[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 20:27

Het begon in 2010 toen ik voor de zoveelste keer op de vraag wat voor ras mijn paard was de opmerking kreeg dat het een lelijk ras was, maar die van mij wél heel mooi was. Ik besloot alle vooroordelen eens aan te pakken. Dat resulteerde in dit topic.
Af en toe plaats ik daar nog een update.
In 2017 durfde ik na jaren twijfelen eindelijk met mijn lieve, mooie merrie te fokken. Omdat ik een aantal keer de vraag kreeg of ik daarover een volgtopic ging openen heb ik dat ook gedaan en het hele traject van dracht en veulen (en poging 2) opgetekend: [KS-MK] Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

[ img ]

Omdat mijn merrie niet drachtig werd van de hengst en zelfs geblesseerd raakte heb ik er voor dit seizoen een punt achter gezet. Het volgtopic verliep echter zo leuk en werd door meerdere mensen met veel interesse en plezier gevolgd. Vandaar dit nieuwe, algemene volgtopic. Alle vaste volgers en meelezers die ook hier aansluiten mogen de rest met alle liefde overslaan, maar voor wie nieuw is: lees gerust onderstaande achtergrondinformatie zodat je helemaal “up to speed” bent. ;)

[ img ]

Sinds de dag dat ik als klein meisje een magisch, parelmoerkleurig paard met blauwe ogen in de ring van een Russisch circus zag verschijnen en mijn moeder achter de schermen ging om te vragen wat voor paard dat was, riep ik “ik wil geen paard, ik wil een Akhal-Teke!”

Ik las me in over het ras (en wilde er daardoor nog liever een), kwam er nog eens enkele tegen in Duitsland en Tsjechië en wist het jaren later nog altijd zeker: ooit komt er een Akhal-Teke. Ik heb me eraan gehouden.
In 2008 doekte een van de grootste Akhal-Teke stoeterijen ter wereld op. Ik volgde deze stoeterij, gelegen aan de Zee van Azov in het zuiden van Rusland, toen al enige jaren. De eigenaar had er geen zin meer in. Alle paarden werden in de uitverkoop gedaan. Ik wist wat (goede) Tekes normaliter moesten kosten. Ik wist dat dit een gouden kans was en besloot die kans dan ook te grijpen. Ik trok de stoute schoenen aan en informeerde direct. Kijken kan geen kwaad, toch?

Mijn oog viel op een klein lelijk eendje. Een parelwit valk merrieveulen van nog geen jaar oud, behorend tot het middentype. Een echte naarling. Mijn toenmalige vriend (inmiddels mijn man en trotse eigenaar van zijn eigen Teke) koos onafhankelijk van mij voor datzelfde merrietje. Ik besloot direct weer te mailen. Ik had geluk. Omdat ik als eerste naar de jaarlingen had geïnformeerd kreeg ik de eerste keuze. Specifiek voor dit merrietje sloten zich al snel nog 7 wachtenden achter mij aan. Later vernam ik dat daar ook enkele vooraanstaande stoeterijen bij zaten. Alles ging in een sneltreinvaart vanaf het moment dat ik toegezegd had dit veulen te willen kopen.
Iets meer dan een maand nadat alle papieren ondertekend waren stond mijn eigen Akhal-Teke al in Nederland op stal.

[ img ]

En wát een leuk paard, zeg!
Inmiddels is ze alweer ruim 11 jaar hier. We hebben samen veel beleefd. Ik ben haar door omstandigheden bijna verloren en heb alle ambities voor de sport laten varen door de ernstige schouderblessure die ze als jong paard door een ongeluk opliep en mijn eigen gezondheid. Het hoefde voor mij niet meer. Ik was blij dat ze er nog was. Na jaren revalideren en strijd om haar stabiel te houden durfde ik een jarenlange droom na te jagen: ik wilde graag een veulen met haar fokken van een van de beste hengsten in Europa: Kardash 4. Daar droomde ik stiekem al van toen mijn merrie net in Nederland stond.

