Hoe het juiste paard vinden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marie111
Berichten: 4669
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:32


StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:41

Ik had mijn haflinger ook van een handelaarster, een vrouw die wél eerlijk is en echt een fijn mens. De stal heet Whispers Stables.

basic_21
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:03

Ik durfde niet meer en ben voor een 2.5 jarige gegaan.Inmiddels 3.Moet zeggen dat het ons tot nu toe 100 % meevalt.Heb overigens goede begeleiding want zonder was het niet gelukt.In mijn opinie braaf ,is braaf wat voor leeftijd daar ook aan hangt.Het is maar een tip.
Uiteindelijk moet je veel geduld hebben ,ik vind dat geen probleem.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 00:27

Je budget is prima hoor! Voor paar 1000 extra heb je een goeie Z pony van die leeftijd. Dus er moet er eentje te krijgen zijn.

Zoeken en blijven zoeken. En direct gaan kijken zodra er een leuke op staat.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 00:58


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 02:38

Recent een paard verkocht en was zeer verbaasd over de vele reacties die ik kreeg gezien het een 15-jarige was die enkel voor recreatief buitenrijden was. (Had geen bemerkingen maar op 3 maanden na is ze heel haar leven alleen maar buiten gereden)
Had 2 afspraken staan voor haar en dan nog eens 4 wachtenden.
Degene met wie ik de afspraken had gemaakt waren de mensen die gelijk een voorstel tot kijken deden via de app en de ander belde mij meteen.

Ze is verkocht aan een vrouw die er 2 uur voor moest rijden en had zelf iemand die er een rit van 3.5 uur voor over had.
Dus mijn tip, als je wat ziet gelijk bellen voor een afspraak indien mogelijk of zsm via de app/chat/mail of wat dan ook. En toch je zoekcirkel vergroten. Wie weet staat het voor jouw passende paard wel verder weg, dan is 2 of 3x maal zo een reis de moeite waard.
Of probeer er meerdere op een dag te bekijken qua afstand.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 18:02


Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 18:04

nuscaniels schreef:
Recent een paard verkocht en was zeer verbaasd over de vele reacties die ik kreeg gezien het een 15-jarige was die enkel voor recreatief buitenrijden was. (Had geen bemerkingen maar op 3 maanden na is ze heel haar leven alleen maar buiten gereden)
Had 2 afspraken staan voor haar en dan nog eens 4 wachtenden.
Degene met wie ik de afspraken had gemaakt waren de mensen die gelijk een voorstel tot kijken deden via de app en de ander belde mij meteen.

Ze is verkocht aan een vrouw die er 2 uur voor moest rijden en had zelf iemand die er een rit van 3.5 uur voor over had.
Dus mijn tip, als je wat ziet gelijk bellen voor een afspraak indien mogelijk of zsm via de app/chat/mail of wat dan ook. En toch je zoekcirkel vergroten. Wie weet staat het voor jouw passende paard wel verder weg, dan is 2 of 3x maal zo een reis de moeite waard.
Of probeer er meerdere op een dag te bekijken qua afstand.


Bedankt voor je reactie! Dan moet ik waarschijnlijk wat sneller zijn, haha!
De reisafstand is voor mijzelf een dingetje en ik vind het naar om een paard zo lang in een trailer te hebben staan. Voelt heel vervelend. Moet ik mijzelf waarschijnlijk even overheen zetten.

Anoniem

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:47

Ik vind 8 paarden kijken ook nog niet zo veel eerlijk gezegd, zeker niet gezien ze allemaal relatief dichtbij staan. Ontspan, neem de tijd en zie de paarden waar je gaat kijken als leermoment. Je gaat heus wat vinden :)

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:48

Waarom zijn fjorden, haflingers en tinkers niet jouw paarden? Misschien toch eens gaan kijken om te ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:55

Blijheid schreef:
Ik vind 8 paarden kijken ook nog niet zo veel eerlijk gezegd, zeker niet gezien ze allemaal relatief dichtbij staan. Ontspan, neem de tijd en zie de paarden waar je gaat kijken als leermoment. Je gaat heus wat vinden :)


Bij de eerste bezichtiging kan het al raak zijn. Dus maakt niet uit hoeveel je er bekijkt. Je moet maar net de juiste tegen komen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:55

Nog een aanvullende tip.
Kijk niet alleen naar de foto's.
Soms doen die echt geen eer aan een paard.
Eerste paard waar ik ging kijken was op de foto's echt heel knap, in het echt ook maar helaas afgekeurd.
Nummer 2 was qua omschrijving echt wel een passend paard en zag er op de foto ook knap uit..
In het echt wat minder knap maar goed wel ontzettend lief en fijn om te rijden maar helaas ook deze werd afgekeurd.
Nummer 3 was qua omschrijving en foto's summier en had er een mwoah gevoel bij met de advertentie.
Uiteindelijk wel gaan kijken omdat het ook in de buurt was.
En die staat nu op stal.

