Willen jullie nog even meedenken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:49

In Regio Rotterdam kun je heel goed Karel Bauer benaderen, die zit in jouw regio. Als je het interessant vindt kan ik je per pb een filmpje sturen van mijn paard dat hij geholpen heeft. Hij heeft zoveel kennis, ervaring en gevoel voor paarden dat hij je denk ik heel goed kan helpen op je pad naar ontspanning.

pien_2010

Berichten: 43252
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:49

Pandora2 schreef:
Ik herken dit wel.

Dit paardje heeft een zware hoofd-halsverbinding waardoor er weinig tot geen ruimte is voor de
speekselklieren en de ademhaling ook belemmerd wordt.
Dat zorgt voor continue ongemak tijdens het afbuigen.
Paardje associeert de teugels aannemen dus met zuurstofgebrek en een onaangenaam gevoel door de druk op de speekselklieren. Dan gaat het knopje dus idd om.

Hem veel meer ruimte geven vooraan kan misschien een oplossing betekenen, maar zal heel veel
tijd vragen.
Enkel buitenritten maken zou ideaal zijn natuurlijk.
Inslapen hiervoor zou erg zonde zijn in mijn ogen.

Je zou eventueel ook een endoscopie van de luchtwegen kunnen overwegen.
Haflingers kunnen soms een erfelijke afwijking van de luchtpijp hebben.


Dit vind ik een hele goede post. Dat zuurstofgebrek doelde ik ook op met mijn post. Ik denk dat het rijtechnisch op te lossen is. Dat wordt dan wel van instructreur veranderen.
Er staan goede suggesties in dit topic.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:18

Ik denk persoonlijk niet dat daar het probleem zit. Zo zwaar is deze niet qua hoofd-halsaanzet, het is een vrij modern type Haflinger. Heb zelf hier paarden met een veel zwaardere hoofd halsverbinding die probleemloos nageeflijk lopen in horizontaal evenwicht en zelfs in oprichting.
De halshouding in het filmpje is onprettig voor het paard, daar ben ik het mee eens. Het paard is veel te kort in de hals en zoekt de hand van de ruiter niet op doordat ie zich vastzet. Hij kan deze houding (nog?) niet aan. De instructeur heeft dan blijkbaar niet door, en dat is een veeg teken.
Er zou heel goed een ander halsprobleem kunnen spelen, dan denk ik aan de wervels. Dat kunnen afwijkingen zijn aan de wervellichamen, artrose of ontstekingen in de omliggende weefsels. Zeker gezien het feit dat dit paard in het verleden (de ts spreekt van een handelspaard/projectje) waarschijnlijk verkeerd is getraind. Ik denk dat het loont om het paard te laten onderzoeken op afwijkingen in de wervelkolom.
En verder, betere instructie zoeken zou raadzaam zijn. Als het commentaar op de video tenminste betrekking heeft op de ts en haar paard.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:32

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig naar een filmpje waar je de teugels een heel stuk langer maakt en met veel minder druk rijd. Ik zie je Namenlijk echt grof inwerken met je binnenhand en zie hier eigenlijk niet waarom.
Wat zou er gebeuren als je de teugels daar eens loslaat en je handen naar voren steekt, ik kan me Namenlijk niet voorstellen dat dit prettig is met rijden voor beide, lijkt alsof je een blok beton in de handen hebt.

Kan die wel lang en laag tijdens het longeren?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:39

Citaat:
Ik was er al vanuit gegaan dat het commentaar bij een van de andere ruiters hoorde :=


Ik ook eerlijk gezegd.

