Hoe het juiste paard vinden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:49

Mijn tip is ook om niet te veel op de foto’s te oordelen! Toen ik opzoek was naar een paard had ik een paar afspraken bij paarden die er prachtig uitzagen op de foto’s. Maar allemaal al verkocht voor ik langs kon gaan. Toen had ik nog een afspraak bij een paard waar ik een mwoah gevoel bij had. Heel mager en onbespiert, weinig uitstraling. Wilde het nog afzeggen want hij sprak me toch echt niet aan. Toch maar gegaan want op het laatste moment afzeggen vond ik ook banketstaaf. En wat ben ik blij dat ik gegaan ben. Zodra hij uit de stal stapte was ik verliefd, want de uitstraling die hij mistte op de foto had hij zeker wel in het echt!

Ohja, en ook al is het langer dan 1,5 uur rijden ga er gewoon naar toe! Liever een paar keer 2 uur of langer in de auto voor je droompaard dan dat je hem mist omdat het een paar keer te ver rijden is toch?

Babootje

Berichten: 26260
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:05

maaike5581 schreef:
En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..


Juffig95 schreef:
Bedankt! Ik merk dat niet elke verkoper dit wil. Wat doen jullie als een paard al een keer eerder gekeurd is en een herkeuring voor eigen rekening is. Soms kan een paard dan alsnog afgekeurd worden natuurlijk.


Dan moet er wel een RX keuring bij zitten. Eerder gekeurd met een klinische keuring zegt niets.

Maar met een professionele verkoper is altijd af te spreken dat de keuring kosten verkoper zijn. Als het paard al RX gekeurd is dan moet dat al helemaal geen probleem zijn, want dan ga je ervan uit dat het goed zal zijn.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:21

Babootje schreef:
maaike5581 schreef:
En laat keuren.
Bij goed keuring kosten koper en bij afkeuren kosten verkoper.
Spreek dat duidelijk van te voren af.
Ook al is het gebruikelijk, spreek het wel uit want mij is het helaas overkomen dat ik de afkeuring heb betaald..


Juffig95 schreef:
Bedankt! Ik merk dat niet elke verkoper dit wil. Wat doen jullie als een paard al een keer eerder gekeurd is en een herkeuring voor eigen rekening is. Soms kan een paard dan alsnog afgekeurd worden natuurlijk.


Dan moet er wel een RX keuring bij zitten. Eerder gekeurd met een klinische keuring zegt niets.

Maar met een professionele verkoper is altijd af te spreken dat de keuring kosten verkoper zijn. Als het paard al RX gekeurd is dan moet dat al helemaal geen probleem zijn, want dan ga je ervan uit dat het goed zal zijn.


In het geval van sportpaarden misschien wel maar met een recreatie paard niet zo snel.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:32

Wat mij enorm helpt bij zowel een paard kopen als verkopen; alles opschrijven wat je wél wil, alleen maar positieve dingen. Dus ipv "geen Tinkers of Haflinger" opschrijven: "Een warmbloed paard". Geen enkel woordje negatief gebruiken.
Wij mensen zijn heel gauw geneigd om te noemen wat we allemaal niet willen. Het is sowieso een leuke oefening want je zult merken dat je in het begin erg gauw geneigd bent om "ik wil dit en dit niet" op te schrijven, je wordt er hoe dan ook positiever van ;)
Ga daar echt voor zitten, lijst oplezen, het voor je zien en er op vertrouwen dat het je lukt met je lijst. Niet je kop laten hangen. Ook de prijs is belangrijk, weet je zeker dat je tot 5000 of 6000 wil gaan? Is 1,5 uur rijden een concessie die je wil doen? Of echt harde eis. Wil je écht geen Tinker of is een kruising nog wel te doen? Ik noem zo maar even iets, maar het is belangrijk dat je je focus houdt.

Ik denk dat er genoeg paarden staan binnen jouw budget.

