfect bij! Zo kunnen we ook in de winter lekker door rijden en oefenen met Feyre. Houden het tempo laag want ze is echt nog maar ruim 3 maar zo kunnen we wel stapje voor stapje verder :D

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:12

Mag ik mij hier soms meepraten?

Bijna 2 maand geleden kwam deze knappe 4,5 jarige man op ons pad en zodoende begonnen we met zadelmak maken. Hij is inmiddels 7 keer onder zadel geweest. Na de 5e x rijden heb ik besloten om hem een maand stil te zetten zodat alles kon bezinken en omdat ik fysiek er ook niet aan toe was. Eergisteren voor het eerst weer opgestapt en hij was braaf.

Voor de pauze lag het zadel goed, alleen is hij intussen bijgekomen in gewicht (incl groeispurt) waardoor ze niet optimaal ligt. Maar over 2 weken komt de zadelpasser en de week nadien de tandarts.

We verlangen helemaal niets van hem en vragen ook niets extra, we willen op dit moment vooral dat hij op zijn eigen benen leert lopen met de nodige go en stop erop. Pas vanuit daar gaan we verder werken. Hij word/zal 3 keer per week gereden (telkens half uurtje), waarvan 1x door een externe ruiter. Dit omdat zij even cru gezegd 2 benen 'ter beschikking' heeft, gezien mijn linkerbeen geen functie meer heeft in het rijden en mijn rechter krachtverlies heeft.

Mijn houding is niet wat het moet zijn, daar ben ik op de hoogte van. Alleen heb ik afgelopen weken heel wat mogen doorstaan qua fysiek. :P


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:22

Tuurlijk mag je meepraten Jolynne. Zo te lezen pak je alles zorgvuldig aan met je jonge paard. Ook goed dat je haar 1 x per week bij laat rijden. Verder heel knap om zo'n jong dier op te leren als je een handicap hebt. Aan de andere kant is het wel weer een voordeel doordat je het paard helemaal naar eigen hand en voor jou goed rijdbaar te hebben. .

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:38

Het is een braaf, maar sensibel ding die heel goed aanvoelt hoe je er zelf onder ben en hiervan misbruik probeert te nemen, wat absoluut niet mag uiteraard. Daarom dat ik hem ook extra laat bijrijden. Ik heb zelf een bijrijdster, maar zij beschikt niet over voldoende ervaring om een paard aan te rijden..en het is natuurlijk de bedoeling dat ook mensen zonder beperking ermee kunnen rijden en niet tegen dingen aanlopen zoals andere hulpen.

Ikzelf doe eigenlijk het beleerproces grotendeels zelf, zodat hij inderdaad naar eigen hand is en goed rijdbaar word voor mijzelf qua hulpen. Het extra bijrijden is voor zowel hem, bijrijdster en mijzelf.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:34

CL wat top zeg! Super goed dat je doorgezet heb! Gewoon weer rustig opbouwen. :j

Vientje pinda nog aan het groeien hoe groot is ze nu dan? Ik vond dr al een flinkerd maar ja ik ben dan niet zo groot dus voor mij is alles meteen mega. Is de bak in de winter echt zo erg bij jullie dat je echt stil moet staan?

Berdien nondeu daar heb je onderhand een ladder bij nodig! Ziet er wel gaaf uit zo!

Welkom jolynne mooie foto’s zo te zien gaat het heel netjes!

Ik ben vandaag voor het eerst zonder begeleiding op syd gekropen. Het was nog best druk on de bak en had wel stiekem wat spanning opgebouwd merkte ik. Begon al dat ik me af vroeg hoe ik op moest stappen. Ik moet met een krukje opstappen en dacht kan dat krukje niet midden in de bak zetten. Ik heb altijd geoefend met krukje langs de kant maar sinds ze in training staat zette mijn instructrice hem steeds weg na het opstappen en daarbij ging syd steeds aan de wandel as ik op wilde stappen. Maar ja haar langs het krukje geparkeerd en opgestapt. Ze bleef zowaar staan! Beetje kijkerig maar heb dr meteen aan het werk gezet en dit ging goed. Mijn zadel ligt niet echt lekker meer en ik zit niet zo stevig erin dus heb het voor beide gewoon bij wat draf en stuurwerk gehouden met tussendoor zowaar een galopje! We hebben het gewoon super afgesloten en ik ben met een heeelijk gevoel afgestapt! Morgen les heb er zin in!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:55

Welkom Jolynne :)

Fijn dat je nu een goede bak hebt, de hele winter niks doen is ook niet leuk.

Stoer hoor Candalisa ! Fijn dat het zo goed ging.

Ik ben gisterenochtend een stukje met Liset aan de hand het dorp in geweest en ook dat deed ze weer superbraaf, alleen een fietser keek ze wel raar van op, die was ze waarschijnlijk nog nooit tegen gekomen. Vandaag bitje gepast en dat lijkt ook wel te bevallen, ze liet het gelijk rustig in de mond liggen.

Morgen maar weer eens longeren met een ander (boom) zadel.
Later in de week maar eens wat werk aan de hand proberen.
Tussendoor wandelen we wat in de omgeving, iedere keer een stukje verder, zodat ze iig goed gewend blijft het erf af te gaan. Tot nu toe gedraagt ze zich voorbeeldig, ze geeft me echt het gevoel dat je er zo mee weg kunt rijden. Maar dat doe ik nog maar even niet, eerst nog wat extra spiertjes kweken.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:45

Sosha klinkt goed wel fijn dat je zo lekker met dr kan wandelen heb je straks alleen maar profijt van!

Afbeelding
Afbeelding

Vanavond weer les gehad ... madam was behoorlijk hyper de pieper maar gelijk aan het werk gezet en toch wel goed kunnen rijden. Ze verschoot even van iets maar eigenlijk kon ik meteen doorpakken en verder rijden. Ik merkte dat ik iets wat spanning had door de gedrag maar door de instructrice gewoon door kunnen rijden en weer goed af kunnen sluiten. Morgen rijdt ze haar zelf en woensdag heb ik mijn laatste les. Ergens vind ik het heel spannend dat we volgende week weg gaan maar ik heb er ook wel zin in...

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 23:14

Candalisa, het is wel een plaatje hoor. :)


Vandaag wat geks met Roos. Die video van laatst waarin ze zo door de paddock ging rennen toen ik even Nilay mee had genomen? Dat deed ze vandaag terwijl Nilay nog bij haar stond maar ze mij weg zag lopen naar de tuin van de buren.

Gelukkig werd ze na een kwartier oid weer rustig. Maar ze bleef me in de gaten houden en was bij mijn terugkomst best een beetje 'plakkerig'.

Ik zie het maar als een compliment dat ik bij haar kudde hoor... Maar we moeten echt aan haar zelfstandigheid gaan werken. :=

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:07

Idd Babootje, de aanleuning bij Marie zit ook nog niet helemaal goed. Wil binnenkort toch nog eens een bijzet gebruiken bij het longeren. Maar denk dat het vooral aan het bit ligt, de aanleuning lukt op sommige dagen wel al goed. Nog niet wat het moet zijn, maar wel al een stap in de goede richting. Met dit enkel gebroken bit is het echt de hel. Bijten ze die witte van trust niet meteen kapot?

Wat goed Berdien! Hier ook een eb en vloed piste, is echt super _/-\o_

Welkom Jolynne! Leuk paardje heb je :)

De eerste keren zijn spannend zonder begeleiding Candalisa. Ik heb het ook nog maar een paar keren gedaan := Vind die stap van les naar alleen nog het grootst denk ik van allemaal. Wat goed dat ze nu gewoon bleef staan en het voor de rest ook goed ging! Het is idd echt een heel knap beest <3 Komt vast en zeker goed met jullie!

Zo meteen heb ik weer les met Marie, gaan we een ongebroken bit proberen. Daarna gaan mijn lesgeefster en ik aan de slag met de 3-jarige Requerdo. Een gigantische (en knappe) ruin, denk zeker 1m75 en ongelofelijk hoog op de benen. Nu 2-3 maanden geleden gecastreerd. Is voor de verkoop, waarschijnlijk is hij al verkocht dus jammer genoeg niet echt de tijd om er op het gemakje mee aan de slag te gaan, maar hij is ongelofelijk braaf en dat scheelt!

