Waar vind ik mijn paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 17:30

Hoi allemaal,

Ik ben al een klein tijdje op zoek naar ons toekomstige paard, maar afgezien van wat vervelende ervaringen met handelaren, vis ik nu weer achter het net: paard verkocht voordat de datum van onze bezichtigingsafspraak nadert.
Het is net als de huizenoorlog: zodra er een leuk paard op komt, komt er een run op en kopen mensen het paard al voor je neus weg. Ik krijg momenteel niet het idee dat je rustig kunt nadenken, nog een keer kunt langskomen en dán pas een beslissing kunt maken.

Ik zoek via Marktplaats (zelf ook een actieve advertentie geplaatst) en via facebookgroepen.
Is er nog een manier waarop ik kan zoeken (die ik nu even niet voor ogen heb)?

Kortom, waar vind ik mijn paard?
Tips en tops zijn welkom!

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:33

Wat zoek je concreet? Mss kan iemand je hier helpen.

Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 17:35

tengeltje11 schreef:
Wat zoek je concreet? Mss kan iemand je hier helpen.


Dit is onze tekst op de groepen. Beschrijft een beetje wat we zoeken.

“ Op zoek naar een paard voor mij en mijn 9 jarige.

Wat zoeken we ‘precies’:

- liefst een ruin (we zijn gek op knuffelige ruinen!) maar een knuffelige merrie vinden we ook leuk!

- vanaf stokmaat 165cm (we willen een paard op de groei en eenmaal bij ons, gaat ie niet meer weg - dus geen inruilpony’s!)

- braaf, niet heet en kijkerig (we willen graag ook mooie relaxte buitenritten maken)

- tussen de 6 en 13 jaar ongeveer

- ik en mijn kind willen graag in de dressuur verder dus als hij als hij bakwerk leuk vindt, kunnen we een leuke combinatie zijn

- liefst van een particulier die een goed huisje zoekt voor haar/zijn paard

- liefst in zuid holland ivm vervoer, maar wat verder willen we ook wel reizen voor dat ene leuke paard! Alleen geen 2,5 uur rijden vanaf Den Haag

- normale prijsklasse

- voor de koop zullen we laten keuren vooraf

Het paard komt op een mooie stal te staan waar ze de zomer 24/7 weidegang krijgen en in de winter ook veel buitenkomen. Hij zal bij ons een 5⭐️ huisje krijgen! “

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:35

Tristan komt van leaseponys.nl (Via marktplaats gevonden).
Helaas hebben zij volgens mij momenteel geen paarden te koop.


Mijn lieve spaanse merrie Belle komt van stal Moonlight in oud-gastel.
De paarden worden vanuit de import ingekocht, getraind en dan weer verkocht. Zij zijn wel heel eerlijk. Je mag gewoon komen kijken en rijden, zelfs meerdere keren als je wilt.

Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 17:37

_Tristan schreef:
Tristan komt van leaseponys.nl (Via marktplaats gevonden).
Helaas hebben zij volgens mij momenteel geen paarden te koop.


Mijn lieve spaanse merrie Belle komt van stal Moonlight in oud-gastel.
De paarden worden vanuit de import ingekocht, getraind en dan weer verkocht. Zij zijn wel heel eerlijk. Je mag gewoon komen kijken en rijden, zelfs meerdere keren als je wilt.


Is dat dan alleen lease of echt ook koop?
Ik zal hun in ieder geval in de gaten houden, thanks!

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:38

Beiden, ze doen vooral lease maar soms gaat er ook wel eens eentje in de verkoop.

Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 17:46

_Tristan schreef:
Beiden, ze doen vooral lease maar soms gaat er ook wel eens eentje in de verkoop.

Thanks, ik ga em in de gaten houden

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:56

Wat is normale prijsklasse?

