De Oostvaardersplassen,zo staat het er voor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:31

Polly schreef:
ik heb de FB pagina idd ontvolgt omdat ik alles veel en veel te ver vond gaan.
Ik ben in die tijd dat het zo leefde zelf gaan kijken en misschien trof ik net de goede dieren maar ik vond het allemaal op dat moment niet zo heel spannend.

Wel vond ik de acties die toen gehouden werden om dieren vrij te laten, te knuffelen (WILDE DIEREN) tijdens het stervensproces en hoe medewerkers van staatsbosbeheer werden nagejaagd echt ongehoord.

Ik ben vorige week nog op de oostvaardersplassen geweest en toen wederom op de verkeerde plek, behalve wat vogels geen dier gezien.

Ik zeg hierbij niet dat het allemaal niet waar is maar de stichting heeft een heel stuk geloofwaardigheid verloren.


Dit heb ik dus ook, ik heb er heel lang vrijwel naast gewoond. Ik ging er regelmatig heen en reis er elke dag langs naar school. Ik vind de foto's altijd zo overdreven... Ja tuurlijk zullen er sommige paarden wat aan de dunne kant zijn maar er lopen ook genoeg moddervette paarden tussen! Die 1 op de 10 die dun is vind ik nou niet bepaald schokkend. Sommige paarden hebben er nou eenmaal aanleg voor. En ja een vangkraal zonder enige beschutting moet gewoon niet kunnen... Maar op heel de oostvaardersplassen is amper beschutting, ze moeten het op dat moment hebben van het wind. Dit neemt niet weg dat ik het er niet mee eens ben hoor maar het wordt wel heel erg aangedikt aan alle kanten

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: De Oostvaardersplassen,zo staat het er voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:05

Ik ben het ermee eens dat er wel beter over had kunnen worden nagedacht. Dieren hebben te lijden onder de 'goede' ideeën van de mens. Maar ik ben het met de bovenstaande berichten ook eens. Ik vind dat er dieren in Nederland zijn (bijv. de veeindustrie) die het slechter hebben getroffen dan deze paarden. Nogmaals elk dier verdient het beste en ook deze paarden mogen niet aan hun lot overgelaten worden, maar ze staan wel buiten in een kudde vrij te zijn. En als 1 op de 10 dun is, dan lijkt me dat geen noodsituatie. Maar dit is mijn mening!

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:18

Polly schreef:
ik heb de FB pagina idd ontvolgt omdat ik alles veel en veel te ver vond gaan.
Ik ben in die tijd dat het zo leefde zelf gaan kijken en misschien trof ik net de goede dieren maar ik vond het allemaal op dat moment niet zo heel spannend.
Wel vond ik de acties die toen gehouden werden om dieren vrij te laten, te knuffelen (WILDE DIEREN) tijdens het stervensproces en hoe medewerkers van staatsbosbeheer werden nagejaagd echt ongehoord.

Ik ben vorige week nog op de oostvaardersplassen geweest en toen wederom op de verkeerde plek, behalve wat vogels geen dier gezien.

Ik zeg hierbij niet dat het allemaal niet waar is maar de stichting heeft een heel stuk geloofwaardigheid verloren.


Precies dit.

De acties vond en vind ik erg overtrokken. Laatst zelf met boswachter door de Oostvaardersplassen heen geweest. Sorry dat ik het zeg maar het valt best mee. en worden ook steeds foto's op social media neergezet die niet de waarheid zijn. Het is makkelijk om met " foto's " een verkeerd beeld af te geven.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:35

Hoe kun je nu praten over overdreven en twee kanten, terwijl dus in het midden van het goede seizoen 7.5 procent het loodje legt terwijl ze in een vangkraal staan? -O-

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:38

Niello schreef:
Paarden in de vangkraal zijn aantoonbaar gehouden dieren. De NVWA dient hier dan ook te controleren. Helaas doet zij dat niet. Het is afschuwelijk hoe deze dieren behandeld worden. Ik ben donateur van Brooke Hospital om o.a. de dieren in warme landen eten en beschutting te geven en nu staan dieren in mijn eigen land te creperen in de volle zon bij 40 gr. Te triest voor woorden. Snap niet dat dit kan.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ersplassen

Even googlen en je vindt zo allerlei berichten over controle van de NVWA. Ik snap niet dat je dan glashard zegt dat er geen controles zijn.

https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... plassen-2/
Nog eentje dan, waterbakken met 1000 liter water en grote balen hooi zie ik op de foto's.

En hier dan het laatste bericht van vanmorgen waar de paarden op weg gaan naar Rusland:
https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... t-rusland/

Ik zie hier geen broodmagere, uitgehongerde dieren. Maar goed, zo ziet iedereen wat ie wil zien.

