Aankoop paard, te duur?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 20:21

elnienjo schreef:
Een veulen geeft wel risico's voor de merrie. Zou dan gaan voor geen veulen en de volledige vraagprijs betalen (mits medisch goedgekeurd), want als ze wat overhoudt aan de bevalling of sterft dan sta jij met lege handen.


Inderdaad heb ik ook al aan gedacht. Maar moest de eigenaar het echt willen en haar zonder niet verkoopt, dan maak ik zeker een soort van contract op dat de eigenaar mij een vergoeding geeft wanneer ze sterft of er iets aan overhoud.

Toska de pony♡


Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:25

Los van de risico's: weet je zeker dat je dat wilt? Het duurt nl. nog bijna 2 jaar voor het veulen er af kan.
Ik zou dat heel erg lang vinden...

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:28

Kneif schreef:
elnienjo schreef:
Een veulen geeft wel risico's voor de merrie. Zou dan gaan voor geen veulen en de volledige vraagprijs betalen (mits medisch goedgekeurd), want als ze wat overhoudt aan de bevalling of sterft dan sta jij met lege handen.


Inderdaad heb ik ook al aan gedacht. Maar moest de eigenaar het echt willen en haar zonder niet verkoopt, dan maak ik zeker een soort van contract op dat de eigenaar mij een vergoeding geeft wanneer ze sterft of er iets aan overhoud.

Maar waarom moet jij haar al kopen terwijl ze er eerst een veulen van wil? Ze kan toch eerst het veulen fokken en daarna pas verkopen? Vind het een dubieuze deal en zou op safe spelen.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 20:41

Kendra schreef:
Los van de risico's: weet je zeker dat je dat wilt? Het duurt nl. nog bijna 2 jaar voor het veulen er af kan.
Ik zou dat heel erg lang vinden...


Ik heb het liever niet.
Maar dan vrees ik er wel voor dat de eigenaar haar niet verkoopt voordat er een veulen is.

Toska de pony♡

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:01

anjali schreef:
Volgens mij staat het paard waar ts het over heeft niet eens te koop. want als zij hem niet koopt houdt de eigenaar de merrie zelf,zegt ts. Dus alleen aan haar zou hij het paard dan verkopen omdat zij het dier nu rijdt en verzorgt. Nou ik zou het wel weten. Want ts weet dan toch wat ze krijgt.Het risico bij het kopen van een onbekend paard is veel en veel groter!

Of de eigenaar wil haar aan TS verkopen omdat hij weet dat ze er een band mee heeft. Ms kan hij haar wel helemaal niet aan iemand anders verkopen voor dit geld om wat voor reden dan ook. En profiteert hij van TS. Ik zal ms te negatief denken, maar het kan wel.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:02

elnienjo schreef:
Een KWPN-er van 6 jaar die goed kan springen en wil werken is zeker 7000 euro waard, mits goedgekeurd. Zeker als je 'm al een tijdje rijdt weet je dat het geen kat in de zak zal zijn qua prestatie/karakter.


Maar dat is het hem juist. Doorheen dit topic is dit paard bijna geëvolueerd naar een topspringpaard, maar als je de berichten van TS goed doorleest dan merk je dat dit in realiteit een zesjarige is die nog nooit een sprong onder het zadel genomen heeft.

(Ik quote jou nu, elnienjo, maar ik had eender wie kunnen quoten die het heeft over 'een goed springpaard')

Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 05:45

Ze zal best een goed papier hebben maar dat zegt niet zoveel. Ik lees dat Ts niet mag lessen met dat paard en van oktober tot maart nagenoeg stilstaat ivm het weer tja... Dan kom je niet ver. Ts moet nog heel veel leren, maar het paard ook.

