Aankoop paard, te duur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:29

Kneif schreef:
Saaams schreef:
Ik ben 24 en ik woon ook nog thuis. Mijn ouders kijken me niet de deur uit. Elke avond staat er eten klaar. Fulltime job. Pony op pension. Waarom zou TS inmiddels niet op eigen benen staan? Tegenwoordig hoef je niet op je 18e het huis uit. Enig idee hoe duur het tegenwoordig is?


Ik vind de vraagprijs aan de hoge kant voor een paard die nog geen prestatie heeft geleverd. Kan je geen afspraak maken dat hij er nog een veulen mee fokt en jij voor minder geld de merrie overneemt. Zodra jij er voor betaald hebt a€7000 is hij de kans op fokken ook kwijt.


De eigenaar zou er inderdaad graag ook nog een veulen uit willen. Maar ik had eerder in gedachten om (bijna) de hele vraagprijs te geven en geen veulen meer ofwel wat lager dan de vraagprijs en wel nog een veulen. Maar dit moet nog besproken worden :)


Ik zou dan toch voor de hele vraagprijs gaan en geen veulen. Want je merrie kan ook komen te overlijden bij of na de geboorte. En dan heb je niks meer. Of gewond raken. En daarnaast kun jij een langere periode niet doen met je eigen paard wat je wil doen. Dus een beetje dezelfde situatie als waarin je nu zit. Waardoor je juist overweegt om haar te kopen. Het verschilt per merrie hoe lang je door kan rijden. Maar de laatste paar maanden van de dracht en na de geboorte kun je niet rijden. En wat als de merrie helemaal niet drachtig wil worden? Zelfs als het wel in één keer lukt moet het paard meerdere keren gescand worden. Meesten mensen gaan met hun merrie naar de hengstenhouder en/of dierenarts. Wie gaat dat doen? Ik zou liever een paard kopen en daar dan zelf ook volledige zeggenschap over hebben. En anders eventueel het voorstel doen dat ALS jij kiest om je merrie te dekken hij als eerste de kans krijgt om het veulen te kopen. Maar dan dus alleen als jij zelf besluit dat je wilt gaan fokken.

Qua leeftijd om te oud te zijn om de sport in te gaan. Vind ik echt onzin.
Qua kosten en thuis wonen. Tja het is verstandig om aan de toekomst te denken. Maar hij loopt toch nooit zoals je verwacht. En er zijn genoeg meiden die eind 20 zijn en thuis wonen en een paard hebben. Dit lijkt me meer iets tussen TS en ouders. Tuurlijk is het verstandig om na te denken hoe je het over een paar jaar gaat redden. Maar als je de optie uitrekent voor samenwonen. Reken dan ook de optie uit of het je alleen ook gaat lukken uit huis gaan en een paard. Want relaties zijn ook niet voor eeuwig. Maar goed als het nu kan en alle betrokken partijen zijn er over eens dan gewoon doen. Je weet toch niet hoe de toekomst gaat. En tja niet iedereen op bokt wil dit horen maar je kan haar altijd nog weer verkopen mocht het nodig zijn of niet anders kunnen. Niet de gewenste optie natuurlijk en bij mij blijven de paarden ook tot aan de dood. Ten minste dat is de planning, maar je weet nooit hoe het loopt.

Qua prijs vind ik het persoonlijk een mooie VRAAGprijs als de merrie gezond en correct is. De prijzen zijn de laatste paar jaar zo enorm gestegen echt niet normaal meer. Zo 7 jaar geleden kon je een paard kopen voor een schijntje. Die persoon die had over een 17-jarige KWPN merrie voor 500 euro gekocht te hebben. Vraag ik mij ook af of dat recent was of in de periode van de crisis. De 24-jarige halfzus van mijn merrie stond in januari te koop voor 4500 euro en was ook zo verkocht. Ik heb dat bedrag bij lange na niet betaald voor haar toen 12-jarige halfzus ten tijden van de crisis. Nu kost een 'gewoon' paard al een klein fortuin en had je daar toen gewoon een paard op hoogniveau van kunnen kopen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:10

Dat was mijn paard van 17, en dit was recent :j

Al had de toenmalige eigenaresse wel crisis zelf

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:45

LukieBradley schreef:
Dat was mijn paard van 17, en dit was recent :j

Al had de toenmalige eigenaresse wel crisis zelf

Dan doe jij je boktnaam eer aan, Lucky. :D
Dat is ongeveer slachtprijs. Wel een uitzondering dat dit voor een berijdbaar paard wordt gevraagd. hoor.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:16

Klopt, moet erbij zeggen dat er weinig aan te slachten viel bij wijze van.
Eigenaresse had zulke crisis dat ze het paard maar een beetje had laten zitten in dergelijk basis onderhoud.
Dat was dan ook het enige, verder superbraaf en durf er een klein kind nog blind op weg te sturen.
Ben gek op haar ook.
Vandaar dat ik van prijzen als 7000 zo geschokt raak, dat het normaal is dat een gezonde kwpn met goed papier zonder veel kunnen al zo duur is :D
Ik ben van een andere categorie denk ik _O-

