[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 06:59

Oh dat is mooi! We blijven duimen
Wat een geluk met de plek voor jullie en die voor de paarden, was je ook wel gegund tussen alle ellende

Wat vindt jullie mini eigenlijk van daar wonen?
Gaat je man nu wel wat vaker naar de paarden?

Wederom, sterkte :knuffel:

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 11:22

Whizz schreef:
Wat een fijne update, klinkt als een streepje licht aan het einde van de tunnel! Ik ben niet snel jaloers, maar op de beschrijving van hoe jullie wonen…. Lijkt me echt fantastisch! Nu hopen dat alles zo doorzet de goede kant op!

Het is hier ook fantastisch mooi.
Een vriendin zei laatst toen ik een foto van de zonsondergang doorstuurde dat ze eventjes dacht dat we in Spanje zaten.

We moeten in verband met subsidies bepaalde zaken rondom de renovatie uitbesteden (verduurzaming) en iedereen die tot nu toe langs is geweest is gewoon in een soort shock van hoe sprookjesachtig mooi en rustig het hier is. Wauw is een veelgehoord eerste woord. :+ Wauw, wat is het hier prachtig! (en om een of andere reden op elk woord nadruk, echt alsof ze in een soort shock zijn dat dit NL is…)

En om een isolatiemeneer te citeren: “Ik snap dat jullie glaswol kiezen. Isoleren met steenwol heeft voor jullie weinig meerwaarde. Dan horen jullie de vogeltjes niet meer.” :))

Maar ja, we hebben wel een serieuze kluswoning gekocht. Alleen boven is momenteel bewoonbaar maar ook alleen pas na hard werken. En er moet ook nog een nieuw dak op dus ja…
Er zijn hier in de omgeving ergere bouwvallen (zoals een hier verderop waar niet eens een dak meer op zit) maar het is hier alsnog ook wat meer dan een nieuwe keuken of badkamer. :=
Paardje heeft even prioriteit maar dan gaat het alsnog hard met de centen…

jokari schreef:
Da’s een fijn bericht ! Hopelijk gaat het nu terug kn stijgende lijn met de paarden.

Ik hoop het zo.
Maar we zijn er met Muzanna echt nog lang niet.
Ze eet, maar is onrustig. Zolang ze eet nemen we het maar voor lief want veel kunnen we er niet aan doen. Ze moet toch echt even gescheiden blijven van haar kinderen want ze moet opdrogen en reserves opbouwen.
Voor Manari is die gedwongen zelfstandigheid wel goed.
Muzanna is en eet wel rustiger als ze met een draadje ertussen bij haar staan. Ze wil ze toch graag in de gaten kunnen houden. Regeltante. Dan is zo’n paard dat hoog in rang staat en daarbij haar kinderen echt onder de hoede neemt een nadeel.

hasufel schreef:
Oh dat is mooi! We blijven duimen
Wat een geluk met de plek voor jullie en die voor de paarden, was je ook wel gegund tussen alle ellende

Wat vindt jullie mini eigenlijk van daar wonen?
Gaat je man nu wel wat vaker naar de paarden?

Wederom, sterkte :knuffel:

Mini, en ook de honden, zijn nog net zo vol verwondering en vreugde over “de tuin” :D als de eerste dag. En de eindeloze wandelmogelijkheden uiteraard. Je loopt zo door naar België zonder de rust te verstoren. (Ooit… ooit ga ik weer mee…)
Er zit hier ook zoveel wild! Regelmatig zie je en hoor je roofvogels. Echt de hele dag hoor je vogels, inclusief verschillende soorten zangvogels en spechten. En tijdens de paddentrek kwamen er allerlei interessante en uiterst zeldzame amfibieën door de tuin gehipt en gekropen. Er zitten hier in het bos ook zeldzame zoogdieren, zelfs soorten die nergens anders in NL voorkomen. Ook de wilde kat. Dus al met al een heel bijzondere omgeving.

Wat ook wel opvalt is dat die kleine het vorige huis nooit thuis noemde of zei naar huis te willen en hier wel. Misschien iets onderbewust?

Doel qua paarden is verder 1x per week, maar niet altijd haalbaar dus minimum 1x per 2 weken. Streven is dat ik ook af en toe meega, maar of dat haalbaar is valt nog te bezien.

Ik hoop dat Muzanna blijft eten. We hebben voldoende smakelijke (en veilige, heilzame) kruiden ingeslagen om op dat vlak te kunnen proberen haar aan het eten te houden, maar het heeft tijd nodig en daarvoor moet ze vooral wel blijven eten.
Haar mens moeten missen doet haar ook geen goed en je kunt het ze niet uitleggen. Als dat teveel een rol gaat spelen zullen we daarop ook wel ingrijpen, al is ze gelukkig inmiddels ook gesteld op de eigenaar van Muniya.
Maar ze moet echt blijven eten.

Spannend dus.
Verder is het een beetje behelpen, want mijn trouwe iPad valt af en toe uit midden in een zin. Zit niet zoveel leven meer in en wordt met de dag erger. Dus als ik weer even stilval… :+

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:26

Josav wat een ellende. Volgens mij wonen jullie nu in Limburg toch? Als ik je ergens mee kan helpen of iets dan mag je best pben. Ik woon ook in Limburg.

BranwenGC

Berichten: 380
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:51

Het is een lange weg en duimen voor jullie blijft nodig, maar ik ben blij dat je wel wat rustiger klinkt. Voor zover dat via tekst gaat. Zoals ik zei, blijf ik duimen voor betere tijden :(:)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:06

Wat ontzettend vervelend voor jullie Josav, je hebt wel echt alle pech bij elkaar. Ongelofelijk. Verhuizen is natuurlijk altijd stressvol, voor mens en voor dier. Het klinkt alsof jullie prachtige plekjes hebben, maar de puzzelstukjes nog op zijn plaats moeten komen. Ik hoop voor het allerbeste voor jullie, dat het snel weer voor de wind mag gaan. Wanneer de paarden goed gewend zijn aan de nieuwe plek en zal ze dat ook meer rust geven. Ik neem aan dat je maagzweren voor beide volwassen merries in de gaten houdt gezien AT's daar vrij vaak last van hebben? Ik herken veel in wat je schrijft, met name het niet willen eten was bij die van mij een heel sterke aanwijzing. (Terwijl hij andere stereotype signalen als gapen of gevoelige buik niet had, waardoor het niet snel (h)erkend wordt.)

Nogmaals heel veel sterkte. :knuffel:

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 15:11

Ze blijft vooruitgaan.
Nog steeds heel schraal en veel spiermassa kwijt, maar elke week zit er toch weer vooruitgang in.
Ze kwijlt ook veel minder en heeft duidelijk minder pijn.
Op deze manier komen we er uiteindelijk wel, hoop ik.

xoranlover schreef:
Josav wat een ellende. Volgens mij wonen jullie nu in Limburg toch? Als ik je ergens mee kan helpen of iets dan mag je best pben. Ik woon ook in Limburg.


Dankjewel! <3 We wonen nu inderdaad in Limburg. Super lief aanbod! Vind het dan altijd lastig te bedenken hoe iemand kan helpen. Er speelt zoveel. :o

BranwenGC schreef:
Het is een lange weg en duimen voor jullie blijft nodig, maar ik ben blij dat je wel wat rustiger klinkt. Voor zover dat via tekst gaat. Zoals ik zei, blijf ik duimen voor betere tijden :(:)


Ik voel me ook wel rustiger. Er gloort weer een lichtje aan het einde van de tunnel.
Natuurlijk is het nog zwaar, maar ik heb weer hoop dat Muzanna toch beter wordt en een toekomst heeft.
Voor de rest is het op alle fronten nog wel een strijd. Een die nog lang niet gewonnen is.

hoefijzer schreef:
Wat ontzettend vervelend voor jullie Josav, je hebt wel echt alle pech bij elkaar. Ongelofelijk. Verhuizen is natuurlijk altijd stressvol, voor mens en voor dier. Het klinkt alsof jullie prachtige plekjes hebben, maar de puzzelstukjes nog op zijn plaats moeten komen. Ik hoop voor het allerbeste voor jullie, dat het snel weer voor de wind mag gaan. Wanneer de paarden goed gewend zijn aan de nieuwe plek en zal ze dat ook meer rust geven. Ik neem aan dat je maagzweren voor beide volwassen merries in de gaten houdt gezien AT's daar vrij vaak last van hebben? Ik herken veel in wat je schrijft, met name het niet willen eten was bij die van mij een heel sterke aanwijzing. (Terwijl hij andere stereotype signalen als gapen of gevoelige buik niet had, waardoor het niet snel (h)erkend wordt.)

