Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 14:41

Hooihooi!

Na overleg met mijn omgeving heb ik groen licht gekregen om een eerste eigen paard te kopen! *\o/*
Hartstikke leuk natuurlijk, maar er komt veel bij kijken. Stalling (ik ben voor stalling nog om me heen aan het kijken, maar heb in ieder geval al 1 hele leuke in the pocket), geld en een opvangnet etc. is allemaal geregeld, daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Ook heb ik een vriendin die wel veel verstand van kopen heeft (ze heeft zelf verschillende paarden gekocht en verkocht) waar ik terecht kan.
Aankomende donderdag ga ik bij een enorm leuke merrie kijken, en ik heb een vragenlijstje gemaakt. Hierin staat o.a wat haar bloedlijn is, of ze eerdere eigenaren heeft gehad, of ze stalgebreken heeft etc.

Ik wil graag goed voorbereid zijn, dus wat mij betreft zijn er geen vragen genoeg. Ik ga mijn schriftje ook meenemen en de antwoorden opschrijven.
Dus mijn vraag aan jullie; wat lijkt jullie een goede vraag om te stellen bij de aankoop van een paard? Voel je vrij om lijstjes te maken!

Brand los :)


rien10
Berichten: 14563
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:46

Mag ik er op rijden? Wat kost ze?
Dat zijn de enige interessante vragen. De rest is voelen en kijken. Hoe voelt ze, hoe is ze aan de hand, hoe is ze onder het zadel. Hoe ziet ze er uit? (Dof, glimmend, dun, dik, goed gebouwd of een krakkemikkig uiterlijk). Bloedlijnen? Ach, als je niet wilt fokken lijkt me dat niet zo interessant. Je weet dan wel wat over de achtergrond van het paard, maar als het niet goed voelt als je er op zit, heb je nog niet zoveel aan die informatie.
Als je een paard gaat kopen kijk dan vooral NIET naar - een mooi hoofd, een mooie staart, de papieren, de kleur. Die dingen hebben namelijk niet veel te maken met het wel of niet fijn rijden. Ok, ik geef toe, hoofd (nek/kaak bouw) en papieren wel iets. Maar toch.
Kijk goed, voel goed.
Succes. Het is een onwijs leuke periode, die van een paard zoeken.

Anoniem

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:56

Vragen zoals wat de bloedlijn is en vorige eigenaren gaan niet leuk overkomen. Bloedlijn staat wel in het paspoort of horsetelex. Dus dat kun je zelf wel uitzoeken en is niet relevant bij het kopen van een paard. Tenzij je er mee gaat fokken.

Ga gewoon op je gevoel af, en koop iets wat bij jou past. Niet wat je mooi vind of leuk.

Lenexa
Berichten: 603
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:09

Ik had ook wel wat standaard vragen van mijn hulp bij aankoop gekregen:
Wat hebben jullie vooral met het paard gedaan? Dan wel de vorige eigenaar? Denk aan dressuur rijden, buitenritten etc. Maar ook hoe zwaar staat het paard in het werk? 1 keer in de week rijden of 7 x per week 2 uur zwaar aan de bak.

Hoe is het paard met andere paarden? Op mijn stalling staan ze bijvoorbeeld in een groep buiten, dan is het wel fijn als ze iets sociaal zijn. Maar de mijne is bijvoorbeeld ook een echte merrie, die kan echt krengerig zijn als paarden dicht achter haar komen. Niks mis mee, wel fijn om te weten.

Wat is het paard gewend kwa stalling? 24/7 buiten, zomers weidegang (bijvoorbeeld gevoelig voor gras/hoefbevangen oid)?

Op deze vragen zijn natuurlijk niet echt goed of fout antwoorden maar ik kon hierdoor wel al een beter beeld krijgen of dit paard ook in de situatie zou passen die ik kon bieden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:12

Belangrijk is allereerst het voorwerk:
zoek naar advertenties van paarden die op papier passen. En dan niet omdat ze zo mooi donkerbruin / zwart / palomino of wat dan ook zijn, maar:
- leeftijd
- karakter
- stokmaat
- eventuele eerdere prestaties

Weet je van jezelf wat voor ruiter je bent? Ben je heel handig, of toch stiekem een beetje onzeker? En ben daar écht eerlijk over naar jezelf. Je hebt er niets aan een paard te kopen dat te heet, te groen, te groot, etc. is.