In haar geval zou ik dit niet doen, ook al ben je gek op het paard. Heb zelf ook een andere gekocht met een realistischere prijs en gewoon zelf alles beslist ipv mij zo afhankelijk op te stellen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:49

Ineke2 schreef:
Ze zal best een goed papier hebben maar dat zegt niet zoveel. Ik lees dat Ts niet mag lessen met dat paard en van oktober tot maart nagenoeg stilstaat ivm het weer tja... Dan kom je niet ver. Ts moet nog heel veel leren, maar het paard ook.

In haar geval zou ik dit niet doen, ook al ben je gek op het paard. Heb zelf ook een andere gekocht met een realistischere prijs en gewoon zelf alles beslist ipv mij zo afhankelijk op te stellen.

Het kopen van een rijpaard blijft altijd een gok. Er zijn op Bokt talloze topics geweest van mensen die een paard kochten en dan tegen een heleboel problemen aanliepen van medische,rijtechnische,of karakterproblematische aard.Vandaar dat ik denk dat het kopen van een paard wat je al kent wel safer is.

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:28

anjali schreef:
Ineke2 schreef:
Ze zal best een goed papier hebben maar dat zegt niet zoveel. Ik lees dat Ts niet mag lessen met dat paard en van oktober tot maart nagenoeg stilstaat ivm het weer tja... Dan kom je niet ver. Ts moet nog heel veel leren, maar het paard ook.

In haar geval zou ik dit niet doen, ook al ben je gek op het paard. Heb zelf ook een andere gekocht met een realistischere prijs en gewoon zelf alles beslist ipv mij zo afhankelijk op te stellen.

Het kopen van een rijpaard blijft altijd een gok. Er zijn op Bokt talloze topics geweest van mensen die een paard kochten en dan tegen een heleboel problemen aanliepen van medische,rijtechnische,of karakterproblematische aard.Vandaar dat ik denk dat het kopen van een paard wat je al kent wel safer is.


Mee eens; dat is an sich al geld waard, want het behoed je voor een miskoop. Welk paard kan je zo lang uit proberen voor aankoop?

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 11:30

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb eens naar de foto's in mijn gsm gekeken Omdat er veel gevraagd werd naar foto's van haar. Ik heb er best wel een aantal foto's.
Wie naar de bouw van haar wil kijken mag dit gerust laten weten dan stuur ik enkele foto's door in privébericht.
Ik zet liever de foto's niet op het topic zelf aangezien het paard niet van mij is en ik haar dus niet zomaar openbaar wil zetten :)

Toska de pony♡

Ineke2
Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:46

anjali schreef:
Ineke2 schreef:
Ze zal best een goed papier hebben maar dat zegt niet zoveel. Ik lees dat Ts niet mag lessen met dat paard en van oktober tot maart nagenoeg stilstaat ivm het weer tja... Dan kom je niet ver. Ts moet nog heel veel leren, maar het paard ook.

In haar geval zou ik dit niet doen, ook al ben je gek op het paard. Heb zelf ook een andere gekocht met een realistischere prijs en gewoon zelf alles beslist ipv mij zo afhankelijk op te stellen.

Het kopen van een rijpaard blijft altijd een gok. Er zijn op Bokt talloze topics geweest van mensen die een paard kochten en dan tegen een heleboel problemen aanliepen van medische,rijtechnische,of karakterproblematische aard.Vandaar dat ik denk dat het kopen van een paard wat je al kent wel safer is.


Daarvoor zeg ik het nog niet eens, maar ook omdat de huidige eigenaar er nog een veulen van wil. Tja dat risico zou ik niet gaan lopen.
En al die tijd zit je dan aan de oude eigenaar vast.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:59

Gini schreef:
elnienjo schreef:
Een KWPN-er van 6 jaar die goed kan springen en wil werken is zeker 7000 euro waard, mits goedgekeurd. Zeker als je 'm al een tijdje rijdt weet je dat het geen kat in de zak zal zijn qua prestatie/karakter.