[ img ]
Kardash 4 (stalnaam Asat)

Kardash werd er intussen niet jonger op, maar het is gelukt! In 2018 schonk Muzanna het leven aan Manari Nur, een metallic goudvalk merrieveulen van de toen 29-jarige Kardash 4. Manari Nur, of Muzka voor intimi, was in alle opzichten een droom die uitkwam. Wat een fantástisch leuk paard.
De omstandigheden rond de dracht en geboorte waren echter eerder een nachtmerrie dan een droom en enorm heftig te noemen. Aan het begin van de dracht raakten we Muzanna bijna kwijt. Omdat men zich op stal niet aan de afspraken rond voerbeleid hield, werd ze acuut en ernstig hoefbevangen. We gingen een traject in van revalidatie en medicatie. In overleg hebben we onze plannen te verhuizen versneld en haar op stel en sprong verplaatst. Muzanna herstelde en ondanks alles bleef Muzka plakken. Privé speelde er ook van alles. En tot overmaat van ramp stierf mijn hulphond een week voor de uitgerekende datum aan een zeer zeldzame, zeer agressieve vorm van kanker - nog geen 3 weken ervoor waren we nog met een pilletje naar huis gestuurd.

[ img ]

Mijn man was vóór dit alles heel overtuigd: dit veulen is voor de verkoop. Twee paarden in pension is teveel. Een hengstveulen houden we misschien voorlopig nog aan, om de bloedlijn veilig te stellen, maar een merrie wordt sowieso verkocht. Ik hoor het hem nog zeggen.
We zaten in het voorjaar van 2018 emotioneel in een achtbaan en ook al wist ik dat Tekes hun mens vaak zelf uitkiezen, had niemand van tevoren kunnen bedenken dat Manari Nur dat vanaf dag 1 zou doen.
Vanaf het allereerste moment koos Muzka heel resoluut voor mijn man. Het was liefde op het eerste gezicht. Waar ik veel ervaring heb met het ras en weet hoe met ze om te gaan, kan mijn man toch werkelijk álles met Muzka. Hij hoeft haar in ieder geval niks te leren: hij vraagt iets en zij doet het. :+ Alsof ze de Zwarte Hengst of Black Beauty is komt ze heel dramatisch hinnikend op hem af gerend zodra ze hem ziet en wijkt dan geen seconde van zijn zijde.

[ img ]

En zo zijn mijn man en ik dus eigenlijk toch wel onverwacht eigenaar geworden van twee Akhal-Teke merries.

Na Muzka had ik de smaak te pakken en wilde ik mijn merrie nog een keer door dezelfde hengst laten dekken. Hij had geen opvolger en een Russische keurmeester merkte op dat een opvolger toch wel gewenst zou zijn. Ik wilde die gok daarom wel wagen, ook al was de hengst inmiddels 30.
Het liep uit op een fiasco. Muzanna kwam gestrest, kreupel en flink geblesseerd terug. Bovendien bleek ze niet drachtig.
Hoewel ik wist dat het een gok zou zijn en als het niet zou lukken een alternatieve hengst op het oog had, heb ik de fokplannen voorlopig in de ijskast gezet. Of ik in de (nabije) toekomst weer ga fokken weet ik nog niet. Ik denk dat het initiatief bij mijn lieftallige echtgenoot zal liggen, want hij heeft de smaak van Tekes fokken stiekem helemaal te pakken. :)) Hij vindt dat we ervoor moeten gaan. We zullen zien...

Volg hier onze avonturen (en dagelijkse beslommeringen) met onze Teke merries en, misschien, het begin van onze (kleinschalige?) Akhal-Teke fokkerij “Nur Teke”.
En die naam? Die is een verwijzing naar mijn eerste hulphond, mijn grote liefde Inara. Ook Manari Nur is naar haar vernoemd en elke Teke die ik ooit zal fokken zal met “Nur” een verwijzing dragen naar Inara, schijnend licht...

Ter afsluiting stel ik (buiten mijn man en ik; wij opereren achter de schermen) de twee hoofdrolspelers even officieel voor:

Muzanna
[ img ]
[ img ]

Middentype Akhal-Teke merrie (2007)
Zahmet x Melhem v. Maksut 2
Arab lijn, Atabai familie.
Licht metallic valk.
Geboren in Jejsk (Eisk), Zuid-Rusland.
Lief, intelligent, trots, bomvast. De koningin van stal.


