[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-22 15:02

Ja zo zie je maar dat ieder zo zijn redenen heeft. Tijd is voor velen ook wel een ding. En met dit type paard moet je niet gaan aanmodderen. Ik weet zelfs van Tekes die zo bij de slager terechtkwamen. En dat was echt niet nodig. :o

Wat betreft fokken zijn er speciale kraamstallen die op stallen worden verhuurd en sommige pensionstallen bieden die ruimte zelf al tegen een vergoeding. Mijn merries hebben een ruime box en er worden hier bovendien jaarlijks veulens gefokt dus ook voor komend jaar zal het veulen genoeg vriendjes hebben om mee te spelen. Dat kan natuurlijk niet overal.
Geloof dat er ook stallen zijn die fokken pertinent niet willen. Vergt toch extra toezicht en expertise.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:49

ik snap wat je met die mooie afstamming bedoeld.. meerdere van mijn favorieten kom ik er in tegen.
Echt jammer dat ik mijn handen al vol heb aan die van mij, nu hij steeds meer tijd en geld kost nu hij ouder wordt en cushing blijkt te hebben.

Hopelijk weten de artsen je gezondheidsproblemen snel echt op te lossen. Veel sterkte... een operatie is ten slotte ook niet niks.

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 22:30

zippora schreef:
ik snap wat je met die mooie afstamming bedoeld.. meerdere van mijn favorieten kom ik er in tegen.
Echt jammer dat ik mijn handen al vol heb aan die van mij, nu hij steeds meer tijd en geld kost nu hij ouder wordt en cushing blijkt te hebben.

Hopelijk weten de artsen je gezondheidsproblemen snel echt op te lossen. Veel sterkte... een operatie is ten slotte ook niet niks.

Oei, heftige diagnose zeg! Is het goed onder controle te houden met medicatie? Is hij stabiel?
Gelukkig voerde je hem al heel sober.

Ik baal echt dat ze nu en niet in het voorjaar te koop kwam. Ze had hier mooi gepast.

Verder crosspost ik weer schaamteloos. Shht.

Muzanna mag vanaf komende week proeven van het voer dat ze vanaf volgende maand gaat krijgen om alvast te wennen.

Verder is de halfzus van Manari (de enige andere geregistreerde, raszuivere nakomeling van Kardash) verkocht naar Australië. Een aderlating voor de Europese fokkerij, maar een enorme aanwinst voor de fokkerij in die regio.

Dit is de halfzus:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

NB Foto’s door Artur Baboev.

Zelfde vader, de hier onlangs genoemde Kardash 4.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

(Hier als 28-jarige)

En tot hij afgelopen augustus stierf de laatste nog levende nakomeling van de legendarische Omar.
[ img ]

Ik hoop morgen op een post met foto’s van Muzanna. Wel van afgelopen jaar nog.
Een buik foto moet nog even wachten.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:21

Medicijnen helpen gelukkig goed, waardes zijn nu weer normaal gelukkig en hij is weer zichzelf.
Hij is een heel jaar lang extreem braaf geweest, en regelmatig ook erg sloom. Dus was weer wennen toen hij zichzelf weer goed begon te voelen en zijn mening weer begon te etaleren :D .
Maar ook een grote opluchting dat de oorzaak voor zijn extreem brave/slome gedrag (altijd voor mij een reden tot zorgen) en slechte gebit sinds vorig jaar eindelijk gevonden is.

Hij zit nu ook op seniores priores vanwege zijn gebit op advies van de DA (die zei 2 kilo droog, maar na de eerste 2 weken opschrokken krijgt hij nu nog maar met moeite een halve kilo droog op (= ong. 4 kilo geweekt), dus ik neem aan dat hij bijgegeten is.

Hij is deze winter voor het eerst echt fluffy... een fluffy Akhal-Teke ... wie had dat ooit gedacht _O-
Ik had zelf nog niet van AT's met Cushing gehoord, maar blijkbaar zijn er toch al meerdere (geweest) in Europa.
Ik ben benieuwd hoe het verharen straks gaat. Vorig jaar was het nog geen probleem, maar toen had hij ook nog niet de typische cushing vacht.

Die halfzus van Manari is ook echt een beauty!

