Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Michelleex
Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 23:47

Lieve bokkers,

Sommige van jullie zullen zich kunnen vinden in mijn titel, en sommige helemaal niet.
Sinds vorig jaar is mijn lieve pony geblesseerd, na heel wat dierenarts bezoekjes zijn we helaas tot de conclusie gekomen dat hij niet meer geschikt is om meer arbeid onder het zadel te leveren dan een stapritje.
Veel verdriet.. maar het oudje mag lekker met pensioen op de wei, en dan gaan we opzoek naar een opvolger...

en dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan! -O-


Misschien heb ik teveel eisen en een te kleine bankrekening?
Misschien heb ik gewoon pech?
Misschien zoek ik niet goed genoeg?
Misschien bestaat mijn paard wel niet?
Misschien is mijn ideale paard niet te koop?

Ach er zijn vast mensen die mijn leed wel herkennen.
Ik heb nu denk ik een stuk of 10 paarden gezien, maar elke keer was er iets.
Gisteren dacht ik hem te hebben gevonden, maar helaas afgekeurd, en ik moet zeggen dat ik er best verdrietig om ben, dacht echt mijn maatje gevonden te hebben!

Hopelijk zijn er wat lotgenoten. :')

Liefdee.
~~Vul bokt met liefde
....................................................................Nomar <3 Baccio


ZarahZoe
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:30

helaas een heel bekend verhaal .. vorig jaar heb ik een soortgelijke zoektocht doorlopen, uiteindelijk ook mijn droompaard gevonden en toen werd hij afgekeurd bij de keuring |( heb daar flink moeite mee gehad en mijn zoektocht gestaakt... Nu gelukkig een ontzettend leuk verzorgpaardje waar ik een mega goede band mee heb dus ik mag niet klagen met hoe ik nu zit :j

Geryon
Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:08

10 paarden gezien hebben is nog niet héél gek als je echt het ideale paard zoekt.

Ik zie vaak mensen een bepaald paard willen dat over het algemeen voor een hogere prijs wordt aangeboden dan hun budget. Dat zou natuurlijk kunnen.

Houd in ieder geval de moed erin lekker door blijven zoeken en paarden bekijken. Je moet ook een beetje geluk hebben wil je meteen hét paard tegen komen. En in de tussentijd doorsparen zodat je wellicht iets verder kan kijken.

MarjanB
Berichten: 16301
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:15

Uit ervaring weet ik dat mensen in hun advertentie vaak wat positiever zijn :') na wat paarden gekeken te hebben heb ik het M niveau wat in een advertentie stond maar met een korrel zout genomen en blanco heen gegaan met het idee dat ik minimaal een half jaar kwijt zou zijn om het “mijn” paard te maken. Uiteindelijk kwam ik dus ook met een project thuis. (Wel flink minder voor betaald dan dat die mensen vroegen)
Ben uiteindelijk meer gaan kijken of karakter paste en of ik er uiteindelijk mee zou kunnen wat ik wilde. Dat werkte voor mij makkelijker.
Succes nog even! (Ben nu wel benieuwd wat je zoekt)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:07

Sowieso zijn paarden momenteel enorm duur, heb je een goed budget?

Boedha_1981
Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:39

Michelleex schreef:
Lieve bokkers,

Sommige van jullie zullen zich kunnen vinden in mijn titel, en sommige helemaal niet.
Sinds vorig jaar is mijn lieve pony geblesseerd, na heel wat dierenarts bezoekjes zijn we helaas tot de conclusie gekomen dat hij niet meer geschikt is om meer arbeid onder het zadel te leveren dan een stapritje.
Veel verdriet.. maar het oudje mag lekker met pensioen op de wei, en dan gaan we opzoek naar een opvolger...

en dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan! -O-


Misschien heb ik teveel eisen en een te kleine bankrekening?
Misschien heb ik gewoon pech?
Misschien zoek ik niet goed genoeg?
Misschien bestaat mijn paard wel niet?
Misschien is mijn ideale paard niet te koop?

Ach er zijn vast mensen die mijn leed wel herkennen.
Ik heb nu denk ik een stuk of 10 paarden gezien, maar elke keer was er iets.
Gisteren dacht ik hem te hebben gevonden, maar helaas afgekeurd, en ik moet zeggen dat ik er best verdrietig om ben, dacht echt mijn maatje gevonden te hebben!

Hopelijk zijn er wat lotgenoten. :')



Wat zoek je precies en wat is je budget?
Misschien dat er hier wat bokkers je kunnen helpen of dat reëel is of niet.

