Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:04

Lang niet gereageerd, drukdruk helaas ;)

Las wat over 'vervelende' paarden/situaties en wat angstige ruiters. Hopelijk vinden jullie snel meer rust in het rijden.

Ook las ik was over een ongebroken trens. Trust heeft een hele fijne waar veel paarden enorm goed op reageren.

Trust inno sense flexie soft.

https://www.drunensruiterhuis.nl/bustre ... YGEALw_wcB

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:29

Ik vind het nog wat risky om meteen een bit van 90 euro te gaan kopen als ik niet weet of die goed is :+ Maar BR heeft ook zo'n variant zoals die van Trust, en die lijkt me iets fijner dan een volledig ijzer stangetje en toch ook niet volledig flexibel omdat die binnenkant ijzer is. Denk dat dat voor Marie zeker niet slecht zal zijn. Ze is een enorme prutser, komt wel makkelijk en zacht in je hand, maar zeker naar het begin toe loopt ze altijd te prutsen. De tandarts raadde dus ook zo'n bit aan op basis van haar mond.

Ze wou ook nog eens hallo zeggen btw :wave:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:09

Malenka schreef:
Ik ben het eens met Babootje over het rijden van een jong paard. Sterker nog. Ik denk dat rijden nooit veel ingewikkelder dan dat zou moeten zijn. Als wij als ruiters het al amper begrijpen kan een paard het al helemaal niet meer begrijpen.

De hulpen die er wat mij betreft zijn:

Directe teugel = de teugel die het hoofd van het paard ergens heen stuurt. Voorbeeld; linker teugel van de hals is neus naar links en de rest van het lijf volgt. Zoals het paard ook al gewend is vanaf de grond aan het halster.

Indirecte teugel = de teugel die de schouder opzij zet. Voorbeeld; linkerteugel tegen de hals is schouders naar rechts verplaatsen. Hiermee kun je dus ook sturen. Het effect is alleen anders dan sturen met de directe teugel. Voor deze hulp moet het paard leren wijken voor druk.

Terugwerkende teugel = teugel die het voorbeen afremt. Voorbeeld; beide teugels aanhalen is een overgang terug.

Eenzijdige beenhulp op de basis positie = het achterbeen verder naar voren vragen. Dit kun je alleen doen als het been in de lucht is. Voorbeeld; je wil het linkerachterbeen verder onder de massa. Je geeft dan een korte beenhulp als dat been in opgetilde positie staat. Het paard zet het been nu verder naar voren.

Tweezijdige beenhulp op basis positie = voorwaartse hulp aan beide achterbenen. Wat gelijk staat aan versnellen/overgang omhoog.

Eenzijdige beenhulp achter de basis positie = de beenhulp die de achterhand opzij zet. Voorbeeld; linkerbeen naar achteren is achterhand van het been af naar rechts.

Deze hulpen geef je nooit tegelijk. Maar ze kunnen elkaar wel heel snel opvolgen naarmate je paard verder is geschoold. Daardoor kun je bijvoorbeeld zijgangen en wissels gaan rijden.

Ik ben wel benieuwd naar jullie aanvullingen of verschillen met wat ik hier schrijf. Zeker als het gaat om het beleren van paarden.


Woow dit klinkt echt als hogere wiskunde zo heb ik serieus nog nooit leren rijden :oo ik weet niet of me dat ooit gaat lukken om voor elkaar te krijgen als ik t zelf niet eens kan laat staan dat aan m'n paard moet gaan uitleggen :+

Ik ga tijdens Mac zijn vakantie nog maar eens even goed nadenken over hoe ik hem straks weer ga oppakken en waar we het hardst aan gaan werken.

Maar heb je dit soort 'hulpen' nou ook echt nodig als je gewoon een recreatie/bos ruiter bent en helemaal geen wedstrijdambities hebt? En als ik al wedstrijdambities krijg dan zullen die bij het springen liggen en niet in de dressuur :)


Nog maar even 2 rijfoto's erbij <3
Afbeelding
Afbeelding

Ik las trouwens nog iets over een bittendiscussie schiet me nu te binnen.