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:01

Zo zie je maar: volg altijd je gevoel!
Ik reageer later uitgebreider op je bericht. :knuffel:



Even wat anders want ik heb weer eens wat. :+
Ik zou heel binnenkort een knoop doorhakken wat betreft fokkerij plannen… en toen kwam er op het laatste moment een dark horse opzetten uit het niets. Figuurlijk dan.
Nou ja, niet helemaal uit het niets: we hebben tijdens onze quarantaine midden in de nacht een heel kort bericht gedaan aan een fokker onder het mom nee heb je ja kun je krijgen ook al is het toch een nee. :+ :+ :+

En toen was het een ja. :oo

Ik vertel later meer.
Maar het wordt misschien toch een Amerikaan. :oo :wow: :Y)

Ik denk nu alleen maar :oo :oo :wow: :):) := *\%/*
Iemand verzendkosten delen? :')

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:14

Wie waar wat? :):)
'Later meer vertellen' is wel heel erg teasend }:)

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:44

Sorry. :o

Ik weet niet of ik het nu al openbaar mag maken, aangezien de hengst nog nergens actief wordt geadverteerd.
Via PB en ook dan niks verder vertellen?

Amerikaans/Russisch gefokt in elk geval. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Galeobdolon
Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:59

:PB

De halfzus is niet toevallig naar de zelfde Akhal Teke fokkerij gegaan als Mansur? Ik had hem nog opgezocht maar hij had volgens mij nog geen raszuivere nakomelingen gekregen daar. Wel een veulen in combinatie met een Clydesdale..

Edit; iets verder geneusd, toch meer nakomelingen van mansur in Australië gevonden

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:49

Wel jaaaaaa ! Laat ze hier eens effe een bommetje vallen om vervolgens niets meer te kunnen zeggen. -O- :D

Ben benieuwd ! Hopelijk kan je gauw meer online gooien.

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 20:42

Nee, ze gaat naar Khan Tekes. Zij hebben er ook twee drachtig van Mansur.

Sorry. :+ Ik moest m’n ei kwijt want :oo :wow: Had mijn lijstje helemaal omgegooid en dan kan er ineens misschien toch een van mijn oorspronkelijke lijstje. <3

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:59

Ik duim voor jullie !

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 21:13


Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:41

Eerst voor jezelf zorgen, dan foto’s. :)

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 19:40

jokari schreef:
Eerst voor jezelf zorgen, dan foto’s. :)

:+:

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-22 22:38

zippora schreef:
Medicijnen helpen gelukkig goed, waardes zijn nu weer normaal gelukkig en hij is weer zichzelf.
Hij is een heel jaar lang extreem braaf geweest, en regelmatig ook erg sloom. Dus was weer wennen toen hij zichzelf weer goed begon te voelen en zijn mening weer begon te etaleren :D .
Maar ook een grote opluchting dat de oorzaak voor zijn extreem brave/slome gedrag (altijd voor mij een reden tot zorgen) en slechte gebit sinds vorig jaar eindelijk gevonden is.

Hij zit nu ook op seniores priores vanwege zijn gebit op advies van de DA (die zei 2 kilo droog, maar na de eerste 2 weken opschrokken krijgt hij nu nog maar met moeite een halve kilo droog op (= ong. 4 kilo geweekt), dus ik neem aan dat hij bijgegeten is.

Hij is deze winter voor het eerst echt fluffy... een fluffy Akhal-Teke ... wie had dat ooit gedacht _O-
Ik had zelf nog niet van AT's met Cushing gehoord, maar blijkbaar zijn er toch al meerdere (geweest) in Europa.
Ik ben benieuwd hoe het verharen straks gaat. Vorig jaar was het nog geen probleem, maar toen had hij ook nog niet de typische cushing vacht.

Die halfzus van Manari is ook echt een beauty!

Ik reageer hier even nog iets uitgebreider op.
Hij wordt 20 dit jaar? Vervelend zeg dat ie nu toch al kwaaltjes begint te krijgen, maar hij heeft natuurlijk ook wel al wat pech gehad. Ik ben er met Muzanna ook heel erg op bedacht, omdat ze zo ziek is geweest. ;(

Het komt inderdaad ook voor bij AT, maar misschien toch zoiets waar men het liever niet over heeft. Uit oude bronnen over de Turkoman ken ik het evenwel niet, maar daar was de selectie ook wel naar. Maar het lijkt mij dat ze er met medicatie nog best oud mee kunnen worden?