Nogmaals heel veel sterkte. :knuffel:

Dankjewel.
Dat is zeker een goeie!
Maar. Ja en nee. (En ik ga een beetje knippen en plakken want heb er al eens wat over geschreven!)

Qua eten is ze gewoon vrij kieskeurig. Niet anders dan anders.
In die zin… Ze houdt van eten, maar alleen als het eten zelf haar ook aanstaat en nieuw voer moet ze eerst even aan wennen.
Ze merkt direct: dit is anders. Hier zit iets nieuws door (zelfs een poedertje of dopje supplement wordt per direct opgemerkt) en dan is het echt hmmm nou ik weet niet hoor, of ik hier wel een hap van wil nemen…

Dat gaat vaker wel dan niet eerst moeizaam. Soms is het als ze dan eindelijk zeer sceptisch een hap neemt dat ze het direct heerlijk vindt. Soms duurt het een paar dagen voor ze er goed en wel van eet (en uiteraard heeft ze heus zo haar voorkeuren).
Dat is nu het geval: ze eet inmiddels zelfs goed zonder wortel. Hoe geweldig is dat?

Maar ze mag veel niet hebben vanwege de hoeveelheid suikers.
Dan blijft er weinig over om te proberen.
Ik zal toch altijd onder de ~12% suikers moeten blijven en zelfs dan is het passen en meten hoeveel gram ze dan binnenkrijgt in combinatie met het hooi dat ze eet.
Luzerne eet ze bijvoorbeeld wel heel graag, maar zul je moeten recht trekken.
We hebben gelukkig nog wel wat opties en ze eet momenteel gelukkig heel goed en komt weer aan.
Dat is echt een geruststelling.

Maagzweren heb ik echter zeker ook aan gedacht, maar zelfs als dat een issue is kunnen we er nu weinig aan doen vanwege de op handen zijnde operatie.

Van huis uit zijn Tekes er zover mij bekend helemaal niet gevoeliger voor. Eerder het tegendeel.

Maar daaraan zit een kanttekening wat betreft, opnieuw, bepaalde bloedlijnen en families die er juist erg gevoelig voor zijn. Gevolg van andere selectiecriteria en inkruisen van vreemd bloed dat daar wel gevoelig voor is. In de zeer traditionele takken zie ik het persoonlijk veel minder.

Historisch is er heel erg streng geselecteerd en was lange tijd vasten en onthouden van voedsel en water dusdanig de norm en deel van de selectie en training dat een paard dat afviel simpelweg doodging ofwel richting de markt vertrok en in buitenlandse handen terechtkwam om elders te worden ingezet in de ruiterij, fokkerij of beide.
Onder andere in de fokkerij in Europa van Engelse Volbloeden.
Die laatste hebben trouwens wel een reputatie als zijnde gevoeliger en uit studies komt dat ook wel naar voren. Zeker onder renpaarden.

Ik hoor het van bepaalde (m.n. “moderne” ja, daar gaan we weer…) lijnen binnen de AT wel meer.
Maar als je daar eens een analyse op los zou laten kun je daar wel een patroon in ontdekken, want, nogmaals, van huis uit en historisch lijken ze er eerder minder gevoelig voor.
Echt kwantificeren is lastig; dan zou je grootschalig maagonderzoek moeten doen bij een dusdanig groot aantal paarden dat je tegen allerlei logistieke en praktische problemen aanloopt (waaronder medewerking…)

Je zult verder sowieso weinig fokkers horen over de erfelijke kwalen of duidelijk relatief kortere levensduur van de bloedlijn waarmee ze fokken. :=
En het duurt vaak even voor ze er loslippiger over worden en sommigen houden stoïcijns de kaken op elkaar wat dat betreft. Om uiteenlopende redenen trouwens.
Helemaal richting reguliere potentiële kopers. Wel meer als je toch al duidelijk op de hoogte bent. Weliswaar met veel mitsen en maren erbij.

Het is jammer dat uitgebreide statistische studies naar kwalen en levensduur etc. binnen het ras eigenlijk niet gedaan worden. Echte kwantificering is dan een stuk moeilijker.

Dat is met EOTRH bijvoorbeeld ook.
Ik weet er een paar en vermoed het van enkele, maar hoeveel (oudere) Tekes het in werkelijkheid hebben? Ik zou het niet durven kwantificeren.
Het is me nog niet dusdanig opgevallen dat ik het als kwaal an sich binnen het ras extra in de gaten hield (zoals bijv bij KS, DSLD, laminitis en cryptorchidisme wel het geval is) maar het is ook iets dat minder snel opvalt.

Maagzweren is dan weer zoiets daar hoor je met omwegen over. Tekes die snel last van stress hebben en moeilijk op gewicht te houden zijn bijvoorbeeld. Dan blijkt dat geregeld de oorzaak.
Zeker als je dan doorvraagt…
Maar dus niet echt rastypisch te noemen trouwens, maar dat is wellicht een andere discussie.

Sterker nog, er zijn zelfs o.a. vanwege de parallellen met EV, het vaak voorkomen van maagzweren onder renpaarden en de traditionele wijze van houden van Tekes wetenschappelijke studies gedaan naar maagzweren en bijvoorbeeld het effect van vasten en voedselrestrictie in Tekes en het mogelijke ontstaan van maagzweren of andere problemen in de spijsvertering. Dat vasten had bijvoorbeeld blijkens studies geen nadelige effecten.
Of dat ook op grote schaal het geval is? Historisch denk ik sowieso van wel. Daarvoor werd streng genoeg geselecteerd.
Mogelijk dat het type dieet (waaronder luzerne) en historische selectie daarin dus een rol speelt want in bepaalde “moderne” bloedlijnen lijken maagzweren wel duidelijk vaker voor te komen.
(Los van de discussie over de rol van voedselrestrictie in het ontstaan van maagzweren.)

Tekes zijn qua ruwvoer historisch in wezen “altijd al” op luzerne (en in mindere mate wel gras en klaverhooi) grootgebracht, en met (extreme) voedselrestrictie. De strikte selectie op hardheid en het kunnen omgaan met onthouden van ruwvoer, voedsel, water in combinatie met afleggen van immense afstanden betekent ook dat paarden die dat niet trokken (om wat voor reden dan ook) exit gingen. Die gingen dood of die gingen naar de markt.

Maar die historische selectie doet ze trouwens ook nog vaak de das om in de endurance want ze worden vaak afgekeurd op uitdroging. Tekes werden historisch altijd van water onthouden en maken dan metabool water aan. Oppervlakkig uitgedroogd, want de huidtest zakken ze daardoor vaak voor.
Duizenden jaren aan selectie is er niet altijd makkelijk uit te fokken (en is in mijn geval juist niet mijn doel… ik ben een purist wat dat betreft…) Ze zijn in die zin oprecht fysiologisch anders dan andere paarden en gewend aan die extremen.
Dat heeft voor en nadelen (ook wat betreft hun extreme hechten aan 1 persoon trouwens - andere zijstraat, voor een andere keer…)

Vandaar ook de wetenschappelijke interesse in het onderzoeken van de gevolgen van die extremen, o.a. naar maagzweren en voedselrestrictie specifiek bij Tekes.
Er lijkt daar, zoals wel vaker, wat anders aan de hand dan je volgens de norm “paard” zou verwachten. Duizenden jaren aan selectie… en maagzweren “horen” daar niet bij. Op grote schaal kwantificeren is uiteraard weer een andere discussie. Helemaal op historische populaties.
Daarmee zeg ik dan dus niet dat het niet kán, want het komt in bepaalde lijnen absoluut wel voor. Make of that what you will…

Dat alles gezegd hebbende, de mijne stonden op de vorige stal een hele periode echt lang zonder ruwvoer, hoewel gelukkig wel altijd op stro. Het is zelfs onmogelijk te zeggen hoe lang dat al gaande was, want er valt nog altijd niet over te discussiëren dat dat überhaupt een probleem was.
Verre van ideaal en achteraf niet gek dat er op de oude stal meerdere paarden met spijsverteringsproblemen kampten.