En daarnaast zoek je natuurlijk wel wat iedereen zoekt…

Ben je zelf heel erg groot?
Want als je iets kleiner zou zoeken, ligt het al iets makkelijker lijkt me…(en daarnaast is 1.65+ voor een kind wel giga… wie zegt dat je zoon binnen bv 5 jaar nog steeds interesse heeft?)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:02

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:04

Je zoekt iets dat nagenoeg iedereen wil (heel braaf, moet letterlijk door een kind te rijden zijn, maar wel mooi groot, en kan zowel alleen op buitenrit als op dressuurwedstrijd en dan ook volledig gezond). Ik denk dat je misschien je zoekgebied wat moet uitbreiden, tenslotte zoek je een maatje voor het leven en dan lijkt 50km verder rijden me best te doen. In België en Duitsland staan er ook veel paarden te koop, en in België liggen de prijzen volgens mij ook lager dan in Nederland. Ik begrijp dat je niet voor 1 paardje 200km enkele rit wil doen, maar als je meerdere bezichtigen in dezelfde streek plant, kan je die misschien combineren.

Ik heb mijn paard op ongeveer 800km van huis gevonden. Dat is dan weer erg ver, maar ze was wel exact wat ik zocht dus ik ben blij dat ik toch gek genoeg geweest ben om te gaan kijken. Maar goed, de kans is groot dat jouw toekomstige vriend dichter bij huis staat.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:27

Tja wat is normale prijsklasse bii je en wat voor ras zoek je? Een kwpn met deze eisen is al een flink stuk duurder dan een draver of volbloed bijvoorbeeld. Waarom overigens ook graag bij een particulier, je kan een goede handelaar of fokker benaderen/inschakelen die kunnen voor je zoeken ook als ze niets hebben

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:42

Je zoekt iets wat iedereen zoekt en waar grof geld voor geboden wordt.

Wat je verder ernstig beperkt is de afstand. Ik heb altijd in Nederland/Belgie en Duitsland gezocht naar paarden. Wat is de reden dat je niet ver wilt reizen voor een kanshebber?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 18:52

Dat reizen snap ik ook niet helemaal. Als dat al teveel moeite is.. en je zoekt precies wat iedereen graag wil, dan is het toch logisch dat je niks vindt

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:24

Ik heb het in het andere topic ook meedermalen gezegd en ook jij bent intussen ervaringsdeskundige: als je een leuk paard ziet, stap je in de auto en ga je kijken. Moeilijker is het niet.

Als je niet in staat bent om NU in de auto te stappen, moet je niet kijken naar paarden.

Daarnaast zou ik je dringend adviseren om je minder gek te laten maken door je omgeving en je "eisen" te reduceren tot:
- gezond.
- betrouwbaar.

Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 19:46

Ho, niet te kort door de bocht ajb.. je weet niet waarom ik LIEVER niet op 2,5 uur afstand van stal wil kijken: ik heb geen eigen trailer. Als ik een paard naar stal wil vervoeren, zal ik een paardentaxi moeten huren en hoe verder de afstand, hoe duurder het wordt. Dat betekent dan ook dat het budget lager wordt voor het paard zelf. Het budget kAn opgehoogd worden indien nodig, maar dan heb ik een kleiner spaarpotje voor als er een keer iets aan de hand is. Dus LIEVER niet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het uitsluit als ik echt een leuke op wat grotere afstand vind.

Zoals gezegd heb ik al wat vervelende ervaringen achter de rug waarvan oa 2x wezen kijken, keuringsafspraak staan en toch heeft de handelaar het paard zonder keuring verkocht, voordat de keuring kon plaatsvinden (datum en tijd stonden al vast).
De andere handelaar wilde vanuit Drenthe wel vervoeren, maar vroeg daar 500 eur voor en wilde ook nog eens geld hebben om
Het paard naar de keuring te brengen…
Mssn is dit in de paardenwereld ‘normaal’ maar mij ontneemt het de lol een beetje van het zoeken naar een gezond en betrouwbaar paard.
Die eisen wil ik echt wel bijstellen, daarom heb ik ook neergezet wat we precies zoeken (tussen aanhalingstekens). Je weet nooit wat je verder op je pad tegenkomt. Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor. Maar je moet een richtlijn opnoemen.

