Aankoop paard, te duur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 19:53

Hey allemaal,

Ik rij al een tijdje op een paard. De eigenaar overweegt het om haar aan mij te verkopen. (Koop ik haar niet blijft ze bij de eigenaar)
Maar de eigenaar vraagt voor haar 7000 euro.

Info paard
Ze is 6 jaar
Ze is een kwpn
Ze is spring gericht maar pakt elk andere discipline ook goed op
Ik rij er al meer dan een jaar mee
Ze moet nog veel leren (ook ik kan en moet nog veel leren, we zouden samen meteen extra lessen volgen als ik haar koop)

Wat ik met haar wil doen
Springwedstrijtjes (af en toe en als het goed gaat wil ik vaker op wedstrijd)
Eventueel dressuur wedstrijden
Lekker gezellig wandelingen maken
Ook wel samen in de bak lekker rijden en op een rustig tempo nieuwe dingen leren (dus niets zal snel snel gebeuren!)


Ik heb al zo'n band met haar dat ik haar voor eender welke prijs zo zou kopen. Maar mijn familie denkt hier anders over.
Ik ben namelijk al in de 20 jaar en heb een job. Hierdoor zien ze mij niet meer verder nieuwe dingen leren in de paardensport en al zeker niet wedstrijden gaan doen... maar ik denk hier anders over, dit zou namelijk een kinderdoom zijn die na zoveel jaren uitkomt!

Nu vraag ik mij af, is dit veel voor dit paard? Of moet ik paarden van een lager budget gaan zoeken?

(Ps. Ik vind het een enorm voordeel dat ik dit paard en de eigenaar ken. Zo weet ik dat ze niets ingespoten krijgt want ik kom wanneer ik wil en dus onverwachts. Ook heeft ze in het jaar dat ik al met haar rij geen blessures gehad.)

Sorry voor de lange tekst. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:56

Als jij dr niet koopt wil ik dr wel hebben voor dat geld :+

Het is veel geld, maar in de huidige markt vrij normaal

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:03

Kneif schreef:
Hey allemaal,
Maar mijn familie denkt hier anders over.
Ik ben namelijk al in de 20 jaar en heb een job. Hierdoor zien ze mij niet meer verder nieuwe dingen leren in de paardensport en al zeker niet wedstrijden gaan doen.


Hoezo denken je ouders dat deze passie opeens gaat verdwijnen? En uitgeleerd zijn, hm klinkt als een flauw smoesje, je bent nooit uitgeleerd toch? En zolang je nog niet op het hoogste niveau rijdt ben je nog zeker niet uitgeleerd. Maar dat terzijde.

Als jij denkt dat je het financieel rond krijgt (niet alleen de aankoop, maar ook de maandelijkse kosten en onverwachte dierenartskosten enz.) Dan zou ik zeggen: DOEN!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:07

Je bent met paardrijden nooit uitgeleerd. Het is niet voor niets dat de gemiddelde leeftijd van topsporters in de paardensport hoger ligt dan bij andere sporten, ervaring is zeer belangrijk.
Qua prijs, op papier klinkt dit als een vrij normale prijs, maar het is natuurlijk zeer summiere informatie.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:16

Ze vinden mij al te hard op leeftijd om de sport in te gaan. Ik wil natuurlijk niet de topsport maar gewoon wedstrijden met ook graag goed prestaties en lekker samen winnen! Ik heb hierin natuurlijk totaal nog geen ervaring misschien daarom...maar ik wil het enorm graag.

Ik werk en ga maandelijks sparen voor onverwachte kosten. Ze komt op een pension stal te staan waarvoor ik maandelijks ge betalen waar alles inbegrepen is.

