Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:45

Wij zijn met Mexx inmiddels zover dat het slofje eraf kan, maar van de week was het dan toch nog weer even nodig. We hebben namelijk een nieuwe Spanjaard PRE hengst op stal. Een braverd maar gaat met veel gestamp door de baan. Het meisje dat hem rijdt heeft ook nog eens niet zo heel veel ervaring en let vooral op zichzelf. Mexx vond het vooral heeeeeel erg leuk allemaal en iedere keer als de PRE (te) dicht langs kwam begon hij met zn hoofd te zwaaien en te bokken. Dus toch maar even het slofje erbij om hem bij de les te houden.
Je hebt er namelijk helemaal niks aan in deze fase van africhting als het mis gaat en hij de kans krijgt ertussen uit te piepen of erger je eraf valt. Dat is voor paard en ruiter geen goede ervaring.
Zeker als het zoals in jouw geval CL ook nog eens ernstiger gevolgen heeft en jij - doordat je schrik hebt gekregen - ook terughoudender bent in je rijden en misschien ook niet doortastend genoeg durft te zijn op momenten dat het nodig is.

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:49

Het slofje hebben we dan aan de zijkant vast (singelstoten). Dat helpt ook wat mee in het begrenzen/sturen ook als het slofje los hangt. En kan het paard (ook als het gek doet) er niet inspringen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:15

Ik heb gewoon nog een slof hangen hoor, als je die voor een enkele keer gebruikt, kan het het paard ook helpen in het vinden van de balans. Zolang je er maar niet aan gaat lopen trekken. Ik vind een slof bij het longeren ook fijner dan een bijzet, maar net als bij een bijzet moet ie heel losjes, het moet geen vastbindmiddel worden.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:01

Heb het nog eens besproken met mijn instructrice. We gaan het volgende week een keer proberen met een slofteugeltje. Vandaag ook een ongebroken bitje geprobeerd, ze ging stukken harder schuimen! Maakt zich wel nog wat hard op links, maar liep desondanks voor een van de eerste keren echt helemaal door haar rug en netjes aan de teugel. Ik heb zelf niet gereden omdat ze net iets te fris stond voor mij. Maar heb wel veel zin om er terug op te kruipen, helaas lig ik nu zelf ziek in bed...

Babootje

Berichten: 26248
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:32

O jee, beterschap CL!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:15

Beterschap Calipso, hopelijk ben je snel weer op de been.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:29

Vientje schreef:
Wat een fijne afsluiter Anouk_H! *\o/* Zo kun je mooi de winter in :) Jullie zien er goed uit samen, hij is deze zomer aardig gegroeid ook lijkt het wel!

-----------


[ Video ]


Hij is zeker gegroeid! En ik ook :oo oeps :o
Morgen heb ik hem gewoon al een jaar!!
Vergelijkingsfoto, de dag dat ik ging kijken en nu <3
Afbeelding
(Beide dus dikkere billen gekregen :+ )

Vriendje <3
Afbeelding
Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:47

Wat goed, Feyre's eerste drafjes onder de man (vrouw :P ) *\o/* Lekker aan het werk dan zo, fijn dat ze het zo goed oppakt :) Lekker zo'n gedraineerde bak inderdaad! Wij doen weer aan aquatraining :')

Welkom Jolynne, leuk puppypaard heb je! Wat is het er voor 1? Knap dat je zelf aan de slag gaat met je jonge paard, en ook wel heel goed om hem zo van het begin af aan ook op jou "af te stellen" zeg maar :j

Goed bezig Candalisa, stoer! *\o/* Syd krijgt een volwassener snuitje :D

Lekker wandelen is supergoed voor ze Sosha :j

Roos doet plakkieplak :P

Leuk nog een projectje erbij CL :) Beste reus :wow: Beterschap :(:)