Belangrijk is ook altijd dat een verkoper akkoord gaat met keuren. Reken erop dat de kosten daarvan bij jou komen te liggen. Als dat niet zo is, heb je geluk.

Zorg ook dat je een helder budget hebt, en kijk niet naar paarden die daar ver buiten vallen. Niet leuk voor jou, niet leuk voor de verkoper. Zorg ook dat je de markt een beetje kent en weet wat een reële prijs is voor wat je verwacht. Vergeet niet dat gezond + braaf een prijskaartje heeft. E-pony's zijn vaak goedkoper dan paarden , dus voor recreatie is dat het overwegen waard.

Wat voor type paard zoek je? Ik ben bijv. 1,75m en kan prima uit de voeten met een stevige e-pony, maar niet met een ranke e-pony. Ik kan ook prima uit de voeten met een paard, maar voel me prettiger op iets dat niet al te hoog is en vooral niet teveel beweging heeft (slechte knieën zelf, dus ik moet het wel uit kunnen zitten).

Wil je vooral springen? Vraag dan of je tijdens het proefrijden een sprongetje mag maken. Wil je endurance rijden, vraag dan of een stukje buiten rijden een optie is - conditie is te trainen, maar je wil wel een paard dat normale, gezonde reacties (ook normale gezonde schrikreacties) geeft en niet compleet op tilt gaat.

Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:13

Lenexa schreef:
Ik had ook wel wat standaard vragen van mijn hulp bij aankoop gekregen:
Wat hebben jullie vooral met het paard gedaan? Dan wel de vorige eigenaar? Denk aan dressuur rijden, buitenritten etc. Maar ook hoe zwaar staat het paard in het werk? 1 keer in de week rijden of 7 x per week 2 uur zwaar aan de bak.

Hoe is het paard met andere paarden? Op mijn stalling staan ze bijvoorbeeld in een groep buiten, dan is het wel fijn als ze iets sociaal zijn. Maar de mijne is bijvoorbeeld ook een echte merrie, die kan echt krengerig zijn als paarden dicht achter haar komen. Niks mis mee, wel fijn om te weten.

Wat is het paard gewend kwa stalling? 24/7 buiten, zomers weidegang (bijvoorbeeld gevoelig voor gras/hoefbevangen oid)?

Op deze vragen zijn natuurlijk niet echt goed of fout antwoorden maar ik kon hierdoor wel al een beter beeld krijgen of dit paard ook in de situatie zou passen die ik kon bieden.


Dit denk ik exact ook!! Veel plezier met zoeken! :))

Regenboog!
*pum* :O

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:14

Wat je eventueel kan vragen: mag ze op proef komen (of kan je enkele keren komen kijken)? Mag ze medisch gekeurd worden (door onafhankelijke / door jou gekozen DA als je erbij bent)?

Verder inderdaad vooral afgaan op je gevoel.

Succes en plezier met je zoektocht !

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:18

Wat is de voorgeschiedenis van het paard, wat voor wedstrijdervaring, op welk niveau, blessures. Staat het paard op ijzers, zo niet, is hij daar mee bekend?, recent tandarts controle gehad, fysio, is hij braaf met buitenrijden, verkeersmak, trailermak. Wanneer voor het laatst ontwormd.
Mag je proefrijden, mag je (als het jou wat lijkt) nog 1 of 2 keer vaker komen, probeer in ieder geval of je zelf mag poetsen en zadelen. Of dat je er naast staat als ze dat doen, zodat je ziet of het paard dit braaf toe laat. Ga ook voetjes vragen/ hoeven uitkrabben.
Is hij gewend om op de wei te staan, met andere paarden en voor hoe lang- 2 uurtjes, de hele dag, 24/7- . wat is hij gewend om te eten.
Bloedlijn is leuk om te weten, maar absoluut niet relevant, tenzij je gaat fokken.
Succes!

