Mijn nieuwe paard Diva

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 18:42

Vandaag onder begeleiding gelongeerd.
Valt niet mee om te filmen tegen de zon in en bewegend..
Filmpje is niet super maar goed.


Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:46

Ze ziet er echt al zo veel beter uit! :wow: Keep going!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 18:59

Pepperrr schreef:
Ze ziet er echt al zo veel beter uit! :wow: Keep going!


Dankjewel, ben ook erg tevreden met haar vooruitgang.
Ook qua gedrag, veel relaxter en meer oog voor mij dan voor haar omgeving.
Morgen en dinsdag weer longeren en dan maandag weer zadel erop.
Woensdag wordt ze bekapt dus woensdag krijgt ze haar rustdag.

nafkedemi
Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:22

Ligt het aan mij of lijkt ze te weinig ruimte te krijgen om haar passen lekker af te kunnen maken?
Heb het idee dat ze wat ingehouden loopt namelijk.
Verder top om te zien hoe ze vooruit gaat!

BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 19:32

nafkedemi schreef:
Ligt het aan mij of lijkt ze te weinig ruimte te krijgen om haar passen lekker af te kunnen maken?
Heb het idee dat ze wat ingehouden loopt namelijk.
Verder top om te zien hoe ze vooruit gaat!


Nee ze heeft ook wat moeite met deze kant.
Dit was ook echt net na het instappen en de hulp eraan zat.
Zal de volgende keer proberen een betere en op een later moment een filmpje maken want dan gaat het goed.

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:33

Ze is heel mooi op een het vullen, maar oei wat zit die bijzet strak :o

BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 19:47

Azmay schreef:
Ze is heel mooi op een het vullen, maar oei wat zit die bijzet strak :o


Nou nee hoor. Hij is ingesteld door de instructrice en daar vertrouw ik op.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:57

Misschien toch eens jezelf nog wat inlezen of openstaan voor andere meningen, daar kun je alleen maar van leren toch?
Je paard kan zijn neus nu niet eens op de loodlijn zetten al zou hij willen. Kijk zelf het filmpje nog maar eens terug?
Of wil je hem liever achter de loodlijn hebben? Dan heb ik niks gezegd.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:14

Ik ben ook geen fan van deze hulpteugel. Ze wordt er erg door voorover gezet.

[o]

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:18

Die hulpteugel werd jaren geleden aangeprezen , gekocht en na één keer gebruiken meteen weggegooid. Ouderwetse goede longeersingel met elastiek is zoveel fijner voor een paard.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BugsFunny
Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 20:19

De training van Diva doe ik met begeleiding.
Wat dat betreft heb ik vertrouwen in mijn instructrice die erbij is.
Jullie zien slechts 20 seconden, zij 20 minuten.
Ik denk toch echt wel dat ze weet wat ze doet.

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:22

Maar je ziet toch zelf ook wel dat ze niet op of voor de loodlijn kan komen met deze optoming?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:24

Kymalin schreef:
Maar je ziet toch zelf ook wel dat ze niet op of voor de loodlijn kan komen met deze optoming?


Ja dat verandert niet, of het nou 20 secondes of 20 min zijn. Fysiek onmogelijk met deze optoming.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:25

Ik zeg alleen dat dit zeker imo geen fijne longeerlijn is voor veel paarden, meer niet. Wanneer je rijd kun je met je hand meegaan of lichte weerstand geven, met deze longeermethode lopen ze tegen de lijn aan en ik vind het gewoon veel fijner dat je meerdere mogelijkheden hebt ipv dat een dier In dezelfde houding moet lopen. Mijn ervaring dus kun je volledig naast je neerleggen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:25

Here we go again :roll:

Leuk dat jullie het anders aanpakken maar hou toch op met dat negatieve commentaar. TS zegt begeleiding te hebben, dan is dat prima toch...

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:27

Pepperrr schreef:
Here we go again :roll:

Leuk dat jullie het anders aanpakken maar hou toch op met dat negatieve commentaar. TS zegt begeleiding te hebben, dan is dat prima toch...

Maar daar mag je toch anders over denken? Je kunt je aangevallen voelen of er wat van opsteken.

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:29

Als er vriendelijke tips worden gegeven zou je er wat van op kunnen steken ja :))

Ga hier verder even niet meer op in, maar hou even rekening met TS. Ze geeft aan les en begeleiding te hebben en dan hoeft ze niet heel bokt over haar heen te hebben omdat haar bijzet een keer te strak zit..

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:31

Wat fijn dat ze zo lekker aan het bij trekken is.

Wat mij vooral opvalt is dat ze achter een beetje wijdbeens loopt. Ik zou lekker gaan longeren met een pessoa er aan.