Hij is inderdaad nog enorm gegroeid Anouk, mooie hals komt er ook op! +:)+

Hier even op een roze wolk :o Deze week gaat het zó goed met Pinda en mij, vanavond zelfs in het donker met regen in natte bak volop gelest en ze liep echt superfijn :+: Kan nu ook weer gewoon eraan rijden ipv zo voorzichtig blijven, we zijn echt lekker aan het sleutelen geweest aan stelling en buiging. Ik had maandagavond die sessie voor angstige ruiters gehad, was een beetje sceptisch en kwam er echt weg van "het zal wel" :? := Maar ik merk nu zowaar per dag flink verbetering, ipv zodra er wat wiebelt in de stress te schieten is nu de knop terug om dat wiebels of spanning -> rijden betekent. Precies hetgene wat ik eerst zelf echt meer niet voor mekaar kreeg in die cirkel waar we in zaten. Ik stap ook niet meer met knikkende knietjes op, voelt echt maf :D
Toverstokje is het natuurlijk niet, maar het is net of de scherpe kantjes van de angst eraf zijn waardoor het weer werkbaar is. Pinda reageert er iig echt heel goed op, die wordt per keer weer terug blijer in het werk en vertrouwt er steeds meer op dat ik haar wel vertel waar ze wel of niet op moet reageren :) De mentale rust die ze bij instructrice onder het zadel heeft krijgt ze nu ook bij mij, ipv dat ze bij mij last heeft van mijn stress :) Blij! Hopen dat we dit zo vast kunnen blijven houden.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:57

Owww wat heerlijk Vientje, dat moet wel heel goed voelen. *\o/*

Inmiddels is de bekapper geweest, alleen voor gedaan, maar ze deed het vrij braaf. Zondag zijn de achtervoeten aan de beurt.

Hier eens een boomzadel geprobeerd, even lekker gelongeerd, vond ze ook al weer prima. Ook voorzichtig maar eens wat gaan leunen. Ze heeft een lekker soepel halsje dus ze kan het allemaal goed bekijken :D

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:14

Wat super fijn Vientje, dat verdien je ook echt :)

Calipso, hopelijk voel je je alweer wat beter?

Feyre is echt super bezig zo, je ziet maar dat je goede voorbereiding beloond wordt +:)+

Ik weet niet meer zeker of ik Jolynne al welkom geheten had, maar anders bij deze :D

Kwa bit acceptatie ben ik op dezelfde lijn als Babootje, op den duur moet er gewoon acceptatie volgen. Natuurlijk moet het passen en moet je de signalen van je paard wel serieus nemen maar het is en blijft een lichaamsvreemd ding en sommige paarden zijn gewoon erg oraal gefixeert als het daar op aankomt. Dan moet je ook de schakelaar kunnen omzetten en gewoon naar acceptatie werken.
Bjelle was echt aan het bitzeuren in het begin inclusief hysterisch klapperen met de kop. Daar heb ik haar ook gewoon echt even doorheen moeten werken anders krijg je zo’n paard dat blijft draaien en wurmen met de kop en niet op de rest van je hulpen let. Inmiddels hebben we echt een super fijne verbinding met de hand.

Ik ben ook weer trots vandaag. Op beide kanten mooi kunnen halsstrekken op de volte en het begin met wijken dat we van de week buiten begonnen hebben pakte ze nu ook redelijk vanzelfsprekend op in de bak.
Ze doet zo haar best <3

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:46

Ook lekker bezig Sizzle, fijn als ze zo meewerken :)

Jodym

Berichten: 4933
Geregistreerd: 19-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:57

Ik ben inmiddels bevallen, was erg heftig.
Nog min 6 weken en dan kan ik eindelijk weer een rondje stappen <3

Las nog iets over bitten. Tiësto loopt vanaf het begin op een dubbelgebroken bitje. Bevalt prima

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 07:15

Gefeliciteerd Jodym! Allebei gezond en wel?

Wat goed Vientje!

Welkom Jolynne!

CL wat fijn dat het langzaam weer wat beter gaat. Hopelijk werkt je lijf ook snel weer beter mee.

Ik heb even een tijdje niet gereageerd, maar wel bijgelezen. Heb dus veel gelezen, maar beetje teveel om terug te lezen en een bijleespost te maken. Ik zag eigenlijk dat er best veel goed gaat. Dat Feyre een grote lieve reus aan het worden is en dat ze ook steeds meer leert.