Diva Royal v.Sandreo : ZZ-Licht + 8wp

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:54

Ik kan jou helemaal begrijpen!Ik ging voor een pony kijken die een te perfecte advertentie was. En mijn kritische vragen maakten de verkoopster radeloos....ik heb nog nooit iemand zo in alle bochten om de hete brij heen zien dansen, alsof ze op hete kolen liep. Desondanks was hij wel wat waard en belangrijk betrouwbaar en lief. Ik heb er zeker te veel voor betaald, maar ik heb wel goed basis materiaal met potentie tot mennen en voltige. Toen de pony gebracht werd was hij na 2 dagen ineens verkouden....op de dag van aankomst werd hij goed gekeurd dmv een keuring. Dus tja zowel ik als de DA baalde dat we niets hadden gemerkt. na 5 dagen een ab kuurtje te hebben gegeven is het echt een gezonde, lieve ,fijne pony.
Dus ja ook hier was het te duur en voldeed niet aan alle eisen( kon niet longeren, was niet aangespannen en slechts basis beleerd door de manage kinderen).....Maar toch wel een geschikt dier gevonden....Ook daar ben ik enorm blij mee. Dit was wel de zoveelste pony die we bezochten...mijn dochter wilde eerst niet mee gewoon omdat het mogelijk weer niets werd. Toch loopt iedereen met hem weg,alleen had mijn man liever een merrie gehad om mee te fokken. Zelf heb ik er geen problemen mee,ivm hengstigheid.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:47

Boedha_1981 schreef:
Michelleex schreef:
Lieve bokkers,

Sommige van jullie zullen zich kunnen vinden in mijn titel, en sommige helemaal niet.
Sinds vorig jaar is mijn lieve pony geblesseerd, na heel wat dierenarts bezoekjes zijn we helaas tot de conclusie gekomen dat hij niet meer geschikt is om meer arbeid onder het zadel te leveren dan een stapritje.
Veel verdriet.. maar het oudje mag lekker met pensioen op de wei, en dan gaan we opzoek naar een opvolger...

en dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan! -O-


Misschien heb ik teveel eisen en een te kleine bankrekening?
Misschien heb ik gewoon pech?
Misschien zoek ik niet goed genoeg?
Misschien bestaat mijn paard wel niet?
Misschien is mijn ideale paard niet te koop?

Ach er zijn vast mensen die mijn leed wel herkennen.
Ik heb nu denk ik een stuk of 10 paarden gezien, maar elke keer was er iets.
Gisteren dacht ik hem te hebben gevonden, maar helaas afgekeurd, en ik moet zeggen dat ik er best verdrietig om ben, dacht echt mijn maatje gevonden te hebben!

Hopelijk zijn er wat lotgenoten. :')



Wat zoek je precies en wat is je budget?
Misschien dat er hier wat bokkers je kunnen helpen of dat reëel is of niet.


Precies, dat dacht ik ook.

lideli
Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:08

Tja ik heb zelf een andere ervaring. Ik zocht begin deze zomer een nieuwe pony. Mijn grootste eis was dat hij braaf moest zijn. De eerste pony waar ik bij ging kijken heb ik gekocht.
Het was geen liefde op het eerste gezicht maar hij wordt met de dag leuker.
Maar ik denk wel dat het verschil maakte dat ik niet op zoek was naar mijn ultieme droompaard, maar gewoon een leuke brave pony.
Zoals bokkers voor mij aangaven; waar zoek je naar en wat is je budget? Waar zoek je naar paarden? Op marktplaats of ook op andere sites?

Misty12
Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:05

Na het overlijden van mijn paard, ging ik ook op zoek naar een ander. Ik vond het ook een drama. Ik ging me ook afvragen of ik wel heel belachelijke hoge eisen had. En dan vond ik een leuk paard en dan vroegen ze er gelijk de hoofdprijs voor. Of ze vroegen een redelijke prijs en dan was er wel iets anders mis. Een van de eisen was max 14/15 jaar en dan werden er paarden aangeboden van 20+. Ik wilde een paard wat in ieder geval buiten braaf was en dan vond ik een leuk paard en dan hadden ze er nog nooit een buitenrit meegemaakt. Uiteindelijk heb ik een leuk paard gevonden, wat eigenlijk redelijk aan mijn eisen voldoet. En eigenlijk wilde ik heel iets anders als mijn vorige paard. Dat is dus echt totaal mislukt. :D

