Willen jullie nog even meedenken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 22:49

Hai,
Ik heb bijna 5 jaar geleden een paard gekocht. Paardje uit de handel en was een projectje.
We komen dus al van ver en er is al veel gepuzzeld om alles goed te krijgen/maken. Echter blijft er na al die jaren nog een probleem waar ik op dit moment niet meer weet wat te doen.
Hij lijkt in het werk, onder het zadel en vanaf de grond, erg tegen te werken. Echter is hij juist erg werkwillig van karakter. Hij kan in het werk geen ontspanning vinden.

Er is natuurlijk al vanalles uitgezocht wat dit zou kunnen veroorzaken. Om het kort te houden. Zadel, hoofdstel, bit zijn goed. Dierenarts, fysio, osteopaat keuren hem ook goed. Meerdere instructeurs kunnen er ook niks mee. Voer/stalling ook al flink wat geprobeerd. Door dit alles gaat het soms wel eens de goede richting op, maar niet blijvend. Ik kan niks meer bedenken om hem hiermee te helpen en de deskundige om mij heen dus ook niet. Hier komt dus de vraag, heb ik nog wat over het hoofd gezien?

Nu heb ik afgelopen jaar geen plezier meer in hierdoor en sta dus nu op het punt om er echt definitief er mee te stoppen. Echter wat dan?
Door dit gedrag en andere dingen uit zijn verleden ga ik hem niet te koop zetten, dat ga ik hem niet aandoen. Een vervroegd pensioen zou nog kunnen, maar dit betekenen dat een geschikte plek voor hem gevonden zou moeten worden, wat ik tot nu toe niet gevonden heb. Als er dus geen geschikte plek gevonden zou worden, moet ik toch echt na gaan denken om hem naar de eeuwige weides te sturen.

Hier stoppen mijn gedachten altijd, want daar wil ik eigenlijk helemaal niet aan denken, maar het punt dat gedachten uitgevoerd moeten worden komt toch dichterbij. Ik weet het zelf dus niet meer, misschien dat jullie gedachten mij kunnen helpen?

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:59

Hoe oud is je paard? Welk ras en afstamming?

Opvallend dat hij ook aan de hand tegen lijkt te werken.
Wat doet hij precies? Hoe geeft hij aan dat ie niet mee wilt werken?

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:04

Ik ben ook benieuwd hoe het zich uit, net als hoe het uit dat hij een werkwillend karakter heeft? Om een beeld bij het dier te krijgen :j
Wat voor spanning toont hij met werken en wanneer?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 00:19

mala26 schreef:
Hoe oud is je paard? Welk ras en afstamming?

Opvallend dat hij ook aan de hand tegen lijkt te werken.
Wat doet hij precies? Hoe geeft hij aan dat ie niet mee wilt werken?

9 jaar, haflinger ruin.
Aan de hand is het echt een super lief dier. Bedoelde echt in het werk vanaf de grond, longeren (met of zonder bijzet), werken aan de hand.


Leo schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe het zich uit, net als hoe het uit dat hij een werkwillend karakter heeft? Om een beeld bij het dier te krijgen :j
Wat voor spanning toont hij met werken en wanneer?


Ik kan bijvoorbeeld prima ontspannen met een lang teugeltje instappen/uitstappen of tussendoor. Maar zodra ik maar aanstalten maak om de teugels op te nemen, gaat er een knopje om. Dan is het tijd om te werken en staat hij aan. Hij wilt eigenlijk zo graag werken dat hij spanning op gaat bouwen. Hij wordt dan heel strak, kan dus niet ontspannen en dus ook niet goed door zijn lijf lopen. Hij trekt zich scheef, wat dus niet prettig voelt voor hem, waardoor hij gaat huppelen. Hij is ook tegen de hulpen. Elke beenhulp betekent meteen onder mij vandaan lopen en met mijn hand moet ik al helemaal niks vragen, want stuit meteen tegen een muur. Heel veel te zeggen heb ik dan niet. Ik mag sturen en de gang bepalen.