Ze moet natuurlijk nog enorm veel leren, is daar de prijs ook oké voor?
Ik vermoed dat ze een goede stamboek heeft aangezien de eigenaar in de toekomst uit haar nog heel graag een veulen wil.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:16

Je hebt een job, ja èn? Ik werk al bijna 10 jaar fulltime en ben pas twee jaar geleden met wedstrijden begonnen. Gaat prima, ik vind het dan ook geen sterk 'argument' van je entourage. Verder ben je 20 en zelfstandig dus kan je dit soort beslissingen gewoon zelf nemen. De prijs is voor een gezonde allrounder correct. Toch wel even laten keuren voor aankoop indien je hiervoor beslist, zelfs als je haar en de eigenaar goed kent.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:18

In de 20 is echt niet oud. Ik ken iemand die voor haar 60ste verjaardag haar eerste paard gekregen heeft. Van haar moeder :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:19

Ik vond het persoonlijk geen gekke prijs? Ik dacht nu komt er iets van een lichamelijk gebrek op het einde :+ Wel misschien handig om nog te keuren?

En te oud vind ik je ook absoluut niet om wedstrijden te gaan rijden. Topsport zou het dan misschien niet worden, maar ik ken ook mensen van 40 die nog fanatiek wedstrijden rijden.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 30-09-19 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:20

Ik vind het eigenlijk 'geen geld' in de huidige markt.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:21

Lara_Silver schreef:
Je hebt een job, ja èn? Ik werk al bijna 10 jaar fulltime en ben pas twee jaar geleden met wedstrijden begonnen. Gaat prima, ik vind het dan ook geen sterk 'argument' van je entourage. Verder ben je 20 en zelfstandig dus kan je dit soort beslissingen gewoon zelf nemen. De prijs is voor een gezonde allrounder correct. Toch wel even laten keuren voor aankoop indien je hiervoor beslist, zelfs als je haar en de eigenaar goed kent.


Ik wil niet meteen de wedstrijd in hoor. Lekker op het gemak...
Ik heb heel strenge ouders en dergelijke waardoor zelfs op deze leeftijd ik bijna geen beslissingen mag nemen...

Ik wil haar sowieso laten keuren wat doe ik het beste? Een klinische keuring sowieso, maar ook een röntgenologische?

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:23

Allemaal al vast super bedankt!

Moest ik nu de wedstrijd niet ingaan, zou deze prijs voor recreatief te rijden aan huis dan wel te hoog gegrepen zijn?

BritHittepit

Berichten: 2551
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Aankoop paard, te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:25

Ik ben ondertussen 31 en heb net mijn eerste dressuurseizoen erop zitten! Als het goed zit, doen! Ik vind die prijs niet zo gek, een gezond paard, met wat kwaliteit, kost geld

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:25

Dit klinkt in mijn oren als een unieke kans! Je kent het paard, weet dat je niet bedot wordt, hebt een band met haar. Ik zou in jouw geval geen seconde twijfelen indien je het geld hebt haar te onderhouden. De prijs vind ik prima.

1 keer heb ik ook zo’n kans gehad om een merrie te kopen waarop ik al 1.5 jaar reed. Ik heb ze toen ook meteen gekocht en ik wilde dat ik ooit nog zo’n unieke kans kreeg. Niet voor niets loopt hier een topic “het leed van een paard zoeken”.

En wat een onzin alsof je niet meer kan leren of op wedstrijd kan gaan. Tuurlijk wel :j !

Ik zou zeggen: kopen !!

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:27

Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat je geen eigen keuzes kan maken. Ik zou daar soms best onzeker van worden. Gesteund worden in een “grote” beslissingen heb je dan meer nodig.
De info over het paard is erg weinig. Ik zou niet kunnen inschatten of 7000 veel is voor dit paard.

Ik hoop dat je wat wijzer wordt op bokt. Succes met je keus!

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:27

Kneif schreef:
Allemaal al vast super bedankt!

Moest ik nu de wedstrijd niet ingaan, zou deze prijs voor recreatief te rijden aan huis dan wel te hoog gegrepen zijn?


Nee, ik vind persoonlijk van niet. Ik zou dit bedrag zeker over hebben voor een gezond, jong paard waar ik een band mee had en waarin ik vertrouwen had.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:28

Nou ik vind € 7.000,-- voor een recreatiepaard echt heel veel geld.

En hoe oud ben je eigenlijk? Aan je taalgebruik te zien, dacht ik dat je 15 bent ofzo.

Want als je al in de twintig bent heb je toch geen toestemming meer nodig van je ouders?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:28

En goed paard is niet snel te duur. En slecht paard is altijd te duur.

