[VOLG] Ik zocht een paard..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:44

MarjanB schreef:
Check!

Gister 10 minuten aan de longe gehad, in het kader van even in handen zijn. Ze is stijf maar relaxt. Daarna even door het bos gewandeld. Vanavond even aan dubbele longe in de hoop dat ze de rug dan weer wil ontspannen.

[ Video ]


[ [url=m/WJnIdE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Rug houdt ze inderdaad nog strak, heeft dat een reden? (stil gestaan of behandeld oid?)

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 14:47

Elisa2 schreef:
MarjanB schreef:
Check!

Gister 10 minuten aan de longe gehad, in het kader van even in handen zijn. Ze is stijf maar relaxt. Daarna even door het bos gewandeld. Vanavond even aan dubbele longe in de hoop dat ze de rug dan weer wil ontspannen.

[ Video ]


[ [url=m/WJnIdE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Rug houdt ze inderdaad nog strak, heeft dat een reden? (stil gestaan of behandeld oid?)


Veel stress door verhuizen.. d’r rug was zacht en los voor verhuizen, nu helaas terug bij af. Vanavond maar weer licht aan het werk om d’r weer een beetje over de rug te krijgen. Volgende week komt Osteo weer (had ik al ingepland) en ook komt een andere zadelmaker :)

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:04

Ah op die manier, ik snap het.

Wellicht overbodig maar geef je haar ook Vit E en selenium? dat wil nog weleens helpen bij paarden die snel wat stijf/ spierpijnachtig zijn door spanning.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 15:24

Elisa2 schreef:
Ah op die manier, ik snap het.

Wellicht overbodig maar geef je haar ook Vit E en selenium? dat wil nog weleens helpen bij paarden die snel wat stijf/ spierpijnachtig zijn door spanning.


Nee nog niet, krijgt magnesium, msm en glucosamine.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 21:22

Hoe lekker is dit! Ff uitstappen na longeren :D


MarisdB
Berichten: 390
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:25

Leuk om te zien hoe je het management zo optimaal mogelijk maakt. :) Bedenk wel dat de grootste winst zit in het beter leren gymnastiseren, onder het zadel of aan de longe. Daar helpt (welke peut dan ook) alleen maar ondersteunend in plaats van het de hoofdmoot te maken. Je werkt dit paard niet echt los zoals je een 11-jarig Z2 paard hoort te trainen, eigenlijk doe je alsof het een vierjarige is en daardoor zie je maar beperkt resultaat.

Hoe verder een paard afgericht is, hoe meer spieren je moet losmaken en loshouden. Daarom is het rijden op hoger niveau ook zo moeilijk, er is altijd wel een spier waar je net niet helemaal aan kunt komen en dat gymnastiseren en het ontwikkelen van die draagkracht bepaalt wel de kwaliteit van de oefeningen.

Ik denk dat een goede trainer (en misschien wel je paard geregeld laten bijrijden door die trainer) je veel verder brengt dan alle poeders en therapeuten bij elkaar. En misschien is het nog goedkoper ook.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 07:47

Dank je!

Ik kan d’r wel alle knopjes laten doen, appuyementen, wissels enz. Alleen raakt ze daar nog meer van over de zeik. Oorzaak? Ze mist de basis, eerst snappen dat been been is, dat ze mag lopen. Pak al wel schouder voor en wijken mee, maar alleen zodra ze ontspannen en aan het been is.

Hoe goed mijn instructrice ook is, die gaat er met alle respect ook geen z2 oefeningen uit krijgen. Denk dat ze eerst al moeite zal hebben om d’r überhaupt door de bak te krijgen. Niet omdat ik zo goed ben, maar omdat kiara zo gevoelig is dat ze in eerste instantie denkt van wie ben jij en wat kom je doen :)

Staat wel op de planning om haar eens te laten voelen. Maar gok dat ik nu door de verhuizing weer terug bij af ben en dat ik eerst bezig zal zijn om d’r weer rustig te krijgen in haar hoofd.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 11:43

:D

Afbeelding
Afbeelding

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 11:46

Wat ziet de buitenbaan er keurig verzorgd uit, als de rest ook zo is.... geweldig!!