Omdat ze nu aankomt en goed eet ga ik haar niet plagen met een maagonderzoek aangezien ze voor zo’n onderzoek moeten vasten en dat is momenteel echt totaal geen optie. Daar heeft ze echt de reserves niet voor.
Als ze voor de narcose alsnog gaat moeten vasten kan ik het misschien wel aankaarten maar ik weet niet of het haalbaar is om beide onderzoeken in 1x te doen en de tandarts doet volgens mij ook enkel tandartswerk. Die heeft zich daar als dierenarts volledig op toegelegd.

Hebben de maagzweren de jouwe uiteindelijk de das omgedaan?
Het is ook wel een nadeel dat ze zo vreselijk hard voor zichzelf zijn.

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:43

is sojaschroot een idee? Ik heb daar hele goede ervaring mee met paarden die wat extra nodig hebben.

[VS] Sojaschroot

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:35

Een stille meelezer en geen idee of ze het mag hebben. Maar hier eentje met ook die gebits ellende en ook diastase erbij. Wat heel goed helpt bij hem om het tandvlees en de resten gebit rustig te houden is een eetlepel kokosvet door zijn maal.
Verder wens ik je heel veel sterkte!

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:59

Hemel Jorieke, ik was het topic een beetje kwijt.
Maar wat een gedoe zeg.
Gelukkig woon je nu wel in Limburg en op een topplekje, staan je meiden dichter in de buurt dan wanneer je in het hoge noorden zou wonen en bij mensen die gelukkig goed voor je meisjes zorgen.
Dan het herstel van je operatie die niet mee werkt. Is een new opinion in België geen optie?
Ook al ken ik niet persoonlijk, als ik in de buurt zou wonen, zou ik zeker de moeite nemen om je te komen helpen, met wat dan ook.
Gelukkig dat Muzanna weer wat beter in haar velletje komt, een voordeel, het lekkere weer komt er ook weer aan. Het is wel een enorm lange winter geweest..
Take care

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:07

Nou al is het maar om een keer foto’s te maken of zo. Hoeft niet he maar mag wel :)

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:23

Jorieke, Fijn dat het met Muzanna langzaam wat beter gaat. Vervelend dat het met jou en jullie nieuwe huis zo tegenvalt. :(:)

Wat moeilijk eten betreft: Agan is ook zo kieskeurig als Muzanna. En door de cushing medicijnen verloor hij ook nog eens compleet zijn eetlust/smaak. Dus vorige winter was erg puzzelen. We zijn nu na lang zoeken afgelopen herfst overgegaan op een voer die speciaal voor cushing paarden en moeilijke eters is ontwikkeld en dus ook laag in suiker staat en hoog in vetten (oliën)/eiwitten om paarden te helpen aan te komen. En Agan smult ervan en blijft er gelukkig van smullen. Het ruikt ook echt lekker en kan zowel als brok als als slobber worden gegeven. En als slobbermix kan ik er ook al het voer doorheen mikken wat hij niet meer lustte, want zo lang dit voer erdoor zit lust hij alles *\o/* .

Misschien is het iets voor Muzanna - het kan helaas alleen als zak van 15 kg gekocht worden, maar ik kan je evt. wel wat opsturen om te proberen. Het gaat om Cushcare condition van Dodson & Horrell. pb me maar als je er belangstelling voor hebt.

Veel sterkte met alles.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:15

Fijn dat er verbetering in zit! Ik snap heel goed dat check op maagzweren geen prio heeft hoor. Ik zou ook de focus eerst op eten/aankomen en tanden leggen. Het hangt een beetje van je behandelend artsen af. Sommige nemen het makkelijk mee, andere pakken liever een ding per keer aan. Er zijn hierin geen foute keuzes denk ik, voor beide is wat te zeggen. Je kiest voor de dingen die je op dat moment het beste zijn voor je paard en wat binnen de mogelijkheden ligt.

Het is me overigens verteld van tekes. Geen wetenschap uiteraard, maar er zijn ook wel zaken waardoor ik het aannemelijk vind. Ten eerste omdat ik sowieso veel reacties van heel diverse AT eigenaren er op kreeg, met hele bruikbare tips. Echt super fijn! Mijn Teke had het ook niet erg, maar het was wel al langere tijd aanwezig en nog niet herkend ondanks goede zorgen. Het bleek dé oplossing te zijn om zijn cirkeltje van problemen - waarvan ik wist dat ze aan elkaar gelieerd waren maar tijd nodig had om uit te puzzelen - op te lossen.
Er is een typisch cirkeltje van sluimerende probleempjes met buik, stofwisseling, stress en hoefstand, die een typisch beeld in houding geven. Die houding zie je als je op internet van fokkers filmpjes gaat kijken, best wat terug. Net zoals bijvoorbeeld de opvallende dikke spieren van de kaak. Hoeft geen probleem te zijn, maar het is vaak wel het gevolg van iets als stress, tandproblemen en/of pijn. Ik was daar wel extra alert op voor ik er zelf een kocht.

Een historische verklaring waarom ze het niet snel zouden hebben is voor mij in dit specifieke geval van zweren niet heel logisch. Je kan namelijk niet fokken op iets wat collectief niet herkent wordt. Maagzweren komen ontzettend veel voor, de helft van de normale paarden heeft het tot wel 90 procent van de renpaarden. Twintig jaar terug was dat nog veel meer. Wij paardenmensen herkennen de signalen ervan (nog) niet als een probleem. (Paarden eigenaren blijken sowieso helaas koning te zijn pijnsignalen niet te zien.) Het is ook niet zo dat maagzweren niet voorkomen bij paarden die buiten staan of die altijd ruwvoer tot hun beschikking zijn. De paarden kunnen vaak zelfs prima presteren. Het is niet zo dat precies die 10% van de renpaarden die het niet heeft de wedstrijd winnen. Ook de toppers hebben het. Er wordt dus gewoon mee gefokt.
Dit soort discrepantie tussen (historische) fokdoelen en medische problemen zie je bij meerdere rassen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt, opgegroeid in een paardenfamilie met fokkerij. 'Wij' hadden de beste paarden, die ook goed presteerde, van oude lijnen. In dit ras weten we heden ten dage dat er een genetisch defect is, met gevolgen die totaal niet strijken met de fokdoelen die het ras altijd heeft gehad. Grappig genoeg kregen ook daarin de nieuwe lijnen de schuld, door inmenging met volbloed. Maar daar komt het juist helemaal niet voor, het komt uit de oude lijnen. Ik heb zelf met paarden met dit defect gewerkt, en herken daardoor met terugwerkende kracht signalen van diverse paarden waar ik mee ben opgegroeid. Die paarden hadden het vrij zeker. Maar dat is niet bespreekbaar, en zo zijn er tegenwoordig nog steeds best wat bij het stamboek.

Dit defect heeft overigens wel behoorlijke gevolgen voor de paarden. Iets als maagzweren vind persoonlijk helemaal niet erg. Althans, wel vervelend voor het het paard natuurlijk :') maar je kan het prima behandelen. Het zijn er niet minder goede paarden om, en vanuit een fok oogpunt zou ik het ook logisch vinden dat er geen rekening mee wordt gehouden.
Diagnostizering en de - in nederland - enorm dure behandeling is wel echt een probleem. Dat zal zeker ook te maken hebben met dat het niet vaak wordt geconstateerd. (Al hoewel veel van de onderzoeken brits zijn en daar de medicatie extreem veel goedkoper is. Maar ook relatief meer volbloeden zijn..)

Ik ben voor mijn Teke wel vol de medische molen in gegaan. Het voelde als lange adem en niet makkleijk, maar terug kijkend was er met redelijk korte tijd super resultaat. {:}
Daarna ging hij totaal ongerelateerd hieraan plotseling, zonder echt goede reden, voor mijn neus dood. Laten we het er maar op houden dat ik twee keer al het geluk van de wereld had: een keer om zo'n fantastisch paard te vinden, en een keer om bij dat kleine percentage te horen van paarden wat op jonge leeftijd plots overlijd.
Ik hoop dat ik nog een keer het geluk heb een fijne akhal teke te kunnen vinden, want ik vind het ras echt bijzonder leuk om mee te werken. Als iemand iets weet, laat het me weten.