Maar dat is het hem juist. Doorheen dit topic is dit paard bijna geëvolueerd naar een topspringpaard, maar als je de berichten van TS goed doorleest dan merk je dat dit in realiteit een zesjarige is die nog nooit een sprong onder het zadel genomen heeft.

(Ik quote jou nu, elnienjo, maar ik had eender wie kunnen quoten die het heeft over 'een goed springpaard')

Neem niet aan dat TO er grandprix mee wil gaan springen. Een werkwillig gezond KWPN paard zou je in principe in elke discipline naar het M of Z kunnen rijden.
Maar als ze er zelf nog niet mee heeft gesprongen en daar wel haar interesse ligt zou ik dat sowieso wel doen voor de eventuele koop. Met los laten springen kun je ook al kijken naar springtechniek en vermogen, maar het is ook fijn als je je paard aanvoelt en andersom onder 't zadel. Ook als je in het bos gaat rijden is het prettig als je paard een boomstam of slootje wil springen.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:01

Grand Prix , volgens mij heeft ts dat nergens gezegd?? Ze wil alleen blijven rijden, zelf zeggenschap over het paard hebben en rustig opbouwen en misschien in de toekomst wat dressuur en/of springwedstrijden rijden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:35

Kneif schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb eens naar de foto's in mijn gsm gekeken Omdat er veel gevraagd werd naar foto's van haar. Ik heb er best wel een aantal foto's.
Wie naar de bouw van haar wil kijken mag dit gerust laten weten dan stuur ik enkele foto's door in privébericht.
Ik zet liever de foto's niet op het topic zelf aangezien het paard niet van mij is en ik haar dus niet zomaar openbaar wil zetten :)


I'm in :) ik ben wel nieuwsgierig naar je liefde

Vic vd beekhoeve 6-5-2004 (shettie, schimmel)
Minette S 8-6-2017 ( VB PROK D-OC WFFS vrij van Glock's Toto Jr x Stravinsky xx)
*Falino Z* 12-09-07 / 04-03-2018 (hannoveraan van Furioso II eindstand L2+4)

Te koop:
Wow zadel 18 inch zwart zie advertentie bokmarkt. Prijs bespreekbaar

Wow zadel te koop :D

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:36

Kneif schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb eens naar de foto's in mijn gsm gekeken Omdat er veel gevraagd werd naar foto's van haar. Ik heb er best wel een aantal foto's.
Wie naar de bouw van haar wil kijken mag dit gerust laten weten dan stuur ik enkele foto's door in privébericht.
Ik zet liever de foto's niet op het topic zelf aangezien het paard niet van mij is en ik haar dus niet zomaar openbaar wil zetten :)

Ik ben ook benieuwd!

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:37

Kneif schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb eens naar de foto's in mijn gsm gekeken Omdat er veel gevraagd werd naar foto's van haar. Ik heb er best wel een aantal foto's.
Wie naar de bouw van haar wil kijken mag dit gerust laten weten dan stuur ik enkele foto's door in privébericht.
Ik zet liever de foto's niet op het topic zelf aangezien het paard niet van mij is en ik haar dus niet zomaar openbaar wil zetten :)


Je mag me altijd een PB doen, wil met liefde een keer met je meekijken.
en ben stiekem wel nieuwsgierig

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:35

Dus als ik het goed begrijp, wil je haar nu kopen, maar wil de eigenaar nadat jij haar gekocht hebt nog een veulen fokken? Vind je dat niet een beetje raar? Het dekseizoen is al voorbij, dus dat zou betekenen dat hij volgend jaar nog zeggenschap heeft over inmiddels jouw paard ? Die er dan ook weer een aantal maanden uit is vanwege de dracht en het veulen? En hoe zit het met de risico’s?