Ik heb toevallig een filmpje van afgelopen zaterdag, zal kijken of ik die bij kan voegen. Het was toevallig een betere dag, eerste paar seconden van het filmpje waren heel fijn, daarna zie je wel iets wat ik bedoel, maar in hele lichte mate. Op niet betere dagen zou het bij wijze van spreken niet eens B waardig zijn. Deze betere dagen zijn helaas eens in de zoveel weken. Dan kan hij heel licht en correct aan de hulpen zijn. Ook nog geen verband gevonden wat wel of niet betere dagen maakt.
https://youtu.be/fGDEB4VS2w4

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:39

Ik zou het in een alternatieve hoek gaan zoeken, dierentolk oid.
Grote kans dat in het mentale deel iets geblokkeerd is.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:57

Lastig te zien op een filmpje, maar ik schrik er eerlijk gezegd wel van dat er op basis van deze informatie en dit beeld wordt gedacht aan inslapen :o

Ik zie op het filmpje een dier dat inderdaad niet goed durft of niet goed weet hoe hij moet ontspannen. Het gehele beeld is daardoor zoals je al aangeeft erg strak.
Wat zijn de stappen die je neemt om tot ontspanning in zijn lijf te komen? Hoe beloon je hem?

Ik zou eventueel wat stappen terug doen en puur eerst gaan werken aan die ontspanning aan de hand en eventueel er op. Hierin is begeleiding door een instructeur die dit goed in de vingers heeft ook heel belangrijk. Ik denk bijvoorbeeld aan dubbele lijnen (niet te verwarren met dubbele longe of lange lijnen :) ) en ook onder het zadel afwisseling zoeken. Niet perse aan het werk gaan, dat hij kan ontspannen aan de lange teugel is al een mooie eerste stap waar vanuit je door kunt gaan.

Vanaf het blauwe scherm is het eigenlijk niet mogelijk om passend advies te geven, zoek iemand in je omgeving die dat wel kan. :) In welke regio zit je?

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:45

Waarom zit je door op een paard dat zijn rug vasthoudt? Ik zou sowieso gaan lichtrijden. Daarnaast loopt hij niet zuiver, waarschijnlijk omdat hij van voor teveel wordt tegengehouden. Maar ik zie ook potentie. Ik ben ervan overtuigd dat dit goed kan komen als je eerst aan de slag gaat met de basis: voorwaartse drang, ontspanning en contactteugel. Je paardje lijkt nu echt zoekende. Dit komt echt goed hoor! Kijk eens bij de online training van Rien van der Schaft of zo’n gratis masterclass van hem. Dan snap je wat ik bedoel. Heel veel succes!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:51

Vraag Karel Bauer eens om een les.

Die heeft zeker de kunde in huis om een paard ontspannen te krijgen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:52

Geef hem van voren eens meer ruimte, je houdt hem teveel tegen. Daardoor lijkt het wel of je paard ietwat in ademnood komt en tja dat is natuurlijk ook niet tof want hij lijkt zelfs daardoor een beetje teugel kreupel te zijn.
Ik zie een paardje dat echt wel wil.
Dus eigenlijk moet je helemaal terug naar de basis en ik weet zeker als dit paardje correct van achteren naar voren wordt gereden hij fijn zal zijn, want hij is ijverig zat. Hij kan niet fijn gaan door de manier van rijden, maar ik zie een paardje dat wel zijn best doet. Goed van je dat je een oplossing aan het zoeken bent en hier wat filmmateriaal neerzet. Vind ik ook dapper!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:57

Ik zie hier ook een paard dat zoekt... Geef hem eens 5cm meer van voren, ga lichtrijden ook...
Bij dit soort paarden kun je zó veel doen met gerichte ontspanningsoefeningen... Aan de hand én onder het zadel. Dat is juist ontzettend leuk om aan te werken. Dat kan echt al zo simpel zijn als aan een halster in de bak gaan staan en belonen als hij zucht, uitschudt of afkauwt. Klein denken, klein beginnen. Leer hem weer vertrouwen in zichzelf én in jou.