JoSav schreef:
Dankjewel.
Dat is zeker een goeie!
Maar. Ja en nee. (En ik ga een beetje knippen en plakken want heb er al eens wat over geschreven!)

Qua eten is ze gewoon vrij kieskeurig. Niet anders dan anders.
In die zin… Ze houdt van eten, maar alleen als het eten zelf haar ook aanstaat en nieuw voer moet ze eerst even aan wennen.
Ze merkt direct: dit is anders. Hier zit iets nieuws door (zelfs een poedertje of dopje supplement wordt per direct opgemerkt) en dan is het echt hmmm nou ik weet niet hoor, of ik hier wel een hap van wil nemen…

Dat gaat vaker wel dan niet eerst moeizaam. Soms is het als ze dan eindelijk zeer sceptisch een hap neemt dat ze het direct heerlijk vindt. Soms duurt het een paar dagen voor ze er goed en wel van eet (en uiteraard heeft ze heus zo haar voorkeuren).
Dat is nu het geval: ze eet inmiddels zelfs goed zonder wortel. Hoe geweldig is dat?

Maar ze mag veel niet hebben vanwege de hoeveelheid suikers.
Dan blijft er weinig over om te proberen.
Ik zal toch altijd onder de ~12% suikers moeten blijven en zelfs dan is het passen en meten hoeveel gram ze dan binnenkrijgt in combinatie met het hooi dat ze eet.
Luzerne eet ze bijvoorbeeld wel heel graag, maar zul je moeten recht trekken.
We hebben gelukkig nog wel wat opties en ze eet momenteel gelukkig heel goed en komt weer aan.
Dat is echt een geruststelling.

Maagzweren heb ik echter zeker ook aan gedacht, maar zelfs als dat een issue is kunnen we er nu weinig aan doen vanwege de op handen zijnde operatie.

Van huis uit zijn Tekes er zover mij bekend helemaal niet gevoeliger voor. Eerder het tegendeel.

Maar daaraan zit een kanttekening wat betreft, opnieuw, bepaalde bloedlijnen en families die er juist erg gevoelig voor zijn. Gevolg van andere selectiecriteria en inkruisen van vreemd bloed dat daar wel gevoelig voor is. In de zeer traditionele takken zie ik het persoonlijk veel minder.

Historisch is er heel erg streng geselecteerd en was lange tijd vasten en onthouden van voedsel en water dusdanig de norm en deel van de selectie en training dat een paard dat afviel simpelweg doodging ofwel richting de markt vertrok en in buitenlandse handen terechtkwam om elders te worden ingezet in de ruiterij, fokkerij of beide.
Onder andere in de fokkerij in Europa van Engelse Volbloeden.
Die laatste hebben trouwens wel een reputatie als zijnde gevoeliger en uit studies komt dat ook wel naar voren. Zeker onder renpaarden.

Ik hoor het van bepaalde (m.n. “moderne” ja, daar gaan we weer…) lijnen binnen de AT wel meer.
Maar als je daar eens een analyse op los zou laten kun je daar wel een patroon in ontdekken, want, nogmaals, van huis uit en historisch lijken ze er eerder minder gevoelig voor.
Echt kwantificeren is lastig; dan zou je grootschalig maagonderzoek moeten doen bij een dusdanig groot aantal paarden dat je tegen allerlei logistieke en praktische problemen aanloopt (waaronder medewerking…)

Je zult verder sowieso weinig fokkers horen over de erfelijke kwalen of duidelijk relatief kortere levensduur van de bloedlijn waarmee ze fokken. :=
En het duurt vaak even voor ze er loslippiger over worden en sommigen houden stoïcijns de kaken op elkaar wat dat betreft. Om uiteenlopende redenen trouwens.
Helemaal richting reguliere potentiële kopers. Wel meer als je toch al duidelijk op de hoogte bent. Weliswaar met veel mitsen en maren erbij.

Het is jammer dat uitgebreide statistische studies naar kwalen en levensduur etc. binnen het ras eigenlijk niet gedaan worden. Echte kwantificering is dan een stuk moeilijker.

Dat is met EOTRH bijvoorbeeld ook.
Ik weet er een paar en vermoed het van enkele, maar hoeveel (oudere) Tekes het in werkelijkheid hebben? Ik zou het niet durven kwantificeren.
Het is me nog niet dusdanig opgevallen dat ik het als kwaal an sich binnen het ras extra in de gaten hield (zoals bijv bij KS, DSLD, laminitis en cryptorchidisme wel het geval is) maar het is ook iets dat minder snel opvalt.

Maagzweren is dan weer zoiets daar hoor je met omwegen over. Tekes die snel last van stress hebben en moeilijk op gewicht te houden zijn bijvoorbeeld. Dan blijkt dat geregeld de oorzaak.
Zeker als je dan doorvraagt…
Maar dus niet echt rastypisch te noemen trouwens, maar dat is wellicht een andere discussie.

Sterker nog, er zijn zelfs o.a. vanwege de parallellen met EV, het vaak voorkomen van maagzweren onder renpaarden en de traditionele wijze van houden van Tekes wetenschappelijke studies gedaan naar maagzweren en bijvoorbeeld het effect van vasten en voedselrestrictie in Tekes en het mogelijke ontstaan van maagzweren of andere problemen in de spijsvertering. Dat vasten had bijvoorbeeld blijkens studies geen nadelige effecten.
Of dat ook op grote schaal het geval is? Historisch denk ik sowieso van wel. Daarvoor werd streng genoeg geselecteerd.
Mogelijk dat het type dieet (waaronder luzerne) en historische selectie daarin dus een rol speelt want in bepaalde “moderne” bloedlijnen lijken maagzweren wel duidelijk vaker voor te komen.
(Los van de discussie over de rol van voedselrestrictie in het ontstaan van maagzweren.)

Tekes zijn qua ruwvoer historisch in wezen “altijd al” op luzerne (en in mindere mate wel gras en klaverhooi) grootgebracht, en met (extreme) voedselrestrictie. De strikte selectie op hardheid en het kunnen omgaan met onthouden van ruwvoer, voedsel, water in combinatie met afleggen van immense afstanden betekent ook dat paarden die dat niet trokken (om wat voor reden dan ook) exit gingen. Die gingen dood of die gingen naar de markt.

Maar die historische selectie doet ze trouwens ook nog vaak de das om in de endurance want ze worden vaak afgekeurd op uitdroging. Tekes werden historisch altijd van water onthouden en maken dan metabool water aan. Oppervlakkig uitgedroogd, want de huidtest zakken ze daardoor vaak voor.
Duizenden jaren aan selectie is er niet altijd makkelijk uit te fokken (en is in mijn geval juist niet mijn doel… ik ben een purist wat dat betreft…) Ze zijn in die zin oprecht fysiologisch anders dan andere paarden en gewend aan die extremen.
Dat heeft voor en nadelen (ook wat betreft hun extreme hechten aan 1 persoon trouwens - andere zijstraat, voor een andere keer…)

Vandaar ook de wetenschappelijke interesse in het onderzoeken van de gevolgen van die extremen, o.a. naar maagzweren en voedselrestrictie specifiek bij Tekes.
Er lijkt daar, zoals wel vaker, wat anders aan de hand dan je volgens de norm “paard” zou verwachten. Duizenden jaren aan selectie… en maagzweren “horen” daar niet bij. Op grote schaal kwantificeren is uiteraard weer een andere discussie. Helemaal op historische populaties.
Daarmee zeg ik dan dus niet dat het niet kán, want het komt in bepaalde lijnen absoluut wel voor. Make of that what you will…

Dat alles gezegd hebbende, de mijne stonden op de vorige stal een hele periode echt lang zonder ruwvoer, hoewel gelukkig wel altijd op stro. Het is zelfs onmogelijk te zeggen hoe lang dat al gaande was, want er valt nog altijd niet over te discussiëren dat dat überhaupt een probleem was.
Verre van ideaal en achteraf niet gek dat er op de oude stal meerdere paarden met spijsverteringsproblemen kampten.

