[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 14:53

Gisteren heb ik werkelijk een plaatje van een snoekduik van een paard af gemaakt, nadat deze de sprong niet haalde (eigenaar wilde weten of paard wel kon springen). Dat is me behoorlijk in de nek geschoten, en dat verklaart zowat al Stinky's klachten. Dus gisteren heb ik wat belangrijke dingen geleerd: Als je paard niet meer te controleren is voor een sprong en als die überhaupt niet kan schakelen in galop, is het niet verstandig om ermee de hoogte in te gaan springen. Zonnebrandcrème is nog steeds noodzakelijk. En als laatste en waarschijnlijk meest essentiële: Pijn in de nek (hals) trekt snel door naar je bovenarmen (korte pas en hupsje bij aandraven), borstspieren (singelnijd), schouders (kreupelheid na landing bij een vrij hoge sprong), gehele rug (haastigheid onder het zadel), waardoor je de hele bovenlijn vast gaat zetten. Mijn ogen zijn echt behoorlijk open gegaan, en de laatste twijfel of een 'simpel' halsprobleem zoveel rijtechnische problemen kan veroorzaken is nu wel weggenomen.
Nu kan ik me, naast alle mentale zaken (die ineens niet meer zo'n obstakel (b)lijken), ook gaan richten op training ter voorkoming van terugkerende halsproblemen. Ik geloof dat een Antoine de Bodt daar wel het een en ander over weet.

Oh ja, hij is flink te grazen genomen toen hij net in de wei stond (en nu weer, hij heeft 2 wondjes recht onder het zadel (blauwe pijlen) dus die kan er voorlopig niet op...), en de eerste plekken zijn dichtgegroeid met vroege wintervacht (rode cirkels). Je kan nu heel goed zien dat hij in de winter donkerder is dan in de zomer!
[ img ]


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-20 07:27

[ img ]
Hier dan eindelijk de langverwachte foto!
Het zadel ligt los, want hij heeft dus die wondjes...

Jet
Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:25

Dat ziet er goed uit, nu duimen dat het met rijden ook goed ligt en zit ( niet klappert achter bijvoorbeeld). Als het je goed bevalt, zou ik er wel lange stoten aan laten maken zodat je met een dressuursingel kan rijden, dat is veel fijner dan gespen van de singel onder zo'n zadel en je zadel blijft er op termijn ook mooier van. Maar eerst die plekjes maar weer dicht en weg!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 07:52

Dank je Jet voor de tips! Ik houd ze in mijn achterhoofd, bij mijn springzadel zit ik daar inderdaad een beetje mee.
Hij zit en ligt heerlijk, de wondjes kreeg hij de dag nà het aanmeten dus we hebben het zadel ook gewoon rijdend kunnen testen!

Jet
Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:39

Dat laatste is dan weer een geluk bij ongeluk, fijn dat je het voor die tijd nog kon testen!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:09

Ha, Stinky met het nieuwe zadel! Als rechtgeaarde westernruiter moet ik wel een beetje wennen aan het uiterlijk van het zadel. :D

Ik wens jullie veel heerlijke kilometers samen, als alle wondjes weer geheeld zijn. Op naar veel plezier los in het bos en tijdens de enduranceritten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-20 18:28

Dank jullie wel!
Voor mij is western juist even wennen, Maflinger :D
En die kilometers komen helemaal goed, aan de hand leggen we er al behoorlijk wat af (2-3x per week 3 tot 5 km stevig heuvelwerk... Nog niet zo heel ver per keer, maar mijn conditie laat me nog steeds een beetje in de steek)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 12:47

Had ik trouwens al verteld over Endurance Montferland? We zijn gegaan met Senior Sandy en Madelief, ik reed zelf op Madelief. We startten impuls, maar het hele feest kon bijna niet doorgaan omdat Madelief veel te gespannen was (met een te hoge hartslag) bij de voorkeuring. Gelukkig mochten we toch van start toen ze wat gekalmeerd was. Daarna hebben we een perfecte rit gereden, en we zijn beide netjes gefinisht. To finish is to win, het ging ons meer om de ervaring dan de prijzen. Hier wat foto's!
[ img ]
[ img ]
[ img ]

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 18:47

Vanochtend zijn we naar de osteopaat geweest, en die was meer dan tevreden. Hij is heel erg vooruit gegaan sinds ze hem voor het eerst, 4 maanden geleden zag. Hij is veel soepeler en zit veel minder vast. We hebben groen licht om verder te werken richting rijden, maar het is maar goed dat ik nog niet aan het rijden was, want die wond op zijn rug heeft meer schade gedaan dan aan de oppervlakte zichtbaar was.
Ook wel fijn dat hij goed de trailer in liep :)

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:32

Goede berichten. Gaaf!

Lekker weer een endurance gereden, zo te zien was dat in een mooie omgeving en had je lekker weer.

Een tevreden osteopaat. Dat gaat de goede kant op. Balen dat die wond op Stinky's rug toch best veel schade heeft aangericht. Altijd een beetje jammer dat paarden zichzelf en anderen zo makkelijk beschadigen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

NailB
Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:47

Oei, wat is er met zijn rug aan de hand?

Fijn dat je osteopaat positief bericht gaf. :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 10:22

Hij was erg gevoelig op die plek (gisteren bij het poetsen nog steeds), dus een beetje spierschade vermoed ik. Ze voelde ook iets maar heeft niet uitgelegd wat, alleen had ze goed gezien dat het wondje dat daar nog over was inderdaad eerst veel groter was. Helpt ook niet dat dat de plek van een oude drukking is...

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-20 17:27

Stinky staat weer onder een deken. Hij stond gisteren zo zielig zichzelf droog te houden, weg van de groep, dat ik het tijd vond. Ik hoop dat daarmee zijn rug ook beter heel blijft, want dat wondje geneest wel erg langzaam zo, het is hard en gevoelig...

