[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 16:20

Hoi iedereen!
Recent zijn mijn stinkdier en ik begonnen met endurance. Hij is best vlot dus dit leek me een goede manier voor hem om zijn energie kwijt te kunnen. Boy, was I wrong... De eerste keer, op de veluwezoom, pas na 23 van de 25 km een beetje rust.

[ img ]

Afgelopen zaterdag zelfs helemaal niet moe gekregen... (21 km, Holten) We zijn vooraan gestart, dus als eerste van de kortste afstand, en omdat wij impuls reden zaten we aan een maximum van 12 km/h. Na een kwartier hadden we al 5 km afgelegd, serieus dimmen dus! Helaas kwamen al snel de klasse 1 ruiters en de klasse 2 ruiters voor hun tweede rondje ons inhalen, en je raadt het al, daar kon hij niet goed tegen. Laatste 2 km wilde ik stappen, maar omdat we links en rechts werden ingehaald is dit helaas niks geworden. De laatste anderhalve km hebben we helemaal niet gestapt, maar wel gegaloppeerd met 3 km/h, halt-galop-overgangen gemaakt (als ik weer verder wilde stappen nadat ik hem eindelijk terug had) en andere leuke hogeschoolsprongen geoefend :+ 500 m voor de finish werden we nogmaals ingehaald en dat resulteerde in een paar prachtige levades. Hij heeft nog nooit eerder onder het zadel gesteigerd of gebokt -O-
Het zal jullie dus niet verbazen dat ik met een veel te hoge hartslag binnenkwam, en daarom weer ben uitgesloten. Bij de nakeuring wel complimenten gehad over hoe hij in zijn vel zit, en hij wilde volgens de dierenarts "heel graag" nog een rondje, dus dat nemen we dan maar mee.
Maar goed, in het vervolg wil ik dus graag een koeler paard. Hartslagmeter heb ik dezelfde avond nog besteld zodat ik eindelijk eens onderweg in de gaten kan gaan houden wat hij nou allemaal doet, en verder heb ik een stevig andere trainingsaanpak uitgedacht. Dit bestaat uit:
1. Eindelijk eens goed naar mijn dressuurjuf gaan luisteren: hij MAG NIET HARD. Gewoon niet. Ook niet heel even. Hopelijk was dit de eye-opener die ik nodig had om nou eens echt door te zetten in het niet boven mijn tempo lopen.
2. Met andere paarden het inhalen oefenen. Ik heb stalgenoten gevraagd mij af en toe zo asociaal mogelijk in te halen, zodat hij daaraan gaat wennen. Op den duur ga ik dit natuurlijk ook op buitenrit oefenen!
3. Met andere paarden met steeds grotere afstand ertussen (en hij dus niet voorop) gaan rijden. Zodat hij leert dat hij niet "bij de groep" hoeft te blijven, en juist wel op "mijn" tempo moet blijven. We gaan dit heel rustig opbouwen.
Zijn conditie is dus uitstekend, de training is echt technisch en op zijn gedrag gericht. En in dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen, en hoe het uitpakt op de volgende endurance. Deze is in ons "thuisbos" het Montferland, dus misschien helpt het bekende terrein ook wel :j

...Oh, en tips die ons in de goede richting gaan helpen zijn natuurlijk meer dan welkom!


eridinges
Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:41

Lekker rustig beginnen, desnoods in stap en je vooral in laten halen onderweg zodat hij leert rustig te blijven. Dit zal lang duren voordat hij rustig wordt omdat hij nu al 'hard' mocht. Dus ik denk dat je met onderstaande punten al een eind op de goede weg bent.

Ik zou werken aan gehoorzaamheid en niet eens starten als je niet kan stappen wanneer jij wilt. Mogelijk wat trainingsritten inplannen in een groep? Is hij anders wel gehoorzaam bv in de bak?

