[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:15

oliebol zeg, hier draaien de duimen zeker ook. Hopelijk knapt ze op.

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:24

Wat sneu. Ik duim dat ze snel weer de oude is.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 23:42

Lief dat jullie voor ons duimen! Wat kun je je toch zorgen maken over zo’n klein mupke...
Ze lag te slapen net. Kwam vrij vlot overeind en is alert. Geen verslechtering, temperatuur iets normaler; hoeven warm maar niet meer heet. Zwellingen voor niet veranderd, achter iets toegenomen, maar niet zorgwekkend gezien de situatie en hoe ziek ze is. Hartslag en ademhaling is ook rustiger nu. Ze is een stuk ‘wakkerder’ in ieder geval.
We gaan zo de nacht in.

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:51

Arm klein Mupke. Hopelijk komt ze de nacht goed door en knapt ze snel op. Ik zal voor haar en jullie duimen.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:04

Ach nee :\ wat een naar nieuws!
Ik ga ook voor Muzka duimen

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 01:16

Mijn duimen draaien ook mee.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 02:34

Ook ik duim mee!

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:14

Oei... dit klinkt behoorlijk heftig... beterschap voor je lieve dappere Muzka

DemiSisa

Berichten: 1020
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:35

Wat heftig! Hopelijk gaat ze er snel weer bovenop komen! :(:)

Hoe is ze de nacht doorgekomen TS?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:39

Ach nee toch :oo

Ik duim héél hard voor een spoedig en goed herstel. Zijn jullie een beetje goed de nacht doorgekomen?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 09:51

Ze is de nacht echt heel goed doorgekomen! Loopt al veel beter, hoeven zijn nu bijna normaal qua temperatuur, zwellingen niet toegenomen. DA komt er zo aan. Iets minder lood in de schoenen nu iig.

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:58

Ohh wat fijn, wat een opluchting! Hopelijk zet de verbetering door, succes straks als de dierenarts komt!
Laatst bijgewerkt door Moirin op 17-11-19 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:01

:oo jeetje wat heftig! Arme Muzka... Duimen draaien heel hard hier dat ze verder op knapt :(:)

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:31

Hiervoor kom ik even onder mijn stille- meelees-steen uit...heel veel sterkte hopen dat ze zo blijft opknappen.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:48

:oo Jemig... dat is schrikken, ik duim dat ze zo door zet met opknappen... arm meisje :(:)

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:53

Fijn om te horen dat ze naar de omstandigheden de nacht wel goed is doorgekomen!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 11:28

Net weer terug.
Ze begroette ons met een flinke hinnik en had weer praatjes. Bij de DA zelfs dusdanig dat ze duidelijk aangaf boos te zijn (injectie is NIET leuk!) en nadien hebben we haar met Muzanna in de paddock gezet. Daar daagde ze mama direct uit om te spelen (maar die wou niet) dus heel duidelijk dat ze zich stukken beter voelt.
Vermoeden is acute aanval HB ofwel door virus of door combi kuil/gras op koude grond dus bevestiging dat zelfs voor een Teke in de groei voordroog niet geschikt is.
Hoeven waren gistermiddag echt loeiheet, zo heet zijn zelfs die van Muzanna nooit geweest, benen gezwollen, sterk verhoogde hartslag, koorts. Ze was echt een hoopje ellende. Keek ons niet eens aan.
Nu nog iets verhoging (38.4) maar hoeven nagenoeg normaal, zwelling niet opgelopen en praatjes voor 10.
We hebben direct cryotherapie toegepast gisteren en zullen vandaag ook weer koelen, naast het houden op de vochtige, koele grond van de paddock.
Muzanna is solidair. Voordeel is dat zij altijd al op rantsoen staat dus hier geen problemen mee heeft.

Afbeelding

Het is duidelijk dat dit geen paarden zijn voor zomaar elke particuliere paardenhouder.
Ik wilde een extreme, oorspronkelijke Teke fokken en dat is wel gelukt ja... soms meer dan me lief is... dit is echt een woestijnpaard zeg sodeju... ik was er nooit gerust op dat ze voordroog kreeg en had dat zelf ook nooit gekozen maar weet ook niet of dat nu de boosdoener is... Tekes houden op een pensionstal is niet voor doetjes... dan moet je echt een fijne, goede stalhouder hebben die net als de onze echt van je aanneemt dat Tekes écht anders zijn dan andere paarden en écht andere behoeften hebben...
Ik bedoel dingen als “wat maakt dat ene appeltje nou uit” maakt bij deze paarden wel degelijk uit. Kerngezond... maar gemaakt om alles uit het voer te halen, te efficiënt voor die rijke gronden hier...