Maar nogmaals, ik denk echt dat Karel je kan helpen.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:46

Ik vind je paardje niet correct/zuiver lopen, vooraan.
Heb je je paardje al gereden terwijl een DA toekijkt? Dat levert soms een ander beeld dan aan de longe.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:06

Leo schreef:
In Regio Rotterdam kun je heel goed Karel Bauer benaderen, die zit in jouw regio. Als je het interessant vindt kan ik je per pb een filmpje sturen van mijn paard dat hij geholpen heeft. Hij heeft zoveel kennis, ervaring en gevoel voor paarden dat hij je denk ik heel goed kan helpen op je pad naar ontspanning.

serieus! ik ben echt een fangirl wat Karel betreft. die heeft zoveel begrip voor de paarden. ziet ook de introverte paarden. denkt met je mee, durft toe te geven als hij ook niet meteen de oplossing weet, maar puzzelt ontzettend graag met je mee.

ik had er ook geen zin meer in. was zo gefrustreerd met rijden. nu kan ik weer nadenken met rijden en daardoor handelen naar wat er gebeurt. rationeel oplossen en samenwerken. rijden is weer genieten geworden.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:11

Ik denk dat ts beter eerst lichamelijke afwijkingen kan uitsluiten en wanneer dat goed is op zoek gaan naar een trainer die bij haar pony past.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:18

Die pony loopt niet goed. En ik weet niet of dat zo is, want dat is niet te zien of te vergelijken op dat filmpje, maar zou hij niet teugelkreupel kunnen zijn? Als hij alleen zo gaat lopen als jij de teugels oppakt.

Maar dit zou ik laten onderzoeken.

Ik snap het zo kort houden en het doorzitten eerlijk gezegd ook niet zo als hij zo loopt. Al eens een losse bijzet geprobeerd met longeren, om te zien hoe hij dan loopt?

Waar ik eigenlijk nogal van schrik is het willen laten inslapen als jij er niet mee verder kan komen, je ziet het helemaal niet zitten om je aan te passen aan je paard? Hoe is hij bv op een buitenritje? Kan hij dan wel genieten en ontspannen en zuiver lopen? Loopt hij zuiver als er niemand op zit in alle gangen eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door neetoch op 29-10-19 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lys_PPA

Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 14:22

maya12333 schreef:
9 jaar, haflinger ruin.
Aan de hand is het echt een super lief dier. Bedoelde echt in het werk vanaf de grond, longeren (met of zonder bijzet), werken aan de hand.


Hoe lang heb je hem? En wat is zijn naam (mag ook in PB), maar hij komt me heel bekend voor..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:18

Sjira schreef:
GDG schreef:
Het commentaar wat er te horen is past dus helemaal niet bij het beeld.

Ik was er al vanuit gegaan dat het commentaar bij een van de andere ruiters hoorde :=

Ik hoop het van harte.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:16

Wauw, wat een reacties. Dankjewel hiervoor. Zal proberen om in het algemeen op iedereen te reageren, als ik wat over het hoofd zie, herhaal het gerust nog een keer.

Ten eerste, het commentaar op het filmpje is inderdaad niet voor mij gelukkig.

Lys_PPA schreef:
Hoe lang heb je hem? En wat is zijn naam (mag ook in PB), maar hij komt me heel bekend voor..

Bijna 5 jaar dus, Zijn naam is Aldon.

Dat huppeltje zou je inderdaad ook teugelkreupel kunnen noemen.
Aan de longe met bijzet deed hij precies hetzelfde, longeer inmiddels al een tijdje niet meer met bijzet, maar alleen aan een kaptoom of halster. Doet hij het iets beter op, maar wel nog hetzelfde gedrag. Op buitenrit ook hetzelfde gedrag. Lengte van de teugel maakt ook geen verschil, nog steeds hetzelfde gedrag. Buiten dat huppeltje om is hij gewoon zuiver. Met een andere ruiter trouwens ook hetzelfde gedrag.

neetoch schreef:
Waar ik eigenlijk nogal van schrik is het willen laten inslapen als jij er niet mee verder kan komen, je ziet het helemaal niet zitten om je aan te passen aan je paard?

Wees gerust, zal niet zomaar gebeuren, hij is wel echt mijn vriendje en maatje. Maar als je na 5 jaar proberen nog steeds bijna elke rit het gevoel hebt dat je je paard aan het slopen ben (en als hij inderdaad zo blijft lopen, zal dat vanzelf eens gebeuren ben ik zeker van bewust) dan komt vanzelf de dag dat je gaat zeggen , ik hou er mee op, dat is voor beide veel fijner.


bigone schreef:
Ik denk dat ts beter eerst lichamelijke afwijkingen kan uitsluiten en wanneer dat goed is op zoek gaan naar een trainer die bij haar pony past.