Zelf ook ervaring met hard gaan met mijn eerste pony. Heel vervelend rijden is dat. Veel geoefend, voordat ze het kunstje door had.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 20:38

@Eridinges: In de bak is hij ook vlug. Vandaar ook dat in de bak de focus op tempocontrole ligt.

Vandaag training 1: Met stalgenoot het bos in geweest, en het gat steeds groter laten worden. Gat werd iets te groot waardoor hij weer helemaal over de zeik raakte. Daarna dus blijven stappen totdat hij weer kalm in zijn hoofd was. Dit duurde verrassend lang.
Volgende keer het gat minder groot laten worden, precies zo groot dat hij er net niet van in de stress schiet en dan de keer daarop net iets verder.

eridinges
Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:40

Ik zou met hem in een groepje gaan rijden en hem dan niet voorop laten gaan, maar achterop en de rust bewaren. Als je samen met een ander gaat rijden en je maakt halverwege de afstand te groot, dan is het imo logisch dat hij dat veel minder prettig vind. Je bent immers samen gestart dus waarom niet samen rijden in een rustig tempo.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 11:45

Ja, dat ga ik dus nu ook proberen Eridinges. Hij moet op den duur wel wennen aan andere paarden die hem voorbij gaan waar hij niet mee mag, anders krijg ik problemen bij potentiële massastarts in de toekomst en bij de huidige klasse 1 sowieso, zie afgelopen zaterdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:52

Prachtig dier heb je!

Wil even inhaken op dat laatste, de ervaring hier is dat er een enorm groot verschil zit tussen paarden die we onderweg tegenkomen/die ons inhalen of paarden waar we samen mee vertrekken en die dan later hun eigen weg gaan. Beetje samen uit, samen thuis idee. Die van mij vind dat echt niet leuk als we samen vertrekken dan ineens afstand nemen, maar paarden die we onderweg tegenkomen en die ons inhalen maakt hem totaal niet uit. Nu is mijn pony een heel ander kaliber dan jouw dier, maar om maar even aan te geven dat je op die manier het ook moeilijker kan maken dan nodig ;)

Misschien handiger dat je dan, op termijn, afspreekt dat je een bepaalde route gaat rijden (beginnen met stappen bv) en dat dan wat stalgenootjes een tijdje na jou vertrekken, dezelfde route rijden en je dan onderweg inhalen en gewoon doorrijden. Mbt massastarts denk ik dat het wel gaat meevallen als je éénmaal zo ver in je training bent. Immers zijn dat geen paarden die hij kent en waar je vanaf stal samen mee vertrekt, je ontmoet elkaar een paar minuten voor de start en dan gaat weer ieder zijn eigen weg .. Is toch heel anders voor een paard volgens mij ;)

Ben wel benieuwd naar je vorderingen!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 12:01

[***] bedankt voor de aanvulling. Snap nu ook beter wat Eridinges probeert te zeggen. Zit zeker wat in. Mijn paard is echter zo sociaal dat het hem niet uitmaakt of hij het betreffende paard 5 minuten of al zijn halve leven kent. Samen = samen.
Dus in mijn training blijven we ook samen maar achteraan de groep, in ieder geval de komende tijd, maar uiteindelijk moet hij leren paarden voor zich uit te laten lopen.
Overigens is zelf inhalen en dan wegrijden van het ingehaalde paard weer geen enkel probleem :+

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:06

Als je zelf buiten rijdt of traint, ga je dan alleen of samen? En hoe is hij dan?
Hoe rijd je je ritten (gangen, opbouw, kilometers, tempo, enz. )
Hoe is hij in de bak met andere paarden?
En verder denkend: wat krijgt hij aan voer?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