Niet opgeven hoor! En als het voor jou niet matcht, dan is verkopen bij deze écht niet gek. Want dit is - ervan uitgaande dat er fysiek niets stuk is uiteraard - niet iets dat 'niet fixbaar' is. Leuk project juist! :)

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:02

Hij loopt niet goed...wat heeft de dierenarts goedgekeurd? zijn er rontgenfoto's gemaakt van zijn benen? Ik denk dat hij medisch niet in orde is.

Daarnaast zou je zo'n dier voorwaarts/ neerwaarts moeten gaan rijden zodat er ruimte komt in zijn bewegingen en hij over de rug gaat lopen. Maar deze zou ik echt eerst eens door de medische molen halen want hij loopt echt kreupel op het filmpje. En het is natuurlijk geen wonder dat hij niet wilt/ kan werken/ spanning opbouwt als hij moet lopen met pijn.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:04

Hoe loopt hij zonder neusriem? Misschien ben je zelf ook wat gespannen geraakt, probeer er eens gewoon voor de lol op te gaan zitten zonder de drang om verder te komen, maar gewoon met het doel samen lol te hebben. Zou zeker nog even verder kijken met hem, hij loopt inderdaad niet lekker maar soms moet je gewoon even zoeken wat het is.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 09:08

Rakkie123 schreef:
Ik zou het in een alternatieve hoek gaan zoeken, dierentolk oid.
Grote kans dat in het mentale deel iets geblokkeerd is.

Ook langsgeweest, die heeft ook niks kunnen vinden.


Leo schreef:
Lastig te zien op een filmpje, maar ik schrik er eerlijk gezegd wel van dat er op basis van deze informatie en dit beeld wordt gedacht aan inslapen :o
Met dit beeld wordt er niet gedacht aan inslapen, vlaart juist weer de hoop op dat hij het misschien toch door gaat krijgen, om de volgende keer gewoon weer terug bij af te zijn.

Ik zie op het filmpje een dier dat inderdaad niet goed durft of niet goed weet hoe hij moet ontspannen. Het gehele beeld is daardoor zoals je al aangeeft erg strak.
Wat zijn de stappen die je neemt om tot ontspanning in zijn lijf te komen? Hoe beloon je hem?
Zoals mij instructie altijd zegt, gehoorzaamheid kan je afdwingen, ontspanning alleen uitnodigen. Ik geef hem daar de ruimte dus voor en als hij maar enigszins in de goede richting denkt, beloon ik al met stem, dat werkt het beste met hem.

Ik zou eventueel wat stappen terug doen en puur eerst gaan werken aan die ontspanning aan de hand en eventueel er op. Hierin is begeleiding door een instructeur die dit goed in de vingers heeft ook heel belangrijk. Ik denk bijvoorbeeld aan dubbele lijnen (niet te verwarren met dubbele longe of lange lijnen :) ) en ook onder het zadel afwisseling zoeken. Niet perse aan het werk gaan, dat hij kan ontspannen aan de lange teugel is al een mooie eerste stap waar vanuit je door kunt gaan.
Ook al een aantal keer gedaan, onder begeleiding van instructie natuurlijk. Dan komt hij lichamelijk wel ontspannen uiteindelijk, maar mentaal is nooit gelukt. En zodra je weer een stap verder wilt, verdwijnt het ook weer.
Vanaf het blauwe scherm is het eigenlijk niet mogelijk om passend advies te geven, zoek iemand in je omgeving die dat wel kan. :) In welke regio zit je?Omgeving Rotterdam, maar heb al een aantal kundige mensen erbij gehaald. Ze zien gelukkig precies wat ik bedoel, maar structureel verschil kunnen ze niet maken. Misschien dat er nog suggesties zijn?