Kymalin
Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:35

Pepperrr schreef:
Ze geeft aan les en begeleiding te hebben en dan hoeft ze niet heel bokt over haar heen te hebben omdat haar bijzet een keer te strak zit..

Oké heel flauw misschien maar jij vind het dus ook te strak?

Ik lees overigens niets aanvallends. Niemand wordt persoonlijk maar er wordt alleen iets over de strakheid en het soort bijzet gezegd.

Jij verpest dat paard of jij dit of jij dat vind ik aanvallend. Ik bedoel maar het is maar net hoe je het leest. Ik zie het als opbouwende kritiek. Goed bedoeld.

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:45

Ze ziet er goed uit TS! Maar deze hulpteugel is de “zaagteugel”. Hij zaagt bij elke stap in de mond. :) Door de beweging van de touwen krijgt ze steeds rukjes aan het bit. misschien je instructrice vragen om je dubbele longe te leren. :)

manubres
Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:50

Ik vind dat het paard mooi opknapt!

Ben met de anderen eens dat de longeerhulp wel wat te strak zit. Dit kan ook komen door verschil in visie van je instructrice. Ik ken veel paardenmensen die vinden dat een paard zo goed loopt. Maar als je een bewegingsdeskundige vraagt dan kan een paard die zo loopt zijn lichaam niet optimaal gebruiken, dus zal er geen goede bespiering ontstaan. Wat ik zelf nog wel eens merk bij mijn paard met bijzet/longeerhulp dat hulpteugel in stap iets te kort is, maar in draf precies goed. Daarom stap ik los zonder, doe ik longeerhulp/bijzet eraan en ga ik gelijk draven, daarna stap ik weer uit zonder hulpteugel.

Succes verder, wordt een mooi paard!

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Lottekuhh_x
Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:02

Wat een leuk paard en wat een enorm verschil is dat al in die dagen. Triest hoe dat ze er eerst bij stond, gelukkig heeft ze nu de tijd om bij jou goed op te knappen. Ik ben benieuwd hoe haar verdere vorderingen zullen zijn :)

Over de longeerhulp, vind ik ook dat niemand hier aanvallend op reageert. Iedereen mag zijn mening geven als het op een vriendelijke manier gezegd wordt toch :) vind hier echt niks aanvallends aan. Ik snap dat TS op haar instructrice vertrouwt, maar openstaan voor de meningen van anderen is nooit verkeerd. Iedereen doet het weer anders en zo kan je veel dingen van elkaar oppikken. Tien mensen zien meer dingen dan één en daar kun je weer van leren.


Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:59

Paard trekt goed bij, heel mooi om te zien.

Maar het filmpje vind ik niet prettig om te zien, paard krijgt geen ruimte en ziet er ongemakkelijk uit.

Zelf ook blijven denken, ts. Het paard is van jou. Jouw eigen mening en gevoel doen er ook toe.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:35

Ten eerste wil ik je veel plezier wensen met je nieuwe paard!

Je schrijft dat je denkt dat je instructrice weet wat ze doet … en dat hoop ik van harte,
maar het nut van longeren met bijzet wordt zwaar overschat, àls het al bestaat, vaker zie je dat paarden door de bijzet elders in hun lijf gaan compenseren en vaak niet op eigen benen in (verticale) balans gaan/leren lopen en zo de juiste spieren ontwikkelen.

Als je je eigen kennis uit wil breiden, zodat je zéker weet dat je instructrice weet wat ze doet (want er zijn er helaas een flink aantal die echt geen benul hebben van een paard correct trainen), ter inspiratie hoe het anders kan:
https://www.stalmireille.nl/revalidatie ... eille-voor

De cursus longeren enkele en dubbele longe zijn aanraders!
En nee, ik heb geen aandelen. :D

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

DreamGuide
Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Mijn nieuwe paard Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:46

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.

Ik heb ook een tuiger en mijn persoonlijke ervaring is dat met elastiek of dubbele longe longeren minder fijn werkt.
Echter, de longeerhulp die je op dit filmpje laat zien zit érg strak. Verwonderd me ook dat je instructrice dit op deze manier aanraadt. Paard wat achter de loodlijn loopt is in principe nooit te bedoeling.

Wat je misschien kan overwegen is om een longeersingel te gebruiken met een bijzet van simpele touwtjes. Die zijn heel makkelijk in lengte te verstellen, en je kunt je paard hoog of laag instellen n.a.v. het trainings niveau.

Om even beeld te geven, zo longeer ik mijn tuiger normaal gesproken:

[ img ]

Geeft net even een ander (vrijer) beeld, terwijl je toch stimuleert om over de rug te lopen. En dat is bij gebrekkige bespiering juist wat je wilt denk ik. :)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV, rien10, Vagabondo, xVerax en 31 bezoekers