laraxXxemma
Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:33

Wat leuk! Ik ga volgen, ben heel benieuwd naar jullie vorderingen

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 14:09

Amanda: Afwisselend alleen en samen. Hij is vlot maar niet gespannen en luistert goed.
Het eerste kwartier stap ik altijd en afhankelijk van de rit het laatste kwartier/half uur ook. Daartussen probeer ik rustig aan wat verder te rijden of met iets meer tempo zo'n 10 km. Hij mag nooit harder dan ik wil (maar hier moet ik nóg strenger in worden). Afstanden liggen meestal max rond 20 km, en snelle ritten 11 km/h, lange ritten zo'n 9 km/h.
In de bak kijkt hij niet eens naar andere paarden. Af en toe raakt hij gespannen van een erg vervelend paard, maar dit vloeit snel af.
Hij krijgt een afgemeten hoeveelheid ruwvoer in een slowfeeder zodat hij het grootste deel van de dag te eten heeft, weidegang van 9 tot 3-5 afhankelijk van het seizoen, ongeveer 1,5 schep luzerne per dag, een halve pavo summerfit koek en een kopje (plm 150 g) metazoa.

LaraxXxemma: leuk, dank je wel :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 15:30

Training 2: (Dressuurwedstrijd op) vreemd terrein. Hij had heel veel haast maar mocht niet hard, wat tot behoorlijk wat communicatiestoringen leidde. Proeven waren daarom wel drama. We moeten nog meer en sneller naar die ontspanning toe. Wel weer een ervaring rijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:19

Ben wel benieuwd naar meer foto’s, wat een gaaf dier!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 11:52

Training 3: rustige bosrit met rustige senior. Hij mocht niet voorop, dat ging eigenlijk best goed. Ik heb ook mijn hartslagmeter binnen en zijn hartslag bleef mooi binnen gezonde waarden. Aan het eind van de rit was senior wat moeilijker terug te nemen in stap dan Stinky, dus hebben we een beetje geoefend met wegrijden. Senior bleef netjes op Stinky wachten toen ze wel terug was, hopelijk heeft hem dat wat vertrouwen gegeven. Na een paar keer bleef hij redelijk rustig. Dus dit gaan we nog een paar keer herhalen!

XxLiEsJuHhxX
Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:05

Heel interesant topic dit.! Ik ben erg benieuwd naar jullie vorderingen! :D

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Viennanova
Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:35

Zou er met ander voeding ook nog winst te behalen zijn? Iets wat gedoseerder vrijkomt en waar je paard niet zo heet van wordt? Conditie ontbreekt het hem niet aan, denk ook wel een kwestie van km's maken. Letterlijk.

Andere gedachte; mijn dressuurpaard kan op wedstrijd ook zo zijn, prikkelgevoelig en overal op reageren. En daarna, zo ongeveer ten tijde van de proef, kan hij behoorlijk leeg zijn. Die geef ik nu chillpill van ecostyle, bevalt heel goed. Zijn reacties zijn minder heftig en beter te hanteren. Wellicht ook de moeite waard.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 13:50

Viennanova schreef:
Zou er met ander voeding ook nog winst te behalen zijn? Iets wat gedoseerder vrijkomt en waar je paard niet zo heet van wordt? Conditie ontbreekt het hem niet aan, denk ook wel een kwestie van km's maken. Letterlijk.

Andere gedachte; mijn dressuurpaard kan op wedstrijd ook zo zijn, prikkelgevoelig en overal op reageren. En daarna, zo ongeveer ten tijde van de proef, kan hij behoorlijk leeg zijn. Die geef ik nu chillpill van ecostyle, bevalt heel goed. Zijn reacties zijn minder heftig en beter te hanteren. Wellicht ook de moeite waard.

Dank je wel voor je tip, maar hij krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen vitaminebrokjes. Denk dus niet dat het daaraan ligt...
Naast kms maken (wat ik inderdaad zoveel mogelijk doe, maar wel beheerst) wil ik ook vanaf de grond wat stressreducerende training doen. Nu ik een hartslagmeter heb plan ik ook die te gebruiken om te zien wat zijn reactie vanaf de grond is.

eridinges
Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:15

Leuk om de vorderingen te volgen. Het gaat zo te lezen, de goede kant op! Veel succes verder. De aanhouder wint.:)