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:35

De trust innocence en winderen bitten zijn niet stuk te bijten begrijp ik. Heb er zelf nog geen ervaring mee.
Wij hebben van de week weer even het dubbel gebroken bit geprobeerd wat ik in eerste instantie heb gebruikt. Dit gaat nu ook veel beter. Onze ervaring is dat het echt te maken heeft met accepteren van (de druk van het) bit en de motor achter aan. Druk is eigenlijk een beetje een groot woord. Daarmee bedoel ik meer begrenzing. En die begrenzing is natuurlijk ook weer afhankelijk van hoe consequent je bent en wannneer je bijvoorbeeld "ingrijpt" als je paard het van je overneemt. Mexx had echt een koppie erop en heeft echt een poosje "gesleurd" aan het bit, mond open en half zn tong eruit onder het zadel terwijl hij met longeren (ook met bijzet) er wel okee mee was. Hij heeft ook even getandenknarst, vooral als hij wat spanning had. Hadden we ook echt nog niet meegemaakt bij een paard. Onze instructrice heeft ons echt moeten geruststellen. Die heeft jarenlange ervaring met jonge paarden mak maken en probleempaarden herscholen. En ze had gelijk hoor. Het is nu echt allemaal over. Dat is ook wel even de reden geweest dat we een slofje gebruikten. Hij was totaal niet te sturen op die manier. Dus mijn mening: het ligt niet aan het bit, maar aan de acceptatie van het bit. Ik weet dat je niet graag een slofje gebruikt, maar misschien is dat bij jou ook wel even de oplossing.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:03

Ja ik snap wat je bedoelt Babootje, ik merk dat met een enkelgebroken bit Marie echt vast gaat hangen op links. Ik moet zelf nog leren ook om buitenhand te begrenzen dat zij makkelijker nageefelijk komt. Ik ben momenteel gewoon nog zo hard bezig met dat ze niet tegen m'n been gaat plakken. Als ik geen oplossing vind dan wil ik een slofje wel overwegen, ook al is het sowieso niet mijn eerste keuze. Maar dat geeft natuurlijk onder begeleiding wel meer de optie om de juiste begrenzing te geven. Wil eerst nog een beetje zoeken maar heb het er ook al eens met mijn instructrice over gehad.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:20

CalipsoLover schreef:
Ja ik snap wat je bedoelt Babootje, ik merk dat met een enkelgebroken bit Marie echt vast gaat hangen op links. Ik moet zelf nog leren ook om buitenhand te begrenzen dat zij makkelijker nageefelijk komt. Ik ben momenteel gewoon nog zo hard bezig met dat ze niet tegen m'n been gaat plakken. Als ik geen oplossing vind dan wil ik een slofje wel overwegen, ook al is het sowieso niet mijn eerste keuze. Maar dat geeft natuurlijk onder begeleiding wel meer de optie om de juiste begrenzing te geven. Wil eerst nog een beetje zoeken maar heb het er ook al eens met mijn instructrice over gehad.


Niemand heeft gezegd dat het gemakkelijk is :D :D
Het plakken tegen je been komt door onbalans. Dat kun je oplossen door iets meer gas te geven.
Het slofje kan jou ook wat vertrouwen geven dat te durven doen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:29

Candalisa: Fijn dat ze zo braaf was met het opstappen én met krukje. Dit is iets waar wij nog op moeten oefenen. Knappe poown ook!

Sosha: als je vaak wilt wandelen is zo goed mogelijk verkeersmak zijn toch wel fijn en heb je later veel profijt van. :)

Babootje: die ervaring merk ik momenteel ook met de mijne. Wanneer hij heet word heeft hij de neiging om kop erop te zetten, rug weg drukken en dan proberen te leiding te nemen. We zijn ook enorm bezig met het uittesten van diverse bitjes, wat de zoektocht niet al te gemakkelijk maakt. Ik heb nu ook een slof aangeschaft puur als hulpmiddel bij het loslaten vanuit de schoft, maar ook voor wanneer hij zich sterk maakt. Ik heb nog niet zonder begeleiding gereden omdat ik in combi van zijn onervarenheid, heetheid en mijn beperkingen te tricky vind..toch voor waar we op dit moment staan in het beleerproces.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:50

Nee, het is écht niet gemakkelijk :+ Voor mij vooral mentaal niet. Ik ben zo'n perfectionist en een jong paard is met ups en downs. Iets wat ik nog heel erg moet leren accepteren, en vooral ook gewoon zelf niet emotioneel meer mag van worden, wat ik vaak wel word. Ik denk dat ik technisch wel een goede ruiter ben (als je dat van jezelf mag zeggen), maar ik zit mezelf wel vaak in de weg. Ik bespreek het zo meteen eens met mijn instructrice, ik heb zelf geen slof meer dus moet die sowieso van haar dan even lenen. Maar misschien geeft het mij inderdaad ook iets meer vertrouwen.