Kijk dus inderdaad eens ook al heb je aan de hand van de advertentie een mwoah gevoel.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:26

@maaike, dat was bij mij ook wel idd. degene met het meeste info en foto's, was vaak toch iets mis mee. Mijne had ook 2 foto's en letterlijk als info; paard te koop :+ Hier ook gaan kijken omdat het vlakbij was.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:30

@Maaike, dat herken ik ook erg hahaha. Erg slechte foto's - schoenendoos van een hoofd - en ik was er al een paar x langs geklikt met het idee das niks voor mij. Tot iemand zei ik ken die mensen, die hebben echt wel goede paarden staan. Was nog vlak bij. Dus maar gegaan en inderdaad gekocht. :D :D

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 22:11

Macs schreef:
Waarom zijn fjorden, haflingers en tinkers niet jouw paarden? Misschien toch eens gaan kijken om te ervaren?

Vroeger regelmatig op gereden. Laatst nog een tijdje een haflinger mogen leasen en een tinker mogen bijrijder. Helaas voelt dat gewoon niet lekker voor mij. Daar zit te weinig liefde voor mij.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 22:12

maaike5581 schreef:
Nog een aanvullende tip.
Kijk niet alleen naar de foto's.
Soms doen die echt geen eer aan een paard.
Eerste paard waar ik ging kijken was op de foto's echt heel knap, in het echt ook maar helaas afgekeurd.
Nummer 2 was qua omschrijving echt wel een passend paard en zag er op de foto ook knap uit..
In het echt wat minder knap maar goed wel ontzettend lief en fijn om te rijden maar helaas ook deze werd afgekeurd.
Nummer 3 was qua omschrijving en foto's summier en had er een mwoah gevoel bij met de advertentie.
Uiteindelijk wel gaan kijken omdat het ook in de buurt was.
En die staat nu op stal.

Kijk dus inderdaad eens ook al heb je aan de hand van de advertentie een mwoah gevoel.


Goede tip, kan ik wat mee! In de huidige maatschappij gaan we al snel af op picture perfect.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 22:12

Blijheid schreef:
Ik vind 8 paarden kijken ook nog niet zo veel eerlijk gezegd, zeker niet gezien ze allemaal relatief dichtbij staan. Ontspan, neem de tijd en zie de paarden waar je gaat kijken als leermoment. Je gaat heus wat vinden :)

Dankjewel!

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:25

Veel kijken en veel geduld. Ik heb 2 jaar gezocht en heb nu sinds een paar maand weer een paardje. Vooral geen haast en verschillende typen paarden gaan kijken en proberen

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:11

Juffig95 schreef:
Macs schreef:
Waarom zijn fjorden, haflingers en tinkers niet jouw paarden? Misschien toch eens gaan kijken om te ervaren?

Vroeger regelmatig op gereden. Laatst nog een tijdje een haflinger mogen leasen en een tinker mogen bijrijder. Helaas voelt dat gewoon niet lekker voor mij. Daar zit te weinig liefde voor mij.

Wat bedoel je met te weinig liefde?

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:25


detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:29

Juffig95 schreef:
nuscaniels schreef:
Recent een paard verkocht en was zeer verbaasd over de vele reacties die ik kreeg gezien het een 15-jarige was die enkel voor recreatief buitenrijden was. (Had geen bemerkingen maar op 3 maanden na is ze heel haar leven alleen maar buiten gereden)
Had 2 afspraken staan voor haar en dan nog eens 4 wachtenden.
Degene met wie ik de afspraken had gemaakt waren de mensen die gelijk een voorstel tot kijken deden via de app en de ander belde mij meteen.

Ze is verkocht aan een vrouw die er 2 uur voor moest rijden en had zelf iemand die er een rit van 3.5 uur voor over had.
Dus mijn tip, als je wat ziet gelijk bellen voor een afspraak indien mogelijk of zsm via de app/chat/mail of wat dan ook. En toch je zoekcirkel vergroten. Wie weet staat het voor jouw passende paard wel verder weg, dan is 2 of 3x maal zo een reis de moeite waard.
Of probeer er meerdere op een dag te bekijken qua afstand.


