Hoe het juiste paard vinden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:58

Voor een paard vind ik je budget aan de lage kant. Voor alles groter dan 1.60 moet er imo geld bij. Een pony zou wel moeten lukken. Probleem is gewoon dat er tijdens en na de crisis minder gefokt is. En de beste paarden zijn naar het buitenland gegaan. Vandaar dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan ivm minder aanbod.


Toverbal
Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:02


[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:39

Gooiske schreef:
Wellicht leeftijd iets bijstellen, met het doel wat jij voor ogen hebt met het paard, kunnen deze ook prima voor jou zijn en nog jaren mee gaan.
Bemerking hoeft ook niet altijd een probleem te zijn, als het paard al jaren goed functioneert met bemerking.
Voorbeeld ik had jaren geleden een haflinger, deze had lichte artrose, was 14 jaar, L2 dressuur, is voor de koper volledig goed gekeurd door de dierenarts, omdat het gebruiksdoel recreatief was met af en toe een dressuurwedstrijdje, sprongetje en oefencross.
Had de koper er hoge dressuur mee willen rijden was het een negatief aankoop advies geworden.
Hij loopt al jaren prima mee, heeft geen pijn, doet het goed.

Ander voorbeeld, had 3 jarige met 2 kleine chips in beide voorbenen, dierenarts zei zitten op goede plek niet opereren, dit zei ook de dierenarts van verkopende partij, want hij heeft er nooit kreupel om gelopen, laat zich goed zien, zodra hij onder t zadel is en over een paar jaar M springt en dat doet zonder een dag kreupel te hebben gelopen en je laat hem opnieuw keuren dan worden deze chips niet eens meer op het rapport gezet! Hebben beide dierenartsen gezegd.


Nee want dan zitten ze ingekapseld en gaan ze niet meer aan de wandel richting het gewricht ... dus dat snap ik wel ..

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:41

Overigens ts dit is precies de reden dat ik zo iets had van ik koop een veulen en ik doe alles zelf wel . Met een ijzersterke basis kan elk kind de was doen als het tijd is om in te gaan rijden .

Dus dat of toch heel veel geduld hebben met zoeken zijn je opties .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:53

Erg jammer dat fjorden, haflingers en tinkers afvallen..

Deze rassen passen vaak wel heel goed bij wat jij zoekt.. Vooral het brave en bomproof zijn..

Tuurlijk, koudbloeden zijn soms eigenwijs als dikke stront, maar wel (doorgaans) koeler in de kop dan warmbloeden..

En met jouw angst heb je daar denk ik 't meest aan..



En zou jouw angst niet in de weg kunnen zitten bij het kijken/proefrijden?

<3 Sneakers <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:59

nine1987 schreef:
Erg jammer dat fjorden, haflingers en tinkers afvallen..

Deze rassen passen vaak wel heel goed bij wat jij zoekt.. Vooral het brave en bomproof zijn..

Tuurlijk, koudbloeden zijn soms eigenwijs als dikke stront, maar wel (doorgaans) koeler in de kop dan warmbloeden..

En met jouw angst heb je daar denk ik 't meest aan..



En zou jouw angst niet in de weg kunnen zitten bij het kijken/proefrijden?


Vergis je daar niet in hoor: als zo'n ras niet bij je past, moet je er niet aan beginnen... Ik heb een haf, ben ontzettend gek met dat dier, maar ik snap héél goed dat er mensen zijn voor wie dat absoluut niet past. In het koppie namelijk écht wel sensibel en als je er niet mee omgaat op de juiste manier worden ze ontzettend flegmatiek vaak, en dat onderschatten mensen nogal eens. Ook bij tinkers: sensibel én in potentie flegmatiek als je ze niet rijdt zoals zou moeten. Fjorden heb ik zelf weinig of geen ervaring mee, dus dat durf ik niet te zeggen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:08

Absolem schreef:
Overigens ts dit is precies de reden dat ik zo iets had van ik koop een veulen en ik doe alles zelf wel . Met een ijzersterke basis kan elk kind de was doen als het tijd is om in te gaan rijden .