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Jessix
Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:33

Misschien is het goed om je insteek te veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld vertellen wat jij graag zou willen doen met het paard. Wat zijn je doelen, wat kun je zelf aan rijden/training bieden, hoe zou je hem willen houden, etc.? Zo krijg je meer een gesprek met de verkopende partij ipv dat je met een vragenlijstje voor de dag komt. Daarbij gaat het dan om wat jij belangrijk vindt in een paard. Als een paard Z-springen is geweest maar jij vind springen helemaal niets dan is dat al niet relevant voor jou. Zelfde geldt voor bloedlijnen als je toch niet wil fokken of zelfs op z'n minst een voorkeur hebt omdat je gerichter wil kopen, denk dat weer aan een voor sport gefokt paard.

Verder is het wel goed om naar de gezondheid te vragen. Vraag of het paard recent gekeurd is en of je de keuring eventueel mag herhalen/laten doen door een eigen dierenarts.

Jessix
Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:36

Een paard kopen voor jezelf is ook vooral veel gevoel. Het moet passen bij jou en bij jouw doelen. Een dierenarts zou kunnen beoordelen of het paard gezond is en de door jou gestelde doelen aan kan. Als je de sport in wil is een goede ruiter of instructeur handig voor een second opinion. Maar hij moet vooral voor jou goed voelen met rijden.

Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 17:38

Bedankt voor de reacties! Er zitten goede vragen tussen! Ik zal de vraag over de bloedlijn schrappen, ik ben op zoek naar een recreatiepaard dus dit is inderdaad niet echt nodig. Ik kijk ook inderdaad niet naar de kleur etc. maar naar wat bij mij past. Ik laat mezelf natuurlijk wel enthousiast zijn, maar blijf down to earth.
Wat is jullie mening over een koopcontract en het laten keuren (op eigen kosten natuurlijk) wanneer de eigenaar al een keuringsrapport van de dierenarts heeft?
Hoor het graag!

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:45

Altijd zelf nog eens laten keuren.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Maaike_Indy
Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:01

Wanneer je het paard recreatief wil gaan rijden lijken dingen als: hoe gedraagt ze zich in het verkeer, kan ik er alleen mee op pad, hoe gedraagt ze zich in een groep op buitenrit, hoe is ze op vreemd terrein of met onverwachte dingen etc. belangrijk voor je om te weten.

Jessix
Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:29

Weidemaatje schreef:
Bedankt voor de reacties! Er zitten goede vragen tussen! Ik zal de vraag over de bloedlijn schrappen, ik ben op zoek naar een recreatiepaard dus dit is inderdaad niet echt nodig. Ik kijk ook inderdaad niet naar de kleur etc. maar naar wat bij mij past. Ik laat mezelf natuurlijk wel enthousiast zijn, maar blijf down to earth.
Wat is jullie mening over een koopcontract en het laten keuren (op eigen kosten natuurlijk) wanneer de eigenaar al een keuringsrapport van de dierenarts heeft?
Hoor het graag!

Oh nou, je kunt je lijstje zo compleet maken als je zelf wilt. Alleen hangt daar meestal een prijs aan en veel geduld. :D

Als een paard vorige week nog is gekeurd door een bekendstaande kliniek zou ik even contact opnemen met die kliniek. Ik zou dan niet investeren in nog een keer keuren. Koopcontract zou ik wel doen, al is het de meest standaard waarin staat dat jij het paard hebt gekocht van persoon X voor XX bedrag. Paspoort en/of stamboom is namelijk geen eigendomsbewijs.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:46

Vraag ook naar eventuele (stal)gebreken en oude blessures.

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:48

Idd, en als het paard dient om bv buiten te rijden, vraag of je er even buiten mee kan(desnoods met eigenaar mee in auto of fiets erna), want als mensen een paard verkopen is de uitleg maar al te vaak een heel stuk rooskleuriger dan de realiteit.