Van de 11 dieren die overleden zijn, zitten ook veulens tussen. Ik lees hier regelmatig op bokt dat er iets niet helemaal goed gaat met veulens, bijvoorbeeld met de geboorte of ongelukken. Dat stond ook ergens in artikelen.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:43


Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:52

Ik kijk nu voor het eerst eens op de facebookpagina van die Annemieke, sorry hoor, maar dat is toch niet serieus te nemen? Ik heb alleen wat openbare foto’s gezien en dan zie je al dat ze een konikveulen door het hek staat te zoenen en dan “hier doe je het allemaal voor” eronder. :')
Eigen emoties en sentimenten gaan voor het welzijn van het dier.
Ik ben ook tegen het houden van deze dieren in de OVP maar dit soort dierenknuffelaars die gedreven worden door ego en een soort emotionele incontinentie, die doen de zaak geen goed.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:57

speurneusc schreef:


Ik ben zeer benieuwd of deze dieren die nog nooit een roofdier hebben gezien waar ze bang voor hoefde te zijn en altijd het volgende hek bijna binnen zicht hebben gehad het lang genoeg uit houden om daadwerkelijk de beplanting onder controle te gaan houden. :(:)

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:06

Waves schreef:
Ik kijk nu voor het eerst eens op de facebookpagina van die Annemieke, sorry hoor, maar dat is toch niet serieus te nemen? Ik heb alleen wat openbare foto’s gezien en dan zie je al dat ze een konikveulen door het hek staat te zoenen en dan “hier doe je het allemaal voor” eronder. :')
Eigen emoties en sentimenten gaan voor het welzijn van het dier.
Ik ben ook tegen het houden van deze dieren in de OVP maar dit soort dierenknuffelaars die gedreven worden door ego en een soort emotionele incontinentie, die doen de zaak geen goed.

Haha ik keek ook even. Van die reacties onder foto's bij een hooibaal "ze zijn vergeten het touw eraf te halen" en bij een hengst "deze is ziek, zijn nek is opgezwollen".

En ja, ik zie daar op die foto's ook niet enorm veel begroeiing. Maar dat zie ik hier ook niet rondom een hittegolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:17

Waves schreef:
Ik kijk nu voor het eerst eens op de facebookpagina van die Annemieke, sorry hoor, maar dat is toch niet serieus te nemen? Ik heb alleen wat openbare foto’s gezien en dan zie je al dat ze een konikveulen door het hek staat te zoenen en dan “hier doe je het allemaal voor” eronder. :')
Eigen emoties en sentimenten gaan voor het welzijn van het dier.
Ik ben ook tegen het houden van deze dieren in de OVP maar dit soort dierenknuffelaars die gedreven worden door ego en een soort emotionele incontinentie, die doen de zaak geen goed.


Terwijl juist dat zoenen en kroelen ermee het doodvonnis voor ze is. Lekker beziggggg! +:)+ |o
Dom blatend hysterisch volk vind ik het.

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:21

Sunnda schreef:
Hoe kun je nu praten over overdreven en twee kanten, terwijl dus in het midden van het goede seizoen 7.5 procent het loodje legt terwijl ze in een vangkraal staan? -O-


7,5%? Dat is toch niet heel schokkend? Op een groep van 100 paarden zijn dat een kleine 8 paarden. Op een manege worden er meer naar de slager gestuurd op jaarbasis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110669
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De Oostvaardersplassen,zo staat het er voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:22

De paarden die opgeladen worden zien er op de foto's ook gewoon prima uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:27

Autumnn schreef:
Sunnda schreef:
Hoe kun je nu praten over overdreven en twee kanten, terwijl dus in het midden van het goede seizoen 7.5 procent het loodje legt terwijl ze in een vangkraal staan? -O-


7,5%? Dat is toch niet heel schokkend? Op een groep van 100 paarden zijn dat een kleine 8 paarden. Op een manege worden er meer naar de slager gestuurd op jaarbasis


Maar die genade (een snelle dood) is deze paarden niet gegund. Als je in de zomer, het seizoen waarin ze dik horen te zijn, zo mager bent, dan zijn daar al wat maanden lijden aan vooraf gegaan.

Los van alles is gebleken dat een groot deel van de nederlanders deze situatie gewoon niet wenselijk vind. En daar word dan wel de belasting die je betaald aan uitgegeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:28

Waves schreef:
Ik kijk nu voor het eerst eens op de facebookpagina van die Annemieke, sorry hoor, maar dat is toch niet serieus te nemen? Ik heb alleen wat openbare foto’s gezien en dan zie je al dat ze een konikveulen door het hek staat te zoenen en dan “hier doe je het allemaal voor” eronder. :')
Eigen emoties en sentimenten gaan voor het welzijn van het dier.
Ik ben ook tegen het houden van deze dieren in de OVP maar dit soort dierenknuffelaars die gedreven worden door ego en een soort emotionele incontinentie, die doen de zaak geen goed.