Ik ben begonnen met longeren met een ongebroken bustrens. Maar mijn grondwerkinstructrice zei dat dat voor het inrijden misschien verwarrend voor hem kon zijn met het sturen. Zij raadde een enkel gebroken kneveltrens aan, dat zou duidelijker zijn. Hiermee ben ik dus echt gaan rijden en heb ik de afgelopen 4 maanden eigenlijk steeds mee gereden. Mac was alleen steeds veel met zijn mond en tong aan het spelen. Toen heb ik mijn ongebrokenbit weer uit de kast gepakt daarop ging hij veel met zijn mond open lopen en er heel erg op hangen. Dus toen heb ik een dubbelgebroken kneveltrens gekocht, en daar heb ik nu 4 keer mee gereden geloof ik, en daar lijkt hij het aller fijnst mee te lopen. In het begin moest hij wennen maar hij is nu veel rustiger in de aanleuning.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:16

@CalypsoLover Bij veel duurdere bitten is er wel de mogelijkheid van testen.
Misschien ook een tip is het winderen bit. Daar kun je eenvoudig het mondstuk van wisselen.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:21

Anouk_H schreef:
Maar heb je dit soort 'hulpen' nou ook echt nodig als je gewoon een recreatie/bos ruiter bent en helemaal geen wedstrijdambities hebt? En als ik al wedstrijdambities krijg dan zullen die bij het springen liggen en niet in de dressuur :)


Ja ook met buitenrijden en ja ook met springen. Het is niet anders dan de basisafrichtng. Voordat je met springen gaat beginnen moet je winst in de B kunnen rijden meen ik.

Anouk_H schreef:
Ik ben begonnen met longeren met een ongebroken bustrens. Maar mijn grondwerkinstructrice zei dat dat voor het inrijden misschien verwarrend voor hem kon zijn met het sturen. Zij raadde een enkel gebroken kneveltrens aan, dat zou duidelijker zijn. Hiermee ben ik dus echt gaan rijden en heb ik de afgelopen 4 maanden eigenlijk steeds mee gereden. Mac was alleen steeds veel met zijn mond en tong aan het spelen. Toen heb ik mijn ongebrokenbit weer uit de kast gepakt daarop ging hij veel met zijn mond open lopen en er heel erg op hangen. Dus toen heb ik een dubbelgebroken kneveltrens gekocht, en daar heb ik nu 4 keer mee gereden geloof ik, en daar lijkt hij het aller fijnst mee te lopen. In het begin moest hij wennen maar hij is nu veel rustiger in de aanleuning.


Een kneveltrensje is fijn en duidelijk voor jonge paarden. Het wordt ook wel een "stuurbitje" genoemd. Dat klinkt wat aardiger dan "kneveltrens".

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:16

Citaat:
Woow dit klinkt echt als hogere wiskunde zo heb ik serieus nog nooit leren rijden :oo ik weet niet of me dat ooit gaat lukken om voor elkaar te krijgen als ik t zelf niet eens kan laat staan dat aan m'n paard moet gaan uitleggen :+


Ik denk dat het wel meevalt als je voor jezelf uitschrijft wat de hulpen zijn die jij geeft.

Maak gewoon een lijstje met de dingen die je aan je paard kunt vragen en welke hulp je dan gebruikt. Dat kan heel veel inzicht en duidelijkheid geven. En uiteraard ben ik dan benieuwd waar je op uitkomt. :)

Dus wat doe je voor:
Voorwaarts
Terug in tempo
Achtwaarts
Linksaf
Rechtsaf
Wending om de achterhand
Wending om de voorhand
Wijken
Etc.

En ja, al deze dingen zou je juist op buitenrit moeten kunnen gebruiken. Je wilt je paard lang heel houden en een poortje open kunnen doen is ook wel handig toch?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 12:27

Duke heeft ook vanalles geprobeerd maar reageerde beduidend beter op de ongebroken trens dus die is uiteindelijk gebleven

Idefix2006
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 16:53

Ik kom ook gezellig mee kletsen! :)

Ben met mijn 4 jarige pony nog vooral grondwerk aan het doen maar heb er wel al een paar keer op gezeten en mini stukje gestapt. Hij is erg wiebel dus ik wil hem eerst even wat meer bom proef hebben voor ik erop stap :+

Heb de laatste 4 pagina’s terug gelezen en lees lekker rustig jullie verhalen terug.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 17:19

Welkom Idefix :)

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:01

Leuk Idefix. Ben benieuwd naar je pony. O, even in je profiel gekeken. Wat een aparte kruising zeg!.

Idefix2006
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:43

Jaa ik heb wat fotos op mijn profiel staan!
Ik vond hem zo’n leuk koppie hebben. Hij heeft ook zo’n zacht karakter, alleen onwijs wiebel. Nu heeft hij ook 4 jaar in de wei gestaan dus hij kende echt helemaal niets :o

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:55

Malenka schreef:
Citaat:
Woow dit klinkt echt als hogere wiskunde zo heb ik serieus nog nooit leren rijden :oo ik weet niet of me dat ooit gaat lukken om voor elkaar te krijgen als ik t zelf niet eens kan laat staan dat aan m'n paard moet gaan uitleggen :+


Ik denk dat het wel meevalt als je voor jezelf uitschrijft wat de hulpen zijn die jij geeft.