Zegt iemand die met 50+ zijn eerste startpas aanvroeg.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:28

Kneif schreef:
Allemaal al vast super bedankt!

Moest ik nu de wedstrijd niet ingaan, zou deze prijs voor recreatief te rijden aan huis dan wel te hoog gegrepen zijn?

De prijs ligt niet aan je doel met het paard, maar aan de kwaliteiten van het paard O:)

En het is maar net wat jij wel of niet te duur vindt voor recreatief

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:29

Een gezond paard voor die prijs? Inpakken en weg wezen.
En dat je te oud zou zijn om nog te leren of wedstrijden te gaan is echt dikke onzin.
Paardrijden is juist een sport waarbij je altijd blijft en kan leren op welke leeftijd dan ook.
Kijk zou je op deze leeftijd besluiten dan je ballerina wilt worden is een ander verhaal.

Als het financieel allemaal haalbaar is voor je, ga er voor !

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:30

Je zou natuurlijk nog wel wat kunnen “onderhandelen” , nog een ietsie van de prijs afdoen, of ev vragen of de eigenaar de kosten van de aankoopkeuring op zich wil nemen?

Maar anderzijds, indien het paard gezond en betrouwbaar is en je rijdt haar graag: kopen!
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 30-09-19 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:30

De kwaliteit van het paard bepaalt de prijs. Niet of je er uiteindelijk wel of niet wedstrijden mee gaat rijden. :)

Als ze klinisch en rontgen goedgekeurd wordt is 7000 euro van wat ik zo lees een prima bedrag.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:31

Marie111 schreef:
Nou ik vind € 7.000,-- voor een recreatiepaard echt heel veel geld.

En hoe oud ben je eigenlijk? Aan je taalgebruik te zien, dacht ik dat je 15 bent ofzo.

Want als je al in de twintig bent heb je toch geen toestemming meer nodig van je ouders?


Ik ben 22, maar misschien niet de zelfde afkomst als u dus zo'n opmerking hoef ik eigenlijk niet.

Er zijn ook mensen die niet allemaal een zalige opvoedingssituatie hebben waardoor dit voorkomt. Ik droom er ook al jaren van om het anders te hebben...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:34

Kun je ook goed inschatten hoeveel de maandelijkse kosten zijn? Daar loopt een goed topic over. Op volpension met wat les, vervoer en wedstrijden kost al snel 500 euro en meer per maand.

Kneif
Berichten: 91
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:36

poes schreef:
Kun je ook goed inschatten hoeveel de maandelijkse kosten zijn? Daar loopt een goed topic over. Op volpension met wat les, vervoer en wedstrijden kost al snel 500 euro en meer per maand.


Alles van kosten heb ik al helemaal uitgerekend :) Ik ben hier namelijk al meer dan een maand over aan het nadenken en alles aan het berekenen en dergelijke

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:36

TS, je maakt een cruciale denkfout!

Je moet namelijk de vraag omdraaien: kan en wil jij dat bedrag neerleggen voor dat paard?
De volgende vraag kan dan nog zijn of je het onderhoud kan betalen.

Kan en wil je beide, dan gewoon 7k aftikken en dat paard meenemen. Je kan nog proberen wat de onderhandelingsruimte is, ook dat is aan jou om te bedenken of daar ruimte is.

De rest l*lt uit z'n nek, met alle respect, want je geeft alleen maar op dat het een KWPN merrie is. Heel cru, maar die vindt voor de helft van dat geld ook.
Maar jij kent dit specifieke paard; weet wat je koopt en kan als niemand anders op Bokt bepalen of ze dat voor jou waard is.


En zelfs als het eigenlijk wel te veel geld is; dat zei iemand ook tegen mij toen ik een 12-jarig manegepaard kocht. Ik kende dat paard al enige tijd als een spijkerhard dier en dat heeft ze waar gemaakt; ze is 29 geworden!

Oh, enne, te oud? Jouw leeftijd kan fluitend twee keer rondstuiteren in de mijne en men probeert mij nog zo gek te krijgen om mijn huidige Taart uit te brengen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-09-19 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt