Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 19:06

Goedenavond allemaal,

Mijn 16 jarige dochter start dit jaar op de mbo opleiding paardensport. Ze is de gelukkige bezitter van 2 heerlijke pony’s waarvan ze er eentje zelf heeft opgeleid met de nodige begeleiding. Deze pony hadden we gekocht als projectje maar omdat ze er nog lang niet mee uitgeleerd is, blijft ze voorlopig (wie weet wel voor altijd) nog. Ook dit seizoen is ze weer geselecteerd voor de Brabantse Kampioenschappen in het L.

Voor school heeft ze in de toekomst een paardje nodig. Met haar instructrice was afgesproken dat haar paard mee mocht naar school. Helaas staat het paard nu te koop. Zolang ik de Staatsloterij niet win, is het paard ook ver boven het budget.

We hebben ook niet echt haast met het aanschaffen van nog een liefde omdat ze zich nog prima kan vermaken met de pony’s. Doordat het paard wat we graag “geleend” hadden nu te koop kwam hebben we het er toch wel over gehad. Wat is verstandig en niet onbelangrijk wat is haalbaar?

Op dit moment zouden we een budget hebben van ongeveer 7000 euro.. met een beetje research valt het mij nog best tegen wat je daarvoor kunt kopen.

Wat is verstandig? Wachten tot ze klaar is met haar pony op wie ze zeker nog niet uitgeleerd is en gelukkig nog wel op past? Pony is een grote C.

Kijken naar een jonge opvolger? Is ze hier ervaren genoeg voor? Met de pony is het boven verwachting goed gegaan maar een stuiterbal van 136.9 cm vind ik persoonlijk toch wat handelbaarder dan een flink paard.

Tot nu toe is het een luxeprobleem, dat snap ik. Verder zijn we ook bar slecht in verkopen dus zou het zomaar eens kunnen zijn dat we alles houden.

We hebben de ruimte thuis gelukkig. En zeker geen haast. Heeft er iemand ervaring met ons dilemma?

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise


Femke_Tweety
Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:13

Eerst gewoon eens starten met de opleiding.

Niet eerder dan ongeveer na een half jaar opleiding dit soort beslissingen nemen.

Nodig is het zeker niet, en er kan van alles veranderen en of duidelijk worden dat eerste half jaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:18

Ik zou denk ik doorsparen voor een goede leermeester. De toekomst is begrijp ik nog een paar jaar van hier, er kan zoveel gebeuren in die tijd... Zet als het ware het geld opzij wat het paard pm zou kosten.

Ik zou bang zijn dat het paard in de tussentijd iets overkomt en je met lege handen staat. Of dat haar interesse verandert. Of dat het opleiden toch niet zo goed lukt, ik bedoel dat is nog best lastig.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:18

Ik heb vroeger ook de selectie bij Deurne gedaan maar volgens mij waren er alleen paarden, geen pony's. Geen idee of een pony is toegestaan voor de opleiding.
Als ze serieus is met de opleiding de pony's verkopen en een jong paard er voor in de plaats. Een driejarige die ze zelf inrijdt (wat ze toch moet kunnen voor die opleiding lijkt me) zal toch wel binnen budget vallen?

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:19

Ik zou zo’n half jaar voordat een paard werkelijk nodig is voor school de beslissing gaan maken om rustig rond te gaan kijken, dan zit je nog niet op hete kolen om ala minuut een paard te hebben en ga je (hopelijk) geen overhaaste beslissingen nemen.

Tot die tijd lekker met haar pony laten starten.

Waarschijnlijk zal ze gedurende de opleiding meer een idee krijgen wat ze graag wilt als paard, ik weet niet of deze opleiding ook eisen stelt.
Soms zijn er opleidingen waarbij de paarden op L dressuur en L spring niveau moeten zijn bij aanvang van de opleiding en wordt er verwacht dat er doorgestart wordt gedurende de opleiding.

Ik zou voor nu lekker doorsparen. :+

[o]

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:25

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een beleerd paard aan te schaffen. Ook al neem je een half jaar de tijd dan nog heb je niet in een half jaar en ook niet in 1 jaar een jong groen paard opgeleid.
Al helemaal niet als je dochter dit samen met het paard moet gaan leren.
Voor de opleiding moet het paard minstens op M en liever nog op Z-niveau lopen.
Daarbij brengt een groen paard ook de nodige risico's met zich mee. Niet zozeer dat je dochter dr ongelukken mee maakt maar eerder dat je nooit weet of het jonge onbeleerde paard het onder belasting goed gaat doen en of het allemaal gezond blijft.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:26

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 19:31

Babootje schreef:
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een beleerd paard aan te schaffen. Ook al neem je een half jaar de tijd dan nog heb je niet in een half jaar en ook niet in 1 jaar een jong groen paard opgeleid.
Al helemaal niet als je dochter dit samen met het paard moet gaan leren.
Voor de opleiding moet het paard minstens op M en liever nog op Z-niveau lopen.
Daarbij brengt een groen paard ook de nodige risico's met zich mee. Niet zozeer dat je dochter dr ongelukken mee maakt maar eerder dat je nooit weet of het jonge onbeleerde paard het onder belasting goed gaat doen en of het allemaal gezond blijft.