Maak gewoon een lijstje met de dingen die je aan je paard kunt vragen en welke hulp je dan gebruikt. Dat kan heel veel inzicht en duidelijkheid geven. En uiteraard ben ik dan benieuwd waar je op uitkomt. :)

Dus wat doe je voor:
Voorwaarts
Terug in tempo
Achtwaarts
Linksaf
Rechtsaf
Wending om de achterhand
Wending om de voorhand
Wijken
Etc.

En ja, al deze dingen zou je juist op buitenrit moeten kunnen gebruiken. Je wilt je paard lang heel houden en een poortje open kunnen doen is ook wel handig toch?


Ga dat lijstje ook eens invullen want bij het lezen van je post met hulpen dacht Ik, zo doe ik het niet helemaal :D
Nu rijd ik sowieso met waslijnen en nauwelijks contact met het hoofd.
Sturen probeer ik voornamelijk met mijn zit te doen aangevuld met een soort van neckreining. Daarmee zorg ik dat de buitenschouder mee naar binnen komt.
Rechtrichten lukt her beste door de achterhand met behulp van een zweepje naar buiten te zetten. De schouders draaien dan naar binnen toe.

Overgangen op stem en lichte beenhulp. Stemcommando was al bekend van het longeren.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:51

Hoe gaat het nu met het andere Zadel Vientje? Nog rodeo gehad?

CL, Fijn dat Marie mooi aan het werk kan blijven zo met de juf, en zelf ook weer even gestapt! Applaus voor jezelf :)

Fijn ook dat Tim beter gaat op z'n nieuwe plek.

Berdien, top dat het uitbreken opgelost lijkt te zijn. Ze is inderdaad gi-gan-tisch :D

Wat een tof filmpje Malenka, doet me denken aan mijn vorige stippel. Die leefde volgens het principe: een dag niet gesnurkt is een dag niet geleefd. Braaf, maar altijd in voor een lolletje met de staart op de rug.

Succes met de laatste loodjes Jodym.

Klinkt als een fijne les Anouk :)
Sturen is inderdaad nog een beetje bij benadering in het begin :D

Welkom Idefix :wave:

Ik ben voorzichtig positief over het oog. De waas is in eens heel veel kleiner en helder geworden. Dus hopelijk inderdaad echt alleen maar een klap op het hoornvlies gehad. Morgen weer controle. Ze is zoooooo braaf met druppelen (alles voor een snoepje :') )

Gisteren echt enorm fijn gereden. Mooi constant in de hand, constant in tenpo en op 2 teugels. Beetje gewerkt aan slangevoltes rijden en overgang naar halt/draf. Stilstaan is zo makkelijk nog niet, maar het wordt steeds beter.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:38

Anouk mooie foto’s hoor!

CL super dat je er weer even op gezeten heb toch weer een goede ervaring.

Idefix wat een leuk paardje ik zie de IJslander en paint zeker terug!

Sizzle dat klinkt positief! Hopelijk valt het nog alles mee! Syd heeft als veulen haar oog ook beschadigd ik was bang dat het niks zou worden maar op een krasje in het oog na is het helemaal weg getrokken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag had ik weer les met syd voelde me niet helemaal fit waardoor ik een beetje spanning had. Geen angst maar meer of ik het vol zou houden. Gelukkig nog de les volgehouden daarna ging het wat minder maar ik heb echt heerlijk gereden we hebben nu veel rechte lijnen geoefend en veel galop ze trekt zelfs al een streep bij het stoppen! Komende week pak ik haar meer dagen zelf en dan komt ze volgend weekend naar huis! Wel jammer want heb het echt daar naar mijn zin maar fijn om alles bij elkaar te hebben en toch lekker verder proberen. Ons basis zit er nu goed in en gaan we verder aan de slag.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:46

Zo, dat zag er ook niet lekker uit zeg :oo
Gelukkig dat het weggetrokken is.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:56

Dat is goed nieuws Sizzle, hopelijk blijkt je angst snel ongegrond.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:20

Ik denk het wel, ik kom net terug van het druppelen en de vlek is helemaal weg. De cornea is nog wel wat bol maar volledig helder, pfieuw.
Vanmiddag controle.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:10

*\%/*

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:01

Goed nieuws!! *\o/*

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:13

Ziet er netjes uit Anouk!