Omdat ze nu aankomt en goed eet ga ik haar niet plagen met een maagonderzoek aangezien ze voor zo’n onderzoek moeten vasten en dat is momenteel echt totaal geen optie. Daar heeft ze echt de reserves niet voor.
Als ze voor de narcose alsnog gaat moeten vasten kan ik het misschien wel aankaarten maar ik weet niet of het haalbaar is om beide onderzoeken in 1x te doen en de tandarts doet volgens mij ook enkel tandartswerk. Die heeft zich daar als dierenarts volledig op toegelegd.

Hebben de maagzweren de jouwe uiteindelijk de das omgedaan?
Het is ook wel een nadeel dat ze zo vreselijk hard voor zichzelf zijn.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:04

hoefijzer schreef:
Ik hoop dat ik nog een keer het geluk heb een fijne akhal teke te kunnen vinden, want ik vind het ras echt bijzonder leuk om mee te werken. Als iemand iets weet, laat het me weten.


voor leuke AT's kun je terecht op o.a. https://akhal-teke-europe.eu/members-horses-and-for-sale/ er is 1 fokster die wegens omstandigheden meerdere paarden moet verkopen.
Op de foto zie je met "sale" aangegeven of een AT te koop is.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 18:23

Morgen operatie. Spannend hoor.
Maar ze blijft herstellen en blijft aankomen. Ze is echt al erg opgeknapt inmiddels dus ik hoop dat ze na morgen die stijgende lijn gaat doorzetten.

Jullie tips zijn verder echt <3

Inmiddels heb ik haar voer wel wat aangepast. Ze blijft toch niet zo’n fan van bietenpulp en at het op een gegeven moment gewoon niet meer. De helft liet ze dan staan. Ik wist wel dat ze het nooit zo lekker heeft gevonden, maar ze had die hoeveelheden gewoonweg nodig.
Dus ben ik weer gehaltes gaan doorrekenen, hoeveelheid pulp gehalveerd en vervangen met meer luzerne.
Luzerne is ze altijd al gek op geweest dus daarmee voorlopig weer opgelost.
Ze begint nu ook weer wat vorm te krijgen. Niet meer een gratenpakhuis maar gewoon heel erg schraal.

Ook pijnstillers hebben we afgebouwd. Intussen krijgt ze alleen nog een kleine dosis duivelsklauw. Verdere kruiden wil ze niet meer dus dat is puur naar behoefte en nu dus even niks.

YvonneV schreef:
is sojaschroot een idee? Ik heb daar hele goede ervaring mee met paarden die wat extra nodig hebben.

[VS] Sojaschroot


Hele goeie tip en had ik inderdaad wel al op mijn lijstje staan als ze hier niet van zou opknappen / niet goed zou gaan eten.
Sojaschroot is een manier om veel eiwit te kunnen geven zonder gelijk grote hoeveelheden te moeten voeren.
Ik hou het liefst natuurlijk luzerne aan als basis omdat dit ook historisch hun belangrijkste voer is.

Moossie90 schreef:
Een stille meelezer en geen idee of ze het mag hebben. Maar hier eentje met ook die gebits ellende en ook diastase erbij. Wat heel goed helpt bij hem om het tandvlees en de resten gebit rustig te houden is een eetlepel kokosvet door zijn maal.
Verder wens ik je heel veel sterkte!


Dankjewel ook voor jouw tip!
Ze krijgt momenteel lijnzaadolie. Wel heb ik kokosolie en ook coolstance copra achter de hand als mogelijk alternatief mocht ze niet meer willen eten.
Kokosolie gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid. :j
Bij zowel de honden als de paarden gaan de oortjes naar voren en vragen ze om hun portie kokosolie zodra ze het deksel van de pot horen. :)) Gewoon als snackje.
Dat het ook voor de tanden zou kunnen helpen verbaast me dan weer niet. Goede tip.

Yavanna schreef:
Hemel Jorieke, ik was het topic een beetje kwijt.
Maar wat een gedoe zeg.
Gelukkig woon je nu wel in Limburg en op een topplekje, staan je meiden dichter in de buurt dan wanneer je in het hoge noorden zou wonen en bij mensen die gelukkig goed voor je meisjes zorgen.
Dan het herstel van je operatie die niet mee werkt. Is een new opinion in België geen optie?
Ook al ken ik niet persoonlijk, als ik in de buurt zou wonen, zou ik zeker de moeite nemen om je te komen helpen, met wat dan ook.
Gelukkig dat Muzanna weer wat beter in haar velletje komt, een voordeel, het lekkere weer komt er ook weer aan. Het is wel een enorm lange winter geweest..
Take care


Dankjewel. <3
Ze gaan me nog eens opereren. Een deel kan nog wel verbeteren. Ik geef sowieso nog niet op. Daarvoor is dit te bepalend voor mijn kwaliteit van leven.
Ik ben intussen overgedragen aan een andere arts in een ander ziekenhuis. Deze is ook hierop gepromoveerd dus dat is altijd een plus.
Over 4 weken intake en dan hopelijk snel opereren.


xoranlover schreef:
Nou al is het maar om een keer foto’s te maken of zo. Hoeft niet he maar mag wel :)

<3

zippora schreef:
Jorieke, Fijn dat het met Muzanna langzaam wat beter gaat. Vervelend dat het met jou en jullie nieuwe huis zo tegenvalt. :(:)

Wat moeilijk eten betreft: Agan is ook zo kieskeurig als Muzanna. En door de cushing medicijnen verloor hij ook nog eens compleet zijn eetlust/smaak. Dus vorige winter was erg puzzelen. We zijn nu na lang zoeken afgelopen herfst overgegaan op een voer die speciaal voor cushing paarden en moeilijke eters is ontwikkeld en dus ook laag in suiker staat en hoog in vetten (oliën)/eiwitten om paarden te helpen aan te komen. En Agan smult ervan en blijft er gelukkig van smullen. Het ruikt ook echt lekker en kan zowel als brok als als slobber worden gegeven. En als slobbermix kan ik er ook al het voer doorheen mikken wat hij niet meer lustte, want zo lang dit voer erdoor zit lust hij alles *\o/* .

Misschien is het iets voor Muzanna - het kan helaas alleen als zak van 15 kg gekocht worden, maar ik kan je evt. wel wat opsturen om te proberen. Het gaat om Cushcare condition van Dodson & Horrell. pb me maar als je er belangstelling voor hebt.

Veel sterkte met alles.

Ik ken het voer! Heb inmiddels een flinke lijst van mogelijke voersoorten en samenstellingen etc.
Vooralsnog gaat ze nu echt heel goed, naar omstandigheden. Het is geen wandelend skelet meer. Nog erg dun, maar geen :oo geval meer.
Heb intussen dus een waslijst aan alternatieven, maar gelukkig nog niet nodig gehad.


hoefijzer schreef:
*knip*


Ja, voorlopig richten we ons in overleg met alle betrokken specialisten en zorgverleners op het gewicht en het gebit. Daarna zien we wel. Zeker omdat ze nu zo ontzettend goed herstelt, nog voor haar operatie, heb ik goede hoop dat het puur de slechte zorg gecombineerd met het gebit was.
Maar we zitten er nu echt bovenop. Elke zucht en scheet wordt uitvoerig geanalyseerd. :+

Verder…
Absoluut goede argumenten!
Het is ook vaak een onzichtbare aandoening. En het ene paard is het andere niet, waarbij Tekes dan ook nog eens zeer hard zijn voor zichzelf.
Ik weet wel zeker dat heel veel paarden asymptomatisch zijn of weinig signalen laten zien, of op het oog niet minder lijken te presteren. Los van ras.
Want inderdaad is goede/mindere prestatie en aan/afwezigheid van zweren niet een op een gelijk te trekken: het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ik kan en ga nu trouwens wel weer knippen en plakken dus als er soms een rare overgang is komt het daardoor, sorry.
En ik ga ook door op een andere discussie, die ermee samenhangt omdat ik zie dat er veel ruis op de lijn is wat betreft traditioneel, modern, EV aandeel (en rol daarvan), bloedlijnen, families, takjes etc.
Dat zijn wel stukken die ik eigenlijk nog zou moeten redigeren (en streng ook) maar voor nu moet het maar even zo. Sorry als het niet allemaal even helder is. Laat staan bondig. :=
Het is veelal een product van hardop nadenken en later de intentie erin te snijden en stukken elders in te passen en minder uit de losse mouw herschrijven (uit mail verkeer of alsof ik tegen mezelf praat, beetje van beide…)
Het is nu even niet anders. Dit zijn stukken die al jaren stof vangen in mijn archief. Tot betere tijden. Tja.
Here goes.