Zo bedenk ik wat voor huisje ik voor een paard zoek, wat voor koper ik wil en ik bepaal de prijs wat haalbaar is. Mijn laatste paard was binnen 5 dagen verkocht voor de vraagprijs, om maar iets te noemen. Terwijl het eerste paard wat ik ooit verkocht, me zoveel meer moeite kostte en ik heel vervelende mensen op mijn erf kreeg.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 12:53

Karma schreef:
Wat mij enorm helpt bij zowel een paard kopen als verkopen; alles opschrijven wat je wél wil, alleen maar positieve dingen. Dus ipv "geen Tinkers of Haflinger" opschrijven: "Een warmbloed paard". Geen enkel woordje negatief gebruiken.
Wij mensen zijn heel gauw geneigd om te noemen wat we allemaal niet willen. Het is sowieso een leuke oefening want je zult merken dat je in het begin erg gauw geneigd bent om "ik wil dit en dit niet" op te schrijven, je wordt er hoe dan ook positiever van ;)
Ga daar echt voor zitten, lijst oplezen, het voor je zien en er op vertrouwen dat het je lukt met je lijst. Niet je kop laten hangen. Ook de prijs is belangrijk, weet je zeker dat je tot 5000 of 6000 wil gaan? Is 1,5 uur rijden een concessie die je wil doen? Of echt harde eis. Wil je écht geen Tinker of is een kruising nog wel te doen? Ik noem zo maar even iets, maar het is belangrijk dat je je focus houdt.

Ik denk dat er genoeg paarden staan binnen jouw budget.

Zo bedenk ik wat voor huisje ik voor een paard zoek, wat voor koper ik wil en ik bepaal de prijs wat haalbaar is. Mijn laatste paard was binnen 5 dagen verkocht voor de vraagprijs, om maar iets te noemen. Terwijl het eerste paard wat ik ooit verkocht, me zoveel meer moeite kostte en ik heel vervelende mensen op mijn erf kreeg.


Dat is mooi verwoord! Een kruising kan mij best aanspreken. Mijn budget is wel echt de Max. Ik vind het erg vervelend als de auto stuk zou gaan en ik geen nieuwe kan kopen, haha. Ook dierenarts kosten moeten zonder problemen betaald kunnen worden. Ook de reisafstand is wel een redelijk harde eis. Ik kan zelf niet zo lang auto rijden. Ik mankeer niks maar ben gewoon enorm slecht in lange afstanden. Mijn man kan ik niet overal mee naartoe sjouwen ivm een klein kindje. Andere mensen laten rijden vind ik heel vervelend! De kennis die mee gaat heeft een enorm vol rooster.

Vanmiddag ga ik kijken bij een jong paardje in de omgeving. Op de foto’s denk ik mwa... maar de omschrijving is wel heel fijn. Ze schijnt, ondanks haar jonge leeftijd, braaf te zijn. Hopelijk is ze in het echt net zo leuk.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:08

Ik reisde vroeger stad en land af als ik op zoek was. Zelfs naar het buitenland. En ik heb geen auto dus soms verre reizen met de trein. Maar de paarden die zo ver weg staan waren niet beter dan de paarden vlakbij. Tenslotte slaagde ik steeds op zeer korte afstand van huis, soms zelfs een paar minuten verderop. Het kan wel schelen dat ik in een gebied woon wat een behoorlijke paardendichtheid heeft.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:24

anjali schreef:
Ik reisde vroeger stad en land af als ik op zoek was. Zelfs naar het buitenland. En ik heb geen auto dus soms verre reizen met de trein. Maar de paarden die zo ver weg staan waren niet beter dan de paarden vlakbij. Tenslotte slaagde ik steeds op zeer korte afstand van huis, soms zelfs een paar minuten verderop. Het kan wel schelen dat ik in een gebied woon wat een behoorlijke paardendichtheid heeft.


Dat werkte voor jóú! TS geeft net aan waarom de afstand een harde eis is en dat mag, dan schrijft ze dat op dat ze max. 1,5 uur in de auto wil zitten.

Misschien verrast je dit paard wel TS, die in de buurt staat. Maar bij elk onderbuikgevoel dat "nee" zegt, ook al wil je het rationaliseren, gewoon niet doen. Soms hoeft er geen verklaring te zijn.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:25

Babootje

Citaat:
Dan moet er wel een RX keuring bij zitten. Eerder gekeurd met een klinische keuring zegt niets.

Maar met een professionele verkoper is altijd af te spreken dat de keuring kosten verkoper zijn. Als het paard al RX gekeurd is dan moet dat al helemaal geen probleem zijn, want dan ga je ervan uit dat het goed zal zijn.


Ik heb vorig jaar de zoektocht gehad naar een allround sportpaard. Maar dat bij professionele verkopers dit altijd af te spreken is, is pertinent onwaar. Vaker niet dan wel is mijn ervaring. En RX is in principe ook voor verzekering maar 3 maanden geldig, paard kan sowieso bij RX ggk bij thuiskomst bij wijze van spreken zich verstappen op de trailer. Dus dat zegt ook niet zoveel.