Sjira schreef:
Waarom zit je door op een paard dat zijn rug vasthoudt? Wissel dit af, ik kan zelf in het doorzitten losser zijn, door het af te wisselen lukt dit ook steeds beter in het lichtrijdenIk zou sowieso gaan lichtrijden. Daarnaast loopt hij niet zuiver, waarschijnlijk omdat hij van voor teveel wordt tegengehouden. Ik krijg altijd op mijn kop dat ik juist te los ben, heb een periode gehad dat ik hem te strak vasthield, om maar controle proberen te houden, maar dat werkt natuurlijk helemaal niet, dus snel afgeleerd. Het niet zuiver lopen is dus dat huppeltje, doet hij vanuit spanning, waar ik de oorzaak dus niet van weet. Maar ik zie ook potentie. Ik ben ervan overtuigd dat dit goed kan komen als je eerst aan de slag gaat met de basis: voorwaartse drang, ontspanning en contactteugel. Je paardje lijkt nu echt zoekende. Dit komt echt goed hoor! Voorwaarts drang zit gelukkig goed, als hij eens ontspant heb ik ook een contact teugel. Helaas zijn we dus al bijna vijf jaar verder en zit er dus op dit punt geen verbetering in. Alle mogelijke oorzaken zijn op gegeven moment ook op en dan begin je het toch wel op te geven.Kijk eens bij de online training van Rien van der Schaft of zo’n gratis masterclass van hem. Ben ik mee bekend, dat heeft ook geen verschil gemaakt.Dan snap je wat ik bedoel. Heel veel succes!

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:37

Zelf rijd ik ook een paard dat moeilijk ontspanning kan vinden. Mijn instructrice tipte me op Tristan Tucker en met haar uitleg en ondersteuning erbij heeft dat weer een wereld voor me geopend. Ze zei: je wil je paard helpen zichzelf te helpen, hem niet leren dat hij het wel overleeft als hij maar naar je luistert. En dat is een proces dat lang gaat duren, maar ik zie nu al kleine verschillen.

Ook ik zou dit paard voorwaarts neerwaarts willen rijden, uitnodigen te stretchen en hem los willen maken in het lijf. Want lichamelijke ontspanning doet vaak ook iets in het koppie ("geen gevaar meer").

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:01

Is dat filmpje een manier van rijden die je altijd hebt?
Je hebt de teugel veel te strak....om te beginnen....

Ik les in Grave bij Akasja, je zou eigenlijk les bij Anne moeten nemen.
Maar misschien zijn er instructeurs van haar die in de buurt van Gouda les geven.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:04

Ik herken dit wel.

Dit paardje heeft een zware hoofd-halsverbinding waardoor er weinig tot geen ruimte is voor de
speekselklieren en de ademhaling ook belemmerd wordt.
Dat zorgt voor continue ongemak tijdens het afbuigen.
Paardje associeert de teugels aannemen dus met zuurstofgebrek en een onaangenaam gevoel door de druk op de speekselklieren. Dan gaat het knopje dus idd om.

Hem veel meer ruimte geven vooraan kan misschien een oplossing betekenen, maar zal heel veel
tijd vragen.
Enkel buitenritten maken zou ideaal zijn natuurlijk.
Inslapen hiervoor zou erg zonde zijn in mijn ogen.

Je zou eventueel ook een endoscopie van de luchtwegen kunnen overwegen.
Haflingers kunnen soms een erfelijke afwijking van de luchtpijp hebben.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 29-10-19 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Willen jullie nog even meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:23

Wat een naar probleem TS, maar ik zag het filmpje en zie o.a. ook dat hij niet zuiver loopt. Ook zie ik dat hij aan de voorkant tegengehouden wordt/belemmerd wordt om voorwaarts te kunnen gaan. Hij wordt niet van achter naar voren gereden.

Terug naar de basis, werken aan de lange lijn(en) zonder bijzetteugels of andere belemmerende dingen en hem daar naar ontspanning zien te krijgen en als hij dan nog niet zuiver loopt is er maar een optie: een goede kliniek. Want dat er niks gevonden is wil niet zeggen dat er dan ook niets is.
Inslapen moet je niet doen hoor, zeker niet zolang je niet precies weet wat hem mankeert.
Ik wens je sterkte en wijsheid, TS.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:24

Wat een leuk dier. En werkwillig genoeg. Mocht het wat betreft rijden toch niet meer leuk voor je zijn/worden dan zou dit echt een heel leuk paard zijn voor iemand die aangespannen rijdt.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:35

maya12333 schreef:
Hai,
Ik heb bijna 5 jaar geleden een paard gekocht. Paardje uit de handel en was een projectje.
We komen dus al van ver en er is al veel gepuzzeld om alles goed te krijgen/maken. Echter blijft er na al die jaren nog een probleem waar ik op dit moment niet meer weet wat te doen.
Hij lijkt in het werk, onder het zadel en vanaf de grond, erg tegen te werken. Echter is hij juist erg werkwillig van karakter. Hij kan in het werk geen ontspanning vinden.