Het ‘nu in de auto stappen en gaan kijken’ gaat vanwege werk gewoonweg niet. Dat kan ik altijd met calamiteiten doen, maar niet om zomaar even te kijken (en vervolgens weer achter het net te moeten vissen). Daar gaat mijn werk niet zo blij mee zijn.

Ik ben wat dat betreft dan wel ‘groen’ in het kopen van een paard, maar ook die manier moet bij mij passen. Ik koop em voor flink aantal jaren. Daarbij moet je ook een beetje een win-win gevoel gaan krijgen en niet kopen omdat je dan andere kapers op de kust voor bent… dat is toch niet zo raar gedacht?…

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:57

Als 'groene' koper heb je het momenteel inderdaad moeilijk. Tegelijkertijd helpt het wel als je zoektocht prioriteit heeft. NU in de auto stappen zal niet altijd kunnen, NU bellen en gelijk dezelfde avond erheen mogelijk wel? Als er een week, of twee, overheen gaat wordt het inderdaad moeilijk.

Het klinkt wellicht tegenstrijdig met mijn eerste punt maar neem de tijd. Natuurlijk moet je paard goed bij je passen, het is nogal een aanschaf. Houd dus ook vast aan eigenschappen die je belangrijk vind. Realiseer je dat het dan best een paar maanden kan duren voor je het perfecte paard gevonden hebt. Maar áls je zo'n paard dan ziet, gaan met die banaan. En verspreid je oproep ook vooral binnen je netwerk, als je via via een paard kan vinden gaat het hele proces vaak een stuk relaxter.

Tenslotte: ik vind niet dat de handelaren je vervelend hebben behandeld. Natuurlijk kost een paard thuisbezorgen extra geld. Vind je dat teveel, dan regel je zelf iets anders. En natuurlijk kiest een handelaar voor iemand die een paard NU ongekeurd meeneemt boven het risico dat het misgaat op een keuring. Hij moet er tenslotte van rondkomen, gegarandeerd geld is altijd beter. Dus stel je er op in dat dit in elk geval bij handelaren wel normaal is.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:06

Vanes_6 schreef:
Ho, niet te kort door de bocht ajb.. je weet niet waarom ik LIEVER niet op 2,5 uur afstand van stal wil kijken: ik heb geen eigen trailer. Als ik een paard naar stal wil vervoeren, zal ik een paardentaxi moeten huren en hoe verder de afstand, hoe duurder het wordt. Dat betekent dan ook dat het budget lager wordt voor het paard zelf. Het budget kAn opgehoogd worden indien nodig, maar dan heb ik een kleiner spaarpotje voor als er een keer iets aan de hand is. Dus LIEVER niet.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het uitsluit als ik echt een leuke op wat grotere afstand vind.

Zoals gezegd heb ik al wat vervelende ervaringen achter de rug waarvan oa 2x wezen kijken, keuringsafspraak staan en toch heeft de handelaar het paard zonder keuring verkocht, voordat de keuring kon plaatsvinden (datum en tijd stonden al vast).
De andere handelaar wilde vanuit Drenthe wel vervoeren, maar vroeg daar 500 eur voor en wilde ook nog eens geld hebben om
Het paard naar de keuring te brengen…
Mssn is dit in de paardenwereld ‘normaal’ maar mij ontneemt het de lol een beetje van het zoeken naar een gezond en betrouwbaar paard.
Die eisen wil ik echt wel bijstellen, daarom heb ik ook neergezet wat we precies zoeken (tussen aanhalingstekens). Je weet nooit wat je verder op je pad tegenkomt. Daar sluit ik mijn ogen ook niet voor. Maar je moet een richtlijn opnoemen.