Ik ben ook het hele land door gereden en legde in een week soms 1100km af van hot naar her. Uiteindelijk mijn nieuwe aanwinst ook op ruim 2,5 uur rijden gevonden.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 13:35

Karma schreef:
anjali schreef:
Ik reisde vroeger stad en land af als ik op zoek was. Zelfs naar het buitenland. En ik heb geen auto dus soms verre reizen met de trein. Maar de paarden die zo ver weg staan waren niet beter dan de paarden vlakbij. Tenslotte slaagde ik steeds op zeer korte afstand van huis, soms zelfs een paar minuten verderop. Het kan wel schelen dat ik in een gebied woon wat een behoorlijke paardendichtheid heeft.


Dat werkte voor jóú! TS geeft net aan waarom de afstand een harde eis is en dat mag, dan schrijft ze dat op dat ze max. 1,5 uur in de auto wil zitten.

Misschien verrast je dit paard wel TS, die in de buurt staat. Maar bij elk onderbuikgevoel dat "nee" zegt, ook al wil je het rationaliseren, gewoon niet doen. Soms hoeft er geen verklaring te zijn.


Je laatste stukje ga ik onthouden. Vaak pas ik het omdenken toe. Maar soms heb je ook geen verklaring nodig, soms voelt het gewoon niet fijn.

En soms voelt het heeeel fijn maar zegt het verstand nee (afkeuringen). Blijft lastig. Toch probeer ik te blijven genieten van de zoektocht. Je leert jezelf heel goed kennen. Ik leer steeds beter wat ik prettig aan paarden vindt en wat niet. En iedereen heeft andere ‘eisen’. Mooi leerproces.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:42

Is het ook een idee om een onbeleerd koel paard aan te schaffen? Of wil je perse direct rijden

Ik heb een anderhalf jarige aangeschaft die nu 4 is. Zo mak heb ik ze nog nooit meegemaakt ;) Ze was totaal niet braaf maar met training en nuchterheid heb ik haar wel braaf gekregen

Topic van mijn merrie
[RIJ-ITP] De definitie van bomproof en verkeersmak?

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 13:53

Kabayo schreef:
Is het ook een idee om een onbeleerd koel paard aan te schaffen? Of wil je perse direct rijden

Ik heb een anderhalf jarige aangeschaft die nu 4 is. Zo mak heb ik ze nog nooit meegemaakt ;) Ze was totaal niet braaf maar met training en nuchterheid heb ik haar wel braaf gekregen

Topic van mijn merrie
[RIJ-ITP] De definitie van bomproof en verkeersmak?


Dan zou het wel een paardje moeten zijn wat bijna direct zadelmak gemaakt kan worden. Dan is het een optie. Stalling kost hier een hele hoop geld. Jaren niet rijden zou ik heel verdrietig vinden. Ik ga even lezen!

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:31

Mijn zoektocht 19 jaar geleden was bijna geen zoektocht te noemen. Marktplaats, bokt etc had ik toen niet. Mijn vader was al stiekem hier en daar bij mensen/handelaren aan gereden en had zoiets nee hier mag ze niet gaan kijken (ik was 17). Toch maar aan gegeven pap ik wil juist wel zien. Tja wat wilde ik (en mijn tante) een e-pony liefst geen schimmel, braaf en makkelijk met buitenrijden. Ik ging voor de eerste keer eens ergens kijken. Dus nog geen foto's of wat dan ook gezien, gewoon bij een handelaar aan gekomen en gevraagd of ze iets te koop hadden. Ja een springmerrie, nou dat was het niet. Echter toen wij binnen kwamen was een meisje bezig met een kleine schimmel. Kwam langs de stal af van die springmerrie en zei toen hij heeft er zin in. Toen de handelaar duidelijk werd dat die merrie het niet ging worden van ons zei hij ja die witte is ook te koop. Maar ja was te klein, was schimmel. Maar voor de ervaring wilde ik er wel op, was de eerste waar ik dan eens op zou gaan. Ik vond het om te zien eigenlijk al een iets te pittige pony. Ik erop, het voelde zo vertrouwd, hij stopte als ik dat vroeg, vloog naar voren bij been en ik voelde mij heel veilig op hem. Toen mijn tante, ook hetzelfde gevoel, daarna buitenrit gaan maken en ja dit was hem... Tja probleem... ik had eigenlijk met mijzelf afgesproken om de eerste niet te kopen zodat ik in elk geval een keer nee had gezegd.

