Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:32

(Ik heb geen idee of het hier goed staat of niet, zo niet graag verplaatsen)

Sinds een paar dagen heb ik het in m'n bol gekregen... *\o/*
Ik dacht ik zou graag is een keer een paardje van een jaar of 3/4 groen kopen die ik dan laat beleren en doorrijden.
Maar wat leren ze precies bij het beleren en in wat word ze geleerd met het doorrijden? Ik snap dat het normale sturen, gas,rem word geleerd maar wat nog meer? En wat leren ze extra met het doorrijden

Wat gaat mij dit ongeveer kosten als ik een paardje wil laten inrijden en doorrijden? Dan bedoel ik plus/minus he, ik snap dat de 1 goedkoper is als de ander...

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:39

ED --> PP

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:50

Als je een paard zadelmak laat maken kost je dit rond de 500eur per maand. Het ene paard zal er misschien twee weken staan en de andere misschien een dikke maand. Hou er rekening mee dat niet ieder paard makkelijk is. Ik heb hiervoor een jonge merrie gekocht van 2,5 en die met 4 jaar zadelmak laten maken. Zo braaf en makkelijk als ze was in de hand, zo staats gevaarlijk werd ze onder de man.

Doorrijden is wat jij wil, wil jij hem B klaar hebben of L? Waarom wil je dit als ik vragen mag? Waarom koop je niet een paard met ervaring als je zelf de ervaring niet hebt om een jong dier op te leiden.

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 15:53

PercyLeen schreef:
Als je een paard zadelmak laat maken kost je dit rond de 500eur per maand. Het ene paard zal er misschien twee weken staan en de andere misschien een dikke maand. Hou er rekening mee dat niet ieder paard makkelijk is. Ik heb hiervoor een jonge merrie gekocht van 2,5 en die met 4 jaar zadelmak laten maken. Zo braaf en makkelijk als ze was in de hand, zo staats gevaarlijk werd ze onder de man.

Doorrijden is wat jij wil, wil jij hem B klaar hebben of L? Waarom wil je dit als ik vragen mag? Waarom koop je niet een paard met ervaring als je zelf de ervaring niet hebt om een jong dier op te leiden.

Daarom wil ik het laten doen :j In ieder geval tot de B zeg maar...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:02

Ga voor het gemak uit van minimaal€100,00-€150,00 per week bij een professionele stal. Het aanrijden en bevestigd doorrijden zal minimaal 6-12 weken duren. Dit ligt er aan hoe ver jij het paard bevestigd wil hebben.

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:04

Ah oke, dus ik als ik een paard/pony groen koop, "zouden" ze hem in 3 maanden van groen naar B moeten kunnen rijden? Zal dus zo rond de 1800 euro gaan kosten?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:07

Dat ligt er aan hoe snel je paard het oppakt.
Ik was 150 euro per week kwijt.

Anoniem

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:08

Ik volg :)

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:08

belle_boef schreef:
Dat ligt er aan hoe snel je paard het oppakt.
Ik was 150 euro per week kwijt.

Ja snap ik, maar ik probeer een klein beetje voorruit te rekenen zeg maar...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:09

Ik ken hier ook wel vakkundige mensen die het goedkoper doen, maar dat hangt ook heel erg van de regio af en hoeveel je het paard zelf al geleerd hebt als je hem/haar wegbrengt.

Realiseer je wel dat er veel ervaring voor nodig is om een paard netjes op te leiden. Na het zadelmak maken ben je er nog lang niet en vaak gaan jonge paarden later ook nog wel een periode aan het 'puberen'. Uit je vragen blijkt dat je weinig ervaring hebt met jonge dieren. Misschien is het verstandiger om een iets beter bevestigd paard te kopen?

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:09

En tel al die kosten eens bij elkaar op waarom koop je in deze markt dan geen paard dat al bevestigd is? Dan weet je iig wat je koopt. Ik ben financieel flink over de kop gegaan met mijn merrie. Ze was voor mij veel te brutaal en heb haar via een handelstal moeten verkopen uiteindelijk (zwaaaar onder de prijs).

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:11

gomir schreef:
Ik ken hier ook wel vakkundige mensen die het goedkoper doen, maar dat hangt ook heel erg van de regio af en hoeveel je het paard zelf al geleerd hebt als je hem/haar wegbrengt.

