Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:38

Dat kan best cool zijn, snachts met kunstlicht! :))

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:40

Marie klinkt inderdaad als onzeker. Hopelijk heeft je nieuwe optie tijd voor jullie!


Wat is trouwens de definitie van "een hoog in het bloed staand paard" ? Wanneer is een paard dat?

Wat fijn PSvanLot dat ze het zo goed naar haar zin heeft!

Hier nog geen sneeuw gezien. Op zich wel zin in een sneruwritje!
Joya is ook ijzerloos dus dat is fijn. Vroeger toen ik nog een paard rondom op ijzers had, had ik altijd sneeuwbeslag. Kon ze gewoon veilig naar buiten en konden we genieten in besneeuwde duinen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:54


PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:13

Sneeuwringen werken top. De meeste smeden hebben deze wel

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:18

PSvanLot schreef:
Sneeuwringen werken top. De meeste smeden hebben deze wel


Die had ik en liet ik dan verleggen bij nieuw beslag. Deed twee winters met een set "winterbanden".
Had ook kalkoengaten, drie per ijzer, en deed daar met rijden widiakalkoenen in.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:28

Ik hoef geen sneeuw :brr:

Fijn dat je zo stapje voor stapje verder komt in je overwegingen CL!

Ik heb vandaag voor het eerst los en in mijn eentje met Feyre in de bak gereden. Er was wel een stalgenoot bezig met grondwerk, maar we waren echt op ons zelf aangewezen. Ging zo leuk :D Daarvoor op mijn volwassen merrie gereden, maar omdat Feyre -O- -O- bij de ingang van de paddock stond haar ook maar meegepakt. Even kwartiertje gestapt, wat gestuurd en weer geoefend met 'voorwaarts denken'. Morgen gaan we weer een buitenritje doen :D

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:58

Feyre had ook zin in rijden!
Leuk hoor zo voor het eerst los alleen!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:05

Ja dat geeft toch wel een kick hoor! Hoe vaak hebben we nu gereden.. keertje of vijf-zes? En dan gewoon met je gup naar de bak lopen, opstappen en wegrijden. Wat een lekker beestje <3 Dat het stuur nog wel eens hapert dat is dan helemaal niet belangrijk :D :D

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:56

Heerlijk Berdien! Mijlpaal *\o/*
Fine tunen van het stuur komt later wel, belangrijker is dat ze het leuk vindt!

MirandaMalik schreef:
Een arabier is een hoog in het bloed staand paard. :D


Volgens mij worden arabieren en Engels volbloeden meestal niet bedoeld met hoog in het bloed staande paarden. :+

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:40

Feyre vindt gelukkig alles leuk. Alleen toen ik haar vorige week wilde laten uitrazen met Sil hoefde dat niet zo nodig _O- Zie hier het verschil tussen mijn beide poppies _O-


Lekker stel is het <3

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:51

Nope, uitrazen vond ze duidelijk niet nodig :D

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:09

Sil probeert het nog wel om haar mee te krijgen maar Feyre trapt er niet in. :D
En sturen wordt gewoon overgewaardeerd.. :D

Hoog in het bloed is gewoon minder dan volbloed maar meer dan halfvol. :+

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:40

In mijn defenitie is een hoog in het bloed staand paard een paard dat snel heet is en ook zo gefokt is. Marie haar vader is Toto Jr, en veel van die Totilas-lijn zijn heethoofden.

Wat een leuk filmpje van Berdien :+

Ik weet nog als ik vroeger met een paard in de sneeuw reed die ijzers had, die echt van die sneeuwballen kreeg in zijn ijzers... Niet heel handig.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:23

Ik heb weer 5 pagina's bij gelezen en zie vooral een hele vervelende val van de instructrice van CL :(:)

Lijkt mij een erg lastige situatie en haar weg brengen of iemand laten komen zou ik op zo'n punt ook doen. Ik zou de zadelpasafspraak gewoon door laten gaan, in principe moeten ze ook vanaf de grond gewoon kunnen zien en voelen of een zadel redelijk ligt. Dan weet je dat in ieder geval, en rijden kan dan later nog. Ik heb ook de zadelpasser laten komen toen ik nog maar 7 keer ofzo op Mac had gezeten. Heb snel 3 rondjes in stap en draf gedaan omdat het toen wel goed voelde en mijn zadelpasser zag daar genoeg aan, maar had het op dat moment niet goed gevoeld zou ik ook niet opgestapt zijn.