Met andere woorden, toen was er weinig waar je vooraf al op kon selecteren. Je moet er net bij uitkomen. nav dit topic ben ik op marktplaats gaan kijken wat er bij ons in de buurt staat (kom ook uit limburg) en zag een tinker staan. Ik herkende het beestje niet op de foto maar aan de hand van de omgeving dacht ik ineens verrek dat is de tinker waar ik elke dag voorbij kom rijden en waar ik altijd graag naar kijken. Een uitstraling welke ik heel mooi vind en de beschrijving erbij is precies wat ik zou zoeken. Maar nu niet op zoek naar een nieuw paard en gelukkig staat er al gereserveerd bij. Op basis van die foto's zou ik niet perse gaan kijken.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:38

joyce83 schreef:
Mijn zoektocht 19 jaar geleden was bijna geen zoektocht te noemen. Marktplaats, bokt etc had ik toen niet. Mijn vader was al stiekem hier en daar bij mensen/handelaren aan gereden en had zoiets nee hier mag ze niet gaan kijken (ik was 17). Toch maar aan gegeven pap ik wil juist wel zien. Tja wat wilde ik (en mijn tante) een e-pony liefst geen schimmel, braaf en makkelijk met buitenrijden. Ik ging voor de eerste keer eens ergens kijken. Dus nog geen foto's of wat dan ook gezien, gewoon bij een handelaar aan gekomen en gevraagd of ze iets te koop hadden. Ja een springmerrie, nou dat was het niet. Echter toen wij binnen kwamen was een meisje bezig met een kleine schimmel. Kwam langs de stal af van die springmerrie en zei toen hij heeft er zin in. Toen de handelaar duidelijk werd dat die merrie het niet ging worden van ons zei hij ja die witte is ook te koop. Maar ja was te klein, was schimmel. Maar voor de ervaring wilde ik er wel op, was de eerste waar ik dan eens op zou gaan. Ik vond het om te zien eigenlijk al een iets te pittige pony. Ik erop, het voelde zo vertrouwd, hij stopte als ik dat vroeg, vloog naar voren bij been en ik voelde mij heel veilig op hem. Toen mijn tante, ook hetzelfde gevoel, daarna buitenrit gaan maken en ja dit was hem... Tja probleem... ik had eigenlijk met mijzelf afgesproken om de eerste niet te kopen zodat ik in elk geval een keer nee had gezegd.


Wat is dit voor anticlimax? :')

Heb je die pony gekocht of wat?

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:45

Iedere maand die voorbijgaat waarin je nog geen paard gekocht hebt, verhoogt dat je budget. Je hoeft immers geen stalling te betalen.

Over vier maanden kan je budget zomaar € 2.000,-- hoger zijn.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 06-11-19 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:46

Karma schreef:
joyce83 schreef:
Mijn zoektocht 19 jaar geleden was bijna geen zoektocht te noemen. Marktplaats, bokt etc had ik toen niet. Mijn vader was al stiekem hier en daar bij mensen/handelaren aan gereden en had zoiets nee hier mag ze niet gaan kijken (ik was 17). Toch maar aan gegeven pap ik wil juist wel zien. Tja wat wilde ik (en mijn tante) een e-pony liefst geen schimmel, braaf en makkelijk met buitenrijden. Ik ging voor de eerste keer eens ergens kijken. Dus nog geen foto's of wat dan ook gezien, gewoon bij een handelaar aan gekomen en gevraagd of ze iets te koop hadden. Ja een springmerrie, nou dat was het niet. Echter toen wij binnen kwamen was een meisje bezig met een kleine schimmel. Kwam langs de stal af van die springmerrie en zei toen hij heeft er zin in. Toen de handelaar duidelijk werd dat die merrie het niet ging worden van ons zei hij ja die witte is ook te koop. Maar ja was te klein, was schimmel. Maar voor de ervaring wilde ik er wel op, was de eerste waar ik dan eens op zou gaan. Ik vond het om te zien eigenlijk al een iets te pittige pony. Ik erop, het voelde zo vertrouwd, hij stopte als ik dat vroeg, vloog naar voren bij been en ik voelde mij heel veilig op hem. Toen mijn tante, ook hetzelfde gevoel, daarna buitenrit gaan maken en ja dit was hem... Tja probleem... ik had eigenlijk met mijzelf afgesproken om de eerste niet te kopen zodat ik in elk geval een keer nee had gezegd.


Wat is dit voor anticlimax? :')

Heb je die pony gekocht of wat?