Ik zou er met die voorwaarden echt vanaf zien, dan is het alsnog niet je eigen paard waar je alles mee kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 02-10-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:36

Ik ben ook erg benieuwd!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:14

Fitzroy schreef:
Dus als ik het goed begrijp, wil je haar nu kopen, maar wil de eigenaar nadat jij haar gekocht hebt nog een veulen fokken? Vind je dat niet een beetje raar? Het dekseizoen is al voorbij, dus dat zou betekenen dat hij volgend jaar nog zeggenschap heeft over inmiddels jouw paard ? Die er dan ook weer een aantal maanden uit is vanwege de dracht en het veulen? En hoe zit het met de risico’s?

Ik zou er met die voorwaarden echt vanaf zien, dan is het alsnog niet je eigen paard waar je alles mee kunt doen.

nee dat vind ik ook niet correct. als jij haar koopt dan is ze van jou en heeft de ex-eigenaar er niets meer over te zeggen.Dus kan hij er ook niet meer mee gaan fokken.Wil hij eerst nog een veulen,dan is het beter dat hij haar nu nog zelf houdt.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:20

Kneif schreef:
Ze vinden mij al te hard op leeftijd om de sport in te gaan. Ik wil natuurlijk niet de topsport maar gewoon wedstrijden met ook graag goed prestaties en lekker samen winnen! Ik heb hierin natuurlijk totaal nog geen ervaring misschien daarom...maar ik wil het enorm graag.

Ik werk en ga maandelijks sparen voor onverwachte kosten. Ze komt op een pension stal te staan waarvoor ik maandelijks ge betalen waar alles inbegrepen is.

Ze moet natuurlijk nog enorm veel leren, is daar de prijs ook oké voor?
Ik vermoed dat ze een goede stamboek heeft aangezien de eigenaar in de toekomst uit haar nog heel graag een veulen wil.


Ik ben met 45 de sport in gegaan, nooit spijt van gehad.
Maar daar denken anderen anders over...maar je overweegt toch gewoon wedstrijd te gaan rijden, je hoeft toch geen wereldkampioen te worden.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:21

Fitzroy schreef:
Dus als ik het goed begrijp, wil je haar nu kopen, maar wil de eigenaar nadat jij haar gekocht hebt nog een veulen fokken? Vind je dat niet een beetje raar? Het dekseizoen is al voorbij, dus dat zou betekenen dat hij volgend jaar nog zeggenschap heeft over inmiddels jouw paard ? Die er dan ook weer een aantal maanden uit is vanwege de dracht en het veulen? En hoe zit het met de risico’s?

Ik zou er met die voorwaarden echt vanaf zien, dan is het alsnog niet je eigen paard waar je alles mee kunt doen.


Dit zou voor mij ook enkel een optie zijn als de prijs onder de €3500 door ging. Met een levend merrie garantie na de dracht.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:26

Ik moet inderdaad zeggen, als de huidige eigenaar eerst nog een veulen wil zou voor mij ook een deal breaker zijn. Half jaar voor je gaat dekken/insemineren, 11 maanden dracht, 6-7 maanden het veulen aan de voet, je bent letterlijk twee jaar verder voor het paard echt helemaal van jou is.

Het kan allemaal wel, kwestie van goede afspraken maken en het moet zéker ook in de prijs terug komen. A propos prijs, een 'talentvolle' 3-jarige die net zadelmak is kan soms de hoofdprijs opbrengen. Een 'talentvolle' 6-7 jarige die nog geen prestaties heeft neergezet is minder waard dan die 3-jarige die nog niets heeft laten zien.

Zit er nog een stukje emotie bij. Laat ik zo zeggen, ik was dolblij met mijn vorige paard, echt een lot uit de loterij. Ik heb inmiddels een andere en wat denk je? Ben er minstens net zo gek mee als met m'n vorige <3

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:34

En , wat ik mij afvraag, is ze waar ze nu is, gekomen doordat jij haar reed of heeft de eigenaar investeringen gedaan?