-------------------


Ik en Mac zijn inmiddels lid van de rijvereniging! Nu kunnen we vaker lessen en op donderdagavond mogen we nu gebruik maken van de rijbak bij de manege. Ik wilde afgelopen donderdag dus graag meteen aan de slag :D nou het was een heel avontuur :')

Mocht je geen zin hebben in mijn uitgebreide verslag, hierbij de korte versie: Trailer laden ging niet in het donker. Dus besloot ik te voet te gaan. Bij de manege was hij onwijs druk met opzadelen dus hij stond absoluut geen seconde stil. Het rijden ging prima maar ik viel eraf omdat hij schrok door een fietser. Daarna heeft mijn vriend nog even gefilmd, dat filmpje staat helemaal onderaan. Het is wel een met-de-billen-bloot filmpje, gewoon zoals we nu rijden zonder er een goed stukje uit te knippen of zo. Rijtechnisch is het niet fantastisch, ik ben geen topruiter en Mac is dus pas voor de 2e keer op vreemde locatie + dat ik 10 minuten voor het filmpje nog op de grond lag. Verbeterpunten die ik zelf zie; ik trek mijn rug heel hol en ga voorover zitten. Ik zit wat wiebelig en Mac is nog heel onrustig in de aanleuning. Tips mogen jullie zeker geven maar houd er rekening mee dat dit de 3e keer rijden is na 2 maanden vakantie :). Dit was de korte versie, hieronder de lange.

Het plan was om met de trailer te gaan, maar ik heb nog nooit in het donker geladen. Carina (zijn weide maatje) was hengstig die stond als een hengst onderhand te brullen naar Mac. Alleen daar had ik meer last van dan Mac. Maar hij wilde de trailer dus niet op. Hij ging er amper half in dus na dik 20 minuten heb ik het maar op gegeven. Ik dacht dat rijden van half 8 tot half 9 was en het was inmiddels half 8 dus ik belde even naar de rijvereniging en zei van ja sorry ik kom er wel aan maar het laden lukt niet dus ik ga lopen en dat duurt wel 20 minuten. Mijn vriend kwam achter mij aan gereden met de auto en nog met trailer er ook bij dus te voet naar de manege (ik dacht het boeit mij niet maar rijden gaan we nu ook doen ook). Dus uiteindelijk 5 voor 8 waren we daar. Toen moesten we opzadelen. Maar Mac kon niet stil staan. Bleef lopen draaien om zich heen kijken weet ik het maar stilstaan ho maar, dat bestond niet meer. Nou uiteindelijk lag het zadel er goed en wel op. Toen het hoofdstel. Ik had gelukkig een nieuw halster gekocht met verstelbare neusriem. Want dan kan de neusriem dus ook los en ik vertrouw hem niet met hoofdstel wisselen aangezien hij er nog wel eens vandoor wil gaan. Dus hoofdstel over halster, hoofdstel vast, halster op alle punten los gelukkig ging dat verder soepel ondanks dat Mac nog steeds van links naar rechts ging en kopstoten probeerde uit te delen. Uiteindelijk was hij opgezadeld en kon ik mezelf klaar maken. Jas uit, laarzen aan, cap op, handschoenen aan. Toen konden we eiiindelijk naar de bak. Gelukkig was er 1 deel vrij. Dus had ik mijn deel voor mezelf. Nou inmiddels was het kwart over 8 (ik moest er dus half 8 origineel op :+ , maar nog steeds de mentaliteit van kan mij niet schelen wat je uit de kast trekt maar rijden gaan we). Dus wij te voet naar de bak eerst rondjes aan de hand ondertussen steeds een gaatje aansingelen. Toen kon ik eindelijk opstappen. Dat ging wel braaf. Nou in het begin was hij wat druk en fris maar opzich begon hij wel lekker te lopen. Dus ik had alle kanten al een keer gehad ben lekker aan het draven kom ik op de hoek af, schrikt Mac ineens ergens van. Dus hóp die draait ineens 180 graden om. En ik verlies mijn evenwicht en hang helemaal links van hem. Ik weet niet wat hij deed maar ik had ineens een moment van evenwicht waarbij ik mij van hem af kon duwen en mijn rechterbeen uit de beugel kon duwen waardoor ik mijn been er overheen kon doen en redelijk met mijn benen eerst naar de grond ging in plaats van vol op mijn schouders/rug/zijkant. Dus ja daar lag ik, mijn vriend kon Mac gelukkig gelijk pakken. En ik had een redelijk zachte landing en klopte het zand af en ging weer richting Mac. Wat bleek nu, er kwam schijnbaar een fietser ineens achter de bak door vanuit een donkere hoek. Ja daar kan ik van begrijpen dat ie schrok *D . Maar goed ik ben weer opgestapt, hij was helaas weer zijn ontspanning kwijt maar later wel weer gevonden. Na 35 minuten in totaal rijden ongeveer heeft mijn vriend nog onderstaand filmpje gemaakt. Ik ga lekker even met de billenbloot en er niet alleen de goede stukken uithalen. Rijtechnisch is het niet fantastisch, ik ben geen topruiter en Mac is dus pas voor de 2e keer op vreemde locatie + dat ik 10 minuten voor het filmpje nog op de grond lag. Verbeterpunten die ik zelf zie; ik trek mijn rug heel hol en ga voorover zitten. Ik zit wat wiebelig en Mac is nog heel onrustig in de aanleuning. Tips mogen jullie zeker geven maar houd er rekening mee dat dit de 3e keer rijden is na 2 maanden vakantie :)