Sorry :+ iets met teveel tegelijk doen en niet het verhaal nog even nalopen voor plaatsen.

De witte pony is idd gekocht, nu 26 jaar en nog lekker bij ons. Altijd heel blij mee geweest en precies wat wij zochten qua karakter en rijden. Maar ik zou er dus niet naar gaan kijken als ik hem via een advertentie had gezien.

De tinker wilde ik mee zeggen, verliefd op het eerste gezicht (bij het langsrijden) maar als ik de foto's zie heb ik dat gevoel niet. Wat dus aan wil geven ga vooral ook kijken als de foto's niet gelijk aanspreken maar de omschrijving wel in de buurt komt bij wat je zoekt.

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 17:54

rien10 schreef:
Iedere maand die voorbijgaat waarin je nog geen paard gekocht hebt, verhoogt dat je budget. Je hoeft immers geen stalling te betalen.

Over vier maanden kan je budget zomaar € 2.000,-- hoger zijn.

Dat klopt. Mijn budget begon in de zomer met lekker onrealistisch 2500 euro. Ver boven de 6 wil ik ook gewoon niet gaan. Als ik onder de 6 echt niks kan vinden dan de zoektocht voor mij ook klaar. En onder de 6 moet toch wel iets leuks te vinden zijn.


Update van het bezoekje vandaag:
Lieve merrie! Ik kwam er daar pas achter dat ze nog maar 5 keer bereden was. Ze was heel braaf. Wel een enorme mok! Echt een heel dik been. Had vooraf gevraagd of ze gezond was. Helaas niet dus.
Ze sloeg flink met de benen en de hoeven zagen er slecht uit. 3 voetjes rotstraal.
Kwam uit Ierland en hadden haar net een maand.
Ik verwacht niet veel maar qua gezondheid viel dit wel tegen. Ben alleen moeten gaan kijken vandaag. Filmpjes en foto’s bekijk ik vandaag even met onze kennis.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:08

Mmmmm. Zou voor mij een “no go” zijn. Ik wens je wijsheid toe.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:24

Ik heb echt het juiste paard voor mij gevonden.
Zij is ook bomproof: Maar dat is een relatieve term, want met een onzekere ruiter kan zelfs zij een loopje nemen.
Maar zie je haar in de wei staan en er gebeurt iets 'engs' in haar omgeving, dan kijkt ze daarvan zelden op.

Je moet er ook wel aan werken: ik heb haar al 10 jaar en ze is mn eerste eigen paard. Zeker in het begin wilde ze met mij ook nog wel een loopje nemen, hoor!
Toch was ze ook toen nog steeds 'makkelijker' voor mij dan het gros van de andere eigen paarden: met een ander paard had ik het wellicht niet gered.
Ik ben op een gegeven moment veel met haar gaan doen: mee naar andere locaties. Strand, bos, clinics, schriktraining. Ook thuis blootstellen aan gekke dingen en vreemde situaties. Ik heb ook een super fijne en nuchtere bijrijdster gevonden die zo alleen met haar de weg op durft (Ik zelf ga nog steeds liever met een ander paard of een groep naar buiten). En raad eens? Bij mijn bijrijdster zet ze geen stap verkeerd! Dat komt door de mentaliteit van mn bijrijdster.
Door deze bijrijdster ging ik zelf ook steeds meer inzien wat een fantastische en nuchtere pony ik eigenlijk heb en zo durf ik zelf uiteindelijk ook meer dingen!

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:08

Juffig95 schreef:
rien10 schreef:
Iedere maand die voorbijgaat waarin je nog geen paard gekocht hebt, verhoogt dat je budget. Je hoeft immers geen stalling te betalen.

Over vier maanden kan je budget zomaar € 2.000,-- hoger zijn.

Dat klopt. Mijn budget begon in de zomer met lekker onrealistisch 2500 euro. Ver boven de 6 wil ik ook gewoon niet gaan. Als ik onder de 6 echt niks kan vinden dan de zoektocht voor mij ook klaar. En onder de 6 moet toch wel iets leuks te vinden zijn.


Update van het bezoekje vandaag:
Lieve merrie! Ik kwam er daar pas achter dat ze nog maar 5 keer bereden was. Ze was heel braaf. Wel een enorme mok! Echt een heel dik been. Had vooraf gevraagd of ze gezond was. Helaas niet dus.
Ze sloeg flink met de benen en de hoeven zagen er slecht uit. 3 voetjes rotstraal.
Kwam uit Ierland en hadden haar net een maand.
Ik verwacht niet veel maar qua gezondheid viel dit wel tegen. Ben alleen moeten gaan kijken vandaag. Filmpjes en foto’s bekijk ik vandaag even met onze kennis.