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

pien_2010
Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:20

Hopelijk wordt het hier geen drama. Zoals gewoonlijk heeft een vriendin van mij een paardje voor ons geselecteerd. Ik heb al veel filmpjes en foto's gezien van hem en de prijs is al duidelijk. Wij gaan er volgende week naar toe en de keuring is in principe al afgesproken. Wij hopen dat het hem wordt want hij lijkt op ons lijf geschreven en hier heel erg passen. Wij zijn 60 en 75 jaar+ dus wilden nu na overlijden van onze Hercule, voor een ouder ruintje gaan. Hij is 7 jaar, heeft veel gedaan tijdens de merenskeuring in Bouan, dus lijkt een enorm betrouwbaar paardje te zijn en hij is nog mooi ook net als de andere 2 merens van mij (mijn virendin weet dat ik van schoonheid houd :o ). Mijn vriendin heeft voorop met hem een beginnersgroep begeleid en dat doet hij goed. Soms eventjes snuiven en dan gaat hij door. Tevens heeft ze hem alleen buiten gereden in stap, draf en galop, ver van zijn thuis vandaan en dat ging geweldig en ze vertelde dat ze nul keren zo iets had→ o jé dit voelt niet goed. Hij geeft haar heel veel vertrouwen. Dus volgende week gaan we het zien. Hopelijk is het weer in één keer raak.
Als dit hem niet is, gaan we begin oktober terug en met haar langs fokkerijen en zelf proberen eentje er uit te pikken. Maar liever doen we dat niet.

De 2de merens hebben wij ook bij onze vriendin gekocht en toen hadden we de keuze uit 2 merens. Zij heeft toen, was een veel jongere merens na onze keuze, haar voor ons verkeersmak en zadelmak gemaakt en toen kwam ze samen met Hercule die toen ook in Frankrijk stond, naar Nederland. We hebben daar na wat start problemen een gouden paard aan gehad en nog.

De 1ste was onze Hercule (ik was toen 40 jaar oud). Tijdens een endurance rit zagen wij zijn volle broer. Heel bewust waren we daar, wetende dat er een merens mee zou doen en op dat ras was tijdens een merens keuring waar we toen per ongeluk waren, onze keuze gevallen. Toen wij de vrouw zagen en zij ons enthousiasme hoorde voor dit ras, kregen we te horen dat zijn volle broer (3 jaar) toen te koop stond (hengstje). We zijn gaan kijken en waren gelijk verliefd. Onze Hercule kwam bij ons en na wat start problemen→ was mijn 1ste paard en een behoorlijk pittige hengst :oo → hebben wij daar 21 jaar een gouden paard aan gehad.

Jouw verhaal klinkt moeizaam. Wellicht ook iemand inschakelen die voor jou de voorselectie doet en die persoon wat betalen daarvoor?

borstnoot
Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:24

Ik had ook geen hoog budget. Heb zeker anderhalf jaar gezocht. Heel erg frustrerend en heb er inderdaad ook genoeg tranen om gelaten. Ik ben gewoon rustig blijven kijken met zo min mogelijk emotie erbij (dat maakte de tegenslagen ook heel wat gemakkelijker). Uiteindelijk mijn droompaard gevonden.

Ik heb het gevoel dat veel mensen te snel ja zeggen tegen een paard, dus dat jij veel eisen stelt (en je er daadwerkelijk aan houdt) vind ik erg knap. Het maakt de zoektocht emotioneel veel moeilijker maar ik denk oprecht dat je daar uiteindelijk de vruchten ook echt van plukt, op een positieve manier uiteraard.

Heel veel succes, het komt wel goed en ergens loopt er zeker een fijn paard voor je rond!

Eigenwijs is ook wijs.

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:26

Ik heb het opgegeven na een volledig jaar zoeken, de paarden die momenteel te koop staan zijn gewoon belachelijk duur...

MarjanB
Berichten: 16301
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:38

Wat is belachelijk duur? Er is echt wel wat te vinden.. die van mij is via een kennis die goed huis zocht. Denk dat eigen netwerk informeren vaak ook helpt

Life is a balance of holding on, and letting things go…

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:08

Ja de paarden zijn echt belachelijk duur,goedkope heb je altijd .Maar goedkoop kan duurkoop zijn....
Daarom heb ik wel langer gespaard dan ik eerst wilde, maar ook met extra budget was het maar net haalbaar van prijs! niet alleen die pony maar ook alle anderen van ongv 1.40! echt als ik geen kinderen had gehad had ik geen nieuw dier meer gekocht!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

minka
Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:20

Hier een soortgelijk verhaal, tijdens m'n zoektocht de meest vreemde dingen meegemaakt. Van paarden die in de advertentie doodbraaf waren, maar toen ik kwam bezichtigen niet eens voorgereden konden worden, omdat er niemand meer op durfde te rijden..

Paard was ik uiteindelijk heb gekocht, voldeed in de advertentie aan alle eisen, maar bleek bij het proefrijden een flink project. Uiteindelijk een maand later voor minder geld kunnen kopen en nu een jaar later begint het een hele fijne pony te worden, maar zeker niet de kinderpony zoals ze hem verkochten.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:43

Belachelijk duur? Tel eens op wat een fokker er al aan dekgeld, opfokkosten enz enz in heeft gestoken. Reken dan nog eens de africhting. Voor niks gaat de zon op.

pien_2010
Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:12

Benieuwd ben ik wat jullie laag geprijsd vinden, normaal, hoog en belachelijk duur.