Dus dat of toch heel veel geduld hebben met zoeken zijn je opties .

Je kan nooit voorspellen hoe een karakter zich gaat ontwikkelen en of je ze gezond groot krijgt hoor. Dus om nu te stellen dat dit DE formule is voor een bomproof en gezond paard?

Daihyo
Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:13

De grootste invloed op een bomproof paard is de ruiter zelf. Ik heb zelf een sensibele haflinger, die echt niet braaf was, overal spoken zag, het liefst omdraaide en terug naar huis rende. Ik werd hier echt angstig van. Inmiddels is hij 11 jaar bij mij en kennen we elkaar door en door. Dit betekent dat hij nu bij mij bomproof is. Hij schrikt nog steeds, maar zijn reactie is anders. Een sprong in de lucht, snuiven en dat is het. Maar bij een onzekere ruiter gaat hij nog steeds aan de kletter terug naar huis. Aard van het beestje, hij heeft duidelijk leiding nodig, anders trekt hij zijn eigen plan. En dat is zsm terug naar de kudde.

Een jong paard, met een zekere ruiter kan makker zijn dan een enorm ervaren paard met een onzekere ruiter. Wat belangrijk is, is de onzekerheid overwinnen en een paard dat in de basis niet zo snel onder de indruk is. Dan heeft het zeker kans van slagen om als combinatie bomproof te worden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 14:31

Bedankt! Het weekend heb ik wat paardjes op de planning staan. Koudbloeden spreken mij niet aan. Qua looks en qua rijden. Helaas!

Isapaardje
Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:33

Ik was al 1,5 jaar op zoek naar een nieuwe menpony onder de 1.25 m en dat bleek niet mee te vallen.
Of ze waren groter dan in de advertentie stond, of juist veel kleiner, te jong of juist te oud, maar ergste was dat ik merkte dat ik toch veel rassen door elkaar heen bekeek, ondanks dat er eigenlijk in die maat niet veel keus was (grote shet/Welsh/dartmoor).
Ik zat mij ook hetzelfde af te vragen, waren mijn eisen dan wellicht te scherp of niet haalbaar?
Maar ik had juist zo weinig eisen, meende ik zelf.

Toen bood kennisje aan om eens met zijn kleine tinker te gaan rijden om te kijken of dat ras mij wellicht aansprak. Tinker … hmmmm …. weet niet.
Maar het bleek toch een schot in de roos. Heerlijk zo'n no nonsens paardje voor de wagen met een lekker steady tempo.

Helaas bleek die pony dan weer niet te koop en bleek daarna dat het überhaupt lastig is om een tinker onder de 1.25 aan te komen, maar het is wel gelukt (al was ze wel wat boven budget en ook nog eens onbeleerd, die eisen wilde ik uiteindelijk wel inleveren ;) ).

Mijn tip is dan eigenlijk ook om diverse rassen te berijden en te kijken wat je daarbij voelt en dan naar zo'n type paard op zoek te gaan (en minder te hangen aan andere eisen die nu wellicht zelfs nog als het belangrijkste voelen).

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:38



Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 20:26


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 20:27


butengeweun
Berichten: 3649
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:32

Wat is er mis met karakter van die 2e lees wakker maar braaf met energie? Dus niet voor de beginnen die gelijk verkrampt zit met een ongeplande beweging.

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

cheybinky
Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:06


Woonachtig in Overijssel op onze voormalig boerderij met onze pony’s aan huis.

Trotse eigenaresse van een tinker ruin van 22, en een tinkermerrie van 1,5. Onze 33 jarige Kelly Meijendal hebben wij helaas moeten laten gaan op 4 augustus 2023...

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:14

Amado7 schreef:
Je budget is prima hoor! Voor paar 1000 extra heb je een goeie Z pony van die leeftijd. Dus er moet er eentje te krijgen zijn.

Zoeken en blijven zoeken. En direct gaan kijken zodra er een leuke op staat.