Lichamelijk problemen zijn al uitgesloten, door in mijn ogen een goede kliniek (DAP Bodegraven). Een goede trainer is inderdaad ook een flinke zoektocht. Denk dat je nooit echt de perfecte zal gaan vinden, maar er worden al een aantal genoemd en zal daar zeker wat mee doen.

Leo schreef:
In Regio Rotterdam kun je heel goed Karel Bauer benaderen, die zit in jouw regio. Als je het interessant vindt kan ik je per pb een filmpje sturen van mijn paard dat hij geholpen heeft. Hij heeft zoveel kennis, ervaring en gevoel voor paarden dat hij je denk ik heel goed kan helpen op je pad naar ontspanning.

Als je wilt heel graag.


Lukasje schreef:
Heb je je paardje al gereden terwijl een DA toekijkt? Dat levert soms een ander beeld dan aan de longe.

Jep, DA zegt paard is fysiek in orde om dit werk aan te kunnen, probleem ligt mentaal.


alice0cullen schreef:
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig naar een filmpje waar je de teugels een heel stuk langer maakt en met veel minder druk rijd. Niet geheel recent meer, van augustus dit jaar, en niet helemaal waar je om vraagt, maar om er meer beeld bij te geven. https://www.youtube.com/watch?v=sXZw31I ... J3NcxrX38w Hij was best fijn hier, maar was ik weer zelf verschrikkelijk zenuwachtig en dan ga ik stomme dingen doen. De ene keer totaal geen last van en de andere keer wel. Ik zie je namenlijk echt grof inwerken met je binnenhand en zie hier eigenlijk niet waarom. Klopt, vandaag ook van mijn instructie ook op mijn kop voor gehad. Niet de oorzaak van het gedrag, maar helpt ook zeker niet.
Wat zou er gebeuren als je de teugels daar eens loslaat en je handen naar voren steekt, ik kan me namenlijk niet voorstellen dat dit prettig is met rijden voor beide, lijkt alsof je een blok beton in de handen hebt. Klopt, rijdt zeker niet prettig.

Kan die wel lang en laag tijdens het longeren?Kan wel, gebeurt alleen vaak niet. Krijg van de fysio/osteopaat ook altijd de opdracht op buig/rek en strek oefeningen te doen op de grond. Deze kan hij perfect uitvoeren, hartstikke soepel en lenig.


Bij een zuurstofgebrek, merk je dan ook iets aan de ademhaling? Hij is eigenlijk nooit buitenadem, heeft ook een super goede conditie. Laats een oefencross gereden, springparcours en 2 rondes crossen achter elkaar, hij pomp nog niet eens. Van de zomer een wedstrijd in de volle zon, 31 graden, geen druppel zweet en hartstikke fit, nog niet eens grote neusgaten.

Askja schreef:
Heeft het paard geleerd om in stap rustig af te kauwen en zich geleidelijk voorwaarts-neerwaarts te ontspannen? Dus in een vloeiende beweging de hals afwikkelen waarbij de bovenlijn deint? En hij zich met lange, elastische en vooral regelmatige passen voorwaarts laat rijden zonder aan te spannen?
Dat is de basis van waaruit je werkt; totale fysieke en mentale ontspanning. Niet gewoon hoofd naar beneden. Nope dit lukt niet, daar lopen we namelijk al vast.



henny_w schreef:
Even een zijstraat, kan jouw Haflinger last hebben van littekenweefsel van de castratie?
Geen littekenweefsel, van de week toevallig uitgebreid naar gekeken tijdens het scheren. Mooi soepel, zacht en nu niet meer harig :D