Dit inderdaad. Ik heb een tijd geleden al ontvolgd. Zo zonder beschutting in de vangkraal staan kan echt niet en vind het hele gebeuren ook een mislukt dierentuin-project maar die stichting; wat een hysterie. Belachelijk.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:33

Autumnn schreef:
Sunnda schreef:
Hoe kun je nu praten over overdreven en twee kanten, terwijl dus in het midden van het goede seizoen 7.5 procent het loodje legt terwijl ze in een vangkraal staan? -O-


7,5%? Dat is toch niet heel schokkend? Op een groep van 100 paarden zijn dat een kleine 8 paarden. Op een manege worden er meer naar de slager gestuurd op jaarbasis


Als ze naar de slager gestuurd worden is dat de keuze van de manège. Maar een manège of pensionsta waar er jaarlijks 7.5% van de paarden doodvalt, die zullen snel failliet zijn of gesloten worden wegens wanbeheer.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:57

Gypsy schreef:
Autumnn schreef:

7,5%? Dat is toch niet heel schokkend? Op een groep van 100 paarden zijn dat een kleine 8 paarden. Op een manege worden er meer naar de slager gestuurd op jaarbasis


Maar die genade (een snelle dood) is deze paarden niet gegund. Als je in de zomer, het seizoen waarin ze dik horen te zijn, zo mager bent, dan zijn daar al wat maanden lijden aan vooraf gegaan.

Los van alles is gebleken dat een groot deel van de nederlanders deze situatie gewoon niet wenselijk vind. En daar word dan wel de belasting die je betaald aan uitgegeven...

Het zijn merries met veulens. Voor zover mij bekend, zijn merries altijd wat dunner, omdat ze hun veulens voeden. Maar dan nog zag ik op het filmpje van vanmorgen geen magere paarden.

Een vergelijking met een manege is niet helemaal terecht, omdat het veelal merries met veulens zijn. Ik weet niet hoeveel uitval er is bij een fokstal met 150 dieren?

Tsja en dan dat argument met belasting. Je betaalt nu eenmaal niet alleen belasting voor de dingen waarmee je het eens bent. Ik betaal ook belasting voor wegen die onderhouden worden in Den Helder waar ik nooit kom. Of voor declaraties van politici die ik niet eens ken. De grote meerderheid van Nederland zal het worst wezen wat er in dit gebied gebeurd.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:00

Jeetje, zeg, hebben mensen niks beters te doen dan aso opmerkingen over taalgebruik te maken?

Goed dat er weer een topic wordt geopend, ik ben fan van Annemieke, trouwens ook van Cynthia, de voerders, en zelfs van Bas.

Laten we beginnen bij het begin, de dieren worden verwaarloost en daar moet een einde aan komen.
De profs met de nette taal maken er een bende van :j
Dus laten we de taal maar zitten...

Er zijn overigens meer plekken waar dit gebeurd, behalve Oostvaardersplassen, laten we die dieren ook niet vergeten, bij Amerongen en bij het Veerse Gat in ieder geval.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:11

als het alleen merries zijn, worden ze dus gewoon ingeschaard in bestaande kuddes; die leren hun wel hoe te reageren als er roofdieren in de buurt zijn. Een groter probleem zal zijn dat ze zo laat pas daar heen gezonden worden. Nu krijgen ze amper de kans zich aan te passen aan hun nieuwe omgeving of de winter valt al in. En die zijn daar een stuk langer maar vooral een stuk strenger dan die slappe wintertjes hier...

Maar dan nog; ze krijgen nu in elk geval een kans en die hadden ze in de OVP niet...en redden ze het niet; hun lijden zal, voor de meesten dan toch, een flink stuk korter zijn dan hier, waar ze maandenlang wegteren.

Die fb groep volg ik niet; in het begin vorig jaar wel eens wat gelezen. maar nee, wat anderen al voor mij zeiden; veel te hysterisch en dan ook nog eens dat knuffelen met dieren die bezig zijn te sterven...en daar ga jij half op zitten hangen om te knuffelen en te omhelzen. Dier kan geen kant op, want is met zn laatste minuten/uren bezig, maar heeft wel degelijk stress daarvan. Het heeft alleen de kracht niet meer om het te uiten. Laat zo'n dier rustig sterven ipv in zn laatste momenten nog even extra stress bezorgen door er half op te gaan hangen.
Het 'daar doen we het voor' voorbeeld die iemand aanhaalde is ook weer zoiets; je doet het toch zeker om de dieren een goed leven te bezorgen...niet zodat jij knuffelselfies kan maken met een verzwakt wild dier.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:18

Sunnda schreef:
Hoe kun je nu praten over overdreven en twee kanten, terwijl dus in het midden van het goede seizoen 7.5 procent het loodje legt terwijl ze in een vangkraal staan? -O-


Wie heeft die cijfers gepubliceerd? En wat voor dieren zijn het die onder die 7,5% vallen? Mankeren die niet per ongeluk al iets?