Het ‘nu in de auto stappen en gaan kijken’ gaat vanwege werk gewoonweg niet. Dat kan ik altijd met calamiteiten doen, maar niet om zomaar even te kijken (en vervolgens weer achter het net te moeten vissen). Daar gaat mijn werk niet zo blij mee zijn.

Ik ben wat dat betreft dan wel ‘groen’ in het kopen van een paard, maar ook die manier moet bij mij passen. Ik koop em voor flink aantal jaren. Daarbij moet je ook een beetje een win-win gevoel gaan krijgen en niet kopen omdat je dan andere kapers op de kust voor bent… dat is toch niet zo raar gedacht?…


Maar wat zoek je dan exact, alles rassen welkom mits groot of ....? Laten we eerlijk wezen 500 is een hoop geld voor vervoer ja, maar als je al een stal hebt wilt iemand vaak ook wel voor 2 a 300 rijden of je combineerd een rit.

Als je een ras weet of een aantal rassen kan je ook gerichter zoeken naar 'verkooppunten' zo zitten er op bokt een aantal mensen in de volbloeden en dravers bijvoorbeeld

Edit: vindt het feit dat de handelaar geld vraagt om een paard naar een diere arts voor een keuring te brengen ook niet raar. Benzine en tijd is duur je bent zo een uur of 2 bezig afhankelijk van wat je allemaal laat keuren
Laatst bijgewerkt door K_nolan op 24-06-23 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:08

En wat is je budget? Want als groen iemand een paard zoeken en enkel al bij handelaars terecht gekomen zijn, lijkt me vreemd… zelf zou ik nooit een paard bij een handelaar kopen, toch geen ‘doorsnee’ recreatiepaard… ze kochten ze sowieso voor heeeel veeeeel minder en in deze tijd zo’n paard aan een handelaar verkopen is heel bijzonder.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:09

Heel eerlijk? Als amateur-verkoper zou ik niet snel in zee gaan met jou…
Een groot braaf paard dat ook geschikt is voor een 9 jarige? En dan ook nog ‘knuffelig’? Ik denk dat veel particulier serieuze verkopers (daar schaar ik mezelf ook onder) daar heel voorzichtig van worden.
Je noemt ook heel veel mitsen en maren.
Voor mij zou dit geen garantie zijn dat mijn paard een goed tehuis zou krijgen (wat ik beslist belangrijk vind). Het klinkt een beetje als: veel goede bedoelingen, maar weinig verstand van zaken….
Advies: bereid je zoekgebied uit, verplaats je ook in de verkoper en stel je een beetje professioneel op als koper.

Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 20:15

Ik vind het niet normaal als je een koop onder voorbehoud van keuring bent overeengekomen, met daarbij specifiek de afspraak dat ze het paard reserveert tot de keuring (die ik gelijk heb geregeld), dat ze het paard dan gewoon aan een ander verkoopt. Sorry, maar dat vind ik geen normale manier van handelen.
Ik snap wel dat je liever voor een koper gaat die zonder keuring koopt, maar kom dit dan niet op deze manier met me overeen. Zeg er dan bij dat je het niet reserveert… dan weet ik ook waar ik aan toe ben.

Wat betreft in de avond in de auto stappen en gaan, zou mogelijk zijn. Goede tip, die ga ik proberen!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:16

Kendra schreef:
Heel eerlijk? Als amateur-verkoper zou ik niet snel in zee gaan met jou…
Een groot braaf paard dat ook geschikt is voor een 9 jarige? En dan ook nog ‘knuffelig’? Ik denk dat veel particulier serieuze verkopers (daar schaar ik mezelf ook onder) daar heel voorzichtig van worden.
Je noemt ook heel veel mitsen en maren.
Voor mij zou dit geen garantie zijn dat mijn paard een goed tehuis zou krijgen (wat ik beslist belangrijk vind). Het klinkt een beetje als: veel goede bedoelingen, maar weinig verstand van zaken….
Advies: bereid je zoekgebied uit, verplaats je ook in de verkoper en stel je een beetje professioneel op als koper.