Hoe gaat het eigenlijk met Joya? Of heb ik dat gemist?

Ondertussen zijn er ook weer wat nieuwe mensen aangesloten volgens mij. Leuk! Welkom!

Sorry als ik mensen vergeet, ik ben niet zo goed in alle namen onthouden. Maar weet dat ik wel alles gevolgd heb.

Hier gaat het ook nog steeds lekker. Gisteren een ander zadel aangeschaft, want ik merkte dat m’n zadel niet meer lekker lag. Wat een verschil geeft dat zeg! Bliss liep meteen heel ontspannen in haar bovenlijn en ik kon heerlijk rijden. Fijn zadel voor ons allebei gevonden gelukkig.

Ik ben ook lid geworden van de rijvereniging hier in de buurt, zodat we nu ook lekker droog binnen kunnen rijden. Dat gaat ook heel goed. Al is de bodem op zich eigenlijk te goed voor ons. Maar we kunnen in ieder geval aan balans werken enzo. Gisteren met het zadel aanmeten waren we er voor het eerst met licht en er liepen schapen naast. Bliss vindt dat allemaal maar raar hahaha.

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 08:16

@vientje wat fijn dat het zo goed ging weer! Dat moet heerlijk voelen!

@jolynne welkom inderdaad nog! En stoer dat je zelf je paardje inrijd ,maar inderdaad misschien is het wel heel goed dat jouw beperking voor hem meteen normaal word, echt super stoer!

Kennen jullie ook dat gevoel als je terugdenkt aan toen het begon, ik krijg dan weer helemaal opnieuw de kriebels in mijn buik als ik er aan terugdenk haha. Zeker met die Facebookherinneringen. Mac ontsnapte de 1e dag en sprong zo bij een andere pony de wei in (we hebben hem toen bij die pony laten staan en daar staat hij nu nog steeds mee) dus toen ik de volgende ochtend ging kijken ging ik echt met knikkende knietjes voor mn werk nog langs de wei, pff wat was ik blij toen ik 2 paarden zag staan :+ als ik deze herinnering dan krijg voel ik me precies zo als toen :')
Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:27

Vientje: Er is helaas geen afstamming bekend, maar ik vermoed wel dat hij springgericht gefokt is.

Op een roze wolk zitten mag je toch wel na zo fijn gereden te kunnen hebben!!

Sosha: ben jij nog in het begin van het leerproces? Het leunen toelaten is in ieder geval een goed begin. :)

Sizzle: Dat is in ieder geval al een mooi begin! :j

Jodym: Gefeliciteerd!

Kruimellover; Een ander zadel kan inderdaad veel verschil geven. Fijn dat je nu ook bij nat weer lekker overdekt kunt rijden.

Ik moet zeggen dat ik verrast ben van de reacties hier, ik dacht dat ik eerder negatieve reacties zou krijgen ivm beleren vanaf 0 in combinatie met beperkingen :')

Vandaag voor het eerst alleen naar de piste gegaan en meneer was door het weer (veel wind) al wat frisser en nerveuzer was. Ik was om het hoekje even opgestapt en dat ging goed, alleen wou ik toen ik erop zat z'n voorpluk goed leggen..geen slim idee. Met m'n stomme kop was ik compleet vergeten dat hij dat niet kent en hij niet zoals mijn vorige doodbrave, ik laat alles toe- pony was. Hij was verschoten van mijn handeling en ging hierdoor omhoog met nadien een rodeosessie. Helaas eraf gevallen (gelukkig op m'n zij), met enkele sec. buiten bewustzijn geweest te zijn omdat ik na de val te snel wou opstaan. Hij is gelukkig wel netjes bij mij blijven staan.