Serenity350 schreef:
Een aantal zaken in je openingspost vielen me op, ik heb ze even vetgedrukt. Je noemt je paardje een projectje; wat bedoel je daarmee? Wat is zijn voorgeschiedenis en wat had je voor ogen toen je dit project met hem aan besloot te gaan?
Tijdens het zadelmak maken is er een ongelukje gebeurt, hier is de spanning dus ook begonnen. Toenmalige eigenaar had er geen vertrouwen meer in en toen is hij in de handel terecht gekomen. In een half jaar tijd minstens 4 adressen gezien. Geen hoefsmid, geen ontwormingen, geen tandarts, slecht voer, slecht tuig en geen juiste rijderij. Ik vond het wel leuk om hem weer op de rit te krijgen, gewoon voor mezelf, voor de rest geen verwachtingen. Bleek dus een verschrikkelijk leuk paard te zijn, wat qua karakter precies was wat ik zoek in een paard.

Hoe is het voor jou? Kun jij je ontspannen tijdens het werken? Waar denk je aan als je met hem bezig bent, liggen je gedachten bij wat je nu doet, bij wat je wilt gaan doen of bij wat niet lijkt te lukken?
Probeer er elke keer weer blanco in te gaan, maar tegenwoordig is het voor mij ook telkens lastiger om hier ontspannen mee om te gaan. Raak vooral gefrustreerd dat hij zijn lijf niet goed gebruikt. Wat hij natuurlijk weer aanvoelt en dan gaat het cirkeltje weer rond. Tegenwoordig geef ik het dan ook maar op en stop dan met rijden, leuker voor iedereen.



mystery1980 schreef:
Hoe loopt hij zonder neusriem? Hetzelfde
Misschien ben je zelf ook wat gespannen geraakt, probeer er eens gewoon voor de lol op te gaan zitten zonder de drang om verder te komen, maar gewoon met het doel samen lol te hebben.Doe ik ook zeer regelmatig, een keer in de week lekker zonder zadel rondhobbelen. Regelmatig een weekendje naar de veluwe, strandritten waar hij lekker zichzelf uit mag leven, crosstrainingen/springlessen, waarbij hij alleen de eerste 15 minuten met losrijden beetje serieus moet doen, daarna lang leve de lol. Daarnaast hoeft hij dus maar 2/3x in de week serieus dressuurmatig aan de slag, eigenlijk ook altijd onder begeleiding tegenwoordig.


Ik ben echt gek met hem, zou hem ook echt niet willen missen. Heb ook zeker door dat hij hartstikke graag wilt en verschrikkelijk zijn best voor mij doet. Maar ik vind een stukje dressuur wel een verplichte basis zodra je kiest om op een paard te stappen. Dit krijg ik dus niet voor elkaar en de hulp die ik er de afgelopen 5 jaar bij heb gehad dus ook niet. Hartstikke blij met alle suggesties en aanbevelingen en fijn dat ik niet de enige ben die dit ziet. Krijg nog best vaak complimenten dat het er zo goed uitziet, terwijl dat dus zeker niet zo is. Je gaat nog bijna denken dat je zelf alles aan het inbeelden ben.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:30

Haflingers zijn écht geen makkelijke paarden om goed dressuurmatig te trainen.
Ze hebben 200 PK in een klein paardenlijfje zitten, wat er UIT wil.
Ontspanning is key, en dat vinden de meeste haflinger stom.
Mijn ervaring is dat de meeste (dressuur) instructeurs goed zijn met paarden, maar een haflinger goed opleiden is wel andere koek, zoals hier ook al gezegd, veel lopen met hun luchtpijp op slot etc, zetten zich vast in de kaak, hebben een véél te hoog tempo. Het zit er van afstand leuk uit, maar als je goed kijkt valt het vies tegen.
Je bent ook meer tijd nodig voor de basis.
Ik vind Karel Bauer een goede tip, ookal ken ik hem zelf niet, maar zie wel goede dingen voorbij komen.
Volgens mij is hij ook van het western rijden, en daar hoef je je paard niet helemaal voor om te scholen, sommige dingen uit de westerntak kan je héél goed gebruiken voor "gewone" dressuur!