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 21:19

Hij is een beetje donker, maar ik hoop dat het te zien is. Zadel kunnen we nog steeds niet gebruiken, maar dat is voor ons niet echt een probleem. Een paar rondjes stap zitten er weer op :D
[ img ]

NailB
Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:35

Fijne foto. Hoe is het nu met zijn rug?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 17:58

Die is netjes aan het genezen. De laatste korstjes beginnen nu los te komen, de gevoeligheid is weg en
[ img ]
Vandaag accepteerde hij eindelijk het zadel weer!
Rijden komt dus echt dichtbij nu, maar ik wacht nog even tot hij het allemaal helemaal ok vindt, totdat het laatste wondje echt helemaal genezen is, voordat hij weer terug is bij die negatieve associatie met dat zadel.

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 18:26

Hij is zo mooooiiii <3

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 19:00

Humpiedumpie schreef:
Hij is zo mooooiiii <3

:') met al die modder :D
haha dank je wel :) Ben het helemaal met je eens <3

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:08

Super! Wat waren die korstjes nou? Wel ff grotere boommaat erin doen voor er meteen weer een negatieve associatie is met een te krap zadel.

Niet banketstaaf maar poetsen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-20 19:31

Bijtwonden... De vorm was echt heel duidelijk.
De associatie met vervelende zadels zit verder achterin de rug, van een creatief maar te vol opgevuld kussen om bruggen op te vangen in het verleden (waar hij ook, precies onder mijn zwaartepunt, een drukking van heeft gehad) en op precies dezelfde plek is hij dus de afgelopen maand gebeten, met nu nog een wondje van een nieuwe beet een paar wervels verder naar achteren.
Het lijkt erop dat hij juist behoefte heeft aan een iets krappe boom. Deze is een maand geleden aangemeten dus ik vertrouw erop dat hij nog goed is. Bij het passen hebben we ook 2 westernzadels geprobeerd, waarvan 1 met een passende boom en de ander met een 1 maat wijdere boom en inlages, en dat verschil was echt heel duidelijk: iets te breed moest hij niet.

Jet
Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:47

Om goed te zien of het zadel goed ligt is deze foto eigenlijk niet geschikt, want hij staat niet vierkant. Zo op het oog zoals het nu te zien is, lijkt het of het zadel wat achterover helt. Daardoor krijg je als je in het zadel zit zoals het nu lijkt te liggen een stoelzit. Dat maakt dat je niet makkelijk lichtrijdt, maar ook dat je weer meer achter op de lepel komt te zitten, wat weer druk geeft achteronder het zadel.
Je moet alleen wel opletten als je een wijdere boom erin doet, dat het niet bij zijn schoft gaat drukken als je erop zit, dat is een ander probleempunt.

Het zou natuurlijk kunnen dat hij na een maand niet bereden te zijn geweest ( na het passen van het zadel) wat gegroeid is, waardoor het toen wel goed lag, maar nu net niet meer.

Misschien valt het allemaal wel mee met de ligging als je het bekijkt als hij goed vierkant staat. Of als je hem straks eerst longeert ermee, dan kan je vanaf de zijkant ook zien hoe het ligt.

Wel fijn dat de wonden nu bijna dicht zijn, je zal wel blij zijn als je er straks weer op kan!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-20 08:09

Ik zie wat je bedoelt, Jet, ik heb ook het idee dat het zadel wat te ver naar voren ligt op deze foto. Vergeet niet dat het zadel wederom los op zijn rug ligt (singel is een volgende stap). Ik ga er goed op letten dat ik niet in stoelzit terecht kom wanneer we weer gaan rijden, maar ik wil echt eerst die wondjes heel hebben op zijn rug.
Ja, ik kan niet wachten tot ik weer kan rijden! Ik mis het zo erg...

Jet
Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:15

Groot gelijk hoor dat je eerst die wondjes dicht wil hebben! Misschien ligt het inderdaad te ver naar voren, hoewel ik denk dat als hij zijn rechterbeen goed neerzet zeg maar, naast het andere been, dat het voor het oog wel meevalt.
De tijd zal het leren, als de wondjes dicht zijn en je kan aansingelen! Hopelijk is dat snel, als dat allemaal goed gaat, kan er tenminste weer een keer op!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 11:20

Als ik nog twijfelde over de overgang naar 24/7 weidegang dan nu in ieder geval niet meer :+
Dit weekend zijn we op clinic geweest, waarbij hij 's nachts op stal moest blijven, en eenmaal terug thuis kon ik hem haast niet houden, zo graag wilde hij terug de wei in! Ik overweeg hem dan ook de volgende keer 's avonds mee terug naar huis te nemen, want stallen vindt hij echt niks meer.

Overigens op clinic gewerkt aan de spanning die hij nog heeft op het zadel, wat echt met vlagen goed is en dan weer vreselijk, als hij zich pijn uit het verleden herinnert. De juf wist het ook niet meer dus zijn we begonnen met clickertraining om hem een positieve associatie te geven met het zadel. En natuurlijk na jaren geen snoep, raakte hij helemaal over de kook van de mogelijkheid tot (vr)eten :D maar daardoor kon het zadel er wel veel beter op.
We wilden lange lijnenwerk gaan doen maar hij ging zowat door het lint van het idee van lijnen naast zijn lijf, dus daar hebben we eerst aan gewerkt en toen was de clinic al voorbij.

Jet
Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:08

Zo, hij is wel duidelijk met zijn signalen zeg! Kan je nu zelf verder met dit of niet?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Anoukjuuuhh, Bonny_dream, Gambler99, pretty, xRivaldo en 85 bezoekers