Als uit studies wel naar voren komt dat in elk geval de manier van houden bij AT geen rol lijkt te spelen in het ontstaan ervan waarbij er absoluut wel een vaker voorkomen wordt verwacht bij zulke omstandigheden (weliswaar door een mix van erfelijkheid en manier van houden) kun je daar zeker wel wat van zeggen.

Maar inderdaad wel met kanttekeningen, omdat het bij dit type aandoening lang niet altijd voldoende negatief van invloed is op het presteren en omdat inderdaad maagzweren ook onder anders dan “mindere” omstandigheden voorkomen dan wel ontstaan.
Dat is daarmee dan ook zeker niet een eenduidige manier om het uit te sluiten anders kon je het er ook rigoureus uit selecteren en uitfokken en dat is tot op heden bij nog geen enkel ras gelukt geloof ik…

Maar selectie op prestatie en de zware omstandigheden in het gebied van oorsprong zullen wat betreft veel aandoeningen de zware gevallen op z’n minst hebben doen wegvallen. Ze moesten wel gehard, stressbestendig etc. zijn. Die eisen werden gewoonweg aan ze gesteld. Dat je daarmee nooit alle mogelijke problemen eruit krijgt is uiteraard ook weer zo, mits het intensief en langdurig gebruik en het gebruiksdoel niet in de weg zat.

Maar ook dat is een belangrijk punt. De Teke kende daarin kantelpunten: in selectie, zowel op basis van welke paarden werden ingezet (er was bijna niets van over, dus weinig keuze, er werden er velen daarvan ook nog eens weggesluisd, er werden EV etc. ingezet) maar ook de criteria en het gebruiksdoel. Al meer dan 100 jaar geleden werden klachten en angsten geuit over selectie op uiterlijk, over selectie op korte baan etc.
Dat dit desastreus zou zijn. Dat alles waar ze voor stonden daarmee eruit zou worden gefokt.
En je hoeft in theorie ook maar 1 invloedrijke hengst te gebruiken om een aandoening erin te fokken - of dat nu een (defecte) Turkoman was of een EV of eender wat.
Je ziet het ook heel goed in hoe de hondenfokkerij zich heeft ontwikkeld, vooral in het Westen. Dat is met paarden niet anders: gebruiksdoel veranderde of viel weg om wat voor reden dan ook (vaak ook politiek gemotiveerd) en dat had vaak ingrijpende gevolgen. Tekes ontkwamen daar niet aan. In tegendeel.

Maar. Sommige aandoeningen komen mede daardoor meer voor binnen sommige families dan andere, soms direct gekoppeld aan die praktijken, soms is dat moeilijker te duiden. En soms direct aan een EV te koppelen… ja, dat ook. Maar evenmin is de EV de veroorzaker van alle huidige issues zoals ze binnen het ras voorkomen. DSLD is een helder voorbeeld dat me direct te binnen schiet.

Ik heb sommige problemen echter wel degelijk vaker bij bepaalde lijnen gezien, meer specifiek bij bepaalde families, want lijnen zijn binnen dit ras toch wel deels verworden tot een wassen neus. En dat is ook iets dat ik altijd nog eens goed op papier moet zetten voor mensen. En voor mezelf.
Hoe vaak ik niet gehoord heb “ik heb een Fakirpelvan dus…” Dus helemaal niks!

De indruk is wel degelijk dat minder problemen zichtbaar zijn bij low TB content Tekes. Maar met een kanttekening, want dat is relatief.
Zo is dat ook soms misleidend, bijvoorbeeld door de combinatie van 1 zeer traditionele en tevens zeer laag TB AT en een relatief moderne met hoog aandeel. Bij een ouder met minder dan 1 procent en een met , zeg, 9 (en die zijn er!) kom je op rond 5% uit. Dat is gemiddeld te noemen. Maar qua bloedlijn is dat heel wat anders dan een hengst als Rustam: zeer traditioneel type, zeer gehard, maar wel een relatief (voor zo’n type) hoog TB aandeel rond 5%.
Vergelijkbaar met Bahir, ook uit Zwitserland, maar die had een vrij zuivere moeder en vader met rond de 10% TB.
Daarmee stel ik overigens niet dat de een ongezond is. Of dat een met hoger EV aandeel ongezonder is. Er lijkt een correlatie te bestaan, mogelijk als gevolg van daarmee samenhangende selectiecriteria en keuzes.
Dan nog is het vaak net zo zeer iets van individu tot individu, al is er zeker ook sprake van bepaalde families waar bepaalde aandoeningen in voorkomen. Je ziet soms hele takjes van generatie op generatie die niet oud worden en als je dan gaat speuren kom je weleens wat erfelijke problemen tegen dat je denkt… waarom dan daar nog mee fokken? Dat druist in tegen alles waar de oorspronkelijke fokkerij ooit voor stond. Ongeacht verder het EV aandeel en de mogelijke rol daarin rond bepaalde issues. Want…

Of dat dan exclusief de schuld is van die EV inkruising? Nee.
Zeker niet.
Of dat een rol speelt? Dat lijkt zeker zo. Maar dat iets zo lijkt wil nog niet zeggen dat het zo is.
En, kijk, dat is bovendien nog veel moeilijker echt hard te maken - al is het wel opvallend dat bepaalde aandoeningen, waaronder dus ook maagzweren, dus iets is dat veel bij EV voorkomt. Maar correlatie =/= causatie. Uiteraard.

Eens.
En dan heb je bij AT en EV ook nog de complicatie van de kip en het ei. Grootschalig onderzoek zou interessant zijn. Maar in de praktijk vrijwel niet haalbaar.
En kwantificeren is wat anders dan zelf graven en turven op basis van observatie en verkregen informatie. Absoluut.

Het is overigens wel heel makkelijk (en gevaarlijk) inderdaad om het dan op zoiets af te schuiven.

Maar, feit is wel dat Tekes die niet konden presteren exit gingen.

In hoeverre deze of gene aandoening dan significant (genoeg) van invloed is op prestatie is ook weer een kwestie van moeilijk te kwantificeren, want bij bijvoorbeeld maagzweren, een vaak lang verborgen aandoening, is het niet zo dat een paard met zweren per definitie niet zou kunnen presteren of zichtbare problemen heeft of dusdanig minder dat hij uit de poel wordt gefilterd.

Prestatie ging door inkruisen van vreemd bloed overigens wel achteruit, maar ook dat was relatief omdat gaandeweg ook de toetsingsmethodes veranderden. En dus wederom een samenloop van diverse en deels samenhangende omstandigheden.

Bijvoorbeeld: met kortere races en racen volgens Engels model kun je er natuurlijk vergif op innemen dat hoger EV aandeel positief van invloed is op succes in races naar Engels model. :D Maar dan weer minder op lange afstanden in moeilijke omstandigheden.

Dus ook dat is net weer heel relatief en afhankelijk van het gebruiksdoel en de toetsingsmethode.

Of daar dan eventueel sluimerende problemen gingen meespelen of niet is evenmin hard te maken, maar als een paard ondanks deze of gene aandoening op geen enkele wijze minder lijkt te presteren in waar op dat moment op geselecteerd wordt kun je er ook niet van weg selecteren natuurlijk, of bedacht op zijn.
Nu niet en historisch niet.

Of, tegenwoordig vaak wel - mits je erop toetst en op diskwalificeert ongeacht of het van invloed is op prestatie (positief of negatief want dat eerste kan bij sommige afwijkingen ook nog!)