Realiseer je wel dat er veel ervaring voor nodig is om een paard netjes op te leiden. Na het zadelmak maken ben je er nog lang niet en vaak gaan jonge paarden later ook nog wel een periode aan het 'puberen'. Uit je vragen blijkt dat je weinig ervaring hebt met jonge dieren. Misschien is het verstandiger om een iets beter bevestigd paard te kopen?

Klopt, anderzijds lijkt het mij ook fijn om met hulp een redelijk end te komen. Omdat je dan toch zelf je eigen hand erin houd. Als ik een paard zo kant en klaar via internet koopt, weet je 9/10x niet 100% de voorgeschiedenis en dus ook niet waarom het paard raar of juist niet reageert of dingen...

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:11

Maar waarom koop je dan niet een paardje wat al zover is? Zeg maar op t punt van waar jij de jouwe weer op zou willen halen. Is toch veel makkelijker en kosten besparend?

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:12

ilaan schreef:
Maar waarom koop je dan niet een paardje wat al zover is? Zeg maar op t punt van waar jij de jouwe weer op zou willen halen. Is toch veel makkelijker en kosten besparend?

Dat wel, dat snap ik, maar das zoeken naar een speld in een hooiberg. Omdat de eigenaren voor jou/mij altijd anders omgaan met het paard als ikzelf... als je hem groen koopt heb je er zelf je eigen hand in, dus ook foute dingen afleren als ze nog jong genoeg zijn

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:18

Sissi87 schreef:
ilaan schreef:
Maar waarom koop je dan niet een paardje wat al zover is? Zeg maar op t punt van waar jij de jouwe weer op zou willen halen. Is toch veel makkelijker en kosten besparend?

Dat wel, dat snap ik, maar das zoeken naar een speld in een hooiberg. Omdat de eigenaren voor jou/mij altijd anders omgaan met het paard als ikzelf... als je hem groen koopt heb je er zelf je eigen hand in, dus ook foute dingen afleren als ze nog jong genoeg zijn

Maar dat geldt ook voor een trainingsstal.

En je hebt geen garantie dat het paard qua rijden bij je gaat passen.

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:26

ilaan schreef:
Maar waarom koop je dan niet een paardje wat al zover is? Zeg maar op t punt van waar jij de jouwe weer op zou willen halen. Is toch veel makkelijker en kosten besparend?

Dat wel, dat snap ik, maar das zoeken naar een speld in een hooiberg. Omdat de eigenaren voor jou/mij altijd anders omgaan met het paard als ikzelf... als je hem groen koopt heb je er zelf je eigen hand in, dus ook foute dingen afleren als ze nog jong genoeg zijn[/quote]
Maar dat geldt ook voor een trainingsstal.

En je hebt geen garantie dat het paard qua rijden bij je gaat passen.[/quote]
Ik vind het toch altijd een beetje vaag waarom er gezet word dat een paard qua rijden niet bij je past? Wat bedoel je daarmee?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:26

Ik zou eerlijk gezegd een braaf zadelmak paard kopen. Dan weet je ook zeker dat je er zelf fijn mee kunt rijden en je loopt niet het risico dat het toch een heel lastig portret is bij het zadelmak maken.
Als je ze wegbrengt ben je er zelf ook niet bij en weet je ook niet precies wat er gebeurt.

Naar je eigen hand zetten klinkt heel erg leuk, maar dat gebeurt ook snel genoeg met 1 die je zadelmak koopt.

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:27

Ja, ik ben me ook een beetje aan het orienteren, wat wel, wat niet, wat is uitgesloten, wat is verstandig..

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:32

Sissi als je mijn verhaal nou eens leest. Ik kocht mijn merrie als 2,5 jarige ik heb haar alles geleerd, een keer longeren, voetjes geven, zadeltje erop. Top en top braaf. Mijn merrie, mijn droom! Ik heb er de eerste twee keer zelf opgezeten en toen toch besloten het te laten doen. De eerste jongen, professioneel ruiter ging met de hele handel achterover en heeft het nog 2x geprobeerd en heeft toen vriendelijk bedankt. Ik heb haar naar een africhtingsstal gebracht en daar kreeg ik na twee weken te horen dat ze een viezerik was en paard waar ik met mijn volle verstand op moest stappen anders werd het gevaarlijk. Ik werd bang van haar en dat wist ze, ze pakte me onder het zadel, keer op keer en wat was ze trots als ik er af lag. Kop er op, staart er op.