Bedankt voor je reactie! Dan moet ik waarschijnlijk wat sneller zijn, haha!
De reisafstand is voor mijzelf een dingetje en ik vind het naar om een paard zo lang in een trailer te hebben staan. Voelt heel vervelend. Moet ik mijzelf waarschijnlijk even overheen zetten.


Tja..... Al het mooie staat soms ver. Wij rijden ook soms wel 2 a 3 uur voor een paard. Dit jaar 2x gedaan. En ze zijn het dubbel en dwars waard!

Lys_PPA

Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:30

Ik vind dat je een prima budget hebt, daar moet je echt wel iets voor kunnen vinden.

Ik heb recentelijk ook een eigen paard gekocht en heb toen voornamelijk via marktplaats gekeken. Mijn zoekgebied was ongeveer gelijk met jou zoekgebied, ben ook woonachtig in Noord-Limburg. Inderdaad een bepaalde km-afstand aangehouden in verband met meerdere bezoeken. Indien er echt een topper tussen zat was ik wel bereid om verder te rijden hiervoor.

Ik vond het belangrijk dat ik meerdere keren langs kon komen en niet van me verwacht werd dat ik al meteen dezelfde dag nog een beslissing zou maken. Deze wijsheid heb ik pas gekregen na een miskoop 1,5 jaar geleden en helaas heb ik dat paard toen ook weer door moeten verkopen. Zeer belangrijk dus om geen paard boven je kunnen te kopen.

En inderdaad niet alleen op foto's afgaan. De foto's van mijn huidige paard stelden niet veel voor, daar had ze zoveel betere foto's van kunnen plaatsen en waarschijnlijk ook meer geinteresseerden voor kunnen hebben.

Ik wens je veel succes met je zoektocht!

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:36

Wat je ook kan doen als je een dier hebt dat verder weg staat, nog 2 a 3 in de buurt zoeken (of wat ik deed mijn vriend mocht er 1 kiezen en mijn ouders) en die ook gaan bekijken maak er een dagje van. En als gevoel belangrijk is weet je dat het moment dat je erop gaat zitten is mijn ervaring.

Heb ook half gestoorde gezeten waarvan ik dacht ja die voelt goed en juist kuikenmakken waar ik heel snel weer af was. Gevoel kan je niet sturen.

En oja ben nooit met het paard thuisgekomen wat ik zelf uitkoos maar meestal 1 die mijn pa koos

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:44

8-10 is toch niet zoveel? ik heb er zelf voor ik mijn huidige kocht 13 gezien. Kennissen hebben er misschien wel 30 gezien.
De kunst is inderdaad: snel zijn.
Ik zocht na een aantal blessures aan mijn kant (met wat blijvende schade) een betrouwbaar paardje. In de grote D/ E maat, tot max 1,60.
Dat was overigens 2,5 jaar geleden.
Ik kocht uiteindelijk een bijna groene 3-jarige. Waarom? Die voelde 100% vertrouwd en al het 'echt gereden' spul niet.
Nog geen dag spijt van gehad.

Kijk dus ook eens een klein beetje buiten je comfort zone en ga op een stal waar er meerdere te koop staan óók eens kijken bij degene die je niet direct aanspreken, heb ik ook gedaan. Dat geeft jezelf gewoon een goed beeld van wat jou uiteindelijk écht aanspreekt, en niet alleen wat je dénkt dat jou aanspreekt...

Budget lijkt me niks mis mee voor een gezond paard dat nuchter is en waar je geen echte sportambities mee hebt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:57

Iets verder, maar lijkt me wel een interessant paard voor jou: https://www.bokt.nl/markt/ad/495479/pra ... es-x-pinto

Of deze: https://www.bokt.nl/markt/ad/495178/all ... 8m-11-jaar

Budget lijkt me overigens ook niets mis mee, al lijken de echt brave recreatiepaarden ook niet meer zo goedkoop als vroeger. Er zit toch een hoop training en tijd in en een braaf (gezond!) buitenrijpaard is goud waard!

Nog een andere tip: kijk ook eens naar dravers. Daar zitten nog betaalbaardere en brave paarden tussen, die helemaal niet gekoerst hebben en een prima galop hebben.
Neem nu deze bijvoorbeeld: https://www.bokt.nl/markt/ad/495300/lie ... atiemerrie
Lijkt me een fijn paard!