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:18

pien_2010 schreef:
Benieuwd ben ik wat jullie laag geprijsd vinden, normaal, hoog en belachelijk duur.


Ja, ik ben ook wel benieuwd wat de paarde zoekenden hier laag, normaal, duur en belachelijk vinden.

Op de vraag "Wat kost een paard?" Antwoord ik standaard "hetzelfde als een auto."

Paarden kosten van € 50,-- voor een Shetlander tot 9 Miljoen voor een top-sportpaard wat al aan de top staat. En dus alles er tussen in. ;)
Vaag? Ja, heel vaag, dat ben ik met je eens. Maar het is wel zo.

En qua budget, qua zoeken geeft ik altijd deze tip mee: zodra je een paard wilt gaan kopen, zet dan per maand je budget aan stalling en verzorging opzij. Duurt de zoektocht dan lang, dan spaar je al snel een flink bedrag per half jaar er bij. Het geld voor stalling ben je in de toekomst toch al kwijt, dus dat zal je niet missen in je dagelijkse gang van zaken, als je alles goed gepland hebt.

anjali
Berichten: 14913
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:31

Geniet van deze tijd. Want je leert ook ontzettend veel van je zoektocht. En het gaat toch om de persoonlijke klik. Het is tenslotte een levend wezen met een geheel eigen aard. Prijs zegt niet altijd wat over kwaliteit. Het duurste paard wat ik ooit kocht was tevens het slechtste.

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:38

rien10 schreef:
pien_2010 schreef:
Benieuwd ben ik wat jullie laag geprijsd vinden, normaal, hoog en belachelijk duur.


Ja, ik ben ook wel benieuwd wat de paarde zoekenden hier laag, normaal, duur en belachelijk vinden.

Op de vraag "Wat kost een paard?" Antwoord ik standaard "hetzelfde als een auto."

Paarden kosten van € 50,-- voor een Shetlander tot 9 Miljoen voor een top-sportpaard wat al aan de top staat. En dus alles er tussen in. ;)
Vaag? Ja, heel vaag, dat ben ik met je eens. Maar het is wel zo.

En qua budget, qua zoeken geeft ik altijd deze tip mee: zodra je een paard wilt gaan kopen, zet dan per maand je budget aan stalling en verzorging opzij. Duurt de zoektocht dan lang, dan spaar je al snel een flink bedrag per half jaar er bij. Het geld voor stalling ben je in de toekomst toch al kwijt, dus dat zal je niet missen in je dagelijkse gang van zaken, als je alles goed gepland hebt.



LOL ik zet zelfs meer dan het dubbele van de stalling opzij per maand. En toch nog vind ik het tergend langzaam gaan hahaha. Maar goed ik wil een Fries en die beginnen vaak pas bij 3000 voor een veulen. Dus kun je er nog niks mee voor twee en half jaar.... Maar ik vertik het om 5000 te betalen alleen omdat ie volwassen geworden is. Ding is dan vaak nog niet eens beleerd. Of foei en foeilelijk gebouwd of de afstamming is niet wat ik wil. Of er mankeert wat.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

rien10
Berichten: 14401
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:40

Wat wil je kopen? Een goed beleerde Fries, 5 jaar oud met een mooi papier?

Ennuh, volwassen worden kost geld.

MarjanB
Berichten: 16301
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:41

Fries kan je ook prima voor minder, als je genoegen neemt met wat witte haren of kleiner oid.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:46

rien10 schreef:
Wat wil je kopen? Een goed beleerde Fries, 5 jaar oud met een mooi papier?

Ennuh, volwassen worden kost geld.



Nee onbeleerd eigenlijk. Hoeft van mij ook niet perse volwassen te zijn. maar de bedragen waar mee je om je oren geslingerd wordt terwijl ze vaak nog niet eens een vol papier hebben is gewoon absurd.

Als ik zie wat er gevraagd wordt voor een kwpner van dezelfde leeftijd met een aangename bouw sla ik gewoon stijl achterover soms. Die zijn gewoon een stuk goedkoper.


Het mag van mij ook best een veulen zijn. Dat scheelt mij niks en hoeft ook niet perse een vol papier te zijn maar wel een mooi papier. En ik heb een lijstje met hengsten die duidelijk mijn voorkeur hebben. En lijstje met hengsten waar ik dus absoluut geen afstammeling van wil hebben. Ik heb geduld. Er is geen haast bij.

Maar de prijzen zijn wel idioot hoog nu O:)
Laatst bijgewerkt door Absolem op 05-09-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:47

MarjanB schreef:
Fries kan je ook prima voor minder, als je genoegen neemt met wat witte haren of kleiner oid.


Dat is dus een absolute no go voor mij.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, schumiegirl, Vagabondo en 40 bezoekers