En Teke fluffy of Shetlander level fluffy? :D
Maar zo zie je inderdaad maar weer dat je naar je gevoel en je Teke moet luisteren. :j :knuffel:

Ik heb Muzanna vandaag voor het eerst in bijna anderhalf jaar even geborsteld. :o <3

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:57

Dat was vast een geweldig, heerlijk gevoel! Hopelijk volgen er snel meer van dat soort fijne momenten.

En inderdaad wordt hij 20 deze zomer. Hij is fluffier als de warmbloeden hier op stal - maar nog net geen shetfluffy. Zijn vacht is meer teddybeertjes fluffy, lekker zacht en dik <3

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:07

Wat een prachtig dier, de halfzus van Manari. Wat een lieve blik heeft ze <3

En wat een gaaf nieuws! Ik hoop het zo voor je! Ben zo benieuwd :D

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-22 00:35

zippora schreef:
Dat was vast een geweldig, heerlijk gevoel! Hopelijk volgen er snel meer van dat soort fijne momenten.

En inderdaad wordt hij 20 deze zomer. Hij is fluffier als de warmbloeden hier op stal - maar nog net geen shetfluffy. Zijn vacht is meer teddybeertjes fluffy, lekker zacht en dik <3

Ja zo lekker Teke zacht en heel dicht qua haar ipv dik. <3

Had dit weekend weer een onderonsje met haar. Heel waardevol, al heb ik qua borstelen halverwege opgegeven, maar ik had hulptroepen :D


amber15 schreef:
Wat een prachtig dier, de halfzus van Manari. Wat een lieve blik heeft ze <3

En wat een gaaf nieuws! Ik hoop het zo voor je! Ben zo benieuwd :D

Qua karakter lijkt ze geloof ik ook erg op Manari! Wel leuk de overeenkomsten te zien.

We zijn nu druk met offertes en regelgeving uitpluizen maar opslag hebben we in principe al, nu kijken wat er nog verder nodig is qua papierwerk en de rest is voor latere zorg. Eerst zien of we dat en het kostenplaatje rond krijgen, maar vooralsnog lijkt het wel hoopvol. Zou mooi zijn, ook qua bloedspreiding. Geen zeldzame hengstenlijn an sich, zoals bij het verwachte veulen (Kir Sakar is een van de zeldzamere lijnen), maar net zo goed heel speciaal. :j
Kan er misschien binnenkort meer over kwijt. :+

Ik ga weer verder slapen. :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-22 21:14


Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-22 23:28

Inmiddels is Muzanna 9 maanden drachtig en zijn we ook weer een stapje verder met de hengstenkeuze. Zie ook dat topic.
Wel slaat nu bij mij de twijfel wat toe vanwege alle huidige toestanden, moeilijk of misschien niet in Rusland kunnen registreren (kost ook weer extra dan; maar waar klaag ik dan over!) en omdat we momenteel met beide honden in de medische molen zitten met de komende paar weken 2500 euro aan kosten en daarna mogelijk weer allerlei (dure) onderzoeken. Hoop vooral dat het allemaal meevalt, maar echt beide ook… -O-
Zelf al in de lappenmand… -O- -O- -O-
Dan is fokken misschien even niet heel verstandig, zowel om aan te houden als voor verkoop een beetje onzeker. Is allemaal niet gratis. :o

Hoop dat de paarden vooral lekker happy blijven en Muzanna gezond en wel haar veulen mag krijgen.
Pff. :o
Het zit even tegen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

hasufel
Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:21

-O-

Klinkt inderdaad niet als het verstandigste moment

Aan de andere kant, tegen de tijd dat het veulen komt zien allerlei zaken er misschien heel anders uit en was het achteraf toch maar goed dat je doorgezet hebt (als je dat toch doet)
Ook als alles volgens plan loopt kan het aan het einde weer tegenvallen

Wijze keuze gewenst!

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Van
Berichten: 6523
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:27

Het zit je ook niet mee he -O-
Wat is er met de honden?