Welkom Idefix! Leuke pony heb je :)

Oh dat is goed nieuws Sizzle!

Aww dat zag er ook niet goed uit Candalisa, gelukkig nu alles wel oke. Fijn dat ondanks de spanning je wel hebt kunnen genieten van je les.

Ik ben gisteren ipv longeren gewoon wat gaan knuffelen met Marie. Morgen terug les. Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ook nu in behandeling bij de fysio. Ik ben ongeveer 50% kracht kwijt in mijn linkerarm. Plan is nu om wekelijks fysio te volgen de komende 6-9 weken. Na nog eens 6 weken, dus dan in totaal 11 weken na mijn val moet de pijn volledig over zijn. Ik voel nog steeds regelmatig verslechtering, soms gaat het even beter en dan weer knudde #) Als ik nog steeds een beperking heb in beweging en kracht na 6 weken gaan ze toch alsnog moeten opereren... Wel even balen. Maar hopen dat de fysio dus aanslaat en ik binnenkort gewoon weer vlot en pijnvrij kan bewegen!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:30

CL dat zijn ook fijne momenten gewoon even niks moeten maar lekker knuffelen.
Jeetje hopelijk hoef je niet geopereerd te worden ik ga voor je duimen. Heb je nog een spuit gehaald of helemaal niet? Ik ken mensen die er echt veel baat bij gehad hebben en minder pijn. Helaas bij mij heeft het niet geholpen Maar ik heb artrose ontwikkeld door het te vaak uit de kom schieten van mijn schouder. Heb je ook oefeningen meegekregen van de fysio?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:22

Ik hoop voor je dat de Fysio afdoende gaat helpen, weer opereren zit je ook niet op te wachten, lijkt me zo. Sterkte.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:59

Voorzichtig positief nieuws Sizzle. Fijn.
Pff CL aan de ene kant hoop je dat het zonder opereren kan. Aan de andere kant ook weer niet. Ze zullen dan het sleutelbeen denk ik opnieuw breken maar het dan recht zetten. Dan ben je wel gelijk van alles af, maar het betekent wel weer een poosje revalideren. Sterkte ermee hoor.

Hier gaat alles gewoon zn gangetje. Mexx leert iedere dag wat bij. We gaan van de week eens wat balkjes neerleggen en kijken wat hij daarvan vindt.
Met onze merrie gisteren naar de veearts geweest. Ze is natuurlijk begin oktober terug gekomen nadat haar veulen is afgespeend. Daarvoor was haar niveau alleen zadelmak / licht beleerd. Niet heel veel verder dan Mexx. We hebben haar een beetje gereden, maar ze zat ontzettend vast. Dus hebben we haar laten kraken. De komende 2 dagen heeft ze vrij. Daarna 5 dagen aan het halstertje longeren en daarna wat gaan optrainen onder het zadel. Veel rechtuit en balkjes lopen. Eens kijken of ze ook naar de aqua trainer kan. Mogelijk moet ze nog een keer gekraakt.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:19

Mijn sleutelbeen zelf is nog in tact, het zijn de ligamenten rondom mijn sleutelbeen en schouderblad die uitgetrokken, sommige gescheurd en beschadigd zijn. Wat ze dan tijdens de operatie zouden doen is terug die spieren aan elkaar zetten en met plaatjes de sleutelbeen terug op z'n plek zetten, die plaatjes moeten er dan terug uit bij een tweede operatie. Zou een revalidatie van +/- 6 maanden zijn. Het probleem is vooral dat zoiets niet van zelf geneest, mijn bewegingen zijn heel schokkerig om het zo even uit te leggen. Heb geen cortisone laten inspuiten, dit is wel besproken geweest met HA en fysio maar de fysio raadde dit af. Ik ga idd aan de slag met oefeningen, vooral met een rekker naar binnen en buiten trekken.

Fijn dat het met Mexx goed gaat en dat je je merrie hebt laten kraken! Hoe oud is ze? Ben benieuwd naar haar!

Idefix2006
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:21

CL ik had niet helemaal meegekregen wat er met je arm was gebeurd maar je had je sleutelbeen gebroken? Wat balen zeg :(:) operatie wil helaas vooral bij schouder problemen niet altijd de oplossing zijn...

Oh zie net dat je een update had geplaatst. 6 weken is wel echt kort hoor voor schouder. Je merkt als het goed is wel iets na 6 weken maar denk ik jou geval dat je sowieso wel 6 maand met fysio aan de gang moet. Ik ben zelf ook niet zo’n fan van de cortisone injecties :+