Heel veel succes, en geef niet op. Het is goed dat je zelf al zo kritisch bent, en hoe frustrerend het ook is, ik geloof écht niet dat het een hopeloos geval is. Moeilijk? Ja, dát wel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:33

maya12333 schreef:
Niet geheel recent meer, van augustus dit jaar, en niet helemaal waar je om vraagt, maar om er meer beeld bij te geven. https://www.youtube.com/watch?v=sXZw31I ... J3NcxrX38w

Ook hier vind ik je weer heel streng met je handen en zet je ze vast en trek je je paard in een valse knik.


maya12333 schreef:
Askja schreef:
Heeft het paard geleerd om in stap rustig af te kauwen en zich geleidelijk voorwaarts-neerwaarts te ontspannen? Dus in een vloeiende beweging de hals afwikkelen waarbij de bovenlijn deint? En hij zich met lange, elastische en vooral regelmatige passen voorwaarts laat rijden zonder aan te spannen?
Dat is de basis van waaruit je werkt; totale fysieke en mentale ontspanning. Niet gewoon hoofd naar beneden.

[b]Nope dit lukt niet, daar lopen we namelijk al vast.

Maar als dit niet lukt, de basis van de basis, waarom hem dan verder 'oppakken' en deze stap overslaan?



maya12333 schreef:
Ik vond het wel leuk om hem weer op de rit te krijgen, gewoon voor mezelf, voor de rest geen verwachtingen. Bleek dus een verschrikkelijk leuk paard te zijn, wat qua karakter precies was wat ik zoek in een paard.

Hm, ik krijg juist het idee dat je juist heel veel verwachtingen hebt van dit paard en dat die behoorlijk in de weg zitten.



maya12333 schreef:
Probeer er elke keer weer blanco in te gaan, maar tegenwoordig is het voor mij ook telkens lastiger om hier ontspannen mee om te gaan. Raak vooral gefrustreerd dat hij zijn lijf niet goed gebruikt. Wat hij natuurlijk weer aanvoelt en dan gaat het cirkeltje weer rond. Tegenwoordig geef ik het dan ook maar op en stop dan met rijden, leuker voor iedereen.

Ik denk echt dat je helemaal naar de basis terug moet en je nu veel te veel verwacht, daardoor telkens die frustratie. Ik hoop echt dat je iemand kunt vinden die je bij die basis kan helpen want volgens mij zijn jullie dan echt een heel leuke combinatie.



maya12333 schreef:
Maar ik vind een stukje dressuur wel een verplichte basis zodra je kiest om op een paard te stappen. Dit krijg ik dus niet voor elkaar en de hulp die ik er de afgelopen 5 jaar bij heb gehad dus ook niet.

Mee eens maar dat gaat niet lukken door stappen over te slaan en meer voor het plaatje te rijden.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:27

Dap Bodegraven heeft foto’s gemaakt? Zo nee dan kunnen ze niet zo maar zeggen dat het tussen de oren zit.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:42

Ook ik denk dat je dit rijtechnish kan veranderen.
Zelf heb ik ook zo'n soort paardje gehad vroeger en met goede hulp zijn wij toen zó verbetert!
Voordat ik een goede instructeur had gevonden was ik wel een tijd verder, er zijn dus echt heel veel instructeurs die het niet kunnen oplossen, de meeste kijken naar het plaatje en niet naar de achterliggende oorzaak.
Ik zou dus zeker op zoek naar de échte goede. :j
Succes!

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:57

Heb je hem wel eens voor een aantal maanden op de wei gegooid? Gewoon even helemaal niks moeten, alleen lekker paard zijn. Daarna weer vanaf 0 beginnen. Doen alsof je hem opnieuw zadelmak gaat maken / leert kennis maken met longeren en grondwerk. Je zegt dat er een ongelukje is gebeurd tijdens het zadelmak maken dus misschien ligt het probleem wel ergens helemaal terug in de basis.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:14