Ben wel benieuwd wat ts gaat doen.
Veel bokkers hebben wel goede tips en vragen maar ik vraag me af of het paard volgens de kenners dan echt 7000 waard is of dat ts niet een beetje getild word.
Een paar 100 extra emotie vragen oke dat doet iedere slimmerik.
Maar 7000 is niet niks :j
En hoop dat ze een wel overwogen keuze kan maken

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:41

Het is nogal een verschil dat TS het paard goed kent, en dus niet kiest voor zomaar een dier.
Op basis van wat ze hier schrijft, líj́kt de eigenaar daar wat misbruik van te maken. Maar het is een prijs die echt vaker wordt betaald voor een zesjarige merrie.
Kortom, het is aan ts om te beslissen wat ze ervoor over heeft

Anoniem

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:18

Wat is de afstamming van het desbetreffende paard?

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:46

zou de eigenaar haar aan een vreemde verkopen voor het zelfde bedrag?
heb jij in het laatste jaar een toegevoegde waarde in de opleiding van de merrie geleverd?

er bestaat ook nog zo iets als een ruitersdeel. evt kun je dat als argumentatie op tafel leggen om iets van de prijs af te halen. maar ik vind €7000 voor en echt fijne 6 jarige allrounder niet bijzonder hoog. en met echt fijne allrounder bedoel ik een paard wat (op termijn) makkelijk M dressuur en L springen zou moeten kunnen lopen, en ook gewoon braaf is.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:47

Een papier is leuk maar een paard hoeft daar niet naar te presteren. Een van onze ruinen is spring gefokt maar hij presteert het om over een korrel zand te struikelen.
Wat voor mij een tegenvaller zou zijn is dat de huidige eigenaar een veulen erbij wil, dan ben je in de praktijk heel wat tijd verder voordat je weer echt leuk met de merrie aan de gang kunt, stel dat je begin volgend jaar de merrie laat dekken heb je het jaar erna een veulen welke een ruime tijd bij de moeder blijft dan praat je over herfst 2021 als je een vroeg veulen hebt in dat jaar dat je de merrie weer helemaal voor jezelf alleen hebt. Is dat het je waard? Je kunt in het jaar van de dracht best het een en ander doen maar wat als de eigenaar zegt de merrie komt pas jouw kant op na het veulen? Pas dan kan je haar kopen? Dan is de merrie inmiddels ook 2 jaar ouder, niet dat dat oud is maar wel iets om over na te denken. In 2 jaar tijd kan er veel veranderen/gebeuren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:04

LukieBradley schreef:
Ach ts of het paard het op papier het nou waard is of niet. De verkoper word vast blij van jou :')
Ik zou sowieso wel afbieden want hij heeft een vraagprijs.
Zelf zou ik na je gekregen informatie morgen eerst eens goed nadenken en niet direct beslissen.
Wel verstandig blijven denken :j

Overigens, mijn merrie is 17, was in de totaalprijs ongeveer 500 euro enkel het paard, 300 voor al het tuig en spullen.
Maakt samen 800, gebitsonderhoud en hoefsmid, wormenkuur en ik was klaar voor 1100 euro, voor de winter nog een keer de tandarts vanwege een minder gebit.
Laten we zeggen dat ik dus voor 1300 prima een ouder sport paardje heb kunnen vinden die topbraaf is.
Een minder prijs hoeft niet altijd slecht te zijn :j
Ook al is de mijne een stukje ouder
Zit overigens prima kwpn papier etc bij dus niks ras of papierloos oid

Maar 500€ voor een 15+ paard vind ik een minder goede koop dan 7000€ voor een 6-jarige.
Ik ga ervan uit dat een paard tot zijn 5 jaar in opleiding is. Rond 5 à 6 jaar dus het meest waard is, want dan kent hij zijn basis en zijn de gekste puberkuren voorbij.
Van 5 tot 15 jaar heb je, behoudens pech, een relatief zorgeloze periode waarbij je volop van je paard kan genieten.
Vanaf 15 jaar beginnen de eerste ouderdomskwaaltjes en moet je geleidelijkaan een stapje terugzetten.
Tussen de 20 en de 25 komt dan het moment dat je het niet meer fair vindt om het paard te berijden.
Ergens tussen de 25 en de 30 komt dan het afscheid.
Dit zijn natuurlijkg gemiddelden, maar ik denk dat je beter wat meer uitgeeft voor een jond paard dan te besparen op de aankoopprijs en een ouder paard te nemen. Want als je de totale prijs (aankoop + onderhoudskosten + veeartskosten) uitrekent over het ganse leven van het paard gaat het jonge paard uiteindelijk het goedkoopst zijn.
Uiteraard speelt emotie ook een grote rol.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:30