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:00

Sunnda schreef:
Hoe kun je nu praten over overdreven en twee kanten, terwijl dus in het midden van het goede seizoen 7.5 procent het loodje legt terwijl ze in een vangkraal staan? -O-


Oja en waar staan dat geschreven?
Er is duidelijk uitgelegd dat de paarden die overleden zijn niet allemaal waren in de tijd van de vangkraal.

Ik vind het overdreven. En kijk ook even het filmpje van de paarden die nu onderweg zijn naar Rusland. Die zien er erg goed uit!

Lees net dat iemand fan is van de knuffelaars van de Oostvaardersplassen? Sorry dat snap ik echt niet.
Kusjes geven aan een veulen die geen contact behoort te hebben met mensen.
Een paard dat dood ligt te gaan ineens beladen met knuffels? Pfff.. arm dier.. is geen mensen gewend en ineens wordt hij in stress geknuffeld. Waarom is dat goed dan?

En laten we vooral parasols opzetten tegen de zon :o en dan raar vinden dat de paarden er niet onder gaan staan. Hoe stom kun je zijn?

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:38

Polly schreef:
ik heb de FB pagina idd ontvolgt omdat ik alles veel en veel te ver vond gaan.

Ik zeg hierbij niet dat het allemaal niet waar is maar de stichting heeft een heel stuk geloofwaardigheid verloren.

Hier Idem , die hysterie ...
Er zijn inderdaad dingen die moeten veranderen daar maar deze groep slaat een beetje door naar mijn mening.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De Oostvaardersplassen,zo staat het er voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:16

Ik vind de manier waarop de dieren in de Oostvaarder Plassen worden verwaarloosd een grote schande en ik ben blij met iedereen die daar iets aan probeert te doen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:21

Anoniem schreef:
Waves schreef:
Ik kijk nu voor het eerst eens op de facebookpagina van die Annemieke, sorry hoor, maar dat is toch niet serieus te nemen? Ik heb alleen wat openbare foto’s gezien en dan zie je al dat ze een konikveulen door het hek staat te zoenen en dan “hier doe je het allemaal voor” eronder. :')
Eigen emoties en sentimenten gaan voor het welzijn van het dier.
Ik ben ook tegen het houden van deze dieren in de OVP maar dit soort dierenknuffelaars die gedreven worden door ego en een soort emotionele incontinentie, die doen de zaak geen goed.


Terwijl juist dat zoenen en kroelen ermee het doodvonnis voor ze is. Lekker beziggggg! +:)+ |o
Dom blatend hysterisch volk vind ik het.

Jij ziet liever iemand die ze een kogel door het hoofd probeert te schieten en dan nog mis ook??(Hier zijn filmpjes van geweest,ging over een hert,maar komt op hetzelfde neer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:26

Hoe kom je van mijn woorden naar dat?? Dat is echt een bizarre, totaal misplaatste en zeer kwalijke aanname.
Een excuus of aanpassen van je bericht zou op zijn plaats zijn.

Mocht je mijn eerdere opmerking niet begrijpen; het knuffelen en mensgericht maken van deze dieren is het tekenen van hun doodvonnis. Als zij zich "in het wild" gedragen als geitjes op een kinderboerderij zijn ze niet te handhaven en krijg je Oostvaarderspaardenbiefstuk.
Dus hoe "diervriendelijk" en "geweldig" denk je dat het zoenen en knuffelen van de dieren nu echt is?

Paardje voeren, paardje aaien = paardje denkt dat mensen wandelende voermachines zijn = paardje opdringerig = stout paardje = paardje game over.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:59

anjali schreef:
Jij ziet liever iemand die ze een kogel door het hoofd probeert te schieten en dan nog mis ook??(Hier zijn filmpjes van geweest,ging over een hert,maar komt op hetzelfde neer).


Bij een stervend dier? Jazeker.
En misschien was ie wel in 1x raak geweest als er niet een kudde hysterische actievoerders in de nek van de beheerder had staan gillen.
We kennen allemaal de verhalen van vechtende dieren tegen euthanasie? Dat gebeurd bij 1 op de zoveel dieren, deze zieke/verzwakte dieren worden door een mens uit hun lijden verlost, en ja mensen kunnen fouten maken, zeker onder hoge druk.

Waarmee ik nog steeds het hele oostvaardersplassen verhaal NIET goedkeur hé.