Na enkele min. neergezeten te hebben ben ik dan verder te voet gegaan naar de piste en in de piste zelf weer opgestapt. Hij was braaf, maar heel erg wakker. De energie kreeg ik er maar niet uit. :P maar in ieder geval fijn afgesloten. Straks een lekker warm bad nemen want ik voel de stijfheid al opkomen en bovenbeen/heup begint al blauw te worden haha

Morgenvroeg gaat de extra persoon ermee rijden.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:55

Auwww Jolynne, dat is minder. Hopelijk ben je morgen niet al te stijf.

Ik ben inderdaad bezig met zadelmak maken. Ik heb de mijne nog maar net. 4,5 jaar en nog groen.
Vandaag met bitje in gewandeld, ging ook weer goed.

Idefix2006
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:21

Jolynne; aiii wat balen dat je eraf lag :(:) nouja zulke fouten herkennen we allemaal wel. Tja fout kun je het niet eens noemen.

Sosha; wat leuk dat je al lekker aan het wandelen bent. Heb je al een beetje in je hoofd wat de volgende stapjes worden wat je hem wilt leren? :D

Ik had vandaag even frustraties. Skip deed net of hij zijn oren vol modder had en was zo onwijs tegendraads. Toen werd ik wat fel en toen was meneer natuurlijk over de zijk :+ gelukkig wel fijn afgesloten en doordat hij moe was van het grondwerken wel zijn achtervoetjes voor het eerst helemaal op kunnen pakken :o ik kan dan zo balen dat ik mijn geduld ben verloren maar aan de andere kant is de boodschap dan wel duidelijk voor hem. Erg zijn grenzen.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:13

Oeps Jolynne, dat klinkt als een beste val!

Lekker wandelen legt een hele goede basis :j

Pinda-powerrrrr! Goed zo Vientje! :):)

Wij hebben vandaag lekker gewandeld. Dat vindt ze elke keer zo prachtig, zo gezellig om zo samen op pad te gaan. Over een tijdje gaan we het bos onder het zadel onveilig maken, tot die tijd is wandelen ook helemaal goed :)

Afbeelding

En wat betreft terugdenken aan het begin... Het was vorig weekend precies drie jaar geleden dat Feyre bij ons op stal kwam. Kleine babyFeyre <3 <3

Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:38

Hihi dat is wel een heel verschil Berdien.

Voorlopig heb ik nog geen nieuwe stappen op het programma staan, ik vind dat ze nog niet altijd genoeg ontspannen is. Dus voorlopig ga ik door met poetsen, wandelen, longeren, beetje hangen etc.
Omgeving is ook nieuw voor haar, dus zo raar is het niet.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:47

Idefix2006 : Die pups raken al snel over de zijk :P

Berdien: het jonge spul groeit snel op hé. Veel wandelingen maken aan de hand is altijd fijn en werkt in je voordeel voor later.


Vandaag het rijden met de extra persoon uitgesteld, want ik was echt stijf. Nu nog steeds trouwens, als ik even neerzit en nadien wil opstaan moet ik even door de stramheid bijten. Maar dat is altijd zo als ik een val (fiets, stoeprandje missen etc) maak, komt door m'n rug. Morgen komt mijn verzorgster en dan gaan we samen naar de piste.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:13

Dankjewel iedereen! :+: Ik zit persoonlijk nu ook gewoon niet lekker in m'n vel. Ik hoop dat dit snel beter gaat.

Hoe groot is hij nu Anouk? Leuke vergelijkingsfoto's! :D

Gefeliciteerd Jodym!!! *\o/* *\o/*

Wat fijn dat jij en Pinda elkaar weer een beetje teruggevonden hebben Vientje <3

Oh een nieuw zadel kruimel, ik ben benieuwd! Fijn dat je nu ook binnen kan rijden.

Tuurlijk niet Jolynne! Iedereen heeft even veel recht om dit te doen. Wat naar van je val :(:) Hopelijk heb je je niet te veel pijn gedaan? Ik doe dat ook soms hoor, dingen doen uit gewoonte en onwetend zijn. Gebeurd zelfs met de beste van ons.