Mooi paardje. Hoe loopt hij met een kleinere ruiter? Jij bent vrij lang, met lange bovenbenen. Daardoor zit je wat ver achterin je zadel en daardoor blijf je regelmatig in de draf achter op de beweging. Nadeel daarvan is dat je dan wat uit balans raakt en dat voelt je paard, zowel op de rug als in de mond.
Daar valt echt nog wat aan te verbeteren, maar ergens zou je ook wel het feit moeten accepteren dat jouw lichaamsbouw en de zijne niet helemaal matchen en dat zal je m.n. qua dressuurwerk in de weg blijven zitten. Je zou eens een heel ander zadel kunnen proberen, bijv. Een westernzadel, om eens te kijken wat dat met je houding en balans doet en welk effect dat op je paardje heeft.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:09

siskeh schreef:
Haflingers zijn écht geen makkelijke paarden om goed dressuurmatig te trainen.
Ze hebben 200 PK in een klein paardenlijfje zitten, wat er UIT wil.
Ontspanning is key, en dat vinden de meeste haflinger stom.
Mijn ervaring is dat de meeste (dressuur) instructeurs goed zijn met paarden, maar een haflinger goed opleiden is wel andere koek, zoals hier ook al gezegd, veel lopen met hun luchtpijp op slot etc, zetten zich vast in de kaak, hebben een véél te hoog tempo. Het zit er van afstand leuk uit, maar als je goed kijkt valt het vies tegen.
Je bent ook meer tijd nodig voor de basis.
Ik vind Karel Bauer een goede tip, ookal ken ik hem zelf niet, maar zie wel goede dingen voorbij komen.
Volgens mij is hij ook van het western rijden, en daar hoef je je paard niet helemaal voor om te scholen, sommige dingen uit de westerntak kan je héél goed gebruiken voor "gewone" dressuur!

Heel veel succes, en geef niet op. Het is goed dat je zelf al zo kritisch bent, en hoe frustrerend het ook is, ik geloof écht niet dat het een hopeloos geval is. Moeilijk? Ja, dát wel.


Heerlijke omschrijving dit!
IK herken het wel... Mijn stalgenoot heeft een haf en ik heb een haf. Haar instructeur is een springruiter (niks mis mee verder ook) en ze komen niet voorbij het punt van gespannen rond rennen. Mijn instructeurs zijn beide klassiek opgeleid en snappen biomechanica en biodynamica en wij zijn dus gestart met een basis van ontspanning, waardoor de mijne nu wél over de rug, op eigen benen, wil lopen. Het is een kwestie van véél basis, afgewisseld met zijgangen voor souplesse. Ik hou van op deze manier trainen, maar het vergt van de ruiter gewoon wat extra geduld soms. Het gaat niet vanzelf.

TS zit niet in mijn regio, maar anders had ik haar mijn trainers ook van harte aanbevolen. Karel lijkt mij inderdaad een goede tip!

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:25

Wat doet hij als je de teugels lang laat (dus juist niet oppakt) en dan gewoon aandraaft? En zonder bit?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:30

Mijn vraag wordt niet beantwoord of hij rontgenologisch op de foto gezet is?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:09

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Want als je na jarenlange training nog steeds vastloopt in de basis, nl voorwaarts- neerwaartse ontspanning (ervan uitgaande dat je dit dan wel op de juiste manier vraagt), zou ik toch denken aan een medisch probleem. Klinisch onderzoek is daarbij niet voldoende.

Hier op Bokt staan vaker verhalen van paarden waarmee de ruiter-eigenaar structureel tegen problemen aanloopt (rijtechnisch en qua gedrag), en bij nader onderzoek komt er dan toch regelmatig een, soms vrij ernstig, probleem aan de wervelkolom uit. Dus het loont echt om dat dmv röntgenfoto's uit te sluiten, als dat nog niet is gedaan.

Kijk, jij bent zo te lezen best ambitieus in je rijden, je doet veel met je paard; dressuur (3x per week), cross, buitenrijden ... op zich helemaal prima, maar als je dan zo'n basisprobleem blijft houden, lijkt het me des te belangrijker dat je echt zeker weet dat je paard niks mankeert. Pas dan kun je rijtechnisch verder kijken.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:11

maya12333 schreef:
Lukasje schreef:
Heb je je paardje al gereden terwijl een DA toekijkt? Dat levert soms een ander beeld dan aan de longe.