Na het rijden heb ik hem 2 rondjes uitgestapt en liepen we weer richting trailer. Maar hij was bezweet en ik was er klaar mee dus had niet eens zin om nog een poging te doen en hem weer op de trailer te krijgen dus besloot ik hem gewoon af te zadelen, fleecedeken erop te leggen en dan maar weer teruglopen. Maar met afzadelen was hij weer net zo druk/afgeleid/opgefokt als met opzadelen dus ook dat ging weer niet al te makkelijk. Maar goed iets van 9u liepen we weer samen te voet terug naar de wei. Verder was hij wel braaf zo in het donker. (Mijn vriend reed zowel op de heen en terugweg stapvoets achter ons aan met auto+trailer, groot licht en waarschuwingslampen aan haha, mensen moeten raar gekeken hebben :+ Op de wei moest ik natuurlijk weer zijn fleecedeken wisselen voor zijn winterdeken. En ineens kon Mac wel rustig blijven staan :roll: doe dat dan bij de manege ook |o . Maar goed, om kwart voor 10 reden we weer lekker met de auto terug naar huis. Wat een gedoe om lekker 40 minuten paard te rijden _O-


Bij deze het filmpje:


Opzadelen op vreemde locatie heeft dus nog flink wat oefening nodig. Maar we kunnen dit nu iedere week gaan proberen. Als het weer langer licht is ga ik ook weer thuis privélessen volgen om aan mij zelf te werken.

Wat wel leuk is om te zien is dat Mac best veranderd en een beetje gegroeid is, ik lijk minder groot op hem en hij heeft ook zeker meer body gekregen;
Links juli 2020 rechts januari 2021
Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:03

Wauw mooie combi zijn jullie, Mac is erg leuk!
Ik denk vooral het wiebelen van jou en met name je handen met lichtrijden voor onrust zorgt bij hem.
Dat is denk ook een stukje ontspanning waar je nu niet zo mee bezig was, iets voor volgende keer om beter op te letten.
Maar ik vind jullie wel echt leuk samen!
En ik moest lachen hoe je zo dan met je paard loopt met de auto en trailer erachteraan. :D

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:30

Wauw, Mac is echt leuk <3 Ik ga mee met Miranda, wat een prachtige combinatie zijn jullie!
Dat "wiebelen" herken ik ook bij Marie, die zoekt ook nog erg naar haar evenwicht. Ik zou ook vooral stukjes rechtdoor doen en nog niet te veel op die cirkels blijven hangen, ookal voelt dat soms wat veiliger. Je ziet dat Mac nog erg aan het zoeken is in zijn evenwicht en daardoor ook alles behalve stabiel is in de aanleuning. Dus vooruit en rechtdoor zou mijn tip zijn.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:01

Ja de cirkels en alles die ik nu reed was ook om hem af te lijden. En ontspanning te kunnen zoeken. Als ik hem alleen maar recht door laat denderen gaat hij te veel op de omgeving letten. Je hoort me aan het begin ook iets zeggen van als ie stom gaat doen dan film maar gewoon door, is leuk als ik er weer af val _O- want de andere 3 bakdelen (normaal is het één grote bak, maar door corona is hij opgesplitst.) Waren de hele tijd bezet en toen net voor het filmen waren alle andere klaar dus iedereen verliet langzaam de bak en dat vind Mac normaal ook niet leuk. Vandaar ook zijn eenzame hinnikje tegen het einde haha. Daarom nu de keuze om meer voltes en slangenvoltes en 8-tjes (niet alles op film) te rijden :) bedankt voor de complimenten dat we een leuk duo zijn <3 Dat is altijd leuk om te horen :j

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:35

fransje23 schreef:
MirandaMalik schreef:
Een arabier is een hoog in het bloed staand paard. :D


Volgens mij worden arabieren en Engels volbloeden meestal niet bedoeld met hoog in het bloed staande paarden. :+


Nou ja, ergens is dat wel zo. Hoog in het bloed staande paarden hebben ergens in hun pedigree Anglo-arabisch of Engelse volbloed zitten.