Tekes lijken evenwel op basis van wat er tot nu toe aan studies gedaan is niet gevoeliger voor maagzweren.
Maar nogmaals, echt kwantificeren is echt heel lastig. Dan kom je op dusdanig grote studies en op dusdanig veel factoren dat het alsnog weinig duidelijkheid schept. Zeker bij zoiets complex dat door zoveel factoren kan worden beïnvloed.
Zo heb je met luzerne, dat positief werkt op de maag, dat het juist op een deel van de maag positief werkt maar het voorste deel soms negatief (met name bij jonge paarden).
Mijn ervaring is dus anders. Ik hoor het vaker, maar vaker in verhouding tot specifieke families en niet vaker dan bij andere rassen. Maar omdat het tevens vaak onzichtbaar is, of niet wordt herkend, kun je daar evengoed niet veel meer mee dan dat. En waar ligt dan de oorsprong? Het is immers iets dat veel bij EV voorkomt, maar ook veel bij andere rassen. Er is nog lang niet onderzocht waarom sommige rassen er gevoeliger voor lijken en andere niet, het veel voor lijkt te komen of juist niet bij bepaalde rassen en dan heb je ook nog dat er zoveel factoren van invloed zijn, waarbij je dan ook nog bij Tekes de complicatie hebt dat er hele harde en gezonde families zijn en duidelijk minder gezonde - soms binnen dezelfde (op papier) bloedlijn… EV is makkelijk om naar te wijzen, maar vertelt verre van het hele verhaal. Dat is een misvatting.

En zo kun je ook theoretiseren waar NFS vandaan komt. Is het voortgekomen uit teveel aan inteelt? Of is het voortgekomen uit het voordeel van extreem dunne huid en vacht e.d. in dat klimaat dat dan mogelijk gekoppeld is aan NFS gendefect? Of is het te makkelijk om te stellen dat het bij de Teke zelf is ontstaan? En is het een spontane mutatie geweest die teruggaat op 1 individu? Dat kan heel goed gezien de ernst van de bottlenecks waarmee het ras te maken heeft gehad.
Denk alleen al aan Boinou…

Meer onderzoek zou daar wellicht meer licht op kunnen schijnen.
Zo werd in de tijd dat WFFS een hot topic was ook volop getheoretiseerd over mogelijke voordelen van WFFS in heterozygote vorm bij warmbloeden. Mogelijk dat die onbedoeld beter presteerden door meer flexibiliteit e.d.
Was dan overigens niet de eerste genetische afwijking bij mens of dier geweest waarop onbewust is geselecteerd omdat er in eerste instantie een voordeel uit vloeide of leek te vloeien.
Maar dan dwaal ik af.

Buiten dat ben ik het met je eens dat je bepaalde issues herhaaldelijk ziet - en of dat een resultaat is van specifieke bloedlijnen, manier van selecteren, manier van houden of een combinatie daarvan is moeilijk hard te maken, zeker omdat je te maken hebt met heel veel factoren - zeker bij maagzweren…
Dat verschilt ook van aandoening tot aandoening.
Maar ik doelde ook meer op bepaalde takken van bloedlijnen. Bloedlijnen zijn binnen dit ras namelijk heel divers of juist heel uniform qua type of bloedvoering. Dat is sowieso niet zo stellig te zeggen. Ben daarin misschien niet duidelijk genoeg geweest. Ik denk mede door knippen en plakken. :o

Bloedlijnen zijn een beetje een wassen neus geworden binnen het ras. Ik zie soms Tekes die op papier bijvoorbeeld Arab lijn zijn, maar met die lijn weinig meer van doen hebben. Qua type, gangen, conformatie, vul maar in.

Voor paardenfokkerij geldt, nu maar ook historisch, selectie op basis van gebruiksdoel en prestatie binnen dat gebruiksdoel. Dat kan zelfs voor “show” en “schoonheid” zijn.
En tegenwoordig hebben we daarvoor natuurlijk veel meer middelen tot onze beschikking dan “op het oog” en “op basis van de resultaten (i.e. prestatie)” en gelukkig hoeft dan inderdaad niet elk issue ook welzijn in de weg te staan. Maar helaas niet altijd, nee. En daar mag absoluut wel preventief en grootschalig onderzoek veel meer de norm in zijn dan nu het geval is. Niet alleen bij Tekes.

Dat is evenwel een ding waarover we het denk ik wel eens zullen zijn.

Ben het ook zeker met je eens ook dat maagzweren nog een ondergeschoven kindje is in dit land. Nu slik ik zelf ook protonpompremmers en zou het gebruik daarvan ook niet onderschatten trouwens. En die medicatie is ook onnodig duur voor paarden.

En, ik zou de laatste zijn die de oude lijnen heilig zou verklaren en alle nieuwere zou willen afserveren. Zo zwart wit is het sowieso niet.
Daarin had ik misschien duidelijker moeten zijn, want met lijnen bedoel ik niet specifiek dit komt voor binnen lijn x of lijn y maar eerder dit komt opvallend vaak voor binnen die tak van lijn x en die tak van lijn y.
Oude lijn is sowieso een vage term, helemaal bij Tekes. Want wat is een oude lijn? Een chronologisch vroeg erkende of gestichte lijn? Of een lijn die veel “oud bloed” bevat? Of een bepaald type? En hoe onderscheid je dat? En wie bepaalt dat?

Daarbij is het namelijk ook nog eens heel relatief, want lijnstichter Gundogar (1961) behoort tot een vrij jonge lijn qua ontstaan/erkenning maar is “puur” Turkoman in bloed en type terwijl lijnstichters Skak (1940) en Karlavach (1939) een paar generaties ouder zijn, maar Skak ruim 6% EV voerde en Karlavach 12,5% terwijl je daarmee zo’n lijn evenmin ineens zou moeten diskwalificeren of iets dergelijks.

En om even aan te geven hoe “heilig” en zwart wit die lijnen zijn (not) even wat stof ter relativering daarvan:
Orlan, lijn Gelishikli, voerde minder dan een half procent vreemd bloed.
Toch zou ik persoonlijk niet zomaar eender welke zoon of kleinzoon van hem willen gebruiken, ondanks dat lage percentage. En nee, status als kampioen op de keuring is me daarin al helemaal irrelevant. EV is maar 1 aspect om naar te kijken en verre van zaligmakend. Kampioensstatus idem. Zeker in historische en socio-politieke context. Een context die heel makkelijk wordt genegeerd, want dat maakt het allemaal maar ingewikkeld hè?

En die lijnen zijn sowieso heel relatief. Zo voerde lijnstichter Mele-Kush 0% vreemd bloed, maar probeer tegenwoordig maar eens een Melekush lijn Teke te vinden met minder dan 6% vreemd bloed. Ik betwijfel of die er überhaupt nog zijn. Vele zitten rond de 10% namelijk of, als ze wel lager zitten komt het doordat ze uit een zeer low content moeder komen.

Of, de oh zo bekende Gaigysyz die de Posman lijn nieuw leven heeft ingeblazen is qua type en pedigree sterker beïnvloed door hengsten als Skak, Kir Sakar, Ak Sakal, Toporbai en in mindere mate ook Sluchai en Sapar Khan. By proxy kom je dan uiteraard merendeels weer terug op Boinou (deels via Bek Nazar Al)
Maar als je naar zijn nakomelingen kijkt en de fokrichting van die lijn heeft dat met die namen weinig meer van doen, laat staan met Posman zelf.
Dat is echt zo’n lijn die je als lijn met een korrel zout zou moeten nemen. Een nieuwe lijn in het jasje van een hele oude lijn.

Of een lijn als Dor Bairam of Ak Belek. Wat kun je daar nog van zeggen?
Dor Bairam kent alleen nog het takje van Dendon. Daarvan zijn er 2 mini aftakkingen over. Een kleinzoon via Dangatar (waarvan ik mag hopen dat ie nog niet is gecastreerd intussen want zijn vader is dood) en een jonge hengst uit Dendon die naar Rusland is verkocht. Beide uit modern type moeders met relatief hoger EV aandeel overigens ook, maar de enige die nog over zijn van die bloedlijn.

Of er zou onverhoopt uit een al dan niet passende merrie nog een Karat hengstveulen moeten volgen. Gezien de kwaliteit en kwantiteit aan rietjes dat daar nog van rest… not holding my breath… En Karat is natuurlijk al vele tientallen jaren dood.
Dat is dan de Dor Bairam lijn. Oude lijn. Maar wat kun je dan over die twee hengsten zeggen wat betreft hun bloedlijn? Ze zijn sowieso nauw verwant. En poets de invloed van de moeders daarin ook niet uit. Laat staan als je naar verdere generaties kijkt.

Bloedlijnen binnen dit ras… dat zegt helaas lang niet zoveel meer.