Baby Feyre is zoooooo leuk <3 <3 <3

Vandaag en gisteren was bij ons heel dubbel. Marie stond gisteren te rennen en bokken aan de longe, dus niet opgekropen en deze ochtend terug langs gegaan. Terug gelongeerd, fris paard, maar alsnog op gekropen. Het opstappen was plots lastig, ging ze elke keer een stap vooruit en achteruit naast het krukje staan wanneer ik m'n voet in de stijgbeugel stak. Ben uiteindelijk ontploft, even me heel boos gemaakt en haar vooruit gestuurd. Daarna opgestapt zonder problemen en voor het eerst terug zonder lesgeefster kunnen rijden. Ze liep ook goed aan de teugel, wel duwt ze soms te veel tegen mijn hand. Maar ik ben gewoon al blij dat ik dit gedaan heb, daarna heb ik haar ook van de piste naar de stallen gestapt.

Zo haalde ik haar gisteren van de weide _O- _O-

Afbeelding
Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:44

Dat heeft ze creatief gedaan met die deken :+ doe jij de singels niet gekruist?, ze lijken nu recht te hangen, en heb je geen bilkoorden? Ik heb dit eigenlijk nooit met mijn deken haha.
De laatste keer dat ik Mac gemeten heb was in juli, toen was hij 156, maar ik heb hem niet gemeten bij aankoop (stond te koop als 157 dus dat klopte dan niet). En ik heb hem nu ook niet meer gemeten eigenlijk :)


Mac is vandaag gemasseerd dus nu is zijn vakantie officieel begonnen :D hij was iets strak in zijn halsspieren maar ze vond hem er goed uitzien en voelen verder. Heb het advies gekregen om te oefenen met snoepjes om zijn hals te buigen en 10 seconden vast te houden en dan van kant te wisselen. Mac vond zijn massage in ieder geval erg lekker <3
Afbeelding
Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:01

CalipsoLover: met dit weer kunnen ze wel eens wat frisser staan, maar dat is even doorzetten in de training..al is dat natuurlijk al wat moeilijker als je er minder vertrouwd mee bent in combinatie met jong ding ohz. Je zal vast wat zenuwen gehad hebben zo de eerste keer zonder lesgever? Is het allemaal meegevallen?

De buiksingels lijk je wel niet goed vastgemaakt te hebben, die moeten gekruist. Over de bilriemen zeg ik niets gezien ik zelf geen bilriemen gebruik omdat meneer dan panisch is.


Anouk: Lekkere massage!! Hoelang heeft hij nu vakantie?


-----------

Vandaag naar de piste gegaan met de bijrijdster en meneer stond heel fris. Het opstappen ging wat stijver en trager, maar dat komt door de val..al m'n spieren staan erdoor zo gespannen dat ik last heb van spierspanningshoofdpijn, niet zo fijn hihi. Afgelopen keren waren we vooral bezig met gewoon rondjes rond de bak te lopen en de start & go te bevestigen. Nu dat bevestigd is beginnen we figuren te rijden en daar was hij zo mee weg. Been moest ik er niet veel tegenaan leggen want hij was zo vooruit. Ik ga wel een nieuwe singel aanschaffen, een langere. Ik zal blij zijn wanneer de zadelpasser komt aanstaande zaterdag, want de ligging is nu echt niet optimaal. En de week nadien is het een tandartsbezoek. :)

Afbeelding

Hij is nog steeds een grote pup om te zien, maar in ieder geval al iets minder als vorige maand.

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:19

Ohja grappig zoveel verschil in een maand!

Ik wil proberen er zeker 2 maanden niet op te gaan zitten, waarschijnlijk 3, en longeren laat ik de eerste 2 maanden ook zitten, ik denk dat ik daar de 3e maand weer mee begin, en vanaf februari er weer op? Maar ik zie wel hoe het gaat lopen :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:41

Ziet eruit alsof hij inderdaad nog in zijn lijf moet groeien :D
Dat wordt denk ik een heel knap paard.

Die massage ziet er heeeeeeerlijk uit :))

Hier ook een jolige herfst guppo die een flinke bug heeft in de stilstaan software. Ik heb het er maar gewoon even flink uitgedraaft in het bos. Lekker voorwaarts, heuveltjes op.