Er is natuurlijk al vanalles uitgezocht wat dit zou kunnen veroorzaken. Om het kort te houden. Zadel, hoofdstel, bit zijn goed. Dierenarts, fysio, osteopaat keuren hem ook goed. Meerdere instructeurs kunnen er ook niks mee. Voer/stalling ook al flink wat geprobeerd. Door dit alles gaat het soms wel eens de goede richting op, maar niet blijvend. Ik kan niks meer bedenken om hem hiermee te helpen en de deskundige om mij heen dus ook niet. Hier komt dus de vraag, heb ik nog wat over het hoofd gezien?

Nu heb ik afgelopen jaar geen plezier meer in hierdoor en sta dus nu op het punt om er echt definitief er mee te stoppen. Echter wat dan?
Door dit gedrag en andere dingen uit zijn verleden ga ik hem niet te koop zetten, dat ga ik hem niet aandoen. Een vervroegd pensioen zou nog kunnen, maar dit betekenen dat een geschikte plek voor hem gevonden zou moeten worden, wat ik tot nu toe niet gevonden heb. Als er dus geen geschikte plek gevonden zou worden, moet ik toch echt na gaan denken om hem naar de eeuwige weides te sturen.

Hier stoppen mijn gedachten altijd, want daar wil ik eigenlijk helemaal niet aan denken, maar het punt dat gedachten uitgevoerd moeten worden komt toch dichterbij. Ik weet het zelf dus niet meer, misschien dat jullie gedachten mij kunnen helpen?


Het is zeker mogelijk dat hij in zn lijf iets niet lekker heeft zitten, wellicht pijn heeft, maar daar is al heel wat nuttigs over gezegd. Ook bij mij ontstond het beeld dat het rijden op het filmpje vrij strak, gespannen en opgesloten voelt. Waarbij ik wil benadrukken dat ik geen "strenge ruiter" zie die haar paard te weinig ruimte geeft. Ik zie juist een ruiter die heel erg haar best doet en daardoor meer rijdt met hoofd dan met het lichaam. Voor mijn gevoel maakt dat het strak.

Een aantal zaken in je openingspost vielen me op, ik heb ze even vetgedrukt. Je noemt je paardje een projectje; wat bedoel je daarmee? Wat is zijn voorgeschiedenis en wat had je voor ogen toen je dit project met hem aan besloot te gaan?

Je geeft aan dat ontspanning vinden moeilijk tijdens het werken te vinden is voor hem, dat hij wel graag wil, maar naar jouw idee daardoor juist veel spanning opbouwt. Hoe is het voor jou? Kun jij je ontspannen tijdens het werken? Waar denk je aan als je met hem bezig bent, liggen je gedachten bij wat je nu doet, bij wat je wilt gaan doen of bij wat niet lijkt te lukken?

De laatste is wel een belangrijke; dat je merkt dat je geen plezier meer ervaart. Wat ervaar je dan wel? Paarden zijn heel goed in het oppikken van onze emoties, en de ene reageert daar heftiger op dan de ander. Een wat onzeker sensitief paard die zich graag wil bewijzen, maar vanuit de ruiter vooral onmacht, wanhoop, teleurstelling en zorgen voelt kan daar heel sterk op gaan reageren. Dat voorbeeld is trouwens een schets om een voorbeeld mee uit te beelden, geen oordeel of "diagnose". Immers, ik zit hier achter een computerscherm en ken jullie beide enkel van het beetje info dat je hebt gedeeld. Wat ik vooral probeer aan te geven is dat de wisselwerking tussen ruiter en paard heel veel uitmaakt, zeker als het paard meer bevestiging zoekt. Ontspanning is niet hetzelfde als rustig zitten en mooi bewegen, ontspanning vind bij zowel ruiter als paard plaats in het hele lichaam, in ritme, balans en in het hoofd.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:36

Even een zijstraat, kan jouw Haflinger last hebben van littekenweefsel van de castratie?