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 12:27

Ziet er steeds beter uit. Poederige zooi is inderdaad vaak white line disease , echt serieus nemen en wat aan gaan doen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:53

Ha TS, kom pas net je topic tegen! Ben helemaal bij gelezen (met name jou berichtjes) en vind het heel mooi om te zien dat je gewoon lekker rijfilmpjes e.d. post. Je komt over als een eerlijke amazone die goed weet waar ze mee bezig is. Wel balen dat je bekken/heilig eentje niet mee werkt...

Dappere keuze om voor een projectpaard te gaan, maar ze heeft het goed getroffen. Zo mooi om te volgen hoe ze in korte tijd al veel progressie heeft geboekt. Ook ongeloof van mijn kant dat de oud eigenaren het zo ver hebben laten komen. Vooral de foto's van de hoeven ben ik erg van geschrokken. Wetende dat er kneuzingen zitten en er alsnog twee jaar niets aan doen, waarom heb je dan een paard?

Herken ook wel veel in het gedrag van je merrie. Vooral de gevoeligheid. Mijn merrie heeft ook snel stress, wat bij haar gelijk op haar lijf en maag slaat. Moet zeggen dat wanneer haar rugspieren stijf zijn, ze veel baat heeft bij de recuptex deken van Bucas. Maar zij heeft geen hals problemen o.i.d. met name stress en kou die hun weerslag op haar rugspieren heeft.

Leuk dat je zoveel post, ben heel benieuwd hoe ze haar lijf zal gaan gebruiken als ze weer helemaal op de rit komt.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 10:24

@isabelleN ja mooi he! Alles is verzorgd op stal. Stallen zijn wel oud en verspreid over verschillende schuren, maar altijd netjes in het stro en veel hooi.

Enige echte nadeel :')

Afbeelding
(Auto is nu dus opslag geworden)

@bigone :) ze krijgt langzaamaan een mooie nek. Ze liep verbazingwekkend fijn ook gister. Hoef nu

Afbeelding

@weidebloem, ik snap het ook nog steeds niet... ze zijn nog steeds erg geïnteresseerd over hoe het met haar gaat. De Recuptex wil ik idd ook :D helaas zit ik nu qua werk op een kruispunt waardoor ik even wat minder te besteden heb en dat even moet wachten.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:44

Marjan, ik zou die gaten elke dag druppelen met teatree olie. Als je de hoef oppakt, dus ondersteboven, goed schoonmaken, teatree olie met zo’n dikke pipet druppelen. Even vasthouden zodat het er goed in kan lopen. Een paar weken doen. Helpt zeer goed tegen schimmels. Kost niet zoveel en is gewoon bij een drogist te verkrijgen.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 13:43

karijn schreef:
Marjan, ik zou die gaten elke dag druppelen met teatree olie. Als je de hoef oppakt, dus ondersteboven, goed schoonmaken, teatree olie met zo’n dikke pipet druppelen. Even vasthouden zodat het er goed in kan lopen. Een paar weken doen. Helpt zeer goed tegen schimmels. Kost niet zoveel en is gewoon bij een drogist te verkrijgen.


Bedankt voor de tip! Volgens mij heb ik nog zoiets liggen, smid had het over inspuiten met dettol. Was ik al mee begonnen. Misschien kan ik dat combineren.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:44

Ik zou de twee niet combineren. Beter om 1 desinfectant te gebruiken dan.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:28

Ben ik weer :+

Nou Kaatje heeft weer een massage gehad, osteo vond dr beduidend beter in dr lijf maar ook in dr houding en veel rustiger in haar oog. Dus al met al positief.

Vandaag voor het eerst na de behandeling weer gereden (voor de 5e keer er op sinds ze verhuisd is) ze liep de laatste keer, woensdag, eigenlijk heel fijn. Kon wijken, apuyeren, schouder voor, pasje vooruit en pasje terug.. Vandaag was het weer even 5 stappen terug voor mijn gevoel, maar vriendlief was mee om filmpje te maken voor Countrymill dus tja dan moet je toch maar filmen. Ze voelde wat stug, moeilijker in de buiging en wat traag aan het been. Gok dat ze gewoon enorme spierpijn had nog van de behandeling.

racestrepen na behandelen
Afbeelding


Ik plaats dus een filmpje waarvan ik weet dat ze fijner kan lopen, maar toch zie ik al wel wat meer lossigheid er in komen. Zie nog veel meer :') (ik moet meer afvallen) en m'n beugels lijken eigenlijk wel weer een gat langer te kunnen. Bedenk me ook dat dit het eerste filmpje is met de frank baines er op.