Vergelijk als het je interesseert eens het verschil tussen verschillende Gundogar lijn hengsten met elkaar: zoals de takjes uit Gigant (daaruit komt jouw paard), Horgos en Horog, Gaidamak, Garem en Dialog etc. en hoe die zich verder weer afgescheiden hebben of juist niet. Heel interessant vind ik.
Ook de invloed van EV aandeel loopt zelfs binnen die aftakkingen binnen de lijn enorm uit elkaar.
En laat ook goed zien hoe vreselijk relatief de kwestie “bloedlijn” is - laat staan “oude lijn” of moderne lijn. Het is vaker wel dan niet bepaalde takken binnen lijnen en die zijn vaker door bepaalde hengsten beïnvloed.

Soms zegt EV aandeel daarin absoluut iets omdat het direct terug te herleiden is (ik heb inmiddels alle vreemde bloedlijnen in kaart gebracht juist in de hoop daar iets over te kúnnen zeggen… en veel daarvan gaan terug naar Europese EV)
Maar het zijn zaken die naast elkaar bestaan, soms door elkaar lopen, soms absoluut aan elkaar te koppelen zijn. Maar EV als enige probleem aanwijzen? EV als “beginning and end of all” aanwijzen? Ik zou niet durven.
(EV zelf zijn daar overigens ook veel te leuk voor!)

Maar soms is het duidelijk aan te wijzen, vaak is het veel lastiger aan te wijzen, soms komt een probleem bij een bepaalde hengst vandaan. EV of niet.

DSLD is een goed voorbeeld: direct terug te leiden tot Kir Sakar. (En vrij van EV)
Maar geen reden om de lijn te diskwalificeren.
Zeker niet als je bedenkt dat sommige Tekes die tot een andere bloedlijn behoren relatief meer Kir Sakar invloed hebben dan Kir Sakar lijn Tekes. Zo relatief en zo ingewikkeld is het wel.
Dat betekent ook dat je niet (meer) kunt stellen x lijn is bekend om x. Van oorsprong, misschien, maar inmiddels loopt dat dusdanig uiteen… je moet ze met een vergrootglas zoeken.
Sommige Arab lijn hengsten hebben met de lijnstichter echt niks meer van doen. In geen enkel opzicht. Deels een product van type fokkerij en op type keuren. (Een heet hangijzer dat niet exclusief voor dit ras of überhaupt voor paarden geldt…)

Dus dat oude lijnen versus nieuwe lijnen en invloed van EV binnen de Teke fokkerij is sowieso niet alleen een hekel onderwerp maar iets dat verre van zwart wit is of (was dat maar zo makkelijk) alles op af te schuiven is. Dus begrijp me daarin absoluut niet verkeerd! Maar los daarvan zijn er uiteraard redenen om dan alsnog weg te willen selecteren van die invloed. En de verschillen zijn trouwens ook wel enorm, zelfs binnen bloedlijnen zijn er actieve dekhengsten te vinden met minder dan 2% vreemd bloed of rond de 10! Dat is nogal een verschil, vind ik. En er zijn hengsten binnen bloedlijnen die minder verwant aan elkaar zijn dan met een hengst uit een totaal andere bloedlijn puur door de manier van fokken via de gebruikte merries van generatie op generatie, lijnteelt etc.
Dat zie je ook in het type terug. Maar heel veel, te veel, mensen hangen aan die lijnen alsof dat zo veelzeggend is. Was dat maar zo. Dat punt zijn we echt al lang voorbij.

:=
:+ Ja, ik weet niet goed of iemand hier (veel) chocola van kan maken. Sorry. :o

Qua een nieuw Teke vriendje hangt het helemaal af van je ambitie.
Er is een verschil of je gewoon een leuke beleerde ruin zoekt uit gezonde lijnen of toch stiekem ambities hebt binnen de fokkerij of sport (en bij fokkerij hangt het ook maar net af van je verdere wensen, want wat voor Tekes wil je dan fokken?)
En wil je een paard eerst uitproberen of vind je op afstand of een veulen kopen inmiddels ook een optie?
Want dat beïnvloedt absoluut wat er zoal aan te bieden is. ;)
Budget is daarin overigens niet altijd even leidend. Ik heb Tekes gezien voor 6k waar ik er zo 20 van zou willen en Tekes van 5 of 10x duurder die ik nooit en te nimmer zou kopen of aan een ander aanraden.


zippora schreef:
hoefijzer schreef:
Ik hoop dat ik nog een keer het geluk heb een fijne akhal teke te kunnen vinden, want ik vind het ras echt bijzonder leuk om mee te werken. Als iemand iets weet, laat het me weten.


voor leuke AT's kun je terecht op o.a. https://akhal-teke-europe.eu/members-horses-and-for-sale/ er is 1 fokster die wegens omstandigheden meerdere paarden moet verkopen.
Op de foto zie je met "sale" aangegeven of een AT te koop is.


Ja in Frankrijk inderdaad meerdere ivm gezondheidsproblemen eigenaar. Heel triest.
Heb zelf momenteel veel teveel kosten en veel te veel zorgen anders zou een jonge merrie welkom zijn, eventueel tijdelijk of als draagmerrie. Maar dat is nu gewoon totaal niet aan de orde. Moet eerst zien of ik de twee eigen merries op lange termijn kan houden… wordt een spannend jaar…

Af en toe is er ook individueel een leuke te koop wegens omstandigheden voor soms voor niet eens veel geld.
Maar sowieso is er in heel Europa wel aanbod, als je binnen Europa wilt zoeken.
Maar hangt echt af van wat je specifiek wil met je Teke.
Ik kijk naar heel andere dingen dan iemand die geen ambities in de fokkerij heeft. En zelfs binnen de paraplu fokkerij zijn er heel uiteenlopende criteria. Dus wat wil je, wat zoek je binnen het kopje Teke? :D

Pff, ben toch wel nerveus voor morgen. :=
En heb verder genoeg aan mijn hoofd om mijn hoofd toch wel erg vol te hebben.
Maar dat Muzanna een stijgende lijn heeft ingezet geeft ademruimte die er eerder niet was. Mentaal sowieso.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:35

Fijn terug iets van je te horen. Fingers crossed voor morgen !!!
Ik geloof niet echt in kaarsjes branden, maar als je wil, steek ik een hele kaarsenwinkelvoorraad aan. :D

En fingers crossed voor jou ook ! Hopelijk krijgt die nieuwe arts jouw weerbarstige lijf weer de goede richting uit. :)

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:15

Veel succes morgen!

Fijn dat het met Muzanna in ieder geval weer iets beter (minder slecht?) Lijkt te gaan. Dat dat mentaal bij jou door werkt snap ik helemaal.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:44

Wbt de eotrh: bij katten heb je FORL. Er schijnt een link te zijn met stress en met het calicivirus. Dat virus (niesziekte) zit net als het Corona virus in de mond en neusholte en kan voor immuun reacties zorgen in het lichaam. Een theorie is dat dat er soms voor zorgt dat het lichaam tandwortels gaat “aanvallen”.

Wellicht bij paarden ook een connectie met een virus?

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:17

veel succes vandaag

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:36

Succes vandaag en hopelijk lost het de problemen een eind op :knuffel:

BranwenGC

Berichten: 380
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:10

Het is al wat laat, maar heel veel succes en sterkte vandaag! Sowieso is het al heel fijn om te horen dat ze er wel al wat beter bijstaat :(:)

Wel een super interessant verhaal heb je neergezet! Zelf heb ik er helaas (nog) geen verstand van. Dus het was erg leerzaam :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 12:01

<3 Dank jullie wel!

Ze heeft de operatie goed doorstaan. Ze eet goed hooi. Wilde zelfs direct al grazen.
Reis was wel erg zwaar voor haar, vooral de heenreis.
Later reageer ik uitgebreid.
Alle tanden zijn eruit gehaald. Allemaal aangetast, de een erger dan de ander.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:11

Wat fijn dat de operatie goed is gegaan!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:16

Fijn dat de operatie goed is gegaan. Hopelijk sterkt ze nu goed aan, en kunnen jullie een stijgende lijn in gaan zetten. Ik duim voor jullie!

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:34

Alle tanden, jeetje dat is stevig. Fijn dat ze de operatie goed heeft doorstaan, nu op naar het herstel !

BranwenGC

Berichten: 380
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:51

Wat fijn dat het goed is gegaan! Nu rustig herstellen :(:)