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

CalipsoLover
Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:52

Ik lees al even stil mee. Ik vind het ook niet correct dat de eigenaar jou het paard wil verkopen om er daarna nog een veulen mee te fokken. Dat is echt een no-go. Het is dan jouw paard en daar heeft de ex-eigenaar dan niks meer over te zeggen. Er is altijd een risico aan verbonden, en dan ben jij je rij-paard kwijt voor een dik half jaar a jaar.

Tenslotte is het nooit te laat om de paardensport in te gaan. Wat je familie zegt slaagt dan ook nergens op.

Persoonlijk, aangezien ik zelf ook rondkijkende ben (NOG geen zoekende), is de paardenmarkt een pak duurder dan 5 jaar geleden wanneer ik mijn paard kocht. Nu heb je voor 7000 euro een appel en een ei bij wijze van spreken, terwijl je daar 5 jaar geleden toch al een aardig goed paard voor had. Maar is het onmogelijk om een gezond en goed paard te kopen voor 7000 euro of minder waar je het net zo ver mee kan schoppen als een van 12.000 euro? Nee absoluut niet. Een KWPN dat gezond is maar nog geen ervaring heeft op 6-jarige leeftijd in wat dan ook, is wel die 7000 euro of minder waard. Meer zou ik er absoluut ook niet voor neerleggen. Conclusie, 7000 euro is een mooi bedrag om al een leuk paard van te kunnen kopen.

Maar als jij het paard gereden hebt op het niveau dat het nu is, en daarvoor veel minder kon, zou ik het niet echt eerlijk vinden dat hij er 7000 euro voor vraagt. Wie weet was dit paard als 3-jarige maar 3000 waard en door jou 7000. Dan zou het fair zijn dat hij toch een procent van zijn originele vraagprijs doet. Ik zou het als eigenaar ook veel fijner vinden dat mijn paard overgekocht wordt door iemand die ik ken en vetrouw dan een random persoon. Dan maakt het geld voor mij opzicht ook minder uit.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Jenara
Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:50

CalipsoLover schreef:
Ik lees al even stil mee. Ik vind het ook niet correct dat de eigenaar jou het paard wil verkopen om er daarna nog een veulen mee te fokken. Dat is echt een no-go. Het is dan jouw paard en daar heeft de ex-eigenaar dan niks meer over te zeggen. Er is altijd een risico aan verbonden, en dan ben jij je rij-paard kwijt voor een dik half jaar a jaar.

Tenslotte is het nooit te laat om de paardensport in te gaan. Wat je familie zegt slaagt dan ook nergens op.

Persoonlijk, aangezien ik zelf ook rondkijkende ben (NOG geen zoekende), is de paardenmarkt een pak duurder dan 5 jaar geleden wanneer ik mijn paard kocht. Nu heb je voor 7000 euro een appel en een ei bij wijze van spreken, terwijl je daar 5 jaar geleden toch al een aardig goed paard voor had. Maar is het onmogelijk om een gezond en goed paard te kopen voor 7000 euro of minder waar je het net zo ver mee kan schoppen als een van 12.000 euro? Nee absoluut niet. Een KWPN dat gezond is maar nog geen ervaring heeft op 6-jarige leeftijd in wat dan ook, is wel die 7000 euro of minder waard. Meer zou ik er absoluut ook niet voor neerleggen. Conclusie, 7000 euro is een mooi bedrag om al een leuk paard van te kunnen kopen.

Maar als jij het paard gereden hebt op het niveau dat het nu is, en daarvoor veel minder kon, zou ik het niet echt eerlijk vinden dat hij er 7000 euro voor vraagt. Wie weet was dit paard als 3-jarige maar 3000 waard en door jou 7000. Dan zou het fair zijn dat hij toch een procent van zijn originele vraagprijs doet. Ik zou het als eigenaar ook veel fijner vinden dat mijn paard overgekocht wordt door iemand die ik ken en vetrouw dan een random persoon. Dan maakt het geld voor mij opzicht ook minder uit.


Ik zou hier een "mee eens" knop willen hebben :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, Sting en 32 bezoekers