Omdat ze niet zo fijn voelde maar lekker t bos in

Afbeelding


Oh ja:
Ze maakt vrienden (in de verkeerde wei)
Afbeelding

Blijft een blij ei
Afbeelding

En geeft kusjes aan de baas :')

Afbeelding

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:11

Wat verricht je toch geweldig werk met haar en wat doe je je best om je vreselijk knappe paardje weer helemaal goed te krijgen! Elk paard zou zo’n baasje verdienen. Normaal ben ik een stille meelezer, maar wilde het een keer gezegd hebben :j

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:25

Ik vind het een enorme vooruitgang! Veel meer lossigheid.

Wel val jij telkens terug in een stoel zit, maar dit zadel lag ook nog niet optimaal toch?

Vooral zo doorgaan!

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 21:35

Dank jullie!

Ja m’n zit is niet optimaal, wel rustiger dan eerst vind ik zelf. Maar goed ik moet nog ff verder kijken qua zadel. Hij lijkt ok te liggen nu met pad er onder. Maar ja t is niet ideaal. Zijn nu even aan het puzzelen wat wijsheid is. Gelukkig loopt ze er zelf fijn onder. Morgen even kijken hoe het gaat met beugels gat langer. (En minder spierpijn van mijn kant, ben net terug van weekend wandelen in de Ardennen)

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 23:01

Filmpje; Wat super fijn beeld om te zien, je rijd haar rustig maar toch actief met neusje op de loodlijn. Zo fijn doorgaan. Wat je zelf al aangeeft, misschien de beugels 1-gaatje langer, kom je denk ik ook wat meer in t zadel te zitten(je komt nu te veel achter in t zadel). Genot om je topic te volgen!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:38

Wat ziet het er al fijn uit!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:04

Wat gaat het goed Marjan! Ze komt van ver en ze is al heel erg verbeterd.

En wees niet te streng voor jezelf hoor!!

Heb nog wel een tip voor je zit. Met lichtrijden "val" je in het zadel bij het neerkomen. Zou proberen lichter te gaan lichtrijden, is ook fijner voor haar. Goeie oefening is om ipv staan-zit, te gaan staan-staan-zit. Dan wordt je meer bewust van hoe je neerkomt en ga je merken dat het in het begin moeilijk is om balans te houden, door je stoel zit.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 08:18

Dank jullie! Wel fijn om te zien en horen dat het toch al beter gaat :D heb wel een paar keer gedacht van als dit maar goed komt

Ga het proberen vanavond Cardy!

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:32

Ik vind het filmpje best fijn om naar te kijken. Je laat haar echt op eigen benen lopen. Dat ze wat stijf en traag was nav de behandeling vind ik niet raar nee. Maar ze oogt toch wel losser.
Alleen jij werkt iets te hard in verhouding. Ik denk dat je beugels langer maken averechts gaat werken. Je hebt nu al je voeten redelijk ver en los in de beugels dus als je ze langer maakt, ben ik bang dat je ze gaat verliezen. Het zit hem namelijk puur in de balans. Op de linkerhand zit je netjes maar op de rechterhand verlies je je eigen balans omdat je haar ook los laat. Daardoor is zij ook minder constant in haar beweging en balans, ze valt net teveel uit elkaar. Je ziet op de rechterhand duidelijk dat je been alle kanten opgaat en je je bovenlijf ook verliest in de balans. Vooral nadat je op het andere been gaat lichtrijden zie je dat. Om te compenseren ga je zelf meer rijden dan nodig. Houd haar dan wat meer terug op het achterbeen en toch wat meer contact op de teugel. Ze moet dan weer even bij elkaar gereden zijn zodat jij ook weer makkelijk kan zitten. Duw je bovenlichaam ook wat meer achterover. Het filmpje is natuurlijk een moment opname uit je hele training maar het hierop wel goed te zien wat het verschil is tussen linksom en rechtsom.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Ik zocht een paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 10:38

Dank je voor je uitgebreide reactie! Ga er eens op letten :)