Hoe oud is het paard wat je op het oog hebt?

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:16

Weidemaatje schreef:
Bedankt voor de reacties! Er zitten goede vragen tussen! Ik zal de vraag over de bloedlijn schrappen, ik ben op zoek naar een recreatiepaard dus dit is inderdaad niet echt nodig. Ik kijk ook inderdaad niet naar de kleur etc. maar naar wat bij mij past. Ik laat mezelf natuurlijk wel enthousiast zijn, maar blijf down to earth.
Wat is jullie mening over een koopcontract en het laten keuren (op eigen kosten natuurlijk) wanneer de eigenaar al een keuringsrapport van de dierenarts heeft?
Hoor het graag!


Als het paard nog niet, of totaal niet recent, gekeurd is, kun je het beste afspreken: goedkeuring kosten koper, afkeuring kosten verkoper.

Mocht het paard nou niet goed zijn dan betaal jij geld, dat is heel zuur: vooral als je dat bij meerdere paarden achter elkaar hebt. Dan ben je zo honderden (of duizenden) euro’s kwijt aan afkeuringen betalen.

Zo doen wij het tenminste altijd. Of als ze niks van de prijs willen afhalen: verkoper betaalt de keuringskosten ongeacht de uitslag.

Wij hebben nog nooit gehad (met sportpaarden) dat verkopers het hier niet mee eens waren.

Succes met de zoektocht!

Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 14:40

tengeltje; Het paard is 8 jaar.

Dankjewel allemaal! Hier kan ik zeker wat mee.
Morgen ga ik erheen, het is het eerste paard dat ik in mijn zoektocht ga bekijken, dus ik heb er zin in. *\o/* Tot nu toe niks slechts en alles lijkt te kloppen. Enigste waar ik me zorgen over maak is dat ze een afwijking heeft aan haar linkerbeen. Hier weet ik nog niet heel veel over, ik ga hier morgen meer informatie over vragen.
Ik heb verschillende rijfilmpjes gekregen. In de meeste filmpjes ziet het er gewoon netjes uit, maar in 1 filmpje struikelt het paard en zit ze in de verkeerde galop + verkeerde aanleuning. Ook is het allemaal erg wiebelig, maar je ziet wel dat het paard erg dr best doet. Dit zou een factor kunnen zijn waar ik over na moet gaan denken, maar weet nog niet zo goed wat ik er mee moet.
Ik hou jullie op de hoogte. :)

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:41

Kijk eerst heel goed wat jouw wensen zijn. Wat wil jij doen met het paard. Kijk dan welk type paard daar het meest bij aan sluit.

Weidemaatje
Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 14:45

Loretta; Dat heb ik inderdaad gedaan. Ik ben al een tijdje opzoek en heb van te voren een overzicht gemaakt. Er staat niet alleen in wat ik leuk vind, maar meer wat ik nodig heb. Ik zou het bijvoorbeeld hartstikke leuk vinden om een grote Shire te kopen (is altijd mijn droom geweest :D) maar dit past niet bij mijn wensen.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 19:20

Weidemaatje schreef:
Bedankt voor de reacties! Er zitten goede vragen tussen! Ik zal de vraag over de bloedlijn schrappen, ik ben op zoek naar een recreatiepaard dus dit is inderdaad niet echt nodig. Ik kijk ook inderdaad niet naar de kleur etc. maar naar wat bij mij past. Ik laat mezelf natuurlijk wel enthousiast zijn, maar blijf down to earth.
Wat is jullie mening over een koopcontract en het laten keuren (op eigen kosten natuurlijk) wanneer de eigenaar al een keuringsrapport van de dierenarts heeft?
Hoor het graag!