Jep, DA zegt paard is fysiek in orde om dit werk aan te kunnen, probleem ligt mentaal.

______________________________________

EDIT: er is wat misgelopen met het quoten.
( “Jep, DA zegt paard is fysiek in orde om dit werk aan te kunnen, probleem ligt mentaal.“ was het antwoord van TS op mijn vraag of de DA hem al onder zadel gezien had)

———————————-

En met dit antwoord ben jij tevreden ?? >;)

Want het paard is duidelijk fysiek NIET in orde om dit werk te doen. Bovendien vind ik het onzin dat het probleem “mentaal” ligt. Dus vanaf het moment dat jij je teugels opneemt, denkt de pony “en nu gaan we even klieren” ?

Sorry maar indien ik mijn pony voor de ogen van de DA rijd en hij vertoont wat jij op filmpje laat zien, moet die DA toch echt niet afkomen dat mijn pony mentaal wat mankeert hoor. 8)7

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:55

Nou nou, ietsje rustiger mag ook wel ... ts vraagt toch om meedenken?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 12:43

Bodegraven heeft inderdaad ook foto's gemaakt. Ook van de bovenlijn.

casperzazoe schreef:
Heb je hem wel eens voor een aantal maanden op de wei gegooid? Gewoon even helemaal niks moeten, alleen lekker paard zijn. Daarna weer vanaf 0 beginnen. Doen alsof je hem opnieuw zadelmak gaat maken / leert kennis maken met longeren en grondwerk. Je zegt dat er een ongelukje is gebeurd tijdens het zadelmak maken dus misschien ligt het probleem wel ergens helemaal terug in de basis.


Jep, in het begin meteen al behandelt als onbeleerd paard. Alles van het begin kennis mee leren maken. Echter zonder begeleiding toen, dacht lukt mezelf wel, beetje overmoedig. Later nog een keer terug naar 0, half jaar niks met hem gedaan, daarna weer opnieuw begonnen en deze keer met begeleiding.

XXXX2015 schreef:
Hoe loopt hij met een kleinere ruiter? Hetzelfde
Je zou eens een heel ander zadel kunnen proberen Zonder zadel en met mijn springzadel ook hetzelfde gedrag, daarmee heb ik inderdaad een betere balans. Volgende maand komt de zadelmaker weer langs ter controle, had het gevoel al dat het dressuurzadel mij niet helemaal past.


Maik79 schreef:
Wat doet hij als je de teugels lang laat (dus juist niet oppakt) en dan gewoon aandraaft? En zonder bit?

Met losse teugel aandraven ook hetzelfde, maar heb dan eerder het idee dat het tegenwoordig ook meer aangeleerd gedrag is. Het wordt opgegeven moment natuurlijk ook een gewoonte om zo te gaan lopen. Daarnaast heeft hij met losse teugel helemaal geen balans, aan de longe werk ik daaraan en het gaat wel de goede kant op. Bitloos hebben we ook geprobeerd, hij wordt van druk op de neus echt boos.

Lukasje schreef:
En met dit antwoord ben jij tevreden?
Alle dingen die ik en de dierenarts hebben kunnen verzinnen, zijn uitgesloten. Daarom ook dit topic geopend, misschien is er iets waar we nog niet aan gedacht hebben, zoals bv. de mogelijke ademnood.
Dus vanaf het moment dat jij je teugels opneemt, denkt de pony “en nu gaan we even klieren” ?
Gelukkig denkt hij en ik dit zeker niet, hij doet juist mega zijn best, misschien dus iets te veel. Maar er is ergens een oorzaak voor dit gedrag, maar heb ik na 5 jaar puzzelen nog niet gevonden.


Dankjewel iedereen voor jullie lieve berichten, dit geeft mij weer hoop dat het misschien geen verloren zaak is. Ik zal contact opnemen met Karel Bauer, proberen kan nooit kwaad.