Tuurlijk, en ook nog bomproof en gezond zeker? :+ Wanneer heb jij voor het laatst een paard of pony gekocht? De crisis is echt voorbij hoor en de prijzen liggen hoog momenteel.

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:20

Ik heb mijn (bijna) bomproof, gezonde, mooie en lieve Z spring D pony van 7 jaar ouder 2016 verkocht voor een bedrag tussen 7 en 8 duizend, goed huis was voor mij belangrijker dan de prijs, maar zijn dit nu zulke onrealistische prijzen dan?

Denk dat TS met haar budget echt wel een hele fijne brave E pony of klein paard moet kunnen vinden. Ik zal mijn ogen eens open houden.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 10:05

Bedankt allemaal voor de fijne tips. Het weekend ga ik bij 5! Paarden kijken. Vanmiddag bij een jong paardje in de buurt. En ik heb contact met een meisje wat haar paardje wil verkopen maar dit niet online wil zetten. Ze wil graag rustig een fijn huisje zoeken.
Klinkt voor mij allemaal positief. Prijzen lopen erg uiteen van 2500 tot 6500. Ik ga op mijn gevoel af!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:36

Change3x schreef:
Ik heb mijn (bijna) bomproof, gezonde, mooie en lieve Z spring D pony van 7 jaar ouder 2016 verkocht voor een bedrag tussen 7 en 8 duizend, goed huis was voor mij belangrijker dan de prijs, maar zijn dit nu zulke onrealistische prijzen dan?

Denk dat TS met haar budget echt wel een hele fijne brave E pony of klein paard moet kunnen vinden. Ik zal mijn ogen eens open houden.


Dat was wel even terug. Prijzen liggen nu wel anders. TS, ik zou met de prijzen die ik in de advertenties langs zie komen heel kritisch kijken. Maar volgens mij doe je dat al wel. Niet alleen op je gevoel af gaan (al is dat ook heel belangrijk!) maar durf ook je gezonde verstand te gebruiken.

BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:50

En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 11:03

maaike5581 schreef:
En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..

Bedankt! Ik merk dat niet elke verkoper dit wil. Wat doen jullie als een paard al een keer eerder gekeurd is en een herkeuring voor eigen rekening is. Soms kan een paard dan alsnog afgekeurd worden natuurlijk.

BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:09

Juffig95 schreef:
maaike5581 schreef:
En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..

Bedankt! Ik merk dat niet elke verkoper dit wil. Wat doen jullie als een paard al een keer eerder gekeurd is en een herkeuring voor eigen rekening is. Soms kan een paard dan alsnog afgekeurd worden natuurlijk.


Sowieso klinisch keuren.
Paard kan gekeurd zijn recent maar helaas zegt dat ook niet alles.
Paard 2 was een maand voordat ik hem liet keuren goed gekeurd.
Paard werd afgekeurd op buig proef en geen staart tonus, wat dus kan duiden op ataxie.
Willen ze niet laten keuren zou ik er niet aan beginnen.
Maar bespreek het met de verkoper of kosten afkeuring dan voor hun zijn of voor jou, is het het laatste dan niet doen.

SeaSide
Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:24

Mocht je nog niet geslaagd zijn dan heeft mijn buurmeisje haar hele lieve D-pony te koop staan. Ze wil verder de springsport in en red dat niet met haar pony.

Ik heb de pony zelf afgelopen zomer gebruikt voor onze kinderkampen, en het was de braafste. Heb zelf jammer genoeg geen ruimte voor haar.

Mocht je info willen stuur even een berichtje, ze vraagt er 2500 voor omdat de pony 15 is.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:40

maaike5581 schreef:
En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..

Dat gaat lang niet altijd op hoor. Veel kopers gaan daar niet in mee is mijn ervaring. Wel handig om het daar van te voren over te heb inderdaad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ashley1, BETUWE, Bo_San, DDD3, Diortje_vds, Dries1990, eshz, Fudge, IngeK, laura_estee, mirriejj, Vagabondo, vera_pino en 122 bezoekers