De term "volbloed" wordt gebruikt voor een stamboek waarbij de fokkerij "gesloten". Zo is bv een Trakehner een volbloed, omdat een Trakehner alleen een Trakehner mag heten als vader en moeder ook Trakehner zijn. Maar ook die fokkerij is in de basis ontstaan uit Arabische en Engelse volbloed.

De term "hoog in het bloed staande paarden" gebruiken we nu meestal voor de wat fijner gebouwde, sensibele paarden met veel "GO". Totilas was bv half Trakehner.

In de pedigree van mijn (inmiddels ingeslapen ruin) Johnson x Ferro uit de Balia stam zat bv Exxkurs. Een door het KWPN goedgekeurde volledig Engelse volbloed gefokte hengst.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /exkurs-xx

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:47

Anouk, Mac ziet er goed uit!

Ik ga mee met Baboo betreffende de hoog in het bloed staande paard.

Ik was een held vandaag... Had echt geen zin om naar de club te gaan dus dacht ga gewoon thuis in de buitenbak. Maanden niet gedaan omdat ze daar zo scherp was. Ik dacht het is 1° en het waait lekker, dit is weer een goede dag haha.

Eerst aan de longe. Dan is ze echt zo blij, jammer dat ik het niet kon filmen. Stijl overeind, bokken alsof ze nog nooit een zadel op gehad had. Gewoon omdat het kan... Gekke muts.

Daarna gaan rijden, deed het prima. Wat scherp en een paar keer wat weggeschoten, maar over het algemeen ging ze prima.

Het laatste stukje aan de longe wel gefilmd en toen deed ze ook nog een klein afsluitend showtje, niks vergeleken met hoe ze begon.

Gekke ui.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:03

Mac ziet er zeker goed uit :j
Jij ook al aan het vliegeren PSvanLot _O-

Berdien, je kan nou eenmaal niet iedere dag de show stelen, je ziet haar denken: relaaaaaax man :D

Ik heb een sneeuwrit gemaakt. Achteraf had ik beter eerst even kunnen longeren vooraf ( :') ), maar het was prachtig.

Afbeelding

Eigenlijk probeerde ze van te voren al te zeggen dat ze wat vrolijk was denk ik...
Afbeelding

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:27

Mac ziet er heel goed uit, idd hij is aardig gegroeid en uitgezwaaid! Knap zo weer op vreemd terrein :)

Haha leuk contrast zo Berdien :))

Haha PSvanlot aan het vliegeren, blij ei :))

Hier ook gevliegerd, Pinda ging aan de longe ook tekeer vanmorgen. toen er vanavond nog geen sneeuw lag en de bak oke was nog maar even laten rondstuiven, vermindert risico's morgen en overmorgen :+

Edit: zoooo mooi doet foto's, echte sneeuw!!

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:34

Is ook lekker voor ze, laat maar doen. Iedere morgen als ze buiten gaat doet ze het ook. Flink rondje bokken en dan is het klaar. Daar zijn ze jong en blij voor.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:37

Ja precies hoor! Eitjes mooi regelmatig even kwijt, dan is het ook eerlijk om braaf en geconcentreerd werken te vragen op andere momenten.

S ochtends bij het buitenzetten is Pinda echt net een oud wijf, die kachelt op haar gemakkie naar de hooibak met haar ogen half dicht :P Ze moet altijd even eerst een uurtje wakker worden :+ In de loop van de dag doet ze wel regelmatig even een gekke 5 minuten.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:14

@sizzle gaaf die foto's!! Hier is nog maar heel weinig gevallen |(

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:52

Wat vaker op vreemd terrein is misschien wel een goed idee Anouk :') en wat oefenen met de trailer :D

Ik had heel hoopvol de camera meegenomen naar stal maar het begon pas te sneeuwen toen ik had besloten om maar te gaan rijden en er dus al op zat. Candalisa heeft toen nog wel een paar fotootjes gemaakt van ons :)
Tijdens het uitstappen even naar grote zus gekeken :D

Afbeelding