Sclimpre ik denk dat ook heel veel uitmaakt hoe er altijd met een paard is omgegaan, hoe was er met hem gewerkt, netjes gedaan of kapot gereden? Dan maakt leeftijd niet uit. Ik heb een 9 jarige willen kopen die volledig kapot gereden was achteraf. Ouder dan 9 is die ook niet geworden. 2 jaar terug heb ik onze 23 jarige merrie in moeten laten slapen, hak gebroken en achillespees afgescheurd. Zij liep nog volop voor de wagen en soms wel tochten van 3 uur met flinke stukken galop er in. Gewoon omdat ze het kon en aangaf absoluut nog niet te willen stoppen.

BigOne
Berichten: 38238
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:36

Ruiterdeel? Ts betaalt 130 euro per maand om op het paard te rijden dus reken er maar niet op dat ze ook nog wat van prijs afkrijgt voor het rijden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:56

meggiemeg schreef:
Sclimpre ik denk dat ook heel veel uitmaakt hoe er altijd met een paard is omgegaan, hoe was er met hem gewerkt, netjes gedaan of kapot gereden? Dan maakt leeftijd niet uit. Ik heb een 9 jarige willen kopen die volledig kapot gereden was achteraf. Ouder dan 9 is die ook niet geworden. 2 jaar terug heb ik onze 23 jarige merrie in moeten laten slapen, hak gebroken en achillespees afgescheurd. Zij liep nog volop voor de wagen en soms wel tochten van 3 uur met flinke stukken galop er in. Gewoon omdat ze het kon en aangaf absoluut nog niet te willen stoppen.

Je heb uiteraard gelijk dat de voorgeschiedenis telt en dat je geluk of pech kan hebben.
Maar ik vind het niet slim om te besparen op de aankoopprijs door ouder paard te kopen. Aan het eind van de rit ga je dan (in het geval dat je geen extreme pech en geen extreem geluk hebt) per jaar dat je het paard gehad hebt waarschijnlijk meer betaald hebben dan in het geval dat je een duurder jong paard zou gekocht hebben.
Mijn reactie is ook in de veronderstelling dat je het paard een leuk leven gunt na zijn pensioen, wat ook weer geld kost.
Ik heb geen kritiek op mensen die een ouder paard kopen als dat nu toevallig hun droompaard is, maar ik vind wel dat je er rekeing moet mee houden dat een paard met een lage aankoopprijs toch een heel duur paard kan zijn.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:06

Het is inderdaad een mooi streven om een paard wat jaren lang voor je zijn best heeft gedaan ook die mooie oude dag te gunnen Sclimpre. Geluk speelt inderdaad ook mee, heb 16 jaar een merrie gehad die buiten 1x koliek om en de laatste 2 weken van haar leven wat ellende heeft gehad verder geen rare kosten heeft gegeven. Natuurlijk wel de jaarlijkse gebitscontroles en de vaccinaties van de dierenarts maar daarbuiten om nooit iets. Ken helaas ook andere verhalen van vrienden met paarden.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:03

Dat ze nog veulen wilt uit verkocht paard is bizar.
Want met een drachtig paard en wanneer veulen is kan je bijna niks. Behalve dat hele dure grasmaaier is.

Wanneer je omdraaien kan je concluderen dat zij jouw 1 jaar lang stalling laat betalen voor haar drachtig paard waar je niks mee kunt. En wie betaalt de kosten die voor vloeien uit de drachtig. En mocht de merrie of veulen overlijden wie kan dan hier voor aansprakelijk worden gesteld?

Hier gaat alleen maar ellende van komen.
Ik zal tegen eigenaar zeggen dat we overkopen pas gaan spreken wanneer veulen er is en afgespeend.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:29

Hey TS,

Door een (niet relevante) zoek actie op bokt kwam ik bij je topic uit. Heb alles gelezen en ben nu super nieuwsgierig of je haar hebt gekocht? :=

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 22:39

Steffi4 schreef:
Hey TS,

Door een (niet relevante) zoek actie op bokt kwam ik bij je topic uit. Heb alles gelezen en ben nu super nieuwsgierig of je haar hebt gekocht? :=


Uiteindelijk heb ik nog maar net afgesproken met de eigenaar dat ik een voorschot betaal en ze zo dus al deels van mij is. Terwijl blijft ze bij de eigenaar staan tot mijn weide helemaal tip top inorde is. Ook maandelijks betaal ik een bedrag aan de eigenaar om haar zo in stukjes af te betalen.
Ik vind het onwijs lief van de eigenaar dat die dit op deze manier en op mijn tempo wil doen. (Alles staat ook goed op papier) :D

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:10

Nou, gefeliciteerd ! *\%/*

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:27

Gefeliciteerd! Hopelijk kan ze snel naar je weide!