Different isn't bad, it's just not the same

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-22 14:40

hasufel schreef:
-O-

Klinkt inderdaad niet als het verstandigste moment

Aan de andere kant, tegen de tijd dat het veulen komt zien allerlei zaken er misschien heel anders uit en was het achteraf toch maar goed dat je doorgezet hebt (als je dat toch doet)
Ook als alles volgens plan loopt kan het aan het einde weer tegenvallen

Wijze keuze gewenst!

Ja, dat dus. De onzekerheid is me allemaal even teveel. Alles is nu zo onzeker. Ik word er gestresst van, weet het niet meer… -O-


Van schreef:
Het zit je ook niet mee he -O-
Wat is er met de honden?

Dat weten we dus nog niet precies. Beide hebben vitamine B12 tekort door verstoorde opname dus moeten aan wekelijkse injecties en speciaal voer. Uit uitgebreid bloedonderzoek bleek Bindi verhoogde leverwaarden en Eli laag-normaal cortisol te hebben. Dat moet dus ook worden opgevolgd. Vooral Eli maakten ze zich stiekem toch een beetje druk over.
Voer van Eli om (nieuwe?) allergieën uit te sluiten kost 400? 500? per maand. Bloedonderzoek is 200 per hond en moet sowieso 2 keer. Injecties zijn bepaald niet gratis. En dan weten we dus nog niet eens wat er scheelt, dat moet ook nog…

Kuur van 12 weken, elke week.
En Jonker werd weer genoemd en dat roept echt het trauma van Inara (moeder van Eli) op.

Ik word er dus wat onzeker en gestresst van.
Dacht ik dit voorjaar met wat meer zekerheid alsnog in rap tempo Eli te laten keuren zodat er toch dit jaar nog een nest komt durf ik het weer niet aan zolang hij ziek is en niet duidelijk wat er scheelt. We missen daarin gewoon de boot. Echt zonde. Hij is straks gewoon te oud. -O- Eerst Inara, dan covid, dan ik ziek, nu dit. Van uitstel komt dus blijkbaar afstel. |(

Dan nog de spanning van een onzekere operatie die ik binnenkort krijg. Wordt het allemaal even teveel.

Ik weet gewoon niet meer wat ik nu moet. Alsof je op drijfzand bouwt.
Durf ik dan wat? 5000 euro? Meer? Uit te geven aan een hengst? Nog voor er een dracht is, laat staan een gezond veulen naast staat? Nog voor die van dit jaar ernaast staat? En ik daar een fijn plekje voor heb?

Ik zie momenteel even alleen maar beren op de weg. }:0
Het is gewoon even en en en. En die operatie, waar ik goed bang voor ben gepraat, met volledige narcose wat ik nog nooit gehad heb, beide honden ziek, 2 paarden waar ik niet zelf voor kan zorgen, een mini waar ik alleen ten koste van mezelf voor kan zorgen, en dan noem ik eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg van wat er allemaal speelt hier. Echt net drijfzand.
Verhuizen lijkt nu ook ineens heel ver weg daardoor.
Alsof je je een weg baant door dikke stroop.

Dan wil je op je spaargeld blijven zitten of zo. Alsof je dan een stukje controle houdt. Een vangnet. Bang voor wat er allemaal nog komen gaat. Alsof je verwacht dat nu de hemel naar beneden komt of zo.
Beetje irreëel maar met alles wat de afgelopen weken hier gebeurd is, laat staan de afgelopen anderhalf jaar, denk je nou… kan zomaar hoor. :')

Ik ben al niet zo van risico’s durven nemen. Altijd honderd scenario’s afwegen.
Krijg er kortsluiting van, zoveel speelt er nu.

Maar zoals met Eli zie je van uitstel komt afstel en vind dat echt zo zonde.
Dus weet nu helemaal even niet wat ik moet doen. :list:

Zo.
Ei kwijt.
Nu naar bed.
Een inkijkje in de chaos van mijn leven momenteel. :')
Ik herpak me wel weer.
Denk ik. :=

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

jokari
Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:39

Dikke knuffel JoSav.

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:32

:(:)
Dikke knuffel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, carina, Cjuan, Elegance_, Maartje_M, Pantykous, pol013, supervon78, xRooss, Zinzi_jewel en 102 bezoekers