Daar hebben jullie een prima punt! Deze argumenten is ook mijn portemonnee jullie ontzettend dankbaar

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Anoniem

Re: Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:48

Als je dochter het leuk vindt om een paard zelf op te leiden zou ik een paard kopen dat gewoon netjes beleerd is en aan de hulpen staat maar wat verder alles nog moet leren. De stap van pony’s naar paarden is mij flink tegen gevallen en ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog een paard had gehad dat nog helemaal niks kon. Als de basis er op zit kan zij veilig rijden en toch nog zelf verder opleiden. En een beleerd paard op b niveau van een jaar of vijf met een niet al te bijzondere afstamming moet toch wel binnen je budget vallen lijkt me

x_Milou
Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:20

elnienjo schreef:
Ik heb vroeger ook de selectie bij Deurne gedaan maar volgens mij waren er alleen paarden, geen pony's. Geen idee of een pony is toegestaan voor de opleiding.
Als ze serieus is met de opleiding de pony's verkopen en een jong paard er voor in de plaats. Een driejarige die ze zelf inrijdt (wat ze toch moet kunnen voor die opleiding lijkt me) zal toch wel binnen budget vallen?


Ze begint aan de opleiding he, ze is niet afgestudeerd + een paar jaar werkervaring. Daarbij, is zadelmak maken niet voor iedereen weggelegd en zeker niet wat iedereen wil doen.

Ik zou juist geen heel jong paard kopen voor zo'n opleiding, er wordt daar toch verwacht dat ze een beetje in het systeem mee kunnen. De stap van een C pony naar een paard is écht heel erg groot, dus ik zou ook rustig kijken voor een paard dat al wat kan. Ik zou eens bij de opleiding gaan vragen wat ze verwachten qua niveau. Maar waarschijnlijk is een Z-paard echt niet nodig, maar een paard waarmee ze fijn mee kan doen in de lessen en jij niet met kromme tenen aan de bakrand staat is wel fijn.

wilmatj
Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:28

Wat zijn de eisen van de school? Misschien eerst dat eens uitpluizen?

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:52

MarryAnneR schreef:
Goedenavond allemaal,

Mijn 16 jarige dochter start dit jaar op de mbo opleiding paardensport. Ze is de gelukkige bezitter van 2 heerlijke pony’s waarvan ze er eentje zelf heeft opgeleid met de nodige begeleiding. Deze pony hadden we gekocht als projectje maar omdat ze er nog lang niet mee uitgeleerd is, blijft ze voorlopig (wie weet wel voor altijd) nog. Ook dit seizoen is ze weer geselecteerd voor de Brabantse Kampioenschappen in het L.

Voor school heeft ze in de toekomst een paardje nodig. Met haar instructrice was afgesproken dat haar paard mee mocht naar school. Helaas staat het paard nu te koop. Zolang ik de Staatsloterij niet win, is het paard ook ver boven het budget.

We hebben ook niet echt haast met het aanschaffen van nog een liefde omdat ze zich nog prima kan vermaken met de pony’s. Doordat het paard wat we graag “geleend” hadden nu te koop kwam hebben we het er toch wel over gehad. Wat is verstandig en niet onbelangrijk wat is haalbaar?

Op dit moment zouden we een budget hebben van ongeveer 7000 euro.. met een beetje research valt het mij nog best tegen wat je daarvoor kunt kopen.

Wat is verstandig? Wachten tot ze klaar is met haar pony op wie ze zeker nog niet uitgeleerd is en gelukkig nog wel op past? Pony is een grote C.

Kijken naar een jonge opvolger? Is ze hier ervaren genoeg voor? Met de pony is het boven verwachting goed gegaan maar een stuiterbal van 136.9 cm vind ik persoonlijk toch wat handelbaarder dan een flink paard.

Tot nu toe is het een luxeprobleem, dat snap ik. Verder zijn we ook bar slecht in verkopen dus zou het zomaar eens kunnen zijn dat we alles houden.

We hebben de ruimte thuis gelukkig. En zeker geen haast. Heeft er iemand ervaring met ons dilemma?


Wat is het doel van je dochter? waarom doet ze de opleiding paardensport en welke richting?

Ik zou voor een leermeester gaan in ieder geval, een paard die al op hoger niveau is in de richting waar zij op wilt en dan inderdaad nog niet nu. Maar tzt, en voor wbt dat leerpaard denk ik dat het belangrijk is dat het vooral goed en netjes opgeleid is. Iets ouder zou dan niet zo'n probleem moeten zijn/ mits gezond.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:02

wilmatj schreef:
Wat zijn de eisen van de school? Misschien eerst dat eens uitpluizen?


Dit lijkt me een heel belangrijk punt om mee te starten.
Voor de opleiding paardensport die hier in de buurt gegeven word bij terra, moest je paard dacht ik minimaal 4 jaar zijn en boven de 1,60/1,65. Ook moest je paard op school gestald worden en dus niet thuis. Een bepaald niveau zat er ook aan vast denk ik, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Daar kwam veel meer achterweg dan simpelweg het hebben van een paard.

I am because you were


joyce B
Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Leerpaard of zelf opleiden? Wat is de beste keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:14

Kijk eerst naar de niveau eisen van school en vanaf welk moment een paard verplicht is

Als jullie liever niet willen kopen zouden jullie ook een paard kunnen zoeken op trainingsbasis (igenasr zoekt iemand die paard door traint naar hoger niveau), bruikleen basis of leasen.

Ik persoonlijk zou gaan voor een leerpaard waar fijn mee weggereden wordt. Hoog niveau is geen garantie voor makkelijk te rijden, maar een paard op M2/Z niveau is wel fijn als je in 3 a 4 jaar naar dat niveau toe moet groeien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Em_, Sanet en 136 bezoekers