Manari Nur
[ img ]
[ img ]

Middentype Akhal-Teke merrie (2018)
Kardash 4 x Muzanna v. Zahmet
Fakirpelvan lijn, Atabai familie.
Metallic goudvalk.
Geboren in Friesland, Nederland.
In alles een extremere versie van haar moeder.
Onverschrokken en een echt oorlogspaard zoenpaard.

Haar vader Kardash 4 (Stavropol, 1989) is de enige directe zoon van de legendarische Omar in Europa.

[ img ]
Kardash (v. Omar).

[ img ]
Omar (v. Opal).


Belangrijke bijrollen:

[ img ]
Eliwood (Eli).
Onze 3-jarige Tamaskan wolfhond. Een zoon van mijn geliefde Inara. Hij is echt de hond van mijn man. En wat Inara met Muzanna had heeft Eli met Manari. Die twee zijn echt dol op elkaar.

[ img ]
Bindi.
Onze Groenendaeler pup. Zij zal worden opgeleid tot mijn nieuwe hulphond. Bindi is enorm op mij gericht. Toch voeden we haar ook heel bewust op als gezinshond. Ik leid haar net als Inara zelf op.

Beide honden gaan dagelijks mee naar de paarden.
Over mezelf blijf ik liever kort en bondig, maar als achtergrond en verklaring voor de heuse epistels af en toe:
Ik ben schrijver, kunstenaar en (paarden)historicus. Mijn expertise ligt bij internationale betrekkingen, Europese geschiedenis, geschiedenis van de Koude Oorlog, koloniale geschiedenis en niet-Westerse geschiedenis (met name Centraal en Oost-Azië). Wat betref paarden ben ik vooral geïnteresseerd in de rol van paarden in de geschiedenis, oosterse paarden(culturen) en, tot slot, het Friese paard. Ik publiceer regelmatig over de historische ontwikkeling van paarden, paardenfokkerij en paardenculturen.
In dat opzicht heb ik van een uit de hand gelopen hobby die begon bij het napluizen van de geschiedenis van mijn eigen Akhal-Teke mijn beroep gemaakt. :=


Tot slot...
Hoe regelmatig ik updates plaats hangt van veel factoren af en niet in de laatste plaats of er voldoende interesse is.
Voel je vrij te reageren of alleen mee te lezen. Heb je vragen over mijn merries, de fokkerij, specifieke AT hengsten, het ras in het algemeen of iets anders dat relevant is of binnen mijn verdere expertise zou kunnen vallen? Trek me dan gerust even aan de spreekwoordelijke mouw. :) :)

Wil je alleen stiekem meelezen? Zet een stipje of reageer alleen even kort. Ook stille meelezers zijn van harte welkom. :D (Al is actief meedoen natuurlijk het leukst en voor mij het meest motiverend!)

[ img ]

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Yavanna
Berichten: 2609
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:34

Lelijk ras?? 8)7 Diegenen hebben vast iets in hun ogen zitten.. Als ik juist een topic van je zie staan, lees ik deze altijd.. Genietend van de juweeltjes die je hebt..
Ik was al zo onder de indruk van Dak van Rivano en die van jou zijn ook van een erg hoog kwijlgehalte <3 Ik ga zeker meelezen.. Ben niet zo’n uitgebreide poster
Dus graag, kom maar op met je verhalen...
Ernstig jammer dat het dekken niet is gelukt.. K.I is geen optie voor als Muzanna weer hengstig wordt?

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

xoranlover
Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:42

Ja daar zijn ze weer. Wat jammer dat Muzanna zo slecht van de hengst is terug gekomen. Gaat het nu wel wat beter?

TinkerTreas
Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:42

Leuk, een volgtopic. Ik volg weer.
Waarschijnlijk grotendeels in stilte. Maar ik heb je vorige topic ook gevolgd. Ik vind dat je geweldige paarden hebt en je schrijft leuk.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:42

Ook ik volg weer, schitterende merries heb je!

Muga
Berichten: 2052
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:45

Ik volg ook graag weer! Leuk! Zal vooral stil volgen maar wie weet kom ik wat vaker onder m'n steen vandaan!