Die net geimporteerd zijn zijn soms nog heel onopgevoed. Let ook op mijten in het behang.Merries zijn meestal drachtig. Ga in elk geval nog vaker kijken.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:17

Absoluut oppassen met net geïmporteerde paarden aangezien je een bomproof paard zoekt. Veel van die paarden zijn nog helemaal 'verdoofd' van alles en dan komt hun echte karakter later pas boven.

Wat je zoekt is lastig omdat het een warmbloed moet zijn. Maar als je niet let op looks en gangen enz. Zal er wel eentje tussen zitten!

Juffig95
Berichten: 74
Geregistreerd: 03-11-19

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 20:40

Bedankt dames. Het voelde ook niet goed. Ze zag er echt niet goed uit. Daar kan ik opzich wel doorheen kijken. 1 been was echt heel dik en warm. Vol mok. Beestje zag er lief maar treurig uit.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:47

Juffig95 schreef:
Bedankt dames. Het voelde ook niet goed. Ze zag er echt niet goed uit. Daar kan ik opzich wel doorheen kijken. 1 been was echt heel dik en warm. Vol mok. Beestje zag er lief maar treurig uit.

Verdoofd?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:19

DatBenIkNou schreef:
Amado7 schreef:
Je budget is prima hoor! Voor paar 1000 extra heb je een goeie Z pony van die leeftijd. Dus er moet er eentje te krijgen zijn.

Zoeken en blijven zoeken. En direct gaan kijken zodra er een leuke op staat.


Tuurlijk, en ook nog bomproof en gezond zeker? :+ Wanneer heb jij voor het laatst een paard of pony gekocht? De crisis is echt voorbij hoor en de prijzen liggen hoog momenteel.

3 maanden terug. De 3e die we gingen kijken voor een bedrag rond dat budget. Gezond en Z. En ook nog eens bomproof

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:11

Juffig95 schreef:
Het voelde ook niet goed.
Beestje zag er lief maar treurig uit.

Vanwege beide, niet doen, al snap ik dat het tweede wat je aangeeft, je raakt waarom je het wel zou doen.
Maar als het niet goed voelt, echt niet kopen.

Ik had begin dit jaar een pony erbij gekocht, die paste qua plaatje en eisen en budget, op 1 dingetje na, hij was pas 2 jaar (ik zocht minimaal 3) en ergens 'voelde het niet goed'.
Maar ik dacht dat dat kwam omdat hij pas 2 jaar was, want de rest klopte allemaal en hij was erg lief en rustig.

Hij kwam aan, en ik had gelijk zoiets van neem maar mee terug, maar dat vond ik ook heel raar. Hij had niet eens de kans gekregen van mij, dus naar de wei gebracht. Hij werd gelijk in de groep opgenomen of hij er altijd geweest was. Dus wat was nou dan mijn probleem, vermaande ik mijzelf. Alles verliep perfect, behalve mijn gevoel dat hij mee terug moest.

Nou binnen een paar weken kwam ik er achter.
De pony veranderde compleet als hij buiten op straat kwam. Ik heb hem nog 2 weken aan iemand uitbesteed, maar ook die had hetzelfde; eenmaal op straat was het een totaal andere pony die niet te hanteren was. Nou daar zag ik geen brave toekomstige menpony in, dus die is uiteindelijk toch terug gegaan.
Maw, mijn onderbuik gevoel was goed.

Gekke was, toen hij weer in zijn oude kudde liep en ik hem nakeek terwijl hij het veld opdraafde, bedacht ik mij, dat ik hem zo weer er tussenuit zou pikken als ik daar een pony zou kopen.

Nu heb ik er weer eentje gekocht, komt dit weekend, en daar zit ook wat twijfel bij, niet zo zeer in mijn onderbuik, maar meer in mijn verstand. Daarom deze keer echt een proefperiode afgesproken ook :D

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe het juiste paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:16

Je budget is ook erg populair heb ik gemerkt. Veel mensen zoeken een braaf super paard voor relatief weinig geld. Maar dan wel een sportpaard met papier en perfect. Jij wil nog wel wijken naar een pony, eventueel kruising. Dus dat moet met jou budget zeker lukken.

Mijn paard staat voor iets meer dan je budget te koop.