StillAngel
Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:19

Ik volg ook.. Heb hetzelfde probleem met mijn haflinger. Die was na een tocht van 35 kilometer nog niet te beroerd om in rengalop te gaan het laatste stuk.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 06:43

Ik zie dat je metazoa voert. Daar werd mijn haflinger heel rillerig van. En zeker in combinatie met luzerne was het een stuiterbal en enorm kijkerig, schieterig en onrustig. Bij hem hielp een andere vitaminebrok goed, icm magnesium. Hij krijgt nu Marstall Force en is een stuk relaxter. Magnesium scheelt ook. Geef ik het niet, is hij veel kijkeriger.
Misschien kun je daar nog iets mee.

Maar fijn dat de laatste training zo goed ging! +:)+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 18:58

Dank je Eridinges, ik hoop dat het zo blijft!
StillAngel: Dat heb ik gelukkig niet maar ik heb hem nog niet moe gekregen...
Amanda: Dat heb ik vaker gehoord inderdaad. Metazoa is bijna op, toch eens kijken hoe hij het op bv pavo vital doet.

Een wat uitgebreidere update na een weekend vol buitenrijden:
[ img ]
Overzicht hartslag van onze rit met de senior vrijdag. Hartslag klopt heel goed met het tempo en is redelijk rustig.

Gisteren een bosrit gemaakt met een vlotte Fries bij ons op stal. Bedoeling dat de Fries voorop zou gaan, maar die dacht daar anders over. We hebben dit stuivertje wisselen gebruikt om het ingehaald worden te oefenen, en dit ging eigenlijk heel goed. Daarom hebben we ook een paar keer geprobeerd na het inhalen iets meer afstand te creëren, dit vond hij niet zo tof maar liet het uiteindelijk goed toe, toen hij door had dat de Fries maar een paar passen wegreed.
Later op de rit begon het te onweren dus hebben we met iets meer haast terug gereden.
We hebben hem dus flink uitgedaagd, wat je ook wel terug kan zien in het hartslagoverzicht:

[ img ]
Vandaag zijn we met stalgenoot van maandag naar de Ginkelse hei geweest! Toch wel een klein beetje een uitgekomen droom, had echt geen idee dat het te rijden is vanaf onze stal!

[ img ]
We hebben vandaag gewoon lekker gereden, beetje aan ontspanning gewerkt, beetje meer op tempocontrole gelet, stalgenoots paard is sneller dan Stinky, dus dat was een fijne manier om te wennen aan wegrijden. Verder hebben we niet echt aan onze issues gewerkt, dit was gewoon een fijne training!
Hartslag:

[ img ]

Otti1977
Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:21

Leuk om te volgen. Over vitkorrel.. Die van mij reageerde heel fel op de pavo vital.. leek wel een jonge wilde hengst..

Sherivey
Berichten: 8485
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:23

Heb niet echt tips, maar wel leuk om je te volgen :D In welke omgeving sta je?

:wave:

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 20:22

Otti1977 schreef:
Leuk om te volgen. Over vitkorrel.. Die van mij reageerde heel fel op de pavo vital.. leek wel een jonge wilde hengst..

Goed om te horen. Misschien kijk ik dan eerst wel hoe hij het op de pavo summerfit koeken alleen doet. Denk dat het toch een kwestie van uitproberen is.

Dilan93 schreef:
Heb niet echt tips, maar wel leuk om je te volgen :D In welke omgeving sta je?

Aan de zuidkant van de veluwe :D (tussen Arnhem en Wageningen)

Otti1977
Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:30

Tegen mij zeiden ze als die er zo heftig op reageerd is ook teken dat die het niet nodig heeft.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 20:35

Ik weet nu nog niet of hij er heftig op reageert, dat moet ik eerst eens uitproberen. Hij krijgt nu al heel lang metazoa, dus ik zou niet weten hoe hij zonder is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, Avelienvd, DogWords, elfje72, Googlebot, Keandra, Mark0919, Pinacolada en 42 bezoekers