Eens, ik verkoop er jaarlijks ook een aantal uit eigen fok en heb meer vragen als antwoorden. Ik denk dat je even heel kritisch moet kijken wat je exact wilt, het komt ook wel wat over (bedoel ik niet verkeerd) alsof je budget wat laag is. Zoals gezegd je zoekt wat iedereen wilt en die zijn duur.. goede kinderponys zijn hun gewicht in goud waard en dan wil je die in groot formaat die naar buiten kan en waar je leuk mee kan dressuur rijden, er komen bij mij gelijk bedragen boven drijven van 10.000 - 30.000 afhankelijk van je ras

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:17

Vanes_6 schreef:
Ik vind het niet normaal als je een koop onder voorbehoud van keuring bent overeengekomen, met daarbij specifiek de afspraak dat ze het paard reserveert tot de keuring (die ik gelijk heb geregeld), dat ze het paard dan gewoon aan een ander verkoopt. Sorry, maar dat vind ik geen normale manier van handelen.
Ik snap wel dat je liever voor een koper gaat die zonder keuring koopt, maar kom dit dan niet op deze manier met me overeen. Zeg er dan bij dat je het niet reserveert… dan weet ik ook waar ik aan toe ben.

Wat betreft in de avond in de auto stappen en gaan, zou mogelijk zijn. Goede tip, die ga ik proberen!


Dat is zeker wel een rare gang van zaken en klinkt dus ook niet als een professionele handelstal

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:18

K_nolan schreef:
Vanes_6 schreef:
Ik vind het niet normaal als je een koop onder voorbehoud van keuring bent overeengekomen, met daarbij specifiek de afspraak dat ze het paard reserveert tot de keuring (die ik gelijk heb geregeld), dat ze het paard dan gewoon aan een ander verkoopt. Sorry, maar dat vind ik geen normale manier van handelen.
Ik snap wel dat je liever voor een koper gaat die zonder keuring koopt, maar kom dit dan niet op deze manier met me overeen. Zeg er dan bij dat je het niet reserveert… dan weet ik ook waar ik aan toe ben.

Wat betreft in de avond in de auto stappen en gaan, zou mogelijk zijn. Goede tip, die ga ik proberen!


Dat is zeker wel een rare gang van zaken en klinkt dus ook niet als een professionele handelstal


Eens, als een paard gereserveerd is dan is het anders. Dat had ik niet uit je OP afgeleid, excuses :)

Vanes_6
Berichten: 172
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 20:19

tengeltje11 schreef:
En wat is je budget? Want als groen iemand een paard zoeken en enkel al bij handelaars terecht gekomen zijn, lijkt me vreemd… zelf zou ik nooit een paard bij een handelaar kopen, toch geen ‘doorsnee’ recreatiepaard… ze kochten ze sowieso voor heeeel veeeeel minder en in deze tijd zo’n paard aan een handelaar verkopen is heel bijzonder.


Mijn budget is max 8
Tja, het lot heeft zo bepaald dat ik daar terecht kwam. Ik kijk via MP en daar zie je vooral handelaren. Vandaar dat ik nu ook liever via een particulier koop, maar goed, dat heb je ook niet altijd voor het zeggen..
maar dat ‘wist’ ik eerst ook niet, daar ben ik nu dus achtergekomen haha.

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:23

Hoe groot/zwaar ben je zelf TS?

Als je zelf niet al te lang bent dan zou ik, gezien je eisen en budget, zoeken naar een leuke stevige E-pony. Daar groei je ook niet meer vanaf, er is vaak wat meer braafs te vinden en het budget ligt lager. Voor een 9 jarige is het ook allemaal wat makkelijker te handelen :)