Ik was niet opgewassen tegen haar karakter. En dat bedoelen ze met dat je qua rijden niet bij elkaar passen. Denk er echt heel erg goed over na!

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:08

Sissi87 schreef:
Ik vind het toch altijd een beetje vaag waarom er gezet word dat een paard qua rijden niet bij je past? Wat bedoel je daarmee?

Ik heb zelf naar diverse paarden gekeken voor mijzelf.
Soms echt super leuke paarden in de omgang, maar die qua rijden (karakter onder het zadel) niet bij mij paste.
Dat weet je pas als het paard onder het zadel is.
Ik heb paarden in handen gehad, die waren zo super relaxed en ook longeren ed was super.
Maar onder het zadel (als ze echt aan het werk werden gezet) hele sensibele paarden die snel "gepikeerd" waren.
Geen vervelende paarden hoor, maar totaal anders als dat je zo zou verwachten.
Het kan ook andersom zijn; dat je verwacht een lekker vlot/heet paardje onder het zadel te krijgen die juist heel flegmatisch blijkt zijn.

Als je een gereden paard koopt, kun je zoeken naar een paard die bij jouw manier van doen en laten (en ook rijden) past.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:20

Sissi87 schreef:
ilaan schreef:
Maar waarom koop je dan niet een paardje wat al zover is? Zeg maar op t punt van waar jij de jouwe weer op zou willen halen. Is toch veel makkelijker en kosten besparend?

Dat wel, dat snap ik, maar das zoeken naar een speld in een hooiberg. Omdat de eigenaren voor jou/mij altijd anders omgaan met het paard als ikzelf... als je hem groen koopt heb je er zelf je eigen hand in, dus ook foute dingen afleren als ze nog jong genoeg zijn


In dat geval moet je een ongeboren veulen kopen en het zelf opvoeden. Een heel belangrijk deel zit al voor de zadelmak leeftijd, en dat begint dus echt bij de geboorte.

Koop liever een paard dat net zadelmak is, dan weet je welk karakter het heeft onder het zadel, maar kun je het op je eigen manier laten doorrijden. Dat is dan na 3 maaden ook echt JOU paard, dat op jou manier gereden wordt, maar dan zonder het risico dat dat felle veulen onder het zadel verdwijnt als een mak lammetje, of andersom.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:51

Maar dat zeg je nu wel maar je zet weinig naar jouw hand als je het paard wegbrengt. Een jonger paard wat al ingereden is kun je net zoveel naar jouw hand zetten als een paard dat je wegbrengt. Daarbij scheelt het heel wat geld!

En een paard kopen is altijd zoeken naar een speld in een hooiberg. Je wilt een leuk paard dat bij je past, en niet ieder paard past bij je. En ook al wil je een paard van 4, 8 of 14, zoeken zul je toch moeten. En je zult altijd bij meerdere paarden gaan kijken.

schrikdraad
Berichten: 1298
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:57

Koop een net ingereden paard.
Die kun je voelen of het past.
En als je hem niet zelf 100% zadelmak maakt zit je er altijd mee dat je maar moet afwachten hoe dat is gedaan.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Kosten +vraag van paard inrijden +doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:07

Ik ga zeker mee met de bokkers hierboven. En Sissi, een paard wat al leuk doorgereden en wat gewend is, zeg maar 6 jaar, kun je ook nog prima naar je eigen hand zetten!
Ik weet niet wat je wilt gaan doen, dressuur, springen of buitenrijden?

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 19:09

tossielove schreef:
Ik ga zeker mee met de bokkers hierboven. En Sissi, een paard wat al leuk doorgereden en wat gewend is, zeg maar 6 jaar, kun je ook nog prima naar je eigen hand zetten!
Ik weet niet wat je wilt gaan doen, dressuur, springen of buitenrijden?


Eigenlijk van alles wat :o haha, lastig persoon ben ik he *D