So much <3

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:46

Yes, ook ik volg met veel plezier alles rondom je twee prachtige Teke merries! <3

Anoniem

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:50

Ik moet zo lachen om hoe je beschrijft dat ze dramatisch hinnikend op je man af komt. Heb je daar een filmpje van?

Sandyislief
Berichten: 2492
Geregistreerd: 04-12-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:55

Ik lees ook mee!!

joey2010
Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:57

Ik vind het een prachtig puur ras.
En ik ben er helemaal verliefd op dankzij jou geworden.
Je schrijft met zoveel gevoel over dit ras en je paardjes....

Ik was alleen je volg topic "kwijtgeraakt".

Ik heb net een stukje terug gelezen over het verhaal dat Muzanna helaas niet drachtig is en het allemaal raar is gelopen.
Ik had jullie zo een even mooi broertje of zusje voor januari gewenst.
Maar helaas is het anders gelopen.


Ik ga jullie weer volgen vanaf nu.

jeetje77
Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:01

Ja, daar ben ik ook weer. Ik vind ze prachtig. En ik geniet enorm van je schrijfstijl.
En verder hulphond? Dat maakt mij beroepsmatig dan weer nieuwsgierig. Mag ik vragen waarom en welke hulp zij je biedt? Als je hiet niet of in pb in wil antwoorden is om mij ook prima hoor. Ik ben gewoon nieuwsgierig.

Anneloree
Berichten: 163
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:13

Jaa daar zijn ze weer natuurlijk lees ik weer gezellig mee!

Djoopie
Berichten: 2690
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:19

Leuk dat je een doorstart maakt van je topic!! Ik ben er alvast bij! :)

It’s ok to be a glowstick, sometimes we need to break before we shine!

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:26

Heel leuk dat je een volgtopic hebt gemaakt. Ik volg weer met plezier mee!

Ik weet niet of je er eerder over geschreven hebt, maar ik ben benieuwd of je ook op Muzanna rijdt en of je van plan bent in de toekomst op Manari te rijden. Het lijken me bijzondere paarden om (ohz) mee te werken!

Eefiepeefie
Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:39

Ik volg ook graag! Heb een deel van je eerdere topics teruggelezen. Je schrijft erg fijn en hebt prachtige paarden!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Leo
Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:45

Heel gaaf, een nieuw volgtopic. Ik volg je bijzondere paarden en je verhalen over dit ras weer graag mee!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Fnanne
Berichten: 14265
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:45

Stipje geplaatst.
Ik volg weer graag mee :j
Geniet enorm van je leerzame en fijne schrijfstijl en de liefde voor het ras en kennis die daar uit spreekt.

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:46

Jaaa ik ben erbij!
Ik wil geen letter over je fantastische paarden, en alle andere over het algemeen zeer boeiende dingen die je verteld, missen!
Ik ben verliefd op dit ras, al vanaf dat ik ze op de eerste pagina in eerste paarden encyclopedie zag staan <3

Ooit wil ik je paarden ontmoeten(roep ik al een aantal jaar)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Dido2316
Berichten: 1997
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:53

Jeeeeej, een nieuw topic: fijn. Heerlijk om het hele verhaal weer even gelezen te hebben en jullie zo toch nog verder te kunnen volgen.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:00

Tja, dan moet ik ook maar weer volgen he.

Mijn favoriet blijft Muzanna. Ze is en blijft prachtig, merrie naar mijn hart <3

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:00

Fijn dat je toch weer verder schrijft, ik lees weer stiekem mee.

xTiffani
Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:04

Ik volg weer graag mee als stille meelezer! Ik vind je paarden echt prachtig <3 en ben stiekem ook helemaal verliefd op Eli :oo

Ik ben blij dat je weer een volgtopic hebt gemaakt!

gerlindie
Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:15

Wat een fantastisch volledige intro post <3

Ik volg weer mee!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

ImkeTarek
Berichten: 2270
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:33

Stille meelezer hier..
Had n stipje kunnen zetten, maar n klein berichtje is hier toch wel meer op zn plaats!

Ik kom weer mee genieten van je liefdevolle verhalen over jouw prachtige paarden!

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

T3mptati0n
Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:43

Ik volg *\o/*

L 08/2013 & L 11/2015


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Googlebot, Irma_Maandag, KikiCelinevs, Mark0919, sterregoud, SusanH en 40 bezoekers