Ik heb hier een ruin van 9 die tot afgelopen zomer ook niet lekker liep. Altijd oren superplat in de nek bij het werk. Niet lekker voorwaarts etc. Het schijnt dat 1 op de 3 ruinen last kan krijgen van verklevingen bij het littekenweefsel van de castratie. Bij de mijne voelde het litteken altijd erg koud aan. Een osteopate of dierenarts kan het vrij simpel verhelpen. Bij de mijne heb ik een cranio sacraal therapeute gehad. Mijn ruin had aan de linkerkant hoog in zijn lies inderdaad littekenweefsel zitten. Sinds de behandeling voelt het litteken van de castratie gewoon warm aan zoals de rest van het lichaam en loopt hij beduidend beter.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:37

Hier lijkt mij zoals meer mensen al aangeven de basis niet in orde. Paard houdt zich compleet vast in de bovenlijn en loopt in een houdinkje. Of hij daardoor taktfouten heeft/onregelmatig is weet ik niet, dat is een beetje een kip-ei verhaal.

Heeft het paard geleerd om in stap rustig af te kauwen en zich geleidelijk voorwaarts-neerwaarts te ontspannen? Dus in een vloeiende beweging de hals afwikkelen waarbij de bovenlijn deint? En hij zich met lange, elastische en vooral regelmatige passen voorwaarts laat rijden zonder aan te spannen?
Dat is de basis van waaruit je werkt; totale fysieke en mentale ontspanning. Niet gewoon hoofd naar beneden.

Hoe is hij aan de longe, komt hij dan wel gemakkelijk naar vwnw ontspanning op beide handen? Is hij dan wel 100% regelmatig?
Neem eens de tijd om je paard aan de longe in beweging goed te observeren qua regelmaat van de beweging, souplesse van en doorbewegen in de bovenlijn, lengtebuiging, positieve/negatieve reacties op signalen van de longeur.

Als de spanning en de taktproblemen structureel zijn, dan moet je toch echt denken aan een onderliggend fysiek probleem. Laat er eens een goede fysio of DA gespecialiseerd in het bewegingsmechanisme naar kijken.

Het paard doet volgens mij ondanks zijn issues enorm zijn best voor je, dus het is meer dan de moeite waard te proberen de oorzaak van de spanning te achterhalen en (hopelijk) op te lossen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:39

Ik snap wat je bedoelt en je ziet inderdaad iets. Maar niet wat jij bedoelt maar hij gaat zich vast zetten na een korte periode want dan laat hij je niet meer goed doorzitten. Ook begint hij licht onregelmatig te lopen, heb het gevoel dat hij wil maar niet kan. Losse teugel geen probleem , teugel aannemen wel. Mocht je het er voor over hebben dan zet Hem eerst eens op de foto, benen en bovenlijn .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-10-19 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:39

Heeft er ooit al eens een dierenarts meegekeken tijdens het rijden, want ook in mijn ogen is dit paard onregelmatig... Ik heb ook een merrie die aan de longe 100% goedgekeurd werd, en onder het zadel duidelijk onregelmatig was. Heeft me heel wat gedoe bij dierenartsen gekost en bleek kissing spines te zijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:09

maya12333 schreef:

Degene die we horen praten, is dat een instructrice die het tegen jou heeft? Zoja dan zou ik het echt in een hele andere hoek gaan zoeken. Het gaat helemaal niet goed, je hebt je handen heel vast en zet je Haf in een onwijs valse knik (het is toch totaal niet mogelijk om zo tot ontspanning te komen?). Het commentaar wat er te horen is past dus helemaal niet bij het beeld.

Mijn advies: zoek mbv bokt iemand die wél bij jouw paard/jullie past en jullie wel kan begeleiden in de ontspanning.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:25

GDG schreef:
Het commentaar wat er te horen is past dus helemaal niet bij het beeld.


Ik was er al vanuit gegaan dat het commentaar bij een van de andere ruiters hoorde :=