Vooralsnog hoop ik dat de stijgende lijn doorzet. Ze heeft weer een injectie gehad en een spuit metacam en daar staat ze nu sowieso een week op. We bekijken het van moment tot moment, dag tot dag.
Gezien de praatjes die ze had ben ik een stuk optimistischer dan gisteren toen het echt een hoopje ellende was...
Fijn dat jullie zo meeleven. Heb zo slecht geslapen. Je voelt je zo machteloos want ze moet het grotendeels toch echt zelf doen. Pff. Ga zo door, kleintje! Beter worden! Je kunt het!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:44

wat een nare thuiskomst zo! heel veel sterkte voor jullie allemaal!

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:56

Wat fijn om te lezen dat het beter gaat! Snap heel goed dat je flink in de piepzak gezeten hebt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:59

Jeetje wat k*t, hoop mee dat ze er snel bovenop is :(:)

Hier met de Spanjaarden al veel onbegrip van de hooiboer, hoezo wil ik dat prachtige voordroog niet wat iedere andere paardenhouder enorm graag voert :?
Al enkele keren uitgelegd dat ze er echt ziek van worden en dat is ook al voorgekomen met zijn spul, hoe mooi ook. Gelukkig kan ik gewoon hooi krijgen voor een meerprijs.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:44

Oef wat naar, maar ben blij dat ik gelijk al de mooiere updates mag lezen, fijn dat het weer beter gaat!
Wel goed dat er veel modder ligt nu dus voor die voetjes, lekker koelen...

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:14

*Kruipt onder meeleessteen vandaan*

Ammehoela wat een schrik, maar ook wat een opluchting dat er verbetering zichtbaar is. Heel veel sterkte voor jullie en de jongedame!

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 14:09

Heftig dat dit soort paard zo moeilijk te houden is in dit gebied...


Ik vind ze werkelijk waar prachtig... ja karakter lijkt het me ook heel bijzonder... maar dit is voor mij een reden om hier toch niet voor te kiezen...

Ik hoop dat ze snel beter wordt..

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 20:34

Nou, ze heeft vandaag gespeeld en gegaloppeerd en gedraafd - ook op het harde. Ze is in alles weer 90% het paardje dat ze was. Bizar hoe ziek ze gisteren was en dan vergeleken met vandaag...
We blijven alert, maar ik denk dat ik vannacht heel lekker kan slapen.
Ze had de hele dag praatjes en was weer “gezellig” en ik heb even met haar gestapt en ook dat ging heel vlot. Alleen als je haar kent was er wat te zien. Benen ook behoorlijk geslonken. Pezen weer zichtbaar.
Of het echt HB is, is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen maar gezien hoe warm haar hoeven waren en ze op een gegeven moment zelfs even achterover leunde lijkt het daar sterk op. We waren er alleen heel erg snel bij. Nu blijven opletten en samen met Muzanna paddock arrest, lekker natuurlijk koelen.
Poeh, wat was dit schrikken en wat zal ik haar als een havik in de gaten blijven houden de komende tijd...


zippora schreef:
wat een nare thuiskomst zo! heel veel sterkte voor jullie allemaal!

Nee, dit is iig niet hoe je je weekend voorstelt zo op de vrijdagmiddag... %)

Dido2316 schreef:
Wat fijn om te lezen dat het beter gaat! Snap heel goed dat je flink in de piepzak gezeten hebt!

Het herstel is bizar. Je zou bijna vergeten wat voor dood vogeltje het gistermiddag was. Sjonge jonge...

Azmay schreef:
Jeetje wat k*t, hoop mee dat ze er snel bovenop is :(:)

Hier met de Spanjaarden al veel onbegrip van de hooiboer, hoezo wil ik dat prachtige voordroog niet wat iedere andere paardenhouder enorm graag voert :?
Al enkele keren uitgelegd dat ze er echt ziek van worden en dat is ook al voorgekomen met zijn spul, hoe mooi ook. Gelukkig kan ik gewoon hooi krijgen voor een meerprijs.