Koopcontract zou ik wel doen. Dat is het duidelijkst voor iedereen.
En laten keuren: zeker, ook al is er al een keuringsrapport! Bij mijn eerste paard hebben we niet zelf laten keuren, vorige eigenaar had een keuringsrapport. Op papier zag dat er goed uit. Helaas bleek later dat het paard wellicht lichtjes verdoofd werd de keren dat we gingen kijken, vermoedelijk ernstige rugklachten had en van daaruit agressief gedrag stelde (merkten we pas toen we hem even bij ons hadden).

Mirjam1202
Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:23

Het hangt een beetje af naar wat voor paard je gaat kijken.

Als je een degelijk 'jong' rijpaard wil kopen, is het heel verstandig om hem te laten keuren. Ook wil je er dan meerdere keren mee rijden om te voelen hoe hij is.

Als je een fokmerrie wil kopen, is het zeker verstandig om te laten keuren maar dan wil je ook kijken naar haar bloedlijn en naar haar afstammelingen. Dan is het rijden waarschijnlijk een stuk minder belangrijk.

Als je een recreatiepaardje wil kopen, is het verstandig om hem te kopen maar geen grote noodzaak naar mijn idee. Wij hebben ooit een oudere recreatie pony gekocht zonder hem te keuren. Het is dan een gok die je wel of niet wil nemen. Ook dan de bloedlijn niet echt interessant.

Voor ieder paard is het handig om te vragen hoe hij alles gewend is momenteel.
-hoeveel weidegang? hoelang op stal?
-wel of niet geschoren? welke dekens?
-hoeveel brokken en welke brokken?
-zaagsel of stro? Misschien is er bewust gekozen voor zaagsel ivm eten van het stro oid
-hoelang en hoe vaak wordt er gereden? Als hij gewend is om iedere dag 1,5 gereden te worden, is het niet handig om dan opeens over te gaan op 1 rustig uurtje per week...

Ik vind het sowieso erg belangrijk dat je de overgang van de vorige eigenaar naar jou zo soepel mogelijk maakt voor je paard. Het is sowieso een grote verandering maar je kan deze zo klein mogelijk maken door dingen hetzelfde te laten als bij zijn vorige eigenaar zover dit mogelijk is.

Bovenal moet je goed en kritisch kijken naar de eigenaar en naar het paard. Vaak wil je heel graag dat dit paardje het wordt en vergeet je kritisch te kijken. Soms heb je geen goed gevoel bij iemand, spreekt hij zichzelf tegen of vind je negatieve berichten over de verkoper. Ook het paard kan in eerste instantie leuker lijken dan dat hij in werkelijkheid is. Bedenk je vooraf goed wat je absoluut wel en niet wil zien in je paard. Houd jezelf hier dan ook strikt aan, je zult anders spijt krijgen...

cissy
Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:32

Wat voor bemerking heeft het paard? Dat zou ik wel degelijk goed laten onderzoeken door je eigen dierenarts.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:59

Weidemaatje schreef:
Bedankt voor de reacties! Er zitten goede vragen tussen! Ik zal de vraag over de bloedlijn schrappen, ik ben op zoek naar een recreatiepaard dus dit is inderdaad niet echt nodig. Ik kijk ook inderdaad niet naar de kleur etc. maar naar wat bij mij past. Ik laat mezelf natuurlijk wel enthousiast zijn, maar blijf down to earth.
Wat is jullie mening over een koopcontract en het laten keuren (op eigen kosten natuurlijk) wanneer de eigenaar al een keuringsrapport van de dierenarts heeft?
Hoor het graag!

Nou, afstamming zou ik graag van tevoren wel willen weten. Dat is soms al een reden om niet te gaan kijken. Maar dat zal alleen iemand zeggen die iets van bloedlijnen snapt.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Aankoop eerste eigen paard. Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:03

Er zijn al goede tips en goede vragen benoemd, maar TS, vergeet ook niet een klein beetje te genieten van je zoektocht naar een paard :D
Veel plezier morgen! En luister goed naar je eigen gevoel :)

Gaat je vriendin mee morgen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Cjuan, Diortje_vds, Dries1990, IASCrawler, Macs, OmgiliBot, onpaard, StonedRomy en 82 bezoekers