Daar is zoveel onbegrip voor hè? “Prachtig mooi spul” ja, eh... niet voor die van mij... en dus zelfs niet voor een die in de groei is. Ongeacht wat nu uiteindelijk de oorzaak is geweest en of het ook echt HB is... geen risico’s! Kijk, mensen verwachten het niet van een bloedpaard, maar ik zeg dan altijd deze komen uit een van de barste, droogste gebieden op aarde, 90% woestijn waarvan een groot deel zoutwoestijn. In dat gebied zijn ze duizenden jaren gefokt en ingesteld op alles eruit halen wat er in dat kleine beetje dat er groeit zit. Daarbij zijn er itt bij bijv. de Arabier hier nooit op enige schaal Tekes gefokt. Er waren hengsten en die zijn heel invloedrijk geweest maar aan merries was nooit te komen. Ze zijn dus nooit ingesteld op onze contreien, onze weides en gronden...
En helaas merk je dat als je het voer niet heel, heel secuur afstemt en blijft bijstellen...

Nummus schreef:
Oef wat naar, maar ben blij dat ik gelijk al de mooiere updates mag lezen, fijn dat het weer beter gaat!
Wel goed dat er veel modder ligt nu dus voor die voetjes, lekker koelen...

Ja, lekker scharrelen in de paddock zoveel ze zelf wil dat is nu het beste.

Serenity350 schreef:
*Kruipt onder meeleessteen vandaan*

Ammehoela wat een schrik, maar ook wat een opluchting dat er verbetering zichtbaar is. Heel veel sterkte voor jullie en de jongedame!

Dankjewel! Alle spanning komt nu vrij... doodmoe... en dan is het weekend voorbij. :')

Neon schreef:
Heftig dat dit soort paard zo moeilijk te houden is in dit gebied...


Ik vind ze werkelijk waar prachtig... ja karakter lijkt het me ook heel bijzonder... maar dit is voor mij een reden om hier toch niet voor te kiezen...

Ik hoop dat ze snel beter wordt..

Je hebt groot gelijk hoor. Nu is Manari ook wel echt heel extreem. Ik heb heel oud bloed gecombineerd en haar geselecteerd op heel oorspronkelijke kwaliteiten van de oude nomadenpaarden... en daar krijg ik dit dus blijkbaar “gratis” bij. Een dergelijke strenge gebruiksaanwijzing moet je maar net zin in hebben. Nu is er sowieso een gebruiksaanwijzing bij dit ras, zeker mbt voeren. Maar Manari is wel echt erg extreem, in alles is ze waar ik op papier op hoopte, maar dat heeft dus ook nadelen. Nooit voordroog, alleen geschikt hooi (getest) en heel erg oppassen met bijvoeren en dat zijn dingen die je op een pensionstal niet altijd in de hand hebt. Dat is bij dit ras helaas wel nodig, sowieso. Ik denk dat dit toch wel hun enige echte nadeel is. Ook in dit opzicht lijken ze veel op ezels want die zijn ook zo verrekte sober en gevoelig voor hoefbevangenheid.
Aangezien ze al in de ochtend slechter uit de box kwam is in haar geval denk ik de voordroog de trigger geweest al dan niet gecombineerd met iets onderliggends (virus bijv.) Maar zeg het maar... het is giswerk en ik neem eigenlijk niemand iets kwalijk. We hebben met zijn allen in goed en uitvoerig overleg haar rantsoen afgestemd en er ook direct bovenop gezeten.
Maar het laat wel maar weer zien dat een ras dat duizenden jaren is ingesteld op een heel extreem klimaat niet per definitie goed gedijen wil in de omstandigheden van een veel gematigder klimaat. Iets met een malamute in de woestijn... moet je dat wel willen? Is dat niet egoïstisch?
Tja, toch maar emigreren naar mediterrane oorden, ben ik bang. Maar voor nu treffen we gewoon dezelfde maatregelen als bij haar moeder en die is nu echt al heel lang stabiel dus dat biedt hoop. :j

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:23

Ik heb je hele topic gelezen en had allerlei vragen, maar voor nu hou ik het even bij : heel veel sterkte gewenst, hopelijk gaat het snel nog beter.